Auteur Topic: bios  (gelezen 2128 keer)

mc kees

• Bekijk profiel
bios
« Gepost op: juli 19, 2005, 08:47:44 pm »
is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld dat je naar de bios gaat? vroeger was het een grove zonde om daar heen te gaan. Wat is er gebeurd dat je er nu wel heen zou kunnen gaan?

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
bios
« Reactie #1 Gepost op: juli 19, 2005, 08:56:40 pm »
de films zijn netter geworden O-)  :+
nee, was het maar zo...
de mentaliteit is veranderd, maar hoe en wat, ik weet het niet...
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

dingo

• Bekijk profiel
bios
« Reactie #2 Gepost op: juli 19, 2005, 09:05:43 pm »
De aanwezigheid van de tv heeft veel veranderd: het heeft weinig zin om bioscoopbezoek te verbieden als 6 maanden later jezelf thuis naar die film op tv zit te kijken.(Nog afgezien van de rest van de shit waarnaar gekeken wordt). En misschien heeft men zich gerealiseerd  dat je ook in je bioscoopbezoek, keuzes kunt maken in wat nog acceptabel is en wat niet.

mc kees

• Bekijk profiel
bios
« Reactie #3 Gepost op: juli 22, 2005, 11:45:12 am »
Eigenlijk zou je als christen de tv moeten verbannen. Er is toch alleen maar zinloze troep voor.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
bios
« Reactie #4 Gepost op: juli 22, 2005, 12:59:35 pm »
Dan kijk je toch geen tv en doe je hem weg....
Ik denk dat iedereen daar gewoon een eigen verantwoordelijkheid in heeft. Laat de sterke de zwakke niet veroordelen en andersom.
Pinkeltjefan

Frogger

• Bekijk profiel
bios
« Reactie #5 Gepost op: juli 22, 2005, 01:13:38 pm »
Volgens mij past kermis, circus, discotheek en dansen ook in het rijtje van wat vroeger niet kon en waar men tegenwoordig anders naar kijkt.
Ik denk dat mensen het nu onschuldiger vinden dan vroeger. Ik heb het idee dat de bios als iets duivels gevonden werd.
De programering op de tv is veranderd. Vroeger was er alleen journaal en spelletjes op tv. Volgens mij zonden ze toen nog niet zo veel films uit als tegenwoordig. Vroeger waren er ook nog niet zoveel zenders als tegenwoordig.

Ik weet dus ook niet waarom het vroeger niet mocht. Ik hoop dat er mensen zijn die het wel weten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
bios
« Reactie #6 Gepost op: juli 22, 2005, 01:47:05 pm »
Van een voormalig studiegenoot hoorde ik vroeger het argument dat je niet naar een bios ging, omdat daar ook (zeer) slechte films draaiden en je moest die industrie niet steunen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Liudger

• Bekijk profiel
bios
« Reactie #7 Gepost op: juli 22, 2005, 03:01:10 pm »
Boekdrukken dan ook maar afschaffen, wnt je kan er Mein Kampf mee drukken (dus even vergeten dat je er ook Bijbels mee kunt drukken).
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
bios
« Reactie #8 Gepost op: juli 22, 2005, 03:22:23 pm »
nee alleen christelijke boeken van christelijke uitgeverijen in christelijke boekwinkels ;) (just kidding ;) )

In rotterdam zit (of zat) een christelijke bioscoop :)

Maar het argument wat P&A aanhalen is wel het enige echte argument wat ik ken dat vroeger gebruikt werd. En dat is geloof ik ook het argument van de reformatorischen tegen de TV.
Pinkeltjefan

PietZa

• Bekijk profiel
bios
« Reactie #9 Gepost op: juli 22, 2005, 03:35:56 pm »
Ik denk dat we met een situatie zitten zoals Paulus tegenkwam:
Er waren mensen die helemaal geen vlees aten omdat ze bang waren dat het misschien onrein vlees was (ook als rein vlees naast onrein vlees lag was het onrein)  of dat het misschien vlees was dat was gewijd aan één of andere god.
Een andere groep vonden dat je alle vlees zonder problemen kon eten omdat het toch niet meer uitmaakte of iets rein of onrein was en omdat een god waaraan dat vlees gewijd zou kunnen zijn, niet bestaat dus dat het niet erg is.

Paulus zegt dan dat iedereen elkaar moet respecteren in die keuze. De een vind zichzelf niet sterk genoeg om wel vlees te eten dus eet het niet om geen zonde tegen God te begaan. De ander heeft zo'n sterke band met God dat het niet bang is om vlees te eten.

Ik denk dat dit net zo'n geval is. Wel of geen Bios bezoek? Respecteer elkaar ondanks dat de keuze van de ander, anders is dan jouw keuze.

"Toevallig" 2 weken geleden een preek over gehad :)
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2005, 03:36:55 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Liudger

• Bekijk profiel
bios
« Reactie #10 Gepost op: juli 22, 2005, 04:22:12 pm »

quote:

Alfredt schreef op 22 juli 2005 om 15:22:
nee alleen christelijke boeken van christelijke uitgeverijen in christelijke boekwinkels ;) (just kidding ;) )

In rotterdam zit (of zat) een christelijke bioscoop :)

Maar het argument wat P&A aanhalen is wel het enige echte argument wat ik ken dat vroeger gebruikt werd. En dat is geloof ik ook het argument van de reformatorischen tegen de TV.
Wat vinden jullie van een Reformatorisch Imprimatur (?)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
bios
« Reactie #11 Gepost op: juli 22, 2005, 04:52:41 pm »
Vroeger DEED je dat soort dingen niet als christen. En was het zo dat als je wel ging, je in gezelschap was van een heel ander publiek met andere interesses. Tegenwoordig loopt het meer door elkaar en is het misschien wel zo dat we veel dingen wel kijhken die als je er goed over nadenkt, toch niet altijd goed zijn voor je 'geestelijk leven'.
- Door de dingen die er in voor komen maar waarvan we dan zeggen dat het maar een film is en dat het dan anders ligt dan wat er in het echte leven wel/niet zou kunnen.
- Een ander argument is dat het al je tijd kan opslokken en je erg passief wordt van altijd maar 'kastje kijken'.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Liudger

• Bekijk profiel
bios
« Reactie #12 Gepost op: juli 22, 2005, 05:06:30 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 juli 2005 om 16:52:
Vroeger DEED je dat soort dingen niet als christen. En was het zo dat als je wel ging, je in gezelschap was van een heel ander publiek met andere interesses. Tegenwoordig loopt het meer door elkaar en is het misschien wel zo dat we veel dingen wel kijhken die als je er goed over nadenkt, toch niet altijd goed zijn voor je 'geestelijk leven'.
- Door de dingen die er in voor komen maar waarvan we dan zeggen dat het maar een film is en dat het dan anders ligt dan wat er in het echte leven wel/niet zou kunnen.
- Een ander argument is dat het al je tijd kan opslokken en je erg passief wordt van altijd maar 'kastje kijken'.
Je hebt helemaal gelijk. Maar dat geldt toch voor elke ontspanningsactiviteit P&A? Is het verder niet zo dat in het verleden plezier in het algemeen door de Reformatie met veel meer achterdocht werd bekeken dan tegenwoordig? Plezier mag tegenwoordig. Daar wou ik nog eens een topic over starten :) (niet nu dus).

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
bios
« Reactie #13 Gepost op: juli 22, 2005, 05:34:11 pm »
Ik herinner wat mijn moeder vertelde die vroeger nooit naar de kermis mocht. (Vond ze ook niet erg hoor :) )
Bij de bevrijding waren er bevrijdingsfeesten waar ze dan wel heen mochten maar wat qua inhoud net een kermis was. Alleen het heette anders en mijn opa en oma hadden niet in de gaten wat het inhield.
En: Er zijn tegenwwordig een boel ouderen die zeggen: Vroeger mocht ik dit en dat niet, anders had ik het wel gedaan.
Maar waarom iets niet mocht werd vaak niet over nagedacht en dus ook niet uitgelegd.

Die mensen zeggen dus nu bijvoorbeeld dat ze vroeger ook wel samen waren gaan wonen als dat had gemogen. Er zijn ook anderen die vinden dat dus niet.

Willemieke

• may the grace of our Lord be w
    • Bekijk profiel
bios
« Reactie #14 Gepost op: juli 24, 2005, 02:20:52 pm »

quote:

mc kees schreef op 19 juli 2005 om 20:47:
is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld dat je naar de bios gaat? vroeger was het een grove zonde om daar heen te gaan. Wat is er gebeurd dat je er nu wel heen zou kunnen gaan?

Nou, de opvoeding is ieg veranderd..Kinderen mogen meer e.d. Maar ik denk ook dat mensen meer naar de redenen gaan kijken. Niet dat ze zeggen :'je mag er niet heen' zonder dat te kunnen beargumenteren.

Verder staat er ergens in de bijbel dat je alles moet kunnen verantwoorden vanuit je geloof, zo ook met dit denk ik :)

Piet22

• Bekijk profiel
bios
« Reactie #15 Gepost op: juli 25, 2005, 05:44:43 pm »
Wat zeuren jullie over generatieverschillen? Die zijn er altijd al geweest. In 1666 was de eerste loterij in Amsterdam voor de opbouw van West-Terschelling, dat in 1666 door de Engelsen plat gebrand was,

Al wie zijn zin op lot of loten stelt
op hoop van geld of prijzen
of voor 't gewin van goed of geld
behoort niet tot 't getal der wijzen.

Hoor hier de eerste alarmbel rinkelen voor wat nu "gokverslaving" heet. En wat gebeurt er op christelijke bazars? Allerlei loterijen voor de meest goede doelen + vermaak als toegift.

Volgens mij waren er in Corinthe, Rome, Efese en alle plaatsen, waar de eerste gemeenten waren, dezelfde zondige zaken te koop als nu via internet, de televisie, de bios, de kroeg.
Om een 'christelijke beschaving' vanuit de kerk uit te dragen kun je beter op Jezus dan op de belevingswereld van je (groot)ouders aangesloten zijn. Durf je anders te zijn als je vanuit je geloof iemand teleur moet stellen? Als je op straat christelijk van onchristelijk kan overscheiden dan weet je ook welke bioscoop aan die straat je wel of niet in kan.

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
bios
« Reactie #16 Gepost op: oktober 01, 2005, 08:46:23 pm »
ik denk dat het meer om de leefstijl gaat in dit geval zeg maar dat je er een gewoonte van maakt naar de bios te gaan zodat dat een belangrijke plaats inneemt in je leven
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30