Auteur Topic: De positie van Maria: vanuit de traditie - vanuit de bijbel  (gelezen 12199 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De positie van Maria: vanuit de traditie - vanuit de bijbel
« Gepost op: juli 24, 2005, 04:22:52 pm »
Modbreak:
Vanuit een ander topic zijn deze berichten verplaatst.

Hier kan een discussie voortgezet worden over Maria en de rol die ze heeft bij veel gelovigen vanuit de traditie - en hoe men vindt dat haar rol bijbels gezien zou moeten/mogen zijn.

- We discussieren hier met in achtneming van de policy Richtlijnen Christelijk Leven (forumpolicy) en met respect voor elkaars overtuiging. Zie ook:  Discussietips

- We accepteren van elkaar dat we verschillende standpunten hebben maar mogen elkaar bevragen op grond van de basis van waaruit iedere user zelf spreekt en zijn overtuiging op baseert.

- Hebben we moeite met een bepaalde post van een user, gebruik dan topic report.

- Reacties die niet in overeenstemming zijn met bovengenoemde punten, worden per direct verwijderd.

De OP iets aangepast en mag breder getrokken worden dan alleen onderstaand citaat.
Uit de encycliek: Maria Koningin:

quote:

AD CAELI REGINAM
Maria Koningin
Paus Pius XII - Encycliek - 11 oktober 1954

En daarom kon de H. Alphonsus de Liguori,
alle getuigenissen van vroegere eeuwen samenvattend,
vol liefde schrijven : “Omdat de Maagd
Maria zo hoog in waardigheid is verheven dat zij
de Moeder van de Koning der koningen zou zijn,
daarom heeft de Kerk haar volkomen terecht met
de titel van Koningin onderscheiden.” cit.
26. De heilige liturgie, die als het ware de getrouwe
weerspiegeling is van de door de vaderen
overgeleverde en door het christenvolk geloofde
leer, heeft in de loop der tijden, in het Oosten
zowel als in het Westen, de lof van de hemelse
Koningin gezongen en blijft deze zingen tot in de
eeuwigheid.

“Een loflied zal ik maken voor de Moeder
Koningin, tot wie ik met vreugde zal naderen om
haar te verheerlijken, om blijde haar wonderen te
zingen... O Meesteres, onze tong kan u niet naar
waarde prijzen; want gij die Christus onze Koning
hebt gebaard, zijt verheven boven de Seraphijnen...
Wees gegroet, o koningin der wereld,
wees gegroet, o Maria, Meesteres van ons allen.”

cit..

29. En in het Ethiopisch “Missaal” lezen Wij :
“O Maria, middelpunt van de gehele wereld...
Gij zijt groter dan de Cherubijnen met de vele
ogen, en groter dan de Scraphijnen met de zes
vleugels... Hemel en aarde zijn geheel vervuld
van de heiligheid van uw glorie.”
cit.

Zoals Wij, Eerbiedwaardige Broeders, boven
reeds hebben gezegd, blijkt zowel uit de documenten
die van oudsher door de vaderen zijn
overgeleverd, als uit de heilige liturgies dat het
voornaamste beginsel, waarop de koninkiijke
waardigheid van Maria steunt, zonder enige twijfel
haar goddelijk Moederschap is.
Aangezien immers in de H. Schrift over de Zoon
die de Maagd zal ontvangen, geschreven staat :
“Zoon van de Allerhoogste zat hij genoemd worden,
en God en Heer zal Hem de troon van zijn
vader David geven, en hij zal koning zijn over
het huis van Jacob in eeuwigheid, en aan zijn
koningschap zal geen einde komen” (Lc. 1, 32,
33), en bovendien Maria “Moeder van de Heer”
(Lc. 1, 43) genoemd wordt, kan men gemakkelijk
daaruit afleiden dat zij zelf ook Koningin is,

daar Zij immers een Zoon gebaard heeft, die op
het ogenblik van Zijn ontvangenis vanwege de
hypostatische eenheid van de menselijke natuur
met het Woord, ook als mens Koning was en
Heer van alles. Derhalve kon de H. Joannes Damascenus
met goed recht schrijven : “Naar
waarheid is zij de Meesteres van de gehele
schepping geworden, toen zij Moeder werd van
de Schepper”. cit. En op gelijke wijze kan gezegd
worden dat de eerste hemelse heraut van het koningschap
van Maria de aartsengel Gabriel zelf
is geweest.

35. Maar niet alleen om haar goddelijk moederschap
moet de Allerheiligste Maagd Maria Koningin
genoemd worden, doch ook omdat zij
volgens Gods wil een uitzonderlijk aandeel heeft
gehad in het werk van ons eeuwig heil
. “Welke
gedachte zou aangenamer en heerlijker voor ons
kunnen zijn”, - zoals Onze Voorganger, gelukkiger
gedachtenis, Pius XI schreef - “dan dat
Christus over ons heerst niet alleen met aangeboren
recht, maar ook met verborgen recht, namelijk
van de Verlossing? Mochten toch alle mensen,
die zo vaak vergeten op welke hoge prijs wij
onze redder zijn komen te staan, bedenken: “niet
met vergankelijk zilver of goud zijt gij vrijgekocht...
maar met het kostbaar bloed van Christus,
als van een lam zonder viek of gebrek” (I
Petr. 1, 18, 19). Wij zijn niet meer van onszelf,
omdat Christus ons “duur” (I Cor. 6, 20) gekocht
heeft. cit.

36. En bij de voltrekking van dit verlossingswerk
is de Allerzaligste Maagd Maria waarlijk allerinnigst
met Christus verboaden geweest; terecht
wordt daarom in de Liturgie gezongen: “De Heilige
Maagd Maria, Koningin van de hemel en
Meesteres van de wereld, stond vol smarten
naast het kruis van onze Heer Jezus Christus” cit.
En dit is de reden, zoals reeds in de Middeleeuwen
een zeer vrome leerling van de H. Anselmus
schreef, dat “zoals... God door met zijn macht
alles te maken, Vader is en Meester van alles, zo
de Heilige Maria door met haar verdiensten alles
weer goed te maken, Moeder is en Meesteres der
dingen
; God is immers meester van alles omdat
Hij op eigen initiatief alles een eigen natuur heeft
gegeven, en Maria is de Meesteres der dingen,
omdat Zij alles, door de genade die zij verdiend
beeft, de oorspronkelijke waarde heeft teruggegeven”.

cit.

-Wat vinden jullie van de positie van Maria in deze encycliek
-Graag jullie persoonlijke mening en waar je die op baseert.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2005, 11:17:00 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 24, 2005, 09:06:43 pm »

quote:

Lalage schreef op 24 juli 2005 om 20:38:
Over de Maria-verering: Ik heb daarover gepraat met een paar katholieken en zij vertelden mij dat verering iets heel anders is dan aanbidden. Zij vereren Maria, omdat ze de moeder van Jezus is, dus ook zoiets als de moeder van God. Op dezelfde manier worden de verschillende heiligen geeerd. Zij zijn voorbeelden van hoe je een goed christelijk leven kunt leiden. Maar ze moeten niet aanbeden worden. De bijbel leert immers dat je alleen God mag aanbidden.
Binnen de rooms katholieke kerk wordt nogal verschillend over de rol van Maria gedacht. Blijkbaar heb jij wat meer gematigde "Maria vereerders" gesproken. Zelf heb ik ook discussies daarover gevoerd en daaruit bleek dat er wel degelijk door sommigen gebeden werd naar Maria. Niet alleen omdat ze moeder is maar ook omdat ze de leidster van de aardse kerk zou zijn en middelares.

Maar nogmaals...het is maar net aan welke katholiek je het vraagt...
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2005, 09:06:40 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 24, 2005, 09:35:56 pm »
Alles goed en wel, en Lalage, Dingo en anderen hebben Roodkapjes standpunt aardig aangevuld wat betreft respect voor Katholieken en de mogelijkheid van ware gelovigen binnen die gelederen, maar dan blijf ik toch zitten met de vraag wat we doen met al die 'hemelse' titelatuur die Maria krijgt in o.a. die encycliek:

- "O Meesteres, onze tong kan u niet naar waarde prijzen; want gij die Christus onze Koning hebt gebaard, zijt verheven boven de Seraphijnen...
Wees gegroet, o koningin der wereld, wees gegroet, o Maria, Meesteres van ons allen.”

Maria als onze meesteres? Ik dacht dat we maar één Here hadden?!?! En als koningin terwijl Jezus onze koning is, hoe verhoudt dat zich tot elkaar.. wie is nu onze heerser?

- “Naar waarheid is zij de Meesteres van de gehele schepping geworden, toen zij Moeder werd van de Schepper”.

Maria moeder van de schepper? Misschien van het menselijk lichaam van Jezus Christus, maar zeker niet moeder van God de Vader die door het Woord (Christus) de wereld schiep. En Maria "meesteres van de gehele schepping geworden"?!?! Dacht ik toch altijd dat in de bijbel stond dat Jezus koning was over alles en dat Hij dat koningschap ooit aan de Vader overdraagt:

1 korinte 15: "Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden. 23 Maar ieder in zijn eigen rangorde: Christus als eersteling, vervolgens die van Christus zijn bij zijn komst; 24 daarna het einde, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben. 25 Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft. " (ziet iemand hier 'koningin Maria....?)

- Maar niet alleen om haar goddelijk moederschap moet de Allerheiligste Maagd Maria Koningin genoemd worden, doch ook omdat zij volgens Gods wil een uitzonderlijk aandeel heeft gehad in het werk van ons eeuwig heil

Maria een uitzonderlijk aandeel? Misschien omdat uit haar de messias geboren is, maar dan had Jozef ook een uitzonderlijk aandeel, omdat hij de messias adopteerde, zodat Jezus tenminste 'juridisch' gezien een echte afstammeling van David was. En dan heeft Jacobus, Jezus' broer (!) ook een uitzonderlijk aaandeel in ons heil omdat hij een brief heeft geschreven en eerste leider van de gemeente te Jeruzalem was, etc ..... Op z'n onschuldigst gelezen is dit 'aandeel in het heil' dus hooguit iets wat je over vele bijbelse personen kan zegggen. Op z'n sterkst gelezen, staat er dat Maria een bijzondere rol of positie had, en dat kan ik niet vinden in de bijbel, waar het gaat om de genade die we van God via/door Jezus krijgen.

-En bij de voltrekking van dit verlossingswerk is de Allerzaligste Maagd Maria waarlijk allerinnigst met Christus verbonden geweest; terecht wordt daarom in de Liturgie gezongen: “De Heilige Maagd Maria, Koningin van de hemel en Meesteres van de wereld, stond vol smarten naast het kruis van onze Heer Jezus Christus

Maria allerinnigst verbonden met onze verlossing?

- “zoals... God door met zijn macht alles te maken, Vader is en Meester van alles, zo
de Heilige Maria door met haar verdiensten alles weer goed te maken, Moeder is en Meesteres der dingen;

God is Meester en Maria Meesteres! Een sterk contrast met de triniteit waar maar één God en Here is volgens 1 korinte 8:6 "voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem. ".

-God is immers meester van alles omdat Hij op eigen initiatief alles een eigen natuur heeft gegeven, en Maria is de Meesteres der dingen, omdat Zij alles, door de genade die zij verdiend beeft, de oorspronkelijke waarde heeft teruggegeven”.

Hoe, waar en wanneer heeft Maria genade verdiend waardoor ze alles hun oorspronkelijke waarde heeft kunnen teruggeven. Was zoiets niet de taak van Jezus, of was dat weer in een ander boek? Bij mij staat er in Openbaring, dat het het Lam was als enige waardig was om de boekrol te openen, en dat het Lam dat geslacht is, waardig is te ontvangen de macht en de rijkdom en de wijsheid en de sterkte en de eer en de heerlijheid en de lof. (opb. 5). En ik meende altijd dat we door Christus levend gemaakt werden (1 kor. 15:20-22). In Jezus Christus zijn we bestemd om zonen van God te worden, in Hem hebben we verlossing van zonden, zijn we gerechtvaardigd, krijgen we genade (o.a. efeze 1), en volgens 2 Petrus 1:4 krijgen wij door Hem deel aan de goddelijke natuur, etc. Wat is dan die 'oorpsronkelijke waarde' die we teruggekregen hebben nog extra dan dit alles? En waar staat dat we zoiets via Maria hebben gekregen.

Al met al lijkt me deze encycliek toch een plekje voor Maria te reserveren naast Jezus. Ze krijgt een positie als Koningin en Meesteres naar de Meester (de Vader) en ze heeft deelgenomen aan het vernieuwen van de natuur (uit eigen verdienste).

Nu hoeft dit niet de overtuiging te zijn van elke katholiek (er is wel degelijk verschil tussen de officiele leer en de leden van de kerk) maar het is kennelijk wel de leer van de kerk zelf. Zoals Fleur al opmerkte, is die niet alleen op de bijbel maar ook op na-bijbelse inspiraties gebaseerd. Opvallend is dus wel dat alleen in die na-bijbelse openbaringen Maria zo'n status wordt toegedicht, maar dat Paulus er bv. met geen woord over spreekt! De enige plek waar Maria nog genoemd wordt is in handelingen 1:14, waar verteld wordt dat men samenkwam en dat Maria daar bij was. Verder spreekt Paulus in Galaten nog over Jezus die uit een maagd geboren is, en beschrijft Johannes in Openbaring een visioen waar een vrouw met een kroon van sterren beschreven wordt (waar de meningen over verdeeld zijn of het Maria of Israel of de kerk of wie dan ook is).

Al het bovenstaande is toch voor mij best een bezwaar en het verbaast mij dat anderen er zo snel overheen stappen met opmerkingen als "vereren is niet hetzelfde als aanbidden", terwijl je toch gewoon kan lezen wat er in die encycliek staat?

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 24, 2005, 09:38:59 pm »
Als Maria niet tegen de engel Gabriël gezegd had:"Mij geschiede naar uw woord," dan had Jezus niet geboren kunnen worden. Ze was in ondertrouw en dan zo'n overgave aan God?
Hierom had Luther ook de roos, een Maria-symbool, in zijn zegelring staan, maar hij ging niet mee in de aanbidding van Maria. Op de bruiloft in Kana zegt Maria als moeder van Jezus tegen de ceremoniemeester dat hij doen moet wat Jezus zegt. Weer vertrouwde ze op God en niet op zichzelf als moeder van Jezus.

Wat Maria-aanbidding betreft houden katholieke zigeuners processies naar de "zwarte Madonna" in Polen. In het hindoeïsme aanbidt men Kali, de zwarte vruchtbaarheidsgodin.
"Roomsen hebben net zoveel heiligen als hindoes goden hebben," zegt men wel eens, want de Roomse heiligen doen voorbede bij God en Jezus kan als Voorbidder op de achtergrond komen. Veel Roomsen hebben Jezus op de voorgrond staan, maar soms met Maria ernaast.

Mgr. Punt houdt jaarlijks een processie voor de "vrouwe van alle volkeren" in Amsterdam
ter nagedachtenis aan een hostie, die in het vuur gegooid eens een wonder opleverde.
Het gros van de Roomsen gelooft niet in Maria als "vrouwe van alle volkeren," maar toch
is er jaarlijks zo'n processie. De Nederlandse bisschoppen zijn hierover verdeeld.

Toen paus Pius in de jaren vijftig van de vorige eeuw "Marie ten hemelopneming" ex cathedra tot een Rooms dogma verklaarde viel hij als "bisschop van Rome" in ongenade bij de Oud-Katholieke kerk. Die breuk is nu weer wat glad gestreken, maar de oud-katholieke kerk verwerpt het dogma van de "Maria ten hemelopneming."

Hopelijk hebben jullie iets aan deze informatie.

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 24, 2005, 10:41:55 pm »
Maria-verering, oké, maar Maria-aanbidding leidt tot afgoderij.
Mag ik hiermee interrumperen tussen Nunc en Prisca en Aquila in?
Dank u.

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 25, 2005, 11:11:42 am »
Prisca en Aquila (zijn jullie getweeën of één persoon in tweevoud?) bedankt voor punt 1.
Dat Maria tijdens haar zwangerschap Jezus 'omsloten' heeft is duidelijk, maar ook is Genesis 3:16 waar:"Met smart zul je kinderen baren." Profetisch "weende Rachel om haar kinderen" (Matth. 2:18) door de kindermoord in Bethlehem. In Israël werd Jezus gebaard.
Toen Herodes dat merkte bezorgde hij Israël de verschrikkelijkste naweeën, zo erg dat Jozef en Maria vluchtten.

Maria ging als zwangere naar Elisabeth. Of haar (ondertrouwde) man Jozef dat wist of niet staat niet in de Bijbel. Ze ging "met spoed" naar Zacharias en Elizabeth en wat gebeurde?
Ze werd zalig geprezen door Elizabeth. Zacharias zat er (met stomheid geslagen) bij. Twee zwangeren onder zijn dak. En dan prijst Maria God uitbundig. Hoewel Zacharias niks kon zeggen zal hij als priester in die lofzang ongetwijfeld de lofzang van Hannah over Samuël herkend hebben. Samuël, dé profeet-priester in Israël, geboren in een voor Israël benarde tijd.

Adam en Eva zijn uit aarde geschapen. "Stof zijt ge en tot stof zult ge wederkeren."
God houdt Zijn woord dat "het zaad van de vrouw de slang de kop zal vermorzelen."
In het komend paradijs is die 'buikschuiver' afwezig, voorgoed de kop vermorzeld.

Het 'omsloten zijn' van Jezus door Maria tijdens haar zwangerschap van Jezus bij een intact maagdenvlies is een 'geheimenis,' waarvan we de oorzaak, God, en de gevolgen kennen.
Moge God veel vrouwen geven op aarde met net zo'n luisterend hart als Maria.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 25, 2005, 11:45:53 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 25 juli 2005 om 19:11:
Maar Roodkapje heeft wel een beetje een punt hoor.

Als je Maria gaat bespreken vanuit het Sola Scriptura dan KUN je niet anders dan uitkomen op de visie van P&A en Joepie ("de katholieken zien het fout"). Je bent dan snel uitgepraat.
Zo'n stelling mag je natuurlijk innemen, maar een gesprek is dan niet mogelijk  :)

Maar dat was mijn vraag in de OP ook niet. Dus ze zegt wel wat zinnigs maar is niet van toepassing op wat ik vraag in de OP:
Wat vind je van de positie van Maria in de encycliek.

En dan zegt een katholiek als antwoord op mijn vraag: Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Het leergezag is ingegeven door de Heilige Geest zoals de bijbel zelf. Of: dat zegt de kerk maar ik zie dat iets genuanceerder etc etc.

En iemand die het sola scriptura aanhangt, zegt dan: Ik zie deze dingen zo niet in de bijbel terug komen dus ik kan er niet mee instemmen.
De reden is dat ik vanuit de bijbel tot de overtuiging kom dat dingen ernaast niet hetzelfde gezag mogen hebben als de bijbel zelf.

Een humanist zegt: Waar zeur je nu over. Laat ieder toch doen wat hij/zij goed acht. En dan komen we op verschillende dingen uit. Als de een dan uit komt op Mariaverering en haar ziet als Koningin, en de ander niet so what?
Laat ieder zijn overtuiging.

Dit soort antwoorden verwachtte ik op de vraag in mijn OP. :)
Nu beweegt zich de discussie naar het sola scriptura of niet. Dat is op zich wel iets om eens over te hebben maar was niet de opzet van dit topic.
We zouden het kunnen afsplitsen. :)

quote:

Een discussie over Maria is gewoon zinloos als je niet die verschillende visies op Bijbel, traditie en overlevering meeneemt.

Eigenlijk moet je de discussie dus laten gaan over "Sola Scriptura" aangezien de Mariadiscussie strikt genomen weinig anders is dan een voortvloeisel hieruit.

@Joepie: Op het GKV forum wordt de Bijbel als uitgangspunt genomen in de meeste subfora, maar er zijn ook stekjes waar je alles wat je maar wilt kunt verkondigen. Overigens nemen katholieken óók de Bijbel als uitgangspunt, alleen anders dan wij.

Ik verwachtte eigenlijk dat mensen vertelden hoe zij er zelf vanuit hun overtuiging over dachten. Zoals Joepie deed en ook wel anderen.
Een discussie over Maria kunnen we ergens anders wel voeren. :) Ik krijg een beetje het gevoel dat het bijna niet mag om er zelfs maar een vraag over te stellen (in het algemeen bedoeld) en dat begrijp ik weer niet zo. :?
Alsof je dan andere gelovigen gaat afbranden. Als je integer iets bespreekt zou je dat volgens mij wel moeten kunnen scheiden: de leer en de mensen die de leer aanhangen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 27, 2005, 06:37:40 pm »
offtopic:Waarom zijn het toch altijd Mariaverschijningen en Mariabeeldtjes die bewegen/huilen? Je zou toch verwachten dat God zich in de 1e plaats via Zijn Zoon (genoeg beelden voorradig) zou openbaren als het op deze manier moet. En dat leidt mij maar tot 1 conclusie wat betreft dit soort "wonderen". Tis niet van God maar mensen- en/of demonenwerk.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 28, 2005, 11:23:58 am »
Ik ga hieronder op een aantal kritiekpunten van Nunc in en daarmee ook op de encycliek zelf.

quote:

Nunc schreef op 24 juli 2005 om 21:35:

- "O Meesteres, onze tong kan u niet naar waarde prijzen; want gij die Christus onze Koning hebt gebaard, zijt verheven boven de Seraphijnen...
Wees gegroet, o koningin der wereld, wees gegroet, o Maria, Meesteres van ons allen.”

Maria als onze meesteres? Ik dacht dat we maar één Here hadden?!?! En als koningin terwijl Jezus onze koning is, hoe verhoudt dat zich tot elkaar.. wie is nu onze heerser?

Maria samen met Jezus, lijkt mij?? Wellicht is Meesteres een soort onderkoning?

quote:

- “Naar waarheid is zij de Meesteres van de gehele schepping geworden, toen zij Moeder werd van de Schepper”.

Maria moeder van de schepper? Misschien van het menselijk lichaam van Jezus Christus, maar zeker niet moeder van God de Vader die door het Woord (Christus) de wereld schiep.
Hierbij ben ik even gaan zoeken in m'n concordantie. En ik vond een tekst waaruit je evt. zou kunnen concluderen dat God de Zoon geschapen heeft: Kol. 1:16: "want in Hem (Jezus) zijn alle dingen geschapen die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heefschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen." Nou weet ik niet of het woord dat hier als 'door' staat, in het Grieks ook kan worden opgevat als: Hij heeft alle dingen geschapen. Maar áls dat een mogelijke vertaling is, dan kan ik me in ieder geval iets voorstellen bij de zin dat Maria moeder werd van de Schepper.
Wat ook nog zou kunnen is dat de scheiding tussen de 3 personen in God door Rooms-katholieken minder sterk wordt benadrukt, waardoor je ook sneller de eigenschappen van de Een op de Ander projecteert, of dat er wordt geredeneerd: het is een 3-Eenheid, en dus is Maria, omdat ze moeder is geworden van Jezus, ook moeder geworden van de Drieënige God, en dús van de Schepper.
Het zijn een paar speculaties.

quote:

(...)
- Maar niet alleen om haar goddelijk moederschap moet de Allerheiligste Maagd Maria Koningin genoemd worden, doch ook omdat zij volgens Gods wil een uitzonderlijk aandeel heeft gehad in het werk van ons eeuwig heil
(...)
En bij de voltrekking van dit verlossingswerk is de Allerzaligste Maagd Maria waarlijk allerinnigst met Christus verbonden geweest; terecht wordt daarom in de Liturgie gezongen: “De Heilige Maagd Maria, Koningin van de hemel en Meesteres van de wereld, stond vol smarten naast het kruis van onze Heer Jezus Christus

Maria allerinnigst verbonden met onze verlossing?

Ik weet inderdaad ook niet hoe ik dit zou moeten rijmen met de bijbel. Maria stond naast het kruis, ok - en ze voelde zich met Jezus verbonden, ok - maar volgens mij was ze wanhopig en begreep ze niet wat er gebeurde en ze stond erbij en keek ernaar...
Misschien wordt met het eerste deel van het citaat bedoeld: niet alleen was Maria moeder van God de Zoon, maar ook is dankzij die Zoon ons heil bewerkt, en heeft zij door Jezus' moeder te zijn meegewerkt aan Gods heilsplan? Op zich zie ik Maria ook als een zeer bevoorrechte vrouw, maar zij was toch 'slechts' ingeschakeld door God, niet als verdienste.

quote:

- “zoals... God door met zijn macht alles te maken, Vader is en Meester van alles, zo
de Heilige Maria door met haar verdiensten alles weer goed te maken, Moeder is en Meesteres der dingen;

(...)
-God is immers meester van alles omdat Hij op eigen initiatief alles een eigen natuur heeft gegeven, en Maria is de Meesteres der dingen, omdat Zij alles, door de genade die zij verdiend beeft, de oorspronkelijke waarde heeft teruggegeven”.

Hoe, waar en wanneer heeft Maria genade verdiend waardoor ze alles hun oorspronkelijke waarde heeft kunnen teruggeven.
Die genade zou verdiend zijn door haar reactie aan de engel: 'mij geschiede naar uw woord', en haar (veronderstelde) nederigheid en geloof. Ik moet hierbij denken aan Zacharia: die had anders gereageerd, en tóch ging de geboorte van Johannes gewoon door - lijkt mij een teken dat het geen kwestie van verdienste is maar van God beschikt en de mens moet volgen. Denk ook aan de kwestie van de zingende mensen bij de intocht: Gods plan gaat tóch wel door, desnoods zónder medewerking van mensen (desnoods door stenen). En denk aan Paulus: die had ook echt niets verdiend, maar is wel een van de belangrijke apostelen geworden. Ik kan het dus echt niet als verdienste zien.

quote:

Was zoiets niet de taak van Jezus, of was dat weer in een ander boek? Bij mij staat er in Openbaring, dat het het Lam was als enige waardig was om de boekrol te openen, en dat het Lam dat geslacht is, waardig is te ontvangen de macht en de rijkdom en de wijsheid en de sterkte en de eer en de heerlijheid en de lof. (opb. 5). En ik meende altijd dat we door Christus levend gemaakt werden (1 kor. 15:20-22). In Jezus Christus zijn we bestemd om zonen van God te worden, in Hem hebben we verlossing van zonden, zijn we gerechtvaardigd, krijgen we genade (o.a. efeze 1), en volgens 2 Petrus 1:4 krijgen wij door Hem deel aan de goddelijke natuur, etc. Wat is dan die 'oorpsronkelijke waarde' die we teruggekregen hebben nog extra dan dit alles? En waar staat dat we zoiets via Maria hebben gekregen.

(...)
Al het bovenstaande is toch voor mij best een bezwaar en het verbaast mij dat anderen er zo snel overheen stappen met opmerkingen als "vereren is niet hetzelfde als aanbidden", terwijl je toch gewoon kan lezen wat er in die encycliek staat?
Ik denk dat er inderdaad teveel eer aan Maria wordt gegeven, ten koste van Jezus. In Limburg (bij m'n ouders) merk je trouwens dat veel mensen nog wel kaarsjes willen branden voor Maria, maar dat ze niet / nauwelijks met Jezus zélf bezig zijn. Jezus is minder dichtbij dan Maria. Terwijl Jezus juist mens is geworden om dicht bij ons te zijn; en dankzij Hem is de weg naar de troon van God weer helemaal open - we mogen zélf naar God toe. En dan ben ik blij dat ik weet dat een heleboel zwakke mensen me voor zijn gegaan, en dat ik samen met andere zwakken God mag leren kennen. En dat God onder die broers en zussen ook geloofsvoorbeelden heeft gegeven die me moed geven om vol te houden, die ik ook zeker hoog acht. Maar niet omdat zij dat verdienen, maar omdat zij door God als voorbeeld zijn gesteld.
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2005, 11:24:23 am door E-line »

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 28, 2005, 12:34:57 pm »

quote:

E-line schreef op 28 juli 2005 om 11:23:
Ik weet inderdaad ook niet hoe ik dit zou moeten rijmen met de bijbel. Maria stond naast het kruis, ok - en ze voelde zich met Jezus verbonden, ok - maar volgens mij was ze wanhopig en begreep ze niet wat er gebeurde en ze stond erbij en keek ernaar...
Misschien wordt met het eerste deel van het citaat bedoeld: niet alleen was Maria moeder van God de Zoon, maar ook is dankzij die Zoon ons heil bewerkt, en heeft zij door Jezus' moeder te zijn meegewerkt aan Gods heilsplan? Op zich zie ik Maria ook als een zeer bevoorrechte vrouw, maar zij was toch 'slechts' ingeschakeld door God, niet als verdienste.
(...)
Die genade zou verdiend zijn door haar reactie aan de engel: 'mij geschiede naar uw woord', en haar (veronderstelde) nederigheid en geloof. Ik moet hierbij denken aan Zacharia: die had anders gereageerd, en tóch ging de geboorte van Johannes gewoon door - lijkt mij een teken dat het geen kwestie van verdienste is maar van God beschikt en de mens moet volgen. Denk ook aan de kwestie van de zingende mensen bij de intocht: Gods plan gaat tóch wel door, desnoods zónder medewerking van mensen (desnoods door stenen). En denk aan Paulus: die had ook echt niets verdiend, maar is wel een van de belangrijke apostelen geworden. Ik kan het dus echt niet als verdienste zien.

Nou, ik wel. ;) Natuurlijk gaat Gods plan door, maar waar Hij elders in de bijbel dwars door een harnas van onwilligheid moet breken, is Maria één van de weinige schepselen die alles gelovig aanvaardt, en als eerste reactie heeft: 'Mij geschiede naar uw woord'. Niks geen mitsen en maren, niks geen tegenwerpingen, zoals bij Abraham, Mozes, Zacharias, Saulus.

quote:

Ik denk dat er inderdaad teveel eer aan Maria wordt gegeven, ten koste van Jezus. In Limburg (bij m'n ouders) merk je trouwens dat veel mensen nog wel kaarsjes willen branden voor Maria, maar dat ze niet / nauwelijks met Jezus zélf bezig zijn. Jezus is minder dichtbij dan Maria. Terwijl Jezus juist mens is geworden om dicht bij ons te zijn; en dankzij Hem is de weg naar de troon van God weer helemaal open - we mogen zélf naar God toe. En dan ben ik blij dat ik weet dat een heleboel zwakke mensen me voor zijn gegaan, en dat ik samen met andere zwakken God mag leren kennen. En dat God onder die broers en zussen ook geloofsvoorbeelden heeft gegeven die me moed geven om vol te houden, die ik ook zeker hoog acht. Maar niet omdat zij dat verdienen, maar omdat zij door God als voorbeeld zijn gesteld.

Het is inderdaad erg jammer dat veel katholieken minder met Jezus dan met Maria bezig zijn. Het gaat om haar Zoon, en Maria wil ook juist de weg naar Hem wijzen!

Dat Maria volgens de RK-leer allerinnigst verbonden is met onze Verlossing, en dat zij Meesteres der Schepping wordt genoemd, en dat zij een uitzonderlijk aandeel heeft gehad aan ons eeuwig heil, vloeit voort uit het feit dat zij de Moeder Gods is, die door God waardig is bevonden om Jezus, Redder van de mensheid, in zich te dragen. Bij die uitzonderlijke positie (om jaloers op te worden! God zelf in je dragen!) staan protestanten m.i. veel te weinig stil. Dat de protestantse kerken de vrouw die Jezus Christus heeft gebaard en grootgebracht niet een zéér speciale positie toedichten, is m.i. een amputatie van de christelijke leer. 'Ieder geslacht prijst mij zalig', Maria zingt het zelf in Lucas 1!
Nogmaals, katholieken schieten hier en daar te ver door. Maar de protestantse reactie daarop is op zijn beurt sterk overdreven. Zo van: Maria is een gewone vrouw en als je alleen maar een liedje voor haar zingt, nee, sterker nog, als je alleen maar beelden op tv uitzendt over een pastoor die liederen voor haar zingt, nou, dan ben je toch wel heel verkeerd bezig... 8)7
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2005, 12:59:08 pm door Fleur »
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 28, 2005, 01:13:59 pm »

quote:

Fleur schreef op 28 juli 2005 om 12:34:
Nou, ik wel. ;) Natuurlijk gaat Gods plan door, maar waar Hij elders in de bijbel dwars door een harnas van onwilligheid moet breken, is Maria één van de weinige schepselen die alles gelovig aanvaardt, en als eerste reactie heeft: 'Mij geschiede naar uw woord'. Niks geen mitsen en maren, niks geen tegenwerpingen, zoals bij Abraham, Mozes, Zacharias, Saulus.

(...)

Dat Maria volgens de RK-leer allerinnigst verbonden is met onze Verlossing, en dat zij Meesteres der Schepping wordt genoemd, en dat zij een uitzonderlijk aandeel heeft gehad aan ons eeuwig heil, vloeit voort uit het feit dat zij de Moeder Gods is, die door God waardig is bevonden om Jezus, Redder van de mensheid, in zich te dragen.

Ja, maar uiteindelijk heeft God dat wél zelf gedaan, toch? Ook in de katholieke visie?

Maria is niet waardig bevonden (eigen verdienste) maar waardig gemáákt, door God, wat ook de grondslag is van de afwezigheid van mitsen en maren enzo omdat zij niet onderhevig was aan de erfzonde. Volgens de RK dan. Toch?
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 28, 2005, 04:09:54 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 27 juli 2005 om 10:51:
Nunc schreef geloof ik dat Maria weliswaar aangeduid kan worden als de moeder van de mens Jezus maar niet als de moeder van God de Schepper van hemel en aarde. Dit vind ik een niet te maken onderscheid, Jezus was één, 100% God de Zoon en 100% mens. Als je een dergelijke scheiding in Zijn persoon wilt aanbrengen ontken je denk ik dat God écht mens is geworden.

Ik snap Nunc wel, menselijk gezien is Maria de moeder van God: Jezus. Maar daar houdt het mee op in die zin dat Jezus zelf haar vanaf zijn openbare dienst (en als 12-jarige ook al misschien) beschouwt als zijn moeder naar het vlees, maar aangeeft dat het gaat om de geestelijke dingen.
Elke keer (lees maar vanaf de bruiloft te Kana) noemt Hij haar dan vrouw i.p.v. moeder. Zij is zijn moeder maar daar gaat het hierna niet meer om.
Hiermee zeg ik niet dat ze niet geeerd mag worden om haar gehoorzaamheid dat ze zichzelf beschibaar stelde.
Maar Jezus zet zelf de puntjes op de i door aan te geven dat al wie de wil van God doet, zijn moeder en zuster en broeder is. En dat is niet gerelateerd aan familiebanden van het bloed.

quote:

Je houdt God dan bovendien op afstand, alsof Hij Zijn menselijke kant (groeien als embryo, geboren worden in bloed en pijn enzo, schreef Ignatius niet zoiets?) strikt gescheiden houdt van Zijn Goddelijke kant. Terwijl Hebreëen ons juist een Jezus laat zien die héél dichtbij komt.

Doordat hij alles aan hem onderworpen heeft, rest er niets dat niet onder zijn gezag is gesteld. Dat alles aan hem onderworpen is, zien wij echter nu nog niet; 9 wel zien we dat Jezus – die voor korte tijd lager dan de engelen geplaatst was opdat zijn dood door Gods genade iedereen ten goede zou komen – vanwege zijn lijden en dood nu met eer en luister gekroond is. 10 Want om vele kinderen in zijn luister te laten delen achtte God, voor wie en door wie alles bestaat, het passend de bereider van hun redding door het lijden naar de uiteindelijke volmaaktheid te voeren. 11 Hij die heiligt en zij die geheiligd worden hebben een en dezelfde oorsprong, en daarom schaamt hij zich er niet voor hen zijn broeders en zusters te noemen 12 wanneer hij zegt: ‘Ik zal uw naam bekendmaken aan mijn broeders en zusters, u loven in de kring van mijn volk.’ 13 Zo zegt hij ook: ‘Ik zal steeds op hem vertrouwen,’ en verder: ‘Hier sta ik met de kinderen die God mij gegeven heeft.’
14 Omdat die kinderen mensen zijn van vlees en bloed, is de Zoon een mens geworden als zij om door zijn dood definitief af te rekenen met de heerser over de dood, de duivel, 15 en zo allen te bevrijden die slaaf waren van hun levenslange angst voor de dood. 16 Het moge duidelijk zijn: hij is niet begaan met het lot van engelen, hij is begaan met het lot van de nakomelingen van Abraham. 17 Daarom moest hij in alles gelijk worden aan zijn broeders en zusters; alleen dan zou hij in aangelegenheden tussen God en zijn volk een barmhartige en betrouwbare hogepriester zijn, die verzoening bewerkt voor hun zonden. 18 Juist omdat hij zelf op de proef werd gesteld en het lijden volbracht heeft, kan hij ieder die beproefd wordt bijstaan.

Hier gaat het om hem dat Hij waarlijk mens is geworden en zegt niets over de positie die wij de vrouw die Hem mocht baren moeten geven. We eren haar om haar gehoorzaamheid en mogen van haar leren om de woorden van de Heer in ons hart te bewaren. Zoals zij deed.

quote:

Haha, in Jezus als Gods Zoon geloven is tegenwoordig al heel wat, anders...  :)
Er zijn er heel wat die zich christenen noemen, maar ook dát niet geloven.
Tja, wat moet je daar dan mee? Eerlijk gezegd vind ik dat geen christenen, maar wie ben ik?
Je hebt gelijk en de vraag is natuurlijk: wat verstaan ze onder de Zoon van God. En kom je toch weer uit bij wat de bijbel hiervan zegt.

quote:

Om bij dit onderwerp te blijven, ik voel mij véél meer verbonden met katholieken die geloven in Jezus als Gods Zoon, dan met protestanten die geloven in Jezus als de ultieme goddelijke trilling of zoiets (vrij naar Hans Stolp). Maar das een beetje een open deur, iedereen op dit forum zal dit met me eens zijn denk ik.
Hans Stolp is een esotericus. Het woord christen wil ik hierbij niet gebruiken.

quote:

Wat betreft Marcus 12: je hebt nu het stukje over de Schriften gecursiveerd, maar een katholiek zou kunnen zeggen, "dwalen jullie niet enorm dat jullie de kracht Gods niet kennen, waarvan wij weten dat zij door kerkvaders en geschiedenis heen werkt?"

Daar kom ik verderop nog op terug. Het is een combinatie van Woord en Geest en aangezien het geinspireerde woord van God wat voor ieder op schrift staat, voltooid is, kan ik niet zeggen dat hierna nog woorden van andere mensen op dezelfde manier geinspireerd zijn, zoals de apostelen de brieven schreven en van waaruit in de bijbel zelf duidelijk is dat zij de Heer persoonlijk kenden vanuit hun leven op aarde. Ook Paulus al had deze een heel special;e positie en een speciale manier van geropen te zijn. Dit is echter in de bijbel zelf duidelijk door de andere apostelen erkend als van God.
Waarom is het leergezag dan niet bij de katholieke bijbel in? Zij hebben de canon ook afgesloten. Niet voor niets denk ik.
In die zin is het leergezag toch wel iets anders.

quote:

De RK gooit de Bijbel niet uit het raam, ze heeft alleen méér dan dat. Niet minder  :)

Maar het leergezag staat boven de bijbel in  die zin dat het leergezaag het voor het zeggen heeft en de bijbel op die manier wordt gelezen.
Bv. Jezus wordt koning genoemd en Maria wordt daarom koningin genoemd. Omdat het leergezag die conclusie trekt. Dat staat dan in het leergezag op verkeerde gronden geconcludeerd, en daar wordt op verder geborduurd door de traditie – zie de citaten – en dat wordt aangenomen als van God. De traditie staat in die zin boven de bijbel.

quote:

De vraag is dus, of het daar werkelijk tegen in gaat of dat het alleen maar wat méér is dan Jezus bevolen heeft.

En zelfs dat laatste is een vraag, want in de katholieke visie heeft Jezus de kerk juist bevólen Maria te eren, toen Hij aan het kruis tegen Johannes zei: "zie, uw moeder" (of iets dergelijks). In de katholieke visie vertegenwoordigde Johannes op dat moment de Kerk, en daarmee is het beeld van Maria als Moeder van de Kerk ontstaan. En: eert uw vader en uwe moeder!

Johannes mocht voor haar zorgen hier op aarde, omdat ze in zekere zin alleen achter bleef, als je het menselijke vlak bekijkt.
Dat Johannes de kerk zou vertegenwoordigen, kunnen ze wel vinden, (Ik dacht dat dat Petrus was?) maar dat staat nergens en is een mooi beeld misschien, maar kun je niet doortrekken op het geestelijke vlak dat we de moeder Gods moeten gaan eren op die manier. En zie de encycliek: Meesteres van de schepping. Ze stellen haar in die zin op een lijn met God als Vader (Hij is de schepper) en omdat Maria de moeder was, geven ze haar zo’n hoge plaats. :?
Uit de discussie met Arnout herinner ik mij die toepassingen die ze specifiek op Maria betrekken: een heel bijbelgedeelte (kan ik even checken welk gedeeelte dat precies was) bijvoorbeeld. In de hemelse gewesten gezet etc. Boven alles uit. Dat zijn alle gelovigen en geeft niet een bijzondere plek aan Maria.
En dat leg ik voor ons als gelovigen zelfs niet zo uit als dat katholieken dat op Maria projecteren.

quote:

Nou dat vind ik wel een beetje een lompe opmerking, die je vast niet zo bedoeld  :)

De RK past Christus niet aan aan haar eigen voorkeur maar maakt een integere afweging op grond van Bijbel en Traditie. Die is anders dan de onze en jullie hebben (vind ik) ALLE recht om jullie afweging de juiste te achten (anders zou het op zijn zachtst gezegd eigenaardig zijn dat je die maakte) maar de visie van de RK is niet gebaseerd op gemakzucht.
Dit is een algemeen bedoelde opmerking, dat we allemaal als we niet oppassen een ‘eigen christus’ creeeren als we God niet vragen ons te leiden in de waarheid.
Zoals Paulus al zei:

2 Kor 11,4  
Want indien de eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan verdraagt gij dat zeer wel.

En dan  bedoelde hij dat TOEN al zo in de eerste tijd van het christendom.

quote:

Ja, maar je moet je aan GOD onderwerpen, niet aan de Schrift.
En als de schrift nu het Woord van God is? Waardoor Hij in deze tijd dat Hij er niet is tot ons spreekt? En door de Geest. Dus door de Geest kun je het woord snappen. En je mag ook niet zeggen: Alleen door de Geest krijg ik boodschappen/openbaringen van Gopd die iets nieuws toevoegen aan de boodschap van de bijbel. (Dat is het andere uiterste) Wat de Geest laat zien moet ook aan de bijbel getoetst worden, dan is het van de Heer als dat met elkaar klopt.

quote:

Door te stellen dat kerkvaders, traditie etc., oftewel 2000 jaar christendom vóór ons, niets in te brengen hebben, maak je God monddood! Vind ik.

Je mag wel wat en kunt zeker wat leren van kerkvaders etc. maar heeft niet dezelfde status als de bijbel zelf.
Lees eens:

Openbaring 22
18 Ik betuig aan een ieder, die de woorden der profetie van dit boek hoort: Indien iemand hieraan toevoegt, God zal hem toevoegen de plagen, die in dit boek beschreven zijn; 19 en indien iemand afneemt van de woorden van het boek dezer profetie, God zal zijn deel afnemen van het geboomte des levens en van de heilige stad, welke in dit boek beschreven zijn.

In eerste instantie voor dit bijbelboek bedoeld, maar Openbaring is niet voor niets het laatste Bijbelboek van de bijbel met als bijna de laatste tekst van de gehele bijbel die dit zegt:
Voeg niets toe en doe niets er af.
De boodschap is compleet en gaat niet op die manier met dat gezag van God nog door.
Wie checkt dat dan of het een openbaring van Hem is?
Je kunt waardevolle uitleggingen van de bijbel hebben door de eeuwen heen. Maar die moeten ook weer getoetst worden en je mag dit niet accepteren als woord van God zoals de Bijbel voor mij woord van God is, geinspireerd – door God ingegeven Schriftwoorden.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2005, 10:22:57 pm door Priscilla en Aquila »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 28, 2005, 04:48:55 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 28 juli 2005 om 13:13:
[...]

Ja, maar uiteindelijk heeft God dat wél zelf gedaan, toch? Ook in de katholieke visie?

Maria is niet waardig bevonden (eigen verdienste) maar waardig gemáákt, door God, wat ook de grondslag is van de afwezigheid van mitsen en maren enzo omdat zij niet onderhevig was aan de erfzonde. Volgens de RK dan. Toch?

Ik begreep uit de encycliek dat ze genade had verdiend.

quote:

encycliek uit de OP
En dit is de reden, zoals reeds in de Middeleeuwen
een zeer vrome leerling van de H. Anselmus
schreef, dat “zoals... God door met zijn macht
alles te maken, Vader is en Meester van alles, zo
de Heilige Maria door met haar verdiensten alles
weer goed te maken, Moeder is en Meesteres der
dingen; God is immers meester van alles omdat
Hij op eigen initiatief alles een eigen natuur heeft
gegeven, en Maria is de Meesteres der dingen,
omdat Zij alles, door de genade die zij verdiend
beeft, de oorspronkelijke waarde heeft teruggegeven”.

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 28, 2005, 06:31:52 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 28 juli 2005 om 13:13:

quote:

Nunc schreef op 28 juli 2005 om 16:48:
Ik begreep uit de encycliek dat ze genade had verdiend.

Hmm... Het Tweede Vaticaans Concilie schrijft in de Dogmatische Constitutie over de Kerk (nr. 61): 'De Heilige Maagd, van eeuwigheid samen met de menswording van het Woord van God tot moeder van God door een raadsbesluit van de goddelijke Voorzienigheid voorbestemd, werd hier op aarde de milde moeder van de goddelijke Verlosser...'
Voorbestemd dus: geen eigen verdienste.

Ik denk dat de encycliek doelt op Maria ná haar 'uitverkiezing'.

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 28, 2005, 06:38:25 pm »
Gaarne deel ik, voor een goed begrip, nog een citaat uit de Dogmatische Constistutie van het Tweede Vaticaans Concilie met u:

'De verering van de moeder heeft (...) tot gevolg, dat de Zoon door wie alles geschapen is (...) en in wie het de eeuwige Vader heeft behaagd de gehele volheid te doen wonen, juist wordt gekend, bemind, verheerlijkt en dat zijn geboden worden onderhouden.' (nr. 66)

Paus Paulus VI heeft in 1974 een apostolische vermaning over de Mariaverering het licht doen zien. Hij zegt daarin dat de Mariaverering echt christelijk is, en wijst op de verering van haar in de eeuwenoude liturgie. En, zo wil de Heilige Vader z.g.: Vooral moet de Mariaverering op Christus georiënteerd zijn.

Maria blijft dus ten dienste staan van Christus, om wie alles draait!

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 28, 2005, 10:06:49 pm »
Vermaning op grond van eeuwenoude liturgie? Kolder.
Dan moeten we het kerstfeest vervangen door het joelfeest met zijn eeuwenoude liturgie.
Zet in elke kerk een Maria-altaar om vruchtbaarheid af te smeken bij huwelijkssluitingen.
Ga de Pontifex Maximus toch niet vereren boven de Here Jezus Christus.

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 29, 2005, 12:03:50 am »
Misschien onverstandig dat ik hierop inga, maar ik doe het toch maar even:

Paus Paulus VI z.g. bedoelt dus inderdaad dat Onze Heer Jezus Christus boven alles vereerd moet worden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 29, 2005, 09:09:27 am »
Maar bedoeld de bijbel niet dat Jezus EXCLUSIEF vereerd moet worden, op de manier waarop men nu Maria vereerd . (Ik zeg niet dat ze niet GEeerd mag worden, maar dat lijkt me toch anders dan VEReren.)
Al zegt de traditie het anders.......
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2005, 09:10:14 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 29, 2005, 09:19:53 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 juli 2005 om 09:09:
Maar bedoeld de bijbel niet dat Jezus EXCLUSIEF vereerd moet worden, op de manier waarop men nu Maria vereerd . (Ik zeg niet dat ze niet GEeerd mag worden, maar dat lijkt me toch anders dan VEReren.)

Kijk bv:

Mat 26,13
 Voorwaar, Ik zeg u, overal waar dit evangelie verkondigd zal worden in de gehele wereld, zal ook tot haar gedachtenis gesproken worden van wat zij gedaan heeft.

Niets over verering oid

En Jezus eigen wooorden wat doen katholieken daarmee?

Matt 12
 46 Terwijl Hij nog tot de scharen sprak, zie, zijn moeder en broeders stonden buiten en trachtten Hem te spreken te krijgen. 47 [En iemand zeide tot Hem: Zie, uw moeder en uw broeders staan buiten en trachten U te spreken te krijgen.] 48 Maar Hij antwoordde de boodschapper en zeide: Wie is mijn moeder en wie zijn mijn broeders? 49 En Hij strekte zijn hand uit over zijn discipelen en zeide: Ziedaar mijn moeder en mijn broeders. 50 Want al wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is, die is mijn broeder en zuster en moeder.

Joh 2,4
 En Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat heb Ik met u van node? Mijn ure is nog niet gekomen.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2005, 09:20:40 am door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 29, 2005, 10:31:06 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 juli 2005 om 09:09:
Sinds wanneer moet de Here Jezus vereerd worden??

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 29, 2005, 02:57:56 pm »
Een interessante discussie waar van geleerd kan worden, en ik moet zeggen, ik zie iha geen kruistocht en geen onbetamelijkheid. Wel grondig graven: goede zaak. Ik kan persoonlijk niet veel met heiligen- of Maria-verering. Wil niet de Sola Scriptura discussie dupliceren, maar ik kan best wat met toelichtingen en uitwerkingen van kerkvaders, zolang het zwaartepunt daarin maar spoort met wat je in de Bijbel vindt. Wat mij betreft legt deze verering het zwaartepunt heel ergens anders dan de Bijbel dat doet. Je kan het mogelijk op zo'n manier uitleggen dat het niet botst met de Bijbel. Het lijkt echter een beetje op een ent die de oorspronkelijke boom nogal scheeftrekt. Neemt niet weg dat ik de RKK zeer dankbaar ben voor het 'zichtbaar houden' van bijzondere christenen.

Overigens dank aan Fleur voor zijn goedgehumeurde en ter zake kundige bijdragen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 29, 2005, 03:31:10 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 juli 2005 om 13:27:

[...]

Doe jij dat niet dan? :)

Ik kan je niet volgen

Ik denk dat cyber bedoelt dat we de Triniteit als geheel moeten vereren, niet één persoon uit de Triniteit overmatig moeten vereren zodat we de Triniteit als drie losse godheden gaan benaderen in de praktijk. Binnen evangelische kringen valt me overigens op dat daartoe een neiging bestaat, zij het niet bewust. :)

Dus, nee, ik vereer de Here Jezus niet. Ik vereer een drie-enige God als geheel, niet in gedeeltes. En ik denk dat cyber dezelfde benadering heeft.

Ik bid bijvoorbeeld niet tot de Here Jezus, wat veel evangelischen wel doen, maar liever bid ik tot God dóór de Here Jezus, dus indachtig het verlossingswerk van de Here Jezus.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2005, 10:23:30 pm door Priscilla en Aquila »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 29, 2005, 06:33:24 pm »

quote:

Liudger schreef op 29 juli 2005 om 14:57:

Overigens dank aan Fleur voor zijn goedgehumeurde en ter zake kundige bijdragen.

Zoals ik ook al aan heb gegeven.....

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 29, 2005, 07:28:25 pm »

quote:

cyber schreef op 29 juli 2005 om 10:31:
[...]

Sinds wanneer moet de Here Jezus vereerd worden??

Joh. 5
22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, 23 opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft.

Jezus eren zoals je OOK de Vader eert. Het een kan niet zonder het ander aanwezig zijn. Maar ik kan zeker de Zoon eren. (Zoals ik ook de Vader eer).

De drieeenheid is wel te ONDERscheiden. :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 29, 2005, 07:33:57 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 juli 2005 om 19:28:

[...]

Joh. 5
22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, 23opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft.

Jezus eren zoals je OOK de Vader eert. Het een kan niet zonder het ander aanwezig zijn. Maar ik kan zeker de Zoon eren. (Zoals ik ook de Vader eer).

Waar lees jij dat er VEReren staat? Ik zie alleen maar staan dat je de Zoon moet eren, niet dat je hem moet VEReren. Je moet je vader en je moeder ook EREN, maar dat is duidelijk iets anders dan VEREREN. B)
En waaruit blijkt dat je tot Jezus moet bidden? Als je onder 'eren' bidden verstaat, dan zou het vijfde gebod inhouden dat je vader en moeder moet (aan)bidden? Dat lijkt me niet.
Zie ook hier: Biblija.net
Mensen bidden altijd tot God de Vader, nooit tot Jezus.

Als je vanuit een biblicistisch oogpunt vindt dat mensen niet tot Maria (mogen/kunnen) bidden, dan mogen mensen dat ook niet tot Jezus. Want in de Bijbel wordt er alleen maar tot God de Vader gebeden, ook na Jezus' Hemelvaart. Dan ben je consequent bezig, anders niet.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2005, 07:44:04 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 29, 2005, 10:13:04 pm »

quote:

Neen, voor onderbouwing zie de posting van Roodkapje
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2005, 10:24:08 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 29, 2005, 10:16:24 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 juli 2005 om 19:28:

[...]

Joh. 5
22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, 23 opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft.

Wie de Zoon niet eert, ontneemt de Vader zijn wettige eer, daar gaat het
over in deze tekst.

En verder ben ik het met Roodkapje eens.

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 29, 2005, 10:35:53 pm »

quote:

cyber schreef op 29 juli 2005 om 10:35:
[...]

Het woordenboek over het woord

gedachtenis;

een voortdurende herinnering
in eeuwige herinnering blijven

Ik vind dat je meer een kruistocht aan het houden bent
 :r

"Voortdurend herinneren" doe je ook op 4 en 5 mei. Op 4 mei worden doden niet levend.
Maria hemelvaart is gefantaseerd. Die fantasie dient door Jezus uitgebannen te worden.
Als wij Hem daarin niet navolgen, wat dan?

"In eeuwige herinnering blijven." Logisch. Maria staat in de Bijbel genoemd bij de geboorte en de kruisiging van Jezus. Die twee heilsfeiten maken de mens(heid) zalig, Maria niet.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 29, 2005, 11:17:17 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 29 juli 2005 om 19:33:

[...]

Waar lees jij dat er VEReren staat? Ik zie alleen maar staan dat je de Zoon moet eren, niet dat je hem moet VEReren. Je moet je vader en je moeder ook EREN, maar dat is duidelijk iets anders dan VEREREN. B)

Een andere tekst over eren die iets meer aangeeft hoe het wordt bedoeld:

Mal 1
6 Een zoon eert zijn vader en een knecht zijn heer. Indien Ik nu een vader ben, waar is de eerbied voor Mij? en indien Ik een heer ben, waar is de vrees voor Mij? zegt de HERE der heerscharen tot u,

Misschien kunnen we door het er over te hebben, er achter komen wat 'eren' precies inhoudt. Of er verschil is tussen eren en vereren of niet.
Misschien is het een gevoelsmatig verschil en kan er voor vereren ook een andere term worden gebruikt?
Dit is toch de bedoeling van deze discussie - er samen over nadenken.

Wel denk ik dat het eren van je vader en moeder of de keizer (   1 Petr 2,17: Eert allen, hebt de broederschap lief, vreest God, eert de keizer.) op een ander niveau staat dan dat je God eert.
En je mag Maria eren als onderdeel van: Eert allen, en tot haar gedachtenis spreken, maar het niveau waarop ik God de Vader en God de Zoon eer, is veel hoger.

Zoals bijvoorbeeld staat in Openbaring:

Op. 1
 Hem, die ons liefheeft en ons uit onze zonden verlost heeft door zijn bloed 6 – en Hij heeft ons tot een koninkrijk, tot priesters voor zijn God en Vader gemaakt – Hem zij de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden! Amen.

Op. 5
 Het Lam, dat geslacht is, is waardig te ontvangen de macht en de rijkdom, en de wijsheid en de sterkte, en de eer en de heerlijkheid en de lof.
13 En alle schepsel in de hemel en op de aarde en onder de aarde en op de zee en alles wat daarin is, hoorde ik zeggen:
Hem, die op de troon gezeten is, en het Lam zij de lof en de eer en de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden.

En ik kan er niets aan doen dat ik juist dit niveau dat alleen en exclusief aan de Here Jezus als het geslachte Lam toekomt, terug zie komen in de uitspraken over Maria Koningin:

" ...... De heilige liturgie, die als het ware de getrouwe
zowel als in het Westen de lof van de hemelse
eeuwigheid.

cit..

Eén is uw Meester en gij zijt allen broeders(en zusters).

quote:

En waaruit blijkt dat je tot Jezus moet bidden?
Joh. 14
8 Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. 9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader? 10 Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet; maar de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken. 11 Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is: of anders, gelooft om de werken zelf. 12 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader; 13 en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. 14 Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.

Je kunt de Vader iets vragen in Jezus'naam (vers 13) maar ook Jezus zelf (zie vers 14) als Hij er niet meer is en de Trooster gestuurd heeft. (Daar gaat Joh. 14 over)
Want de Vader en de Zoon zijn twee personen maar ook één:

Joh. 14
23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen.

quote:

Als je onder 'eren' bidden verstaat, dan zou het vijfde gebod inhouden dat je vader en moeder moet (aan)bidden? Dat lijkt me niet.
Jij legt die link. :)

quote:

Zie ook hier: Biblija.net
Mensen bidden altijd tot God de Vader, nooit tot Jezus.

Hoe bedoel je dat? In het OT of de evangelien wordt er tot God/God de Vader gebeden. In de evangelien niet tot Jezus omdat Hij op aarde was en nog niet in de hemel. Als men Hem wat wilde vragen ging met naar hem toe en sprak met Hem.

quote:

Als je vanuit een biblicistisch oogpunt vindt dat mensen niet tot Maria (mogen/kunnen) bidden, dan mogen mensen dat ook niet tot Jezus. Want in de Bijbel wordt er alleen maar tot God de Vader gebeden, ook na Jezus' Hemelvaart. Dan ben je consequent bezig, anders niet.

Zie Jezus' uitspraken in Johannes 14 hierboven.

Je mag niet in contact treden met mensen die niet meer op aarde zijn maar overleden (of ze nu gelovigen waren en dus in de hemel zijn - of dat ze dat niet waren, of dat je dat niet weet). Geen contact met de bovennatuurlijke wereld dan alleen met God - door gebed.
Bidden tot Maria valt onder het kopje bidden tot overledenen. Of iig met mensen die hier niet meer zijn op deze wereld/deze aarde. (als je aanneemt dat zij ten hemel opgenomen is, zou het kunnen zijn dat je dan vindt dat ze niet overleden is in de gangbare betekenis van het woord en dat je dan wel tot haar zou mogen bidden)

Zie bv. Lev. 19
31 Gij zult u niet wenden tot de geesten van doden of tot waarzeggende geesten, gij zult hen niet zoeken, om u met hen te verontreinigen: Ik ben de HERE, uw God.

Wat vind jij daarvan? Mag je tot overledenen bidden vind je?
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2005, 11:23:37 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 29, 2005, 11:26:56 pm »

quote:

cyber schreef op 29 juli 2005 om 22:16:
[...]

Wie de Zoon niet eert, ontneemt de Vader zijn wettige eer, daar gaat het
over in deze tekst.

Dus eer je de Zoon. Toch?
Je kunt NIET zeggen dat je de Zoon niet eert. Dacht ik.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 29, 2005, 11:28:39 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 juli 2005 om 23:17:

[...]

Een andere tekst over eren die iets meer aangeeft hoe het wordt bedoeld:

Mal 1
6 Een zoon eert zijn vader en een knecht zijn heer. Indien Ik nu een vader ben, waar is de eerbied voor Mij? en indien Ik een heer ben, waar is de vrees voor Mij? zegt de HERE der heerscharen tot u,

Misschien kunnen we door het er over te hebben, er achter komen wat 'eren' precies inhoudt. Of er verschil is tussen eren en vereren of niet.
Misschien is het een gevoelsmatig verschil en kan er voor vereren ook een andere term worden gebruikt?
Dit is toch de bedoeling van deze discussie - er samen over nadenken.

Wel denk ik dat het eren van je vader en moeder of de keizer (   1 Petr 2,17: Eert allen, hebt de broederschap lief, vreest God, eert de keizer.) op een ander niveau staat dan dat je God eert.
En je mag Maria eren als onderdeel van: Eert allen, en tot haar gedachtenis spreken, maar het niveau waarop ik God de Vader en God de Zoon eer, is veel hoger.

Zoals bijvoorbeeld staat in Openbaring:

Op. 1
 Hem, die ons liefheeft en ons uit onze zonden verlost heeft door zijn bloed 6 – en Hij heeft ons tot een koninkrijk, tot priesters voor zijn God en Vader gemaakt – Hem zij de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden! Amen.

Op. 5
 Het Lam, dat geslacht is, is waardig te ontvangen de macht en de rijkdom, en de wijsheid en de sterkte, en de eer en de heerlijkheid en de lof.
13 En alle schepsel in de hemel en op de aarde en onder de aarde en op de zee en alles wat daarin is, hoorde ik zeggen:
Hem, die op de troon gezeten is, en het Lam zij de lof en de eer en de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden.
Ik lees hier niet dat je dus tot Jezus mag bidden. Dat is inlegkunde. Je kunt alleen door Jezus verlossingswerk tot de vader komen. En daar mag je Jezus best voor eren (hoogachten). Maar dat is heel wat werkelijk bidden tot Jezus. Tuurlijk zijn er verschillende niveaus van eren. En staat Jezus bovenaan. Maar dan nog blijft het eren en niet aanbidden. :) En ook katholieken hebben Jezus helemaal bovenaanstaan, deze teksten indachtig.

quote:

En ik kan er niets aan doen dat ik juist dit niveau dat alleen en exclusief aan de Here Jezus als het geslachte Lam toekomt, terug zie komen in de uitspraken over Maria Koningin:

" ...... De heilige liturgie, die als het ware de getrouwe
zowel als in het Westen de lof van de hemelse
eeuwigheid.

cit..

Eén is uw Meester en gij zijt allen broeders(en zusters).

Wat is daarmee? Je mag Maria toch wel eren, net zoals je Jezus eert, je ouders eert, en daarom andere heiligen eert (een bijzondere plek toekent). Want dat betekent eren gewoon.
Dat is wat anders dan aanbidden.

quote:

Joh. 14
8 Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. 9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader? 10 Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet; maar de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken. 11 Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is: of anders, gelooft om de werken zelf. 12 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader; 13 en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. 14 Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.

Je kunt de Vader iets vragen in Jezus'naam (vers 13) maar ook Jezus zelf (zie vers 14) als Hij er niet meer is en de Trooster gestuurd heeft. (Daar gaat Joh. 14 over)
Want de Vader en de Zoon zijn twee personen maar ook één:

Joh. 14
23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen.

Iets in Jezus' naam vragen (dus beroep doen op Jezus' verlossingswerk) is héél wat anders dan tot Jezus bidden.

quote:

Hoe bedoel je dat? In het OT of de evangelien wordt er tot God/God de Vader gebeden. In de evangelien niet tot Jezus omdat Hij op aarde was en nog niet in de hemel. Als men Hem wat wilde vragen ging met naar hem toe en sprak met Hem.

Toen Jezus allang naar de hemel was bad men ook niet tot Hem, zie link. Alléén tot God. Dus wat jij hier zegt is wel waar, maar in de Brieven en andere boeken wordt NIET tot Jezus gebeden.

quote:

Je mag niet in contact treden met mensen die niet meer op aarde zijn maar overleden (of ze nu gelovigen waren en dus in de hemel zijn - of dat ze dat niet waren, of dat je dat niet weet). Geen contact met de bovennatuurlijke wereld dan alleen met God - door gebed.
Bidden tot Maria valt onder het kopje bidden tot overledenen. Of iig met mensen die hier niet meer zijn op deze wereld/deze aarde. (als je aanneemt dat zij ten hemel opgenomen is, zou het kunnen zijn dat je dan vindt dat ze niet overleden is in de gangbare betekenis van het woord en dat je dan wel tot haar zou mogen bidden)

Wat vind jij daarvan? Mag je tot overledenen bidden vind je?
Jij VINDT dat het niet mag. En jij VINDT dat er tot overledenen gebeden wordt. Maria is opgenomen in de hemel en dus helemaal niet dood. Mensen die in de hemel zijn, leven en zijn dus niet dood. Mensen die niet geloven en overlijden zijn wel dood. Snap je? :)
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2005, 11:37:23 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 29, 2005, 11:42:21 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 29 juli 2005 om 23:28:

Ik lees hier niet dat je dus tot Jezus mag bidden. Dat is inlegkunde. Je kunt alleen door Jezus verlossingswerk tot de vader komen. En daar mag je Jezus best voor eren (hoogachten). Maar dat is heel wat werkelijk bidden tot Jezus.

JIJ legt de link tussen eren -> bidden. :?
Ik heb het hier over eren hoever mag je gaan.

quote:

Wat is daarmee? Je mag Maria toch wel eren, net zoals je Jezus eert, je ouders eert, en daarom andere heiligen eert (een bijzondere plek toekent). Want dat betekent eren gewoon.
Dat is wat anders dan aanbidden.

Het onderwerp was wat mij betreft nog steeds 'eren'. En wat mij betreft is het hier dus op het niveau wat alleen de Heer toekomt.

quote:

Iets in Jezus' naam vragen (dus beroep doen op Jezus' verlossingswerk) is héél wat anders dan tot Jezus bidden.
Maar iets aan Jezus vragen in Zijn naam: Johannes 14 vers 14 Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen. - is toch echt bidden. :)
Je kunt de Vader iets vragen in Jezus' naam (vers 13) maar ook Jezus zelf (zie vers 14) als Hij er niet meer is en de Trooster gestuurd heeft. (Daar gaat Joh. 14 over)

quote:

Toen Jezus allang naar de hemel was bad men ook niet tot Hem, zie link. Alléén tot God. Dus wat jij hier zegt is wel waar, maar in de Brieven en andere boeken wordt NIET tot Jezus gebeden.

Maar Jezus is ook God en Ik en de Vader zij één/Wij zullen tot hemn komen en bij Hem wonen..... is God de Vader en God de Zoon.
Dat moet ik verder eens even nalezen. :)
Maar Jezus zegt zelf dat het mag en dat Hij het verwacht dat we het zullen doen. Hij zal ook horen en het gebed verhoren.

quote:

]
Jij VINDT dat het niet mag. En jij VINDT dat er tot overledenen gebeden wordt. Maria is opgenomen in de hemel en dus helemaal niet dood. Mensen die in de hemel zijn, leven en zijn dus niet dood. Mensen die niet geloven en overlijden zijn wel dood. Snap je? :)

Dus: Mijn vraag is: Wat vind jij? Kan het? Dan moet je niet beginnen met jij vindt - dat wist ik al :) maar ik vind... dat
...het wel kan omdat ze niet dood is?

Maar jij bidt alleen tot God en zelfs niet tot Jezus.
Dus verklaar je even nader. Want je bent niet heel djuidelijk. (Je kunt beter mij niet zo herhalen maar gewoon even antwoord op de vraag geven, dat is iets minder omslachtig.)

Ik geef trouwens ook aan dat het gaat om mensen die niet meer hier zijn. (Dood of niet - ndat is ook een definitie waar je over kan  verschillen van mening - het aardse leven is geeindigd)
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2005, 11:46:14 pm door Priscilla en Aquila »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 29, 2005, 11:55:38 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 juli 2005 om 23:42:
JIJ legt de link tussen eren -> bidden. :?
Ik heb het hier over eren hoever mag je gaan.
Priscilla en Aquila in "Maria Koningin bij de EO?"

Jij maakt een onderscheid tussen eren en vereren, dat volgens de Van Dale hedendaags Nederlands beide hetzelfde betekent. Aan jouw gebruik van eren vs. vereren maak ik op dat jij met vereren => bidden bedoelt. :) Terwijl eren en vereren in het hedendaags Nederlands dus min of meer hetzelfde betekent, namelijk 'heiligen', hoogachten.

Je mag iedereen eren, de een wat meer dan de ander, maar bidden (aanbidden) doe je alleen tot de Vader. Zoals ook in de Bijbel gebruikelijk is. Niet iedereen komt dezelfde eer toe. Jezus krijgt de meeste eer, vanwege Zijn werk aan het kruis. Maar Maria heeft Jezus gebaard, en is daarmee 'de gezegendste van alle vrouwen geworden'. En staat daarmee in aanzien boven ALLE vrouwen... :)

quote:

Het onderwerp was wat mij betreft nog steeds 'eren'. En wat mij betreft is het hier dus op het niveau wat alleen de Heer toekomt.

Maar op welke basis doe je dat dan, die hele rits teksten die je net aanhaalde geeft ook al aan dat je ouders, de keizer, etc. eert. Dus het is niet exclusief toebedeeld aan de Heer, dus vanwaar dat onderscheid.

quote:

Maar iets aan Jezus vragen in Zijn naam: Johannes 14 vers 14 Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.

Je kunt de Vader iets vragen in Jezus' naam (vers 13) maar ook Jezus zelf (zie vers 14) als Hij er niet meer is en de Trooster gestuurd heeft. (Daar gaat Joh. 14 over)
En dat is toch echt bidden. :)
Dat zal best, maar iets in Jezus naam bidden TOT DE VADER is niet tot Jezus bidden. Je eert Jezus misschien meer dan andere mensen, maar eren is eren. En dat betekent: een bijzondere plaats toekennen. Dus er is wel een hiërarchie (ook bij Rooms-Katholieken) waarbij Jezus bovenaan staat. Dus ik snap je probleem niet"

quote:

Johannes 14 1 Wees niet ongerust, maar vertrouw op God en op mij. 2 In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou ik anders gezegd hebben dat ik een plaats voor jullie gereed zal maken? 3 Wanneer ik een plaats voor jullie gereedgemaakt heb, kom ik terug. Dan zal ik jullie met me meenemen, en dan zullen jullie zijn waar ik ben. 4 Jullie kennen de weg naar waar ik heen ga.’ 5 Toen zei Tomas: ‘Wij weten niet eens waar u naartoe gaat, Heer, hoe zouden we dan de weg daarheen kunnen weten?’ 6 Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij. 7 Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen, en vanaf nu kennen jullie hem, want jullie hebben hem zelf gezien.’ 8 Daarop zei Filippus: ‘Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet.’ 9 Jezus zei: ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? 10 Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. 11 Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet. 12 Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader. 13 En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. 14 Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen.
15 Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. 16 Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: 17 de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. 18 Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. 19 Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. 20 Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben. 21 Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken.’ 22 Toen vroeg Judas (niet Judas Iskariot) aan Jezus: ‘Waarom zult u zich wel aan ons, maar niet aan de wereld bekendmaken, Heer?’ 23 Jezus antwoordde: ‘Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen. 24 Maar wie mij niet liefheeft, houdt zich niet aan wat ik zeg, en wat jullie mij horen zeggen, zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de Vader door wie ik gezonden ben. 25 Dit alles zeg ik tegen jullie nu ik nog bij jullie ben. 26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.
27 Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet. 28 Jullie hebben toch gehoord dat ik zei dat ik wegga en bij jullie terug zal komen? Als je me liefhad zou je blij zijn dat ik naar mijn Vader ga, want de Vader is meer dan ik. 29 Ik vertel jullie dit nu, voordat het gebeurt, zodat jullie het geloven wanneer het zover is. 30 Ik kan niet lang meer met jullie spreken, want de heerser van deze wereld is al onderweg. Hij heeft geen macht over mij, 31 maar zo zal de wereld weten dat ik de Vader liefheb en doe wat de Vader me heeft opgedragen. Kom, laten we hier weggaan.’

Heel Johannes 14, wij mij maar aan waaraan ik moet zien dat Jezus zelf zegt dat we tot hem mogen bidden. Ik zie het niet. :?

quote:

Dat moet ik eens even nalezen. :)
Maar Jezus zegt zelf dat het mag en dat Hij het verwacht dat we het zullen doen. Hij zal ook horen en het gebed verhoren.

Hij is de Middelaar en bemiddelt voor ons bij de Vader. Jezus zelf verhoort geen gebeden, omdat hij niet de Eerste, maar de Tweede Persoon van de Triniteit is. Gebeden worden door de Vader door Jezus als Middelaar verhoord. Tuurlijk luistert Jezus mee. Maar dan nog zie ik je probleem niet.

quote:

Dus: Mijn vraag is: Wat vind jij? Kan het? Dan moet je niet beginnen met jij vindt - dat wist ik al :) maar ik vind... dat
...het wel kan omdat ze niet dood is?

Het zou dus best kunnen omdat ze niet dood is, het is niet verboden.

quote:

Maar jij bidt alleen tot God en zelfs niet tot Jezus.
Dus verklaar je even nader. Want je bent niet heel djuidelijk. (Je kunt beter mij niet zo herhalen maar gewoon even antwoord op de vraag geven, dat is iets minder omslachtig.)

Dat iets kan betekent niet dat ik ook alles doe. Ik weet dat ik het zou mogen doen. Maar als ik daartoe de behoefte zou voelen zou ik prima tot Maria kunnen bidden. Alleen 'heb' ik niets met Maria. En ik zie God de Vader echt als hoogste instantie, dus daarom bid ik direct tot God de Vader, het verlossingswerk van de Here Jezus indachtig. Daar slaat het 'om Jezus wil alleen' ook op. :)

quote:

Ik geef trouwens ook aan dat het gaat om mensen die niet meer hier zijn. (Dood of niet - ndat is ook een definitie waar je over kan  verschillen van mening - het aardse leven is geeindigd)

Dat snap ik, maar jij kun jouw persoonlijke definitie niet zomaar op de encycliek plakken of op de RK-catechismus, als niet zeker is dat die catechismus ook jouw definities hanteert.
Ik heb dus een andere definitie en dat baseer ik onder andere op hetgeen Jezus tegen de moordenaar aan het kruis zegt: "Ik zeg u, heden zult u  bij mij in het Paradijs zijn". Dus die man ging gelijk mee naar het Paradijs waar Jezus nu is, levend en wel, en waar die moordenaar dus ook is, levend en wel. En waar inmiddels een heleboel mensen levend en wel zitten.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2005, 01:06:15 am door Roodkapje »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 30, 2005, 12:41:38 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 juli 2005 om 23:26:

[...]

Dus eer je de Zoon. Toch?
Je kunt NIET zeggen dat je de Zoon niet eert. Dacht ik.

De eer die je de Here Jezus geeft is geloven dat Hij de weg tot
de Vader is, de dood overwonnen heeft enz
Maar als je 1 tekst neemt en niet de contekst waarin de tekst staat
en dan alleen op die tekst concentreert is het verband zoek en
gaat de tekst een vreemd eigen leven lijden, en dat is niet de
bedoeling lijkt mij.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 30, 2005, 09:58:56 am »

quote:

cyber schreef op 30 juli 2005 om 00:41:
[...]

De eer die je de Here Jezus geeft is geloven dat Hij de weg tot
de Vader is, de dood overwonnen heeft enz
Maar als je 1 tekst neemt en niet de contekst waarin de tekst staat
en dan alleen op die tekst concentreert is het verband zoek en
gaat de tekst een vreemd eigen leven lijden, en dat is niet de
bedoeling lijkt mij.

Hem er persoonlijk voor danken doe je dan niet op die manier?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 30, 2005, 10:53:34 am »

quote:

Roodkapje schreef op 29 juli 2005 om 23:55:

Je mag iedereen eren, de een wat meer dan de ander, maar bidden (aanbidden) doe je alleen tot de Vader. Zoals ook in de Bijbel gebruikelijk is. Niet iedereen komt dezelfde eer toe. Jezus krijgt de meeste eer, vanwege Zijn werk aan het kruis. Maar Maria heeft Jezus gebaard, en is daarmee 'de gezegendste van alle vrouwen geworden'. En staat daarmee in aanzien boven ALLE vrouwen... :)

Maria krijgt TEVEEL eer als je de bewoordingen uit de encycliek erbij neemt - op het niveau van de Heer Zelf.
En ik begrijp je maar Jezus wordt ook aanbeden. Is aanbidden -> bidden? Ja dacht ik zo. :)

Matt 28
 8 En zij gingen terstond weg van het graf, met vrees en grote blijdschap, en liepen haastig voort om het zijn discipelen te berichten. 9 En zie, Jezus kwam haar tegemoet en zeide: Weest gegroet. Zij naderden Hem en grepen zijn voeten en zij aanbaden Hem. 10 Toen zeide Jezus tot haar: Weest niet bevreesd. Gaat heen en bericht mijn broeders, dat zij naar Galilea gaan, en daar zullen zij Mij zien.
...
16 En de elf discipelen vertrokken naar Galilea, naar de berg, waar Jezus hen bescheiden had. 17 En toen zij Hem zagen, aanbaden zij, maar sommigen twijfelden.

En ze worden hier niet tot de orde geroepen zoals Jezus het deed bij de verzoeking in de woestijn door te zeggen dat je alleen God mag aanbidden.
Hij is God de Zoon en ik zou zeggen - waarom aanbid je Hem niet?

Hem die op de troon zit en het Lam worden aanbeden door de oudsten:

Op 5
14 En de vier dieren zeiden: Amen. En de oudsten wierpen zich neder en aanbaden.

quote:

Maar op welke basis doe je dat dan, die hele rits teksten die je net aanhaalde geeft ook al aan dat je ouders, de keizer, etc. eert. Dus het is niet exclusief toebedeeld aan de Heer, dus vanwaar dat onderscheid.

Het gaat om het niveau waarop je vereert. En dat gaat me veel te ver. Ze mag vereert worden omdat ze gehoorzaam is geweest en God haar een bijzondere taak gaf. Maar dan is het stop.
Maar het gaat hier veel verder en er worden conclusies aan verbonden vanuit de traditie, die de traditie zo invult. Maar zie hiervoor mijn vorige post.

quote:

Dat zal best, maar iets in Jezus naam bidden TOT DE VADER is niet tot Jezus bidden. Je eert Jezus misschien meer dan andere mensen, maar eren is eren. En dat betekent: een bijzondere plaats toekennen. Dus er is wel een hiërarchie (ook bij Rooms-Katholieken) waarbij Jezus bovenaan staat. Dus ik snap je probleem niet"
Jezus wordt ook aanbeden -  zie de teksten hierboven - en dat gaat verder en staat op goddelijk niveau, wat ik exclusief vind voor God en niet voor gewone mensen, al hebben ze nog zo'n bijzondere staat van dienst.

quote:

Heel Johannes 14, wij mij maar aan waaraan ik moet zien dat Jezus zelf zegt dat we tot hem mogen bidden. Ik zie het niet. :?

Als je de tekst leest die IK quote, is het niet zo moeilijk. :) Maar jij pakt de NBV en daar staat het anders en zie je het dus niet.

En (zelfs) de Willibrord vertaling heeft dit:
Joh 14: 14
14 Als jullie Mij iets zullen vragen in mijn naam, dan zal Ik het doen.

quote:

Hij is de Middelaar en bemiddelt voor ons bij de Vader. Jezus zelf verhoort geen gebeden, omdat hij niet de Eerste, maar de Tweede Persoon van de Triniteit is. Gebeden worden door de Vader door Jezus als Middelaar verhoord. Tuurlijk luistert Jezus mee. Maar dan nog zie ik je probleem niet.

Hij verhoort ook: in dezelfde tekst staat dit:

14 Als jullie Mij iets zullen vragen in mijn naam, dan zal Ik het doen.

Ik denk niet dat je dit zo strikt moet scheiden zoals je nu doet. Op bepaalde plekken in de bijbel is het onderscheid tussen God de Vader en God de Zoon zelfs niet te zien. En wordt God de Zoon aangeduid als God die van eeuwigheid is etc.

quote:

Het zou dus best kunnen omdat ze niet dood is, het is niet verboden.

Iedere gelovige leeft bij de Vader na zijn 'dood' op aarde. Maar zijn lichaam ligt nog in het graf en in die zin is die persoon dood.
De in Christus gestorvenen zullen het eerst opstaan. Zegt 1 Tess.

1 Tess 4
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; 17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.

Jezus is de eersteling uit de doden. Hij heeft het hele traject al gehad. Als Hij terugkomt zullen wij (als we gestorven zijn) uit de doden opstaan. Dat betekent dat ons lichaam daar dood ligt en opstaat vantussen de overige doden uit, die nog niet aan de beurt zijn.

1 Kor. 15
 20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen, die ontslapen zijn. 21 Want, dewijl de dood er is door een mens, is ook de opstanding der doden door een mens. 22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
23 Maar ieder in zijn eigen rangorde: Christus als eersteling, vervolgens die van Christus zijn bij zijn komst;
...
35 Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 36 Dwaas! Wat gij zelf zaait, wordt niet levend, of het moet gestorven zijn, 37 en als gij zaait, zaait gij niet het toekomstige lichaam, maar slechts een korrel, bijvoorbeeld van koren, of van iets anders. 38 Maar God geeft er een lichaam aan, gelijk Hij dat gewild heeft, en wel aan elk zaad zijn eigen lichaam.

Dus hier worden gestorvenen toch doden genoemd. Ook de gelovigen - al leven ze al door in de hemel zonder hun lichaam op dit moment.
Zo zijn ongelovigen ook dood - zonder lichaam leven zij door in het dodenrijk totdat de ' tweede opstanding' aanvangt.
Alleen zij hebben een positie van onderwordpen en in de macht van de dood - de dood als macht. Waar wij als gelovigen niets meer mee te maken gebben . Alleen onsl lichaam moet nog worden bevrijd - veranderd.

quote:

Dat iets kan betekent niet dat ik ook alles doe. Ik weet dat ik het zou mogen doen. Maar als ik daartoe de behoefte zou voelen zou ik prima tot Maria kunnen bidden. Alleen 'heb' ik niets met Maria. En ik zie God de Vader echt als hoogste instantie, dus daarom bid ik direct tot God de Vader, het verlossingswerk van de Here Jezus indachtig. Daar slaat het 'om Jezus wil alleen' ook op. :)

Ik snap je maar zie dat zelf toch anders. Zie ook de teksten uit Matt 28.
En verder:
Wij hebben normalitair toch geen mogelijkheden om met 'de andere kant' te communiceren? Dat is de occulte-verborgen wereld die niet voor de mens is.
En gebeden wordt er alleen tot God de Vader en de Zoon.

quote:

Dat snap ik, maar jij kun jouw persoonlijke definitie niet zomaar op de encycliek plakken of op de RK-catechismus, als niet zeker is dat die catechismus ook jouw definities hanteert.
Ik heb dus een andere definitie en dat baseer ik onder andere op hetgeen Jezus tegen de moordenaar aan het kruis zegt: "Ik zeg u, heden zult u  bij mij in het Paradijs zijn". Dus die man ging gelijk mee naar het Paradijs waar Jezus nu is, levend en wel, en waar die moordenaar dus ook is, levend en wel. En waar inmiddels een heleboel mensen levend en wel zitten.

Zie bovenstaande reactie over het leven na dit leven - 1 Tess 4 / 1 kor 15.

NB Ik geloof NIET in de zieleslaap dat we in het graf liggen totdat Jezus tergkomt en niet bij Hem leeft na je dood.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2005, 10:56:20 am door Priscilla en Aquila »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 30, 2005, 12:31:40 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 juli 2005 om 10:53:

[...]

Maria krijgt TEVEEL eer als je de bewoordingen uit de encycliek erbij neemt - op het niveau van de Heer Zelf.
En ik begrijp je maar Jezus wordt ook aanbeden. Is aanbidden -> bidden? Ja dacht ik zo. :)

bidden, aanbidden en eren verschillen allemaal in nuncances van elkaar, als ik het goed zie.  

Als je bv. kijkt in Markus 7:10 zie je Jezus spreken over 'eren' van onze vader en moeder: "10 Want Mozes heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder, en: Wie vader of moeder vervloekt, zal de dood sterven. ". Het gaat hier om timaō - strongs 5091 - prijzen ('to price'), een waarde geven ('fix a valuation upon' met als implicatie, vereren 'to revere'), eren ( 'to honour'), waarderen ('to value'), een woord dat letterlijk 'waardevol' of 'prijzig' betekent

Dit zelfde woord 'eren' gebruikt Jezus ook in bv. Johannes 12:26 " Indien iemand Mij wil dienen, hij volge Mij, en waar Ik ben, daar zal ook mijn dienaar zijn. Indien iemand Mij dienen wil, de Vader zal hem eren. ". In de eerste brief van Petrus staat het ook: 1 Petr 2:17 "Eert allen, hebt de broederschap lief, vreest God, eert de keizer. "  Allemaal situaties waarin waardering moet worden gegeven aan mensen of aan God. Wellicht zou het in echt modern nederlands iets worden als 'heb respect voor' of 'kijk op tegen' oid.

In 1 korinte 12 staat "22 Ja, veeleer zijn die leden van het lichaam, welke het zwakst schijnen, noodzakelijk, 23 en juist die delen van het lichaam, welke wij minder in ere houden, bekleden wij meer eervol, en onze minder edele leden worden met groter eer behandeld, 24 doch onze edele leden hebben dat niet nodig. God heeft evenwel het lichaam zó samengesteld, dat Hij meer eer gaf aan hetgeen misdeeld was,". Hier gebruikt Paulus voor eren het woord timē - strongs 5092 - letterlijk is dat een (geld)waarde, figuurlijk dingen als 'waardevol', 'eer', etc.

Als je gaat kijken wat er bij 'bidden' staat (bv in Matt. 6 over het 'onze vader') dan staat er een ander woord, strongs 4336 wat gewoon bidden tot God betekent.

In Mat.7:11 gebruikt Jezus een woord dat gewoon 'vragen' of 'wensen' (strongs 154) betekent, maar meestal met 'bidden' vertaald wordt: "hoeveel te meer zal uw Vader in de hemelen het goede geven aan hen, die Hem daarom bidden.".

Voor zover ik kan zien wordt overal waar in de nbg51 vertaling 'aanbidden' staat het woord proskuneō - strongs 4352  gebruikt. Steeds in combinatie met God, behalve als de duivel Jezus probeert te verleiden om hem te aanbidden (Mat.4:1ev).

Als ik het op een rijtje probeer te krijgen, dan zie ik ten eerste dat 'eren' in de zin van 'waarderen'/'hoog achten', etc geen probleem is. Petrus roept o.a. op tot eren van de keizer en van andere mensen. Kennelijk mogen we anderen 'waardevol' achten.

Bidden daarentegen is 'vragen aan God' en dus ook alleen daarvoor bedoeld. Met als opmerking dat Jezus ook zegt dat we het aan Hem kunnen vragen, dus ook aan Jezus kunnen bidden.

'aanbidden' wordt ook alleen voor God gebruikt (of voor afgoden). We worden opgeroepen om Hem te aanbidden. Opvallend is dus dat Jezus het accepteert en niet bestraft dat de discipelen Jezus aanbidden. Jezus claimt hiermee dezelfde rechten als de Vader (qua aanbidding).

Ik zie dus geen probleem met het 'eren' van Maria (of andere heiligen, of je vader en moeder, of wie dan ook) als het gaat om 'waarderen', 'van hoge waarde achten', etc. We worden daar ook toe opgeroepen in 1 Petrus. Voor 'bidden' tot anderen dan de Vader en de Zoon kan ik zo snel geen precedent vinden in de bijbel, en evenmin voor 'aanbidden'. Dat zijn zaken die voor God gereserveerd zijn (tenzij ik een belangrijke passage overgeslagen heb?).
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2005, 12:47:31 pm door Nunc »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 30, 2005, 12:42:28 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 juli 2005 om 09:58:

[...]

Hem er persoonlijk voor danken doe je dan niet op die manier?
Hoe bedoel je deze opmerking??

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 30, 2005, 12:59:04 pm »
Vraag die voor mij nu nog niet beantwoord is, en die volgens mij wel degelijk bij de discussie hoort, is: is het geoorloofd om mensen die al gestorven zijn te eren? En hoe moet dat dan concreet?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 30, 2005, 01:07:08 pm »

quote:

E-line schreef op 30 juli 2005 om 12:59:
Vraag die voor mij nu nog niet beantwoord is, en die volgens mij wel degelijk bij de discussie hoort, is: is het geoorloofd om mensen die al gestorven zijn te eren? En hoe moet dat dan concreet?

Dat mag. Waarom zou dat niet mogen?

Bijvoorbeeld bij bijzondere figuren uit het verleden. Van bijvoorbeeld het leven van moeder Theresa kunnen we veel leren. Als rolmodel. En zo kijkt de RK-kerk ook een beetje naar 'heiligen'. Als je door zulke mensen dichterbij God kunt komen, omdat hun leven wat grijpbaarder is, dan is God daar blij mee. Het zijn een soort getuigen die ook na hun dood nog tot de verbeelding spreken en mensen helpen dichter bij God te komen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 30, 2005, 08:28:50 pm »

quote:

cyber schreef op 30 juli 2005 om 12:42:
[...]

Hoe bedoel je deze opmerking??

Weer on-topic :)

Als je de Here Jezus persoonlijk dankt voor Zijn werk van verlossing, dan bid je toch ook tot Hem en vereer je Hem ook op een bepaalde manier.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2005, 08:29:10 pm door Priscilla en Aquila »

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 31, 2005, 11:00:51 pm »
Er is een verschil tussen profeteren en provoceren. Een provocateur loopt weg en een profeet blijft zolang God dat wil.
Toen ik de Maria-verering op grond van een pauselijke liturgie-uitspraak "kolder" noemde wost ik te moeten provoceren omdat op andere, diplomatieker verwoorde, stellingen van mij niet gereageerd was. Nein bleek ik op de teentjes getrapt te hebben, sorry, maar de vergelijking met belijdenisgeschriften gaat mank.
Als ik in een Roomse kerk kom en als daar kaarsjes ergens bij gezet kunnen worden dan doe ik dat nooit bij Maria, maar wel op een standaard met alleen maar kaarsen.
Maria onbevlekte ontvangenis leidt tot een heiligverklaring van Anna, de moeder van Maria, aan wie Luther zijn leven wijdde als dank dat hij niet door de bliksem getroffen was toen die vlak naast hem in de grond sloeg. Daarna werd hij monnik. Toen hij tegen zijn vader zei dat God hem daartoe geroepen had antwoordde zijn vader:"Of de duivel." Toen Luther het celibaat voor zichzelf afschafte merkte hij dat zijn vader gelijk had gehad.
Op Maria hemelvaart haakt de hekserij in. Kortom, er liggen allemaal trucs op de loer om mensen van het evangelie en het geloof in Jezus Christus af te trekken.
En dan de affaire Medjugorje. Enkele catechisanten hadden Maria gezien, er gebeurden wonderlijke zaken, Medjugorje werd pelgrimsoord, bisschop en Vaticaan onderzochten de zaken. Toen één catechisante erkende gefantaseerd te hebben daalden de wonderen in waarde. Toen een andere catechisant zo bewonderd werd door de miss van één van de Verenigde Staten van Amerika dat hij emigreerde werden de wonderen nog waardelozer.
Medjugorje is hét voorbeeld van het gevolg van het geloof in Maria hemelvaart.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: augustus 01, 2005, 08:02:17 am »

quote:

Om maar eens even weer on-topic te raken :)

Je mag over iemand spreken ter gedachtenis:

Mar 14,9
Voorwaar, Ik zeg u, overal waar het evangelie verkondigd zal worden, over de gehele wereld, zal ook tot haar gedachtenis gesproken worden van wat zij gedaan heeft.

en:

Heb 13,7
Houdt uw voorgangers in gedachtenis, die het woord Gods tot u hebben gesproken; let op het einde van hun wandel en volgt hun geloof na.

Dus hoever meg je aan, daar geven deze verzen wel een indicatie van.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: augustus 01, 2005, 09:31:16 am »

quote:

Piet22 schreef op 31 juli 2005 om 23:00:
Medjugorje is hét voorbeeld van het gevolg van het geloof in Maria hemelvaart.

Op dezelfde manier zijn kruistochten, kerkscheuringen en Inquisitie dé voorbeelden van het gevolg van het geloof in God.   8)7

Het feit dat gevallen mensen alles weten te verpesten maakt de zaken zelf nog niet slecht of onwaar...
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2005, 09:31:28 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: augustus 01, 2005, 12:46:14 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 01 augustus 2005 om 09:31:
Op dezelfde manier zijn kruistochten, kerkscheuringen en Inquisitie dé voorbeelden van het gevolg van het geloof in God.   8)7

Het feit dat gevallen mensen alles weten te verpesten maakt de zaken zelf nog niet slecht of onwaar...

Dat klopt ... maar als je iets introduceert wat je in de bijbel niet vind, en wat het risico vergroot op afgodendienst, dan ben je wellicht beter af zonder.

Maria-verering leidt de aandacht af van God en Jezus - ze worden op grotere afstand gezet, net alsof we 'er niet bij kunnen', net alsof we God niet heel intiem als Vader mogen aanspreken.

En overigens, indien als Vader, waarom niet als Moeder. Want Maria heeft natuurlijk een belangrijke functie gehad in het verzachten van het patriarchische karakter van het Christendom. Een vrouw in de hogere regionen van de hemel waarmee vrouwen zich konden identificeren.

De plaatselijke moderator reageerde enigszins geschokt toen ik (geloof in het Bijbelstudie forum) het een keer over God als een Haar had. God overstijgt sekseverschillen, maar om het wat makkelijker voor ons simpele zielen te maken, mogen we hem als Vader aanspreken. Waarom niet ook als Moeder?

Dat maakt wellicht Maria-verering als vervulling van een wezenlijke behoefte ook minder noodzakelijk.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: augustus 01, 2005, 03:32:36 pm »
1. Degene, die Medjugorje vergelijkt met de kruistochten dwaalt van het onderwerp "Maria" af.
2. Medjugorje ontstond na de pauselijke Maria hemelvaartverklaring. Met die ex cathedra verklaring heeft het Vaticaan de deur open gezet voor allerlei daarop gebaseerde Maria-verschijningen.
3. Degene, die denkt dat sex bij Luther de reden was zijn vader gelijk te geven heeft het mis. Roomsen kennen zeven (geïnstitutionaliseerde) sacramenten, waaronder het celibaat en het huwelijk als sacrament. Paulus wijst daar op in 1 Corinthe 7. Paulus was celibatair, maar om God te dienen en geen Roomse kerk, waardoor Luther voor het celibaat koos.
Later ontdekte Luther het verschil tussen het voor God of de kerk celibatair zijn.
4. Vergeet niet de Maria-verering als vruchtbaarheidscultus in de Rooms-Katholieke kerk.
Hierover heb ik weinig of niets gelezen in deze topic. Door deze cultus vullen mensen uit andere godsdiensten de naam van Maria in voor de hun al bekende vruchtbaarheidsgodin.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: augustus 01, 2005, 09:14:44 pm »

quote:

Piet22 schreef op 01 augustus 2005 om 15:32:
3. Degene, die denkt dat sex bij Luther de reden was zijn vader gelijk te geven heeft het mis. Roomsen kennen zeven (geïnstitutionaliseerde) sacramenten, waaronder het celibaat en het huwelijk als sacrament. Paulus wijst daar op in 1 Corinthe 7. Paulus was celibatair, maar om God te dienen en geen Roomse kerk, waardoor Luther voor het celibaat koos.
Later ontdekte Luther het verschil tussen het voor God of de kerk celibatair zijn.
Dat over die lekkere seks was niet zeer serieus bedoeld. W.b. het celibaat in de RK: ik vind het niet correct dat er een verplicht celibaat voor priesters is (ze kunnen hun werk net zo goed doen als ze een gezin hebben, net als dominees), maar voor religieuzen in het klooster vind ik dat wat anders. Als je broers/pater of zuster bent, past een gezinsleven daar per definitie niet bij. Ik denk dat het celibatair leven ook een onderdeel van de roeping tot monnik/non is - dat je het dus niet los kunt zien van de beslissing om je leven volledig op God te richten. Dan doe je het dus niet voor de kerk. Het verschil tussen het belang van celibaat voor priesters (geen paters bedoel ik, want dat zijn priestermonniken) en monniken/nonnen is m.i. te zien als je kijkt naar hun equivalent binnen de protestantse denominaties: nl. dominees, resp. geen. OK, er bestaat zoiets als Taizé, maar dat is heel marginaal, ik vind dan ook niet dat je van een protestantse kloostertraditie kunt spreken. De afschaffing van het celibaat is de dood in de pot geweest voor het kloosterleven.

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: augustus 01, 2005, 09:27:42 pm »
Beste Edith, bedankt voor je reactie en je visie op celibaat, huwelijk, priesters en kloosters.
Daarom start ik daarover maar een nieuwe topic (als ik er niet zo één in het archief vind)

Wat Maria-verering betreft vrees ik dat er eindeloos over uitgewisseld kan gaan worden.
Als het een 'gebed zonder eind' wordt hoop ik dat we Jezus be-amen als dat gebed eindigt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: augustus 02, 2005, 11:10:33 pm »
Modbreak:
Vanuit een ander topic zijn deze berichten verplaatst.

Hier kan een discussie voortgezet worden over Maria en de rol die ze heeft bij veel gelovigen vanuit de traditie - en hoe men vindt dat haar rol bijbels gezien zou moeten/mogen zijn.

- We discussieren hier met in achtneming van de policy Richtlijnen Christelijk Leven (forumpolicy) en met respect voor elkaars overtuiging. Zie ook:  Discussietips

- We accepteren van elkaar dat we verschillende standpunten hebben maar mogen elkaar bevragen op grond van de basis van waaruit iedere user zelf spreekt en zijn overtuiging op baseert.

- Hebben we moeite met een bepaalde post van een user, gebruik dan topic report.

- Reacties die niet in overeenstemming zijn met bovengenoemde punten, worden per direct verwijderd
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2005, 11:18:46 pm door Priscilla en Aquila »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: augustus 03, 2005, 12:52:08 pm »

quote:

Kijk maar eens hoe de gedachtenis van de "grote voormannen" door sommigen wordt vereerd. Ik denk dan aan mensen als Schilder, Greijdanus, Kuyper, Groen...etc...   Komt soms aardig in de buurt van verafgoding.