quote:
Roodkapje schreef op 29 juli 2005 om 23:55:Je mag iedereen eren, de een wat meer dan de ander, maar bidden (aanbidden) doe je alleen tot de Vader. Zoals ook in de Bijbel gebruikelijk is. Niet iedereen komt dezelfde eer toe. Jezus krijgt de meeste eer, vanwege Zijn werk aan het kruis. Maar Maria heeft Jezus gebaard, en is daarmee 'de gezegendste van alle vrouwen geworden'. En staat daarmee in aanzien boven ALLE vrouwen...

Maria krijgt TEVEEL eer als je de bewoordingen uit de encycliek erbij neemt - op het niveau van de Heer Zelf.
En ik begrijp je maar Jezus wordt ook aanbeden. Is aanbidden -> bidden? Ja dacht ik zo.

Matt 28
8 En zij gingen terstond weg van het graf, met vrees en grote blijdschap, en liepen haastig voort om het zijn discipelen te berichten. 9 En zie, Jezus kwam haar tegemoet en zeide: Weest gegroet. Zij naderden Hem en grepen zijn voeten
en zij aanbaden Hem. 10 Toen zeide Jezus tot haar: Weest niet bevreesd. Gaat heen en bericht mijn broeders, dat zij naar Galilea gaan, en daar zullen zij Mij zien.
...
16 En de elf discipelen vertrokken naar Galilea, naar de berg, waar Jezus hen bescheiden had.
17 En toen zij Hem zagen, aanbaden zij, maar sommigen twijfelden.
En ze worden hier niet tot de orde geroepen zoals Jezus het deed bij de verzoeking in de woestijn door te zeggen dat je alleen God mag aanbidden.
Hij is God de Zoon en ik zou zeggen - waarom aanbid je Hem niet?
Hem die op de troon zit en het Lam worden aanbeden door de oudsten:
Op 5
Het Lam, dat geslacht is, is waardig te ontvangen de macht en de rijkdom, en de wijsheid en de sterkte, en de eer en de heerlijkheid en de lof.
13 En alle schepsel in de hemel en op de aarde en onder de aarde en op de zee en alles wat daarin is, hoorde ik zeggen:
Hem, die op de troon gezeten is, en het Lam zij de lof en de eer en de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden.
14 En de vier dieren zeiden: Amen.
En de oudsten wierpen zich neder en aanbaden.quote:
Maar op welke basis doe je dat dan, die hele rits teksten die je net aanhaalde geeft ook al aan dat je ouders, de keizer, etc. eert. Dus het is niet exclusief toebedeeld aan de Heer, dus vanwaar dat onderscheid.
Het gaat om het niveau waarop je vereert. En dat gaat me veel te ver. Ze mag vereert worden omdat ze gehoorzaam is geweest en God haar een bijzondere taak gaf. Maar dan is het stop.
Maar het gaat hier veel verder en er worden conclusies aan verbonden vanuit de traditie, die
de traditie zo invult. Maar zie hiervoor mijn vorige post.
quote:
Dat zal best, maar iets in Jezus naam bidden TOT DE VADER is niet tot Jezus bidden. Je eert Jezus misschien meer dan andere mensen, maar eren is eren. En dat betekent: een bijzondere plaats toekennen. Dus er is wel een hiërarchie (ook bij Rooms-Katholieken) waarbij Jezus bovenaan staat. Dus ik snap je probleem niet"
Jezus wordt ook aanbeden - zie de teksten hierboven - en dat gaat verder en staat op goddelijk niveau, wat ik exclusief vind voor God en niet voor gewone mensen, al hebben ze nog zo'n bijzondere staat van dienst.
quote:
Heel Johannes 14, wij mij maar aan waaraan ik moet zien dat Jezus zelf zegt dat we tot hem mogen bidden. Ik zie het niet.

Als je de tekst leest die IK quote, is het niet zo moeilijk.

Maar jij pakt de NBV en daar staat het anders en zie je het dus niet.
En (zelfs) de Willibrord vertaling heeft dit:
Joh 14: 14
14 Als jullie
Mij iets zullen vragen in mijn naam, dan zal Ik het doen.
quote:
Hij is de Middelaar en bemiddelt voor ons bij de Vader. Jezus zelf verhoort geen gebeden, omdat hij niet de Eerste, maar de Tweede Persoon van de Triniteit is. Gebeden worden door de Vader door Jezus als Middelaar verhoord. Tuurlijk luistert Jezus mee. Maar dan nog zie ik je probleem niet.
Hij verhoort ook: in dezelfde tekst staat dit:
14 Als jullie Mij iets zullen vragen in mijn naam,
dan zal Ik het doen.Ik denk niet dat je dit zo strikt moet scheiden zoals je nu doet. Op bepaalde plekken in de bijbel is het onderscheid tussen God de Vader en God de Zoon zelfs niet te zien. En wordt God de Zoon aangeduid als God die van eeuwigheid is etc.
quote:
Het zou dus best kunnen omdat ze niet dood is, het is niet verboden.
Iedere gelovige leeft bij de Vader na zijn 'dood' op aarde. Maar zijn lichaam ligt nog in het graf en in die zin is die persoon dood.
De in Christus gestorvenen zullen het eerst opstaan. Zegt 1 Tess.
1 Tess 4
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en
zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; 17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.
Jezus is de eersteling uit de doden. Hij heeft het hele traject al gehad. Als Hij terugkomt zullen wij (als we gestorven zijn) uit de doden opstaan. Dat betekent dat ons lichaam daar dood ligt en opstaat vantussen de overige doden uit, die nog niet aan de beurt zijn.
1 Kor. 15
20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen, die ontslapen zijn. 21 Want,
dewijl de dood er is door een mens, is ook de opstanding der doden door een mens. 22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
23 Maar ieder in zijn eigen rangorde: Christus als eersteling, vervolgens die van Christus zijn bij zijn komst;
...
35
Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 36 Dwaas! Wat gij zelf zaait, wordt niet levend, of het moet gestorven zijn, 37 en als gij zaait, zaait gij niet het toekomstige lichaam, maar slechts een korrel, bijvoorbeeld van koren, of van iets anders. 38 Maar God geeft er een lichaam aan, gelijk Hij dat gewild heeft, en wel aan elk zaad zijn eigen lichaam.
Dus hier worden gestorvenen toch doden genoemd. Ook de gelovigen - al leven ze al door in de hemel zonder hun lichaam op dit moment.
Zo zijn ongelovigen ook dood - zonder lichaam leven zij door in het dodenrijk totdat de ' tweede opstanding' aanvangt.
Alleen zij hebben een positie van onderwordpen en in de macht van de dood - de dood als macht. Waar wij als gelovigen niets meer mee te maken gebben . Alleen onsl lichaam moet nog worden bevrijd - veranderd.
quote:
Dat iets kan betekent niet dat ik ook alles doe. Ik weet dat ik het zou mogen doen. Maar als ik daartoe de behoefte zou voelen zou ik prima tot Maria kunnen bidden. Alleen 'heb' ik niets met Maria. En ik zie God de Vader echt als hoogste instantie, dus daarom bid ik direct tot God de Vader, het verlossingswerk van de Here Jezus indachtig. Daar slaat het 'om Jezus wil alleen' ook op.

Ik snap je maar zie dat zelf toch anders. Zie ook de teksten uit Matt 28.
En verder:
Wij hebben normalitair toch geen mogelijkheden om met 'de andere kant' te communiceren? Dat is de occulte-verborgen wereld die niet voor de mens is.
En gebeden wordt er alleen tot God de Vader en de Zoon.
quote:
Dat snap ik, maar jij kun jouw persoonlijke definitie niet zomaar op de encycliek plakken of op de RK-catechismus, als niet zeker is dat die catechismus ook jouw definities hanteert.
Ik heb dus een andere definitie en dat baseer ik onder andere op hetgeen Jezus tegen de moordenaar aan het kruis zegt: "Ik zeg u, heden zult u bij mij in het Paradijs zijn". Dus die man ging gelijk mee naar het Paradijs waar Jezus nu is, levend en wel, en waar die moordenaar dus ook is, levend en wel. En waar inmiddels een heleboel mensen levend en wel zitten.
Zie bovenstaande reactie over het leven na dit leven - 1 Tess 4 / 1 kor 15.
NB Ik geloof NIET in de zieleslaap dat we in het graf liggen totdat Jezus tergkomt en niet bij Hem leeft na je dood.