Auteur Topic: Om te huilen!  (gelezen 11328 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Gepost op: juli 25, 2005, 12:45:26 pm »
Een 16-jarige jongen wordt door zijn ouders naar een kamp gestuurd om van zijn homoseksualiteit af te komen.

Het is echt ziek.

Lees zijn blog hier.

Let ook even op de "rules en regulations" die hij erop heeft gezet.

Ik dacht eerst dat het neppig was maar op CBN staat hetzelfde bericht met opmerkingen van zijn vader.

Ik vind dit echt DIEP TRIEST  :'(  

Die lui DEUGEN niet. In plaats van hun zoon te accepteren zoals hij is en hem lief te hebben en desnoods te helpen (als hij dat ook wil en ze denken er op die manier over) geen praktische uiting te geven aan zijn homoseksualiteit, maken ze hem tot een freak.

Graag jullie mening! Mijne is wel duidelijk denk ik.
Bombus terrestris Reginae

Piet22

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #1 Gepost op: juli 25, 2005, 01:23:26 pm »
Bumblebee, ik vraag me af of de waarheid zo is zoals jij hem beschrijft.
Hoe tieners in een sexuele identiteitscrisis daarmee omgaan is één punt en hoe ouders met hun ouderlijk gezag omgaan is een ander punt. Pedagogisch wijs je deze ouders hier af.
Je beschrijft het tienerkamp niet, maar wel het doel van de ouders daarmee. Om bij gebrek aan informatie te gaan oordelen gaat mij te ver op dit psychoreligieuse terrein.
Hoe groot is het gezin van deze jongen? Hoe zijn de relaties met zijn broers en zussen?
Als het een kerkelijk gezin is, wat voor kerk? Wat wil die jongen van 16 later worden?
Hoe heeft hij zijn eerste natte droom ervaren? Problematisch? Dat zet je niet in de krant.  
Ter bezinning aangeboden? Prima. Ter beoordeling aangeboden? Wie is er als God?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #2 Gepost op: juli 25, 2005, 01:28:36 pm »
Ik geloof echt dat je van homoseksualiteit kunt afkomen. Ik praat daarbij een beetje uit eigen ervaring. Maar ik geloof ook dat zo'n kamp niet werkt.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

dingo

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #3 Gepost op: juli 25, 2005, 01:37:43 pm »
Vooropgesteld dat het allemaal waar is en het lijkt daar wel op dan is dit een sprekend voorbeeld van  omgaan met je kinderen die nergens naar toe leidt. Wellicht zijn er die bi-seksueel zijn waar je wat aan kunt "genezen" maar verder lijkt het me niet erg waarschijnlijk. Maar er zijn veel ouders die niet kunnen accepteren dat hun kind homo/lesbisch is. En dan is een "behandeling" die "genezing" beloofd al gauw aantrekkelijk en het is voor de "eigen bestwil" van het kind.

En er zijn genoeg homo's die graag "genezen" willen worden om de eenvoudige reden dat onze maatschappij weinig tolerant is, ook al denken wij van wel. Het alternatief is onderduiken in de homocultuur zonder veel contact met hetero's en ook vaak zonder veel contact met God. Ook onze kerken lopen niet voorop als het gaat om een "warme plek" te bieden aan homo's. Dus om te huilen ja maar niet alleen dat.

Tim

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #4 Gepost op: juli 25, 2005, 01:42:13 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 juli 2005 om 13:28:
Ik geloof echt dat je van homoseksualiteit kunt afkomen. Ik praat daarbij een beetje uit eigen ervaring. Maar ik geloof ook dat zo'n kamp niet werkt.

Volgens mij loopt de wetenschap op dit gebied ook een beetje achter, vooral vanwege politieke correctheid denk ik. Uitkomsten van onderzoeken naar sexuele geaardheid worden vaak door emoties en wederzijdse verdachtmakingen gedomineerd en discussies verlopen daardoor wel eens troebel is mijn opinie. Kan ik afkomen van heterosexualiteit, van pedosexualiteit, homosexualiteit, bestialiteit? Of is hetero biologisch gezien 'normaal'?

Voorlopig twijfel ik er niet aan dat homo's zo door God geschapen zijn.
Het christelijke is niet het eenvoudige waarvan men uitgaat, om vervolgens interessant, geestig, diepzinnig, dichter, filosoof enz. te worden. Het is precies omgekeerd: men moet steeds eenvoudiger worden om tot het christelijke te komen.
Kierkegaard

Lilian

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #5 Gepost op: juli 25, 2005, 01:57:32 pm »
Ik vraag me af of je van homosexueliteit af kan komen...

In de bijbel (ik meen het begin van romeinen) staat toch dat het een straf op de zonde is (net als dat we ziek kunnen worden enzovoort), dus homosexualiteit is er gewoon...
Je valt als man op mannen of als vrouw op vrouwen of niet...

Zelf denk ik dat je het moet accepteren, ook als ouders.
Maar daarmee zeg ik niet dat je het moet accepteren als het ook in praktijk wordt gebracht... Het lijkt me verschrikkelijk als je als ouders hier mee om moet gaan...
Je wilt dat je kind gelukkig wordt maar weet dat het een zonde is...

Wel een interessant onderwerp om eens echt in te verdiepen...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #6 Gepost op: juli 25, 2005, 02:15:30 pm »
In Romeinen staat dat God mensen die op een bepaald gebied zondigen ook op dat gebied straft. Dus God geeft waar je om vraagt. Paulus noemt dat Gods rechtvaardigheid. Homoseksualiteit is dus een daad zoals overspel ook een daad is. Hij vergelijkt beide met elkaar.

Als je overspel begaat, dan heb je eerst in je hart gezondigd, misschien al een hele tijd, voordat je de 'daad bij het woord' ging voegen. Dit heeft te maken met de zondige natuur van de mens. Paulus noemt dit 'het vlees'.

De nieuwe mens in Christus hoeft niet te zondigen en als hij het doet, zondigt hij niet goedkoop. Je kunt wel zondigen, maar dat betekent dat je op dat moment aan je vlees gehoorzaam bent en niet aan God. Paulus duidt dit op verschillende plekken aan als 'afgoderij' omdat je niet God, maar jezelf (je 'vlees') dient. En als je dus steeds aan je 'vleselijke lusten' gehoorzaamt ben je ongehoorzaam aan God.

Je zult nooit van zonden afkomen als je ze niet leert zien als zonde. Daaronder valt niet alleen homoseksualiteit, maar ook 'vraatzucht' (eten uit gewoonte, uit verveling, om pijn te verdringen etc.), diefstal, dronkenschap en allerlei andere zonden. God wil het mensen vergeven als ze af en toe zondigen en daarvan berouw tonen en Zijn aangezicht weer opzoeken.

Maar afgoderij (dat is 'leven in zonde'), dat is je eigen vlees dienen in plaats van God, daar doet God veel moeilijker over, omdat zo'n zonde een deel van je leven, soms zelfs een verslaving, geworden is. Zo'n verslaving of het leven in zonde kan een barrière worden die tussen jou en God blijft instaan. Je kunt pas de intieme omgang met God terugkrijgen als je alle barrières die tussen jou en God instaan laat opruimen.

En je kunt niet van zo'n zonde afkomen door er 'gewoon' maar mee te stoppen. Dat werkt niet. Paulus schrijft ook dat bijvoorbeeld een dief nog steeds een dief is als hij niet steelt. Want zodra hij weer in verleiding gebracht wordt zal hij weer stelen, en vaak erger dan voorheen. Zo is het ook met de veelvraat: als iemand op dieet gaat en stopt met zijn vraatzucht, dan zie je vaak dat hij nadat het dieet weer is afgelopen weer gaat eten, en heel veel, en vaak meer kilo's aankomt dan hij verloren heeft. En dat komt omdat hij het symptoom van de zonde bestrijdt, en niet de wortel van de zonde aanpakt.

Omdat hij het zondige gedrag niet vervangen heeft door iets goeds. Een dief is geen dief meer als hij op een eerlijke manier zijn brood verdient (Efeziers), een veelvraat is geen veelvraat meer als hij de oorzaak van zijn eetpatroon heeft aangepast en bijvoorbeeld zijn 'spirituele honger' stilt met Gods Woord in plaats van met eten.

Zo is het met alles. Ik ken meerdere mensen die met homoseksualiteit worstelden die meldden dat de worsteling minder werd als ze God voor zich lieten strijden en als ze hun focus verlegden van hun zonde naar God zelf. Want steeds zelf proberen de zonde niet tedoen is hetzelfde als jezelf de hele dag voorhouden om niet aan roze olifantjes te denken.

Dus je gaat minder zondigen als je de focus op de goede plek richt: op Jezus en op zijn verlossingswerk, dan kun je van alle zonde verlost raken. En dat heb ik zelf ook mogen ervaren en daar ben ik God nog iedere dag dankbaar voor. Ook mijn omgeving merkt dat ik me steeds 'feminiener' ga gedragen (en er wordt regelmatig de draak mee gestoken), en dat is niet iets dat ik zelf doe, maar iets dat de Heilige Geest in mij werkt.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2005, 02:19:35 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Meindertd

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #7 Gepost op: juli 25, 2005, 02:23:37 pm »
Wat ik mij af vraag is of deze kampen zich richten op de homo-erotische fase van de pubertijd?

Want ik heb dat eens gelezen in een boekje dat zoiets bestaat. En eigenlijk iedereen doormaakt. En dat dat nog niets zegt over homosexuele gevoelens in de volwassen leeftijd.

Piet22

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #8 Gepost op: juli 25, 2005, 05:23:24 pm »
Een oude psychiatrie-professor zei eens:"Toen ik studeerde was homosexualiteit een sexuele perversiteit en nu is het een sexuele variatie geworden." Wat zijn nu de sexuele perversiteiten? Animale sex (met beesten), sex-orgieën (gangbangs genoemd), allerlei dankzij het condoom verworven vrijheden? Ik besef dat ik overdrijf, maar wanneer wordt een homofiel homosexueel en wanneer wordt een heterofiel heterosexueel? Wat denk je?

In de tienertijd vormt zich je sexuele identiteit. Bij verliefdheid op iemand van de eigen sexe is dat een probleem extra, want verliefdheden op iemand van de andere sexe kun je makkelijker inpassen in je gevoel om ermee om te leren gaan. Het is mij overkomen dat een homo verliefd op me was en dat we er over konden praten, waarbij erotiek weg viel.
Enger wordt het als de nadruk ligt op erotiek. Dan kun je je het beste omdraaien en weg lopen.

Lilian

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #9 Gepost op: juli 25, 2005, 06:09:39 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 juli 2005 om 14:15:
In Romeinen staat dat God mensen die op een bepaald gebied zondigen ook op dat gebied straft. Dus God geeft waar je om vraagt. Paulus noemt dat Gods rechtvaardigheid. Homoseksualiteit is dus een daad zoals overspel ook een daad is. Hij vergelijkt beide met elkaar.

Als je overspel begaat, dan heb je eerst in je hart gezondigd, misschien al een hele tijd, voordat je de 'daad bij het woord' ging voegen. Dit heeft te maken met de zondige natuur van de mens. Paulus noemt dit 'het vlees'.

Maar misschien begrijp ik je nu verkeerd, maar bedoel je dat mensen die homosexueel zijn eerst eventueel een lange tijd als in het hart zondigden door te denken aan sex met iemand van hetzelfde geslacht ofzo waardoor ze dat worden?

Ik denk persoonlijk juist door deze tekst in romeinen (romeinen 1) dat God de mens inderdaad heeft over gegeven aan deze zonde maar dat deze nu gewoon ook bestaat, zonder dat je de zonde vooraf in gedachten deed. Dus dat je als homo geboren wordt.
Maar zoals jij het nu verteld komt het meer vanuit een ander perspectief als ik je goed begrijp, dat je dus zelf ervoor zorgt dat je homo wordt door vooraf....

Betekend dat zoals jij het opvat dat ik dus homosexualiteit moet vergelijken met overspel en dus niet mag vergelijken met ziekte (omdat dat gewoon straf op de zonde is, en daar kun je niets aan doen, het is niet zo dat extreem zondige mensen ziek worden en sterk religieuze mensen die oprecht vragen om vergeving minder...)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #10 Gepost op: juli 25, 2005, 06:40:31 pm »

quote:

Lilian schreef op 25 juli 2005 om 18:09:
[...]

Maar misschien begrijp ik je nu verkeerd, maar bedoel je dat mensen die homosexueel zijn eerst eventueel een lange tijd als in het hart zondigden door te denken aan sex met iemand van hetzelfde geslacht ofzo waardoor ze dat worden?

Dat hoeft niet expliciet zo te zijn, maar dan kan bijvoorbeeld komen doordat een bepaald ontwikkelingsstadium niet goed doorlopen wordt. En dat kan allerlei oorzaken hebben Daaraan werd ook al eerder gerefereerd. Het komt erop neer dat het in deze maatschappij heel gewoon gevonden wordt om het 'vlees' te vereren (masturbatie is 'gewoon' en dat 'hoort zo', maar ook: 'waarom niet met elkaar naar bed gaan als je al 3 jaar verkering hebt?') zodat het voor christenen steeds moeilijker is om het 'vlees' te onderscheiden. Dus om te onderscheiden wat zondig is en wat niet. Desnoods herinterpreteert men de Bijbel om alles weer kloppend te maken.

quote:

Ik denk persoonlijk juist door deze tekst in romeinen (romeinen 1) dat God de mens inderdaad heeft over gegeven aan deze zonde maar dat deze nu gewoon ook bestaat, zonder dat je de zonde vooraf in gedachten deed. Dus dat je als homo geboren wordt.
Maar zoals jij het nu verteld komt het meer vanuit een ander perspectief als ik je goed begrijp, dat je dus zelf ervoor zorgt dat je homo wordt door vooraf....
Je hebt jezelf, je hebt 'je zondige vlees', je hebt de wereld en je hebt duivelse machten. Je wordt als zondaar geboren (erfzonde). Een zondaar kan niets anders doen dan zondigen. Dat komt omdat hij geen onderscheid kan maken tussen zonde en het volgen van Gods wil. In ieders leven komt een moment dat je dat leert (dat doet de Heilige Geest (zie Rom. 7 en 8)).
Dat betekent dat je een 'nieuwe mens' wordt. Daar hoort bij dat je met je hele hart, je hele ziel en al je krachten Gods wil wilt doen. Maar je hebt nog steeds 'last' van je zondige vlees. En Paulus schrijft dat je daartegen moet vechten. En dat het niet goed is om 'in het vlees te blijven leven'. Dat betekent: in zonde leven.

quote:

Betekend dat zoals jij het opvat dat ik dus homosexualiteit moet vergelijken met overspel en dus niet mag vergelijken met ziekte (omdat dat gewoon straf op de zonde is, en daar kun je niets aan doen, het is niet zo dat extreem zondige mensen ziek worden en sterk religieuze mensen die oprecht vragen om vergeving minder...)

Aan zonde kun je zeker wel wat doen. Behalve als je een zondaar bent.  Een zondaar kan niet anders dan zondigen omdat hij in de macht van de zonde is (Romeinen 5-7). Maar als christen ben je niet meer in de macht van de zonde, maar je stelt je onder de macht van de Here Jezus. Daarom kun je niet goedkoop zondigen. Telkens als je zondigt dien je een andere Heer, namelijk je vlees, jezelf, omdat je liever gehoorzaam bent aan de zonde en de bijbehorende machten dan aan de Here Jezus. Terwijl Hij voor je zonden geleden heeft en daarvoor een vreselijke kruisdood is gestorven. En in je achterhoofd weet je dat best en daarom haal je geen genoegen meer uit je zondigen.

Toen ik nog niet geloofde was het heel normaal (en vond mijn niet-gelovige omgeving het geen probleem) dat ik op vrouwen viel, dat ik al mijn lichamelijke lusten volgde. Als ik ergens zin in had deed ik dat. Dat gold op heel veel terreinen: overmatig eten, overmatig drinken (zo dronken zijn geweest dat je niet meer weet hoe je bent thuisgekomen), drugsgebruik, allerlei dingen op seksueel vlak, taalgebruik, geen moeite hebben met stelen van grootwinkelbedrijven etc. etc.
Toen ik tot geloof kwam, werd ik vrijwillig een slaaf van de Here Jezus (om het maar eens paulinisch uit te drukken). Dat betekent dat ik niet meer de wetten van de wereld wou volgen, maar de wetten van God. En die keurt homoseksualiteit in Leviticus al af. Dus een heleboel dingen die ik eerst 'normaal' vond kon ik niet meer doen. Het was zelfs zo dat doen waar ik 'zin' in had mij voordat ik christen werd plezier deed, maar na mijn bekering deed het pijn. Dat geeft al aan dat zondigen voor een christen geen 'normale' bezigheid is. Dus: een zondaar moet zondigen, omdat hij in de macht van de zonde is, een christen hoeft niet te zondigen omdat hij door het bloed van de Here Jezus uit de macht van de zonde bevrijd is. Hij kan een vrij leven lijden, als hij zich van de boeien van de zonde bevrijdt. En dat is niet makkelijk, het is zelfs heel moeilijjk. Maar het is mogelijk. Het vraagt alleen om een keuze waar je voor 200% achter moet staan: wil leven als een gevangene van mijn zondige vlees of wil ik in vrijheid leven voor de Here Jezus en zo worden zoals God mij bedoeld heeft?

Dus ik weet niet met welk opzet die kampen zijn, maar je 16-jarige homoseksuele zoon ernaartoe sturen heeft geen enkel nut als het hem opgelegd wordt, en vooral niet als die jongen niet is wedergeboren. Dan heeft hij namelijk geen enkel handvat om ook maar iets tegen zijn homoseksualiteit te doen. Dan komt hij er eerder teneergeslagen en verdrukt vandaan dan bevrijd. Dus ik vind wat ik ervan gelezen heb om te huilen, inderdaad, maar waarschijnlijk om een andere reden dan Bumblebee.

Homoseksualiteit is geen ziekte, en ik vind het een kromme redenatie om te suggereren dat homoseksualiteit dat wél is. De Bijbel noemt homoseksualiteit een bepaald soort gedrag en niet een toestand waar je als willoos slachtoffer aan onderworpen bent. Als je je als homoseksueel besluit dienovereenkomstig te gedragen is dat een bewuste keuze, en niet 'iets waar je niks aan kunt doen'. Het is dus zeker geen ziekte, maar zelfs daarvoor geldt dat het niet waar is (volgens de Bijbel) dat als je erg dichtbij God leeft niet ziek kunt zijn/worden en dat ziekte een teken van God is dat je niet goed genoeg gelooft.

Wat wel waar is, is dat wij dagelijks met ons zondige lichaam te maken hebben, en dus dagelijks moeten strijden tegen de zonde. Maar dat is het christendom. Het christendom is strijd, veel strijd, en elke dag weer opnieuw strijden. Tegen je vlees, tegen de wereld, tegen de machten van Satan. Die machten komen tegen je in opstand omdat je jezelf er niet aan wilt onderwerpen. Ik garandeer je dat je die strijd niet zult kennen als je onderwerpt aan 'je vlees'. En daarmee weer terug bij af bent: een zondaar die gelijkvormig is aan de rest van de wereld. Het christendom is geen 'perfect way to instant hapiness' maar een moeilijk gevecht.

Ikzelf heb het ook elke dag moeilijk met dit onderwerp, er gaat bijna geen nacht voorbij dat ik niet huil, omdat ik wellicht mijn hele leven alleen moet blijven, maar het is 1000x beter dan in de macht van het vlees te zijn.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2005, 07:23:13 pm door Roodkapje »

CZ

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #11 Gepost op: juli 25, 2005, 08:05:11 pm »
Ik denk dat vooral een verstoorde ontwikkeling een grote reden is voor homosexualiteit, met name de verhouding tussen het kind en de vader speelt hierbij een rol, de vader die het kind in zijn identiteit dient te bevestigen en hiertoe om een of andere reden niet in staat is.
Het is natuurlijk niet bedoeld om altijd dan metteen alles op de vader te schuiven, ook de moeder of andere personen en factoren kunnen meewerken. Denk maar aan een gevangenis waar contact met de andere sexe onmogelijk is.
Buiten de christelijke wereld is het een taboe om te praten over genezing en verandering van sexuele orientatie. Maar zoals mensen homosexueel georienteerd kunnen raken, kunnen ze ook weer heterosexueel worden. Maar ja als je zoiets zegt wordt je verketterd, zelfs bij sommige christenen helaas.
Natuurlijk is het een fabeltje dat je als christen cq wedergeborene metteen al je ongeestelijke ballast kwijt bent en metteen om kunt zijn( hoewel wonderen bestaan). Het is een lange strijd is waarbij je begrip, acceptatie en zorg nodig hebben. Het gaat uiteindelijk noch om de genezing noch om de homosexualiteit maar de persoon, die bijgestaan wordt. En mensen die er weet van hebben maar verder geen betrokkenheid bij hebben of willen, moeten dan ook niet al te snel een oordeel of oplossing klaarhebben.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #12 Gepost op: juli 25, 2005, 08:28:06 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 25 juli 2005 om 20:05:Buiten de christelijke wereld is het een taboe om te praten over genezing en verandering van sexuele orientatie. Maar zoals mensen homosexueel georienteerd kunnen raken, kunnen ze ook weer heterosexueel worden. Maar ja als je zoiets zegt wordt je verketterd, zelfs bij sommige christenen helaas.

Begrijp met niet verkeerd, maar ik vind een beetje ver gaan. Ik weet niet of ik ooit heteroseksueel zal worden. In mijn beleving ben ik dat namelijk nooit geweest. Ik vind het een beetje te simpel om dat zo te stellen, temeer omdat het ook in heteroseksuele relaties aan komt om wat je ervaring is op dat gebied. Voor heteroseksuelen is dat zo 'gewoon' dat ze zich te weinig realiseren dat dit niet zomaar kan. Door termen te gebruiken als 'genezing' suggereer je dat homoseksualiteit een soort 'aandoening' is. En dat is het niet.

Je geneest niet van homoseksualiteit, net zoals je niet van overspel, vraatzucht, alcoholisme, gokverslaving etc. geneest. Er is in al deze gevallen sprake van een 'binding' aan het vlees. En dat is niet het geval bij een ziekte of 'aandoening'.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2005, 08:31:42 pm door Roodkapje »

CZ

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #13 Gepost op: juli 25, 2005, 09:12:58 pm »
Ik ben bereid de term genezing te laten vallen, als die term beladen is. En dat dit inderdaad nooit simpel mag worden afgedaan als daar-helpen-we-u-wel-even-van-af.

Maar de mogelijkheid van een wezenlijke sexuele herorientatie vind ik geen utopie of heterosexuele ideologie. Er zijn christelijke instanties die hierin op een zorgvuldige en integere wijze hun weg in proberen te vinden.

Voor alle duidelijkheid : ik maak onderscheid tussen homosexualiteit (geaardheid) en homosexuele handelingen. De bijbel spreekt over het laatste. Ik mijn stukje spreek ik over de homosexuele geaardheid. Het een heeft zeker met het andere te maken, maar wel belangerijk om het verschil te zien. Homosexualiteit als geaardheid zie ik niet als zonde, de praxis ervan in sexuele omgang wel, zoals ook de bijbel.

Verandering van geaardheid is ook geen doel op zichzelf, maar een onderdeel of uitvloeisel van begeleiding waarin de hele identiteit en persoonlijkheid recht wordt gedaan en gekeken wordt in hoeverre herstel van beschadigde identiteit plaats kan vinden, niet in eerste plaats van het sexuele aspect maar zeker ook niet als laatste. In een gebroken wereld zal volledige heelheid niet altijd optreden, maar ik sluit het zeker niet uit en denk dat velen er op een positieve wijze baat bij kunnen hebben, ook indien zij geen volledig herstel krijgen, het wel een betere plek in hun leven kunnen geven.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2005, 09:23:45 pm door Zandbergen »

Theodoor

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #14 Gepost op: augustus 02, 2005, 10:14:51 pm »
Inhoudelijk, ben ik zoals meestal, het volledig met Zandbergen eens. Ook ik denk ik dat alleen uit vrije wil verandering tot stand kan komen in afhankelijkheid van Gods Geest en het ontvangen van zijn liefde.

Maar om van de praktijk te spreken, dan vindt ik het boek: Kracht in Zwakheid van Andrew Comiskey, gewoon enorm rijk en gaaf als het over dit onderwerp gaat. Ik weet niet of je het kent Roodkapje, maar wat mij betreft verdient dit boek een warme aanbeveling om te lezen.

Iris

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #15 Gepost op: augustus 02, 2005, 10:40:14 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 juli 2005 om 18:40:

Ikzelf heb het ook elke dag moeilijk met dit onderwerp, er gaat bijna geen nacht voorbij dat ik niet huil, omdat ik wellicht mijn hele leven alleen moet blijven, maar het is 1000x beter dan in de macht van het vlees te zijn.

Ik vind je moed en standvastigheid hierin bewonderenswaardig. Dat wilde ik even zeggen.
 ;)

CZ

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #16 Gepost op: augustus 02, 2005, 10:56:10 pm »
Misschien ook goed om te lezen, heb ik zelf ook wat aan gehad als hetero  :/
van Leanne Payne  "Het gebroken beeld" en "crisis in mannelijkheid"
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2005, 10:57:32 pm door Zandbergen »

Liudger

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #17 Gepost op: augustus 03, 2005, 02:19:10 pm »

quote:

Iris schreef op 02 augustus 2005 om 22:40:
[...]

Ik vind je moed en standvastigheid hierin bewonderenswaardig. Dat wilde ik even zeggen.
 ;)

Daar sluit ik me bij aan. Sterkte.

Heb trouwens net even gekeken naar de blog link van BBB's topic start. Blijkbaar is de inhoud daarvan nogal drastisch gewijzigd sinds zij hem plaatste. De jongen is blijkbaar niet zo happy met de manier waarop anderen zijn zaak hebben opgepakt en er mee zijn gaan rennen.
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2005, 02:46:37 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #18 Gepost op: augustus 03, 2005, 02:31:57 pm »
Voor dat dit een 'condoleer' topic wordt: dat valt allemaal best mee, Christus maakt ieders juk zacht en de last licht. Iedereen heeft zo zo'n kruis te dragen. Zullen we gewoon on-topic verdergaan? :)

jesus is alive

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #19 Gepost op: augustus 09, 2005, 01:09:28 am »
Wat die ouders betreft ga ik daar geen uitspraken over doen, want daarmee zal ik die ouders kunnen veroordelen en volgens mij roept romeinen 13 ons juist op om het gezag te accepteren, omdat ieder gezag door God gegeven is.

Wat die jongen betreft heb ik alle respect voor, maar achter zijn geaardheid kan ik niet staan, omdat ik dit wel degelijk als zonde zie.
Dit baseer ik ten eerste op het feit dat dit niet in de schepping is opgenomen, want God heeft de man en de vrouw geschapen om zichzelf binnen de grenzen van het huwelijk zichzelf voort te planten.
Ik ben zelf bang dat veel christenen dit als normaal gaan zien en zich daarmee mee laten slepen door de wereld, terwijl wij juist ons denken moeten vernieuwen in Christus en niet wat de wereld zegt.

Ook baseer ik dit op de tekst uit 1 cor. 6:10
waarin dit naar mijn idee heel duidelijk wordt beschreven als zonde.

Ik geloof hierin ook uiteraard in genezing, want heb zelf ook in z'n situatie gezeten en weet ongeveer wat het met zich mee brengt, bijv. "je gaat twijfelen wie je echt bent" dus een indentiteits crisis.
Maar heb dit zelf bij het kruis mogen brengen en heb mogen ervaren dat Jezus het van me afgenomen heeft en heb er sinds die tijd ook totaal geen behoefte meer aan.
Dus daarom heb ik er geloof voor dat Hij dat bij een ieder die komt wilt doen.

Bless you,
Waar mensen niet meer verder kunnen.... Gaat God verder

Koerok

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #20 Gepost op: augustus 09, 2005, 08:41:01 am »

quote:

Zandbergen schreef op 25 juli 2005 om 21:12:
Maar de mogelijkheid van een wezenlijke sexuele herorientatie vind ik geen utopie of heterosexuele ideologie.
Ja, zoiets kan natuurlijk altijd, zeker op korte termijn. Ik ben heterosexueel, maar als ik mezelf voorhoud dat het beter is om in het vervolg met een man samen te zijn en te vrijen, dan acht ik mij daar prima toe in staat. Om te beginnen zijn er al een heleboel mannen waar ik veel van houd (mijn vader, om maar eens iemand te noemen). Ten tweede wordt ik weliswaar niet sexueel opgewonden van een man, maar ik zou ook niet weten waarom het lichamelijk onprettig zou zijn om door een man aangeraakt te worden. Je lichaam zal er toch niet opeens ongevoeliger van worden wel? Het grootste punt is toch dat je je over een door de maatschappij/kerk aangepraatte afkeer heenzet, en dan zal het echt wel lukken.

M.a.w.: Dat je een homo zover kunt krijgen dat hij zijn homosexualtiet aan de wilgen hangt, dat verbaast me niet. Ik ken genoeg verhalen van homo's die aanvankelijk gewoon getrouwd waren (op de lagere school hadden we een leraar die dat is overkomen), gewoon omdat de maatschappij van mening is dat DAT normaal is. Helaas loopt zo'n huwelijk meestel op de klippen.

Tsja, en verder....
Bovenstaande zal niemand overtuigen van de het feit dat homosexulateit normaal is. Normaal in de zin dat het een van de spelingen der natuur is, waar niemand iets aan kan doen en die ook niet onderdrukt hoeft te worden. En dat laatste gaat het natuurlijk om. Maar wat er toch zo verkeerd is aan sex, dat ontgaat mij ten ene male. Jullie ook, maar daar gaat het ook niet om. Het enige waar het bij jullie om draait is wat die bijbel zegt. Voordat ik hele vervelende dingen ga zeggen stop ik er nu maar mee, maar ik kan jullie wel vertellen dat ik inwendig kook ik van woede.

Koerok
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

CZ

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #21 Gepost op: augustus 09, 2005, 11:29:51 am »
Ik maak duidelijk onderscheid tussen geaardheid en gedrag. Het eerste is niet iets wat metteen zondig op zichzelf is. Je geaardheid is meestal niet door eigen toedoen of keuze tot stand gekomen. Een slechte jeugd bv kun je ook niet meer terugdragen, maar je kunt wel zelf leren omgaan met de gevolgen en zelf kiezen.

Bij gedrag gaat het om keuzes die je zelf maakt mbt hoe je met je geaardheid omgaat. Dat hierin hetero's net zo goed over de scheef kunnen gaan staat buiten kijf.

Christenen gaan uit van een mensbeeld, zoals dat wordt weergegeven in de bijbel.
Als je het bijbelse mens-beeld niet kent, zullen bepaalde conclusies en normen je als buitenstaander vreemd voorkomen. En sommige christenen zijn er helaas niet echt subtiel mee omgegaan of selectief in wat ze wel en niet benadrukken en dit wordt dan subjectief oordelen.

Daartegen over wil ik ook zeggen, dat velen in de liberale gedachtengang qua homosexualiteit ook subjectief omgaan. Dwz wat goed voelt, is goed.(En wordt dan wetenschappelijk goedgepraat).
Dit principe is fout, omdat het het gevoel de norm gaat bepalen.

Het gaat dus om het mensbeeld wat je hebt. Als je gelooft, dat de mens een evolutionair produkt is, is elke norm subjectief en naar wens in te vullen of te wijzigen.  
Als christen geloven we in het uitgangspunt dat de mens met een bepaalde bedoeling op de wereld is gezet met bepaalde kaders van functioneren(het mag duidelijk zijn dat die kaders niet altijd haalbaar zijn), zodat de mens tot het doel komt van zijn bestaan, tot zijn recht komt, je zou dit geluk kunnen noemen. Een seculier behandelaar zal dus anders met bepaalde kwesties zoals homosexualiteit omgaan dan een christelijke.
Natuurlijk kunnen beiden zowel goed als kwaad doen:met een kromme stok maak je soms rechte slagen en een rechte stok trapt ook wel eens goed verkeerd.
Maar het uitgangspunt blijft natuurlijk cruciaal voor de manier hoe er met elkaar wordt omgesprongen en hoe mensen elkaar vooruit denken te helpen in het leven. Daarbij gaat het om véél meer dan de wijze van omgaan met homosexualiteit. Helaas doet de kerk soms niet meer dan afwijzen van verkeerd homosexueel gedrag ipv van de mens als geheel te verzorgen en te helpen.
De maatschappij heeft misschien meer tolerantie voor dit sexueel gedrag, maar is ook selectief in de zorgzaamheid en je kunt de vraag stellen in hoeverre dat mensen verder helpt.
Maar het hangt uiteindelijk altijd weer af van welk mensbeeld je projecteert. Een verkeerd principieel beeld leidt altijd tot verkeerde principiele keuzes(los van alle goede en foute consequenties).

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #22 Gepost op: augustus 09, 2005, 01:48:23 pm »
Ik kan hier natuurlijk ook een lang verhaal over afsteken.

Maar aangezien Koerok geen christen is, en niets begrijpt van het onderscheid tussen 'het vlees'; 'de wereld' 'de geestelijke machten' en de christen die hiertussen heen- en weer geslingerd wordt en hier derhalve vanuit z'n eigen, humanistische denkkader zijn subjectieve visie op christenen neerzet, lijkt me het niet zinvol om hier tegenin te gaan.

Ik denk dan maar aan Jezus die aan het kruis zei: "Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen". Zo weet Koerok niet wat hij doet en waar hij het over heeft, vanwege het simpele feit dat hij geen christen is en dus niet kan weten hoe een christen dit kan ervaren en hoe een christen hiervan bevrijd kan worden (permanent!). Ik spreek hier uit eigen ervaring. :)

God kan grote dingen doen, die naar menselijke maatstaven onmogelijk zijn. d:)b

Koerok

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #23 Gepost op: augustus 09, 2005, 02:14:25 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 09 augustus 2005 om 11:29:
Daartegen over wil ik ook zeggen, dat velen in de liberale gedachtengang qua homosexualiteit ook subjectief omgaan. Dwz wat goed voelt, is goed. Dit principe is fout, omdat het het gevoel de norm gaat bepalen.
Jij aanvaart de 'waarheid van de bijbel' ook op basis van een gevoel, dus wat dat aangaat....

quote:

(En wordt dan wetenschappelijk goedgepraat).
Je moet het omdraaien. De vraag is wat er tegen is om verliefd te zijn en sex te hebben met iemand van hetzelfde geslacht.

quote:

Het gaat dus om het mensbeeld wat je hebt. Als je gelooft, dat de mens een evolutionair produkt is, is elke norm subjectief en naar wens in te vullen of te wijzigen.
Als christen geloven we in het uitgangspunt dat de mens met een bepaalde bedoeling op de wereld is gezet met bepaalde kaders van functioneren(het mag duidelijk zijn dat die kaders niet altijd haalbaar zijn), zodat de mens tot het doel komt van zijn bestaan, tot zijn recht komt, je zou dit geluk kunnen noemen. Een seculier behandelaar zal dus anders met bepaalde kwesties zoals homosexualiteit omgaan dan een christelijke.
Begrijp ik, en ik zeg dan ook altijd: Nou, dan ga je toch niet vrijen met iemand van hetzelfde geslacht?
Het is het fanatisme waarmee ANDEREN hier altijd op aangesproken worden.

quote:

Daarbij gaat het om véél meer dan de wijze van omgaan met homosexualiteit.
Ik ben i.i.g. blij dat je dit zegt, want om een of andere reden moeten altijd de homo's het ontgelden, terwijl er toch zoveel andere zonden zijn, nietwaar?

quote:

Helaas doet de kerk soms niet meer dan afwijzen van verkeerd homosexueel gedrag ipv van de mens als geheel te verzorgen en te helpen.
De kerk heeft zich helemaal niet te bemoeien met het privéleven van mensen.

Koerok

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #24 Gepost op: augustus 09, 2005, 02:19:03 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 09 augustus 2005 om 13:48:
Maar aangezien Koerok geen christen is, en niets begrijpt van het onderscheid tussen 'het vlees'; 'de wereld' 'de geestelijke machten' en de christen die hiertussen heen- en weer geslingerd wordt en hier derhalve vanuit z'n eigen, humanistische denkkader zijn subjectieve visie op christenen neerzet, lijkt me het niet zinvol om hier tegenin te gaan.
Gewoon negeren is natuurlijk altijd het makkelijkst. Reageer dan helemaal niet zou ik zeggen.

quote:

Ik denk dan maar aan Jezus die aan het kruis zei: "Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen". Zo weet Koerok niet wat hij doet en waar hij het over heeft, vanwege het simpele feit dat hij geen christen is en dus niet kan weten hoe een christen dit kan ervaren en hoe een christen hiervan bevrijd kan worden (permanent!). Ik spreek hier uit eigen ervaring. :)
Geloof en eigen ervaring opvoeren als argument. Tsja, zo win je natuurlijk elke discussie.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #25 Gepost op: augustus 09, 2005, 02:28:07 pm »

quote:

Koerok schreef op 09 augustus 2005 om 14:19:
Geloof en eigen ervaring opvoeren als argument. Tsja, zo win je natuurlijk elke discussie.

Dit is een forum over christen zijn in de dagelijkse praktijk. Ik praat hier over hoe ik in de dagelijkse praktijk als christen met mijn homoseksuele gevoelens omga. Dat jij als heteroseksueel daar anders instaat, prima.
Maar ga dan niet een christen met homoseksuele gevoelens verwijten dat zij geloof in eigen ervaring opvoert in zo'n soort discussie. Dat mijn geloof en mijn ervaring botsen met jouw mensbeeld, tjsa. Dat heb je zo als je verschillende denkkaders hanteert.

Ik vind het ook helemaal niet erg dat jij jouw opvatting hebt, maar wat mij wel stoort is dat jij in je posts door laat klinken de christelijke insteek niet serieus te willen nemen. Daarmee gooi je elke discussie dood. :)

Hoe ik er als christen tegenaan kijk en als iemand die ervaring heeft met homoseksuele gevoelens staat hier.
Roodkapje in "Om te huilen!"

Dat is ook de argumentatie die christenen gebruiken. Wat is daar mis mee?
Het is geredeneerd vanuit de Bijbel inderdaad, maar dat is nogal logisch dat je dat doet als je christen bent, niet?
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2005, 02:35:57 pm door Roodkapje »

Koerok

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #26 Gepost op: augustus 09, 2005, 03:22:42 pm »
Roodkapje,
Hoewel ik het persoonlijk (!) nogal triest vind hoe sommige christenen omgaan met (hun) homosexualiteit, ben ik niet degene die mensen daarin de weg moet gaan zitten wijzen. Ik kan het pertinent oneens zijn met het geloof dat hier verantwoordelijk is, maar uiteindelijk moet iedereen dat voor zichzelf bepalen.
Het enige wat ik zou willen is dat christenen omgekeerd hetzelfde zouden doen. Maar er wordt nogal eens ongevraagd geageerd tegen homosexualiteit. In vergelijking met andere zonden is homosexualiteit vaak het haasje. Laat mensen gewoon vrij in hun geloof en ook in hun sexuele geaardheid!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #27 Gepost op: augustus 09, 2005, 05:02:44 pm »
Modbreak:
Dit topic staat in CZDP waar we discussieren over allerlei onderwerpen waar we als christen mee te maken hebben. Onze basis is hier de Bijbel als Gods woord en het mag duidelijk zijn dat we daarom op een andere manier tegen bepaalde zaken (waar onder homosexualiteit) aankijken dan niet-christenen.
Voor de policy van dit sub-forum zie: Richtlijnen 'Christen-zijn in de dagelijkse praktijk'
Verder is het belangrijk voor alle deelnemers om niet op de man te spelen en ook op een goede en respectvolle manier (en niet vanuit een ik-weet-het-beter houding) aan elkaar duidelijk te maken waarom we - mede vanuit de bijbel gezien, tot een bepaalde overtuiging zijn gekomen.
Uiteraard mogen niet-christenen bepaalde dingen navragen bij de christelijke users die hier over dit onderwerp mee discussieren. Niet toegestaan is om de autoriteit van de bijbel in twijfel te trekken of ter discussie te stellen.
Wil iemand toch ook vanuit dat oogpunt dit onderwerp bespreken, staat het diegene vrij een topic te openen in het sub-forum Levensbeschouwing.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2005, 05:03:23 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #28 Gepost op: augustus 09, 2005, 06:43:08 pm »

quote:

Koerok schreef op 09 augustus 2005 om 15:22:
Roodkapje,
Hoewel ik het persoonlijk (!) nogal triest vind hoe sommige christenen omgaan met (hun) homosexualiteit, ben ik niet degene die mensen daarin de weg moet gaan zitten wijzen. Ik kan het pertinent oneens zijn met het geloof dat hier verantwoordelijk is, maar uiteindelijk moet iedereen dat voor zichzelf bepalen.

Je vindt het waarschijnlijk triest omdát je het pertinent oneens bent met het geloof. Ik handel vanuit mijn geloof. En dat kun je triest vinden ja. Ieder heeft het recht op z'n eigen mening. :)

quote:

Het enige wat ik zou willen is dat christenen omgekeerd hetzelfde zouden doen. Maar er wordt nogal eens ongevraagd geageerd tegen homosexualiteit. In vergelijking met andere zonden is homosexualiteit vaak het haasje. Laat mensen gewoon vrij in hun geloof en ook in hun sexuele geaardheid!

Doet iemand dat hier dan? Een christen kan genezen van homoseksualiteit, een niet-christen kan dat niet. Omdat hij het vlees niet kan onderscheiden. Een niet-christen zal homoseksualiteit ervaren als 'iets dat in hem zit'. Dat had ik ook toen ik geen christen was.

Daarom zeg ik ook dat een zondaar niet anders kan doen dan zondigen. Het zit 'in' diegene, hij weet niet beter. Maar christenen weten wél beter. En daar zit 'm de crux.
Niemand doet hier ook uitspraken over niet-christelijke homo's en lesbiënnes. Christenen discussiëren hierover binnen het christelijke kader. Dus over mede-christenen die het hiermee moeilijk hebben. Als je christen wordt, dan betekent dat dat je per definitie niet vrij bent om te geloven wat je wilt, je hebt immers voor het christendom gekozen en daaruit volgt dat anderen je daaraan mogen houden. Ik kan dus mijn mede-christenen niet vrij laten in hun geloof en in hun 'geaardheid' (waarvan ik niet geloof dat er zoiets als een 'geaardheid' bestaat). Als ik dat wél zou doen, dan zondig ik tegen de Heer.

Rene Z

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #29 Gepost op: augustus 11, 2005, 04:51:12 pm »
Roodkapje,
Ik wil even zeggen dat ik ongelofelijk veel respect heb hoe jij met je homoseksualiteit omgaat in het kader van het geloof. Dan vind ik mijzelf maar een slappeling met mijn persoonlijke zondes, en zal ook trachten hier een voorbeeld aan te nemen.
« Laatst bewerkt op: augustus 11, 2005, 04:52:16 pm door Rene Z »
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #30 Gepost op: augustus 11, 2005, 05:19:23 pm »
ReneZ, dat ik op een gebied blijkbaar bewondering wek, maakt dat mij geen voorbeeldig Christen hoor. Ik heb zat andere gebieden waar ik dagelijks in faal.

Laten we Roodkapje alsjeblieft niet gaan bewieroken, dat is ze niet waard, ik kan het weten.
« Laatst bewerkt op: augustus 11, 2005, 05:20:13 pm door Roodkapje »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #31 Gepost op: augustus 11, 2005, 05:47:40 pm »
het volgende artikeltje lazen we (Nunc en ik) woensdag 10 augustus in onze gewaardeerde kwaliteitskrant 'de spits' (tja, hij is gratis he en je zit toch in de trein).

quote:

de spits, 10-8-2005
pride and prejudice (6 pack)
door onze speciale Sp!tspacker Sabine Feij

Amsterdam - De Gay Pride in Amsterdam is net afgelopen als ons het nieuws bereikt dat sommige christenen in Amerika midner trots zijn op hun homo's. Een speciaal heterokamp moet jongeren met warme gevoelens voor hetzelfde geslacht 'genezen' van hun homoseksualiteit. Ja, daar zit je dan met vijftig gefrustreerde - want dat wordt je wel, als je ouders besluiten dat je bezeten bent - homoseksuele leeftijdsgenoten waarvan de strakke T-shirtjes net ritueel verbrand zijn. Daar zullen de nodige liefdes uit voortbloeien...

Om het feest compleet te maken is deze stoomcrusus ook bedoeld voor jongeren die te veel naar porno gluren, verslaafd zij aan alcohol of drugs, of beide, en voor diegenen die steeds maar weer betrapt worden op doktertje spelen... gezellig!

Het kamp wordt begeleid door een dominee die zijn eigen homogevoelens derig jaar geleden de kast in heeft gepropt en die de afvalligen flink met de bijbel om de oren slaat. Het kamp zo er toe moeten leiden dat de homo's en lesbo's plotseling 'het licht zien' in de ogen van de andere sekse.

Dit soor taferelen klinken erg Amerkikaans. In Nedederland zijn er echter ook genoeg geleuiden van mensen die homoseksualiteit zien als een ziekte, een afwijking of een tekort. Op het forum van kerken.com schrijft ene Henri bijvoorbeeld: "ik ben er zwaar op tegen, het is onchristelijk en een ernstige ziekte."

En ja, er zijn zelfs Nederlandse geroeperingen, zoals de stichting Onze Weg, die hulp bieden bij het opzijschuiven van je geaardheid - gewoon negeren die gevoelens, geheelonthouding is ook best leuk -  en je de weg wijzen naar  'genezing'. Zij zien homoseksuele liefde als een "tekort, waardoor de mens niet tot zijn doel kan komen"."Daar moeten ze misschien eens met een hono over praten, want waarschijnlijk zijn er tijdens de Gay Pride in Amsterdam genoeg mensen tot 'hun doel gekomen'.

Al die homo's en lesbo's die net 'gezond'verklaard worden en zo mogelijk nog gefrustreerder van het 'strafkamp 'terugkeren, nodigen wij volgend jaar uit voor dr Gay Pride. Je moet wel je eigen boot meenemen en korte glitterbroekjes zijn er gewenst. Maar voor al die moeite wordt je wel genezen... van al die vervloekte heterogevoelens.
8)7
« Laatst bewerkt op: augustus 11, 2005, 05:47:41 pm door E-line »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #32 Gepost op: augustus 11, 2005, 06:35:52 pm »
Het ontkennen van het bestaan van een probleem is voor sommige mensen een vorm van probleemoplossen. :)

Ik heb een probleem, als ik ga zeggen dat het zo hoort is het geen probleem meer. Dan hoort het zo, dus wat zeurt iedereen nog... :)

Is ook een manier. :)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #33 Gepost op: augustus 15, 2005, 10:25:16 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 augustus 2005 om 18:35:
Het ontkennen van het bestaan van een probleem is voor sommige mensen een vorm van probleemoplossen. :)

Ik heb een probleem, als ik ga zeggen dat het zo hoort is het geen probleem meer. Dan hoort het zo, dus wat zeurt iedereen nog... :)

Is ook een manier. :)
Er zijn ook mensen die een probleem hebben als ze er geen hebben.  :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #34 Gepost op: augustus 15, 2005, 10:44:14 pm »
Dat is wel erg cryptisch geformuleerd vrolijke... kun je je nader verklaren?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #35 Gepost op: augustus 16, 2005, 01:00:35 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 15 augustus 2005 om 22:44:
Dat is wel erg cryptisch geformuleerd vrolijke... kun je je nader verklaren?

Is toch niet zo moeilijk te verstaaan zou ik zeggen.

Staan twee joden aan de klaagmuur. Zegt de een: "hoe gaat het?", zegt de ander: "schlecht, ik kan niet klagen".
Of deze: Sommige mensen vinden een haar, waar er helemaal geen soep is.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #36 Gepost op: augustus 16, 2005, 01:27:39 pm »
Zover was ik, maar wat heeft dat in de vrede met dit topic te maken? :?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #37 Gepost op: augustus 16, 2005, 09:04:37 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 16 augustus 2005 om 13:27:
Zover was ik, maar wat heeft dat in de vrede met dit topic te maken? :?
zonet betrap ik mij er op, dat ik net dat doe, wat ik julie voorwerp. Gewoon niet kunnen iedereen te laten leven, zoals hij het voor goed vindt. Ik trek mij terrug.  :w

Bert Jan Souman

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #38 Gepost op: augustus 16, 2005, 09:51:26 pm »
Beste Koerok,

Volgens mij heeft deze discussie voor niemand zin. De anderen in dit topic nemen nu eenmaal de Bijbel als uitgangspunt en verbinden daar bepaalde consequenties aan.

Jij neemt, als ik het goed zie, het logische denken of de ratio tot maatstaf. Anderen hebben een andere maatstaf: Bijbel, Koran of wat dan ook. Eerlijk gezegd: waarom wil je nu hier op deze site dat ter discussie stellen? Je gaat hier echt niemand overtuigen, nog los van de vraag of dat een legitiem verlangen is.

Je zou je in ieder geval een hoop woede kunnen besparen  :)

Oeps - zie net dat mijn reactie al door anderen gegeven is. Volgende keer blader ik alle posts door!
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2005, 09:53:35 pm door Bert Jan Souman »

Rene

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #39 Gepost op: augustus 25, 2005, 05:48:34 pm »
Citaat
Koerok schreef op 09 augustus 2005 om 08:41:
[...]
Ja, zoiets kan natuurlijk altijd, zeker op korte termijn. Ik ben heterosexueel, maar als ik mezelf voorhoud dat het beter is om in het vervolg met een man samen te zijn en te vrijen, dan acht ik mij daar prima toe in staat.

Nou, jij liever dan ik, want de gedachte alleen al is walgelijk, voor mij dan.
Ik begrijp ook niet hoe je als hetero hierover zo kunt praten , ...
RR

Iris

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #40 Gepost op: augustus 25, 2005, 05:52:58 pm »
.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2005, 05:54:55 pm door Iris »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #41 Gepost op: augustus 25, 2005, 10:32:16 pm »

quote:

Rene schreef op 25 augustus 2005 om 17:48:
Ik wel. En ik ben 100% hetero. En toch geef ik hem gelijk. Ook niet zo moeilijk om dat te begrijpen als christen? Zondig gedrag wordt prima bevorderd door de overste van deze wereld. Volg je vlees en je zult het vroeg of laat lekker gaan vinden. Je moet dan wel je geloof en principes grotendeels opzij zetten. En dat is het punt waarop ik zeg dat het voor mij persoonlijk onvoorstelbaar is.

Een ander punt. Waarom denkt je wel dat homo's hetero's kunnen worden...maar niet andersom? Of geloof je helemaal niet in switchen en/of in controle houden van geaardheid?
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2005, 10:31:59 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Rene

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #42 Gepost op: augustus 27, 2005, 01:40:59 am »

quote:

Zijnkind schreef op 25 augustus 2005 om 22:32:

[...]
 Ik wel. En ik ben 100% hetero. En toch geef ik hem gelijk. Ook niet zo moeilijk om dat te begrijpen als christen? Zondig gedrag wordt prima bevorderd door de overste van deze wereld. Volg je vlees en je zult het vroeg of laat lekker gaan vinden. Je moet dan wel je geloof en principes grotendeels opzij zetten. En dat is het punt waarop ik zeg dat het voor mij persoonlijk onvoorstelbaar is.

Voor mij ook, daarom is het idee ook walgelijk.

Een ander punt. Waarom denkt je wel dat homo's hetero's kunnen worden...maar niet andersom? Of geloof je helemaal niet in switchen en/of in controle houden van geaardheid?
Ik denk inderdaad dat je kunt switchen , al lijkt het me dat een christelijke hetero niet graag homo zou willen worden, en daar God ook niet bij zal betrekken.
RR

Nikolov

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #43 Gepost op: augustus 27, 2005, 11:03:59 am »
Ik geloof niet in switchen of onder controle houden van je geaardheid. Het lijkt me een persoonlijkheids structuur en geen neurotische aandoening.

Ik geloof wel in onderdrukking van wat je bent... Ik geloof echter niet dat dat de bedoeling is.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #44 Gepost op: augustus 27, 2005, 11:30:21 am »

quote:

Nikolov schreef op 27 augustus 2005 om 11:03:
Ik geloof niet in switchen of onder controle houden van je geaardheid. Het lijkt me een persoonlijkheids structuur en geen neurotische aandoening.

Ik geloof wel in onderdrukking van wat je bent... Ik geloof echter niet dat dat de bedoeling is.

Moet ik tzt even langskomen icm vriend? ;)

* Roodkapje studeert psychologie en kan alvast vertellen dat homoseksualiteit niet opgenomen is in de lijst van persoonlijkheidsstructuren. Je moet niet alles geloven wat 'the gay scene' je wijs probeert te maken.

Koerok

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #45 Gepost op: augustus 27, 2005, 12:05:24 pm »

quote:

Rene schreef op 25 augustus 2005 om 17:48:
Dat een hetero man niet opgewonden wordt van een andere man is een duidelijke zaak, maar het woord walgelijk begrijp ik ten ene male niet. Wat is er walgelijk aan een mannenlichaam? Nogmaals, sexuele opwinding valt niet te dwingen, maar de afkeer die jij hier uit is volgens mij gewoon aangeleerd.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #46 Gepost op: augustus 27, 2005, 02:26:09 pm »
Mijn broer Hennie (34) was ook homosexueel en hij geloofde met hart en ziel in de Here Jezus. Maar hij heeft in 1998 zelfmoord gepleegd. Niet alleen om zijn strijd met zijn geaardheid, maar dat speelde wel mee. Dus hoe het nu zit met homosexualiteit? Niet lichamelijk te verklaren? Een uitvinding van de duivel?

Wat mijzelf betreft, ik ben hetero.
En ik ben in mijn geloof nu zover dat ik mij door niets en niemand meer laat aanklagen of een schuldgevoel laat aanpraten. Op geen enkel gebied. G’d zal mij moeten accepteren zoals ik ben. Ik heb al mijn pogingen om volmaakt te zijn, gestaakt. Waarom? Omdat we ook niet volmaakt geschapen zijn: het was goed, zeer goed zelfs, maar niet volmaakt. Daarom ga ik ook geen zeer diepgaande strijd tegen het vlees meer aan. Ik doe mijn best en daarna houd het op.

G’d gedraagt zich toch ook niet volmaakt? Hij geeft regels dat we niet mogen doden, maar zelf ( als ik het O.T. mag geloven ) komen er heel wat mensen door Zijn toedoen om het leven, Hij slaat maar raak. En niemand roept: Stop! Nou ik nu dus wel. Als Hij mijn Vader is of wil zijn, dan moet Hij zich ook maar eens als Vader gaan bewijzen. Want mijn aardse vader sloeg mijn moeder en op een gegeven moment heb ik hem gewaarschuwd: nog één keer en je krijgt met mij te maken. Het is nooit weer gebeurd…

En zo vrij voel ik me nu ( G’d zij dank ) weer! Deze zoon blijft niet langer onmondig, ik spreek me tegenover Hem uit, in echt alles. En volgens mij bespeur ik bij Hem ( en zeker bij mezelf  ) regelmatig tranen…

Een stap in geloof. Ik kan en wil niet anders meer… :)
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2005, 06:28:29 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Nikolov

• Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #47 Gepost op: augustus 28, 2005, 12:47:58 am »
Aangenaam roodkapje, ik ben ook psychologie student. Laatste jaar. Ben met mijn scriptie bezig. Ik heb nog nooit van "De lijst persoonlijkheids structuren" gehoord. Waarschijnlijk zijn de persoonlijkheids structuren die je bedoelt onderdeel van de inzichten van een leer. Het paradigma van waaruit ik spreek is die van Allport. De dynamische organisatie van psycho fysieke systemen die karakteristiek gedrag gedachten en emoties vormen. Als ik zeg dat homoseksualiteit een persoonlijkheids kenmerk is dan zeg ik daar niet veel meer mee dan dat het iets is wat je diep in je hebt zitten en niet een of andere neurose die je af kunt leren. Als je in je studie opgelet hebt dan zul je weten dat er inderdaad psychologen zijn die denken dat homoseksualiteit afgeleerd kan worden. Maar dat de meerderheid er geen vertrouwen in heeft dat het opgelost kan worden. De meesten zullen je zeggen dat het "problemen scheppen waar ze niet hoeven te zijn" is.

Oh... Laat me je een waardevolle waarschuwing geven. Psychologie is een wetenschap waarbij uiteindelijk geld, macht, groepsdruk prestige en de waarheid een rol spelen. Vaker dan je denkt kleuren die de resultaten van onderzoeken. Gebruik je eigen inzicht en een gezonde dosis argwaan bij alles wat men je wijs probeert te maken.

Ik zet deze tekst niet in het rood neer. A. ik weet niet hoe. B. Er is geen noodzaak toe.

Als je vind dat homoseksualiteit een probleem is dan kun je dat probleem met veel moeite en als je mazzel hebt wat medicijnen onderdrukken (volgens mij hebben we die mazzel niet). Ik vind echter homoseksualiteit geen probleem. Wanneer homoseksuelen overtuigd worden dat ze een probleem zijn wat opgelost moet worden. Dan ontstaat er wat mij betreft pas een probleem.

Pier ik bewonder je hemel bestorming Ik weet zeker dat God je toelacht.Toen ik je bericht las verwonderde ik me over de oprechtheid en passie waarmee je schrijft.

Ik denk dat god graag een spiegel is. Als je je ogen dicht doet en het rijmpje zegt en nog wat verzoekjes doet dan zegt God zijn rijmpje op. Als je jezelf geeft geeft hij zichzelf.

Ik ben ook eens boos geweest op God. Ik bespaar je mijn levens verhaal. Maar wat ik geleerd heb is dat een heleboel van de verschillen die we tussen mensen zien voor hem gewoon niet van belang zijn. Ik heb deze wijsheid niet uit de bijbel, en ik ben geen profeet. Ik kon mijn weg niet vinden en heb hem steeds gevraagd me te leiden ik heb hem ook vertrouwd en ik heb het gevoel dat hij echt bij me is. Dus geloof me niet op mijn woord maar op je eigen inzicht. Ik geloof niet langer dat God waarde hecht aan iemands geslacht, huidskleur of seksuele geaardheid. En als hij dat niet doet waarom zou ik het dan doen?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #48 Gepost op: augustus 28, 2005, 03:27:44 pm »

quote:

Nikolov schreef op 28 augustus 2005 om 00:47:
Aangenaam roodkapje, ik ben ook psychologie student. Laatste jaar. Ben met mijn scriptie bezig. Ik heb nog nooit van "De lijst persoonlijkheids structuren" gehoord. Waarschijnlijk zijn de persoonlijkheids structuren die je bedoelt onderdeel van de inzichten van een leer. Het paradigma van waaruit ik spreek is die van Allport. De dynamische organisatie van psycho fysieke systemen die karakteristiek gedrag gedachten en emoties vormen. Als ik zeg dat homoseksualiteit een persoonlijkheids kenmerk is dan zeg ik daar niet veel meer mee dan dat het iets is wat je diep in je hebt zitten en niet een of andere neurose die je af kunt leren. Als je in je studie opgelet hebt dan zul je weten dat er inderdaad psychologen zijn die denken dat homoseksualiteit afgeleerd kan worden. Maar dat de meerderheid er geen vertrouwen in heeft dat het opgelost kan worden. De meesten zullen je zeggen dat het "problemen scheppen waar ze niet hoeven te zijn" is.

Ik ben bekend met het paradigma, ik heb alleen grote twijfels bij de validiteit van zijn uitgangspunten. Hij gaat er zomaar vanuit dat het 'diep in de mens zit' en redeneert op basis daarvan voort. Terwijl dit dus helemaal niet zo duidelijk is.

quote:

Oh... Laat me je een waardevolle waarschuwing geven. Psychologie is een wetenschap waarbij uiteindelijk geld, macht, groepsdruk prestige en de waarheid een rol spelen. Vaker dan je denkt kleuren die de resultaten van onderzoeken. Gebruik je eigen inzicht en een gezonde dosis argwaan bij alles wat men je wijs probeert te maken.

Gelukkig studeer ik geen klinische psychologie, maar de neuro-biologische poot ervan, waarin keihard bewijs gevraagd word en waarm en niet zo onder de indruk is van lange zweverige verhalen en vragenlijsten waarmee je iemands 'innerlijke wereld' kunt meten.

quote:

Als je vind dat homoseksualiteit een probleem is dan kun je dat probleem met veel moeite en als je mazzel hebt wat medicijnen onderdrukken (volgens mij hebben we die mazzel niet).

Waarom onderdrukken? Ik onderdruk niks, ik had daar geen reden toe. Het is 'vanzelf' overgegaan toen ik mijn leven aan Jezus gaf.
Je hebt wel gelijk, ik moet wel grote moeite doen momenteel om niet aan bepaalde mannen te denken de hele dag, dus dat moet ik wel onderdrukken. :+

quote:

Ik vind echter homoseksualiteit geen probleem.

Jij niet, wellicht. Maar God wel.

quote:

Wanneer homoseksuelen overtuigd worden dat ze een probleem zijn wat opgelost moet worden. Dan ontstaat er wat mij betreft pas een probleem.
Want?
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2005, 03:45:02 pm door Roodkapje »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Om te huilen!
« Reactie #49 Gepost op: augustus 28, 2005, 07:33:52 pm »
"Ik vind echter homoseksualiteit geen probleem."

"Jij niet, wellicht. Maar God wel."

Vooral weet Roodkapje precies wat "God" vindt... Is dit niet een "beetje" aanmatigend? O-)