Auteur Topic: Aanslagen Londen 7 juli 2005  (gelezen 4010 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Aanslagen Londen 7 juli 2005
« Gepost op: juli 07, 2005, 11:38:13 am »
http://www.nu.nl/news/553204/29/Explosies_in_metro_Londen.html'>quote: http://www.nu.nl/news/553...sies_in_metro_Londen.html
Explosies in centrum Londen
LONDEN - In de metro van de Britse hoofdstad heeft zich donderdagmorgen tijdens de spits "een ernstig incident" voorgedaan. Dat meldde de politie. Hierbij is een aantal gewonden gevallen. De BBC meldt dat in ieder geval één persoon ernstig gewond is geraakt.

Getuigen zeggen dat mensen die het metrostation Aldgate in de Britse hoofdstad Londen verlaten "bedekt zijn onder bloed".

Verscheidene metrostations zijn ontruimd nadat bij het metrostation Liverpool Street een 'knal ' was gehoord. Een woordvoerder van de metro zei dat er "een tweede incident" had plaatsgevonden. Het metroverkeer in Londen is helemaal stilgelegd.

De politie verklaarde kort na het voorval dat er sprake was van een plotselinge voltageverhoging op vijf verschillende metrostations. Het zou gaan om de stations Aldgate, Edgware Road, King's Cross, Old Street en Russell Square.

Bus ontploft

Op Tavistock Square in het centrum van Londen is een bus ontploft, kort nadat zich in het metrostelsel van de Britse hoofdstad een onbekend aantal explosies had voorgedaan. De omgeving van het plein is afgezet. Dat heeft een politiefunctionaris gezegd.

Ooggetuigen zeiden tegen de televisiezender Sky News dat een explosie een dubbeldeks autobus "volledig uiteen heeft gereten". Scotland Yard wilde dat echter niet bevestigen en zei dat de meldingen worden onderzocht.

De explosies op het hoogtepunt van de ochtendspits, volgen een dag na de toewijzing van de Olympische Spelen aan Londen.

:X  Klinkt als terroristisch gedoe. Hoop dat m'n broer en schoonzus die daar wonen nog heel zijn.  :X
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2005, 11:39:41 am door Mezzamorpheus »

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 07, 2005, 12:35:21 pm »
*zucht* Hier word ik toch zo moe van! ;(  :\'(  |:(  :r
Eenheid in verscheidenheid

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 07, 2005, 01:51:14 pm »
Zat er aan te komen
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 07, 2005, 02:01:42 pm »
das echt om ziek van te worden  :r
Verba volant, scripta manent

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 07, 2005, 02:03:39 pm »
Het is vreselijk, maar hetzelfde tuig doet nu al meer dan een jaar nog veel erger in Irak.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 07, 2005, 02:10:52 pm »
quote:
Liudger schreef op 07 juli 2005 om 14:03:
Het is vreselijk, maar hetzelfde tuig doet nu al meer dan een jaar nog veel erger in Irak.

daar heb je een punt, nu het dichter bij komt, raakt het ons wel, terwijl het anders een "ver-van-mijn-bed"-show is...
Verba volant, scripta manent

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 07, 2005, 02:55:30 pm »
ja maar dat is toch niet zo vreemd? ik bedoel als een bekende van mij zijn been breekt doet me dat ook meer dan als iemand ergens ver weg een been breekt.
Ik leef in het westen, dus als er hier iets gebeurt gebeurt dat in mijn 'leefwereld'. Niet dat het daardoor erger is dan als er weer een aanslag in Irak of israel of afganistan plaats vind. Maar dat staat buiten mijn normale leefwereld.
Je kan moeilijk al het nieuws overal ter wereld dezelfde status geven of hetzelfde waarderen.
Pinkeltjefan

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 07, 2005, 02:58:22 pm »
Al 10 bevestigde doden, en honderden gewonden. Aanslag al opgeeist door een aan Al-Qaida gelieerde groepering.
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 07, 2005, 03:14:49 pm »
:\'( , was er al wel bang voor dat dodenaantal hoger zou worden dan de 2 van 12.30u...
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 07, 2005, 04:23:47 pm »
quote:
Alfredt schreef op 07 juli 2005 om 14:55:
ja maar dat is toch niet zo vreemd? ik bedoel als een bekende van mij zijn been breekt doet me dat ook meer dan als iemand ergens ver weg een been breekt.
Ik leef in het westen, dus als er hier iets gebeurt gebeurt dat in mijn 'leefwereld'. Niet dat het daardoor erger is dan als er weer een aanslag in Irak of israel of afganistan plaats vind. Maar dat staat buiten mijn normale leefwereld.
Je kan moeilijk al het nieuws overal ter wereld dezelfde status geven of hetzelfde waarderen.

In principe heb je gelijk. Het gebeuren in Irak is tegenwoordig echter op zoveel manieren verbonden met onze wereld hier (die rottige globalisering ook) dat het niet meer realistisch is het als buiten onze leefwereld te zien. Oorlog, olie, islam, asielzoekers, economische migranten, aanvulling van de Nederlandse medische/paramedische staf (dokters, verpleegsters), of je 't wilt of niet, we kunnen onze ogen niet meer sluiten.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 07, 2005, 04:31:56 pm »
45 casulties hoorde ik net...

* Roodkapje nu even bidden voor iedereen daar in Engeland. Doen jullie mee?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 07, 2005, 04:41:55 pm »
Het heeft niets te maken met je ogen sluiten, en als Turkije een EU lidstaat wordt is Irak practisch een buurland. Toch heb ik als persoon geen bindingsgevoel met Irak. Wel met Europa en de andere landen die als westers bestempeld worden. Ik zie niet in waarom ik mijn leefwereld groter zou moeten zien...
Om weer bij het voorbeeld van dat gebroken been terug te komen. Als mijn buurvrouw haar been breekt vind ik dat vervelend voor haar. Maar ondanks dat heeft dat verder geen gevolgen voor mij. Het staat buiten mijn belevingswereld. Als ze mij vraagt of ik wat voor haar wil doen zal ik dat niet nalaten.
Hetzelfde geldt voor andere landen buiten mijn belevingswereld. Ik zeg niet dat we ons daar niks van aan moeten trekken, ik zeg alleen dat het mij op persoonlijk vlak niet raakt. Dat we als nederland zijnde daar dan best kunnen helpen, en dat ik ook best een bijdrage daar aan wil leveren doet daar niks aan af.

Maar beweringen als dat het mij persoonlijk zou moeten raken leg ik naast me neer. Ik zie geen enkele reden waarom ik niet zelf een keuze mag maken om wel veel te willen praten over aanslagen in Europa/het westen en minder behoefte heb om te praten over Irak (als voorbeeld).
Dat heeft niks te maken met ogen sluiten, maar puur met de leefwereld. En die bepaal ik zelf.
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 07, 2005, 06:41:16 pm »
Gelukkig, ze zijn nog heel, hoorde ik vanmiddag. :)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 07, 2005, 07:52:04 pm »
@Alfredt : je vat het geloof ik wat persoonlijker op dan ik bedoelde. Jouw leefwereld is jouw leefwereld, en de omvang daarvan laat ik graag aan jou over :).

Ik bedoelde dat als we ons niet voldoende druk maken over wat er bv in Irak gebeurt, we niet echt een kans maken terrorisme zoals in London aan te pakken. Het is één en hetzelfde probleem. Ik denk dat ik het daarmee over iets anders heb dan het begrippen 'leefwereld' en 'persoonlijk raken' waar jij het over had.

* Liudger bidt met Roodkapje mee
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2005, 07:54:09 pm door Liudger »

Marjol3in

• Geborgen in Hem
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 07, 2005, 08:42:49 pm »
Verschrikkelijk dit!
Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden.
Tjonge, waar houdt het op? Weer zoveel levens in 1 klap verwoest, in-, en intriest :'-(

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 07, 2005, 09:06:05 pm »
quote:
Marjol3in schreef op 07 juli 2005 om 20:42:
Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden.

Interessant dat je nu juist dàt zegt :) . Ik las minder dan een minuut geleden deze blog:
http://weblogs.mozillazine.org/gerv/archives/008474.html'>quote: http://weblogs.mozillazine.org/gerv/archives/008474.html
As you might expect, I've been paying fairly close attention to the news today. One thing that struck me was Tony Blair's speech at midday, given from the G8 Summit in Gleneagles.

He started by saying that his "thoughts and prayers" were with the victims and their families, and went on to finish by condemning the terrorists. "My thoughts and prayers are with the victims" seems a fairly common formula - I've heard politicians use it after tragedies in the past, and several times over the course of today. And I've certainly heard no expressions of concern for the terrorists.

At the time, I thought this was very statesmanlike. However, prompted by an email from a complete stranger, I looked again at the Bible. And I found that during the Sermon on the Mount, Jesus said:

You have heard that it was said, 'Love your neighbour and hate your enemy.' But I tell you: Love your enemies and pray for those who persecute you, that you may be sons of your Father in heaven. He causes his sun to rise on the evil and the good, and sends rain on the righteous and the unrighteous. If you love those who love you, what reward will you get? Are not even the tax collectors doing that? And if you greet only your brothers, what are you doing more than others? Do not even pagans do that? Be perfect, therefore, as your heavenly Father is perfect. (Matthew 5:43-48)

I think that's massively challenging - it certainly challenged me. I hope any Christians reading will feel able to take time to pray for the people who perpetrated these acts - because even they are not beyond the concern or reach of God, and what they have done cannot be too serious for Christ's death to pay for it, if they ask him.

Of course, the clearest ever demonstration of the principle of "love your enemies, and pray for those who persecute you" was on a hill outside Jerusalem 2000 years ago, when "while we were still sinners, Christ died for us".

When they came to the place called the Skull, there they crucified him, along with the criminals - one on his right, the other on his left. Jesus said, "Father, forgive them, for they do not know what they are doing." And they divided up his clothes by casting lots. (Luke 23:33-34)

Ik vond het een zeer interessante eye-opener, hoewel ik het feitelijk allemaal al lang wist, en ik hoop dat dit ook doorschijnt in deze blog van een van onze Engelse broeders :) .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 07, 2005, 09:09:54 pm »
Ah als je bedoelt dat we als westerse internationale gemeenschap onvoldoende blijk geven van inlevingsgevoel in andere culturen en daardoor op een mogelijk verkeerde wijze ons bemoeien met en 'steun' geven aan die culturen, dan ben ik het met je eens. :)
De pogingen om andere culturen te 'verwesteren'is in mijn ogen een van de drijfveren achter het radicaliseren van bepaalde groepen mensen in en uit andere culturen.

Of bedoel je dat ook niet? :)

* Alfredt bid ook voor de slachtoffers in Londen en Irak, maar ook voor de mensen die zich slachtoffer voelen van het westen door ons handelen in hun landen, of het nalaten daarvan.
Pinkeltjefan

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 07, 2005, 11:00:10 pm »
@Alfredt : we komen stapje bij stapje dichter bijeen, maar zijn er nog niet denk ik.

Zoiets ja, ik weet alleen niet hoe jij zelf dat uitwerkt.

Ik zit te denken aan het feit dat we zitten te roeren in een land waarin geweld, moorddadig geweld op grote schaal, al tientallen jaren in feite de norm is. Ik zit te denken dat als we niet een veel grotere schok krijgen als er weer 50 mensen worden opgeblazen in Irak, er hier ook steeds meer mensen opgeblazen zullen worden.

Tja wat wil ik nou zeggen. Beste Alfredt, ik weet de oplossing ook niet.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 07, 2005, 11:12:14 pm »
Mooi he, deze wereld... zucht...
het gebeurt elke dag, alleen nu is het wel erg dichtbij..
Live vanuit de luie stoel

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 07, 2005, 11:14:05 pm »
De kunst is de mooie dingen te blijven zien.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 08, 2005, 08:24:01 am »
Kunst? Noodzaak!

Overigens denk ik dat Brussel de volgende stap is.
Eenheid in verscheidenheid

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 21, 2005, 02:37:58 pm »
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2005, 02:40:09 pm door Mart »

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 21, 2005, 05:41:03 pm »
En ik zou morgen net gaan!! }:|

Hmm... ben nu maar een ander reisdoel aan het uitzoeken.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 21, 2005, 05:41:41 pm »
Het eerste wat ik dacht toen ik dit hoorde: copycat.

Zidane: waarom een ander reisdoel uitzoeken? Er is niemand gewond geraakt en als die aanslagen vandaag zijn zijn ze morgen niet. Het is veel gevaarlijker om aan het verkeer deel te nemen hoor... ;)
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2005, 05:42:49 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 21, 2005, 07:54:56 pm »
Jah zo ken ik er ook nog een. Maar lekker zitten doe je niet he als je met de metro meegaat. Maar ik ben even de mogelijkheden aan het bekijken.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 21, 2005, 11:30:12 pm »
Ben het helemaal met Roodkapje eens. Ik heb nog nooit zo'n veilig gevoel gehad als op de ferry van R'dam-Hull de dag na het kapseizen van de ferry van Zeebrugge.

Aan de andere kant, de ondergrondse in London is wel grotendeels buiten werking geloof ik. Da's wel lastig.

Mijn vrouw moet ook door London binnenkort maar dan denk ik ook we gaan ons toch niet zo maar uit het lood laten slaan door een stel idioten.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 21, 2005, 11:33:43 pm »
Ik ben momenteel even wat minder op het forum omdat ik op een turks-nederlands forum bezig ben geweest. Ik ben me steeds kwader aan het maken. Niet eens door de aanslagen, maar meer door het vergoelijk daar. 'Fout natuurlijk, maar volkomen begrijpelijk' zeg maar. Help! Soms vergeet je wel even dat je Christen bent.