Auteur Topic: tv programma 'stof' / RVU  (gelezen 9614 keer)

maroon

• Bekijk profiel
tv programma 'stof' / RVU
« Gepost op: juni 27, 2005, 03:36:31 pm »
Hi all,

Op nederland 3 is sinds 4 weken het filosofische programma 'stof' van de RVU, waar de filosoof Bas Haring in gaat op verschillende vragen die je kunnen bezig houden.

Ik vind persoonlijk dat hij op een zeer positieve en 'in zijn waarde latende' manier in steekt op de onderwerpen. Daarom ben ik ook erg benieuwd wat er in de aflevering 'Heeft God een langere baard dan Allah?' gaat gebeuren.
woensdag 29 juni 19.53-20.20, Nederland 3 en vrijdag 01 juli 15.30-16.00, Nederland 1 wordt deze aflevering uitgezonden. Maar de weken erna ook nog andere afleveringen en via internet ook voorgaande.

Laat weten wat je van het programma vind!

greetz,

maroon

naam: 'stof'
presentatie: 'bas haring'
Bekijken op:  NEDERLAND 3, woensdagavond 19.50
of via internet: www.stof.rvu.nl
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2005, 12:21:45 am door maroon »
.maroon / a color mixture composed of brown and red

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2005, 05:12:02 pm »
De RVU hoeft bij mij voorlopig niet meer aan te komen met welk programma dan ook op het gebied van filosofie, ethiek of goddienst. :r

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2005, 05:17:39 pm »
Tja, zo kun je er ook tegenaan kijken, maar of de RVU nou echt anders in dan andere seculiere zenders...?

Je gooit filosofie, ethiek en godsdienst trouwens wel erg makkelijk op één hoop.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2005, 05:18:31 pm door porcupine »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 27, 2005, 05:38:37 pm »
De eerste 3 afleveringen waren best aardig, al was ik 't de laatste keer hartgrondig met Staring oneens. Ben benieuwd naar de volgende.

Wat is er mis met de RVU?

Michiel1977

• Evolutie is ook God's Wer
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 27, 2005, 05:44:12 pm »

quote:

dingo schreef op 27 juni 2005 om 17:12:
De RVU hoeft bij mij voorlopig niet meer aan te komen met welk programma dan ook op het gebied van filosofie, ethiek of goddienst. :r

Hij is boos op de RVU vanwegge "God bestaat niet", is het niet.
als hij nou eens naar "Stof" had gekeken kon hij te minste meediscusseren.

met vriendelijk groet.
Michiel
Zij die wijs zijn denken niet zwart/wit

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 27, 2005, 05:58:47 pm »
Ja, want ik ben juist zo postief over 'stof' omdat het de boel in zijn waarde laat. 'God bestaat niet' is onterend bezig als ik zo de kritieken lees. Ik heb pas enkele kleine stukjes ervan gezien... maar goed dat is voor een ander topic.

Kijk stof eens en geef je inhoudelijke reactie, ipv de RVU over 1 kam te scheren.

Mijn reactie volgt ook nog...

trouwens... wat is er mis met filosofie. Ik denk dat 'het denken over...' een zeer nuttige aanvulling kan zijn op je mens zijn en je christen zijn. Bas is heel concreet in zijn bewoordingen en goed te volgen. Daarnaast vind ik het zelf super om als christen eens een niet christen te 'horen denken'... En dat heb ik niet alleen met Bas, maar ook bijvoorbeeld met Stef Bos etc. Als zout in de wereld moet je wel weten wat de wereld is!

dussse check 'stof'
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2005, 06:02:18 pm door maroon »

Tim

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 27, 2005, 09:18:45 pm »
Zo positief ben ik niet over Haring. Aardige jongen, geen briljante filosoof, maar kan filosofie wel goed uitleggen. Een soort Jack Spijkerman: zelf geen humor maar wel de gave om goed grappen te kunnen vertellen.

Haring schreef de kinderbijbel van de evolutietheorie, getiteld 'Kaas en de evolutietheorie'. Een boekje met kinderen als doelgroep. Aan het eind van het boekje komt hij tot de slotsom dat God eigenlijk niet kan bestaan en als Hij wel zou bestaan dan is het maar een flutgod.

Verder schrijft hij wel eens columns en wat mij daarin opvalt is dat hij de evolutietheorie er voortdurend bij haalt. In zijn ogen is vrijwel elke kwestie of elk probleem te verklaren door de vraag te stellen: "hoe hebben wij dit ooit nodig gehad om te overleven?". Vrij eenzijdige wetenschap dus.

Ik heb de indruk dat hij vrij empirisch rationalistisch is ingesteld. Behalve over zijn eigen empirisch rationalisme uiteraard. Tijdens een interview op de radio schijnt hij eens gezegd te hebben dat er zich in de huidige samenleving gedrag voordoet dat naar wetenschappelijke maatstaven eigenlijk niet getolereerd zou mogen worden. Op de vraag naar een voorbeeld schijnt hij het geloof in een god genoemd te hebben.

Uitkijken dus met deze jongen.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2005, 09:37:02 pm door Tim »
Het christelijke is niet het eenvoudige waarvan men uitgaat, om vervolgens interessant, geestig, diepzinnig, dichter, filosoof enz. te worden. Het is precies omgekeerd: men moet steeds eenvoudiger worden om tot het christelijke te komen.
Kierkegaard

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 27, 2005, 09:46:19 pm »
Toevallig liep hij ook rond op de Universiteit Leiden, bij informatica, waar ik heb gezeten. Hij had op een gegeven moment een bepaalde literatuurprijs gewonnen en was toen ineens op TV te zien en had een column in het Universitaire Weekblad.

Ook daarin haalde hij idd bijna altijd de evolutietheorie erbij, en dan ook vaak om te laten zien hoe belachelijk het geloof in God was. Alhoewel hij best een aardig persoon is, vind ik 'm qua wetenschapper en publicist een soort eenzame ridder die strijdt tegen alle 'gekken' die nog in een God geloven. Zijn toon was ronduit spottend. Jammer.

Een voorbeeld:

quote:

Wat dacht je van religie? Ik weet niet zoveel van religie, maar het valt me op dat het christendom bijvoorbeeld erg goed is in het zichzelf verspreiden en kopiëren. Daar heeft het christendom twee mechanismen voor. In de eerste plaats evangelisatie - een ingebakken onderdeel van het christendom. Evangelisatie is niets meer dan de boodschap: "kopieer deze boodschap". Net junk-DNA, of een soort van kettingbrief.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2005, 09:57:14 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 27, 2005, 11:35:38 pm »
zo negatief zie ik onderstaande text niet hoor.

quote:

Wat dacht je van religie? Ik weet niet zoveel van religie, maar het valt me op dat het christendom bijvoorbeeld erg goed is in het zichzelf verspreiden en kopiëren. Daar heeft het christendom twee mechanismen voor. In de eerste plaats evangelisatie - een ingebakken onderdeel van het christendom. Evangelisatie is niets meer dan de boodschap: "kopieer deze boodschap". Net junk-DNA, of een soort van kettingbrief.

het is namelijk wèl zo! We zijn extreem goed in het verspreiden van onze waarheid... ik zie deze visie dus ook niet als slecht, maar meer als compliment. De Heilige Geest is nou eenmaal verschrikkelijk goed in het PR werk van het evangelie.

Overigens noemde hij als tweede plaats (volgens mij) het krijgen van zo veel mogelijk kinderen... (letterlijke kwoot even niet te vinden). maar dat terzijde.

Dus zie het niet te zwart wit!

Overigens was de doelgroep van kaas en de evolutietheorie niet kinderen, maar is het wel extreem geschikt voor kinderen omdat hij zo enorm down to earth en praktisch schrijft... De kracht van Bas denk ik.

Ik kijk enorm uit naar woensdag... Ben verschrikkelijk benieuwd naar de aflevering 'Heeft God een langere baard dan Allah?'.

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 05, 2005, 12:21:12 am »
heeft God een langere baard dan Allah.

Ik vond het programma interessant. Bas gaat in op evolutie op zijn manier en heeft het uiteraard ook over hoe mooi alles in elkaar zit... Daar zit waardering in, maar hij stelt ook de twijfelvraag hierin. Hij blijft als het ware objectief... (maar is hij dit ook?)

Ik raad het je aan om te kijken, maar wil je dan vragen op 2 momenten door te blijven kijken... Ik zat zelf even met de vraag van waarom? Hans Teeuwen komt een moment langs (1 minuut) en het voorgelezen stripverhaal vind ik op de rand. Maar dat is mijn maatstaf... Ik prik daar ook doorheen en kijk door... juist omdat het zo verschrikkelijk interesant is hoe Bas ingaat op de vragen of God bestaat en hoe de evolutie of de schepping de aarde maakte.

Maar wat Bas zijn doel is van die Teeuwen begrijp ik niet... Bas is zelf namelijk steeds heel correct in het benoemen van het christendom... Hij gebruikt voorzover ik weet nooit rare benamingen.

de url is beklijk!

Ik hoop dat je deze wil kijken en ook doorkijkt ondanks de soms wat scherpe kantjes. Hij duurt 24 minuten.
Ik ben erg benieuwd naar je reactie op Bas zijn stelligheid. Hij zet me aan het denken, maar ik krijg maar geen zwaar verweer in mijn hoofd omdat zijn mening eigenlijk wel iets heeft... alleen het klopt niet helemaal...
vreemd

Kan hij het te lekker verwoorden/verpakken?

.maroon

ps. als ik em deze week nog een keer heb gezien zal ik vast nog wat andere dingen hebben... dus...
Maar eerst jullie :)

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 07, 2005, 10:25:38 am »
Heeft nog niemand commentaar / dan wel reactie op de aflevering 'Heeft God een langere baard dan Allah?'?
Het is toch wel een aan het denken zettende aflevering... Heeft Bas nou wel of geen gelijk in bepaalde dingen die hij zegt... dat is de vraag die me al een paar dagen bezig houdt.

Ik ga zelf het programma van het weekend nog een keer kijken... Dan nogmaals een review.
Wie kijkt en denkt er met me mee?

.maroon

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 08, 2005, 07:48:58 pm »

quote:

maroon schreef op 07 juli 2005 om 10:25:
Het is toch wel een aan het denken zettende aflevering... in bepaalde dingen die hij zegt... dat is de vraag die me al een paar dagen bezig houdt.
maroon

En dat is ook precies de bedoeling.
Je krijgt precies de afgemeten hoeveelheid info die je nodig hebt
om je een paar dagen bezig te houden..tot de volgende aflevering.

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 10, 2005, 09:03:18 am »
Ik heb een deel van de uitzending bekeken en vind het tenenkrommend oppervlakkig. Haring is een typische vertegenwoordiger van de arrogante intelectueel die meent dat de wetenschap zo'n beetje alles al in de broekzak heeft (niets is minder waar) en dat God of mystiek sprookjes zijn voor achterlijke domme mensen. Midas Dekkers is ook zo iemand die op kwasi-humoristische wijze de meest banale uitspraken kan doen.  

Eigenlijk snakken dergelijke lieden naar de bevrijdende kennis dat er een allesomvattende liefdevolle werkelijkheid schuilgaat achter hun rationeel gekunstelde wereldje, maar ze kunnen hier voorlopig alleen maar uiting aan geven door er op een ADHD-achtige tegen aan te trappen (hou van me, hou van me!!). Zelfs het doorzichtige laagje humor en hun charisma kunnen niet echt verbergen hoe zuur dergelijke mensen in het leven staan. Rationaliteit is prima, maar filosofische domheid verpakt als betweterigheid irriteert.
Liever Jezus zelf!

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 10, 2005, 11:06:41 pm »

quote:

andries schreef op 10 juli 2005 om 09:03:
Ik heb een deel van de uitzending bekeken

een deel van 23 minuten is wel kort vind ik om zo'n waanzinnig scherpe kritiek te plaatsen. Ik vond vooral het einde van de aflevering wel goed... als jij alleen het begin van de aflevering (ik neem aan dat je het begin keek ipv middenin) keek, dan snap ik je scherphjeid wel een beetje, maar vind ik em onterecht omdat je niet tot het eind keek... en dat is wat ik uitdrukkelijk had aanbevolen met de woorden:
'Ik raad het je aan om te kijken, maar wil je dan vragen op 2 momenten door te blijven kijken...'

.maroon

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 11, 2005, 07:22:58 am »
Maroon, leuk dat je een topic hebt geopend over deze tv-serie. Ik ben nog betrokken geweest bij de productie van de eerste vijf afleveringen, vorig jaar. Met een paar anderen heb ik toen de site voor deze serie gemaakt en ook inhoudelijke gesprekken gehad over de onderwerpen, fotosessies gedaan, etc. Erg leuk om te doen en ook de mensen vooor en achter de schermen te kennen.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 11, 2005, 07:24:17 am »

quote:

andries schreef op 10 juli 2005 om 09:03:
Ik heb een deel van de uitzending bekeken en vind het tenenkrommend oppervlakkig. Haring is een typische vertegenwoordiger van de arrogante intelectueel die meent dat de wetenschap zo'n beetje alles al in de broekzak heeft (niets is minder waar) en dat God of mystiek sprookjes zijn voor achterlijke domme mensen.

Andries, ik snap niet waar je felle reactie vandaan komt. Wat je hier zegt zijn niet Haring's woorden en bovendien spreekt hij geen oordeel uit. Ik heb de aflevering twee keer gezien.
Het is bekend dat Bas Haring niet in God gelooft en een groot fan is van de evolutietheorie. Met dat in je achterhoofd vind ik het bewonderenswaardig hoe netjes hij dit onderwerp behandelt. Natuurlijk kijkt hij anders tegen de wereld aan, maar je moet je niet boos gaan zitten maken omdat hij dingen zegt waar jij het niet mee eens bent.
Hij legt keurig uit waarom hij niet in God gelooft en het gebeurt niet vaak dat je iemand treft die dit zo goed op een rijtje kan zetten. Al zegt dat natuurlijk niets over wie er gelijk heeft.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 12, 2005, 01:09:29 am »
;) helemaal mee eens Michael!

quote:

Michael schreef op 11 juli 2005 om 07:22:
Maroon, leuk dat je een topic hebt geopend over deze tv-serie.
Overigens ken ik Bas als docent Filosofie aan de master Mediatechnology, universiteit Leiden. Heb al een paar momenten met hem doorgesproken over zijn programma's en over God. Ik vind de wijze waarop hij spreekt (concreet / helder) erg leuk. 'Wat je hier zegt zijn niet Haring's woorden en bovendien spreekt hij geen oordeel uit.' juist dat maakt hem sterk: hij is objectief... voorzover je dat kunt zijn als je uitkomt voor je mening over evolitie theorie etc.

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 12, 2005, 06:58:49 am »

quote:

Andries, ik snap niet waar je felle reactie vandaan komt.

Er zijn ook mensen die "keurig" uitleggen waarom andere mensen naar de hel gaan omdat ze de verkeerde religie volgen. Het gaat mij puur om de inhoud van de boodschap en niet om de beschaafde presentatie. Een oordeel hoeft niet altijd expliciet uitgesproken te worden, maar kan "keurig" verpakt zitten in de redenering.

Zo kan ik beweren dat mensen eigenlijk een soort dieren zijn totdat ze zich aktief gaan bezighouden met het realiseren van God in hun leven. Dat is een hele nette mening (die ik onderschrijf). Je kunt ook zeggen dat de meeste mensen minder zijn als dieren (b.v. varkens) omdat ze ondanks de mogelijkheid tot het aktief zoeken van God daar niet voor kiezen, terwijl dieren geen keuze hebben en zich gedragen volgens de wil van God. De tweede uitspraak klinkt heel provocerend maar verschilt filosofisch gesproken nauwelijks van de eerste.

Iemand die meent dat hij alles zelf kan bedenken en geen God nodig heeft noem ik arrogant (of onwetend) omdat alles uit de geest van God komt, dus iedere gedachte en iedere ademteug is alleen mogelijk als God daar mee instemt. Je kunt het een beetje vergelijken met iemand die de nederlandse staat maar minderwaardig vindt en toch gebruik maakt van de door die staat geschapen voorzieningen.

Het is heel wat anders om zo iemand met felle bewoordingen of zelfs met geweld (de Mohammed B.'s) tegemoet te treden. Dat is wat mij betreft niet de juiste benaderingswijze (zal die persoon ook niet helpen of op andere gedachten brengen). Maar omwille van de discussie mag je de dingen wel stellen zoals je ze ziet.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2005, 07:00:24 am door andries »
Liever Jezus zelf!

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 13, 2005, 12:55:26 am »
ok je punt is wat dat betreft duidelijk. Ik Ben het niet in alles met je eens. Want de filosofie is de kunst van het vragen stellen. In stof worden alleen maar vragen gesteld en aan de hand van die vragen worden antwoorden gezocht. Seculiere antwoorden.

Over die antwoorden wil ik graag dit topic verder inrichten. Want ik hoor je nu alleen maar over de vorm praten, maar: geef eens een inhoudelijke reactie op stof. Wat vond je er van en wat sprak je aan? Waarover struikelde je?

.maroon

ps. over dat topic varkens moet je maar een ander topic aanmaken... ik wil daar ook nog wel eens over doorpraten, maar niet hier.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 13, 2005, 01:16:12 am »
Ik hoor nu al twintig jaar dat de juiste vragen stellen is belangrijker dan de juiste antwoorden geven. Ik begin het steeds onbevredigender te vinden. Lekker vrijblijvend, zeker. Maar met schone handen aan de zijlijn blijven staan is gewoon slappe hap. Niet productief. Geen lef.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 13, 2005, 04:05:32 pm »

quote:

maroon schreef op 07 juli 2005 om 10:25:
Heeft nog niemand commentaar / dan wel reactie op de aflevering 'Heeft God een langere baard dan Allah?'?
Het is toch wel een aan het denken zettende aflevering... Heeft Bas nou wel of geen gelijk in bepaalde dingen die hij zegt... dat is de vraag die me al een paar dagen bezig houdt.

Ik ga zelf het programma van het weekend nog een keer kijken... Dan nogmaals een review.
Wie kijkt en denkt er met me mee?

.maroon

Een aardige aflevering, met zeker 'stof' tot denken. De 'god' die behandeld werd, blijft echter altijd wat klinisch en abstract. Het is en blijft op deze manier een filosofisch construct. Ik denk dat het zeker nuttig is om je dit soort vragen af te stellen, maar ik vraag me af of je op deze manier echt God kan ontdekken. Het Christendom en Jodendom hebben altijd een hele andere insteek 'gekozen', het zijn historische religies, bewegingen die ontstaan zijn door bepaalde gebeurtenissen waarin mensen God zagen. Eigenlijk lijkt me dat ook de enige manier waarop God daadwerkelijk gekend kan worden, namelijk op de manier waarop Hij zich van boven inmengt in onze bezigheden, niet door ons gefilosofeer van beneden over boven.

offtopic:Overigens is Bas qua opleiding dacht ik geen filosoof, maar CKI'er (Cognitieve Kunstmatige Intelligentie). Heeft ie in Utrecht gestudeerd aan de opleiding waar ik nu ook zit.

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 13, 2005, 04:31:05 pm »

quote:

Nunc schreef op 13 juli 2005 om 16:05:
Het is en blijft op deze manier een filosofisch construct. Ik denk dat het zeker nuttig is om je dit soort vragen af te stellen, maar ik vraag me af of je op deze manier echt God kan ontdekken.
Dat is ook mijn bezwaar tegen deze theoretische benaderingswijze. God ís niet te benaderen door middel van het denken, maar is innig verweven met ons bewustzijn, de realiteit en de schepping. Iets vertellen over hoe je God kunt vinden is pas échte filosofie, de rest is een tijdverdrijf zonder veel nut. Daarom roept de gewichtige toon van dergelijke praatjes bij mij altijd enige irritatie op (ik weet, het is een zwakte van me).
Liever Jezus zelf!

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 14, 2005, 12:30:31 am »

quote:

andries schreef op 13 juli 2005 om 16:31:
[...]

Dat is ook mijn bezwaar tegen deze theoretische benaderingswijze. God ís niet te benaderen door middel van het denken, maar is innig verweven met ons bewustzijn, de realiteit en de schepping. Iets vertellen over hoe je God kunt vinden is pas échte filosofie, de rest is een tijdverdrijf zonder veel nut. Daarom roept de gewichtige toon van dergelijke praatjes bij mij altijd enige irritatie op (ik weet, het is een zwakte van me).

Mee eens Andries en Nunc, maar toch is het stellen van vragen niet zo slecht vind ik: Ik ben aangeboren christen. Vrijgemaakt. Maar ik ben dus van meet af aan toch wel geindoctrineerd. Wat is de reden van dingen die ik doe denk of geloof? Is dat wel wat het beste bij mij past? Ervaar ik het leven, en God, wel goed zodat ik daar ook enthousiast voor kan gaan staan in de wereld. Dat soort vragen houden me bezig. En de basis voor het vinden van antwoorden, wordt gelegt door dit soort filosofische, algemene insteken in de werreld. Stef Bos en b.v. cabaretiers als Youp van het Hek en Kees Torn leggen me soms ook het vuur aan de schenen wat dat betreft... Heerlijk: DENKVOER!

offtopic:
Citaat
Nunc schreef op 13 juli 2005 om 16:05:
[...]
[offtopic]
Overigens is Bas qua opleiding dacht ik geen filosoof, maar CKI'er (Cognitieve Kunstmatige Intelligentie). Heeft ie in Utrecht gestudeerd aan de opleiding waar ik nu ook zit.[/offtopic]

klopt. intussen geeft hij bij Mediatechnology college aan de Leidse Universiteit. Introductie programmeren, Technology and phylosophy en is hij inhoudelijk een van de trekkers van de master.

maroon

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 14, 2005, 12:33:48 am »
WOW wat een getuigenis vandaag in Stof. Een christen-unie medewerker die op tv verteld over zijn seksuele gedrag, naast een niet christen die geblindeerd verteld.

Check stof Mag je masturberen in de trein?
breedband

(ik post em ook even onder het topic over zelfbevrediging... dus vandaar mijn 2 posts.)

.kj
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2005, 12:34:29 am door maroon »