Auteur Topic: Vasten! waarom? hoe? resultaat?  (gelezen 9755 keer)

JTP

• Bekijk profiel
Vasten! waarom? hoe? resultaat?
« Gepost op: mei 26, 2005, 05:12:35 pm »
Ik werd laatst getroffen door marc 2:18-20

18 De leerlingen van Johannes en de Farizeeën hadden de gewoonte regelmatig te vasten. Er kwamen mensen naar Jezus toe, die hem vroegen: ‘Waarom vasten de leerlingen van Johannes en de leerlingen van de Farizeeën wel, maar uw leerlingen niet?’ 19 Jezus antwoordde: ‘Bruiloftsgasten kunnen toch niet vasten zolang de bruidegom bij hen is? Nee, zolang ze de bruidegom bij zich hebben, kunnen ze niet vasten. 20 Maar er komt een dag dat de bruidegom bij hen wordt weggehaald, en dan is het hun tijd om te vasten.

Hieruit volgt lijkt me dat christenen het vasten ook in de praktijk moeten brengen.

Graag zou ik meningen horen over onderstaande vragen.

Moeten we inderdaad vasten?
Wat is het doel van vasten?
Wat doet vasten met je en je relatie tot God?
Mag je reslutaat verwachten in de vorm van een antwoord van God.
Wie heeft ervaringen met vasten?

Marjol3in

• Geborgen in Hem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 26, 2005, 11:55:18 pm »
Een vraagje: ik heb een verleden van anorexia (uithongeren dus) en ben om die reden erg bang om mee te doen met vasten.
Vanuit de (Pinkster)kerk waar ik eerst kwam werd ik onder druk gezet: ik moest vasten. Maar ik vind dat geen goed idee met mijn eetproblemen.
Beetje offtopic, maar ben wel benieuwd naar jullie mening hieromtrent.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 27, 2005, 12:45:20 am »
In de RKK heeft vasten een erkende plaats in een Christelijk leven. Is er misschien een hier rondzwervende Rooms-Katholiek die wat kan zeggen over vasten in de RK traditie?

Zelf ontzeg ik me al een paar jaar gedurende vastentijd bepaalde zaken. Ik denk dat het goed is om je te trainen in het je bewust zaken ontzeggen, afstand te nemen van 'de wereld', zelf-discipline. Ik doe het ook als gedachtenis aan de veertig dagen in de wildernis, en voorbereiding op de lijdenstijd. Wat dat betreft,  ik voel dan zeer regelmatig de behoefde om toch dat wat ik me ontzeg te consumeren, en elke keer als ik die behoefte voel, herinner ik me weer waarom ik me dat ontzeg. Je gaat zo bewuster leven. Ik doe het niet radicaal genoeg om bijv een helderder geest te kunnen verwachten.

@Marjol3in: Ik zou me geen voedsel ontzeggen als ik eetstoornissen had gehad. Maar je kunt jezelf wel thee, koffie, wijn, chocola of zoiets ontzeggen, misschien.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

JTP

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 27, 2005, 12:56:03 pm »

quote:

Liudger schreef op 27 mei 2005 om 00:45:

Zelf ontzeg ik me al een paar jaar gedurende vastentijd bepaalde zaken. Ik denk dat het goed is om je te trainen in het je bewust zaken ontzeggen, afstand te nemen van 'de wereld', zelf-discipline. Ik doe het ook als gedachtenis aan de veertig dagen in de wildernis, en voorbereiding op de lijdenstijd. Wat dat betreft,  ik voel dan zeer regelmatig de behoefde om toch dat wat ik me ontzeg te consumeren, en elke keer als ik die behoefte voel, herinner ik me weer waarom ik me dat ontzeg. Je gaat zo bewuster leven. Ik doe het niet radicaal genoeg om bijv een helderder geest te kunnen verwachten.
Zo gebruik je het vasten dus om je lichaam te beheersen. Je laat je lichaam als het ware weten dat jij de baas bent en niet het vlees. Dat lijkt me zeker een gezonde geestelijke oefening. Maar mijn vraag is ook:In die vastenperiode leef je dan dichter bij God? Is je gebedsleven dan intensiever? Krijg je antwoord of mag je dat in ieder geval verwachten? In de Bijbel zie je dat namelijk wel. Ik bedoel ik worstel op dit moment met de vraag wat ik zou moeten doen. Ik heb het gevoel dat ik wat zinnigers moet in het kader van Gods koninkrijk dan mijn huidige baan. Maar ik weet absoluut niet hoe en wat. Zou je op zo'n vraag nu antwoord kunnen krijgen door intens gebed en maakt vasten dat gebed dan krachtiger? Er zijn wel theorieen die dit beweren.

JTP

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 27, 2005, 01:01:59 pm »

quote:

Marjol3in schreef op 26 mei 2005 om 23:55:
Een vraagje: ik heb een verleden van anorexia (uithongeren dus) en ben om die reden erg bang om mee te doen met vasten.
Vanuit de (Pinkster)kerk waar ik eerst kwam werd ik onder druk gezet: ik moest vasten. Maar ik vind dat geen goed idee met mijn eetproblemen.
Ik heb ook een beetje moeite met het MOETEN vasten. Maar aan de andere kant lees je in de Bijbel wel dat Jezus zegt: Wanneer gij vast.... Hieruit maak ik op dat het wel tot het normale christenleven behoort. Vasten betekent vlgs mij letterlijk onthouden. Je onthoud je dus iets met een bapaald doel. Denk idd niet dat als je eetstoornisen hebt of daar gevoelig voor bent dat vasten dmv niet eten wellicht niet de beste manier is. Maar ik las laats van een groep jongeren die in de tien dagen tijd vasten vorm hadden gegeven door alle media tien dagen niet te gebruiken. Dus geen internet, TV,krant, dvds etc. De tijd die hierbij vrij komt werd gebruikt voor gebed en bijbelstudie. Dit is misschien wel een aardige sugestie.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 27, 2005, 01:06:22 pm »

quote:

Vasten hoeft niet alleen met eten te maken te hebben. Op andere terreinen kun je jezelf ook dingen ontzeggen.

Als je (ik noem maar wat) de gewoonte hebt om elke avond twee uur tv te kijken. Zou een goede manier van vasten zijn om daar een tijdje mee stoppen. Elke keer als je dan de neiging krijgt om de tv aan te zetten, wordt je eraan herinnerd dat je aan het vasten bent, en dus ook aan de zaak waarvoor je aan het vasten bent.

Volgens mij is dat ook de voornaamste functie van vasten. Dat je steeds herinnerd wordt aan de zaak waarvoor je vast. Ik zou niet gaan vasten om allerlei godservaringen te ontvangen ofzo, of om God een bepaald antwoord af te dwingen. We geloven niet in magie, toch? Het is een middel om veel aan iets te denken.

Ik zou je dus aanraden om iets te zoeken waar je geen problemen mee hebt, maar wat eigenlijk wel luxe is. Dan ontzeg je je dat. Dat is verantwoord vasten.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 27, 2005, 09:52:56 pm »
Ik denk dat je wel wat hebt aan het boek 'Vasten' van Jan-Willem Roosenbrand. En wellicht ook aan 'Vasten voor de Heer met een stil en ontvankelijk hart' van Anselm Grün (dat laatste heb ik zelf niet gelezen)?

Oh ja, ff voor de mensen die niet zo'n vertrouwen in mijn boekentips hebben ;) Dat boek van Roosenbrand is orthodox-christelijk van inslag. Sterker nog: die man is een GKV-dominee  :>

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 27, 2005, 10:28:44 pm »

quote:

Edith schreef op 27 mei 2005 om 21:52:
Ik denk dat je wel wat hebt aan het boek 'Vasten' van Jan-Willem Roosenbrand. En wellicht ook aan 'Vasten voor de Heer met een stil en ontvankelijk hart' van Anselm Grün (dat laatste heb ik zelf niet gelezen)?

Oh ja, ff voor de mensen die niet zo'n vertrouwen in mijn boekentips hebben ;) Dat boek van Roosenbrand is orthodox-christelijk van inslag. Sterker nog: die man is een GKV-dominee  :>
Ben jij niet katholiek? Heb je zelf dan geen ervaring met vasten?

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 27, 2005, 10:51:25 pm »
Ik ben lauw-katholiek opgevoed, dus het 'vasten' ging vroeger niet verder dan geen vlees eten op aswoensdag en goede vrijdag. Dit jaar met de vastentijd was de eerste keer dat ik gelovig was. Ik heb er even over zitten denken om mee te doen, maar heb het uiteindelijk niet gedaan. Ik ben er voor mijzelf nog niet aan uit, wat ik met vasten kan of wil (vandaar dat ik dus ook dat boek van die dominee heb gelezen). Wellicht dat ik er volgend jaar wel wat mee doe, of misschien gewoon op een ander tijd in het jaar.

Overigens ben ik wel sinds (heel) kort gestopt met vlees eten. Ik voelde steeds meer de interne motivatie om zo min mogelijk dierenleed op mijn geweten te hebben, wat al snel na mijn bekering in nov 04 leidde tot het gaan eten van scharrelvlees, en minderen van vleesconsumptie in het algemeen. Toen enkele weken geleden bleek, dat de kipfilet in mijn lievelingsgerecht vervangen kon worden door quorn zonder veel aan de smaak af te doen, was de beslissing om (vis)vegetariër te worden, snel genomen. En als ik nu langs een shoarmatent loop, voelt dat ook wel als vasten ;)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 27, 2005, 10:57:53 pm »

quote:

Onder druk zetten lijkt me nooit goed. Je moet niet vasten omdat een ander zegt dat het moet. Denk ik. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 27, 2005, 11:18:06 pm »

quote:

Edith schreef op 27 mei 2005 om 22:51:
Ik ben lauw-katholiek opgevoed, dus het 'vasten' ging vroeger niet verder dan geen vlees eten op aswoensdag en goede vrijdag. Dit jaar met de vastentijd was de eerste keer dat ik gelovig was. Ik heb er even over zitten denken om mee te doen, maar heb het uiteindelijk niet gedaan. Ik ben er voor mijzelf nog niet aan uit, wat ik met vasten kan of wil (vandaar dat ik dus ook dat boek van die dominee heb gelezen). Wellicht dat ik er volgend jaar wel wat mee doe, of misschien gewoon op een ander tijd in het jaar.

Overigens ben ik wel sinds (heel) kort gestopt met vlees eten. Ik voelde steeds meer de interne motivatie om zo min mogelijk dierenleed op mijn geweten te hebben, wat al snel na mijn bekering in nov 04 leidde tot het gaan eten van scharrelvlees, en minderen van vleesconsumptie in het algemeen. Toen enkele weken geleden bleek, dat de kipfilet in mijn lievelingsgerecht vervangen kon worden door quorn zonder veel aan de smaak af te doen, was de beslissing om (vis)vegetariër te worden, snel genomen. En als ik nu langs een shoarmatent loop, voelt dat ook wel als vasten ;)

Ik wist niet dat je pas in nov 04 bekeerd bent. Heb je dat nog mogen markeren op de een of andere manier? Maar als ik je stukjes zo lees, dan moet het wel een kwestie van een oververzadigde oplossing roepend om neerslag zijn geweest :) . Welcome to Jesus' fanclub - dat je je er nog maar jaren in thuis mag voelen, en mag groeien in God's genade  d:)b

Maar hoe dan ook, je haalt nu je vasten dus wel in  ;) .

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 27, 2005, 11:31:15 pm »

quote:

Liudger schreef op 27 mei 2005 om 23:18:
Ik wist niet dat je pas in nov 04 bekeerd bent. Heb je dat nog mogen markeren op de een of andere manier? Maar als ik je stukjes zo lees, dan moet het wel een kwestie van een oververzadigde oplossing roepend om neerslag zijn geweest :) .

Oei ja, dat ken je wel stellen, ja! Als je wil weten hoe God condensatiekernen in die oplossing aanbracht, dan moet je me maar ff mailen, want da's nogal offtopic hier :) edith (apenstaartje) spywarefreeag.cjb.net

quote:

Welcome to Jesus' fanclub - dat je je er nog maar jaren in thuis mag voelen, en mag groeien in God's genade  d:)b
_/-\o_
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2005, 11:31:30 pm door wateengedoe2 »

JTP

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 28, 2005, 03:29:14 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 27 mei 2005 om 13:06:
Volgens mij is dat ook de voornaamste functie van vasten. Dat je steeds herinnerd wordt aan de zaak waarvoor je vast. Ik zou niet gaan vasten om allerlei godservaringen te ontvangen ofzo, of om God een bepaald antwoord af te dwingen. We geloven niet in magie, toch? Het is een middel om veel aan iets te denken.
vasten om godservaringen te af te dwingen is denk ik een verkeerde motivatie. Maar aan de andere kant lezen we in de Bijbel toch regelmatig dat God antwoord geeft of zegeningen vrijzet na een periode van vasten en gebed? Blijkbaar heeft vasten toch een bijzondere functie en is niet alleen maar bedoeld om als herinneringsmiddel. Brengt vasten je dichter bij God? Geeft vasten het gebed meer kracht? Ik wil verre blijven van magie, maar denk toch dat vasten wel iets doet. Vandaar mijn vraag of iemand daar ervaring mee heeft.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 28, 2005, 07:52:02 pm »

quote:

JTP schreef op 28 mei 2005 om 15:29:
[...]

Brengt vasten je dichter bij God?
Vast wel

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 28, 2005, 11:10:04 pm »

quote:

JTP schreef op 28 mei 2005 om 15:29:
[...]

vasten om godservaringen te af te dwingen is denk ik een verkeerde motivatie. Maar aan de andere kant lezen we in de Bijbel toch regelmatig dat God antwoord geeft of zegeningen vrijzet na een periode van vasten en gebed? Blijkbaar heeft vasten toch een bijzondere functie en is niet alleen maar bedoeld om als herinneringsmiddel.
Ik denk dat we net als alle kinderen mogen jengelen, drijnzen, zeuren, op de deur bonzen en zelfs in hongerstaking mogen gaan om God's aandacht te trekken. God als onze Vader kan daar niet geheel ongevoelig voor zijn. Wil niet zeggen dat Hij ons verzoek automatisch inwilligt. Dus, tis geen magie.

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 28, 2005, 11:43:02 pm »
In mijn bijbeltje NBG 1951 staat een gebed voor het eten, daarin is mij opgevallen de bede: wil Uw zegen uitstrekken over ons, uw arme dienaars, en ons heiligen door deze gaven,die wij van uw milde hand ontvangen, opdat wij die matig en heilig naar Uw goeden wil gebruiken, en daardoor bekennen, dat Gij onze Vader, en een oorsprong alles goeds zijt.

Het woord matig is mij daarin opgevallen, en dat betekent dus dat wij ons niet zat eten zullen. Mijns inziens is dat ook een vorm van vasten. Dus je houden aan de maat!
de liefde kwetst niemands gevoel

JTP

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 01, 2005, 12:58:17 am »

quote:

priemjohannes schreef op 28 mei 2005 om 23:43:
In mijn bijbeltje NBG 1951 staat een gebed voor het eten, daarin is mij opgevallen de bede: wil Uw zegen uitstrekken over ons, uw arme dienaars, en ons heiligen door deze gaven,die wij van uw milde hand ontvangen, opdat wij die matig en heilig naar Uw goeden wil gebruiken, en daardoor bekennen, dat Gij onze Vader, en een oorsprong alles goeds zijt.

Het woord matig is mij daarin opgevallen, en dat betekent dus dat wij ons niet zat eten zullen. Mijns inziens is dat ook een vorm van vasten. Dus je houden aan de maat!
Vlgs mij heeft dit niets met vasten te maken. Matig in dit verband lijkt me meer met de zelbeheersing te maken te hebben als vrucht van de Geest. een vrucht dus die je voortbrengt als een on going proces. Vasten daarentegen lijkt een opdracht en is begrensd door een tijdsfactor. Het is niet iets wat je aldoor doet. Moeten we dus niet op gezette tijden vasten? (in welke vorm dan ook) en wat werkt dat vasten dan uit?

JTP

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 01, 2005, 01:14:43 am »

quote:

Liudger schreef op 28 mei 2005 om 23:10:
[...]

Ik denk dat we net als alle kinderen mogen jengelen, drijnzen, zeuren, op de deur bonzen en zelfs in hongerstaking mogen gaan om God's aandacht te trekken. God als onze Vader kan daar niet geheel ongevoelig voor zijn. Wil niet zeggen dat Hij ons verzoek automatisch inwilligt. Dus, tis geen magie.
Oke dat kan ik wel met je eens zijn. Je legt nu wel de nadruk op ons eigen belang. Door te vasten trek je Gods  aandacht. De vraag blijft dan wel: Is vasten ook een opdracht die bij het Christen leven hoort? Daarnaast is het denk ik idd zo is dat God niet automatisch inwilligd. Aan de andere kant geven de Bijbelse voorbeelden wel resultaat. Dus zou het minste resultaat van vasten dan niet zijn dat God je duidelijk maakt dat Hij je wensen niet inwilligt? Als je zo'n vraag wil beantwoorden moeten we denk eerst duidelijkheid hebben over de vraag of je vast om een bepaald doel of dat het gewoon tot je plicht hoort. In het eertse geval zou je dan ook een (minimaal) antwoord verwachten. In het tweede geval niet.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 13, 2005, 04:56:01 pm »

quote:

JTP schreef op 01 juni 2005 om 01:14:
[...]

Oke dat kan ik wel met je eens zijn. Je legt nu wel de nadruk op ons eigen belang. Door te vasten trek je Gods  aandacht. De vraag blijft dan wel: Is vasten ook een opdracht die bij het Christen leven hoort? Daarnaast is het denk ik idd zo is dat God niet automatisch inwilligd. Aan de andere kant geven de Bijbelse voorbeelden wel resultaat. Dus zou het minste resultaat van vasten dan niet zijn dat God je duidelijk maakt dat Hij je wensen niet inwilligt? Als je zo'n vraag wil beantwoorden moeten we denk eerst duidelijkheid hebben over de vraag of je vast om een bepaald doel of dat het gewoon tot je plicht hoort. In het eertse geval zou je dan ook een (minimaal) antwoord verwachten. In het tweede geval niet.

Ik denk dat de opdracht is je zoveel mogelijk op God te richten. Bidden helpt. Zondagsheiliging helpt. Bijbellezen helpt. Meditatie helpt. Vasten helpt. Afgezien van de zondagsheiliging zijn er geloof ik geen aanwijzingen voor de periodiciteit van die andere activiteiten. Maar het lijkt me met vasten als met die andere aspecten : het kan helpen om een zekere regelmaat in te bouwen. En inderdaad, Jezus gaf aan dat als Hij er niet meer was, zijn leerlingen zouden vasten. Hijzelf deed het ook.

Zoals vele bijzondere Christenen hebben aangegeven : je moet jezelf 'leeg' maken om ruimte te maken voor  de stem van God. Simone Weil schreef zoiets van dat onze geest de neiging heeft voortdurend de kieren dicht te stoppen waardoor God's geest kan binnenkomen. Vasten helpt die kieren open te houden, denk ik dan.

Marjol3in

• Geborgen in Hem
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 27, 2005, 01:37:28 pm »

quote:

JTP schreef op 27 mei 2005 om 13:01:
[...]

Ik heb ook een beetje moeite met het MOETEN vasten. Maar aan de andere kant lees je in de Bijbel wel dat Jezus zegt: Wanneer gij vast.... Hieruit maak ik op dat het wel tot het normale christenleven behoort. Vasten betekent vlgs mij letterlijk onthouden. Je onthoud je dus iets met een bapaald doel. Denk idd niet dat als je eetstoornisen hebt of daar gevoelig voor bent dat vasten dmv niet eten wellicht niet de beste manier is. Maar ik las laats van een groep jongeren die in de tien dagen tijd vasten vorm hadden gegeven door alle media tien dagen niet te gebruiken. Dus geen internet, TV,krant, dvds etc. De tijd die hierbij vrij komt werd gebruikt voor gebed en bijbelstudie. Dit is misschien wel een aardige sugestie.

De optie die je daar aanreikt vind ik een goede.
In het boek Daniël vastte Daniël door bv. alternatieve dingen te eten.
Wat ik zou kunnen doen is bv. alleen maar 1 voedingsmiddel eten op zo'n dag, maar wel met voldoende calorieën.
Zou God daar akkoord mee gaan?

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 27, 2005, 01:47:45 pm »

quote:

Marjol3in schreef op 27 juni 2005 om 13:37:De optie die je daar aanreikt vind ik een goede.
In het boek Daniël vastte Daniël door bv. alternatieve dingen te eten.
Wat ik zou kunnen doen is bv. alleen maar 1 voedingsmiddel eten op zo'n dag, maar wel met voldoende calorieën.
Zou God daar akkoord mee gaan?

Zolang het maar lekker moeilijk is. Niet alleen maar chocola :) !

Wat ook wel aardig is: geen zout, peper of andere smaakmakingsmiddelen in je eten.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 27, 2005, 02:18:52 pm »

quote:

JTP schreef op 26 mei 2005 om 17:12:
Ik werd laatst getroffen door marc 2:18-20

18 De leerlingen van Johannes en de Farizeeën hadden de gewoonte regelmatig te vasten. Er kwamen mensen naar Jezus toe, die hem vroegen: ‘Waarom vasten de leerlingen van Johannes en de leerlingen van de Farizeeën wel, maar uw leerlingen niet?’ 19 Jezus antwoordde: ‘Bruiloftsgasten kunnen toch niet vasten zolang de bruidegom bij hen is? Nee, zolang ze de bruidegom bij zich hebben, kunnen ze niet vasten. 20 Maar er komt een dag dat de bruidegom bij hen wordt weggehaald, en dan is het hun tijd om te vasten.

Hieruit volgt lijkt me dat christenen het vasten ook in de praktijk moeten brengen.

Graag zou ik meningen horen over onderstaande vragen.

Moeten we inderdaad vasten?
Ik denk niet dat je uit bovenstaande tekst zonder meer kunt concluderen dat wij de opdracht hebben gekregen om te vasten. Jezus' dood was voor hen hoogstwaarschijnlijk een reden om te vasten. Ze waren in rouw, en dan is vasten dacht ik vrij gebruikelijk. Daar kan die voorspelling volgens mij op slaan.
Jezus heeft ná zijn opstanding beloofd dat Hij altijd bij ons zal zijn: (uit het zendingsbevel: ) 'Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.' De Bruidegom ís dus bij ons. Toch zie je dat de NT-gemeente ook vastte:

quote:

Hand. 13:2-3
Op een dag, toen ze aan het vasten waren en een gebedsdienst hielden voor de Heer, zei de heilige Geest tegen hen: ‘Stel mij Barnabas en Saulus ter beschikking voor de taak die ik hun heb toebedeeld.’ 3 Nadat ze gevast en gebeden hadden, legden ze hun de handen op en lieten hen vertrekken.
De tekst waarin het gaat over de houding waarin je vast, heeft als kern: laat je niet vóórstaan op 'hoe actief je met geloof bezig bent' - daar valt onder: bidden, vasten, aalmoezen geven. Het is geen opdracht tot vasten. (Overigens, in de Mozaïsche wetten kon ik geen opdracht tot vasten vinden.)

quote:

Wat is het doel van vasten?

In het OT zie je dat er vaak wordt gevast als teken van schuldbesef, rouw. En van daaruit wordt God gevraagd om vergeving en ontferming: Here, wij hebben gezondigd, wilt U weer naar ons omzien? Dat heeft u toch beloofd? Het gaat om pleiten om Gods ontferming, niet vanuit de gedachte dat je er recht op hebt, maar vanuit afhankelijkheid aan God.

Trouwens, een tekst in het OT waarin God het heeft over vasten: Jesaja 58: vasten is zinloos als het niet gepaard gaat met concrete bekering en omzien naar elkaar, je houden aan Gods geboden.

In de tekst uit Handelingen 13 (hierboven) wordt er gevast door de gemeente, gecombineerd met een gebedsdienst. Het lijkt erop dat het vooral als eerbetoon aan God dient, en om je inderdaad helemaal op Hem te richten.

quote:

Wat doet vasten met je en je relatie tot God?
Mag je reslutaat verwachten in de vorm van een antwoord van God.
Wie heeft ervaringen met vasten?

Ik heb geen ervaring met vasten. Wel ontzeg ik mij soms iets om te controleren of ik niet ergens van afhankelijk ben geworden (bijv. msn ;) ) - dat helpt wel om inderdaad zuiver te blijven en me niet te laten afleiden van afhankelijkheid van God.

Natuurlijk mag je antwoord verwachten van God, als je oprecht Gods wil wil ontdekken, en Gods woord gezag over je leven laat hebben. Stel dat je aan het vasten gaat, en je krijgt als antwoord zo'n profetie van Jesaja; zou je dan bereid zijn om inderdaad de bezem door je leven te halen? Ik denk dat je je dat wel echt serieus moet afvragen.
Zoek eerst het koninkrijk van God, en zijn gerechtigheid.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 27, 2005, 02:46:23 pm »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 01, 2005, 10:42:01 pm »

quote:

Liudger schreef op 27 juni 2005 om 13:47:
[...]

Zolang het maar lekker moeilijk is. Niet alleen maar chocola :) !
Denk je? Mij lijkt het dé manier om van een chocolaverslaving af te komen (zeker als je het enkele dagen langer volhoudt en dan liefst ook nog iets meer van eet dan je zin in hebt - dat calorieënoverschot voor even maakt niet uit)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 01, 2005, 10:55:09 pm »
Ik vast momenteel ook wekelijks om van oude gebondenheid in zonde af te komen. Bepaalde gedragingen kunnen het gevolg zijn van 'leven in het vlees' zoals Paulus dat noemt. Dan zitten die gedragingen zó vast in je gedragspatroon dat je ze niet 'zo maar even' opzij zet. Daarvoor zijn radicale stappen nodig om je van die gedragingen bewust te worden en om die 'zondige' gedragspatronen om te zetten in goede gedragspatronen.

Veel van die zondige dingen zijn 'self-centred', je doet dingen om jezelf te behagen, om jezelf een goed gevoel te zorgen en als christen kun je daar een christelijk sausje over gieten om ze minder erg te laten lijken. Maar van bepaalde zonden word in de bijbel duidelijk gezegd dat dit 'vleselijke' dingen (dingen van je zondige natuur) zijn. En die gebondenheid aan je zondige natuur moet je breken om echt te kunnen wandelen met God. Als jij dichtbij God wilt komen mogen daar geen vleselijke of wereldse belemmeringen tussen staan. Dan kan vasten helpen.

Ik doe dat dan als volgt: de avond voordat je gaat vasten geen koffie, suiker etc. meer nemen, omdat je lichaam anders vervelend kan gaan reageren op vasten. Je moet jezelf niet aan extra ongemakken blootstellen, anders mist het z'n doel.

Vervolgens begin je de vastendag met bijbelstudie en gebed en gedurende de dag gebruik je elke hongerstoot die je voelt om Christus op te zoeken. In plaats van aan datgene wat normaal doet 'in het zondige vlees'. Dus je doet veel bijbelstudie en gebed. Als je aan/over zondige dingen denkt, gelijk afkappen door een stukje te gaan bijbel te lezen of te bidden.

En zo vast je de dag door. :)

Je kunt ervoor kiezen om streng te vasten (helemaal niets eten en drinken, op water na), je kunt alleen sap drinken (wortelsap, bijvoorbeeld) en je kunt er ook voor kiezen om als je normaal veel TV kijkt, dat ook niet te doen, maar als je daar zin in krijgt een uur stille tijd te houden ofzo. Het gaat tenslotte om de filosofie erachter, niet om de vorm. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 02, 2005, 10:26:19 am »
Roodkapje, dat vind ik een mooie reden om en manier van vasten. Op zich ook goed te combineren met een dag lang alleen saaie dingen eten (droog brood, havermoutpap enz.) - al zul je dan het echte hongergevoel niet zo gauw meer hebben.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 02, 2005, 02:08:12 pm »
Het gaat juist om het hongergevoel: dat je dat associeert met het feit dat alles genade is. Dat God je wil voeden met Zijn Woord. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 10, 2005, 12:42:58 pm »
Dat lijkt me ook de beste manier, om je tijdens zo'n vastendag nog meer op God te richten dan je al gewend bent. De tijd van het bereiden en het nuttigen van de maaltijden komt bovendien vrij om aan extra studie en contemplatie te doen.

Bij mij werkt het beste regelmatig een dag helemaal niets eten en de dag daarna iets minder dan normaal eten. Ik voel me in de dagen na het vasten altijd veel "geestelijker" en automatisch meer dan anders gericht op zuiverheid (minder geestelijk verstrikt in allerlei zaken), wat het stukken makkelijker maakt op God gericht te blijven.

Het vasten is bij mij geen doel op zich, maar het effect (ook kwa gezondheid) is iets wat ik inmiddels niet meer missen kan. M'n lever en andere spijsverteringsorganen krijgen op zo'n dag even rust en ik voel me zo ook automatisch meer verbonden met alle mensen die onvoldoende te eten hebben in de wereld.
Liever Jezus zelf!

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 10, 2005, 02:23:38 pm »
Een waarschuwing m.b.t. gezondheid is overigens toch wel op zijn plaats, want volledig vasten, ook al doe je het maar 1 dag, heeft een negatief effect op je stofwisseling. Niet zo'n probleem als je gezond bent, geen overgewicht hebt en niet lijnt, maar als je wel vaak lijnt, dan heb je (nog) meer kans op het jojo-effect als je regelmatig dagen inlast waarop je helemaal niets eet (of dat nou om godsdienstige redenen of voor het lijnen zelf is).

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 10, 2005, 03:38:20 pm »
Als je vast komen je organen tot rust, er is geen bewezen negatief effect van vasten op de gezondheid. Je moet wel gedisciplineerd vasten. En niet de volgende dag het missen van eten de dag ervoor willen 'goedmaken'.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 11, 2005, 12:34:37 am »
@Edith : 40 dagen in de woestijn ...

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 11, 2005, 09:24:31 am »

quote:

Liudger schreef op 11 juli 2005 om 00:34:
@Edith : 40 dagen in de woestijn ...
Ja, doe jij het Hem na, Liudger? En dan ook nog levend terugkomen, hè.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 11, 2005, 09:29:57 am »

quote:

Edith schreef op 11 juli 2005 om 09:24:
[...]

Ja, doe jij het Hem na, Liudger? En dan ook nog levend terugkomen, hè.

Ik kom hier over 40 dagen op terug, OK? Even wat uitproberen ... :) .

Hoewel ik redelijk fit ben, denk ik niet dat mij dat goed zou bekomen. Maar ik denk wel dat het mogelijk is jezelf zodanig te trainen dat je verbazingwekkend lange perioden kunt vasten zonder permanent kwalijke gevolgen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 11, 2005, 12:32:22 pm »

quote:

Liudger schreef op 11 juli 2005 om 09:29:
[...]

Ik kom hier over 40 dagen op terug, OK? Even wat uitproberen ... :) .

Hoewel ik redelijk fit ben, denk ik niet dat mij dat goed zou bekomen. Maar ik denk wel dat het mogelijk is jezelf zodanig te trainen dat je verbazingwekkend lange perioden kunt vasten zonder permanent kwalijke gevolgen.
Dat kan inderdaad, ik ken (via internet) vrouwen die al jaren op 800 kcal of minder leven. Het lichaam is gemaakt om flinke hongersnoden te kunnen overleven en het doet dat d.m.v. drastische verlaging van de stofwisseling. Het probleem komt dan pas als je meer gaat eten (wat zij ook tot hun grote spijt ondervinden), nl. dan ga je ineens kilo's vet aanzetten. Dat gebeurt niet zomaar, en zeker niet vanwege 1 dag vasten (dan zou je al een probleem hebben als je een keer een buikgriepje had), maar 40 dagen ... En tja, 40 dagen niet eten en niet drinken is menselijkerwijs onmogelijk. 40 dagen niet eten en wel drinken kan in principe wel, maar het levert je waarschijnlijk wel blijvende schade op. Mgoed, we horen het wel over 40 dagen van je  :+

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 11, 2005, 12:49:43 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 10 juli 2005 om 15:38:
Als je vast komen je organen tot rust...

Ha, nee hoor, ze moeten juist extra hard werken!

Vooral de lever moet glucose gaan maken om de bloedsuikerspiegel op peil te houden (gluconeogenese) en als het vasten langer duurt dan (volgens mij) een uur of vijftien moeten er vetzuren worden omgezet in ketonlichamen om de hersenen van voedsel te voorzien.

Alleen maag en darmen zouden misschien tot rust kunnen komen, alleen doen doen die domoren dat niet omdat ze niet "gemaakt" zijn om stil te liggen. Ze kneden en doen dus gewoon door, alleen voor Piet Snot omdat er niets in zit. Dit geeft het specifieke "rammelen" en "knorren" van je maag.
Bombus terrestris Reginae

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 11, 2005, 02:27:22 pm »
Hmz... ik had juist begrepen dat je stofwisselingsprocessen langzamer werken als je vast. Maar dat zal ik dan wel weer verkeerd begrepen hebben.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 11, 2005, 02:32:40 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 11 juli 2005 om 12:49:
[...]

Ha, nee hoor, ze moeten juist extra hard werken!

Vooral de lever moet glucose gaan maken om de bloedsuikerspiegel op peil te houden (gluconeogenese) en als het vasten langer duurt dan (volgens mij) een uur of vijftien moeten er vetzuren worden omgezet in ketonlichamen om de hersenen van voedsel te voorzien.

Alleen maag en darmen zouden misschien tot rust kunnen komen, alleen doen doen die domoren dat niet omdat ze niet "gemaakt" zijn om stil te liggen. Ze kneden en doen dus gewoon door, alleen voor Piet Snot omdat er niets in zit. Dit geeft het specifieke "rammelen" en "knorren" van je maag.
Kan het niet zijn dat sommige processen in de lever harder er aan moeten trekken, maar andere processen juist een stuk rustiger worden? Dan kan de balans best wel een rustiger lever zijn.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 11, 2005, 02:42:09 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 juli 2005 om 14:27:
Hmz... ik had juist begrepen dat je stofwisselingsprocessen langzamer werken als je vast. Maar dat zal ik dan wel weer verkeerd begrepen hebben.

Dat is dus je stofwisseling die zakt bij het vasten - de oorzaak van het jojo-effect. Vandaar mijn advies om zeker bij lijnen niet zo strikt te vasten (een hele dag niks eten) - ook niet als je het dan om godsdienstige redenen wilt doen. Neem dan liever saai eten als je er toch iets aan wil doen, bijvoorbeeld zonder zout en kruiden. Een gezond persoon zonder overgewicht, die verder normaal (en normale hoeveelheden) eet, zal aan een dagje vasten echter niks overhouden.

Bumblebee heeft trouwens ook gelijk, dat bepaalde processen die bij gewoon eten niet of nauwelijks vóórkomen, bij vasten opgestart moeten worden. Die kunnen er ook voor zorgen dat je je knap beroerd voelt (ketonenaanmaak). Dezelfde reden als dat Atkinsdieet de eerste week of paar weken vaak tot hoofdpijn en vermoeidheid leidt (daarbij maak je ook ketonen aan, en je lichaam moet daaraan wennen).

Edith - autodidact op voedingsgebied en gewichtsconsulente-in-opleiding (examen over enkele maanden) ;)
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2005, 02:43:26 pm door wateengedoe2 »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 11, 2005, 02:46:13 pm »
Als je niet gewend bent aan vasten moet je beginnen met een sapdag. Dan krijg je wel de noodzakelijke voedingsstoffen binnen, maar is je lichaam voor de rest afhankelijk van autolyse. En als je daaraan gewend bent kun je overstappen op helemaal vasten (alleen water drinken).

Het lijkt me inderdaad op z'n zachtst gezegd onverstandig als je nog nooit gevast hebt gelijk pats boem 24 niet te eten, alleen te drinken. 8)7

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 11, 2005, 03:53:32 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 juli 2005 om 14:46:
Als je niet gewend bent aan vasten moet je beginnen met een sapdag. Dan krijg je wel de noodzakelijke voedingsstoffen binnen, maar is je lichaam voor de rest afhankelijk van autolyse.
Noodzakelijke voedingsstoffen? Wat fruitsuikers, een paar vezeltjes. Waar zijn je eiwitten, vetten en fatsoenlijke koolhydraten dan? Moge duidelijk zijn dat ik - puur vanuit gezondheidsoogpunt gezien - niet zoveel opheb met vasten, as in helemaal niks eten of alleen (sap) drinken. Doe dan liever op de katholieke manier (langere tijd achtereen maar 1 echte maaltijd op een dag (en dat ook geen 'feestmaaltijd'), evt een heel klein hapje tussendoor) of de islamitische manier ('s avonds laat en 's ochtends vroeg). Dat is al zwaar genoeg (zeker als je zoals in de ramadan ook niet drinkt overdag), maar je krijgt dan in ieder geval nog wel gezond eten binnen.
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2005, 03:55:35 pm door wateengedoe2 »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 11, 2005, 03:57:01 pm »
Edith: daar heb je toch de autolyse voor, zodat je lichaam ontslakt. Je hebt genoeg 'voorraad' om één dagje zonder vet te kunnen. En je drinkt wel water overdag, dus je krijgt genoeg vocht binnen.
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2005, 03:57:51 pm door Roodkapje »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 11, 2005, 04:08:44 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 juli 2005 om 15:57:
Edith: daar heb je toch de autolyse voor, zodat je lichaam ontslakt. Je hebt genoeg 'voorraad' om één dagje zonder vet te kunnen. En je drinkt wel water overdag, dus je krijgt genoeg vocht binnen.

'ontslakken' heeft met de spijsvertering, niet met de stofwisseling te maken. En autolyse is een stofwisselingszaak. Twee compleet van elkaar losstaande dingen.

W.b. het eerste: er wordt vaak beweerd, dat het goed is om te 'ontslakken', d.w.z. je darmen schoonmaken. Je darmen zijn echter al schoon, want het is een zelfregulerend en zelfreinigend systeem. Bij een gezond mens zijn de juiste verhoudingen van bacteriën in de (dikke) darm aanwezig, die ervoor zorgen, dat de spijsvertering goed verloopt en dat kwade bacteriën geen kans krijgen. Je darmen hoeven daarvoor niet eens in de zoveel tijd leeggemaakt te worden.

En autolyse (lett. 'zelfverbranding') is een fenomeen dat optreedt als je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. Natuurlijk heb je daar voldoende reserve voor om dat gedurende lange tijd vol te houden. Echter, als je helemaal niks eet (of alleen uit sap nog wat suikers binnenkrijgt), dan zakt je stofwisseling als een plumpudding in elkaar. Dat gaat heel rap! En dat is ongezond, los van het feit dat je ook essentiële voedingsstoffen mist, waar je lichaam niet zo'n langdurige reserve voor heeft (bijv. essentiële aminozuren, diverse vitamines en mineralen). Daarom vind ik het beter om als je vast, dat niet te doen door 'geheelonthouding' (van eten), maar door het eten op een bepaalde wijze te doseren. Bijkomend voordeel m.b.t. godsdienstig vasten, is dat je lichaam gewend blijft aan voedsel en dus een hongergevoel zal blijven geven. Als je helemaal niets meer eet, gaat na een dag of 2 à 3 het hongergevoel grotendeels weg en dat schiet zijn doel voorbij. Bij 1 of 2x/dag eten en dan uren achtereen niets eten blijft dat hongergevoel. Geen water drinken maakt het nog moeilijker (vgl. dus de ramadan), maar dat vind ik ook niet verstandig als je veel zweet (warmte, lichamelijke inspanning).
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2005, 04:09:19 pm door wateengedoe2 »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 11, 2005, 04:12:41 pm »
Even wat uit mijn hoofd:

* je metabolisme verandert niet na 1 dag vasten. Dat duurt langer, als je bijvoorbeeld vaak crash-diëten volgt wordt je uiteindelijk dikker - jojo effect. Dit treedt na 1 dag nog niet op.
* De hoofdpijn en vermoeidheid komen niet door de ketonen, maar houden er wel mee verband: als je reservevoorraad glucose opraakt worden er uit vetzuren ketonlichamen gemaakt als alternatieve voedselbron voor de hersenen. De hoofdpijn en beroerdheid komen niet door de ketonlichamen maar door het gebrek aan suiker.
* Met alleen vruchtensap kun je gerust een dagje overleven maar de noodzakelijke voedingsstoffen krijg je niet binnen.
* Jammer genoeg is vet zo'n efficiente manier van opslaan dat je voor je aan je vet begint, eerst nog je spieren enzo afbreekt. Een dikkerd die in hongerstaking gaat is net zo snel dood als een dun iemand, aan die vetvoorraden heb je helemaal niets als je vast.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 11, 2005, 04:19:05 pm »
Toen ik bovenstaande typte, stond Ediths verhaal er nog niet.
Het was niet bedoeld om af te troeven of de les te lezen  :)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 11, 2005, 04:29:15 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 11 juli 2005 om 16:19:
Toen ik bovenstaande typte, stond Ediths verhaal er nog niet.
Het was niet bedoeld om af te troeven of de les te lezen  :)

Don't worry, zo vat ik het ook niet op ;)

W.b. dat je stofwisseling na 1 dag niet zakt, daar ben ik het niet mee eens. Ik heb (ontzettend muggenzifterige ...) onderzoeken gelezen, waaruit blijkt dat je stofwisseling zelfs als zakt als je een uur of 5 niets eet. Maar dat zijn geen dramatische cijfers hoor. Na een dag wordt het al wat 'dramatischer'. Maar bij een gezond mens, als die weer normaal gaat eten, is hij ook heel snel weer op het normale peil is, dat wel! Als je elke week een dag vast, dan is dat volgens mij niet goed voor je stofwisseling op den duur (maar ook hier weet ik niet zeker hoe een verder normaal etend mens er op reageert). Sommige lijners doen dat ook, in de hoop hun nieuwe, lagere gewicht vast te houden (wat dus bijna nooit lukt op die manier). Zij hebben echter al te kampen met het jojo-effect.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juli 11, 2005, 04:50:21 pm »
Duidelijk :)

Ik vast trouwens meestal op zondag, een dag waar je toch niet zwaar lichamelijk of mentaal bezig bent. Dus maar één dag per week, en niet om te lijnen ofzo. :)

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: augustus 12, 2005, 12:46:24 pm »
Hoe kan men op Zondag  vasten waar wij de Opstanding vieren van onze Heilige Verlosser Jezus Christus.
Ken uw Christelijk  Geloof!!!!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: augustus 12, 2005, 12:49:29 pm »
Het zou wel fijn zijn als je je uitspraken ook inhoudelijk zou onderbouwen. Met losse kreten kan ik erg weinig. Waarom zou dat niet kunnen?

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: augustus 12, 2005, 01:28:54 pm »
Het moet bij Sacerdos allemaal precies volgens de regeltjes blijkbaar, getuige ook zijn antwoord in het topic over Jom Kippoer. Anyway, ik denk dat mensen beter dat patroon kunnen volgen wat het beste bij hen past (zolang het gezond blijft, ik vind Roodkapjes manier té streng op dat gebied, aangezien ze sowieso al heel erg weinig eet en ook nog eens div. 'halve' dagen en sapdagen doordeweeks heeft).

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: augustus 12, 2005, 10:52:28 pm »
Bij de genezing van de maanzieke knaap zegt Jezus:"Dit geslacht vaart niet uit dan door bidden en vasten." (Mattheüs 17:21) Hij geeft de discipelen zo een terechtwijzing i.v.m. hun ongeloof de duivel uitgedreven te krijgen bij die knaap. Vasten op zich kan neerkomen op een (religieus getinte) vermageringskuur, traditie in de veertigdagentijd, beantwoorden aan een gemeentewens, maar het echte vasten is voor mij een zoeken hoe dat eigenlijk moet.

Ik heb suikerziekte en als ik vast kom ik in het ziekenhuis terecht. Zo wil God het dus niet.
Mezelf lekkere dingen ontzeggen, eens per week droog brood en water als lunch, lukt wel, ook omdat we in de lijdenstijd met ca. 15 mensen een 'sobere maaltijd' houden in onze kerk en gezellig babbelend serieus over het vasten praten, inclusief de ramadan.

Mijn vrienden vasten als we met een Bijbelkraam op een paranormale markt staan op grond van bovenstaande tekst. We logeerden bij christenen in zo'n plaats en toen we de maaltijd bëëindigden door samen het "Onze Vader" te bidden bad hij mee:""Geef ons heden ons dagelijks brood." Ik was verbaasd. Toch begrijp ik het, want Jezus is het Brood des levens en daar krijg je nooit genoeg van, zeker niet als je over Hem getuigt op een paranormale markt.