Auteur Topic: Bidden "grenzeloos" ?  (gelezen 1847 keer)

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Bidden "grenzeloos" ?
« Gepost op: augustus 03, 2005, 07:04:32 pm »
Zijn er grenzen in wat je aan God kunt vragen in je gebed ?

De reden dat ik hier tegenaan loop is dat ik de laatste tijd steeds praktischer ga bidden.
Telkens weer word ik door Hem verhoord word. Daardoor worden mij vragen ook steeds concreter (of is het brutaler?)

Voorbeeld:

Omdat ik de laatste tijd nogal druk was met iets en me daar echt zorgen om maakte ben ik om rust gaan bidden. Mijn vraag in dat gebed was , naast het vragen om rust, of God me door zijn woord (De bijbel) wilde antwoorden op mijn vraag hoe ik rust moest vinden.
Vervolgens gooide ik de bijbel open op een willekeurige bladzijde om het antwoord te vinden.
Na enig zoeken (Ik begon me al af te vragen of ik hem wel op de goede bladzijde had open gegooid :+ ) kwam ik bij vers 28 van Mattheus 11. Waar ik het volgende las:

quote:
28 Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. 29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

Dit was dus een duidelijk antwoord op mijn vraag. Maar ik twijfel nu wel een beetje of ik zulke dingen aan God mag vragen. Als God nou eens geen zin heeft om me een antwoord te geven op die willekeurige bladzijde die ik open sla ?

Geeft de bijbel ons beperkingen in wat we mogen vragen ?
Gideon mocht van God bijvoorbeeld wel paar keer om een teken vragen, worden wij hierin wel beperkt of mogen wij dat ook gewoon ?
Liefst reacties met bijbelteksten erbij

( Geen standaard antwoorden als "God is geen sinterklaas" aub :)  )
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Bidden "grenzeloos" ?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 03, 2005, 07:06:33 pm »
Ben je wel echt 'stil' na het bidden? Ik vind het opengooien van de Bijbel nou niet een manier waarop God gewoonlijk gebeden verhoort.  :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Bidden "grenzeloos" ?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2005, 07:11:19 pm »
Wat vind jij "Gewoonlijk" ?
Ik krijg zo vaak antwoord op die manier... Moet ik dan stil zijn en wachten op een "stemmetje" ?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Bidden "grenzeloos" ?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 03, 2005, 07:18:45 pm »
Dat kan, maar God antwoord niet per direct, dus daar kan hij andere mensen voor gebruiken, een directe openbaring geven of iets op je 'hart' leggen. Een verlangen of een bijbelvers :)

Gewoonlijk slaat op, zoals mensen in de Bijbel etc. antwoord krijgen op hun gebed.
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2005, 07:19:23 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Bidden "grenzeloos" ?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 03, 2005, 08:10:48 pm »
quote:
Joesoef schreef op 03 augustus 2005 om 19:04:
Zijn er grenzen in wat je aan God kunt vragen in je gebed ?

Binnen het kader dat het in Zijn naam is, mag je alles vragen. En dat betekent dat je ook aan God vraagt of Hij zijn wil aan je wil openbaren. Daarop volgt dan een verlangen om die wil van God te laten gebeuren. En vraag je vervolgens aan God om die dingen die naar Zijn wil zijn.
En de bijbel zegt dat je dan alles mag bidden wat in je hart opkomt.
quote:

De reden dat ik hier tegenaan loop is dat ik de laatste tijd steeds praktischer ga bidden.
Telkens weer word ik door Hem verhoord word. Daardoor worden mij vragen ook steeds concreter (of is het brutaler?)

Zie bovenstaande.

quote:

Voorbeeld:

Omdat ik de laatste tijd nogal druk was met iets en me daar echt zorgen om maakte ben ik om rust gaan bidden. Mijn vraag in dat gebed was , naast het vragen om rust, of God me door zijn woord (De bijbel) wilde antwoorden op mijn vraag hoe ik rust moest vinden.
Vervolgens gooide ik de bijbel open op een willekeurige bladzijde om het antwoord te vinden.
Na enig zoeken (Ik begon me al af te vragen of ik hem wel op de goede bladzijde had open gegooid :+ ) kwam ik bij vers 28 van Mattheus 11. Waar ik het volgende las:

[...]

Dit was dus een duidelijk antwoord op mijn vraag. Maar ik twijfel nu wel een beetje of ik zulke dingen aan God mag vragen. Als God nou eens geen zin heeft om me een antwoord te geven op die willekeurige bladzijde die ik open sla ?

Het moet geen 'kunstje' worden om zo antwoord te krijgen - de beste goocheltruc, zeg maar. :) Het kan dus ook op andere manieren.
quote:

Geeft de bijbel ons beperkingen in wat we mogen vragen ?
Gideon mocht van God bijvoorbeeld wel paar keer om een teken vragen, worden wij hierin wel beperkt of mogen wij dat ook gewoon ?
Liefst reacties met bijbelteksten erbij

Wat ik hierboven al aanhaalde over naar Zijn wil bidden, dat wordt altijd verhoort:

Joh 15
 7 Indien gij in Mij blijft en mijn woorden in u blijven, vraagt wat gij maar wilt, en het zal u geworden.

Joh 15
14 Gij zijt mijn vrienden, indien gij doet, wat Ik u gebied. 15 Ik noem u niet meer slaven, want de slaaf weet niet, wat zijn heer doet; maar u heb Ik vrienden genoemd, omdat Ik alles, wat Ik van mijn Vader gehoord heb, u heb bekend gemaakt. 16 Niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen en u aangewezen, opdat gij zoudt heengaan en vrucht dragen en uw vrucht zou blijven, opdat de Vader u alles geve, wat gij Hem bidt in mijn naam. 17 Dit gebied Ik u, dat gij elkander liefhebt.

Dit laatste stukje zegt m.i. dat Jezus door de Heilige Geest aan ons gelovigen Zijn wil bekend maakt. (vs 15) En dan kunnen wij vruchten dragen - bidden tot de Vader om de wil van de Zoon te vervullen. (vs. 16)
We werken de goede werken die God heeft klaarliggen - die we moeten doen. (Ef. 2: 10) En dan niet als een moeten, maar als vruchten van ons leven met Hem, dat we met Hem bezig zijn en Hem vragen om Zijn wil bekend te maken. (Joh, 15:7)
En dan gaan we bidden voor onze ongelovige buurman bijvoorbeeld. Of bepaalde dingen in de gemeente waar je bij hoort.

Ik denk dan je dan niet meer bidt voor een grote auto of allerlei luxe die alleen voor jezelf zijn.
Dus de beperkingen in je gebed komen dan vanzelf. Maar er komt ook een uitbreiding. Misschien ga je bidden voor dingen waar je uit jezelf nooit op was gekomen.

Joh. 14
13 en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. 14 Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.

Rom 8,26
En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.

En Gods Geest weet wat de wil van God is.
En wat heel praktische zaken betreft, zal God je ook door de gebeurtenissen laten zien of het zijn wil is dat je een bepaalde beslissing neemt.
Dan kan je aan God vragen of als er niets in de weg wordt gelegd, je dan er vanuit gaat dat het goed is dat je een bepaald iets gaat doen.
Dat is dan een soort teken misschien. Je zult niet altijd een briefje uit de hemel krijgen in de zin van een letterlijke bevestiging.
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2005, 08:11:49 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rietje

• Bekijk profiel
Bidden "grenzeloos" ?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 03, 2005, 08:16:24 pm »
bidden is wel genzeloos.....niix is teveel voor God! je mag Hem alles vragen, je mag Hem alles zeggen.

maar het kan zijn dat je niet altijd antwoorden op je vragen krijgt. of juist andere antwoorden als je zou willen!
God wil het beste voor je. dat kunnen ook dingen zijn, die voor jou niet het beste lijken.
antwoorden zoeken door de bijbel willekeurig  open te slaan, heb ik nog nooit gehad.  de bijbel heeft niet overal antwoorden voor!! okeej, het kan wel..maar de bijbel is geen boek waar je alles duidelijk in kan vinden!je kunt ook antwoorden krijgen door over de dingen te praten met andere mensen.  een ook door veel bidden. ook dan kun je (ongemerkt) een antwoord krijgen!!
een stemmetje in je hoofd....tja misschien gebeurt het bij sommige mensen wel.  maar het is  bij lang niet iedereen zo.
het kan ook zo eenn ingeving zijn....zo van: ja, ik moet het wel doen.oid ;)
God antwoord op vele manieren.....
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Bidden "grenzeloos" ?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 04, 2005, 11:42:14 am »
Hee Joes, leuk topic.

Mijn indruk is de volgende: (zeg het maar als ik het mis heb)

Jij maakte je erge zorgen om iets en je bad ervoor. Jouw zorgen waren blijkbaar zo hevig dat je enigszins wanhopig was en als laatste toevlucht maar met de Bijbel ging gooien in de hoop dat God je zou helpen. En dat deed Hij: God laat geen bidder staan!

Tot zover geen probleem  :)

Als je nou de volgende keer denkt, hm, ik zou hier wel een kant-en-klare oplossing voor willen, en je denkt, als ik nou es met de Bijbel ga gooien, dat hielp de vorige keer ook. Dan ben je berekenend bezig en je behandelt God als een trukendoos. Dat gaat niet werken! Het kan dan nog steeds wel zo zijn dat je een tekst vindt die je bevalt, en op jou van toepassing kan laten zijn (net zoals horoscopen uit de Libelle altijd uitkomen door de inlegkunde van de lezer) maar dan denk ik niet dat God er nog achter zit.

Bottomline: in nood aankloppen bij God heeft altijd effect, zelfs al komt er Bijbelgooien aan te pas. Uit gemakzucht een oprecht gebed vervangen door Bijbelgooien en andere trucjes gaat niet werken.
Bombus terrestris Reginae

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Bidden "grenzeloos" ?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 04, 2005, 01:44:06 pm »
Het was idd zo dat God mijn laatste toevlucht was. En ik vertrouwde er ook echt op dat ik van Hem rust zou krijgen. Mijn vraag was hoe ik constant rust kon krijgen. Niet alleen op de momenten dat ik tot hem bid. En daar wilde ik graag een antwoord op...

Het is niet zo dat ik altijd op die manier een antwoord verwacht. Het gaat mij hier meer om de vraag aan God om me een antwoord te geven op die manier. Hij verhoord het wel, maar ik vraag me af in hoeverre ik van God kan vragen op welke manier hij me een antwoord geeft.

Het verschil tussen: God leer mij hoe ik rust vind
en: God laat mij in uw woord zien hoe ik rust vind

CZ

• Bekijk profiel
Bidden "grenzeloos" ?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 04, 2005, 04:31:28 pm »
Het is fijn als God gebeden vaak verhoort - je vraagt vaak dus ook goede dingen denk ik :-) De Bijbel zo openslaan kan ook, heb ik ook wel eens gedaan maar God werkt denk ik meestal meer door bv een bijbels dagboek, iets wat je toevallig tegenkomt op tv, mensen of de kerkdienst. Het kan wel eens anders door bv een droom die je iets in herinnering brengt. Je kunt natuurlijk ook via internet een hoop info vinden zoals hier :-) God geeft niet altijd antwoorden, maar die hij geeft zijn verre van vaag.
Misschien is dit gedeelte ook wat voor je Tips voor bidden

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Bidden "grenzeloos" ?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 05, 2005, 08:28:02 pm »
Thnx, ik zal er eens naar kijken :)

Theodoor

• Bekijk profiel
Bidden "grenzeloos" ?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 08, 2005, 06:39:15 pm »
Hoi Joesoef en anderen,

Toen ik leerde dat God ook nu nog een persoonlijke relatie met mij wil en dat ook concreet wil maken door te antwoorden op mijn gebed en mijn vragen, wilde ik ook graag zijn stem verstaan.

Ik heb toen geleerd dat de Heilige Geest ook nu nog mij wil onderwijzen en mij tot de volle waarheid wil brengen en de bijbel wil toepasssen op mijn persoonlijk leven als een scherp twee snijdend zwaard, omdat het zwaard in zijn handen is.

Er waren mensen om ons heen die woorden en beelden van God die Gods liefde en bemoediging lieten zien aan en ons vertelden na voor ons te hebben gebeden. Dit liet mij ervaren dat God echt met mij en mijn leven bezig was en dat Hij echt om me gaf, niet alleen van een afstand, maar heel dichtbij.  Ik ben de woorden en beelden gaan opschrijven, maar ik wilde graag ook in mijn gebed Gods leiding en antwoord kunnen ontvangen. Beelden van God ontvangen, voor mezelf, daar ben ik te onrustig voor en heb ik te weinig onderscheidingsvermogen voor.  :/

Wat ik wel vertrouwder vond is om aan God om bijbelteksten te vragen. Ook dit was een leerproces, waarin het vooral nodig was dat ik Jezus steeds beter leerde kennen en nog steeds. Maar ik ontdekte dat ik hem vragen kon stellen, en ik antwoorden kreeg, in de vorm van een bijbelvers die in mijn gedachte kwam, die opschrijf en dan pas opzoek in de bijbel. De antwoorden zijn niet altijd even concreet, en ik snap het ook niet altijd even goed. Maar het maakte de bijbel wel altijd veel levendiger en concreter voor mij doordat ik bijbelgedeeltes heel specifiek op mezelf ben gaan toepassen en mijn situatie. Soms was dat enorm bemoedigend en soms ook confronterend. Ik besef best dat ook hier beperkingen aan zitten. Maar ik vertrouw op God dat hij zich persoonlijk met mij bemoeit en mij wil leiden door zijn Geest. Daarom vertrouw ik erop dat Hij mij steeds beter leert om zijn stem te verstaan en de bijbel ook heel persoonlijk leert op mezelf toe te passen.

Galaten 5:16; “Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten” en in 5:26; “Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst” en efeze 6:18 “Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen”

Is alle leiding van de Heilige Geest soms indirect :?

Johannes 16:13,14; “De Geest van de waarheid zal jullie wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens hemzelf spreken maar Hij zal zeggen wat Hij hoort en jullie bekend maken wat komen gaat. Door jullie bekend te maken wat Hij van Mij heeft zal hij mij eren”

Veel mensen menen dat hij hier specifiek tot zijn discipelen spreekt en niet tot ons: en het misschien heeft over de inspiratie van de schriften. Maar dit kan niet bedoeld zijn, want in het OT worden de schriften ook geïnspireerd door de Heilige Geest aan specifieke mensen. Zijn hemelvaart is niet voor niks, hij heeft over iets veel groters, de persoonlijk omgang met al zijn kinderen, in alle tijden door zijn Geest aan ons beloofd.

efeze 6:17 ‘het zwaard van de Geest van God, dat is het woord van God’  

Die bijbel is wel vertrouwd in de handen van de Heilige Geest, maar dan wordt het wel direct af en toe ;)