Auteur Topic: Christelijke feesten vieren?  (gelezen 5178 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Christelijke feesten vieren?
« Gepost op: augustus 05, 2005, 10:18:08 am »
Modbreak:
Deze discussie is een afsplitsing van het maria-vererings topic.
Daar was het off-topic en hier kan er dus verder over gediscuseerd worden. Voorlopig maar even in hetzelfde sub-forum. Als de discussie breder gevoerd moet worden dan is verplaatsing altijd nog een optie.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 augustus 2005 om 23:53:
Buiten het feit dat ik het als christen niet terugvind in de bijbel om bepaalde feesten te vieren (behalve het avondmaal), is het kerstfeest wel het minste nog. Er is ook geen Joodse tegenhanger voor en het is verder zo heidens als wat. Tegenwoordig is het ook met de andere feesten (pasen) alleen maar eieren haast, wat de klok slaat.

Kijk, dit vind ik dus ook wel interessant om het eens over te hebben (wellicht offtopic? nogmaals een splitsing?) Ik ga straks nog wel even over Maria door, hoor.  :)

Het Kerstfeest heeft een heidense oorsprong, OK.

Ik wil er even iets anders bijhalen. Over de hele wereld zijn er mythen/legenden over goden, vaak graangoden, die sterven en weer opstaan, en daarmee de natuur en hun vereerders op één of andere manier transformeren en/of weer tot leven brengen. Neem bijvoorbeeld Ceres, en die dochter van Demeter (ben even haar naam kwijt... Persephone?). Dan heb je nog goden als Mithras, die stierven waarna de vereerders het lichaam moesten opeten om zelf in leven te blijven.
Dit zijn allemaal heidense godenuit heidense godsdiensten.

Waarom kan het niet zo zijn dat deze verhalen vooruitwijzen, of terugwijzen naar Christus? Er is toch niets logischer dan dat de God die de aarde schiep, haar ook heeft doortrokken van het grootste wonder dat ooit plaatsvond?

Rom. 1:18 En vanuit de hemel openbaart Gods toorn zich over al het kwaad en onrecht van hen die met hun onrechtvaardigheid de waarheid geweld aandoen. 19 Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. 20 Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar.

Het zal nooit zo zijn dat deze goden vervanging bieden voor Christus of zoiets, maar ik geloof best dat het een soort heidense afschaduwingen van Hem zijn. Anders zijn de verhalen over deze godheden toch wel verdraaid toevallig.

Waarom zou een lichtfeest, waarin notabene boze geesten worden verslagen en het licht van de wereld terugkeert, niet op dezelfde wijze kunnen verwijzen naar de geboorte van Christus? In dat geval zou het kerstenen van Kerstmis juist dit lichtfeest tot zijn ultieme bedoeling brengen...  :)

Ik vind het een prachtige gedachte die C.S. Lewis in veel van zijn boeken verwerkt (veel beter dan ik het kan uitleggen) die het christendom veeeel aannemelijker maakt. Niet langer de Enige Ware Godsdienst waarbij de rest volkomen flauwekul is, maar wél de Enige Ware Godsdienst die alle andere vervult. Een feest als Kerst is niet een heidens feest, met een christelijk sausje overgoten, maar is door de kerstening geworden wat het had moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2005, 12:23:37 pm door Priscilla en Aquila »
Bombus terrestris Reginae

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 05, 2005, 01:13:54 pm »
Inderdaad zijn heidense feesten vervangen door christelijke feesten en is Europa daardoor gekerstend, maar bekering is iets anders dan kerstening. Ninevé bekeerde zich toen Jona zei wat God hem gezegd had dat hij moest zeggen, maar in Europa verving keizer Constantijn de sabbath als de volgens de tien geboden geldende rustdag door de zondag, het joelfeest door het kerstfeest en er vond een politieke ommezwaai plaats in Europa met tijdens de holocaust de terugkeer van het hakenkruis als runeteken van de Germanen, waarna de oprichting van de staat Israël in 1948 tot ieders verbazing volgde.

Kerstmis is door God ingesteld, het was feest tot in de hemel toe van waaruit de engelen aan herders in Bethlehems' velden verschenen. Dat keizer Constantijn daarvoor een datum heeft uitgekozen is daaraan ondergeschikt. Ik ken twee echtparen, die principieel geen kerstmis vieren, omdat God dat feest niet ingesteld heeft. Het ene echtpaar wijst kerstfeestvierders terecht en het andere doet mee en gebruikt kerst als evangelisatiemogelijkheid. Ook ik doe mee omdat je met kerst Jezus centraal kunt stellen boven de kerstman en de kerstboom e.d.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 05, 2005, 02:46:06 pm »

quote:

Piet22 schreef op 05 augustus 2005 om 13:13:
Inderdaad zijn heidense feesten vervangen door christelijke feesten en is Europa daardoor gekerstend, maar bekering is iets anders dan kerstening. Ninevé bekeerde zich toen Jona zei wat God hem gezegd had dat hij moest zeggen, maar in Europa verving keizer Constantijn de sabbath als de volgens de tien geboden geldende rustdag door de zondag, het joelfeest door het kerstfeest en er vond een politieke ommezwaai plaats in Europa met tijdens de holocaust de terugkeer van het hakenkruis als runeteken van de Germanen, waarna de oprichting van de staat Israël in 1948 tot ieders verbazing volgde.

Kerstmis is door God ingesteld, het was feest tot in de hemel toe van waaruit de engelen aan herders in Bethlehems' velden verschenen. Dat keizer Constantijn daarvoor een datum heeft uitgekozen is daaraan ondergeschikt. Ik ken twee echtparen, die principieel geen kerstmis vieren, omdat God dat feest niet ingesteld heeft. Het ene echtpaar wijst kerstfeestvierders terecht en het andere doet mee en gebruikt kerst als evangelisatiemogelijkheid. Ook ik doe mee omdat je met kerst Jezus centraal kunt stellen boven de kerstman en de kerstboom e.d.

Dat Jezus geboren werd was iets om te vieren toen op dat moment - en nu. Maar om nu te zeggen dat God dit heeft ingesteld om als feest te gaan vieren?
Dat is wel een heel snelle cocnclusie. :)
Zo zie ik wel de instelling van het Avondmaal. En in het OT werd het Pascha ingesteld en de andere feesten. Voor de Israelieten.

Heb je nog meer aanwijzingen dat Kerstmis door God is ingesteld?
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2005, 02:46:28 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 05, 2005, 03:15:50 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 05 augustus 2005 om 10:18:

Het Kerstfeest heeft een heidense oorsprong, OK.

Ik wil er even iets anders bijhalen. Over de hele wereld zijn er mythen/legenden over goden, vaak graangoden, die sterven en weer opstaan, en daarmee de natuur en hun vereerders op één of andere manier transformeren en/of weer tot leven brengen. Neem bijvoorbeeld Ceres, en die dochter van Demeter (ben even haar naam kwijt... Persephone?). Dan heb je nog goden als Mithras, die stierven waarna de vereerders het lichaam moesten opeten om zelf in leven te blijven.
Dit zijn allemaal heidense godenuit heidense godsdiensten.

Waarom kan het niet zo zijn dat deze verhalen vooruitwijzen, of terugwijzen naar Christus? Er is toch niets logischer dan dat de God die de aarde schiep, haar ook heeft doortrokken van het grootste wonder dat ooit plaatsvond?

Dit is wel het geval bij de mythen bij andere volken over een schepping en een zondvloed. Dat is overgebleven van wat zij wisten vanaf het begin. Zie hiervoor de Romeinen brief.
Haal jij ook aan hier :) :
Rom. 1:18 En vanuit de hemel openbaart Gods toorn zich over al het kwaad en onrecht van hen die met hun onrechtvaardigheid de waarheid geweld aandoen. 19 Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. 20 Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar.

quote:

Het zal nooit zo zijn dat deze goden vervanging bieden voor Christus of zoiets, maar ik geloof best dat het een soort heidense afschaduwingen van Hem zijn. Anders zijn de verhalen over deze godheden toch wel verdraaid toevallig.
Vanuit de schepping kan iemand zien dat er een schepper moet zijn, een God. Dus een logisch gevolg van het zien van de schepping.

quote:

Waarom zou een lichtfeest, waarin notabene boze geesten worden verslagen en het licht van de wereld terugkeert, niet op dezelfde wijze kunnen verwijzen naar de geboorte van Christus? In dat geval zou het kerstenen van Kerstmis juist dit lichtfeest tot zijn ultieme bedoeling brengen...  :)

Ik denk dat je je dan begeeft in afgodenverering waar je misschien de lijn kunt doortrekken van dat er goed en kwaad tegenover elkaar staat, maar ten diepste die feesten niet over DE God gaan en je moet concluderen datr het een valse overwinning is van het licht over de boze geesten.
Licht staat dan voor een vals wit licht, zoals de sprirititstische vereniging het witte licht heet.
En die verslaan de boze geesten waarvan het wel duidelijk is dat het verkeerd is.

Misschien is het meer te vergelijken met de duivel die alles immiteert - de geest van de anti-christ. Dus het immiteren van verlossingsverhalen etc.

quote:

Ik vind het een prachtige gedachte die C.S. Lewis in veel van zijn boeken verwerkt (veel beter dan ik het kan uitleggen) die het christendom veeeel aannemelijker maakt. Niet langer de Enige Ware Godsdienst waarbij de rest volkomen flauwekul is, maar wél de Enige Ware Godsdienst die alle andere vervult. Een feest als Kerst is niet een heidens feest, met een christelijk sausje overgoten, maar is door de kerstening geworden wat het had moeten zijn.

Toch is de bijbel WEL duidelijk hierover:
De volgende tekst krijgen  voor mij wat betreft deze kwestie, een nieuwe dimensie:

Hand 15,20
maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed.

2 Kor 6,16
Welke gemeenschappelijke grondslag heeft de tempel Gods met afgoden? Wij toch zijn de tempel van de levende God, gelijk God gesproken heeft: Ik zal onder hen wonen en wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.

1 Kor 12,2
Gij weet, dat gij, toen gij nog heidenen waart, u blindelings naar de stomme afgoden liet heendrijven.

En Christus is de vervulling van de wet en het OT: het Jodendom dat de Enige God aanbidt.
Het gaat me wel te ver om heidense godsdiensten als voorloper te zien, die door Christus dan de vervulling krijgen.

edit: deze gedachte van Lewis ken ik zo niet; ik heb dus een eerste reactie geschreven hoe ik er in eerste instantie tegenaan kijk. Het is wel iets om nog eens dieper over na te denken.
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2005, 04:16:21 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 05, 2005, 03:54:07 pm »
Kerstmis is door God ingesteld omdat de engelen zongen ter ere van God.
Anders had God die engelen toch wel bij Zich in de hemel gehouden?
Dat keizer Constantijn het joelfeest tot kerstfeest maakte klopt niet.
Volgens mij had keizer Constantijn de boeken van de burgerlijke stand, die door keizer Augustus in het Romeinse rijk ingesteld werd toen Jezus geboren werd, niet geraadpleegd.
Daaruit had keizer Constantijn de geboortedag van Jezus toch vast kunnen stellen?
Hij gokte op welke datum Jezus geboren was om niet van zijn keizerlijke troon te vallen.
Bovendien veranderde hij het de God gegeven sabbathsheiliging in een zondagsheiliging.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 05, 2005, 04:34:17 pm »

quote:

Piet22 schreef op 05 augustus 2005 om 15:54:
Dat keizer Constantijn het joelfeest tot kerstfeest maakte klopt niet.
Nou zegt ethymologie niet alles, maar in de Scandinavische talen heet kerst tot op de dag van vandaag 'jul' :)

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 05, 2005, 08:58:07 pm »
Dat weet ik ook wel, in Duitsland Weihnachten, in Frankrijk Noël, in Engeland christmas en bij ons kerstmis, maar buitenkerkelijk wint de commercie het van het geloof in de Here Jezus en binnenkerkelijk is het een gezelligheidsfeest met kerstliederen. Waarom worden die liederen 's zomers niet gezongen?

"Laat dan niemand u blijven oordelen in zake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbath, dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkjheid van Christus is." (Collossenzen 2:16, 17)
Paulus wijst hier vooruit, kijkt niet in de achteruitkijkspiegel naa de Joodse feestdagen.
Wij kijken hier achteruit in de achteruitkijkspiegel naar de christelijke feestdagen.
Daaraan heb ik volop mee gedaan, wat me niet spijt, maar ik kijk nu liever vooruit, zoals Paulus. Kijk je mee?

Joden hebben maanmaanden, lopend van de ene nieuwe maan tot de andere nieuwe maan.
Toen ik eens een nieuwemaansviering mee maakte, waar Paulus over schrijft, werd daar Bijbelstudie gedaan over het boek Openbaringen en de toekomst, die ons straks wacht.
Adventisten denken niet terug aan de geboorte van Jezus in Bethlehem, maar ze denken vooruit naar de wederkomst van de Here Jezus. Zo mogen we Coll.2:16, 17 invullen.

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 06, 2005, 10:54:03 am »
Daar kunnen we kort over zijn;

De Hoogfeesten en andere christelijk feesten en gedachtenissen  vieren VOLOP,als voorsmaak van het EEUWIGE FEEST.