quote:
Bumblebee schreef op 05 augustus 2005 om 10:18:Het Kerstfeest heeft een heidense oorsprong, OK.
Ik wil er even iets anders bijhalen. Over de hele wereld zijn er mythen/legenden over goden, vaak graangoden, die sterven en weer opstaan, en daarmee de natuur en hun vereerders op één of andere manier transformeren en/of weer tot leven brengen. Neem bijvoorbeeld Ceres, en die dochter van Demeter (ben even haar naam kwijt... Persephone?). Dan heb je nog goden als Mithras, die stierven waarna de vereerders het lichaam moesten opeten om zelf in leven te blijven.
Dit zijn allemaal heidense godenuit heidense godsdiensten.
Waarom kan het niet zo zijn dat deze verhalen vooruitwijzen, of terugwijzen naar Christus? Er is toch niets logischer dan dat de God die de aarde schiep, haar ook heeft doortrokken van het grootste wonder dat ooit plaatsvond?
Dit is wel het geval bij de mythen bij andere volken over een schepping en een zondvloed. Dat is overgebleven van wat zij wisten vanaf het begin. Zie hiervoor de Romeinen brief.
Haal jij ook aan hier

:
Rom. 1:18 En vanuit de hemel openbaart Gods toorn zich over al het kwaad en onrecht van hen die met hun onrechtvaardigheid de waarheid geweld aandoen. 19 Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. 20 Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar.quote:
Het zal nooit zo zijn dat deze goden vervanging bieden voor Christus of zoiets, maar ik geloof best dat het een soort heidense afschaduwingen van Hem zijn. Anders zijn de verhalen over deze godheden toch wel verdraaid toevallig.
Vanuit de schepping kan iemand zien dat er een schepper moet zijn, een God. Dus een logisch gevolg van het zien van de schepping.
quote:
Waarom zou een lichtfeest, waarin notabene boze geesten worden verslagen en het licht van de wereld terugkeert, niet op dezelfde wijze kunnen verwijzen naar de geboorte van Christus? In dat geval zou het kerstenen van Kerstmis juist dit lichtfeest tot zijn ultieme bedoeling brengen...

Ik denk dat je je dan begeeft in afgodenverering waar je misschien de lijn kunt doortrekken van dat er goed en kwaad tegenover elkaar staat, maar ten diepste die feesten niet over DE God gaan en je moet concluderen datr het een valse overwinning is van het licht over de boze geesten.
Licht staat dan voor een vals wit licht, zoals de sprirititstische vereniging
het witte licht heet.
En die verslaan de boze geesten waarvan het wel duidelijk is dat het verkeerd is.
Misschien is het meer te vergelijken met de duivel die alles immiteert - de geest van de anti-christ. Dus het immiteren van verlossingsverhalen etc.
quote:
Ik vind het een prachtige gedachte die C.S. Lewis in veel van zijn boeken verwerkt (veel beter dan ik het kan uitleggen) die het christendom veeeel aannemelijker maakt. Niet langer de Enige Ware Godsdienst waarbij de rest volkomen flauwekul is, maar wél de Enige Ware Godsdienst die alle andere vervult. Een feest als Kerst is niet een heidens feest, met een christelijk sausje overgoten, maar is door de kerstening geworden wat het had moeten zijn.
Toch is de bijbel WEL duidelijk hierover:
De volgende tekst krijgen voor mij wat betreft deze kwestie, een nieuwe dimensie:
Hand 15,20
maar hun aanschrijven,
dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed.
2 Kor 6,16
Welke gemeenschappelijke grondslag heeft de tempel Gods met afgoden? Wij toch zijn de tempel van de levende God, gelijk God gesproken heeft: Ik zal onder hen wonen en wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.
1 Kor 12,2
Gij weet, dat gij, toen gij nog heidenen waart, u blindelings naar de stomme afgoden liet heendrijven.
En Christus is de vervulling van de wet en het OT: het Jodendom dat de Enige God aanbidt.
Het gaat me wel te ver om heidense godsdiensten als voorloper te zien, die door Christus dan de vervulling krijgen.
edit: deze gedachte van Lewis ken ik zo niet; ik heb dus een eerste reactie geschreven hoe ik er in eerste instantie tegenaan kijk. Het is wel iets om nog eens dieper over na te denken.