Auteur Topic: huisgemeente  (gelezen 1668 keer)

Piet22

• Bekijk profiel
huisgemeente
« Gepost op: augustus 07, 2005, 12:49:40 pm »
Omdat Prisca en Aquila een gemeente aan huis hadden (1 Corinthe 16:19) en daar na het vertrek van Paulus in de gemeente van Corinthe een correctie nodig was om de door God gegeven Geestesgaven (1 Cor. 12, 13 en 14) tot eer van Hem als Gever te laten functioneren vraag ik me af of er in de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk ook ergens zulke 'huisgemeenten' zijn. Ik ken diversen met een gedegen christelijke opvoeding, die als ze een Geestesgave ontvangen hebben, verhuizen naar een pinkstergemeente.

Aan ds. Riemer was een topic gewijd "charismatisch denken ontspoort altijd." Die topic is gesloten. In 1917 schreef dr. G.A. Wumkes, een predikant, die betrokken was bij het Frysk reveil, een boekje om de kerken voor te lichten over de pinkstergemeenten, waarvan er toen vijf in Nederland waren. Hij legde de nadruk op de Bijbelgetrouwheid en riep de kerken op de pinkstergemeenten daar op aan te spreken. Hij waarschuwde de toenmalige pinkstergemeenten t.g.v. de Geestesgaven niet "op te gaan in eigen zieleroerselen."

Evangelische bewegingen, Youth for Christ, Navigators, charismatische beweging, zijn geen kerken. Als (ex-)Navigator ben ik altijd bij de kerk gebleven, waar ik in de kaartenbak zit.
Omdat ik geloof dat God niet kijkt naar "kerkelijke kaartenbakken." Graag jullie visies.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
huisgemeente
« Reactie #1 Gepost op: augustus 07, 2005, 03:21:53 pm »

quote:

Piet22 schreef op 07 augustus 2005 om 12:49:
Evangelische bewegingen, Youth for Christ, Navigators, charismatische beweging, zijn geen kerken. Als (ex-)Navigator ben ik altijd bij de kerk gebleven, waar ik in de kaartenbak zit.
Omdat ik geloof dat God niet kijkt naar "kerkelijke kaartenbakken." Graag jullie visies.

Hoi Piet22,

Waar - in de Bijbel - staat dat je persé bij een "kerk" in de kaartenbak moet zitten? Wanneer er twee of drie in Jezus' Naam bijeen zijn, is Hij in ons midden!
Het gaat erom of je bij de Gemeente van Christus behoort, en leden van die Gemeente zijn in zowel iedere "kerk", als daarbuiten te vinden. Spoedig zal de tijd aanbreken dat er niet één "officiële kerk" meer is, die niet dwaalt. Dan zul je dus op een andere manier gemeenschap met je broeders en zusters moeten hebben, de huisgemeenten zullen dan ongetwijfeld weer groeien.
God kijkt inderdaad niet naar "kerkelijke kaartenbakken", dat is hetgeen de mens aanziet, en wat voor ogen is. God ziet ons hart aan!

Piet22

• Bekijk profiel
huisgemeente
« Reactie #2 Gepost op: augustus 07, 2005, 03:49:19 pm »
Heidi, als je je in de kerk, waar je iedereen kent en iedereen jou kent, een 'vreemdeling in Jeruzalem' voelt dan zijn er mensen, die alle kerken en groepen afstruinen en worden tot 'religieuze toeristen,' die overal komen en nergens thuis zijn. Als je in de vakantie naar een kerk gaat zit je daar ook niet in de kaartenbak, je past je aan en zoekt zo mogelijk contact als je in je eentje in een kerk zit met mensen, die een andere taal spreken dan jij.
Ik geloof dat God de taal van ons hart kent, tot tongentaal toe, en Jezus de eenheid wil.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
huisgemeente
« Reactie #3 Gepost op: augustus 07, 2005, 05:16:46 pm »

quote:

Piet22 schreef op 07 augustus 2005 om 15:49:
Heidi, als je je in de kerk, waar je iedereen kent en iedereen jou kent, een 'vreemdeling in Jeruzalem' voelt dan zijn er mensen, die alle kerken en groepen afstruinen en worden tot 'religieuze toeristen,' die overal komen en nergens thuis zijn. Als je in de vakantie naar een kerk gaat zit je daar ook niet in de kaartenbak, je past je aan en zoekt zo mogelijk contact als je in je eentje in een kerk zit met mensen, die een andere taal spreken dan jij.
Ik geloof dat God de taal van ons hart kent, tot tongentaal toe, en Jezus de eenheid wil.

Dat ben ik maar ten dele met je eens Piet22. Ook mensen die je kent, en die jou kennen kunnen dwalen, wanneer een kerk geleidelijk aan onBijbelse zaken toevoegt aan hun leer. Wat het "afstruinen" van allerlei kerken betreft, daar ben ik ook geen voorstander van, ik ga in ieder geval niet op de bonnefooi, ik laat me eerst informeren.
Vakantietijd is anders, dan pak je wat je pakken kunt. God kent ons, en weet dat we in de vakantietijd maar een beperkte keuze hebben. Toch zal Hij ons dan voeden, zelfs door onBijbelse kerken heen (als het niet anders kan), daar mag je op vertrouwen!
Dat Jezus eenheid wil ben ik met je eens, maar weet dat wat Jezus wil niet altijd gebeurt, simpelweg omdat we een eigen vrije wil hebben, en God ons dat vanuit Zijn liefde gegeven heeft. Eenheid in verscheidenheid is onmogelijk, daar waar het wezenlijkheden betreft.

Piet22

• Bekijk profiel
huisgemeente
« Reactie #4 Gepost op: augustus 07, 2005, 06:44:48 pm »
Heidi, dat er onchristelijke kerken zijn klopt, maar dat zie je niet aan de buitenkant.
Dat de "christengemeente" bij binnenkomst anthroposofisch is weet je pas als je binnen bent. Om eerst uit te zoeken welke kerk bijbelgetrouw is en welke niet is onbegonnen werk, want Nederland staat bol van de kerkscheuringen, die soms elkaar beconcurreren.
Hoeveel soorten gereformeerden zijn er wil niet? Synodaal, vrijgemaakt, christelijk, Nederlands Gereformeerd, gereformeerde gemeenten en oud-gereformeerde gemeenten, allemaal Calvinistisch, wat in de ene kerk benadrukt en in de andere vergeten wordt.

Prisca en Aquila hadden een huisgemeente (1 Cor. 16:19) Bij hen of een lid daarvan zal de postbode de brief van Paulus bezorgd hebben, waarin Paulus over alle Geestesgaven schrijft, want God is een God van orde en niet van wanorde. Paulus schaft geen enkele Geestesgave af. Hoe functioneren die in de gereformeerde kerken van alle signatuur?  

Als je een gave van je aardse vader krijgt en die gave koppel je los van je vader is dat niet goed, maar als je een gave van je vader krijgt en je kan er in eigen kring niets mee door traditie, censuur of iets dergelijks dan heb je een probleem. Moet je dan samen met je vader gaan verhuizen? Daarom schreef dr. Wumkes in 1917 al een boekje over de pinksterbeweging om te voorkomen dat de pinkstergaven door de kerken misverstaan zouden worden. Pinkstergaven komen niet van binnen uit, maar van boven af, van Vader.

grompie

• Bekijk profiel
huisgemeente
« Reactie #5 Gepost op: augustus 07, 2005, 06:51:12 pm »
werken jullie nog met kaartenbakken dan?
geheelonthouder

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
huisgemeente
« Reactie #6 Gepost op: augustus 07, 2005, 06:56:46 pm »

quote:

Piet22 schreef op 07 augustus 2005 om 12:49:
 Als (ex-)Navigator ben ik altijd bij de kerk gebleven, waar ik in de kaartenbak zit.

Ziet God je nu niet dan? Hij ziet geen kaartenbakken zeg je. :)

Waarom zit je er dan nog in?
En bedoel je dat je er alleen maar qua kaartje in de desbetreffende kaartenbak hoort?
Dus een papieren lidmaatschap?

De combinatie met huisgemeente en charisnmatische gaven, zie ik even zo snel niet. :)
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2005, 06:58:41 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
huisgemeente
« Reactie #7 Gepost op: augustus 07, 2005, 07:05:51 pm »

quote:

Piet22 schreef op 07 augustus 2005 om 18:44:Paulus schaft geen enkele Geestesgave af.

Dat klopt, want toen waren zij alle nog werkzaam, nu niet meer...

quote:

Hoe functioneren die in de gereformeerde kerken van alle signatuur?

Duidelijk niet allemaal meer, lijkt mij. Sommige gaven waren voor bepaalde tijden, en die tijden zijn inmiddels verstreken.  

quote:

Als je een gave van je aardse vader krijgt en die gave koppel je los van je vader is dat niet goed, maar als je een gave van je vader krijgt en je kan er in eigen kring niets mee door traditie, censuur of iets dergelijks dan heb je een probleem. Moet je dan samen met je vader gaan verhuizen?
Bedoel je iets dat je "erft" van je vader of moeder? Ja, dat is onvermijdelijk, dat ligt in je genen besloten. Je zult er ook altijd iets mee kunnen, ook al is dat voor andere mensen misschien niet zichtbaar, maar dáár gaat het ook niet om.

Piet22

• Bekijk profiel
huisgemeente
« Reactie #8 Gepost op: augustus 07, 2005, 08:39:58 pm »
Dat die gaven toen wel en nu niet meer werkzaam zijn klopt absoluut niet. Alle eeuwen door hebben die gaven bestaan, zijn reformatorisch vaak weg getheologiseerd met het gevolg dat degenen, die ze nu ontvangen naar pinkstergemeenten gaan.
"De genadegaven en de roeping Gods zijn onberouweijk." Romeinen 11:29.
God roept dominees tot het ambt en als ze dat hebben schaffen ze de genadegaven af?
In 1 Corinthe 13 staat de gave van wijsheid. Daar staat geen enkel ambt bij.
Met een gave van een aardse vader bedoel ik een cadeau, een geschenk, niets erfelijks.
Paulus spreekt in Rom. 11:29 over "genadegaven" niet als over iets wat je van God erft.