Auteur Topic: objectief bijbellezen  (gelezen 6807 keer)

Pulpeet

• Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #50 Gepost op: augustus 23, 2005, 05:35:20 pm »

quote:

andries schreef op 23 augustus 2005 om 10:35:
[...]
Maar het grootste (en m.i. meest kwalijke) christelijke dogma is nu juist dat de Bijbel "Gods Woord" zou zijn. In de Islam tref je dit zelfde zware (gevaarlijke?) dogma aan ten aanzien van de Koran.
Verschil met de Islam is dan wel dat de christelijke inspiratieleer niet zegt dat de bijbel letterlijk gedicteerd is. Dit geeft veel meer ruimte in de gelovige omgang met de teksten van de bijbel.

quote:

Door dit als dogma aan te nemen worden in een klap alle ideeën van alle auteurs van het Nieuwe Testament tot onaantastbare waarheden bestempeld. Je mag aan de interpretatie nog wel wat sleutelen, maar hoe die teksten tot stand kwamen en of ze nuttige dan wel foutieve informatie bevatten staat niet meer ter discussie. Zogenaamde afgeleide dogma's worden relatief onbelangrijk als we naar dit centrale dogma kijken. De "goddelijke inspiratie" van de brontekst mag immers niet ter discussie staan.

Het verwerpen van iedere twijvel aan de autoriteit van de grondtekst is een vorm van vrijwillige knechting van de eigen rationaliteit. Waarom zou je er zonder discussie van uit moeten gaan dat alle auteurs wisten waar ze over schreven? In plaats van de heiligheid van Jezus (en Zijn historische uitspraken) komt de heiligheid van een verzameling teksten die grotendeels niet van de Heer zelf afkomstig is.

Alsof die eigen rationaliteit zoveel voorstelt.
Je kunt in ieder geval constateren dat de geschriften van de bijbel zichzelf bewezen hebben. Alleen al om die reden hebben ze wat mij betreft gezag. Waarom zou ik het beter weten dan 2000 jaar christendom?

quote:

Je kunt de Bijbel niet "objectief" lezen zonder het dogma van zijn goddelijke inspiratie los te laten. En zelfs als je dat wel doet, is het nog moeilijk om objectief te blijven lezen.

Zoals anderen al gezegd hebben, is het onmogelijk om de bijbel objectief te lezen. "objectief" bestaat niet.

Daarnaast hangt het af van het soort inspiratietheorie dat je erop na houdt, of jouw verhaal opgaat of niet. Waren de bijbelschrijvers 'goddelijke typemachines' of hebben ze hun ervaringen met God kwalitatief zo goed verwoord dat wij er nog steeds iets aan hebben.

Het geinspireerd zijn van de bijbelgeschriften is bovendien meer een constatering na drie eeuwen christendom dan een beslissing vooraf.

Pulpeet

• Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #51 Gepost op: augustus 23, 2005, 05:37:23 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 23 augustus 2005 om 13:08:
[...]
Er is geen ander middel bekend dan de Bijbel, welk zo in elkaar zit dat God Zich bewijst en opbenbaart.

Kun je deze hard maken?

Graag!

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #52 Gepost op: augustus 24, 2005, 07:22:31 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 23 augustus 2005 om 17:37:
[...]
Kun je deze hard maken?

Graag!
Ik denk dat ik het maar op één manier hard kan maken:
Er is geen andere openbaring waarin God naar de mens toekomt en Zélf het werk tot verzoening doet dat Hij vereist. Het werk dat een mens had moeten doen maar niet kan.

Jezus Christus, en die gekruisigd.

Daar komt het eigenlijk op neer...
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2005, 07:23:21 pm door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #53 Gepost op: augustus 24, 2005, 07:38:57 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 24 augustus 2005 om 19:22:
[...]
Ik denk dat ik het maar op één manier hard kan maken:
Er is geen andere openbaring waarin God naar de mens toekomt en Zélf het werk tot verzoening doet dat Hij vereist. Het werk dat een mens had moeten doen maar niet kan.

Jezus Christus, en die gekruisigd.

Daar komt het eigenlijk op neer...
Heb je Romeinen 1 weleens gelezen? En wat vind je daarvan?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

DoubleUP

• Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #54 Gepost op: augustus 24, 2005, 08:04:42 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 24 augustus 2005 om 19:38:
[...]
Heb je Romeinen 1 weleens gelezen? En wat vind je daarvan?

Romeinen 1 is een sterke tekst waarin God de verantwoordelijkheid voor de afval bij de mens zelf legt. En daar consequenties aan verbindt.

Wat in Rom 1 nog niet aan de orde komt (later wel uiteraard) is juist het kenmerkende dat God in Jezus Christus naar de aarde als mens afdaalt, en de relatie Zélf herstelt.

En verder:
Als ik Rom 1 heb gelezen, ga ik graag door naar Rom 2, om mezelf ook zo'n spiegel voor te houden, voor het geval ik nog eens verwaand zou worden, ik weet dat ik niets beter ben dan degenen die Hij in Rom 1 zo veroordeelt... Ik heb Jezus Christus nodig als Verzoener!!!

offtopic:Dat die pinguin daar elke keer in blijft tuinen... is die dom dan ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2005, 08:07:56 pm door DoubleUP »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #55 Gepost op: augustus 24, 2005, 08:19:10 pm »
In Romeinen 1 staat ook dat de heidenen zich nergens achter kunnen verschuilen ('wir haben es nicht gewusst') omdat God zich ook dmv de natuur openbaart. Daar doelde ik eigenlijk op.

Zelfs al heb je geen Bijbel, dan nóg kun je God leren kennen, hetzij door anderen, hetzij door de natuur. Mensen kennen God al millennia, maar hebben pas sinds de Reformatie zelf ook Bijbels in huis... :)
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2005, 08:24:25 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pulpeet

• Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #56 Gepost op: augustus 24, 2005, 08:54:15 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 24 augustus 2005 om 20:19:
In Romeinen 1 staat ook dat de heidenen zich nergens achter kunnen verschuilen ('wir haben es nicht gewusst') omdat God zich ook dmv de natuur openbaart. Daar doelde ik eigenlijk op.

Zelfs al heb je geen Bijbel, dan nóg kun je God leren kennen, hetzij door anderen, hetzij door de natuur. Mensen kennen God al millennia, maar hebben pas sinds de Reformatie zelf ook Bijbels in huis... :)
En pas sinds enkele decennia is de gemiddelde mens (in het westen) voldoende geschoold om de bijbel daadwerkelijk te kunnen lezen. Altijd goed om je te realiseren. Het is nooit mogelijk geweest dat alle mensen de bijbel konden lezen. Laat staan objectief...

DoubleUP

• Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #57 Gepost op: augustus 24, 2005, 10:36:12 pm »

quote:

OK! Wel mee eens...
Op school vroeger (De Driestar) leerden we over 'De kennis van God':
Deze is te onderscheiden in:
A. De natuurlijke Godskennis, deze is:
    1e ingeschapen (zelfs bij de blindste heidenen)
    2e verkregen (uit de natuur, waarin God zijn almacht, wijsheid en majesteit openbaart).
        Deze is niét genoeg tot zaligheid.
B. De bovennatuurlijke of geopenbaarde Godskennis, deze wordt verkregen:
    1e uit de Heilige Schrift, waarin God niet alleen openbaart DAT Hij er is, maar ook WIE Hij is.
    2e zaligmakend door Gods Geest in de harten van Zijn uitverkorenen.

offtopic:
De godsdienstlessen werden als het om dogmatiek ging gekenmerkt door een methode die àlles in hokjes verdeelde... maar soms is dat ook wel handig ;)
Toevallig heb ik dat boekje nog, en soms kijk ik er nog wel eens in... O-)
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2005, 12:07:12 pm door DoubleUP »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #58 Gepost op: augustus 24, 2005, 10:57:05 pm »
Ik ben het niet met je punt B. eens. Voorbeeld: Jezus die in dromen verschijnt aan (bijvoorbeeld) islamieten, de bekering van de apostel Paulus en ook mijn eigen bekering.

Ik ben pas gaan bijbellezen ná mijn bekering.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2005, 10:58:26 pm door Roodkapje »

DoubleUP

• Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #59 Gepost op: augustus 25, 2005, 10:55:20 am »
OK ;) zo zie je maar dat alles in matrixjes plaatsen geen wet van Meden en Perzen oplevert.

Paulus is pas gaan Bijbelschrijven na zijn bekering  8)

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #60 Gepost op: augustus 25, 2005, 10:59:41 am »

quote:

Als je G'd zonder bijbel kent en dan dus vanzelfsprekend rekening met Hem houdt, is dat voldoende. Zo was het  sinds mensenheugenis en dat geldt nog steeds? Lijkt me een zeer waardevol uitgangspunt voor deze verdeelde wereld! :)

Rom 1:22 Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas 23 en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren.

beelden: (heilige) boeken van vergankelijke mensen?
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2005, 11:02:33 am door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

DoubleUP

• Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #61 Gepost op: augustus 25, 2005, 11:09:38 am »

quote:

Pier schreef op 25 augustus 2005 om 10:59:
[...]
Als je G'd zonder bijbel kent en dan dus vanzelfsprekend rekening met Hem houdt, is dat voldoende. Zo was het  sinds mensenheugenis en dat geldt nog steeds? Lijkt me een zeer waardevol uitgangspunt voor deze verdeelde wereld! :)

Ik denk dat die conclusie een stapje te ver gaat t.o.v. van Roodkapje bedoelt, en in elk geval t.o.v. wat ik bedoel:
Geen enkel mens heeft het excuus om niet op zoek te gaan naar God (Zijn Zelfopenbaring in de Bijbel). De Schepping laat al voldoende van Hem zien om minimaal dat te gaan doen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #62 Gepost op: augustus 25, 2005, 11:23:55 am »
DoubleUP: Inderdaad, bovendien gaat het om het kennen van de Here Jezus... Dan volstaat de natuur niet.

DoubleUP

• Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #63 Gepost op: augustus 25, 2005, 12:06:26 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 augustus 2005 om 11:23:
DoubleUP: Inderdaad, bovendien gaat het om het kennen van de Here Jezus... Dan volstaat de natuur niet.
Da's dan wel weer puntje A uit mijn vorige opsomming  O-)

P. Strootman

• Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #64 Gepost op: augustus 25, 2005, 09:26:42 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 augustus 2005 om 11:23:

Roodkapje,

De mens kan alleen door zelfbewustwording tot Godskennis komen, want God woont in de mens. Maar hoe met de Here Jezus? Je kunt veel over hem lezen, veel over Hem gissen, maar er is er maar EEN (1), die in ons woont. Het zal dus wat het kennen van de Here Jezus betreft, altijd tot uiterlijke kennis beperkt blijven.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #65 Gepost op: augustus 26, 2005, 12:32:34 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 25 augustus 2005 om 11:09:
Geen enkel mens heeft het excuus om niet op zoek te gaan naar God (Zijn Zelfopenbaring in de Bijbel). De Schepping laat al voldoende van Hem zien om minimaal dat te gaan doen.

Het christendom heeft uit de bijbel een ( objectieve? ) belijdenis geformuleerd en als je die belijdt, ben je ‘behouden’. Maar wat zegt de bijbel zelf?

1 Johannes 1: 1 Hoe weten wij dat we God kennen? Doordat we ons houden aan zijn geboden. [4] Wie zegt dat hij Hem kent, maar zich niet houdt aan zijn geboden, is een leugenaar; in zo iemand woont de waarheid niet. [5] Maar in een mens die Gods woord bewaart, heeft zijn liefde werkelijk haar volmaaktheid bereikt; daardoor weten we zeker dat we in Hem zijn. [6] Wie zegt dat hij met God verbonden is, moet zelf leven zoals Jezus geleefd heeft.

[23] Wie de Zoon verloochent, heeft ook de Vader niet; wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader.

Jezus kwam als Zoon van de Vader, en de woorden van Jezus zouden niet belangrijk zijn? Hij was toch het Woord? En Zijn geboden zijn niet zwaar: doe niet aan je medemens wat je ook niet aan jezelf zou doen. En in de bergrede verklaart Jezus al diverse groeperingen zalig, zo van: laat je niks door al die schriftgeleerden aanpraten, je leeft goed, mark My words!

En dat Jezus voor de zonden van iedereen gestorven is, zie ik als een belijdenis en een zegel van G’d.  :) Dus anderen opleggen om dit te moeten belijden, want anders ben je niet ‘behouden’, lijkt mij dan ook echt misplaatst.
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

DoubleUP

• Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #66 Gepost op: augustus 26, 2005, 01:06:57 pm »
Pier,

Drie reacties op jouw stukje:
1.

quote:

Het christendom heeft uit de bijbel een ( objectieve? ) belijdenis geformuleerd en als je die belijdt, ben je ‘behouden’.

Dat is niet waar. Je bent behouden als je gelooft in 'Jezus Christus en die gekruisigd'.
Dat hangt niet van een belijdenis af, die mensen hebben opgesteld. Dat komt uit Gods Mond.

2. Ik snap jouw overgang van de quote van mij naar de belijdenis niet.
Ik stel dat elk mens vanuit de schepping al op zoek zou moeten gaan naar God. Jij vraagt dan wat de bijbel zelf zegt over behouden worden... Dat kan de mens die de Bijbel nog niet heeft gevonden toch nog niet weten?

3.
Citaat
En dat Jezus voor de zonden van iedereen gestorven is, zie ik als een belijdenis en een zegel van G’d.  Dus anderen opleggen om dit te moeten belijden, want anders ben je niet ‘behouden’, lijkt mij dan ook echt misplaatst.[/q]
Eerlijk gezegd kan ik dit ook niet volgen. Je stelt zelf (terecht) dat wie de Zoon niet heeft ook de Vader niet heeft. Elders in de Bijbel zegt Jezus ook Zelf dat Hij de enige weg tot de Vader is.
Dan kan een christen toch ook niet anders dan anderen erop wijzen dat die ander juist die ene weg zou moeten gaan?

Dat is overigens nog weer wat anders dan 'opleggen dit te moeten belijden'. 'We' leggen volgens mij niemand iets op. Aan God is het oordeel of iemand behouden wordt of niet. En het is ook een bijbels gegeven dat God aan mensen die onbekend zijn met Zijn Woord hun daden lichter zal aanrekenen dan diegenen die Hem willens en wetens verwerpen.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2005, 01:14:20 pm door DoubleUP »

P. Strootman

• Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #67 Gepost op: augustus 26, 2005, 04:54:17 pm »
DoubleUP,

Je schreef aan Pier:

'Je bent behouden als je gelooft in 'Jezus Christus en die gekruisigd'.
Dat hangt niet van een belijdenis af, die mensen hebben opgesteld. Dat komt uit Gods Mond'.

Volgens het evangelie van Paulus, wordt de mens gerechtvaardigd, dus behouden, als hij gelooft, dat God de Geest zijns Zoons in zijn eigen hart heeft uitgezonden (Galaten 2.16). Natuurlijk mogen wij geloven in 'Jezus Christus en dien gekruisigd'. De vraag is alleen hoe wij dit interpreteren?'
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2005, 04:56:05 pm door P. Strootman »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #68 Gepost op: augustus 26, 2005, 04:58:48 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 24 augustus 2005 om 20:54:
[...]

En pas sinds enkele decennia is de gemiddelde mens (in het westen) voldoende geschoold om de bijbel daadwerkelijk te kunnen lezen. Altijd goed om je te realiseren. Het is nooit mogelijk geweest dat alle mensen de bijbel konden lezen. Laat staan objectief...

Enkele decennia? Wat bedoel je daarmee, kun je een jaartal noemen, of staat er je een bepaaldes tijdsperiode voor de geest hierbij?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Iris

• Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #69 Gepost op: augustus 26, 2005, 05:00:11 pm »
De gebruiksaanwijzing bij een wasmachine kun je objectief lezen, maar een diepgaand en heilig boek als de Bijbel niet.

DoubleUP

• Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #70 Gepost op: augustus 26, 2005, 05:42:46 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 26 augustus 2005 om 16:54:
DoubleUP,

Je schreef aan Pier:

'Je bent behouden als je gelooft in 'Jezus Christus en die gekruisigd'.
Dat hangt niet van een belijdenis af, die mensen hebben opgesteld. Dat komt uit Gods Mond'.

Volgens het evangelie van Paulus, wordt de mens gerechtvaardigd, dus behouden, als hij gelooft, dat God de Geest zijns Zoons in zijn eigen hart heeft uitgezonden (Galaten 2.16). Natuurlijk mogen wij geloven in 'Jezus Christus en dien gekruisigd'. De vraag is alleen hoe wij dit interpreteren?'

Zoals ik het zeg. Letterlijk.
Overigens snap ik jou verwijzing naar Gal 2 niet bij wat je zegt...  :?  
Want dit zegt Galaten 2:16, da's "objectief" gezien iets anders dan jij  zegt:

quote:

NBG Gal 2.16
16 wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus, zijn ook zelf tot het geloof in Christus Jezus gekomen, om gerechtvaardigd te worden uit het geloof in Christus en niet uit werken der wet. Want uit werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden

Eigenlijk is het wel een goede quote, want het zegt pecies wat ik bedoel  ;)

Mijn aanhaling van Paulus komt overigens uit: 1 Kor. 2 vers 2:

quote:

Want ik had niet besloten iets te weten onder u, dan Jezus Christus en die gekruisigd.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2005, 05:48:57 pm door DoubleUP »

P. Strootman

• Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #71 Gepost op: augustus 27, 2005, 11:38:55 am »

quote:

DoubleUP schreef op 26 augustus 2005 om 17:42:
[...]

Zoals ik het zeg. Letterlijk.
Overigens snap ik jou verwijzing naar Gal 2 niet bij wat je zegt...  :?  
Want dit zegt Galaten 2:16, da's "objectief" gezien iets anders dan jij  zegt:

[...]

Eigenlijk is het wel een goede quote, want het zegt pecies wat ik bedoel  ;)

Mijn aanhaling van Paulus komt overigens uit: 1 Kor. 2 vers 2:

[...]

DoubleUP,
In zeker opzicht heb je gelijk, want wat ik over deze tekst zei, staat in Galaten 3.26. Maar in beide teksten gaat het expliciet over het geloof in Christus Jezus. En alleen door dit geloof wordt de mens gerechtvaardigd.
Sorry, voor mijn onduidelijkheid!

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #72 Gepost op: augustus 27, 2005, 12:17:37 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 26 augustus 2005 om 13:06:
Pier,

Drie reacties op jouw stukje:
1.
Dat is niet waar. Je bent behouden als je gelooft in 'Jezus Christus en die gekruisigd'.
Dat hangt niet van een belijdenis af, die mensen hebben opgesteld. Dat komt uit Gods Mond.

En waarom worden mensen hier dan zo vaak en fel aangevallen als ze wel in Jezus geloven, maar het niet exact zo verwoorden als in christelijke belijdenissen staat? Paulus heeft Jezus nooit gekend, hij schrijft dan ook over Hem als een innerlijk iets, een proces waar je een leven lang mee bezig bent. Als dit dan door andere mensen als de Christusgeest in een mens wordt omschreven, wat is daar dan op tegen? Waarom is dat een vals Evangelie? Ook volgens Gen 6:3 en vele andere Oudtestamentische teksten woont G’d’s Geest allang in ieder mens, maar niemand wil dat kennelijk horen.

quote:

2. Ik snap jouw overgang van de quote van mij naar de belijdenis niet.
Ik stel dat elk mens vanuit de schepping al op zoek zou moeten gaan naar God. Jij vraagt dan wat de bijbel zelf zegt over behouden worden... Dat kan de mens die de Bijbel nog niet heeft gevonden toch nog niet weten?

Op zoek moeten gaan naar de Zelfopenbaring in de bijbel schreef je. En dat moet je dan dus niet, voor jezelf, in laten vullen met door anderen opgestelde belijdenissen. Daarmee starten vanuit niets, prima, maar daarna zou je je toch wel eens kunnen afvragen wat je nu eigenlijk gelooft. En de bijbel is, bedenk ik me nu opeens, toch ook een door anderen opgestelde belijdenis?  :)

quote:

3.
Eerlijk gezegd kan ik dit ook niet volgen. Je stelt zelf (terecht) dat wie de Zoon niet heeft ook de Vader niet heeft. Elders in de Bijbel zegt Jezus ook Zelf dat Hij de enige weg tot de Vader is.
Dan kan een christen toch ook niet anders dan anderen erop wijzen dat die ander juist die ene weg zou moeten gaan?
Ik doelde hier meer op: wie de woorden van de Zoon niet heeft, heeft ook de Vader niet. Of tellen de woorden van Jezus niet meer mee?

quote:

'We' leggen volgens mij niemand iets op. Aan God is het oordeel of iemand behouden wordt of niet. En het is ook een bijbels gegeven dat God aan mensen die onbekend zijn met Zijn Woord hun daden lichter zal aanrekenen dan diegenen die Hem willens en wetens verwerpen.

Dit klinkt al een stuk menselijker, was het christendom maar altijd zo geweest…
En misschien worden jullie er wel flauw van dat ik dit ( en de hel ) steeds weer noem en op terug kom. Maar dat is omdat de mensheid al eeuwenlang geïndoctrineerd is met ‘de ware leer’. Ontelbare mensen en meningen zijn doelbewust vernietigd, uit naam van ‘het geloof’. Maar wie een hel beaamt, is ziek, echt ziek. Zo te denken staat, wat mij betreft, gelijk aan geestelijke zelfmoord. Want dan ben je eigenlijk al op het punt dat je niet alles vanuit je hart gaat beoordelen, maar vanuit bijbel- of koranteksten. En zo’n oordeel wordt meedogenloos.

Maar goed, ik draaf al weer door… :)

Modbreak:
De discussie is aan het vertroebelen. Strootman's visie op 'geloof in Christus Jezus' is hier volledig offtopic (er is een apart topic voor). Dus graag weer ontopic over objectief bijbellezen.
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2005, 12:32:06 pm door E-line »

DoubleUP

• Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #73 Gepost op: augustus 28, 2005, 04:08:51 pm »
Sja... vraag is welke visie nu het meest objectief is.
Ik krijg elke keer weer voor mijn kiezen dat anderen 'het exact zo moeten verwoorden als het  in de belijdenissen staat'. En dát bestrijd ik!
Je 'moet' geloven zoals het in de Bijbel staat.
En het is oude wijsheid dat het gebleken is dat het verdraaid moeilijk is om consistent en contextueel aan te tonen dat de belijdenissen de Bijbel niet naspreken.
Voor alle duidelijkheid nog maar weer direct erbij: Eerst de Bijbel, dan heeeeeel lang niks, dan als 'geheugensteun of samenvatting' de belijdenissen!

En zoals eerder gezegd: objectief bijbellezen, het zal niet gaan...

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
objectief bijbellezen
« Reactie #74 Gepost op: augustus 29, 2005, 09:52:16 am »

quote:

DoubleUP schreef op 28 augustus 2005 om 16:08:
Sja... vraag is welke visie nu het meest objectief is.
Ik krijg elke keer weer voor mijn kiezen dat anderen 'het exact zo moeten verwoorden als het  in de belijdenissen staat'. En dát bestrijd ik!

Was, van mijn kant, nooit persoonlijk bedoeld, ik zie ze als een algemeen aanvaarde 'uitvinding'.

quote:

Je 'moet' geloven zoals het in de Bijbel staat.
Mee eens, maar waar begin je dan? Bij het fundament...

quote:

En het is oude wijsheid dat het gebleken is dat het verdraaid moeilijk is om consistent en contextueel aan te tonen dat de belijdenissen de Bijbel niet naspreken.

En het is ook een volkswijsheid dat velen zich daar niet thuis bij voelen. Want het is voorgekauwd en iedereen behoort zelf te (leren) eten. Want pressen lijkt me echt uit den boze.

quote:

Voor alle duidelijkheid nog maar weer direct erbij: Eerst de Bijbel, dan heeeeeel lang niks, dan als 'geheugensteun of samenvatting' de belijdenissen!

Voor mij is de bijbel een complete maaltijd, en die moet je van vloeibaar ( makkelijk te begrijpen en te aanvaarden ) naar vast ( vergt enorme discussies ) gaan eten. Maar de mensheid is, naar mijn mening, nog nooit echt door het christendom aan tafel gevraagd met de de uitnodiging: ga toch zitten, iedereen is welkom! Tast toe, en wat je niet lust, laat maar even liggen, en wellicht zijn er ook dingen die je echt niet naar binnen krijgt. :Y)

Objectief bijbellezen: de bijbel lekkerlijk nemen. :)