quote:
DoubleUP schreef op 26 augustus 2005 om 13:06:Pier,
Drie reacties op jouw stukje:
1.
Dat is niet waar. Je bent behouden als je gelooft in 'Jezus Christus en die gekruisigd'.
Dat hangt niet van een belijdenis af, die mensen hebben opgesteld. Dat komt uit Gods Mond.
En waarom worden mensen hier dan zo vaak en fel aangevallen als ze wel in Jezus geloven, maar het niet exact zo verwoorden als in christelijke belijdenissen staat? Paulus heeft Jezus nooit gekend, hij schrijft dan ook over Hem als een innerlijk iets, een proces waar je een leven lang mee bezig bent. Als dit dan door andere mensen als de Christusgeest in een mens wordt omschreven, wat is daar dan op tegen? Waarom is dat een vals Evangelie? Ook volgens Gen 6:3 en vele andere Oudtestamentische teksten woont G’d’s Geest allang in ieder mens, maar niemand wil dat kennelijk horen.
quote:
2. Ik snap jouw overgang van de quote van mij naar de belijdenis niet.
Ik stel dat elk mens vanuit de schepping al op zoek zou moeten gaan naar God. Jij vraagt dan wat de bijbel zelf zegt over behouden worden... Dat kan de mens die de Bijbel nog niet heeft gevonden toch nog niet weten?
Op zoek moeten gaan naar de Zelfopenbaring in de bijbel schreef je. En dat moet je dan dus niet, voor jezelf, in laten vullen met door anderen opgestelde belijdenissen. Daarmee starten vanuit niets, prima, maar daarna zou je je toch wel eens kunnen afvragen wat je nu eigenlijk gelooft. En de bijbel is, bedenk ik me nu opeens, toch ook een door anderen opgestelde belijdenis?
quote:
3.
Eerlijk gezegd kan ik dit ook niet volgen. Je stelt zelf (terecht) dat wie de Zoon niet heeft ook de Vader niet heeft. Elders in de Bijbel zegt Jezus ook Zelf dat Hij de enige weg tot de Vader is.
Dan kan een christen toch ook niet anders dan anderen erop wijzen dat die ander juist die ene weg zou moeten gaan?
Ik doelde hier meer op: wie
de woorden van de Zoon niet heeft, heeft ook de Vader niet. Of tellen de woorden van Jezus niet meer mee?
quote:
'We' leggen volgens mij niemand iets op. Aan God is het oordeel of iemand behouden wordt of niet. En het is ook een bijbels gegeven dat God aan mensen die onbekend zijn met Zijn Woord hun daden lichter zal aanrekenen dan diegenen die Hem willens en wetens verwerpen.
Dit klinkt al een stuk menselijker, was het christendom maar altijd zo geweest…
En misschien worden jullie er wel flauw van dat ik dit ( en de hel ) steeds weer noem en op terug kom. Maar dat is omdat de mensheid al eeuwenlang geïndoctrineerd is met ‘de ware leer’. Ontelbare mensen en meningen zijn doelbewust vernietigd, uit naam van ‘het geloof’. Maar wie een hel beaamt, is ziek, echt ziek. Zo te denken staat, wat mij betreft, gelijk aan geestelijke zelfmoord. Want dan ben je eigenlijk al op het punt dat je niet alles vanuit je hart gaat beoordelen, maar vanuit bijbel- of koranteksten. En zo’n oordeel wordt meedogenloos.
Maar goed, ik draaf al weer door…

Modbreak:
De discussie is aan het vertroebelen. Strootman's visie op 'geloof in Christus Jezus' is hier volledig offtopic (er is een
apart topic voor). Dus graag weer ontopic over objectief bijbellezen.