quote:
Waarom kunnen alleen maar instituten dogma's (leerstellingen opstellen)?

Je doet nu alsof ik bijvoorbeeld in de Drie-eenheid geloof
omdat de kerk dit ook doet, of omdat ik dat van de kerk zou
moeten. (Dat laatste wordt lastig, aangzien ik niet lid ben van een kerk). Dat is natuurlijk niet zo, en zo werken dogma's ook niet. Een dogma is een leerstelling punt. Zie de Van Dale. Het maakt niet uit wie die leerstelling opstelt.
Als jij bijvoorbeeld zegt "Er wordt in de Bijbel een onderscheid gemaakt tussen Christus Jezus en Jezus Christus" dan is dat een dogma. Dogma's staan ook niet vast. Dogma's kunnen plaats maken voor andere dogma's.
Er zijn zat mensen die van het ene dogma naar het andere dogma 'switchen' zonder dat het instituut kerk daar ontzettend moeilijk over gaat doen.
Verder zeg je dat dogma's institutioneel gezag hebben. Volgens mij is het andersom. Ik geloof in een Drie-enig God niet omdat de kerk dat zegt of omdat ik dat van de kerk moet, maar omdat ik dat zo uit de Bijbel haal.
Als de kerk vervolgens zegt dat de Drie-eenheid een dogma is, dan zeg ik: "Dat klopt, dat vind ik ook". En dáárom heeft een dogma gezag: niet omdat ze door het instituut kerk is ingesteld maar doordat ze haar oorsprong in de Bijbel heeft.
Als er dogma's opgesteld worden zonder Bijbelse grondslag, zullen zulke dogma's het niet overleven, ze worden door gelovigen niet geaccepteerd.
quote:
Wat ik naar voren breng heeft geen enkel gezag, maar is slechts uitwisseling van geloofsvoorstellingen en gedachten. Ik ben er ook niet op uit om 'leerstellingen' in de bijbel te ontdekken. Dat klinkt mij te dogmatisch! .
Het feit dat jij dingen op grond van de Bijbel belijdt over wat jij 'waar' vindt, maakt jou al dogmatisch, omdat geloofsuitspraken per definitie dogma's zijn.
quote:
Wat ik meen te ontdekken, of meen ontdekt te hebben, kan in de loop van mijn leven best veranderen. Hetzij dat zij zich verdiepen, of zelfs door mij achtergelaten worden.
Dat kunnen dogma's ook. Ik krijg het idee dat jij een hele andere definitie van het woord 'dogma' hanteert dan de gangbare definitie in het Nederlands van tegenwoordig. Jij hebt hebt het over appels, terwijl je peren bedoelt.