quote:
LaNaussee schreef op 15 augustus 2005 om 12:33:Vanochtend kwam ik deze tekst tegen en ik weet niet goed hoe ik die moet interpreteren.
Doordat sommigen hun geweten hebben verloochend, heeft hun geloof schipbreuk geleden. 20 Onder hen bevinden zich Hymeneüs en Alexander, die ik aan Satan heb overgeleverd om hun te leren dat ze God niet moeten lasteren. (1 Tim. 1: 19b-20, NBV)Wat wordt er bedoeld met 'aan de Satan overgeleverd'?
Hier wordt dezelfde uitdrukking gebruikt:
1 Kor. 5
4 Wanneer wij vergaderd zijn, gij en mijn geest met de kracht van onze Here Jezus, 5 leveren wij in de naam van de Here Jezus die man aan de satan over tot verderf van zijn vlees, opdat zijn geest behouden worde in de dag des Heren.
Deze man is
uitgesloten van de gemeente vanwege zijn grove zonden die hij niet wilde belijden en er mee stoppen.
Vergelijk het gedeelte wat erop volgt:
1 Kor. 5
6 Uw roem deugt niet. Weet gij niet, dat
een weinig zuurdeeg het gehele deeg zuur maakt? 7
Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een vers deeg moogt zijn; gij zijt immers ongezuurd. Want ook ons paaslam is geslacht: Christus. 8 Laten wij derhalve feest vieren,
niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid.
9 Ik schreef u reeds in mijn brief, dat gij niet moest omgaan met hoereerders; 10 niet met de hoereerders uit deze wereld in het algemeen of met de geldgierigen en oplichters of afgodendienaars, want dan zou men wel uit de wereld moeten gaan. 11 Nu evenwel schrijf ik u,
dat gij niet moet omgaan met iemand, die, al heet hij een broeder, een hoereerder, geldgierige, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard, of oplichter is; met zo iemand moet gij zelfs niet samen eten. 12 Staat het soms aan mij, hen te oordelen, die buiten zijn? Oordeelt ook gij niet (alleen) hen, die in uw kring zijn? 13
Hen, die buiten zijn, zal God oordelen. Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg.Conclusie hier is dat iemand die niet deugd, al zegt hij een christen te zijn, weggedaan moet worden uit het midden van de gemeente.
Als christenen hebben we de bevoegdheid om de christen te beoordelen, we moeten dit volgens vers 12b.
En dan zegt de bijbel dat je die mensen niet in de gemeente mag ontvangen, al noemen ze zich christen.
Als je ze dan wegdoet uit je midden, staan ze
buiten de gemeente.
God zal ze dan oordelen, we hebben er dan niets meer mee te maken qua oordeel. (vers 12a en 13)
Vroeger toen er nog één gemeente was in de praktijk, stond iemand dan ook
daadwerkelijk buiten de kring van gelovigen, oftewel het koninkrijk van God of hoe je het ook maar wil noemen.
Op het gebied van de Satan. Vandaar de uitspraak waarschijnlijk:
aan de Satan overgeleverd.
Het doel is herstel doordat hij kan gaan nadenken als hij op zichzelf is aangewezen.
In de 2e brief van Corinthe is die man waar over het hier ging, dan ook weer hertseld. Hij heeft berouw gekregen en is weer toegelaten in de gemeenschap van de gelovigen.
Hoe dat met Alexander en Hymneneus precies zit, dat waren dwaalleraars. En zijn op een bepaald moment ook zo uitgesloten.