Als ik snap hoe hij het bedoelt kan ik er toch ook wat aan hebben zonder direct de transsubtantialeer aan te hangen. Dat Thomas anders naar de eucharistie keek, daar heb ik natuurlijk niks mee te maken. Dat was fijn voor hem, maar dat betekent niet dat ik dan niks aan zulke teksten heb.
Christus is ook wel in mij als ik aan het Avondmaal deelneem, alleen hoef ik daarvoor niet te geloven dat het brood dat ik eet verandert in Christus lichaam. Om de quote even protestants te verbouwen
"want net zo zeker als ik dit sacrament tot mij neem, zo zeker mag ik ervan zijn dat ik U waarlijk bij mij heb. Ook al is dit voor het oog onzichtbaar."
ofzoiets. Protestanten zien ook een verband tussen het 'bij zich hebben van Christus' en het Avondmaal, alleen zien ze dat anders. En ze snappen heus dat Thomas dat anders zag omdat hij katholiek was.
Ikzelf heb het idee dat protestanten en katholieken in wezen op hetzelfde doelen, alleen drukken ze zich anders uit, waardoor het lijkt alsof het over twee verschillende dingen gaat.
En nou echt weer ontopic.