Auteur Topic: Hot news over de waarde van wetenschappelijk onderzoek.  (gelezen 1625 keer)

Nikolov

• Bekijk profiel
Hot news over de waarde van wetenschappelijk onderzoek.
« Gepost op: augustus 31, 2005, 09:17:00 am »
http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn7915

De griek John Ioannidis heeft onderzoek gedaan naar wetenschappelijk onderzoek (met nadruk op de medische hoek). Hij stelt dat 50% van de wetenschappelijke artikelen vermoedelijk fout zijn.

Het artikel zelf:
http://medicine.plosjourn...Fjournal%2Epmed%2E0020124

Neem uw wetenschap vandaag met een korreltje zout.

Ik wilde hem u niet onthouden.
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2005, 09:24:53 am door Nikolov »

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 31, 2005, 09:52:50 am »
Tja, de grote vraag is dus bij welke 50% dit onderzoek dan hoort... ;)

Wel een interesant artikel trouwens...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 31, 2005, 09:57:49 am »
schopje -> actueel

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 31, 2005, 09:57:34 am »
Dit gaat over AL het wetenschappelijke onderzoek en dan vind ik het nog niet zo heel schokkend. Er wordt nu eenmaal veel onderzoek gedaan, ook vaak door mensen die  belang hebben bij een bepaalde uitkomst.
In dit onderzoek staat echter ook dat het in veel gevallen te herkennen is, door o.a. te kijken naar de grote van de steekproef en of het wel goed is opgezet. In essentie valt het denk ik dus wel mee, al wordt het voor het gewone publiek nu wel lastig om berichten over wetenschappelijk onderzoek op waarde te schatten. Misschien moeten we toe naar een verplichte publicatie op internet van elk onderzoek. Dan is het in ieder geval te controleren voor degenen die dat willen en kunnen.
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2005, 10:00:34 am door Koerok »
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 31, 2005, 10:00:22 am »
Bij veel psychologisch, medisch of alpha of gamma onderzoek had ik dat idee toch al :)
Er is wel eens een natuurkundige geweest die - om bovenstaande aan te tonen - een artikel uit z'n duim had gezogen over sociologie, overgoten met een postmodern sausje. In dat artikel maakte hij veelvuldig gebruik van termen die hij in andere sociologische postmoderne artikelen gelezen had, maar er stonden ook feitelijke onwaarheden in (referenties naar onzin-natuurkunde) en logische onmogelijkheden etc.   ......   en uiteraard werd het artikel geplaatst en werd er vol lof door de redactie over gesproken!!

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 31, 2005, 10:07:47 am »
Ja en nee, op zich is het niet heel schokkend of verbazend nieuws. Maar het is wel een behoorlijk onwenselijke situatie. 'T lijkt me in het algemeen niet goed voor de wetenschap als een groot deel van de 'wetenschappelijke' publicaties niet klopt. 'T is al vervelend als er onder de noemer wetenschap gepubliceerd wordt terwijl de onderbouwing en/of toetsing niet in orde is.

Bovendien wordt er vaak wel waarde gehecht aan dat soort onderzoeken. Als de uitkomsten niet kloppen dan is dat zonde van het geld en kan in bepaalde situaties ook vervelende gevolgen hebben.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 31, 2005, 10:35:15 am »

quote:

Nunc schreef op 31 augustus 2005 om 10:00:
Bij veel psychologisch, medisch of alpha of gamma onderzoek had ik dat idee toch al :)
Er is wel eens een natuurkundige geweest die - om bovenstaande aan te tonen - een artikel uit z'n duim had gezogen over sociologie, overgoten met een postmodern sausje. In dat artikel maakte hij veelvuldig gebruik van termen die hij in andere sociologische postmoderne artikelen gelezen had, maar er stonden ook feitelijke onwaarheden in (referenties naar onzin-natuurkunde) en logische onmogelijkheden etc.   ......   en uiteraard werd het artikel geplaatst en werd er vol lof door de redactie over gesproken!!

Zo, heb het bewuste artikeltje opgezocht van Richard Dawkins in de verzamelbundel 'A Devils Chaplain'. De natuurkundigen die deze 'grap' uithaalden waren Sokal en Bricmont en hun grap leidde tot een boek dat'Intellectual Impostures'(1998) heet, en waar ze al die postmoderne filosofie verder door de mangel halen.

Ze halen onder andere de feministische 'filosofe' Luce Irigaray aan die in een behandeling van Isaak Newton's principia beargumenteert dat de formule E=mc2 een sexed equasion is. En waarom? Omdat het de lichtsnelheid (c) bevoordeelt boven andere, voor andere mensen ook heel belangrijke, snelheden  8)7

Een ander mooi voorbeeld van de zelfde 'filosofe' over vloeistof-mechanica (de leer van vloeistoffen en turbulentie etc), opgetekend en vertaald in het engels door een aanhanger, Kaherine Hayles:
The priviliging of solid over fluid mechanics, and indeed the inability of science to deal with turbulent flow at all, she attributes to the association of fluidity with femininity. Whereas men have sex organs that protrude and become rigid, women have openings that leak menstrual blood and vaginal fluids.. From this perspective it is no wonder that science has not been able to arrive at a succesful model for turbulence. The problem of turbulent flow cannot be solved because the conceptions of fluids (and of women) have been formulated so as nesessariliy to leave unarticulated reminders.

Juist ja, dus natuurkundigen en wiskundigen komen er niet uit omdat het mannen zijn, die niks van het vrouwelijke snappen. Gek, maar dacht ik toch altijd dat het was omdat de Navier-Strokes vergelijkingen die bepalen hoe turbulente vloeistoffen zich gedragen, zo complex zijn om numeriek op te lossen 8)7

Over de (in z'n veld gewaardeerde) Jean Baudrillard schrijven die natuurkundigen: [Baudrillard's texts] continues in a gradual crescendo of nonsense'.

Volgens mij is dat boek 'intellectual impostures' zeker de moeite waard om te lezen. De review van Dawkins over dat boek was iig zeer vermakelijk.

de review van Dawkins - must read!
"Transgressing the Boundaries: Toward a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity" - het gewraakte nep-artikel
interview met Sokal
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2005, 11:29:14 am door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 31, 2005, 10:36:14 am »

quote:

AVee schreef op 31 augustus 2005 om 10:07:
Ja en nee, op zich is het niet heel schokkend of verbazend nieuws. Maar het is wel een behoorlijk onwenselijke situatie. 'T lijkt me in het algemeen niet goed voor de wetenschap als een groot deel van de 'wetenschappelijke' publicaties niet klopt. 'T is al vervelend als er onder de noemer wetenschap gepubliceerd wordt terwijl de onderbouwing en/of toetsing niet in orde is.

Bovendien wordt er vaak wel waarde gehecht aan dat soort onderzoeken. Als de uitkomsten niet kloppen dan is dat zonde van het geld en kan in bepaalde situaties ook vervelende gevolgen hebben.

Volgens mij gebeurt dit ook maar al te vaak bij bv. onderzoeken naar roken&kanker, of naar fossiele brandstoffen&broeikaseffect.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 31, 2005, 12:13:58 pm »
Ach ik ben wiskundige....
oh nee geen zuiver wiskundige ;)
Wist je dat zelfs wiskundige bewijzen niet betrouwbaar zijn als je er maar ver genoeg over doorfilosofeert? Er kan altijd nog een foutje in zitten.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 31, 2005, 12:45:13 pm »

quote:

Lalage schreef op 31 augustus 2005 om 12:13:
Ach ik ben wiskundige....
oh nee geen zuiver wiskundige ;)
Wist je dat zelfs wiskundige bewijzen niet betrouwbaar zijn als je er maar ver genoeg over doorfilosofeert? Er kan altijd nog een foutje in zitten.

Maar over het algemeen heeft een wiskundig bewijs niet zoveel politieke lading, en ik ken dan ook eigenlijk geen wiskundig werk wat onder dwang van buitenaf tot stand is gekomen.

JeeHaa

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 31, 2005, 01:32:22 pm »

quote:

50% van de wetenschapelijke artikelen is vermoedelijk fout

Fout in welke zin? De eerste paper die ik ooit publiceerde moest voor mijn proefschrift ook gecorrigeert, omdat we in latere onderzoeken moesten constateren dat de hypothesen in het eerste artikel niet helemaal correct waren. De theorie was gewoon onvolledig.

En dan nog: Is het glas half vol of is het half leeg? Uit die zin kun je even makkelijk concluderen dat in meer dan 50% van de artikelen geen fouten of valse informatie gevonden kon worden. Gegeven de hogelijk gepolitiseerde natuur van een aantal alfa en gamma wetenschappen vindt ik dat eigenlijk nog verbazingwekkender...

BTW, Nunc, bedankt voor de links. Lekker leesvoer!
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2005, 01:33:08 pm door JeeHaa »