Merovinger,
quote:
En inderdaad is dat misschien in de relatie mens vs. God dat je behandeld wordt als vijfjarige. Maar zou een almachtige God ook niet in die verhouding met ons staan?
Dus een mens (of de mensheid) zou geen eigen verantwoordelijkheid mogen hebben? In jou opinie zou een goede god de mensheid ten allen tijde als kleuters moeten behandelen.
...
Ik weet het niet. Ik denk dat als God werkelijk zo te werk zou gaan dat de rapen dan helemaal gaar zouden zijn en dat mensen (waaronder jij) nu hun beklag zouden doen dat ze niks zelf mogen.
Om kort te gaan: Ik ben het fundamenteel niet met je eens. Jij verwijt God dat hij steeds meer verantwoordelijkeid aan de mensen laat. Maar ga nu 's bij jezelf na: Als je bij iedere stap die je zette je eigen ouders op je pad zou vinden die je waarschuwen en van de vijver af proberen te sturen, terwijl je gewoon de eendjes wilde voeren. Daar zou je toch gek van worden?
Ik ga er maar niet te diep op in, want ik heb sterk de indruk dat je nu gewoon advocaat van de duivel aan het spelen bent

" class="smiley" />
Koerok,
quote:
Overigens is het niet 'vrije wil' versus 'gestuurd', maar 'vrije wil' versus 'complexe algoritmes' (en laten we de discussie nu maar niet aangaan waar die algoritmes vandaan koemn, ok?)..
Bon, maar gestuurd of complexe algorithmes, da's het onderscheid tussen een hond en een zoogdier van de canine overtuiging. Het punt is dat vrije wil een zekere onvoorspelbaarheid inhoudt. Algoritmes, hoe complex ook, zijn *volledig* voorspelbaar. Bij een gegeven input, geven ze ten allen tijden dezelfde output.
Dus ondanks de moeilijke woorden blijft mijn vraag onbeantwoord: Heb jij vrije wil, of is alles wat je doet vantevoren deterministisch bepaald. Je lijkt een beetje die kant op te neigen, maar in dat geval: Wat te doen met misdadigers? Het principe van jou complexe algoritmes zou dan ook van toepassing zijn op een kinderverkrachter. Niet meer veroordelen, dus?
Voor een deel zul je ongetwijfeld gelijk hebben. Koffie zetten is bij mij zo'n gewoonte dat ik er niet eens meer wakker voor hoef te zijn. Maar ten allen tijde (en dus ook in het geval van misdadigers) wordt een vorm van externe controle en bijsturing op die algoritmes wel verondersteld en zelfs algemeen geaccepteerd. Die externe controle: Is dat dan juist niet wat de vrije wil bepaald?
quote:
Het ging me om de opmerking dat we vrije wil gekregen hebben.
Bon, acceptee. Als je die opmerking sec bekijkt lijkt het te suggereren dat vrije wil onafhankelijk is van lichaam en zelfbewustzijn. Dat lijkt mij ook moeilijk vol te houden.
Maar vanuit de christelijke leer gezien: God heeft ons geschapen (en of dat nu de 7 dagen zijn of geleide evolutie of whatever, die discussie wil ik nu even niet aangaan). Lichaam, geest en ziel zijn zo opelkaar afgestemd dat vrije wil een noodzakelijk gevolg lijkt. Als dan God dat samenspel heeft uitgedacht, dan is de stelling dat vrije wil ons gegeven is al beter verdedigbaar (maar dat verondersteld wel dat je de onderliggende hypothesen, te weten God en schepping al in enige vorm hebt geaccepteerd, al is het maar
for arguments sake)
quote:
Zou je me kunnen zeggen wat jouw visie is op het ontstaan van emoties en zelfbewustzijn, want daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.
Wel, het is een gedachte die verre van uitgewerkt is. Het kwam bij mij naar boven terwijl ik Penrosen en Dennett (en anderen, die kerel van 'Goedel, Escher, Bach, bijv. Ik kom even niet op zijn naam) aan het lezen was.
Wat zij aan lijken te nemen is dat de mens ten diepste een volkomen logisch wezen is, geregeert door de wetten van de logica met logica als hoogste goed. Dat is mede ingegeven door het geobserveerde gedrag van neuronen. De laatsten zijn redelijk goed te vangen in een computermodel. Wat leidt tot de hypothese dat een grote verzameling van neuronen (een menselijk brein bijvoorbeeld) ook in principe te vangen is in een model en daarmee niet veel meer is dan een algoritme En algoritmes zijn de sublimatie van nechanische logica.
Twee of drie goede gesprekken met een vmbo'er (met excuses) toont wel aan dat die veronderstelling zeker niet waar is. Hoe minder opgeleidt iemand is, hoe vaker hij of zij zal ontwoorden met 'Dat voel ik gewoon zo' als je doorvraagt over hun standpunten over whatever. 'Hij reageert nogal primair' is ook een zinsnede die vaker wel dan niet gebruikt wordt om iemand aan te duiden die minder opgeleid en als minder intelligent wordt beschouwd. Da's een vriendelijke, en vreselijk arrogante, manier om van iemand te zeggen dat hij of zij meer de emotie dan de rede lijkt te volgen.
De afwezigheid van iedere emotionele component in de werken van Dennett en Penrose (bijvoorbeeld) bracht me op dat idee: Zelfreflectie (en daarmee zelfbewustzijn) begint bij het opmerken van je eigen reacties op bepaalde gebeurtenissen. Bij jonge kinderen gebeurt dat denk ik als ze voor het eerste geconfronteerd worden met een afwijzende reacties van hun ouders op een emotionele respons die de ouders niet ge-eigend vinden (jengelen om een lolly, ofzo).
Maar het gaat verder: Een prettige herinnering gaat gepaard met een fysieke response. De herinnering roept die response op (release van endorfinen en andere stofjes), waardoor je je bij die herinnering wat beter voelt. Een dergelijk mechanisme ontbreekt noodzakelijkerwijs bij een algoritme in een computer. En daarmee wordt het denk ik moeilijk om van de grond af een programma te bouwen dat op termijn zelfbewustzijn gaat tonen.
Maar wat ik al zei: de gedachte is verre van afgerond. En ik weet eerlijk gezegd niet of ik genoeg in huis heb om alles rond te krijgen. Your mileage may vary, zoals men pleegt te zeggen.
quote:
Dus als ik ooit het zieke idee zou krijgen om een kind te misbruiken, dan hoop ik inderdaad dat God daar een stokje (liniaaltje) voor steekt.
Vind je dat echt zo'n gek idee?
Eerlijk gezegd wel. Want je ontneemt jezelf (en de hele mensheid) iedere vorm van verantwoordelijkheid voor de eigen daden. Vrijheid brengt verantwoordelijkheid. Dus met het afwijzen van die verantwoordelijkheid wijs je de vrijheid af om die verantwoordelijkheid te nemen. Christenen geloven in een God die de mensheid vrij laat. Daarmee krijg je een aantal verantwoordelijkheden. Als je die naast je neerlegt dan volgt de afrekening later ( dat klinkt wat cru, maar is in principe niet onwaar), maar God zal je zo veel mogelijk vrij laten te doen wat jou goed dunkt.
Hij heeft in Jezus een Boodschapper die ons heeft uitgelegd hoe de dingen het beste zouden werken, maar dan nog ben je vrij je daar wel of niet wat aan gelegen te laten liggen. Dat is mijn God, een God die mij de kans geeft om zelf mijn weg te zoeken. Een God die mij mijn vrijheid gunt.