Auteur Topic: ostheopathie  (gelezen 2291 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
ostheopathie
« Gepost op: september 07, 2005, 09:50:31 pm »
Ik ben zelf niet van plan om naar een ostheopaat te gaan, maar ik heb onlangs hier goedklinkende verhalen over gehoord, waardoor ik wel benieuwd werd naar waar het op gebaseerd is en ook hoe hiernaar gekeken wordt vanuit de meer gangbare medische wereld. Ik heb de zoekfunktie gebruikt om te kijken of we het hier al een keer over gehad hadden, maar ik kon niets vinden. Valt de osthepathie volgens jullie onder de 'vage' geneeswijzen of zijn jullie positiever?
« Laatst bewerkt op: september 07, 2005, 09:50:59 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
ostheopathie
« Reactie #1 Gepost op: september 07, 2005, 10:04:15 pm »
't Klinkt mij -als regulier geneeskundige in spe- als een nare botziekte in de oren...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

joepie

• Bekijk profiel
ostheopathie
« Reactie #2 Gepost op: september 07, 2005, 10:25:44 pm »
Ik ben er nog nooit heen geweest. Maar als je nu zelf eerst eens goed je verdiept in wat een osteopaat doet dan kun je er zelf het antwoordt wel op bedenken wat het voor jou is.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
ostheopathie
« Reactie #3 Gepost op: september 08, 2005, 04:40:41 pm »
Ik ben er niet zo mee bezig of het wat voor me is.
Maar de verhalen erover verbaasde mij.
(Ik maakte trouwens een vergissing, één van die verhalen ging over elektrische acupunctuur en ik dacht dat dat hetzelfde was)
De ostheopaat kon gewoon een heleboel vertellen over de behandelde persoon die waar waren. Over organen waar wat mee was bedoel ik. En daarbij had hij die persoon heel goed door. Op psychisch vlak bedoel ik.
Ik heb over gedacht om iemand die ik heel goed ken er heen te 'sturen', vandaar dat ik ook benieuwd was naar meningen over de ostheopatie. Het kan natuurlijk ook toevallig zijn dat ik net de goede verhalen heb gehoord en dat er ook minder goede verhalen bestaan.

Ik had ook al wel wat gelezen. Heel interessant vond ik. Het was een artikel op een website van henzelf. Het ging er over dat zijzelf geen psychologen waren maar wel vaak dingen tegenkwamen bij patienten die eigenlijk op het vlak van de psychologie liggen. En hoe daar dan mee om te gaan. Het was verbazend simpel volgens het artikel. Je hoefde alleen maar te letten op de ademhaling. En te langzame ademhaling of een te snelle duidde op verschillende soorten emotionele blokkades. Ostheopathie houdt zich vooral bezig met beweging. Beweging betekent ook verandering, dus.. de patient moet veranderen in de manier waarop het met bepaalde zaken uit het verleden omgaat. Hoe of wat stond er verder niet bij.

Er is nog een reden waarom ik dit onderwerp aankaartte. Een kennis van mij is dus in behandeling bij een ostheopaat. Ze twijfelt erover of ze het hierover zal hebben met haar huisarts. Ze wist niet zo goed hoe dat zou 'vallen'. Ik beloofde haar dat ik wel een manier wist om hierachter te komen. Altijd makkelijk zo'n forum met een aantal medici erbij.
En ik ben er ook al achter, tenminste als Ella zo'n beetje door kan gaan voor de gemiddelde reguliere geneeskundige...  :) Ella?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Koerok

• Bekijk profiel
ostheopathie
« Reactie #4 Gepost op: september 08, 2005, 05:06:27 pm »
Artikel van de site van SKEPP: (link)
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

joepie

• Bekijk profiel
ostheopathie
« Reactie #5 Gepost op: september 08, 2005, 05:06:59 pm »
Lijkt me wel een beetje erg kortzichtig om na het antwoordt van 1 iemand al te zeggen dat je dan al wel weet hoe de reguliere deskundigen over een osteopaat denken.
Ik zou haar gewoon adviseren om het tegen haar eigen huisarts te melden. Een ieder is dacht ik, vrij om die wijze van genezen uit te kiezen die zij zelf wil.
En dat een huisarts daar helemaal niets over te zeggen heeft.
Als zij zich er goed bij voelt het het idee heeft dat het haar helpt, waarom zou het dan niet goed zijn?

Koerok

• Bekijk profiel
ostheopathie
« Reactie #6 Gepost op: september 08, 2005, 05:11:27 pm »
Ook in dit geval van alternatieve geneeswijze is het niet zozeer de vraag of een patient mag kiezen (dat mag hij natuurlijk), maar of iemand zich zomaar therapeut mag noemen en vervolgens allerlei onbewezen gezondheidsclaims mag doen.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

joepie

• Bekijk profiel
ostheopathie
« Reactie #7 Gepost op: september 08, 2005, 05:21:34 pm »

quote:

Koerok schreef op 08 september 2005 om 17:11:
Ook in dit geval van alternatieve geneeswijze is het niet zozeer de vraag of een patient mag kiezen (dat mag hij natuurlijk), maar of iemand zich zomaar therapeut mag noemen en vervolgens allerlei onbewezen gezondheidsclaims mag doen.

Volgens mij was dat niet de vraag,

Maar:

quote:

mirt schreef op 07 september 2005 om 21:50:
Ik ben zelf niet van plan om naar een ostheopaat te gaan, maar ik heb onlangs hier goedklinkende verhalen over gehoord, waardoor ik wel benieuwd werd naar waar het op gebaseerd is en ook hoe hiernaar gekeken wordt vanuit de meer gangbare medische wereld. Ik heb de zoekfunktie gebruikt om te kijken of we het hier al een keer over gehad hadden, maar ik kon niets vinden. Valt de osthepathie volgens jullie onder de 'vage' geneeswijzen of zijn jullie positiever?
En op die vraag heeft nog maar 1 iemand die zegt de opleiding te volgen tot reguliere geneeskundige op geantwoordt.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
ostheopathie
« Reactie #8 Gepost op: september 08, 2005, 05:28:10 pm »
Ik denk dat de link naar SKEPP toch een goede indicatie is van hoe of wat.
Pinkeltjefan