Je kunt zoeken op 'hel' op biblija.net, de nieuwe vertaling heeft het over 'gehenna'.
Ik geloof dat er een hel is en als ik de Bijbel zo lees maak ik daaruit op dat God oordeelt wie er naar de hel gaan en wie niet. Wie er precies naartoe gaan dat weten we niet, dat zegt de Bijbel niet. We weten wel dat wie in Jezus is sowieso naar de hemel gaat 'het paradijs'.
kleine edit: met 'hel' wordt het ultieme verlaten zijn door God bedoeld. Bijvoorbeeld toen Jezus aan het kruis hing en uitriep: "Mijn God, mijn God, waarom heeft U Mij verlaten?" Toen daalde Hij neer in de hel (zie ook Lucas 15).
Dus als de hel de ultieme vorm van de verlatenheid van God (dus de totale afwezigheid van God) voorstelt en de hemel de ultieme aanwezigheid van God, dan is het logisch dat mensen die in hun leven hier samen met God leven ook na dit aardse leven bij God zullen zijn. Dat wordt gewoon voortgezet, alleen hebben de mensen niet meer te maken met de zonde.
Hetzelfde geldt voor de mensen die absoluut niks van God willen weten, bijv. zelfs nadat ze herhaaldelijk gewezen is op het Evangelie. Die willen nu absoluut zonder God leven, en zullen dat ook doen na hun aardse leven. Dat wordt gewoon voortgezet, alleen hebben de mensen niet meer te maken met de dingen waarin God zich openbaart, omdat God hen verlaten heeft (wat ze zelf graag wilden).
Dus wat ik nog steeds raar vind is dat er veel mensen zijn die best in de hemel willen komen, dus ultiem willen genieten van de aanwezigheid van God, maar in dit aardse leven niks met God te maken willen hebben.
Als je dat nu niet wilt, waarom wil je dat straks dan wel?