@Klaas F.
A; Ik maak geen onderscheid tussen leugens en halve waarheden; dat is voor mij dezelfde categorie. Volgens mij is wat de duivel ook zegt, gewoon een hele leugen, want hij zegt, “gij zult geenzins sterven”; ik zie niet wat daar nou halve waarheid aan is? Het is gewoon een complete leugen. Dat Adam en Eva niet onmiddellijk sterven, komt alleen maar doordat God dat tegenhoud. Dit geloven is een kwestie van God op zijn woord geloven: dat als God zegt dat ze ten dage van het eten zullen sterven en het niet gebeurt: dat dat alleen maar kan omdat God de dood tegenhoud. Als God zegt dat zullen sterven dan is God soeverein om de gevolgen van onze daden tegen te houden. Dan is dat niet omdat wat satan zei eigenlijk wel een beetje klopt!
Die halve waarheid waar je wrschnl op doelt over het zijn als God, is trouwens misschien nog niet een 1/10000 ste waarheid, dat ze meer op God zouden lijken door kennis van goed en kwaad, geld alleen voor het heel kleine gebiedje van kennis van goed en kwaad, maar op alle andere vlakken lijken ze juist veel minder op God door deze kennis. (anders waren we een stuk gelukkiger hier op aarde geweest

)
Helaas geeft de NBV wel alle aanleiding tot jouw statement. Maar lees wat er in de SV staat:
Genesis 3:22 (SV): “Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.”
Deze vertaling koppelt het op God lijken nog heel specifiek aan het kennen van goed en kwaad. Alleen daarin zijn de mensen op God gaan lijken.
In al het andere zijn we als mensen juist veel minder op hem gaan lijken, omdat hiermee een breuk ontstond in de relatie met God. Met name de NBV, heeft hier een zeer twijfelachtige vertaling gekozen

, die meegaat in de leugen van een mens die echt in alles gelijk in God zou kunnen zijn!
Verder ben ik het met de reactie van Henk G eens, al zou ik wat radicaler zeggen dat God doordat hij een engel voor de tuin plaatste en daarmee voor de boom des levens, de mensen beschermde tegen zichzelf. Namelijk een eeuwig leven met pijn en ellende waar deze schepping onder gevangen is, waar geen bevrijding en overwinning mogelijk was door een opstanding uit de dood. Dus ik ben God persoonlijk zeer dankbaar voor deze bescherming en mogelijkheid tot een nieuw leven na de dood. God wilde niet dat we eeuwig zonder relatie met Hem zijn.
B.
quote:
Of de dood, ziekte, rampen e.d. niet zouden optreden in het leven van mensen zonder kennis van goed en kwaad, is eigenlijk niet de vraag. Ook in het leven van ethisch-onbewuste dieren en mensen (verstandelijk gehandicapten) treden rampen en ziekten op.
Hoezo is dat niet de vraag… Dat is toch waar we mee zitten. Een onrechtvaardige wereld, waar we gevangen zitten in dood, ziekte en rampen. Dan is toch de vraag hoe we hier in terecht zijn gekomen en nog veel meer hoe we hier weer uit komen. Ervaring van zegeningen en ellende zijn intrinsiek verbonden zijn aan kennis van goed en kwaad. Als we dit erkennen dan wil je niet meer vertrouwen op eigen inzicht maar alleen op God en op zijn leiding door zijn Geest. Als God actief de dood heeft voorkomen, dan kan hij ook zeker actief een deel van die gevolgen van onze zonde vanuit zijn Wil toch op de wereld neer laten komen zodat we toch de gevolgen van zonde zouden leren kennen zodat we naar Hem roepen en onze hoop op hem stellen om de complete verlossing te verkrijgen, die is in Jezus Christus. Dit alles is alleen te begrijpen als je start van het gegeven dat God actief de dood tegenhoud zodat we ons tot hem kunnen bekeren en onze relatie met Hem hersteld kan worden in dit leven. Helaas heeft de mens verantwoordlijkheid gekregen voor de wereld om zich heen en staat het in voortdurende interactie met die wereld, ook voor het ethisch onbewuste deel van die wereld heeft zijn keuze voor de kennis van zegeningen en ellende, goed en kwaad, dan ook vergaande gevolgen, omdat de mensen in hun op doen van kennis daar lichamelijk van afhankelijk zijn. Terwijl God in zijn kennis niet afhankelijk is van een lichaam en interactie via het lichaam met de wereld, de mens per definitie wel. (ook al denken velen van niet en verwachting hun verlossing van wetenschappelijke vooruitgang)
Romeinen 8
“Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. 19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods. 20 Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om (de wil van) Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, 21 in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods. 22 Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is. 23 En niet alleen zij, maar ook wij zelf, [wij,] die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam.”
Wat als we volledig en in alles op Gods leiding vertrouwen volkomen in Gods wil leren staan en al het vertrouwen op eigen kennis van goed en kwaad opgeven?
Dan worden we door Gods Geest geleid.
“Rom 8:14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods.”
Dan wacht de schepping met reikhalzend verlangen op het moment dat dit openbaar wordt.
Wanneer wordt dit openbaar? Als we door Gods Geest geleid worden!