Van gevallen opzich weet ik niet genoeg om een oordeel te kunnen geven, wel is mij duidelijk dat in bijv. het geval van Gumus de overheid laks is geweest, ze is te lang, niet duidelijk geweest met tot gevolg dat de familie reeds was ingeburgerd.
Of het daadwerkelijk levensbedreigend zou zijn voor hen om terug te gaan weet ik niet, je moet ook in dat geval rekening houden met mensen die 'gewoon', zonder dat hun leven bedreigd word oid, hun geluk komen beproeven in het westen, met het risico dat ze niet terug kunnen komen omdat ze in het land van herkomst gezien worden als 'verraders'.
Het derde stuk dat je quootte hoorde bij het tweede, ik had niet de intentie alles op het bord van de overheid te schuiven, en al helemaal niet om me te verschuilen achter 'Gods roede'.
Toch heeft de overheid een zekere taak, en waar ik als christen de overheid kan stimuleren te doen wat God van ons vraagt wat betreft hulp aan hulpbehoevenden, zal ik dat zeker doen, en dat zie ik als, ook al is het indirect, hulp aan hulpbehoevenden.
En wat de gereformeerde smoel betreft, heb ik een persoonlijke mening (dus CU-ers pas op

): De CU heeft geen smoel, en mocht ze die toch blijken te hebben, durven ze die zeker niet te laten zien! en al die grefo's maar netjes CU stemmen omdat dat het zo hoort

CU stelt niks voor, juist wat betreft de grote smoel, die Schutte nog wel eens had (niet dat ik zo'n GPV-er was/ben ofzo hoor), laat de CU flink tekort komen, erg jammer...