quote:
Koerok schreef op 27 september 2005 om 11:57:Tot op zekere hoogte heb je daar gelijk in. Als een geest ogenschijnlijk willekeurig te werk gaat, dan valt daar nooit achter te komen. Maar punt is en blijft dat er dan gewoon geen reden is om aan te nemen dat zo'n geest bestaat. Als we rekening moeten gaan houden met alles wat mogelijk bestaat, dan moet je van alles en nog wat gaan geloven. Ik zie daar het nut niet van in. En in het geval van kwade geesten vind ik het voornamelijk bangmakerij.
Ik bedoel niet dat een geest altijd willekeurig te werk gaat. Zo'n geest (als ie bestaat) kan best heel doelgericht werken. Stel - for the sake of argument - dat die geest bepaalde mensen wil beïnvloeden en in z'n macht krijgen. Dan is dat z'n doel en wat ie doet is daarop gericht. Om dan als geest mee te gaan werken aan een wetenschappelijk experiment past niet bij dat doel. Als die geest namelijk gewoon als een automaatje reageerde elke keer dat er een kwartje in gegooid werd, dan zou het eerder lijken of we te maken hebben met e.o.a. natuurkracht ofzo. Of wellicht heeft zo'n geest er helemaal geen behoefte aan dat al te veel mensen in z'n bestaan en z'n kracht gaan geloven omdat er een succesvol onderzoek is geweest?
Het probleem is dus dat experimenten niet werken, maar er zijn natuurlijk ook andere bronnen van kennis hierover (en dan bedoel ik niet 'geestelijke bronnen'). Er lopen namelijk genoeg mensen rond met
ervaringen. Dat zijn natuurlijk altijd beperkte middelen/bronnen, en veel ervan zal toeval zijn of inbeelding, maar ik heb toch ook wel eens 'verhalen' gehoord waarbij ik de conclusie: 'verzonnen' of 'inbeelding' echt niet durf te trekken.
Zo heb ik sinds kort contact met een meisje, wat vorig jaar last kreeg van occulte verschijnselen. Ze komt uit een familie waar paranormale zaken als heel gewoon worden gezien, veel neo-paganisme, wicca, etc. Zij speelde veel met tarot-kaarten, omdat ze merkte dat het leek te werken
1. Op een gegeven moment echter, begon ze een bepaalde schim te zien buiten voor het raam. Niet een mens wat voor het raam stond, maar een vage schim. Ze dacht daar niks ernstigs van en vertelde het gewoon aan haar moeder. Ze had het wel eens met haar moeder over 'het mannetje achter het raam', etc. Na een tijd werd die schim echter opdringeriger, ze zag hem ook elders in het huis en niet alleen buiten het raam. Ook werden de contouren meer solide en kreeg de schim gelaatstrekken enz. De schim zei ook wel eens (bedreigende) dingen.
Nu had dit meisje al vroeg van haar oma geleerd dat je bij contact met geesten en machten die je boven je pet gingen omdat je zelf nog niet machtig of krachtig genoeg was, gewoon moest zeggen: "ik ben hier nog niet klaar voor, ga weg" o.i.d. dus dat deed ze ook herhaaldelijk, maar dat werkte niet echt. Op een gegeven moment deed de schim zelfs alsof hij haar wilde doden
2.
het meisje heeft haar verhaal aan een godsdienstleraar (ze zat op een algemeen christelijke school) verteld, en die begon zich zorgen te maken. Die adviseerde haar om de geest/schim te gebieden om weg te gaan in de naam van Jezus. Zij geloofde dat allemaal niet zo, en wilde het ook eigenlijk niet proberen omdat ze het nogal vreemd vond om de naam van iemand aan te roepen waar ze helemaal niet in geloofde. Uiteindelijk heeft ze het toch geprobeerd (baat het niet dan schaadt het niet) en de verschijningen zijn van af dat moment helemaal verdwenen. Bij de eerste keer dat ze het zei verminderde het meteen heel erg (de schim leek te vervagen), en als het soms nog een keer terugkwam, dan was het in heel kleine mate en kon ze het bestrijden met wat de leraar haar gezegd had.
Opvallend aan haar geschiedenis is, dat datgene wat ze van haar oma meekreeg bij de opvoeding, en waarvan ze geloofde dat het wel zou werken, uiteindelijk niet werkte. Het advies daarentegen van een christen (terwijl zij zelf helemaal geen christen was) om in de naam van Jezus te gebieden weg te gaan, bleek wel verbluffend goed te werken. Dit gebeuren heeft op mij (als echte beta) heel veel indruk gemaakt, en het is voor mij toch echt een aanwijzing dat er meer is dan we kunnen waarnemen en waarmee we kunnen experimenteren.
1 Ik geloof niet zo erg in tarot, en ik denk eigenlijk dat het net als horoscopen dusdanig algemeen en zweverig is dat je je er makkelijk in kunt herkennen. Maar ik sluit niet uit dat iets wat in principe geen kracht heeft, zoals tarot, wel misbruikt kan worden door kwade krachten.
2 Nu denk ik niet dat zo'n schim dat zou kunnen, maar zij was er in ieder geval erg bang voor en rende ervoor weg.