quote:
Koerok schreef op 21 september 2005 om 10:17:[...]
Het gaat er natuurlijk om hoe WIJ de ware geest herkennen. De antichrist liegt in mijn voorbeeld dus tegen ONS, niet tegen God.
[...]
En mijn vraag was: Hoe maak je als
mens het onderscheid?
[...]
Je snapt het niet. Ik bedoel het natuurlijk andersom, maar daar ga je zometeen op in.
Ik snap je nu (het andere leek me ook al zeer onlogisch

)
quote:
Bingo!
Inderdaad.
quote:
Beproeven, das makkelijker gezegd dan gedaan. Nogmaals: Wat zijn daarbij de criteria? Hoe maak ik onderscheid tussen de ware geest en immitatie?
[...]
De boodschap kan nogmaals gewoon gelogen zijn, dus daar heb je niets aan. Lijkt me niet zo moelijk voor de antichrist om te zeggen dat hij gelooft in Jezus de messias en dat hij van 'm houdt.
[...]
Dus geen enkele criteria, maar gewoon gevoelsmatig. Dat dacht ik al. Dan wederom mijn vraag: Waarom staat dat dan niet in I Joh. 4? Waarom staat daar niet: "Maakt u zich geen zorgen, de ware geest is altijd bij u om de antichrist te herkennen"?
Niet gewoon gevoelsmatig. Het kan er zo mooi uitzien, je zulkt altijd moeten toetsen. Als het goed zit kom je daar ook achter. En is er herkenning door de Heilige Geest. Dat is wat anders dan gevoelsmatig iets wel mooi vinden. Dat zegt niets over het goed zijn, maar kan bedriegen. Daarom staat er in de bijbel dat je sowieso moet toetsten.
Criteria:
1. Toets de boodschap aan de bijbel
2. Wordt er iets voorspelt, moet het uit komen
3. Zet de betreffende 'geest' Jezus in het middelpunt van zijn boodschap of gaat het om zichzelf. Of om de dingen die gebeuren.
4. Wordt het kruis gepredikt: Jezus lijden en sterven en dat het betekent dat het nu ook niet meer om ons gaat: wij moeten ons kruis opnemen.
5. In het uiterste geval van gebondenheid/bezetenheid: de geest toetsen door te ondervragen.
6. Dit allemaal ingebed in gebed om onderscheidingsvermogen - een gave van de Geest.
quote:
Inderdaad, en dat antwoord zal 'Ja' zijn.
Ja, de boze geesten geloven in Jezus
en zij sidderen. Zij weten dat Hij bestaat maar accepteren Hem niet boven zich als Heer. Dus geen
erkenning van hem als Heer over alles.
Ze zullen in deze extreme gevallen van gebondenheid/bezetenheid, zich misschien niet onmiddelijk blootgeven, maat het gewenste antwoord geven.
Toch zal er na weer dezelfde vraag stellen wel echt antwoord komen. En dan is het niet 'ja' maar zeggen ze hun eigen naam. En die is anders en dan zal zijn ware aard openbaar worden.
Een voorbeeld wat ik las in: In drie golven - gaat over een bepaalde uiting het zgn. vallen in de geest - achterover vallen op het moment dat iemand je de handen oplegt of voor je bidt - is dit van God of niet.:
quote:
Voorganger S. du Plessis uit Zuid Afrika vertelt:
‘Ongeveer vijfentwintig mensen bezochten mij met problemen nadat ze deze ervaring hadden. Een persoon, die zelf voor anderen had gebeden dat ze zouden vallen, kwam ook bij me voor bevrijding. Toen ik me tot de geest richtte, die veroor-zaakt dat mensen vallen, viel ze achterover. In een andere geval sprak ik een persoon aan in de tong waarin ze sprak. Toen ik haar vroeg waar de geest, die haar bezette vandaan kwam, antwoordde hij: “Ik ben de geest die haar liet vallen, toen de evangelist voor haar bad”. (De persoon die voor haar bad is een zeer bekende evangelist van de “rust in de geest” groep).
De geest vertelde toen dat hij een sterke oosterse geest was met de naam Sharabandi. Ik weet niet wat de naam betekent. De geest herhaalde steeds “Ik ben machtig”. Hij zei dat hij een heilige geest was, die uit de tempel kwam. Toen ik hem vroeg: “Geloof je dat Jezus Christus in het vlees is gekomen?” begon hij te vloeken (...)
citaat uit: Ds. D. B. Dick, Slain in the spirit, Greytown Zuid Afrika, z.j., blz. 13
Twee andere voorbeelden uit het boek Die Geistesgaben van Kurt Koch.
quote:
Koch bezoekt een predikant in Canada, in wiens gemeente de opwekking uitgebroken is, en hoort het volgende verhaal. Een vrouw gaat steeds in tongen bidden op bidstonden, zonder dat er vertolking is. Tenslotte vragen de broeders haar in het Engels te bidden, omdat er geen vertolking is. De vrouw doet dit niet. De broeders besluiten dan de geest te testen. Wanneer de vrouw weer in tongen bidt, vragen de broeders: ‘Jij in tongen sprekende geest, belijd je dat Jezus in het vlees is geko-men?’ Geen antwoord. De broeders herhalen de vraag. Weer geen antwoord. Uiteindelijk bevelen de broeders: ‘In Jezus’ naam gebieden we je, in tongen sprekende geest, vertel ons de waarheid, belijd je Jezus Christus?’ Nu volgt een onverwach-te reactie. Uit de vrouw schreeuwt de geest met een mannenstem: ‘No, I hate him’.
De situatie is duidelijk. Het spreken in tongen van de vrouw is demonisch.
In Florida vertelt een christen over een vreemde ervaring met een spreker in tongen. Omdat er geen vertolking is, vraagt de man aan de in tongen sprekende geest of hij Jezus in het vlees belijdt (1 Joh. 4:2). Eerst komt er geen antwoord. Tenslot-te zegt de geest: ‘Ik behoor tot een kerk’. ‘Tot welke kerk?’, vraagt de man. ‘Tot de kerk van satan’, is het antwoord. Na deze afschuwelijke bekentenis gebiedt de man de boze geest in de naam van Jezus de in tongen sprekende vrouw te verla-ten.
Citaat uit: Dr. K. Koch, Die Geistesgaben, Brunnen Verlag Basel, 1986