Auteur Topic: Hoe herken je een antichrist?  (gelezen 12833 keer)

Koerok

• Bekijk profiel
Hoe herken je een antichrist?
« Gepost op: september 21, 2005, 09:15:57 am »
Modbreak:
Naar aanleiding van het topic Ander geloof? is deze discussiedraad ontstaan (afgesplitst dus)

1 joh. 4

quote:

2 De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. 3 Iedere geest die dit niet belijdt,
(4:3) Iedere geest die dit niet belijdt komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld.
Dus de antichrist is degene die Jezus Christus ontkent....beetje een open deur hè. :?
Maar stel nu dat de antichrist stiekem liegt en hij belijdt dat WEL? Hoe herken je hem dan?

quote:

4 U, kinderen, komt uit God voort en u hebt de valse profeten overwonnen, want hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst. 5 Die valse profeten komen uit de wereld voort. Daarom spreken zij de taal van de wereld en luistert de wereld naar hen. 6 Wij komen uit God voort. Wie God kent luistert naar ons. Wie niet uit God voortkomt luistert niet naar ons. Hieraan kunnen we de geest van de waarheid en de geest van de dwaling herkennen.
Wat wordt hier nu in vredesnaam mee bedoeld? We spreken toch allemaal de 'taal van de wereld'? En ook nu geldt weer: Als er een andere taal is, kan de antichrist dat dan niet 'simuleren'?

Kortom: Om de antichrist te herkennen hebben we hier volgens mij helemaal niets aan... :|
« Laatst bewerkt op: september 21, 2005, 11:27:50 am door E-line »
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 21, 2005, 09:17:46 am »

quote:

stekeltje schreef op 20 september 2005 om 23:19:
De Geest openbaart mij dat de zogenaamde 'christusgeest' waar men hierover praat NIET van God komt.
Dat begint te lijken op de befaamde 'geesteswetenschap' waar de antroposofen het altijd over hebben, oftewel: gewoon afgaan op je gevoel en/of intuitie.
Vraag: Waarom staat dat er dan niet?
« Laatst bewerkt op: september 21, 2005, 09:18:28 am door Koerok »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 21, 2005, 10:04:31 am »

quote:

Koerok schreef op 21 september 2005 om 09:15:
1 joh. 4

[...]
Dus de antichrist is degene die Jezus Christus ontkent....beetje een open deur hè. :?
Maar stel nu dat de antichrist stiekem liegt en hij belijdt dat WEL? Hoe herken je hem dan?

Stiekem liegen kan bij God helemaal niet. Dus dan is het al een teken die ie niet de Geest van God is. :)
Want God is waarachtig en Zijn Geest is de Geest der waarheid.

quote:

Wat wordt hier nu in vredesnaam mee bedoeld? We spreken toch allemaal de 'taal van de wereld'?
Hier wordt geen letterlijke taal bedoeld, maar een redenering die bij deze wereld zonder God hoort, en in het spreken van de geest van de anti-christ komen Gods gedachten niet naar voren, maar wordt alles belicht vanuit menselijk standpunt met misschien een religieus sausje, maar het zijn niet Gods gedachten.

quote:

En ook nu geldt weer: Als er een andere taal is, kan de antichrist dat dan niet 'simuleren'?
Wat is het nut nu dat Gods Geest zich zou voordoen - simuleren, dat Hij de anti-christ is, maar teigenlijk toch wel van God komt? :?
Is dat wat je bedoeld? Wat heeft God daaraan?

De strekking van dit stukje is m.i. precies andersom: een anti-christelijke geest doet zich voor als de Geest van God.
En dat kun je dus uitzoeken als Christen. Je moet beproeven of het idd Gods geest is, of immitatie.
Het kan twee betekenissen hebben:
Anti = tegen Christus dus de variant waar het duidelijk is.
Anti = in de plaats van het kan ook zijn dat het een prachtig overkomende immitatie is van Christus, en de geest stelt zich dan op/in de plaats van Christus.

quote:

Kortom: Om de antichrist te herkennen hebben we hier volgens mij helemaal niets aan... :|

Ik dacht het dus wel. Toetst de boodschap van de geest. Kun je dit in overeenstemming brengen met Gods woord of is het een verdraaiing?
Verder heeft elke Christen de Geest van God in zich, en die Geest in jou die kan aanvoelen of iets wel/niet uit God is. Het is dan nl dezelfde Geest als die jezelf hebt en de herkenning is daar dan aanwezig.
Is die herkenning er niet, kun je je vraagtekens stellen waar de betreffende geest dan wel uit voort komt. En moet je verder toetsten: de uitingen etc. zoals ik al zei.

Verder is het mogelijk om in extreme gevallen de geesten rechtstreeks te ondervragen.
Als je dan die vraag stelt of ze Jezus erkennen, zal er antwoord komen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 21, 2005, 10:17:24 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 september 2005 om 10:04:

Stiekem liegen kan bij God helemaal niet. Dus dan is het al een teken die ie niet de Geest van God is. :)
Want God is waarachtig en Zijn Geest is de Geest der waarheid.
Het gaat er natuurlijk om hoe WIJ de ware geest herkennen. De antichrist liegt in mijn voorbeeld dus tegen ONS, niet tegen God.

quote:

Hier wordt geen letterlijke taal bedoeld, maar een redenering die bij deze wereld zonder God hoort, en in het spreken van de geest van de anti-christ komen Gods gedachten niet naar voren, maar wordt alles belicht vanuit menselijk standpunt met misschien een religieus sausje, maar het zijn niet Gods gedachten.
En mijn vraag was: Hoe maak je als mens het onderscheid?

quote:

Wat is het nut nu dat Gods Geest zich zou voordoen - simuleren, dat Hij de anti-christ is, maar teigenlijk toch wel van God komt? :?
Is dat wat je bedoeld? Wat heeft God daaraan?
Je snapt het niet. Ik bedoel het natuurlijk andersom, maar daar ga je zometeen op in.

quote:

De strekking van dit stukje is m.i. precies andersom: een anti-christelijke geest doet zich voor als de Geest van God.
Bingo!

quote:

En dat kun je dus uitzoeken als Christen. Je moet beproeven of het idd Gods geest is, of immitatie.
Beproeven, das makkelijker gezegd dan gedaan. Nogmaals: Wat zijn daarbij de criteria? Hoe maak ik onderscheid tussen de ware geest en immitatie?

quote:

Ik dacht het dus wel. Toetst de boodschap van de geest. Kun je dit in overeenstemming brengen met Gods woord of is het een verdraaiing?
De boodschap kan nogmaals gewoon gelogen zijn, dus daar heb je niets aan. Lijkt me niet zo moelijk voor de antichrist om te zeggen dat hij gelooft in Jezus de messias en dat hij van 'm houdt.

quote:

Verder heeft elke Christen de Geest van God in zich, en die Geest in jou die kan aanvoelen of iets wel/niet uit God is. Het is dan nl dezelfde Geest als die jezelf hebt en de herkenning is daar dan aanwezig.
Is die herkenning er niet, kun je je vraagtekens stellen waar de betreffende geest dan wel uit voort komt.
Dus geen enkele criteria, maar gewoon gevoelsmatig. Dat dacht ik al. Dan wederom mijn vraag: Waarom staat dat dan niet in I Joh. 4? Waarom staat daar niet: "Maakt u zich geen zorgen, de ware geest is altijd bij u om de antichrist te herkennen"?

quote:

Verder is het mogelijk om in extreme gevallen de geesten rechtstreeks te ondervragen. Als je dan die vraag stelt of ze Jezus erkennen, zal er antwoord komen.
Inderdaad, en dat antwoord zal 'Ja' zijn.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 21, 2005, 10:21:27 am »

quote:

1 joh. 4

[...]
[...]
Wat wordt hier nu in vredesnaam mee bedoeld? We spreken toch allemaal de 'taal van de wereld'? En ook nu geldt weer: Als er een andere taal is, kan de antichrist dat dan niet 'simuleren'?
'De wereld' wordt in het NT vaak als term gebruikt voor een niet-christelijke houding, kenmerken: leugens, bedrog, losbandigheid, zelfzucht, geldzucht, eigen baas willen zijn etc. (zie hiervoor bijv. Jac 3:13- 4:10 en Jezus' uitspraken staan vol met de tegenstelling tussen 'de wereld' en Hem en zijn volgelingen (kijk voor de grap eens hoe vaak 'wereld' in het hele NT of in het evangelie naar Joh. wordt genoemd, of lees joh. 17 eens)

quote:

Het gaat niet alleen om uiterlijke kenmerken, hier heb je de Heilige Geest ook voor. Die verscherpt het onderscheidingsvermogen, o.a. door bijbelkennis en door kennis van wat God leert en wat God niet leert. Als iemand de kern van het evangelie niet leert, is hij in ieder geval geen christen, en als iemand die kern aanvalt, verdraait, verminkt, dan is het een antichrist.
Maar voor een niet-christen is het volgens mij moeilijk om echt te begrijpen wat dat onderscheidingsvermogen inhoudt, en hoe de Heilige Geest communiceert. Als je het hele NT gelezen hebt, zul je het wellicht rationeel wat beter snappen, maar het invoelen - tja, dan moet je God de kans geven Zich te bewijzen ;)
« Laatst bewerkt op: september 21, 2005, 11:25:38 am door E-line »

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 21, 2005, 10:36:54 am »

quote:

E-line schreef op 21 september 2005 om 10:21:
Maar voor een niet-christen is het volgens mij moeilijk om echt te begrijpen wat dat onderscheidingsvermogen inhoudt, en hoe de Heilige Geest communiceert. Als je het hele NT gelezen hebt, zul je het wellicht rationeel wat beter snappen, maar het invoelen - tja, dan moet je God de kans geven Zich te bewijzen ;)
Maar dan nog kun je wel uitleggen hioe het zit. Ik begrijp dus dat je als christen dat verschil gewoon 'voelt', omdat een antichrist zich nooit helemaal voor kan doen als de Heilige Geest? Hij kan het gevoel wat de HG je geeft niet voldoende simuleren? Dat zou het (rationeel) in ieder geval duidelijk maken.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 21, 2005, 10:43:43 am »
Inderdaad, uiteindelijk zal zoiemand door de mand vallen. De duivel kan zich wel voordoen als een engel van het licht, zie 2 kor 11. Als je Jezus hebt leren kennen, kun je iemand die doet of hij Jezus is (maar dan net anders) echt wel herkennen. Misschien niet 123, maar wel na verloop van tijd, en zéker als zoiemand langzaam maar zeker z'n ware aard laat zien (en dat is toch niet onwaarschijnlijk, als iemand de kern wil verdraaien - en dat is het doel van het doen-alsof, toch? - , zal dat in het begin niet duidelijk zijn, maar na verloop van tijd wel degelijk).

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 21, 2005, 10:51:45 am »
Belangrijkste pijlers zijn dus: Jezus is onveranderlijk, de kern van het evangelie ook, en de bijbel als woord van God is de maatstaf, en de Heilige Geest werkt via die bijbel, en Hij verlicht ons verstand, geeft inzicht en fijngevoeligheid, en als je afhankelijk blijft van Hem, blijft Hij je ook inzicht geven.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 21, 2005, 10:58:35 am »
Maar wat is het gevaar dan nog? Je leeft gewoon volgens de bijbel en dan heb je nergens last van. Waarom dan waarschuwen voor een antichrist die zich anders voordoet?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 21, 2005, 11:06:14 am »

quote:

Koerok schreef op 21 september 2005 om 10:58:
Maar wat is het gevaar dan nog? Je leeft gewoon volgens de bijbel en dan heb je nergens last van. Waarom dan waarschuwen voor een antichrist die zich anders voordoet?

omdat mensen eigenwijs zijn misschien? Als je er niet expliciet een waarschuwing bijzet, zijn mensen eerder geneigd om toch aandacht te schenken aan zo'n antichrist? En om mensen scherp te houden wellicht? E-line stipte aan dat je niet altijd in eerste instantie al weet wat er aan de hand is. En als de veranderingen (van imitatie, naar verdraaiing) heel geleidelijk gaan, dan merk je dat niet altijd op.

edit: en een ander doel van zo'n waarschuwing is natuurlijk ook steun geven of bemoedigen. Deze waarschuwing geeft aan dat als je de Heilige Geest vertrouwt, dat je er dan wel uitkomt en er wel achter komt of de 'geest' waar je mee te maken hebt, een goede is.
« Laatst bewerkt op: september 21, 2005, 11:24:51 am door E-line »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 21, 2005, 11:07:58 am »
Heeft volgens mij te maken met de verwarring die er (zeker in de jonge christelijke kerk) was (en nog kan zijn, vooral onder mensen die net zijn gaan geloven) als er iemand kwam die verkondigde dat Jezus wel was gestorven, maar dat de opstanding bijvoorbeeld helemaal niet zo letterlijk gebeurd kan zijn ("menselijk lichaam opgestaan - jeah right"), maar dat het gaat om de innerlijke kracht, de goddelijke vonk, enz. Hoe weet je nou of dat in tegenspraak is met de échte boodschap? Als je niet weet dat er gevaar is van verslapping of verdraaiing, ben je minder op je hoede, denk ik.
Daarnaast is de weerstand tegen het echte evangelie een domper op de vreugde die je als pas-bekeerde kerk had. Nu is het aangekondigd, en er is tegen gewaarschuwd, en er zijn criteria voor. da's toch een stuk minder verwarrend :)

Maar inderdaad, als je echt volgens de bijbel in relatie met God en in afhankelijkheid van zijn Geest blijft leven, zal dwaalleer geen effect op je kunnen krijgen. Helaas is een mens geneigd te verslappen en is ie liever niet afhankelijk maar zelf-voorzienend... ook christenen hebben daar last van...
edit:He Nunc, je was me voor... tjonge we zeggen praktisch hetzelfde  O-)
« Laatst bewerkt op: september 21, 2005, 11:10:29 am door E-line »

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 21, 2005, 11:45:36 am »

quote:

Koerok schreef op 21 september 2005 om 09:17:
[...]
Dat begint te lijken op de befaamde 'geesteswetenschap' waar de antroposofen het altijd over hebben, oftewel: gewoon afgaan op je gevoel en/of intuitie.
Vraag: Waarom staat dat er dan niet?

Dat staat toch ook gewoon in de brief van Johannes. Dat staat er JUIST wel... :?

Heeft trouwens niks met geesteswetenschap of antroposofie te maken. JUIST niet.
Om dit te begrijpen is het handiger denk ik, om het NT te lezen en je te verdiepen in de werking van de H. Geest. Lees met name 1 Korinthiers en 1 Johannes. Daar staat het gewoon in.

Jij snapt het niet omdat je de Bijbel benadert als losse contexten, zonder verband. De Bijbel is een serie boeken. Om losse tekstfragmenten te snappen moet je de inhoud en context van het hele boek kennen en de context van de serie boeken waar dat ene boek een onderdeel van vormt.
« Laatst bewerkt op: september 21, 2005, 11:47:23 am door stekeltje »

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 21, 2005, 12:01:06 pm »

quote:

stekeltje schreef op 21 september 2005 om 11:45:
Dat staat toch ook gewoon in de brief van Johannes. Dat staat er JUIST wel... :?
Nee, er staat niets over intuitie of gevoel. Nu ik het nog een keer lees kan ik er eigenlijk niets anders uithalen dan: Wij hebben de ware leer, dus iedereen die iets anders leert heeft niet de ware leer. Hoedt u dus voior diegenen die iets anders leren dan wij...

quote:

Heeft trouwens niks met geesteswetenschap of antroposofie te maken. JUIST niet.
Het gaat me hierbij om het gebruik van intuitie bij waarheidsvinding. Dat antroposofie inhoudelijk iets anders leert is duidelijk, maar de methode is hetzelfde: Vertrouw op je gevoel/intuitie.

quote:

Om dit te begrijpen is het handiger denk ik, om het NT te lezen en je te verdiepen in de werking van de H. Geest. Lees met name 1 Korinthiers en 1 Johannes. Daar staat het gewoon in.
Zal ik doen, maar men verwees in eerste instantie naar I Joh. 4.

quote:

Jij snapt het niet omdat je de Bijbel benadert als losse contexten, zonder verband. De Bijbel is een serie boeken. Om losse tekstfragmenten te snappen moet je de inhoud en context van het hele boek kennen en de context van de serie boeken waar dat ene boek een onderdeel van vormt.
Vind ik iets te gemakkelijk. Ook als het uiteindelijk om het grotere geheel gaat, moeten de details wel kloppen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 21, 2005, 12:13:01 pm »
Volgens mij stuit Koerok hier op een heel oud prbleem, wat hij terecht benoemt: hoe herken je de Geest?
Een deel van de kritiek op de klassieke GKv is dat zij zo weinig met de Geest 'doen'. Er is weinig aandacht in preken voor de Heilige Geest, laat staan voor de gaven/vruchten ervan. (Om niet te zeggen dat gaven als in tongen spreken ea gewantrouwd worden. Maar dat terzijde.) Ik denk dat die vrees te maken heeft met het wantrouwen vd eigen intuitie. Wij mensen zijn immers vooral slecht...

En een antwoord op een eerdere vraag van Koerok: 2 Kor 11: 13 Schijnapostelen zijn het, die zich door oneerlijk te werk te gaan voordoen als apostelen van Christus. 14 Dat is ook geen wonder, want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht. 15 Het ligt dus voor de hand dat ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren van de gerechtigheid.
Satan kan zich iig voordoen als een van God gezonden boodschapper. Dus lijkt het mij terecht dat christenen de waarheden die in hen naar boven borrelen kritisch onderzoeken.

[edit]
Vragen die in zo'n discussie beantwoord moeten worden zijn:
- definitie van 'anti-christ': Is dat alleen satan, of zijn alle gevallen engelen anti-christenen? Of zijn het ook mensen. Zijn het mensen die willens en wetens zondigen/ een pact met de satan hebben gesloten? Of zijn het alle mensen die zich geen kind van God kunnen noemen (denk aan wat Jezus zei: 'wie niet voor mij is, is tegen mij'.)
- hoe kan een anti-christ zich openbaren aan Gods kinderen? 1 Joh laat zien dat die iig via mensen kan: boodschap verspreiden via de woorden en daden van valse apostelen.
Kan een gevallen engel ook in het hart van mensen werken? Of speelt er in mensenharten alleen het menselijke mee, en de Geest van God als zij Zijn kinderen zijn?

Ik heb daar iig geen antwoorden op.
Daarom kijk ik maar kritisch naar de dingen die in mij naar boven borrelen. De bijbel zelf gebruik ik daarbij als toetssteen. Mij zul je iig niet horen zeggen 'De Geest liet mij weten dat ...'.
« Laatst bewerkt op: september 21, 2005, 12:22:07 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 21, 2005, 12:13:35 pm »
Het gaat niet om waarheidsvinding. Het is geloof, geen wetenschap...
Als iemand dingen gaat roepen die niet in lijn staan met de Bijbel (de ware leer) dan verkondigt hij een valse leer.

Sommige dingen zijn heel simpel. Ik merk in jouw posts dat je een ander denkkader hanteert dan wij en dan de schrijvers van de bijbelboeken ook een ander denkkader hanteren dan jij. :)

Dat verklaart wellicht een hoop misverstanden.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 21, 2005, 12:25:20 pm »
offtopic:Ik vind Koerok een uitstekend denkkader hebben. Hij doorgrondt meer dan menig christen.

En ik snap de uitspraak 'het gaat niet om waarheidsvinding' niet. Wat de Geest zegt is waar (geloof), maar wat komt van de Geest (waarheidsvinding)? Het lijkt mij dat je daar wel zorgvuldig mee om moet gaan.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 21, 2005, 12:32:26 pm »
Mijn 2 cent. De antichrist is die persoon die komt in plaats van de christus. Hij doet alsof hij christus is. Het zou ook kunnen dat de antichrist zich manifesteert als meerdere entiteiten als een machine, of als een instantie.

Bijvoorbeeld. In israel landt volgende maand een ufo. De wezens in deze ufo lijken goede bedoelingen te hebben met de mensheid en ze leren ons in korte tijd ons leven verbeteren. Ook verrichten ze wonderen vergelijkbaar aan die van Jezus. Mensen uit de dood opwekken en over water lopen enzo. So far so good.

Dan beweren ze dat de mensheid oorspronkelijk door hen geschapen was. Dat zij eigenlijk de God zijn. En dat Jezus een van hen in menselijke vorm was om ons bij te sturen. Vervolgens gaan ze als faraos op hun troon zitten en verwachten van ons dat we hen het goddelijk respect geven. Dit is een voorbeeld van een mogelijke antichristus.

Bijvoorbeeld. Jan pieter uit klazinaveen heeft bijzondere krachten. Hij kan op meerdere plekken tegelijk zijn, mensen genezen en licht geven. Hij beweert dat hij deze goddelijke krachten heeft omdat hij een met God is. So far so good. Maar vervolgens start hij kerkdiensten waarin hij beweert dat totale overgave aan hem je leidt tot God. Blam antichrist.

De komende christus zal geen schakel tussen de mens en God plaatsen en zeker niet zichzelf. De komende christus zal juist schakels tussen de mens en God weghalen.

Persoonlijk geloof ik dat de komende christus zich aankondigt van binnen. Je zult hem voelen lang voordat je hem ziet. Misschien begrijp je in eerste instantie niet wie hij is of waar het gevoel vandaan komt.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 21, 2005, 12:33:39 pm »

quote:

elle schreef op 21 september 2005 om 12:25:
Ik vind Koerok een uitstekend denkkader hebben. Hij doorgrondt meer dan menig christen.
Dank je elle, ik voel me zeer vereerd. :)

quote:

En ik snap de uitspraak 'het gaat niet om waarheidsvinding' niet.
Nee, die snap ik ook niet.
Aan stekeltje:
Het gaat hier toch om de vraag of een boodschap of innerlijke gewaarwording van God komt of van de antichrist (in schaapskleren)? Dat is dat dan toch waar of niet waar, en het zoeken naar het juiste antwoord kun je dan toch omschrijven als 'waarheidsvinding'? :?

sium

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 21, 2005, 01:34:18 pm »
Ik “voel” niet zo veel voor dat gevoelsmatige.
Zou het niet zo zijn, zoals e-line schreef, dat hij (of zij) uiteindelijk door de mand zal vallen?
De wolf in schaapskleren zal uiteindelijk toch wat te peuzelen moeten hebben om niet de hongerdood te sterven?
Dat er voor gewaarschuwd wordt lijkt me vrij logisch: kinderen leer je toch ook dat ze geen snoepjes aan moeten nemen van vreemden?
En toch zal er een grijs gebied zijn (zo blijken “lieve ooms” ook wel eens een snoepje aan te bieden...). Ik heb het idee dat die nuances in Joh. niet uitgewerkt worden. E.e.a. wordt nogal eens zwart-wit gesteld om de duidelijkheid te bewaren.
Uiteindelijk zullen m.i. de uitspraken en/of daden van een “anti-christ” niet stroken met: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf?

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 21, 2005, 01:34:53 pm »

quote:

Modbreak:
Naar aanleiding van het topic Ander geloof? is deze discussiedraad ontstaan (afgesplitst dus)

1 joh. 4

[...]

[...]

De antichrist is hij, die ontkent, dat de Christus in hem woont. Dat bedoelde Johannes, toen hij schreef:'Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God' In het laatste deel van de zin, laat Johannes de naam 'Christus' achterwege. Dat deed hij ongetwijfeld niet toevallig. Hij wilde hiermee zeggen: Wie  loochent, dat de Christus in ieder mens woont, is niet uit God. Ieder mens IS ten diepste, of in beginsel, een Jezus Christus, want Paulus schreef 2 Kor.13:'Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt. Of gelooft gij niet, dat Jezus Christus in u is'. Hij identificeert dus alle mensen met 'Jezus Christus'  Was de Geest Gods in Jezus? Dan is Hij ook in alle mensen. Was de Geest Gods niet in Jezus, dan is Hij in niemand!

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 21, 2005, 02:17:35 pm »
P. Gefeliciteerd in het volledig verwarren van mijn tedere zieltje.. :)

Bedoel je nou te zeggen dat elke atheist een antichrist is?

sium: Soms denk ik dat gevoel, gecultiveerd en juist gebruikt, het enige compas is dat we hebben in het beoordelen van mensen en dingen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 21, 2005, 02:28:48 pm »

quote:

E-line schreef op 21 september 2005 om 11:07:

edit:He Nunc, je was me voor... tjonge we zeggen praktisch hetzelfde  O-)

offtopic:
Zo is dat toch in een goede relatie :P
Aquila post niet veel, maar als ie wat post is het soms ook exact hetzelfde als wat ik zou zeggen. We hebben het wel eens gehad: Hij op de laptop en ik achter een andere computer, allebei hetzelfde bericht posten.

Dit is een mooi voorbeeld dat als je dezelfde geest hebt, tot dezelfde dingen komt. Iig niet tot het tegenovergestelde.
En satan zal ook als ie het tegenovergestelde wil bereiken, vaak niet zo duidelijk dat het echt te herkennen is als.... Maar het is vaak een mengvorm: waarheid en leugen listig doorelkaar heen gevlochten.
Zoals de slang in het paradijs met Eva in gesprek ging maar onmiddelijk Gods woord verdraaide en er wat bijmaakte wat God gezegd zou hebben.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

sium

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 21, 2005, 02:52:23 pm »

quote:

Nikolov schreef op 21 september 2005 om 14:17:
sium: Soms denk ik dat gevoel, gecultiveerd en juist gebruikt, het enige compas is dat we hebben in het beoordelen van mensen en dingen.

Gevoel is in ieder geval niet uit te schakelen, vandaar misschien de "paradox" in mijn eerste zin?
Of je er altijd op moet "varen" is een tweede.
Je ontkomt er denk ik niet aan dat je mensen en dingen inschat op uitspraken en daden? Anders blijft het gissen en stuurt je gevoel je alle kanten op?

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 21, 2005, 02:59:43 pm »

quote:

sium schreef op 21 september 2005 om 14:52:
Je ontkomt er denk ik niet aan dat je mensen en dingen inschat op uitspraken en daden? Anders blijft het gissen en stuurt je gevoel je alle kanten op?
Als je dit zou testen en het zou resulteren in een uitkomst die vergelijkbaar is met blind gokken, dan heeft het weinig zin om op je gevoel te varen. Maar gevoel wordt ook gevoed door waarneming (niet altijd bewust) en ik denk daarom dat we in de praktijk vaak beter scoren. En inderdaad, soms ontkom je er niet aan. Vaak heb je niet alle gegevens voorhanden en moet er toch een beslissing worden genomen. In zulke gevallen zal het toch op 'gevoel' moeten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 21, 2005, 03:28:42 pm »

quote:

Koerok schreef op 21 september 2005 om 10:17:
[...]
Het gaat er natuurlijk om hoe WIJ de ware geest herkennen. De antichrist liegt in mijn voorbeeld dus tegen ONS, niet tegen God.

[...]
En mijn vraag was: Hoe maak je als mens het onderscheid?

[...]
Je snapt het niet. Ik bedoel het natuurlijk andersom, maar daar ga je zometeen op in.

Ik snap je nu (het andere leek me ook al zeer onlogisch :) )

quote:

Bingo!

Inderdaad.

quote:

Beproeven, das makkelijker gezegd dan gedaan. Nogmaals: Wat zijn daarbij de criteria? Hoe maak ik onderscheid tussen de ware geest en immitatie?

[...]
De boodschap kan nogmaals gewoon gelogen zijn, dus daar heb je niets aan. Lijkt me niet zo moelijk voor de antichrist om te zeggen dat hij gelooft in Jezus de messias en dat hij van 'm houdt.

[...]
Dus geen enkele criteria, maar gewoon gevoelsmatig. Dat dacht ik al. Dan wederom mijn vraag: Waarom staat dat dan niet in I Joh. 4? Waarom staat daar niet: "Maakt u zich geen zorgen, de ware geest is altijd bij u om de antichrist te herkennen"?

Niet gewoon gevoelsmatig. Het kan er zo mooi uitzien, je zulkt altijd moeten toetsen. Als het goed zit kom je daar ook achter. En is er herkenning door de Heilige Geest. Dat is wat anders dan gevoelsmatig iets wel mooi vinden. Dat zegt niets over het goed zijn, maar kan bedriegen. Daarom staat er in de bijbel dat je sowieso moet toetsten.
Criteria:

1. Toets de boodschap aan de bijbel
2. Wordt er iets voorspelt, moet het uit komen
3. Zet de betreffende 'geest' Jezus in het middelpunt van zijn boodschap of gaat het om zichzelf. Of om de dingen die gebeuren.
4. Wordt het kruis gepredikt: Jezus lijden en sterven en dat het betekent dat het nu ook niet meer om ons gaat: wij moeten ons kruis opnemen.
5. In het uiterste geval van gebondenheid/bezetenheid: de geest toetsen door te ondervragen.
6. Dit allemaal ingebed in gebed om onderscheidingsvermogen - een gave van de Geest.

quote:

Inderdaad, en dat antwoord zal 'Ja' zijn.

Ja, de boze geesten geloven in Jezus en zij sidderen. Zij weten dat Hij bestaat maar accepteren Hem niet boven zich als Heer. Dus geen erkenning van hem als Heer over alles.
Ze zullen in deze extreme gevallen van gebondenheid/bezetenheid, zich misschien niet onmiddelijk blootgeven, maat het gewenste antwoord geven.
Toch zal er na weer dezelfde vraag stellen wel echt antwoord komen. En dan is het niet 'ja' maar zeggen ze hun eigen naam. En die is anders en dan zal zijn ware aard openbaar worden.

Een voorbeeld wat ik las in: In drie golven - gaat over een bepaalde uiting het zgn. vallen in de geest - achterover vallen op het moment dat iemand je de handen oplegt of voor je bidt - is dit van God of niet.:

quote:

Voorganger S. du Plessis uit Zuid Afrika vertelt:
‘Ongeveer vijfentwintig mensen bezochten mij met problemen nadat ze deze ervaring hadden. Een persoon, die zelf voor anderen had gebeden dat ze zouden vallen, kwam ook bij me voor bevrijding. Toen ik me tot de geest richtte, die veroor-zaakt dat mensen vallen, viel ze achterover. In een andere geval sprak ik een persoon aan in de tong waarin ze sprak. Toen ik haar vroeg waar de geest, die haar bezette vandaan kwam, antwoordde hij: “Ik ben de geest die haar liet vallen, toen de evangelist voor haar bad”. (De persoon die voor haar bad is een zeer bekende evangelist van de “rust in de geest” groep).
De geest vertelde toen dat hij een sterke oosterse geest was met de naam Sharabandi. Ik weet niet wat de naam betekent. De geest herhaalde steeds “Ik ben machtig”. Hij zei dat hij een heilige geest was, die uit de tempel kwam. Toen ik hem vroeg: “Geloof je dat Jezus Christus in het vlees is gekomen?” begon hij te vloeken (...)
citaat uit: Ds. D. B. Dick, Slain in the spirit, Greytown Zuid Afrika, z.j., blz. 13
Twee andere voorbeelden uit het boek Die Geistesgaben van Kurt Koch.

quote:

Koch bezoekt een predikant in Canada, in wiens gemeente de opwekking uitgebroken is, en hoort het volgende verhaal. Een vrouw gaat steeds in tongen bidden op bidstonden, zonder dat er vertolking is. Tenslotte vragen de broeders haar in het Engels te bidden, omdat er geen vertolking is. De vrouw doet dit niet. De broeders besluiten dan de geest te testen. Wanneer de vrouw weer in tongen bidt, vragen de broeders: ‘Jij in tongen sprekende geest, belijd je dat Jezus in het vlees is geko-men?’ Geen antwoord. De broeders herhalen de vraag. Weer geen antwoord. Uiteindelijk bevelen de broeders: ‘In Jezus’ naam gebieden we je, in tongen sprekende geest, vertel ons de waarheid, belijd je Jezus Christus?’ Nu volgt een onverwach-te reactie. Uit de vrouw schreeuwt de geest met een mannenstem: ‘No, I hate him’.
De situatie is duidelijk. Het spreken in tongen van de vrouw is demonisch.

In Florida vertelt een christen over een vreemde ervaring met een spreker in tongen. Omdat er geen vertolking is, vraagt de man aan de in tongen sprekende geest of hij Jezus in het vlees belijdt (1 Joh. 4:2). Eerst komt er geen antwoord. Tenslot-te zegt de geest: ‘Ik behoor tot een kerk’. ‘Tot welke kerk?’, vraagt de man. ‘Tot de kerk van satan’, is het antwoord. Na deze afschuwelijke bekentenis gebiedt de man de boze geest in de naam van Jezus de in tongen sprekende vrouw te verla-ten.
Citaat uit: Dr. K. Koch, Die Geistesgaben, Brunnen Verlag Basel, 1986

sium

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 21, 2005, 03:29:57 pm »

quote:

Koerok schreef op 21 september 2005 om 14:59:
[...]
Vaak heb je niet alle gegevens voorhanden en moet er toch een beslissing worden genomen. In zulke gevallen zal het toch op 'gevoel' moeten.

Alleen als het echt niet anders kan, inderdaad.
Zoals men zegt: "angst is een slechte raadgever".

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 21, 2005, 03:48:16 pm »
Ach mensen, spreken in tongen is toch allemaal flauwekul....
(wat ben ik voorspelbaar hè? ;))

<edit>
Of geloven jullie dat The Exorcist gebaseerd is op een waargebeurd verhaal? :?
« Laatst bewerkt op: september 21, 2005, 03:49:27 pm door Koerok »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 21, 2005, 04:22:39 pm »
De anti-Christ?
Duik maar eens in je eigen psyche.
Open de doos van Pandora en kijk recht in het gezicht van je eigen schaduw.
De anti-Christ blijkt dan helemaal niet zo ver weg te zijn.
We zoeken altijd alles in anderen.
Maar wie echt durft kijkt in zijn eigen spiegel en laat het licht schijnen op de anti-Christ in hemzelf.
« Laatst bewerkt op: september 21, 2005, 04:26:11 pm door Iris »

sium

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 21, 2005, 04:39:08 pm »

quote:

Koerok schreef op 21 september 2005 om 15:48:

Wat is jouw verklaring voor de aangehaalde citaten?

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 21, 2005, 04:40:09 pm »

quote:

Iris schreef op 21 september 2005 om 16:22:
De anti-Christ?
Schijn maar eens het licht op je schaduwkanten.
De antiChrist blijkt dan helemaal niet zo ver weg te zijn.
Maar wie echt durft kijkt in zijn eigen spiegel.
De mens kent vele verleidingen die hem soms dingen laat doen die 'normaal' gespoken als slechts worden aangeduid. Dat ontken ik dus niet. Dat die verleidingen echter van de duivel afkomstig zijn bestrijd ik wel.

Kijk, moord en doodslag geven een ongelooflijke kick (waarde-oordeel laat ik nu even achterwege). Er is een documentaire waarin Vietnam-veteranen aan het woord komen. Het zijn relatief normale mensen die gewoon weer functioneren in de maatschappij. Toch geven een aantal van die mensen aan dat ze nog steeds wel eens de behoefte voelen om opnieuw te doden. Blijkbaar werkt dat dus verslavend.
Komt zoiets van dan de duivel? Nee zeg ik, dat is gewoon het primitieve dierlijke deel van onze hersenen, stammende uit een tijd waarin doden noodzakelijk was om te overleven. Logisch dat evolutie daar een kick (endorfine/adrenaline) aan koppelt. Stel je voor dat een leeuw het vervelend zou vinden om een hert te doden....
Zelfbewustzijn heeft ons echter de mogelijkheid gegeven om ons in te leven in anderen en dus ook te beseffen dat het voor anderen vervelend is om te lijden.
Vandaar dat je leeuwen ook nooit ziet voetballen. Die hebben dat soort surrogaat-gevechten niet nodig om met een rein geweten toch de strijd aan te kunnen gaan. :)

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: september 21, 2005, 04:42:27 pm »

quote:

sium schreef op 21 september 2005 om 16:39:
Wat is jouw verklaring voor de aangehaalde citaten?
Ten eerste wil ik het graag eerst eens onderzocht zien. Wat gebeurt er nu eigenlijk? Wat zegt zo'n persoon? In welke hoedanigheid. Waar is de film ervan die gemaakt is door een groep onafhankelijke mensen?
Daarna praten we wel weer verder. Ik ben er i.i.g. van overtuigd dat er een naturalistische verklaringn voor is.
« Laatst bewerkt op: september 21, 2005, 04:43:24 pm door Koerok »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: september 21, 2005, 04:53:39 pm »

quote:

Koerok schreef op 21 september 2005 om 15:48:
Het gaat me in eerste instantie niet om het in tongen spreken maar over dat een verkeerde geest zich kan voordoen als de Geest van God. Hier dus in tongen sporeken - een fenomeen dat in de bijbel voorkomt en daar een gave van de Geest is.
En dan komt satan er als de kippen bij om dit te immiteren en gelovigen te doen geloven dat het de Heilige Geest is.
Of de verkeerde geest is meer algemeen bezig en beinvloed mensen om een bepaalde leer uit te dragen die niet van God komt, maar een dwaalleer is.

quote:

<edit>
Of geloven jullie dat The Exorcist gebaseerd is op een waargebeurd verhaal? :?

Daar heb ik het niet over. Ik heb het over deze voorbeelden waar ook 1 Johannes 4 bij aangehaald wordt.
Dat leek me aardig on-topic. :)
« Laatst bewerkt op: september 21, 2005, 04:54:17 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: september 21, 2005, 05:01:22 pm »

quote:

Iris schreef op 21 september 2005 om 16:22:
De anti-Christ?
Open de doos van Pandora en kijk recht in het gezicht van je eigen schaduw.
De anti-Christ blijkt dan helemaal niet zo ver weg te zijn.
Maar wie echt durft kijkt in zijn eigen spiegel en laat het licht schijnen op de anti-Christ in hemzelf.

Ja, dan ga je ervan uit dat je christus in je hebt en ook allemaal de anti-christ, want we hebben allemaal onze duistere kanten......
Dit is een versimpeling en een ontkenning van het bestaan van God en Christus als Persoon die ook in ons hart komt wonen na onze bekering en satan als macht die er wel degelijk is. En die z'n demonen heeft om mensen zoveel mogelijk te beinvloeden en zeker te zorgen dat ze Christus niet leren kennen.Of als dat niet kan, een verwrongen evangelie en dus een andere Jezus geloven dan zoals Hij in de bijbel tot ons komt.

Dit is mijn conclusie na jouw stukje. Het kan zijn dat jij dit toch wel anders ziet dan hoe ik het nu interpreteer.
Zie jij satan wel als een persoon of gewoon als het slechte wat er is en waar we wat aan moeten doen?

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: september 21, 2005, 05:09:40 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 september 2005 om 17:01:
Zie jij satan wel als een persoon of gewoon als het slechte wat er is en waar we wat aan moeten doen?
HET kwaad bestaat niet dus ook niet als persoon. Wel zijn er een heleboel dingen die we als mensen niet leuk, verkeerd, afschuwelijk vinden, maar dat is wat anders. Dan NOEM je het dus kwaad/slecht.
Het kwaad personificeren als 'Satan' het goede als 'God', stamt uit de tijd dat we donder en bliksem toeschreven aan Donar en het antropomorf maken van allerlei andere gevoelens, deugden en fenomenen die we niet begrepen.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: september 21, 2005, 05:12:44 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 september 2005 om 16:53:
Het gaat me in eerste instantie niet om het in tongen spreken maar over dat een verkeerde geest zich kan voordoen als de Geest van God. Hier dus in tongen sporeken - een fenomeen dat in de bijbel voorkomt en daar een gave van de Geest is.
Ik snap er eigenlijk helemaal niks van. Doet God dat dan ook, mensen in tongen laten spreken?

quote:

En dan komt satan er als de kippen bij om dit te immiteren en gelovigen te doen geloven dat het de Heilige Geest is.
Of de verkeerde geest is meer algemeen bezig en beinvloed mensen om een bepaalde leer uit te dragen die niet van God komt, maar een dwaalleer is.
Dat laatste was wel duidelijk, maar ik blijf het onduidelijk vinden wanneer daar dan sprake van is. Ik bijvoorbeeld betwijfel hier op dit forum regelmatig de bijbel. Ben ik dan helemaal bezeten van satan die nu via mij bezig is om jullie op een dwaalspoor te zetten? Das toch te zot voor woorden?

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: september 21, 2005, 05:27:36 pm »
Ik geloof niet in de duivel als persoon.
En 'het kwaad' zou ik liever omschrijven als afwezigheid van Licht.
Ik zie de anti-Christ dus als een benaming voor afwezigheid van Licht.
Het is dus van belang om Christus' licht te delen en te doen schijnen op al die plekken waar het Licht afwezig is.
« Laatst bewerkt op: september 21, 2005, 05:28:21 pm door Iris »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: september 21, 2005, 05:34:33 pm »

quote:

Nikolov schreef op 21 september 2005 om 14:17:
P. Gefeliciteerd in het volledig verwarren van mijn tedere zieltje.. :)

Bedoel je nou te zeggen dat elke atheist een antichrist is?

Ik las van een atheist, dat hij lang godloochenaar geweest was, totdat hij ontdekte, dat hij zelf God was. Zo'n uitdrukking moet men natuurlijk goed begrijpen. Goede verstaanders verstaat dit! Als God niet in de mens zou zijn, zou die mens zelfs niet in staat zijn, om God wel of niet te loochenen.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: september 21, 2005, 05:41:47 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 21 september 2005 om 17:34:
Als God niet in de mens zou zijn, zou die mens zelfs niet in staat zijn, om God wel of niet te loochenen.
Dat klinkt als het niet-valide godsbewijs van Descartes.
Dit is onzin. Loochenen is 'het bestaan ontkennen van...'. Zo loochen ik ook kabouters. Zitten die dan ook in me?
(komt opeens een vieze gedachte in me op over tuinkabouters met zo'n spitse puntmuts... :+).

sium

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: september 21, 2005, 06:22:57 pm »

quote:

Koerok schreef op 21 september 2005 om 16:42:
[...]
Ik ben er i.i.g. van overtuigd dat er een naturalistische verklaringn voor is.

Hoe was het ook al weer? Geloof is een zeker weten?  ;)

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 september 2005 om 16:53:

[...]

[...]

Daar heb ik het niet over. Ik heb het over deze voorbeelden waar ook 1 Johannes 4 bij aangehaald wordt.
Dat leek me aardig on-topic. :)

Lijkt me in ieder geval on-topic.
Overigens is een sprekende ezel ook een fenomeen dat zich voordoet in de bijbel.
Maar goed, neervallen in de geest schijnt nog steeds te gebeuren wat dan ook gepaard gaat met het spreken in tongen. Volgens mij klinkt dit, wanneer het zich voordoet, als een hele vreemde spraak. Neem hierbij het neervallen bij en je maakt je als anti-christ, denk ik behoorlijk ongeloofwaardig. Ervan uitgaande dat hij of zij inmiddels een redelijk bekend persoon zou zijn dankzij andere "kwaliteiten".Bepaald geen goede reclame dus  ;)
Zou wellicht hoogstens een vermakelijke film opleveren, dat gedrag.(iets als: the crashing of the anti-christ?)

Matsudo

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: september 21, 2005, 08:08:28 pm »
Kijk maar eens op seriewoordenaar.nl, de antichrist dat ben jezelf. Er is veel voor te zeggen althans. Boek der openbaringen 13:18

'En het [beest uit de aarde] maakt, dat aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd, en dat niemand kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken, de naam van het beest, of het getal van zijn naam heeft. Hier is de wijsheid: wie verstand heeft, berekene het getal van het beest, want het is een getal van een mens, en zijn getal is zeshonderd zesenzestig’

In In Den Beginne wist de helaas overleden Bram Vermeulen nog te vertellen dat bijbels opzettelijk zijn gewijzigd om onderdrukkende of politieke boodschappen te verspreiden. En dan heb je nog de onopzettelijke wijzigingen en vele vertaalfouten.
Onlangs, in 2004, werd het heilige boek opnieuw aangepast zodat het beter in de maatschappij kon integreren. Absurd eigenlijk, want een maatschappij zou zich moeten vormen rond een heilig boek in plaats van omgekeerd.

De laatste Nederlandse bijbelvertaling was inhoudelijk niet ingrijpend, maar er volgden toch enkele debatten over de kracht van woorden en de mogelijke interpretatie ervan. Alles is perceptie, dat bleek maar weer. De gesprekken waren muggenzifterij als je de wijzigingen vergelijkt met wat werkelijk in het boek is veranderd. De Bijbel is bijna 2000 jaar oud, er zijn vele lagen politiek en machtsreligie overheen gegaan. Kun je dan nog wel letterlijk teksten gaan analyseren? Scheppen we dan niet langzaam een mythe?

Dieper kijkend naar hoofdstuk 13, vers 18 kunnen we ons afvragen of het wel over één mens gaat. Wanneer je ‘een mens’ leest als ‘het ras mens’, dan gaat het over ieder mens op de aardbol en niet over een individu. De meest logische manier van interpreteren zegt ons dat we één antichrist hebben, maar het is slechts een algemene interpretatie gebaseerd op de menselijke positie van de schrijver. In welke rol zat Johannes tijdens het schrijven?

Met die gedachte in het achterhoofd valt het voor te stellen dat Johannes iets had kunnen schrijven als:

Hier is de wijsheid, maar wie verstand heeft kan ook het getal van het beest berekenen: het is het getal van de mens, en zijn getal is zeshonderd zesenzestig’

Volgens die interpretatie, gekoppeld met de Sin(666)-formule, zou je dus kunnen zeggen dat wij allemaal het monster uit het boek der openbaringen zijn. En niet alleen wij als mens, want de gulden snede wordt veel breder in de natuur toegepast. Het zet te denken, is onze proportioneel correcte wereld dan het apocalyptische monster? Op zijn minst zijn er raakvlakken.
www.marillion.com for a better way of life

sium

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: september 21, 2005, 11:29:02 pm »
Het was me even niet duidelijk dat je een site gekopieerd had, dacht dat je van dezelfde paddo's gesnoept had als Johannes op Patmos  ;)

Ik moest even zoeken dus misschien handig om de hele link te geven:
http://www.seriewoordenaa...lees.asp?inleidingkey=128

Advies: lees eerst de conclusies.

Als ik overigens de kabouters van Koerok mag lenen: als we "de mens" nu vervangen door "de kabouter"??
Maar goed, wellicht kan het getal 666 toegevoegd worden aan de criteria om de anti-christ te herkennen?

P.s. Matsudo: onderaan je post staat "www.marillion.com", da's 1 R en twee keer L.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: september 22, 2005, 09:47:03 am »

quote:

Koerok schreef op 21 september 2005 om 17:12:
 Ik bijvoorbeeld betwijfel hier op dit forum regelmatig de bijbel. Ben ik dan helemaal bezeten van satan die nu via mij bezig is om jullie op een dwaalspoor te zetten? Das toch te zot voor woorden?

Nou, triest ja, zot nee.

Bezeten van de duivel is een wat zware uitdrukking. Je bent deels bezeten door ideeën die afkomstig zijn van de duivel, of waar deze in ieder geval best happy mee zal zijn.
Bezeten wil gewoon zeggen in bezit van, gegrepen door. Je biedt er in ieder geval geen enkele weerstand aan, je gaat er van harte mee aan de haal. In die zin ben je 'in de greep van'.

Verder, het gaat hier om een deel van je gedachten en je handelen. Ik ken je niet persoonlijk, misschien ben je wel een geweldig aardige vent (man, toch?) en overall een betere persoon dan mij. We zijn allen zondaars, en zijn in die zin allen op bepaalde onderdelen 'bezeten'. Dus ik zet je met zo'n uitdrukking niet in een andere hoek dan mezelf.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: september 22, 2005, 09:51:12 am »

quote:

Liudger schreef op 22 september 2005 om 09:47:
Bezeten van de duivel is een wat zware uitdrukking. Je bent deels bezeten door ideeën die afkomstig zijn van de duivel, of waar deze in ieder geval best happy mee zal zijn.
Bezeten wil gewoon zeggen in bezit van, gegrepen door. Je biedt er in ieder geval geen enkele weerstand aan, je gaat er van harte mee aan de haal. In die zin ben je 'in de greep van'.
Dus nadenken en kritisch zijn op een oud geschrift en dat vervolgens intellectueel afwijzen als het geopenbaarde woord van God is deels bezeten zijn van de duivel?

<edit>

quote:

Je biedt er in ieder geval geen enkele weerstand aan, je gaat er van harte mee aan de haal.
Waar biedt ik geen weerstand tegen, waar ga ik mee aan de haal?
Dit is een intellectuele kwestie, geen snoepje waar je door zwakte geen weerstand aan kunt bieden.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2005, 09:54:48 am door Koerok »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: september 22, 2005, 10:21:32 am »
Ik zei, deels bezeten door ideeën van de duivel. Dat ben ik ook (op andere terreinen).

Wat kan ik zeggen,  je gaat - met de beste bedoelingen ongetwijfeld - de mist in. Wat mij betreft, hoe eerlijk en aardig je ook mag zijn, op dit punt heb je het verkeerd, en helaas zijn dit geen vrijblijvende zaken, het is geen puur intellectuele exercitie (althans vanuit mijn gezichtspunt).

Het lijkt je te verbazen dat als je gewoon intellectueel integer tot bepaalde conclusies komt, dat tot zulke harde termen leidt. Maar dat je er zelf een goed gevoel over hebt, wil niet zeggen dat je gelijk hebt. En als je ongelijk hebt, en je baseert je handelen daarop (in dit geval mensen van hun geloof af proberen te krijgen), dan kan dat moreel ongewenste consequenties hebben.

Als iemand op grond van eerlijke intellectuele reflectie tot de slotsom komt dat hij mensen mag opblazen (om maar een extreem voorbeeld te nemen), dan kan hij persoonlijk nog zo eerlijk en aardig zijn, maar dan gaat hij ook de mist in - met gevolgen.

Let wel, ik ben niet degene die over jouw waarde als mens oordeelt. Daar is alleen een Hogere Macht toe bevoegd. Het is meer hoe ik tegen jouw ideeën aankijk, geformuleerd in termen van mijn wereldbeeld.

Ik snap best dat vanuit jouw gezichtspunt mijn standpunt absurd klinkt. Wat ik niet snap dat een slim persoon als jij niet kan inzien dat andere mensen vanuit hun ander raamwerk tot conclusies komen die binnen dat raamwerk passen.

sium

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: september 22, 2005, 10:47:22 am »

quote:

Koerok schreef op 22 september 2005 om 09:51:
[...]
geen snoepje waar je door zwakte geen weerstand aan kunt bieden.
Wellicht geen snoepje, maareh... "opium voor het volk"?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: september 22, 2005, 11:08:26 am »

quote:

sium schreef op 22 september 2005 om 10:47:
[...]

Wellicht geen snoepje, maareh... "opium voor het volk"?

Da's een heel andere discussie. (hier offtopic)

sium

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: september 22, 2005, 11:16:06 am »

quote:

Nunc schreef op 22 september 2005 om 11:08:

[...]

Da's een heel andere discussie. (hier offtopic)
Daarom slechts als korte opmerking. Excuus.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: september 22, 2005, 11:30:33 am »

quote:

Koerok schreef op 22 september 2005 om 09:51:
Waar biedt ik geen weerstand tegen, waar ga ik mee aan de haal?
Dit is een intellectuele kwestie, geen snoepje waar je door zwakte geen weerstand aan kunt bieden.

Ik definieer je niet in termen van 'zwak' of 'sterk'.

Je biedt geen weerstand tegen de interne samenhang en de grenzen van je gedachtengoed. Omdat je het daarbinnen wel logisch en prettig vindt. Het is je op dit moment blijkbaar niet mogelijk om te zien dat er meer is. Naar mijn inzicht is dat echter niet een moreel neutrale puur intellectuele exercitie, maar één die moreel negatieve consequenties heeft. Direct voor jou, in die zin dat het jouw relatie met God moeilijk maakt. Mogelijk ook voor anderen.

Nogmaals, ik stel me niet moreel superieur op - ik heb zo mijn eigen probleempunten om me zorgen over maken, en mag over jou als persoon niet oordelen.

sium

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: september 22, 2005, 12:16:05 pm »

quote:

Liudger schreef op 22 september 2005 om 11:30:
[...]

Je biedt geen weerstand tegen de interne samenhang en de grenzen van je gedachtengoed. Omdat je het daarbinnen wel logisch en prettig vindt.
Als dat zo is, dan zat íe toch op een forum met gelijkgestemden?

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: september 22, 2005, 01:11:19 pm »

quote:

sium schreef op 22 september 2005 om 12:16:
Als dat zo is, dan zat íe toch op een forum met gelijkgestemden?

Nee hoor, je kunt met allerlei motieven de discussie ingaan.

Wat zijn motieven ook zijn, hij slaagt er niet in los te komen van zijn visie. En hij voelt zich daar zo op het eerste gezicht prima bij.

Begrijp me goed, prima zaak dat hij hier komt om te discussieren.  Wie weet komt er nog wat goeds van.