quote:
op 13 Mar 2003 18:35:31 schreef Wiering:
Wat ik erg vind is dat er hier mensen rondlopen die niet willen antwoorden op sommige vragen, en dingen roepen terwijl het met hun theologische kennis bedroevend gesteld is.
Laat hen eens antwoorden op deze vragen. Ik nummer ze, zodat ze makkelijk kunnen antwoorden.
1. Waarom worden de 10 geboden in de kerken voorgelezen?
2. Is de Wet anders of slechter dan het Evangelie; of is het juist zo dat het Evangelie duidelijker is dan de Wet?
3. Waarom geeft de Here Mozes de Wet?
4. Waarom zegt Christus dat Hij niet is gekomen om de wet af te schaffen?
5. Wat betekent deze zin: het is voor een rijke moeilijker het Koninkrijk der hemelen binnen te gaan dan voor een kameel om door het oog ener naald te gaan. (daar staat een punt, voor de duidelijkheid).
6. Vinden jullie jezelf eigenlijk wel Calvinistisch? Waarom zijn jullie gereformeerd? Ik ben bang dat jullie weinig aanspraak maken op deze eretitel.
Vraag 1, 3, 4 heb ik al eerder beantwoord. Het zijn regelmatig langere stukken die ik schrijf, maar neem eens de moeite om het helemaal te lezen (ik schrijf het niet voor niets, en meestal is het een voortgaand betoog).
2: Wat ziet u als evangelie, Wiering? Als dat die 1e 4 boeken van het nieuwe testament zijn, dan raad ik u aan maar eens de brieven van oa Paulus te gaan lezen, met name de brief aan de Romeinen (h7).
5: Het is moeilijk om rijk te zijn en God te dienen. Dus is het lastig om in de hemel te komen als je rijk bent en ook Mammon dient.
6: Ik heb niet veel verstand van Calvijn of Servet of Kuyper of Schilder. Ik lees de bijbel, en vind dat Paulus uitleg heel verhelderend is. 't Is wel lastig te lezen, maar als je het eenmaal snapt gaat er een wereld voor je open.
Best kans dat het een gereformeerde uitleg is, in die kerk kom ik nu eenmaal het meest.
Wiering, waarom antwoordt u niet op mijn vraag?
1) Waarom vasthouden aan de 10den (of 9den, iig een wet), maar al die andere wetten (rond tempeldienst, reinheid, besnijdenis) laten vallen? Wat is het verschil tussen die wetten en waar staat dat in de bijbel?
Dan nog nieuwe vragen:
2) Is er voor u verschil tussen vervullen en overboord zetten? Wat betekent het voor u dat 'Christus de wet vervuld heeft'?
3) Hoe legt u Romeinen 7 uit?
5) Hoe komt het dat de rijke jongeling niet rechtvaardig voor God was terwijl hij toch zijn 10den gaf?
4) Hoe verklaart u dat ik (en Skynolimit bijv., als ik goed heb begrepen) niet vinden dat je 10den
moet geven en toch zorgen voor onze arme naaste? Sterker nog, ik wil me voor 100% geven, da's dan toch raar?