Auteur Topic: Het geven van tienden.  (gelezen 12432 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #50 Gepost op: maart 11, 2003, 04:34:57 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 16:30:10 schreef Pulpeet:
op 11 Mar 2003 15:41:11 schreef Wilhelmina:
Ze geven wel, maar hebben heel veel excuses waarom ze niet die tien procent brengen.Wie zijn die "Ze"?

Namen graag. Anders geloof ik je niet.
Je hebt het nog steeds over de gemeente van Christus (al kun je je dat misschien niet voorstellen.)

Haha zou je dat écht willen? We waren koster van een gereformeerde kerk met 2000 ! leden. Dus ik weet écht wat ik zeg.

Trouwens het mij niet geloven, is dat niet een manier om je geweten te sussen?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #51 Gepost op: maart 11, 2003, 04:39:38 pm »
Je begrijpt me niet.

Je verspreidt laster.
Zolang bij jou de gereformeerden fout zijn en de evangelischen goed, ben je blind voor de werkelijkheid.

Ik hoop dat hier iets van doordringt.

Maar ach, jij bent vervuld met de Geest en ik niet, dus wat zeur ik nog....

Garfield

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #52 Gepost op: maart 11, 2003, 04:46:22 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 16:34:57 schreef Wilhelmina:
op 11 Mar 2003 16:30:10 schreef Pulpeet:
op 11 Mar 2003 15:41:11 schreef Wilhelmina:
Ze geven wel, maar hebben heel veel excuses waarom ze niet die tien procent brengen.Wie zijn die "Ze"?

Namen graag. Anders geloof ik je niet.
Je hebt het nog steeds over de gemeente van Christus (al kun je je dat misschien niet voorstellen.)

Haha zou je dat écht willen? We waren koster van een gereformeerde kerk met 2000 ! leden. Dus ik weet écht wat ik zeg.

Trouwens het mij niet geloven, is dat niet een manier om je geweten te sussen?

Het is niet zozeer een kwestie van niet geloven als wel de manier waarop je het zegt.
Ik (en blijkbaar Pulpeet ook) wil liever harde bewijzen voordat ik dit soort beschuldigingen geloof.
Als mensen zeggen dat ze het niet kunnen missen dan heb ik ze te geloven.
De enige tegenover wie ze het hebben te verantwoorden is God.

Het gaat God niet om de hoeveelheid maar om de instelling waarmee je geeft.
Als veel mensen bij jou in de gemeente trouw hun tienden geven: prima
Maar ga niet oordelen over mensen in kerken/gemeenten die je niet kent.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #53 Gepost op: maart 11, 2003, 04:57:06 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 16:46:22 schreef Garfield:
Het gaat God niet om de hoeveelheid maar om de instelling waarmee je geeft.
Als veel mensen bij jou in de gemeente trouw hun tienden geven: prima
Maar ga niet oordelen over mensen in kerken/gemeenten die je niet kent.

Het gaat Hem wel degelijk om de hoeveelheid, laten we daar duidelijk over blijven. God vraagt geen dingen die je niet kunt, dus als je zegt dat je het niet kunt missen is er dan iets mis met God? De mensen die ik ken, die zéggen dat ze het niet zouden kunnen missen, hebben wél mobiele telefoontjes, t.v. niet alleen op de kamer maar óók de slaapkamer, kinderen hebben playstations en home pizza is daar kind aan huis.
Het zou fijn zijn als we daar allemaal eerlijk in zouden zijn. Ik weet zelfs zeker dat er in de evangelische gemeentes méér arme mensen zitten die trouw hun tienden betalen, dan alle gereformeerden die ik ken en elke smoes aanvaardbaar vinden om hun geld naar eigen believen te besteden.

Pas nog in het ND gelezen dat de hoogst opgeleide, meest verdienende gelovigen zich in de vrijgemaakte kerken verzameld hebben. Waarvan acte.

Maar goed als je zo gek bent op bewijzen, wil de eerste gereformeerde van dit forum opstaan die elke maand, als zijn salaris gestort wordt als eerste 10% berekent en dat apart zet voor de Heer?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #54 Gepost op: maart 11, 2003, 04:59:58 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 16:57:06 schreef Wilhelmina:
Maar goed als je zo gek bent op bewijzen, wil de eerste gereformeerde van dit forum opstaan die elke maand, als zijn salaris gestort wordt als eerste 10% berekent en dat apart zet voor de Heer?
Je mag anderen niet afrekenen op jouw interpretatie van de bijbel.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #55 Gepost op: maart 11, 2003, 05:04:53 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 16:59:58 schreef Pulpeet:
Je mag anderen niet afrekenen op jouw interpretatie van de bijbel.

Het oude testament leert ons, dat vanaf het eerste begin, al vanaf Abel, er van de het beste, van de eerstelingen aan God werden afgedragen. Abel deed dat in de vorm van een offer. Abraham gaf zijn tienden aan Melchisedek. Het volk Israël gaf zijn tienden van de oogst en van alle inkomsten aan de Levitische priesters, althans, dat zouden zij moeten doen. God is erg teleurgesteld over zijn volk. Hij zegt zelfs dat zij Hem beroven. Zo ziet Hij het niet afdragen van de tienden.
Toch denkt God daar niet alleen aan. Hij zou hen graag zegenen. Zegenen met overvloed. En dat zal Hij zeker doen als er weer tienden worden afgedragen.

In onze moderne tijd krijgen de meeste mensen hun inkomen door op een andere manier te werken dan op het land. Maar hoe het ook zij, feitelijk komt al ons inkomen uit de grond, en de grond, ja de hele aarde is van de Here. Dus alles wat we produceren en alles waar we geld mee verdienen is in oorsprong van God. Toch wil God niet alles hebben, Hij vraagt ons ti en procent van ons inkomen, de rest schenkt Hij ons dan.

Abraham gaf zijn tienden aan Melchisedek. Dat staat in het oude testament, maar ook in het nieuwe testament. Van Melchisedek wordt niet alleen verteld dat hij priester was van God in de tijd van Abraham, maar dat hij priester was van eeuwigheid af aan tot in alle eeuwigheid. Hij wordt in het nieuwe testament gelijkgesteld aan de Zoon van God. Aan deze priester betaalde Abraham dus zijn tienden, lang voordat God tijdelijk een ander priesterschap instelde: het Levitische.
In de brief aan de Hebreeën wordt uitgelegd dat er een verandering van priesterschap heeft plaatsgevonden. Het Levitische priesterschap heeft plaatsgemaakt voor het priesterschap naar de ordening van Melchisedek. Deze nieuwe hogepriester doet nu dienst in het heiligdom in de hemel. Hij zit aan de rechterzijde van de troon der majesteit in de hemelen. Jezus is die nieuwe hogepriester.
Daar is natuurlijk veel meer over te zeggen, maar we houden ons voor nu bij ons onderwerp: tienden.

Jezus is dus hogepriester naar de ordening van Melchisedek. De tiendenbetaling aan Hem is nooit afgeschaft. Wij moeten, ook vandaag, tienden afdragen aan onze hogepriester. En net als in het oude testament worden de tienden afgedragen aan de dienstknechten van God. Dat zijn nu niet meer de Levieten, maar nu zijn het Gods werkers die full- of part-time werken voor de Here en moeten leven van het evangelie. De gemeente waar je samenkomt heeft geld nodig, allerlei organisaties die zich met het evangelie bezig houden hebben geld nodig.

Vraag de grote hogepriester hoe je je tienden moet verdelen. Hij zal het je duidelijk maken. En God zal je zegenen. Je zal zien dat je met het gedeelte dat God je schenkt (die negentig procent) meer kunt doen, dan dat je vroeger kon met de honderd procent waarvan je dacht dat die van jou waren.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #56 Gepost op: maart 11, 2003, 05:07:49 pm »
:z
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2003, 05:29:49 pm door Wilhelmina »

sheep

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #57 Gepost op: maart 11, 2003, 07:15:20 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 17:07:49 schreef Wilhelmina:

Jammer dat er hier weinig gereageerd wordt, als het onderwerp ineens minder populair wordt.
Vindt iedereen het zo moeilijk om gewoon God te geven wat Hem toekomt?
Jammer dat zo'n prachtig stuk van Wilhelmina gewoon genegeerd wordt.
Dat zegt eigenlijk best wel veel op een forum zo als deze.

Ik wil wel reageren hoor. Ik ben dan wel geen gereformeerde, maar ik ben opgevoed en vertrouwd met het geven van tienden. Het is een vreugde.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #58 Gepost op: maart 11, 2003, 07:15:25 pm »
Het zal jullie misschien wel opvallen, maar hierin ben ik het sterk met Wilhelmina eens. Wanneer het puntje bij 't paaltje komt, zou ik willen zeggen, geven veel mensen, inderdaad ook gereformeerden, niet thuis. Ik, hoewel ik het zelf ook niet doe  O-), zou ook 10% moeten geven. Sommige mensen hebben veel geld over voor nieuwe auto's e.d., en juist dit is een voorbeeld hoe Wiering en alle anderen op dit forum echt zondig zijn.
Echter vind ik het wel te ver gaan om te suggereren dat gereformeerden zo zuinig zouden zijn, er zijn genoeg gerf. organisaties die echt alleen bestaan door de portemonnaie van de kerkganger. Maar het feit dat de TUK nu deels betaald wordt door de overheid vind ik wel iets zeggen.
Ps. 111:10

sheep

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #59 Gepost op: maart 11, 2003, 07:19:23 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 19:15:25 schreef Wiering:
Het zal jullie misschien wel opvallen, maar hierin ben ik het sterk met Wilhelmina eens. Wanneer het puntje bij 't paaltje komt, zou ik willen zeggen, geven veel mensen, inderdaad ook gereformeerden, niet thuis. Ik, hoewel ik het zelf ook niet doe  O-), zou ook 10% moeten geven. Sommige mensen hebben veel geld over voor nieuwe auto's e.d., en juist dit is een voorbeeld hoe Wiering en alle anderen op dit forum echt zondig zijn.
Echter vind ik het wel te ver gaan om te suggereren dat gereformeerden zo zuinig zouden zijn, er zijn genoeg gerf. organisaties die echt alleen bestaan door de portemonnaie van de kerkganger. Maar het feit dat de TUK nu deels betaald wordt door de overheid vind ik wel iets zeggen.
Jeetje, waarin een eenling groot kan zijn. Goed hoor! ;)

Garfield

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #60 Gepost op: maart 11, 2003, 07:39:13 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 19:15:20 schreef sheep:
op 11 Mar 2003 17:07:49 schreef Wilhelmina:
 Jammer dat er hier weinig gereageerd wordt, als het onderwerp ineens minder populair wordt.
Vindt iedereen het zo moeilijk om gewoon God te geven wat Hem toekomt?
Jammer dat zo'n prachtig stuk van Wilhelmina gewoon genegeerd wordt.
Dat zegt eigenlijk best wel veel op een forum zo als deze.

Ik wil wel reageren hoor. Ik ben dan wel geen gereformeerde, maar ik ben opgevoed en vertrouwd met het geven van tienden. Het is een vreugde.

Het feit dat er niet gereageerd wordt wil niet zeggen, dat men niet zou willen reageren. ( je moet er wel de tijd voor hebben.)
Moet in het vervolg soms elke keer als mensen  niet meer reageren dit soort flauwe berichten achter gaan laten?

Om even terug te komen op het onderwerp:
Wilhelmina de argumenten die jij aandraagt ben ik het best mee eens.
Dat jij je ergert aan christenen ( ik zeg bewust geen gereformeerden) die niet geven wat God toekomt ben ik met je eens.
Ook ik vindt het grote onzin om overal TV's in huis te hebbenof andere luxe artikelen.

Helaas hebben een verschillend inzicht over hoeveel het precies moet zijn.
Eerlijk gezegd denk ik dat alles wat je bezit van God is en dat dus alles aan God gegeven moet worden en niet alleen de tienden.
Jij vindt, geloof ik, dat het precies 10% van je inkomen moet zijn.
Ik vindt dat je het ook van harte en bereidwillig moet geven.
Zit ik daarom aan m'n geld vast?
Ik merk gelukkig steeds minder (dank zij Gods hulp).
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #61 Gepost op: maart 11, 2003, 07:55:35 pm »
De bijbel spreekt over 10%. Máááááár daarnaast spreekt de bijbel over offers. En die worden ook hier in huis met grote blijdschap gegeven. Ik dacht alleen dat ik daar helemaal niet mee aan hoefde te komen.
Ik schrijft ook niet omdat ik er zo geweldig trots op ben. De tienden zijn gewoon een deel van ons geloofsleven, ik denk er nooit bij na, het wordt automatisch afgeschreven en het wordt eigenlijk nooit genoemd. We zijn er ook nooit arm door geworden. Sterker nog. Bij ons in de gemeente wordt altijd gezegd: Als je aan het eind van de maand en tegenvaller hebt, of je komt in de problemen, dan is één telefoontje genoeg om alles weer teruggestort te krijgen, Vrij uniek, ik geloof niet dat dat overal gebeurt. We hebben er nooit gebruik van gemaakt, maar ik weet zeker dat dat gebeurt ook.
Er zijn bij ons arme gezinnen die keurig 160 Euro overmaken omdat dat hun tienden zijn en elke maand 250 Euro teruggestort krijgen omdat niemand bij ons in armoe mag leven. Dat weet verder niemand, maar het moet duidelijk zijn dat de gemeente achte het principe staat, maar het geld niet nodig heeft.
Er wordt ook nooit gevraagd om de tienden. alles wat binnenkomt is vrijwillig. Alleen de penningmeester is op de hoogte, meer niet.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #62 Gepost op: maart 11, 2003, 08:18:21 pm »
Over het verhaal van Wilhelmina:
Indrukwekkend. Maar ik vind dit even gekunsteld als de kinderdoop. (Door zulke reacties erachteraan ontgaat mij trouwens elke lust om serieus te reageren)

Ik vind het nog steeds erg als je anderen op dit soort instellingen gaat afrekenen. Ik ben niet in voor wetticisme. Wat Jezus leert in de bergrede tilt ons daar bovenuit. Als je je huis weer wilt bouwen op allerlei wetten en regels, dan zal de storm het wegvagen.

Inderdaad. God heeft recht op alles. En dat gaat dieper dan 10% van mijn inkomen. Zelfs elke ademhaling is er een teken van dat Hij mij in stand houd. Dat ik leef is geen prestatie van mijzelf.

Wat geschiedt uit liefde heeft waarde, niet wat geschiedt omdat het moet.

God mag van mij alles hebben, als dat nodig is. Maar ik heb ook de vrijheid om niets te geven. En van geen van beide verwacht ik mijn heil. Ik heb niet de ilusie aangenaam voor God te zijn als ik dit of dat doe.

Wat ik trouwens vreemd vind is dat steeds gezegd wordt: met de overige 90% kun je ineens veel meer. Komt op mij over als verkapte zelfzucht. Goed doen om er uiteindelijk zelf beter van te worden. Dat lokt mij niet.
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2003, 08:47:55 pm door Pulpeet »

Pulpeet

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #63 Gepost op: maart 11, 2003, 08:19:43 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 19:55:35 schreef Wilhelmina:
De tienden zijn gewoon een deel van ons geloofsleven, ik denk er nooit bij na, het wordt automatisch afgeschreven en het wordt eigenlijk nooit genoemd.
Nou breekt mijn klomp. Wat heeft het dan nog voor betekenis? Als het niet eens bewust meer gebeurt. :?
Dit is nog wettischer dan ik dacht.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #64 Gepost op: maart 11, 2003, 09:03:44 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 20:18:21 schreef Pulpeet:
Over het verhaal van Wilhelmina:
Indrukwekkend. Maar ik vind dit even gekunsteld als de kinderdoop. (Door zulke reacties erachteraan ontgaat mij trouwens elke lust om serieus te reageren)

Wat ik trouwens vreemd vind is dat steeds gezegd wordt: met de overige 90% kun je ineens veel meer. Komt op mij over als verkapte zelfzucht. Goed doen om er uiteindelijk zelf beter van te worden. Dat lokt mij niet.
Kortom weer iemand die een goede reden heeft om niet te doen wat God Hem vraagt. Jullie zijn heel slim als het om geld gaat.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #65 Gepost op: maart 11, 2003, 09:06:40 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 20:19:43 schreef Pulpeet:
 Wat heeft het dan nog voor betekenis? Als het niet eens bewust meer gebeurt. :?
Dit is nog wettischer dan ik dacht.

Net als het laten van zondigen. Ik hoef er echt niet meer de hele dag over na te denken hoor. Hoort gewoon bij mijn geloofsleven.

Maar ik begrijp dat alles op dit moment voor jou aanleiding is, om het maar achterlijk te vinden dat er nog dummies rondlopen die stom, stom, stom, hun tienden betalen!
Wel eens van gehoorzaamheid gehoord? :+

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #66 Gepost op: maart 11, 2003, 09:16:53 pm »
Laat Uw ene hand niet weten wat de andere doet.
Oftewel: reken niet uit wat je geeft en poch er niet over.
Geef het om niet want je krijgt het om niet.
Mijn verhaal over de kerkelijke bijdrage is alleen datgene wat de linkerhand weet.
Het hele gepraat over de tienden is relevant in een tijd waarin iedereen tien % van zijn inkomen kan "missen".
Simpel voorbeeld: een goedkope huurwoning kost tegenwoordig met gemak €500, dat is meer dan een derde van mijn inkomen. Geen huursubside want ik verdien  net teveel enz. enz.
Tel daar gas / water / electra etc bij op en je bent zo arm.
Geven naar draagkracht (het penningske der weduwe) is belangrijker dan geven naar percentage.
En : hoe moet een student of afgekeurd iemand 10% uit zijn beurs halen?
Wordt dat van ons gevraagd?
Volgens mij niet.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #67 Gepost op: maart 11, 2003, 09:21:55 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 21:16:53 schreef Skynolimit:
Tel daar gas / water / electra etc bij op en je bent zo arm.

ARM?????

Iedereen is in staat aan de voorschriften van de bijbel te voldoen. Als er daarna iemand in je gemeente écht arm zou zijn, dan is dat niet God te verwijten, maar al die anderen die er méér dan goed van leven.

Skynolimit

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #68 Gepost op: maart 11, 2003, 09:26:49 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 21:21:55 schreef Wilhelmina:
 ARM?????

Iedereen is in staat aan de voorschriften van de bijbel te voldoen. Als er daarna iemand in je gemeente écht arm zou zijn, dan is dat niet God te verwijten, maar al die anderen die er méér dan goed van leven.

Ik weet niet hoeveel geld er bij jullie binnenkomt, maar bij ons wordt er elke maand geknoopt (met plezier, dat wel) om rond te komen. En Eerst de kerk, dan de rest.
Ik besef heus dat er mensen "armer" zijn dan wij, ik besef ook dat er mensen zijn die moeiteloos 10% van hun inkomen af kunnen dragen aan kerk of gemeente.
Het is moeilijk om voor een ander te bepalen waar de grens ligt.
Ik verwijt God helemaal niets!
Als je dan tienden geeft, zou je dan niet gehoor moeten geven aan wat de eerste gemeenteleden deden? Alles wegdoen en schenken aan de gemeente? Dat is toch ook Bijbels?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #69 Gepost op: maart 11, 2003, 09:37:06 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 21:03:44 schreef Wilhelmina:
Kortom weer iemand die een goede reden heeft om niet te doen wat God Hem vraagt. Jullie zijn heel slim als het om geld gaat.
STOP DAARMEE!!!

IK WIL NIET ONDER HET GEVEN VAN TIENDEN UITKOMEN. GOD MAG ALLES VAN MIJ HEBBEN ALS HIJ DAAROM VRAAGT. MAAR NIET OMDAT JIJ DAT ZO MOOI BEREDENEERD HEBT.

DUIDELIJK?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #70 Gepost op: maart 11, 2003, 09:40:40 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 21:26:49 schreef Skynolimit:
Als je dan tienden geeft, zou je dan niet gehoor moeten geven aan wat de eerste gemeenteleden deden? Alles wegdoen en schenken aan de gemeente? Dat is toch ook Bijbels?

Het  "en zij hadden alles gezamenlijk"  werkt eigenlijk al heel goed bij ons. Grote zaken, zoals gereedschappen, bagagekarretjes, caravans of andere leuke ( niet nuttige) zaken worden vaak maar één of enkele malen aangeschaft, en iedereen maakt daar gebruik van. Over en weer, en dat werkt heel goed.
Ook financieel wordt er heel veel onderling "geregeld" als je begrijpt wat ik bedoel.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #71 Gepost op: maart 11, 2003, 09:42:44 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 21:37:06 schreef Pulpeet:
. GOD MAG ALLES VAN MIJ HEBBEN ALS HIJ DAAROM VRAAGT.

En dát probeer ik je nu juist duidelijk te maken, Hij vráágt erom!

PS ben je boos?:(

Dan moeten we het wel weer goed maken hoor voor de nacht, ook dát is bijbels.  O-)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #72 Gepost op: maart 11, 2003, 09:48:45 pm »
Ik kan er wel inkomen dat 10 % geven bij sommigen vreemd overkomt. Ik ben Jaaaaaaaren geref. geweest en zou er niet aan gedacht hebben 10 % te geven. Trouwens de kerk rekende wel voor je uit wat je kon geven, dat was toedertijd geloof ik 2 %. Maar het was niet vrijwillig, het was je vaste bijdrage.
En dan moet ik zeggen, geven moet je leren. In het begin rekende ik het precies uit, en zat te tellen of ik er die maand wel zou komen.
Nu reken ik totaal niet meer, als eerste gaat er 10 % vanaf, en ik moet echt niet elk dubbeltje omdraaien om er te komen. Wel let ik er op dat ik geen onverantwoorde uitgaven doe. Dus nóóit krasloten of andere loten kopen, ik vind dit niet gepast voor een christen.
In maleachi 3 : 10 staat niet voor niets : Beproef Mij toch daarmede, en als je dat niet doet, kan God ook geen wonderen met je geld doen.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Pulpeet

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #73 Gepost op: maart 11, 2003, 09:54:06 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 21:42:44 schreef Wilhelmina:
op 11 Mar 2003 21:37:06 schreef Pulpeet:
GOD MAG ALLES VAN MIJ HEBBEN ALS HIJ DAAROM VRAAGT.

En dát probeer ik je nu juist duidelijk te maken, Hij vráágt erom!
Dat hoef jij me dus niet duidelijk te maken. Die overtuiging heb ik al jaren. Waarom, waarom, waarom vul jij van te voren in dat ik dat niet wil?
Dacht je dat dat leuk is om steeds te horen.

quote:

PS ben je boos?:(
Nee, getergd. Door jou. Al verscheidene weken. Door alles wat ik als 'gereformeerde' naar mijn hoofd geslingerd krijg. Terwijl jij me verder helemaal niet kent.

quote:

Dan moeten we het wel weer goed maken hoor voor de nacht, ook dát is bijbels.  O-)
Mag ik je adviseren om voortaan even door te vragen hoe het echt zit, alvorens allerlei mensen van allerlei slechte dingen te beschuldigen? Gegronde beschuldigingen kunnen leerzaam zijn, maar dit soort insinuaties leiden nergens toe.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #74 Gepost op: maart 11, 2003, 10:06:32 pm »
Beste Pulpeet,

Ook ik heb heel duidelijk aangevoeld dat je mij niet met open armen ontving en per dag is dat gevoel sterker geworden. Dat je mij niet aardig vind is jouw goed recht, maar ook ik reageer zo, omdat ik niet echt een veilig gevoel bij jou heb gekregen. Waar dat begonnen is weet ik niet, maar ik ben er niet blij mee, net als de bejegening van Peter, die eigenlijk hetzelfde gevoel bij mij te weeg brengt. Hij zal ongetwijfeld dezelfde gevoelens over mij hebben als jij.
Ik ben er niet blij mee, en wat mij betreft zetten we een dikke streep, en beginnen morgen gewoon weer opnieuw. Ik blijf echter wél een evangelisch meisje, dus denk ik op sommige punten écht heel anders, dat zal wel zo blijven.
Zou het helpen als ik mijn naam verander, dan gaan je stekels niet meteen omhoog bij het lezen van mijn naam? ( grapje)
Als je echt vindt dat ik het helemaal verknald heb bij je , dan moeten we maar niet meer op elkaar reageren, maar mijn voorkeur heeft dat niet. Ik kan in de regel met iedereen door één deur.
Het spijt me als ik gevoelens bij je heb bovengehaald, waar je niet blij mee bent, dat is in ieder geval nooit mijn bedoeling geweest.

Skynolimit

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #75 Gepost op: maart 11, 2003, 10:08:10 pm »
Oh nee, hier ook al?

Ik denk dat ik naar het forum GTST ga of zo.

Kom op zeg, kunnen we nu niet gewoon doorkletsen zonder elkaar af te jakkeren?
(Dit geldt voor allen!!!!!!) Dus ook voor mij.

Romeinen 14: oordeelt elkaar niet

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #76 Gepost op: maart 11, 2003, 10:10:44 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 22:08:10 schreef Skynolimit:
Oh nee, hier ook al?

Ik denk dat ik naar het forum GTST ga of zo.

He, waar zit dat forum???????????

Skynolimit

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #77 Gepost op: maart 11, 2003, 10:13:08 pm »
Richten we op onder de vlag van GKV.nl...

Pulpeet

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #78 Gepost op: maart 11, 2003, 10:19:55 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 22:06:32 schreef Wilhelmina:
Ik blijf echter wél een evangelisch meisje, dus denk ik op sommige punten écht heel anders, dat zal wel zo blijven.
Wat dat betreft: zeer welkom. Ik ben bereid om keihard met andere manieren van geloven geconfronteerd te worden. En dat geldt niet alleen voor de evangelische insteek, maar ook voor katholieken, kopten, oosters ortodoxen etc etc.
Het is alleen niet leuk om steeds ingepeperd te krijgen dat je zo slecht bent. Je kunt toch ook je punt maken zonder allerlei steken onder water?

Die dikke streep is mij meer dan welkom.
Het mag van jou natuurlijk niet, maar is er ook een vredes:-7?
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2003, 10:29:22 pm door Pulpeet »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #79 Gepost op: maart 11, 2003, 10:21:37 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 22:19:55 schreef Pulpeet:
op 11 Mar 2003 22:06:32 schreef Wilhelmina:
Ik blijf echter wél een evangelisch meisje, dus denk ik op sommige punten écht heel anders, dat zal wel zo blijven.Wat dat betreft: zeer welkom. Ik ben bereid om keihard met andere manier van geloven geconfronteerd te worden. En dat geldt niet alleen voor de evangelische insteek, maar ook voor katholieken, kopten, oosters ortodoxen etc etc.
Het is alleen niet leuk om steeds ingepeperd te krijgen dat je zo slecht bent. Je kunt toch ook je punt maken zonder allerlei steken onder water?

Die dikke streep is mij meer dan welkom.
Het mag van jou natuurlijk niet, maar is er ook een vredes:-7?
Voor jou maak ik een uitzondering, we roken samen een vredespijp ( bah), maar het mag best iets kosten toch?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #80 Gepost op: maart 11, 2003, 10:28:31 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 22:21:37 schreef Wilhelmina:
[...] maar het mag best iets kosten toch?
Alleen als het aftrekbaar is.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #81 Gepost op: maart 11, 2003, 10:32:23 pm »
Nu kan ik mij in vrede te ruste begeven. ( psalm 4:8)
Slaap lekker! :z

lonneke

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #82 Gepost op: maart 11, 2003, 11:49:32 pm »
sorry hoor, maar de pracht en praal van vele kerken staat écht in tegenstelling tot het nóg durven te vragen van tienden aan mensen/gezinnen die het echt niet kunnen missen. Ik geef geen tien procent dus ze kopen maar een "gewoon" raam in de kerk ipv een duur "glas in lood" raam.

Overigens vind ik het ook heel raar gezegd dat God je in alle noden voorziet.

Dit wanneer je beseft dat 80% van de wereldbevolking in armoede leeft en het mag doen met 20% van de voedselvoorraad.

Wij zijn die 20% rijke bevolking die 80% consumeert van de voedselvoorraad.

Een vreemde God die zo oneerlijk het voedsel op aarde verdeelt.

Skynolimit

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #83 Gepost op: maart 11, 2003, 11:52:22 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 23:49:32 schreef lonneke:

Sinds wanneer beheert God de voorraden op aarde?
Lees het verhaal van Jozef...
Die vreemde GOD eist m.i. ook geen 10% van je inkomen, Hij eist 100% van je leven.
Dat is meer dan een aantal €´s in de collectenzak...

lonneke

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #84 Gepost op: maart 12, 2003, 09:03:42 am »

quote:

op 11 Mar 2003 23:52:22 schreef Skynolimit:
op 11 Mar 2003 23:49:32 schreef lonneke:

Sinds wanneer beheert God de voorraden op aarde?
Lees het verhaal van Jozef...
Die vreemde GOD eist m.i. ook geen 10% van je inkomen, Hij eist 100% van je leven.
Dat is meer dan een aantal €´s in de collectenzak...

Ik begrijp je antwoord niet zo goed. Wil je daarmee zeggen dat hongersnood e.d gerechtvaardigd is?

Weet je wat dat betekent? 100% van je leven? Zouden we daar aan kunnen voldoen?

Skynolimit

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #85 Gepost op: maart 12, 2003, 10:51:41 am »

quote:

op 12 Mar 2003 09:03:42 schreef lonneke:
Ik begrijp je antwoord niet zo goed. Wil je daarmee zeggen dat hongersnood e.d gerechtvaardigd is?
Weet je wat dat betekent? 100% van je leven? Zouden we daar aan kunnen voldoen?

Wij mensen zijn nogal gemakkelijk in het afschuiven van  verantwoordelijkheden in Gods richting. (Job, Jona enz, enz) (Waar was God in Auschwitz verhalen krijg je dan.)

Bij Jozef zie je dat God hem (als mens) taak geeft om voedsel te beheren (bouwt U schuren)
Hongersnood is nooit gerechtvaardigt, geen enkel gevolg van de zonde is te rechtvaardigen.
De taak van het verdelen is voor ons allen.
Alleen mag dat nooit betekenen dat we het verdelen afkopen met geld.

100% van je leven in aan God geven kunnen wij als mens niet.
Maar: niet het vele is goed, het goede is veel.

AW

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #86 Gepost op: maart 12, 2003, 01:54:07 pm »
Lonneke, zoals je ook kunt zien in mijn berichten in de topic "ChristenUnie?" ben ik het van harte met je eens dat je het eens hebt over serieuze politieke zaken; het feit dat het Westen er nog steeds voor zorgt dat Afrika een vergeten continent is, is meer dan on-Christelijk. De honger in de wereld moet bestreden worden, en ik ben ervan overtuigd dat Christus bij Zijn terugkomst daar wel eens heel irritante vragen over kan gaan stellen.
Echter is het niet Gods schuld; Hij heeft duidelijk in zijn Woord gesteld dat wij daarin onze verantwoordelijkheid moeten nemen, al lijken sommigen op dit forum dat liever om te praten.  :(

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #87 Gepost op: maart 12, 2003, 02:58:32 pm »
Zal ik ook wat olie op het vuur gooien?

Volgens mij is de verplichting tot het geven van 10den niet nieuwtestamentisch (wat die levende bron dominee ook mag zeggen).
Het is wettisistisch, dus fout.
- Jezus fikt de rijke jongeling af omdat 'ie denkt door het opvolgen van wetjes wel gerechtvaardigt wordt voor God. Jezus maakt hem duidelijk dat 'ie er daarmee niet meer komt: de wet navolgen (=10den geven) is niet genoeg als er nog steeds mensen in nood zijn en je het toch kunt missen.
- de arme weduwe gaf wat kopergeld. Voor haar een heleboel (kweet niet of het 100% was), maar in absolute zin niets vergeleken bij de 10den van die rijke jongeling. Het gaat dus niet om hoeveel je geeft, maar om de intentie. Dat zie je ook terug bij het verhaal rond Annanias en Saffira.
- in het oude testament bestaat er een verbond tussen God en zijn volk; het volk kreeg daarbij de wet van Mozes. Die wet voldeed uiteindelijk niet: iedereen verdiende Gods toorn. Jezus is daarna op aarde gekomen om de wet te vervullen en de schuld op zich te nemen. Daardoor zijn wij vrijgekocht, en dood voor de wet (zie Paulus).
Zoals Paulus zegt: alles in mij geoorloofd (maar niet alles is nuttig/opbouwend). Dus geen wetjes meer!
- Liefde is het grote nieuw-testamentische gebod. Geloof, hoop en liefde, en de grootste is de liefde! Dat principe kom je ook tegen in de samenvatting van de wet van Mozes: Hebt God lief boven alles, en uw naaste als uzelf. Daar werd het vervat in wetjes, nu is het vervat in Jezus Christus, onze verlosser.

Kortom: geef met je hart, niet met je verstand.

Wil je per se wettisistisch blijven, dan helpt de volgende redenatie wellicht: God geeft de overheid. De overheid regelt de sociale zekerheid (het helpen van de armen). De overheid heft 30-50% belastingen op je verdiende loon. Daarvan gaat zo'n 33% naar de sociale zekerheid (als ik het goed heb). Dus als je braaf je belastingen betaalt, gaat er al 10% van je inkomsten naar de armen...

Oja: het is heel gereformeerd (/Calvinistisch) om goed te leren, te studeren ea. Allicht dat je dan hoogopgeleide en goed verdienende mensen in gereformeerde kerken tegenkomt. Da's niet fout. 't Gaat erom wat je ermee doet, natuurlijk (ikke kan later ook een hoop centjes verdienen).

Bij de weg: tegenwoordig geldt: tijd = geld; dus als je tijd in armen steekt ben je ook goed bezig (heb 3.5 jaar terug meegeholpen met een fundraisingproject voor de ZOA; het werd georganiseerd door 5 studentenverenigingen, zo'n 250 studenten. We hebben uiteindelijk zo'n 360 gulden per student opgehaald; ik heb geen dubbeltje gegeven, maar wel 2 maand van mijn tijd erin gestopt. Het staat dan ook goed op mijn CV).

Ps: Wilhelmina en Pulpeet: misschien moeten jullie samen eens gaan borrelen!?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Skynolimit

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #88 Gepost op: maart 12, 2003, 03:02:18 pm »

quote:

op 12 Mar 2003 13:54:07 schreef Wiering:
Echter is het niet Gods schuld; Hij heeft duidelijk in zijn Woord gesteld dat  wij  daarin onze verantwoordelijkheid moeten nemen, al lijken sommigen op dit forum dat liever om te praten.  :(
Verklaar U nader?

Skynolimit

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #89 Gepost op: maart 12, 2003, 03:03:42 pm »
HOERA VOOR ELLE!!!! :)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #90 Gepost op: maart 12, 2003, 03:17:56 pm »

quote:

op 12 Mar 2003 14:58:32 schreef elle:
Zal ik ook wat olie op het vuur gooien?

).
Het is wettisistisch, dus fout.
-
Ps: Wilhelmina en Pulpeet: misschien moeten jullie samen eens gaan borrelen!?

Wat is wettisisme eigenlijk? Juist in gereformeerde kerken wordt elke zondag de wet voorgelezen. Terwijl wij eigenlijk meer geloven in "waar de Geest des Heren is, daar is vrijheid"  Betekent voor ons wel, dat de Geest nooit tegen Gods Woord in gaat, dus vanzelf vankracht blijft. Maar de Geest overtuigt van zonde, dus kom je er al gauw achter dat er nog veel meer zonden zijn, dan diegene die in de wet genoemd worden.

;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) Je kunt maar niet voorzichtig genoeg zijn, haha.

En dat borrelen, hoe oud is Pulpeet eigenlijk?   :?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #91 Gepost op: maart 12, 2003, 03:34:08 pm »
Wetticisme is (naar mijn bescheiden mening): het hard werken voor God door allerlei wetjes te gehoorzamen.
Dus: gij zult niet doodslaan is een makkelijke; gij zult de sabbatdag houden en daarop geen werk doen is lastiger: wat is werken? De farizeeen (of andere joodse leiders) hebben daar extra regeltjes bij bedacht: zoveel stappen mag je lopen op een sabbatsdag; je mag niet koken/eten opwarmen, da's ook werken.

Dus denken dat je klaar bent als je je tienden hebt gegeven, is onvoldoende. Aan de andere kant: christenen zijn dood voor de wet, want die is in Christus vervult. Dus hoeven wij ook geen 10den te geven.

De wet wordt elke zondag in de gereformeerde kerk (vrijg.) voorgelezen om ons eraan te herinneren hoe groot onze schuld tegenover God is, als Jezus ons niet verlost zou hebben.

AW

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #92 Gepost op: maart 12, 2003, 03:41:42 pm »
Waarom wordt Christus altijd tegenover de Wet gezet?! :(Hij is niet gekomen om de Wet af te schaffen en Hij is wel haar einde, maar hij is wel de Wet zelf.

Wat een smerige onzin dat wanneer mensen vrijgekocht zijn door Christus zij zich niet meer aan de heilzame geboden der Schrift moeten houden. En oh ja dat proef ik maar al te goed in jullie woorden! Christus IS de Wet, en Hij moet nagevolgd worden.  

Dat stomme verinnerlijkte geloof! Dat is helemaal geen geloof als het niet in de portemonnaie gevoeld wordt. JA JE WORDT ER OOK NIET ZALIG DOOR! Maar het is wel je DANKBAARHEID!

Het is misschien subjectief; maar ik vertrouw iemands geloof niet als hij of zij bekijfd dat er veel, veel geld aan de armen gegeven moet worden. Wilhelmina heeft in dezen echt gelijk.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #93 Gepost op: maart 12, 2003, 03:42:16 pm »

quote:

op 12 Mar 2003 15:34:08 schreef elle:
Dus denken dat je klaar bent als je je tienden hebt gegeven, is onvoldoende. Aan de andere kant: christenen zijn dood voor de wet, want die is in Christus vervult. Dus hoeven wij ook geen 10den te geven.

De wet wordt elke zondag in de gereformeerde kerk (vrijg.) voorgelezen om ons eraan te herinneren hoe groot onze schuld tegenover God is, als Jezus ons niet verlost zou hebben.

Maar het geven  van tienden staat helemaal niet in de wet, gewoon in de bijbel. Is die ook vervult dan?
Jij gaat er van uit , daarnaast, dat omdat de wet vervult is we ons er niet meer aan hoeven houden? Dus de rest van de wet hoeft ook niet meer?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #94 Gepost op: maart 12, 2003, 03:44:35 pm »
Ik moet geloof ik maar eens met Wiering gaan borrelen....

AW

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #95 Gepost op: maart 12, 2003, 03:44:35 pm »
precies! ketterij is dit.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #96 Gepost op: maart 12, 2003, 03:44:44 pm »

quote:

op 12 Mar 2003 15:41:42 schreef Wiering:
Waarom wordt Christus altijd tegenover de Wet gezet?! :(Hij is niet gekomen om de Wet af te schaffen en Hij is wel haar einde, maar hij is wel de Wet zelf.

Wat een smerige onzin dat wanneer mensen vrijgekocht zijn door Christus zij zich niet meer aan de heilzame geboden der Schrift moeten houden. En oh ja dat proef ik maar al te goed in jullie woorden! Christus IS de Wet, en Hij moet nagevolgd worden.  

Dat stomme verinnerlijkte geloof! Dat is helemaal geen geloof als het niet in de portemonnaie gevoeld wordt. JA JE WORDT ER OOK NIET ZALIG DOOR! Maar het is wel je DANKBAARHEID!

Het is misschien subjectief; maar ik vertrouw iemands geloof niet als hij of zij bekijfd dat er veel, veel geld aan de armen gegeven moet worden. Wilhelmina heeft in dezen echt gelijk.

Ik ben zo blij met je berichtje, niet omdat ik gelijk wil hebben, maar jij schrijft wat ik voel. En ik wil me er niet boos over maken, maar ben wel blij dat ik niet alleen sta hierin.
Vergis ik me nu, of is het makkelijker om de tienden af te schaffen dan om de zondagse tweede dienst af te schaffen? ( wat dus níet in de bijbel staat)

AW

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #97 Gepost op: maart 12, 2003, 03:47:57 pm »
Precies! Waar gaat het nou eigenlijk om??

Pulpeet

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #98 Gepost op: maart 12, 2003, 03:48:39 pm »

quote:

op 12 Mar 2003 15:34:08 schreef elle:
Maar ook als 'regel der dankbaarheid'.

Hoewel we verlost zijn van de vloek van de wet, is de wet nog wel belangrijk. Je zou de wet kunnen zien als onze 'gebruiksaanwijzing'. Als je je daaraan houdt, gaat het goed. De interpretatie van de wet is echter niet zo eenvoudig, zoals je ook al aangeeft. Jezus heeft laten zien dat het niet om de letter van de wet gaat, maar om de geest van de wet.
Liefde vervult de wet.

p.s.
Wilhelmina,
Wat mijn leeftijd betreft: 83 (dat zie je toch)
nee, gekheid. Ik zit op de helft van jou.

AW

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #99 Gepost op: maart 12, 2003, 03:51:29 pm »
elle ik hoop op een reactie, de dingen die je schrijft zijn vast een vergissing! Dat kan namelijk echt niet!

Wilhelmina wat kan jij dingen toch altijd zo genadeloos (fig.) tegenover elkaar zetten, zodat we precies weer weten waar het nou eigenlijk om gaat! Hulde!