Auteur Topic: Verbondsdoop, geloofsdoop en keuzes  (gelezen 5558 keer)

PietZa

• Bekijk profiel
Verbondsdoop, geloofsdoop en keuzes
« Gepost op: oktober 12, 2005, 10:17:24 pm »
Momenteel met mijn vriendin aan het webcam/audio praten over hoe we ons "probleem" gaan aanpakken. Zij is baptist ik gereformeerd vrijgemaakt. en ja helaas is het punt dus de kinderdoop. We gaan een lijstje met vragen opstellen (die voor beide kanten geld) en in beide gemeentes leggen we die samen voor. Verder gaan we op papier de argumenten van voor en tegenstanders zoveel mogelijk neerzetten.
Ik weet het is een zware uitdaging, maar we willen die samen aan gaan.

Iemand btw nog tips?
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2005, 10:17:42 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 12, 2005, 10:36:37 pm »

quote:

PietZa schreef op 12 oktober 2005 om 22:17:
Momenteel met mijn vriendin aan het webcam/audio praten over hoe we ons "probleem" gaan aanpakken. Zij is baptist ik gereformeerd vrijgemaakt. en ja helaas is het punt dus de kinderdoop. We gaan een lijstje met vragen opstellen (die voor beide kanten geld) en in beide gemeentes leggen we die samen voor. Verder gaan we op papier de argumenten van voor en tegenstanders zoveel mogelijk neerzetten.
Ik weet het is een zware uitdaging, maar we willen die samen aan gaan.

Iemand btw nog tips?

Ik krijg de indruk dat je in 'of-of' termen denkt : verbondsdoop óf geloofsdoop, gereformeerd óf baptist... :? Waarom niet 'en-en'?

Verder: niet alle kinderdopen zijn verbondsdopen (belangrijk onderscheid als je met baptisten praat, hun aanval betreft -m.i. terecht-  het 'verbondsdopen'). ;)

Iets anders wat ik me altijd afvraag: waarom wil iedereen zijn/haar doop vanuit de Bijbel 'bewijzen', terwijl er niks over de situatie waar wij inzitten in de Bijbel staat? Een aantal brieven van Paulus waren wel aan gemeenten gericht waren die al meerdere 'generaties' christenen kenden.
De grote vraag is: wat deden mensen die binnen een gelovig gezin waren opgegroeid (tweede, derde generatie): grootdopen, kleindopen of werd er helemaal niet gedoopt en staat er daarom niks over in de Bijbel?
Tsja... Volgens de overlevering (kerkvaders) in eerste en tweede eeuw werden kinderen gewoon gedoopt, echter de verbondstheologie komt uit de 16e en 17e eeuw NA Christus als antwoord op doperse gedachten... Dus je kunt niet zonder meer aannemen dat de eerste christenen een verbondsdoop à la GKv hadden. ;)

De grootdopen en gezinsdopen die in de Bijbel beschreven staan betreffen allemaal mensen die van ongelovig-gelovig werden: van heiden-christen. Dat is bij ons meestal niet zo. :)

tip: Berea gemeenten 8) Daarvan weet ik dat er in bijv. Apeldoorn zowel kinderdoop als volwassendoop naast elkaar bestaat.

En er was ook een site van Martie Dieperink. Iemand een link?
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2005, 11:03:04 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 12, 2005, 11:25:47 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 12 oktober 2005 om 22:36:
[...]

Ik krijg de indruk dat je in 'of-of' termen denkt : verbondsdoop óf geloofsdoop, gereformeerd óf baptist... :? Waarom niet 'en-en'?

Als je een kind krijgt zul je toch moeten kiezen wat je wilt. Tenzij je een tweeling krijgt: de een een geloofsdoop (moet nog even geduld hebben) en de ander een verbondsdoop....
Ik denk dat het in de praktijk wel nodig is om te kiezen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 13, 2005, 08:45:46 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 oktober 2005 om 23:25:

Als je een kind krijgt zul je toch moeten kiezen wat je wilt. Tenzij je een tweeling krijgt: de een een geloofsdoop (moet nog even geduld hebben) en de ander een verbondsdoop....

Klopt. We moeten hoe dan ook kiezen. Want we moeten samen achter de beslissing staan of we eventueel toekomstige kinderen wel of niet dopen.

En als dat niet zo was, dan nog vind ik het erg makkelijk om meteen een soort compromis op te zoeken. Ik wil God zoveel mogelijk dienen zoals hij dat van mij vraagt, en niet zoals mij dat het beste uit komt.

Ik ben nu trouwens een grote bak koffie naar binnen aan het werken, om vervolgens te beginnen met mijn werk :)
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2005, 08:46:23 am door PietZa »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 13, 2005, 12:42:55 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 oktober 2005 om 23:25:

[...]

Waarom moet je kiezen? Als je in verwachting bent van een kind zie je dat dan wel weer (tuurlijk praat je er van tevoren over). Maar ik zou niet nu mezelf op iets gaan vastpinnen, terwijl de bijbel er ook niet duidelijk over is. In de Bijbel worden geen mensen gedoopt die binnen een christelijk gezin geboren/opgegroeid zijn. Dus voor een antwoord op die vraag moet je ook helemaal niet bij de Bijbel zijn.

Jij doet het nou ook: stellen dat er maar twee soorten doop bestaan, namelijk een verbondsdoop en een geloofsdoop. Terwijl niet alle kinderdopen verbondsdopen zijn. En niet alle 'volwassendopen' zijn geloofsdopen.

Ik zou zelf mijn kinderen niet laten dopen, maar als mijn man daarop zou staan zou ik hem ze laten dopen. Want mijn man is het hoofd. Ik kan zelf alleen geen oprecht antwoord op de vragen van zo'n doopformulier geven en ik ben tegen overdopen.
Ik heb wel het idee dat je later de minste problemen krijgt wanneer je je kind niet laat dopen en daarmee wacht totdat hij/zij dat zelf wil.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2005, 12:48:31 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 13, 2005, 12:49:32 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 13 oktober 2005 om 12:42:Waarom moet je kiezen? Als je in verwachting bent van een kind zie je dat dan wel weer (tuurlijk praat je er van tevoren over).

Wij willen over niet al te lange tijd trouwen. Stel nou dat wij een kind krijgen nadat we getrouwd zijn en we komen er achter dat we niet weten of we ons kind gaan dopen of niet. Dan zitten we met een heus probleem dat als het escaleerd zelf het huwelijk in gevaar brengt. En trouwens Jezus zegt zelf dat de man en vrouw één worden. Dat betekend natuurlijk niet dat je overal hetzelfde over denkt, maar wel dat je samen belangrijke beslissingen kunt nemen. En de doop is wat mij betreft een hele belangrijke beslissing.

quote:

Roodkapje schreef op 13 oktober 2005 om 12:42:Terwijl niet alle kinderdopen verbondsdopen zijn. En niet alle 'volwassendopen' zijn geloofsdopen.
Wat bedoel je daar precies mee? Kan je dat wat meer uitleggen?
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2005, 12:50:17 pm door PietZa »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 13, 2005, 01:04:00 pm »

quote:

PietZa schreef op 13 oktober 2005 om 12:49:
[...]

Wij willen over niet al te lange tijd trouwen. Stel nou dat wij een kind krijgen nadat we getrouwd zijn en we komen er achter dat we niet weten of we ons kind gaan dopen of niet. Dan zitten we met een heus probleem dat als het escaleerd zelf het huwelijk in gevaar brengt. En trouwens Jezus zegt zelf dat de man en vrouw één worden. Dat betekend natuurlijk niet dat je overal hetzelfde over denkt, maar wel dat je samen belangrijke beslissingen kunt nemen. En de doop is wat mij betreft een hele belangrijke beslissing.

Het lijkt me wat bizar om een enorm punt te gaan maken over iets relatief onbelangrijks: de doop. Doop is geen voorwaarde voor behoud, je verdient er niks mee, dus lijkt het me ook niet nuttig om daar een breekpunt van te gaan maken.
Ik neem aan dat jij de kinderdoper bent, dan lijkt het me eerst nuttig om te bedenken waarom je je kind wilt laten dopen en waarom dat per se een verbondsdoop zou moeten zijn...

quote:

Wat bedoel je daar precies mee? Kan je dat wat meer uitleggen?

Verbondsdoop is een kinderdoop die bediend wordt tegen de achtergrond van de verbondsleer van de reformatische golf uit Zwitserland (Calvijn o.a.).
Daarin wordt geleerd dat je een kind hoort te dopen omdat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is, en dat het volk Israël nu het 'verbondsvolk' is. Kinderen worden geboren in dat 'verbondsvolk' en krijgen daarom als teken daarvan de doop. Deze leer ontstond als reactie op de 'doperse' leer uit diezelfde tijd. Ergo: voor 1600 bestaat er geen verbondstheologie zoals die nu door de GKv geleerd wordt. De kans is bijzonder gering dat de eerste christenen hun kinderen doopten met de verbondsleer in hun achterhoofd, want die bestond nog niet. Waarschijnlijk werden kinderen gedoopt rond de leeftijd van 13 jaar. Alleen toen de RK-kerk staatskerk werd, verschoof die doop naar steeds vroegere leeftijd en ontstond de 'vroegdoop' van zuigelingen, omdat ik de RK-kerk het sacrament een vehicel van genade was geworden.
En dan heb je nog luthersen die ook geen calvinistische verbondsleer hebben, maar wél kinderdoop en nog een aantal andere kerken die wél een kinderdoop, maar géén verbondsleer hebben.

Mijn punt is dus: kinderdoop is te verantwoorden via de traditie, maar dat waren waarschijnlijk jonge kinderen, geen zuigelingen. Vroegdoop (van zuigelingen) komt uit de RK-traditie toen deze staatskerk was. Verbondsdoop is een reactie op vroegdopen en wederdopen, het is een kinderdoop, maar met een ander idee dan wat de Bijbel over de doop zegt (de Bijbel zegt niet dat de doop betekent dat God voor je kiest). De Bijbel zegt dat je in Christus dood wordt gedoopt. Maar daarover is al ruimschoots gediscussieerd.

Dus je hebt dan meer dan twee dopen. Je hebt dus meerdere kinderdopen en ook meerdere 'volwassendopen'. De een meent dat de doop het teken van wedergeboorte is, de ander dat de doop een teken van discipelschap is, de ander koppelt het aan lidmaatschap van de Gemeente van Christus. En ga zo maar door.

Dus de vraag is: welke kinderdoop en welke volwassendoop?
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2005, 01:08:15 pm door Roodkapje »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 13, 2005, 04:49:36 pm »
De doop is niet onbelangrijk, en het is in elk geval in de gedachten van heel veel mensen al helemáál niet onbelangrijk. Ik vind het daarom heel goed dat jullie hier over nadenken wat jullie willen voordat je gaat trouwen!

Ik neem aan dat jullie ook eerst samen bij één kerk willen horen voordat jullie trouwen? In dat geval zou ik de doop "volgen" die die kerk aanhangt.
Laten jullie de keuze van kerk ook afhangen van de doopopvatting van die kerk (dus eerst er uitkomen hoe jullie over de doop denken en dan mede daarop jullie kerkkeuze baseren) dan denk ik dat het verstandig is om met de dominees/voorgangers van de verschillende "opties" te gaan praten.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2005, 04:50:14 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

josef

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 14, 2005, 12:26:08 pm »
De doop is wel belangrijk, maar de discussie kinderdoop-geloofsdoop is dat volgens mij niet.
Christenen maken die verschillen veel belangrijker dan ze voor God zijn: Hij laat zijn Geest net zo hard waaien in baptistische als in gereformeerde gemeentes.

Ik zou gewoon biddend een kerk gaan zoeken in de plaats waar jullie gaan wonen, en daarbij het punt van de doop gewoon laten rusten. Als je dan een gemeente hebt gevonden waar God je wil gebruiken, dan kun je je vervolgens wellicht gewoon conformeren aan de regels van die kerk.

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 14, 2005, 02:06:42 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 12 oktober 2005 om 22:36:
[...]
En er was ook een site van Martie Dieperink. Iemand een link?
http://home.hetnet.nl/~stucom/document/0021.htm
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 14, 2005, 05:49:34 pm »
Interessant, ik heb ook hetzelfde gehad, maar dan omgekeerd.

Ik was voor gelovigen-doop, zij voor kinderdoop. Het was eigenlijk ook een beetje een onbespreekbaar onderwerp; leidde al snel tot ruzie (maar dat ligt ook aan onze karakters denk ik). Ik heb toen ooit maar 1 argument gegeven, na een jaar er niet over gesproken te hebben geloofde ze ook ineens niet meer zo sterk in de kinderdoop.

Dus, zo zijn we het toch eens geworden.

Maar, ik ben het met Roodkapje eens dat het belangrijk is om de instelling te hebben van: dat zien we tegen die tijd wel weer. Wie weet kom je samen in een kerk terecht tegen die tijd waarin het allemaal niet zoveel uitmaakt. Of kun je niet eens kinderen krijgen.

Dus, maak je geen zorgen voor de dag van morgen, iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2005, 05:50:29 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 16, 2005, 07:24:29 pm »

quote:

Iemand btw nog tips?

Draag je lijstje met vragen vooral in gebed op aan de Heer. Betrek Hem in jullie overpeinsingen, dat is zeker de moeite waard!

Toen ik mijn vrouw (lid van de Mormoonse kerk) leerde kennen was ik nog vrijgemaakt en in mijn achterhoofd had ik allang een plannetje bedacht dat ik haar koste wat het kost zou moeten gaan overtuigen van de kinderdoop (waar ik toen zelf ook heel erg van overtuigd was).

Momenteel zitten we in de baptistengemeente  :9

Daarmee wil ik gewoon zeggen dat je Gods leidende hand moet vastpakken en de weg gaan die Hij voor jullie bereidt.