Auteur Topic: Sterrenbeelden  (gelezen 4975 keer)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #50 Gepost op: oktober 20, 2005, 12:14:29 am »
Clint, dan raadt ik je aan dit in het christelijk leven sub-forum te bespreken. Dat is specifiek bedoeld voor discussies waar het christelijk geloof niet in twijfel wordt getrokken. Levensbeschouwing is juist voor de ruimere discussies.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #51 Gepost op: oktober 20, 2005, 10:57:50 am »

quote:

Slager schreef op 19 oktober 2005 om 18:52:Occult? Occult bestaat niet.
Occult: wonderen en tekenen zonder G'ds toestemming. Dus het bestaat wel en is dan ook levensgevaarlijk.

quote:

Uh, sorry hoor. Maar de sterrenbeelden zijn benoemd in Mesopotamie, duizenden jaren voordat Job leefde. God, Job, of israelieten hebben daar natuurlijk helemaal geen aandeel in gehad.

Abraham kwam uit Mesopotamië, dus dat kan wel kloppen dat het zo in de bijbel terecht is gekomen. En ik geloof in een Schepper die alles bestuurt, dus de benoeming van sterrenbeelden komt dan uiteindelijk van Hem.

Het Nieuwe Testament zou dus een stripverhaal kunnen zijn, want het verhaal over Jezus kun je ook vertellen aan de hand van de tekens (plaatjes) van de dierenriem. :)
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #52 Gepost op: oktober 20, 2005, 01:41:17 pm »
Clint, dan raadt ik je aan dit in het christelijk leven sub-forum te bespreken. Dat is specifiek bedoeld voor discussies waar het christelijk geloof niet in twijfel wordt getrokken. Levensbeschouwing is juist voor de ruimere discussies.

Goed dat je het me even zegt, zodat ik op de hoogte ben van de (noem het) regels. Toch ben in ook hier uiteraard vrij, om al dan niet in te gaan op reactie van een ander.  :?
P de Mooij

Slager

• waah is me hakblok
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #53 Gepost op: oktober 20, 2005, 05:36:51 pm »

quote:

Clint schreef op 19 oktober 2005 om 20:08:
Ik hoop dat je me snapt als ik zeg dat ik deze "geestelijke" discussie enkel met gelovigen bepraat,
Ja, die uitspraak snap ik wel.

quote:

met alle respect voor jou mening daarin, omdat ik enkel en alleen op grond van een levende relatie met Jezus Christus over dit moeilijke niet met het verstand te doorgronden aspect kan praten.
Je kan de samenstand van naburige sterren en de patronen en beelden die mensen daar in de oudheid aan toegekend hebben niet met je verstand doorgronden?

quote:

Als gelovige tegenover gelovige. Het ligt niet in mijn bedoeling (dit) (iets anders wellicht wel) met een ongelovige te bespreken.
Met vriendelijke groet   :X
Dus, maw, je wil je eigen verzinsels (Maagd in dierenriem komt door Maria, God/Job benoemt de sterren, maagd had vroeger een kind in haar hand op sterrenkaarten, sfinx met maagdenlijf (!)) niet onkracht zien en er over door blijven speculeren?

Prima verder hoor, Clint. Maar vind je dit niet de ultieme vorm van tijdverspilling? Zelf dingen verzinnen, met een onmogelijke stelling komen, en er dan eindeloos over door blijven speculeren, tot je het op een gegeven moment zelf niet meer snapt?

Terwijl het antwoord voor het oprapen ligt.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2005, 05:37:25 pm door Slager »
Als twee miljard mensen iets onzinnigs beweren... is het nog steeds onzinnig.

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #54 Gepost op: oktober 20, 2005, 05:52:39 pm »
Zonder dat iemand wederom geboren wordt, kan hij het koninkrijk Gods niet zien (snappen) laat staan er binnengaan.

Spreuk (zelf verzonnen) Geen mens is zo doof als diegene welke niet wil horen.
 :w
P de Mooij

lonneke

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #55 Gepost op: oktober 21, 2005, 10:29:42 am »
Clint, ik was eigenlijk wel benieuwd hoe je hier over denkt :)

http://www.innerned.org/bioritmeberekenen.html

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #56 Gepost op: oktober 21, 2005, 02:58:51 pm »
Hoi Lonneke

Tja daar vraag je me wat bioritme?
Heb even de site bekeken en eerlijk gezegd weet ik hier niet zo veel van maar dat we als mens een bepaald ritme hebben (avondmens/ ochtendmens etc) geloof ik best wel, maar ik zal het vanavond als ik tijd heb eens wat beter bekijken.
Trouwens het spreekwoord wat er op de site staat, gebruikte Corrie ten Boom ook altijd, maar dan wijzend naar de zonde.
Je kunt niet voorkomen dat er vogels boven je hoofd vliegen (er komt zonde op ieders pad) maar je kan wel voorkomen dat ze een nest op je hoofd maken( we moeten niet meegaan in de zonde er haar een rustplaats geven)   O-)
P de Mooij

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #57 Gepost op: oktober 22, 2005, 02:53:37 pm »
Trouwens als we naar de zon kijken is (deze) ster een prachtig beeld van onze Heer de Zo(o) n der gerechtigheid. Om Hem draait alles (net als de planeten om de zon draaien) Hij is het licht der wereld, geeft ons warmte, kracht en leven.

De maan is het beeld der gemeente. Ze ontvangt het licht van de Zo(o)n en heeft uitzichzelf geen licht in haar. Maar ze reflecteert het licht van de Zo(o)n en aan de maan kunnen we zien dat de Zo(o)n bestaat.
Zo behoren wij nu de zon is ondergegaan (Christus is bij de Vader en niet zichtbaar als zodanig voor de wereld) het licht te reflecteren van Christus in ons hart. Aan ons kinderen God kan de omgeving zien dat Hij bestaat een wonderlijke zaak.

De sterren schijnen in andere sferen en liggen ver weg in de toekomst. Ze vertellen ons dat ook wij koningskinderen ooit gelijk zullen zijn en heerlijkheid zullen dragen. Ook wij zullen Zonen Gods zijn (zijn we al) en schijnen als blinkende sterren. Maar dat ligt in de toekomst en zal gebeuren als het oude vervangen (overkleed) wordt door het nieuwe. Als een belofte die in de toekomst openbaar zal worden.

Zo vertelt het uitspansel ook zijn verhaal.
P de Mooij

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #58 Gepost op: oktober 22, 2005, 04:32:47 pm »
Mooi omschreven Clint: 1 Universele Waarheid en als je die gaat begrijpen, heb je dan nog een religie nodig? Het Universum gaat Zijn/Haar gang en sluit niemand buiten...  :)

Alle namen en verhalen zijn er dus om ons dit ( een beetje ) duidelijk te maken.
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #59 Gepost op: oktober 22, 2005, 07:06:31 pm »
Ja ik las dit ooit eens in een oud boek van ene Mackingtosch (vergaderings mens) en vond het ook nogal mooi.
Hij sprak ook over het opkomen der Zon (lees Zoon) en dat dan de maan (lees gemeente) langzaam maar zeker verflauwd in haar glans en licht. Als ik dan in de ochtend de maan langzaam zie verflauwen tot de zon in al zijn kracht aan de hemel staat, denk ik altijd aan Zijn komst straks. Dan zal Hij niet komen als mensenzoon in zwakte (baby) maar als de eerste en de laatste die komt in kracht.
P de Mooij

JeeHaa

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #60 Gepost op: oktober 24, 2005, 11:46:05 pm »

quote:

Een dergelijke verklaring zou kunnen, maar Matteus geeft aan dat de ster (enkelvoud) bewoog en later stilstond boven de locatie, en dat lijkt me moeilijk in te passen in een conjunctie van 3 sterren (planeten eigenlijk)

Wel, het verhaal was wel wat uitgebreider dan dat. De samenstand was voor het eerste te zien aan de westelijke horizon en heeft daar een aantal maanden gestaan. Vervolgens brak de samenstand op en verdween achter de horizon om even later weer op te duiken meer naar het noorden (wat de verklaring zou moeten zijn voor het feit dat de Wijzenh Bethlehem wisten te vinden).

Maar het overtuigende aan het verhaal vindt ik wel dat die specifieke samenstand door Perzische astrologen direct en ondubbelzinnig geinterpreteerd kon worden als het teken dat een belangrijk Mens in Israel was geboren.

quote:

Dat is het nadeel van een poging om een 'wonder' op naturalistische wijze te verklaren. Het kan best zijn dat God bestaande fenomenen gebruikte, maar het kan evengoed dat er een speciaal nieuw licht in de lucht kwam voor deze gebeurtenis.

Da'kan, da'kan. Maar om een of andere reden vindt ik een werkwijze van God die *niet* Gods eigen wetten overtreed subtieler, waarachtiger en 'eleganter' (in de wiskundige zin van het woord).

Maar als er zomaar een licht aan de hemel verscheen: Wat heeft er dan toe geleid dat de Wijzen hun boeltje pakten en naar Israel trokken (toch een onderneming van enkele maanden door onaantrekkelijk terrein). In het verleden, in verschillende beschavingen zijn plots opkomende lichten, als kometen en supernova's vaker wel dan niet beschouwd als boodschappers van groot onheil, niet van een Grote Belofte.

quote:

het vindt niet ''zijn oorzaak in"... de heidense wijzen worden gebruikt door God, en hun astrologie wordt nu ten goede gebruikt door God - niet door mensen, die wijzen wisten niet dat het niet goed was waarschijnlijk.

Wel, dat is dus het punt waar ik een beetje naartoe wil.

quote:

dus? God mag toch best van dingen gebruik maken die hij aan mensen verboden heeft (Quod licet Jovi non licet bovi - om bij een collega te lenen :))
Inderdaad, exact mijn punt. Maar daar zou je de conclusie uit kunnen trekken dat astrologie noch volkomen onwaarachtig, noch occult is. Gevaarlijk, mogelijkerwijs. Zoals ik al aangaf, astrologie draagt het gevaar met zich mee dat mensen er (te) afhankelijk van worden en hun beslissingen meer van de sterren dan van de HH en hun gezonde verstand af laten hangen. In ieder geval, dat is mijn verklaring voor het verbod.

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #61 Gepost op: oktober 25, 2005, 09:34:13 am »
Je schreef: astrologie draagt het gevaar met zich mee dat mensen er (te) afhankelijk van worden

Ergens proef ik in deze zin iets van "een beetje afhankelijk is niet zo erg". Als het maar niet "te" is.
Denk persoonlijk dat we ver van alles wat occult is weg moeten blijven.
P de Mooij

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #62 Gepost op: oktober 25, 2005, 11:29:57 am »

quote:

Clint schreef op 22 oktober 2005 om 14:53:
Trouwens als we naar de zon kijken is (deze) ster een prachtig beeld van onze Heer de Zo(o) n der gerechtigheid. Om Hem draait alles (net als de planeten om de zon draaien) Hij is het licht der wereld, geeft ons warmte, kracht en leven.

En is het goed om de Zo(o)n te aanbidden Clint?

Deuteronomium 4:19 en dat gij ook uw ogen niet opslaat naar de hemel, en de zon, de maan en de sterren, het gehele heer des hemels, aanziet en u laat verleiden u voor die neer te buigen en hen te dienen, die de HERE, uw God, heeft toebedeeld aan alle volken onder de ganse hemel –

Want hoewel de zo(o)n onmisbaar lijkt, hebben wij nu de wetenschap die ons vertelt dat er aanzienlijk meer zo(n)nen zijn, wellicht miljarden.

Maar er is maar 1 G'd en dat wist Jezus ook wel:

Marcus 10:18 En Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen.

Johannes 5:41 Eer van mensen behoef Ik niet
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 11:35:06 am door Pier »

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #63 Gepost op: oktober 25, 2005, 11:51:56 am »
En is het goed om de Zo(o)n te aanbidden Clint?

Ik denk dat iedereen heel goed weet wat Clint bedoelde met de Zo(on) (8>
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 03:36:42 pm door Clint »
P de Mooij