quote:
Wybo schreef op 19 oktober 2005 om 17:38:Ik weet het niet. Ik weet ook niet of je met zeggen "het heft in eigen hand nemen". Dat zijn gewoon termen net als 'zelfmoord' die ik te hard vind. Laat ik zeggen dat dood door suicide niet is zoals het bedoelt is. Maar dat is dood door kanker, door een ongeluk, of zelfs doodgaan in het algemeen niet. Het is allemaal pas ontstaan na de zondeval.
Men gaat niet eerder dood dan het moment van Gods raadbesluit, dus iemand die suicide pleegt ook niet lijkt mij. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat het daarmee 'goed' is. Maar ik ga er ook geen negatief waardeoordeel aan hangen in elk geval.
Ik vind het wel moeilijk om te zeggen dat iemand die zelfmoord pleegt (sorry dat ik dat toch zo noem - zelfdoding kun je ook zeggen, is iets zachter) dat het moment was van Gods raadsbesluit dat het je tijd was. Alleen je hebt het zelf uitgevoerd in plaats van dat het je overkwam door een factor buiten je eigen wil om.
quote:
Ik denk niet dat je van te voren direct kunt inschatten van 'dan en dan onder die en die omstandigheden is het genoeg' Als je die omstandigheden nog niet hebt meegemaakt kun je daar niet een definitieve conclusie aan vast hangen. Maar het kan wel zo zijn dat je onder bepaalde omstandigheden in een neerwaarste spiraal zit die niet te doorbreken valt dat je weet dat er ooit een eind aan je krachten komt.
Dan kan God je wegnemen, daar mag je om bidden. Hij weet toch ook wanneer het genoeg is en je echt niet meer kan.
quote:
Jacob belazerde Esau om het eerstgeboorte recht te verkrijgen, toch gebruikt God dat. Dus waarom zou hij de suicide niet kunnen gebruiken om je thuis te halen?
Ja, als je het doet, heeft God je zo thuisgehaald. Maar of het nu zijn wil was dat het zo ging?
Jakob zou ook het eerstgeboorterecht krijgen - als een belofte van God. Alleen hij nam wel het heft in handen om zelf dit even te bewerkstelligen en dat was echt wel verkeerd.
Ik ben nog steeds benieuwd hoe het anders was gegaan. Misschien wel zoals Bileam Israel moest vervloeken, maar het ging zegenen.
Misschien zou Izak anders de grootste zegen bij Jakob hebben uitgesproken, zonder dat hij daar invloed op had.
Ik ben er wel van overtuigd dat God je vergeeft als je zelfmoord pleegt en Hij het dan zo gebruikt om je thuis te halen.
Wat jij nu persoonlijk aanhaalt, is dat anders dan - of misschien meer euthanasie?