quote:
P. Strootman schreef op 21 oktober 2005 om 16:41:[...]
Nunc
Het wil niet vlotten tussen onze visies. Nunc. Maar kolder (dwaasheid of onzin) was het beslist niet van mij. Ik denk toch, dat je niet voldoende inziet, dat de bijbel zondermeer gerekend moet worden tot de esoterische geschriften. De evangeliën kunnen door ons pas begrepen worden, als wij de vaak onderliggende waarheid door hebben. In noem het: doorschóuwen. Je kunt nóg zo geleerd zijn, als de diepere, achterliggende waarheid je ontgaat, maak je van uitermate belangrijke uitspraken van de bijbel,
allemaal goed en wel, en ik weet dat je er zo over denkt, maar mijn 'kolder' opmerking ging dan ook niet precies hierover. Die opmerking was bedoeld voor de kromme redenering van jou dat omdat Paulus in symbolische zin de kruisiging gebruikt, dat er dan volgens jou geen fysieke gebeurtenis de achtergrond en aanleiding van is. Het gebruik van iets zegt niks over de oorsprong, wat jij wel beweerde, vandaar mijn 'kolder'opmerking.
quote:
gewone ‘huishoudelijke’ futiliteiten. Dan wordt een tekst:‘Want ik had niet besloten iets te weten onder u, dan Jezus Christus’, een totaal onbelangrijke, huishoudelijke mededeling. Zo van: Dat van die kruisiging, jongens, hoe dat allemaal gegaan is, dat weten jullie zo langzamerhand wel! Daar wil ik het niet meer over hebben! Al die feitjes en weetjes, wat heb je daar nu aan?
Wat je er aan hebt? Als je wat Paulus zei inderdaad zou moeten 'vertalen' als jij het hier doet niets nee. Maar bovenstaande is niet wat Paulus zegt. Hij zegt dat dat hij niet had besloten iets anders te weten dan Jezus Christus en die gekruisigd. Dat is een rhetorische opmerking in de zin van "de rest is totaal onbelangrijk bij wat ik nu zeg". Paulus legt met deze opmerking dus juist
n a d r u k op Jezus Christus en diens kruisiging, omdat dat de kern van z'n boodschap is.
quote:
M a a r z o i s h e t b e s l i s t n i e t.
eerst een stroman opwerpen (zie hierboven) en dan bestrijden is aardig maar niet nuttig. Het is dus inderdaad niet zoals jij denkt dat ik het zou stellen.
quote:
Ik wil nog even herinneren aan de verschrikkelijke vertoning van de Jezus-film. Een aanfluiting voor het christendom, die het lichamelijk lijden en sterven, naar zich toegetrokken heeft, alsof God Zich juist dáárom met ons verzoend heeft. Een God, die gebood: Gij zult niet doodslaan, laat Zelf zijn Zoon afslachten? Dit verhaal van het lijden en sterven van Jezus wordt permanent uit de context gelicht, waardoor het een gruwelijk eigen leven is gaan leiden.
Een God die iets van zichzelf (namelijk z'n Wijsheid) laat kruisigen als offer ligt in het verlengde van een God die ook een praktijk van offers voor van alles en nog wat beveelt.
quote:
Is dit verhaal niet in een ‘besloten’ evangelie geschreven? Een oud zeer! Dat het voor Joden én Grieken bestemd is, is onjuist. Het heette het evangelie der besnijdenis. En de Griek ‘staat’ in de Schrift voor een onbesnedene. Eén evangelie? Inderdaad, wat Paulus in zijn gevangenisbrieven schreef, is bestemd voor Joden én niet-joden. Allen mogen in één Geest tot de Vader komen. Maar dat verlet beslist níet, dat er een tijd was, dat er twéé wel te onderscheiden evangeliën verkondigd werden.
En daar zijn we weer terug bij af. Je hebt nog nooit afdoende weten aan te tonen
dat er wel 2 verschillende evangelien zijn. Verder ga je ook niet in op mijn argument dat de 4 evangelien juist doorspekt zijn met opmerkingen die gericht zijn aan niet joodse lezers om aan hen culturele eigenaardigheden duidelijk te maken. Je kunt wel
a priori proberen te redeneren dat de evangelien niet voor heidenen zijn, maar dan kom je in de knoei met de feiten, namelijk dat er in de evangelien ook aan heidenen gedacht is bij het schrijven. Dat je daarmee botst zegt iets over de kwaliteit van je a priori aannamen.
quote:
Tot slot: Je schreef, dat Paulus in 1 Kor.15 juist de nadruk legt op het fysieke van de dood en opstanding. Hier heb je weer zo'n bijbelgedeelte, waarin een diepe waarheid is verborgen. Is het niet opvallend, dat Paulus juist hier nog niet 1 keer de naam Jezus gebruikt? De lichamelijke opstanding van Jezus kan geen exemplarische betekenis hebben voor onze lichamelijke opstanding. De opstanding van de Christus, als Gods Geest heeft dat zeker wel (lees 1 Kor.15.12-24). Waarom gebruikt Paulus niet de naam Jezus?
Piet, dat niet gebruiken van de naam Jezus is alleen opvallend als je betekenis aan het verschil in namen hecht. Ik heb echter al vaak laten zien dat daar geen reden toe is. Het is dus niet opvallend voor mij. Je gebruikt hier het ene te bewijzen punt om het andere punt te bewijzen. Dat is weinig fundament.
Overigens, als het dan zo belangrijk is dat Paulus hier 'Jezus' niet noemt, waarom noemt Paulus Jezus dan wel in 1 kor.9 waar hij zijn apostelschap koppelt aan het gezien hebben van 'de Here Jezus'! Opvallend is ook dat Paulus in 1 kor.15 nogmaals op dat apostelschap terugkomt en het nu koppelt aan Christus. Beide termen duiden dus gewoon dezelfde persoon aan.