Auteur Topic: Hoe belangrijk is kerkgeschiedenis?  (gelezen 3391 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Hoe belangrijk is kerkgeschiedenis?
« Gepost op: januari 21, 2006, 01:41:45 pm »
Natuurlijk is het belangrijk, maar hoe belangrijk?

Moeten wij het jongeren die geen inzicht in de kerkgeschiedenis hebben, maar wel vol overtuiging christen willen zijn, kwalijk nemen dat zij er geen interesse in hebben of niet?

Mogen wij elkaar hierin ook aanvullen, of moet iedereen evenveel weten?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 21, 2006, 02:11:32 pm »
Zonder de kerkgeschiedenis zou je niet geloven wat je gelooft.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 21, 2006, 02:34:04 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 21 januari 2006 om 14:11:
Geloven kleine kinderen dan niet 'echt'?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 21, 2006, 03:06:54 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 21 januari 2006 om 14:11:

Als men niet veel van de kerkgeschiedenis wqeet als gelovige, kun je ook een gelovige zijn.
Als je begrijpt wat ik bedoel. :)
De grote lijn is misschien wel goed om bij stil te staan. We kunnen er van leren. En vaak hoe dingen niet moeten. Ook hoe het geweldig is hoe mensen in de lopo; der tijden een sterk geloof in Goid hadden en daarvoor zelfs hun leven niet lief hadden.

Maar noodzakelijk, nee. Interessant en wel belangrijk om lering uit te trekken: ja.

edit:
Ik zie nu ik heb gepost dat dit GL is. :)
Bij gereformeerden is het denk ik wel heel belangrijk om de lijn der vaderen te zien. Als ik bekijk wat mijn kinderen bij godsdienst leren op de middelbare gereformeerde school. Allerlei synodes en beslissingen die uiteindelijk hebben geleid tot de GKV.
IK moet zeggen dat als ik gereformeerd zou zijn, dit wel goed vind. Zo weet de jeugd dan ook waarom ze gereformeerd zijn. En wordt dit belicht vanuit het GKV-standpunt van 20 jaar geleden zeg maar.
Wat ik hier op het forum aan gereformeerden tegenkom, denken vaak veel vrijer.
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2006, 03:11:06 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 21, 2006, 03:35:01 pm »
Ik heb ém al ergens anders gepost, maar in de rebound:
"Wie z'n verleden niet kent, kent z'n heden niet (laat staan z'n toekomst).". Verder zijn er ook een niet onbelangrijk aantal activistische atheisten/anders-isten die de kerkgeschiedenis gebruiken als wapen in hun strijd tégen het geloof, dus het kan nooit kwaad om je er in te verdiepen en ze van repliek te dienen. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 21, 2006, 05:40:36 pm »
Dentrenaar, P&A,

jullie doen net of ik heb gezegd: "Zonder kennis van de kerkgeschiedenis zou je niet geloven wat je gelooft."

Dat heb ik dus niet gezegd.

/edit

Ik heb trouwens ook niet gezegd: "Zonder kennis van de kergeschiedenis zou je niet geloven."
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2006, 05:55:06 pm door Pulpeet »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 22, 2006, 11:42:33 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 januari 2006 om 15:06:

[...]

edit:
Ik zie nu ik heb gepost dat dit GL is. :)
Bij gereformeerden is het denk ik wel heel belangrijk om de lijn der vaderen te zien. Als ik bekijk wat mijn kinderen bij godsdienst leren op de middelbare gereformeerde school. Allerlei synodes en beslissingen die uiteindelijk hebben geleid tot de GKV.
IK moet zeggen dat als ik gereformeerd zou zijn, dit wel goed vind. Zo weet de jeugd dan ook waarom ze gereformeerd zijn. En wordt dit belicht vanuit het GKV-standpunt van 20 jaar geleden zeg maar.
Wat ik hier op het forum aan gereformeerden tegenkom, denken vaak veel vrijer.

Ik vind het jammer dat je maar een gedeelte weergeeft van het godsdienst
onderwijs wat gegeven word op het Greijdanus college.
Jij stelt dat de godsdienstlessen daar voornamelijk zijn gericht op de gereformeerd vrijgemaakte leer en zijn geschiedenis.
Bij mij weten wordt tijdens dit onderwijs elke religie belicht en wordt de leerling gestimuleerd om zijn eigen mening te vormen.
Mijn ervaring leert dat  op die school de kinderen niet gevormd worden tot blinde volgzame schapen maar tot jongeren die weten wat er leeft en speelt in deze hedendaagse samenleving.

Dus van brainwashen is geen sprake.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 22, 2006, 01:14:35 pm »

quote:

cyber schreef op 22 januari 2006 om 11:42:
[...]

Ik vind het jammer dat je maar een gedeelte weergeeft van het godsdienst
onderwijs wat gegeven word op het Greijdanus college.
Jij stelt dat de godsdienstlessen daar voornamelijk zijn gericht op de gereformeerd vrijgemaakte leer en zijn geschiedenis.
Bij mij weten wordt tijdens dit onderwijs elke religie belicht en wordt de leerling gestimuleerd om zijn eigen mening te vormen.
Mijn ervaring leert dat  op die school de kinderen niet gevormd worden tot blinde volgzame schapen maar tot jongeren die weten wat er leeft en speelt in deze hedendaagse samenleving.

Dus van brainwashen is geen sprake.

Brainwashing is jouw term. Ik geef aan dat ik het vanuit gereformeerd standpunt juist wel goed vind dat er veel aandacht is voor de kerkgeschiedenis en dan specifiek gericht op de gkv-lijn.
Dat was nl hier het onderwerp: kerkgeschiedenis. :)
Ongetwijfeld komen er ook andere zaken aan de orde tijdens de godsdienstlessen, maar dat was hier niet on-topic. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 22, 2006, 11:09:29 pm »

quote:

huuuuuh, je denkt toch niet dat deze term op jou van toepassing is  :?  :?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 22, 2006, 11:27:33 pm »

quote:

cyber schreef op 22 januari 2006 om 23:09:
[...]

huuuuuh, je denkt toch niet dat deze term op jou van toepassing is  :?  :?

Oke, het leek aslof je bedoelde dat ik vond dat de kinderen wel heel veel kerkgeschiedenis etc kregen enzo. Waarom gebruik je dan die term? Leek mij ook al heel overbodig eigenlijk. :)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 22, 2006, 11:38:33 pm »

quote:

cyber schreef op 22 januari 2006 om 11:42:

Ik vind het jammer dat je maar een gedeelte weergeeft van het godsdienstonderwijs wat gegeven word op het Greijdanus college.

Mwoa... Misschien is er in de afgelopen 10 jaar het een en ander ten goede gekeerd. Maar ik heb zelf ervaren dat het godsdienstonderwijs nogal gericht is op het 'wij' vs 'zij' denken waarbij de verschillen duidelijk naar voren kwamen. En die verschillen waren of overtrokken of niet geactualiseerd (Ik kwam er bijvoorbeeld pas in de 5e achter dat katholieken helemaal niet per se in een vagevuur en aflatensysteem geloven :X).
Brainwashen is een te sterke term, maar objectiviteit viert niet altijd hoogtij. Laat staan dat zaken als kerkscheuring -sec- kritisch behandeld worden. Je leert veel over dingen, je leert hoe de GKv dingen heeft geregeld, maar daar een eigen mening over vormen wordt naar mijn ervaring niet bevorderd.

Voorbeeld: een niet-GKv vriendin heeft zich uitermate geergerd aan een docent die de klas mee deelde dat het vandaag een feestdag was, omdat de GKv 50 jaar bestond. De vriendin bekritiseerde die houding, maar werd de mond gesnoerd. (Betrof overigens geen godsdienstleraar.)

Maar misschien is het heden ten dage anders. Zo ja: dat zou fijn zijn.

Ontopic: kerkgeschiedenis is nuttig, als het objectief gebracht wordt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 22, 2006, 11:47:22 pm »

quote:

elle schreef op 22 januari 2006 om 23:38:

Bestaat objectiviteit dan?  O-)

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 23, 2006, 12:02:25 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 januari 2006 om 23:27:

[...]

Oke, het leek aslof je bedoelde dat ik vond dat de kinderen wel heel veel kerkgeschiedenis etc kregen enzo. Waarom gebruik je dan die term? Leek mij ook al heel overbodig eigenlijk. :)
Het idee alleen al vind ik te absurd voor woorden, dus het leek niet en is niet
bedoeld zoals jij leest.

Léés nog eens goed wat ik wel schrijf, dan zie je vanzelf het waarom.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 23, 2006, 12:04:26 am »

quote:

[...]

Mwoa... Misschien is er in de afgelopen 10 jaar het een en ander ten goede gekeerd. Maar ik heb zelf ervaren dat het godsdienstonderwijs nogal gericht is op het 'wij' vs 'zij' denken waarbij de verschillen duidelijk naar voren kwamen. En die verschillen waren of overtrokken of niet geactualiseerd (Ik kwam er bijvoorbeeld pas in de 5e achter dat katholieken helemaal niet per se in een vagevuur en aflatensysteem geloven :X).
Brainwashen is een te sterke term, maar objectiviteit viert niet altijd hoogtij. Laat staan dat zaken als kerkscheuring -sec- kritisch behandeld worden. Je leert veel over dingen, je leert hoe de GKv dingen heeft geregeld, maar daar een eigen mening over vormen wordt naar mijn ervaring niet bevorderd.

Voorbeeld: een niet-GKv vriendin heeft zich uitermate geergerd aan een docent die de klas mee deelde dat het vandaag een feestdag was, omdat de GKv 50 jaar bestond. De vriendin bekritiseerde die houding, maar werd de mond gesnoerd. (Betrof overigens geen godsdienstleraar.)

De tijd is ook daar niet stil blijven staan, en ik kan niet anders zeggen, het wij
versus zij enz. is zeker wel veranderd.

quote:

Ja kerkgeschiedenis is nuttig, vind ik wel tenminste.
Want daardoor weet je b.v over de triniteit van God en de tweenaturenleer
van de Here Jezus, is een dogma =leerstuk in de kerk is en waarom het
tot dit dogma is gekomen.

Alleen wat is objectief??

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 23, 2006, 12:05:34 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 22 januari 2006 om 23:47:

[...]

Bestaat objectiviteit dan?  O-)
Ik ben het nog niet tegengekomen  :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 23, 2006, 09:10:42 am »
Precies, ik heb ook een paar boeken over de kerkgeschiedenis bij mijn moeder in de kast staan. De een is meer reformatorisch georienteerd en de ander is niet-kerkelijk georienteerd maar wel christelijk.
Over Calvijn bv (waar ik laatst wat over las) kun je wel objectieve feiten vertellen maar de intepretatie van dit deed hij - was goed, staat in het andere boek juist als 'iets minder' beschreven.

Zo even een voorbeeldje. Ik weet niet meer precies waar dat dan over ging maar het viel gewoon op als je die twee verhalen naast elkaar legde.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 23, 2006, 09:53:03 am »
Geschiedschrijving is altijd een contructie achteraf, die bepaald wordt door de ideologie van de tijd waarin die geschiedschrijving plaatsvindt.

Je zou het dus eigenlijk niet over de kerkgeschiedenis moeten hebben, maar over een kerkgeschiedenis.

Niettemin is het belangrijk een verhaal te hebben dat je huidige situatie verklaart en acceptabel maakt (of juist niet). Het is in ieder geval onterecht om te denken dat de wereld waarin je nu leeft, en ook je eigen overtuigingen en ideeën zomaar uit het niets zijn ontstaan.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 23, 2006, 11:46:26 am »
Ok, objectief is lastig, maar ik ben blij dat het er volgens cyber tegenwoordig objectiver aan toe gaat bij de godsdienst/kerkgeschiedenislessen.
Als je blijft 'hangen' in de oorzaken van de diverse kerkscheuringen, dan krijg je een beperkt beeld van andere stromingen binnen het christendom. Luther en Calvijn streden tegen een heel andere katholieke kerk dan die er nu bestaat, om een extreem voorbeeld te noemen.
Ik vind dat je om volledig te zijn ook de kerkgeschiedenis van andere kerken aan moet kaarten. Dan krijg je niet alleen dat 'Arminianen fout zijn', maar ook dat ze vervolgd zijn geweest om hun geloof, veel arminianen naar Amerika zijn geemigreerd en dat daar dus relatief veel arminianen wonen. Die nu terug komen als 'evangelische kerken'. Dat is, in ieder geval voor VWO leerlingen, volgens mij een normale manier van doceren. Het is beter dan 'Arminius was fout want ..., evangelischen zijn fout want ....'
Om diezelfde reden gebeurde het dus dat ik, en enkele anderen met mij, in V5 naar de plaatselijke priester togen om hem eens duchtig aan de tand te voelen over die ketterse ideeen rond aflaathandel, heiligenverering en vagevuur. Als hij vervolgens verkondigt dat de RK in NL die dingen al lang heeft afgeschaft, dan voel je je dom gehouden door je docenten kerkgeschiedenis. Had ik onderwijs gekregen over hoe het de RK en de Paus was vergaan nadat Luther, Calvijn en Zwingli hun biezen pakten, dan was ik hopelijk wijzer geweest.
Gevolg is iig dat ik mijn kerkgeschiedenislessen op de middelbare school collectief vergeten ben: ik wantrouwde alles.

Maar dit bedoel ik bijvoorbeeld met objectiever onderwijs: niet alleen de geschiedenis van de GKv, maar de geschiedenis van kerkelijk europa/de westerse wereld doceren. Da's wellicht niet haalbaar voor het VMBO, maar VWO-leerlingen zouden dat toch moeten kunnen behappen.
Daarbij vind ik het minder belangrijk dat iemand precies weet wat deze of gene theoloog heeft gezegd of beweerd ten tijde van 1967, waardoor er wederom een scheuring heeft plaats gevonden. Grote lijnen zijn belangrijker, imho.

Maar misschien doe ik het onderwijs tekort: ik heb zoals gezegd veel vergeten, heb vooral een vieze smaak eraan over gehouden.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 12:16:14 pm door elle »

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 23, 2006, 11:58:22 am »
Ik heb gereformeerd onderwijs gehad in mijn jeugd, en in die levensfase vond ik kerkgeschiedenis nu niet bepaald interessant. Desondanks ben ik de afgelopen tijd een beetje in de kerkgeschiedenis - en dan met name de tijd van de reformatie - gedoken. Dat was voor mij toch wel een ontdekking!

De aanleiding om hier mee bezig te zijn is de volgende:

In onze gemeente zijn we bezig met onze identiteit als gemeente. Een avond ging over: wat zegt de bijbel daarover? Een prachtige avond waarop duidelijk werd dat alles om Christus draait.

Een volgende avond ging over: wat betekent het om echt gereformeerd te zijn? Het viel op dat velen met scepsis naar deze tweede avond gingen, maar aan het eind van de avond was die scepsis compleet weg. Het ging over de 5 sola's: Sola Gratia, Sola Fide, Sola Scriptura, Solus Christus en Soli Deo Gloria, waarbij de nadruk op Sola Gratia lag. Wat een rijkdom!

Zo zijn er nog meer voorbeelden te geven: bijv. de rijkdom die de Puriteinen, zoals Jonathan Edwards, George Whitefield etc. ons hebben nagelaten en die je ook kunt vinden bij schrijvers als J. Packer, D.M. Lloyd-Jones en John Piper.

En om nog maar eens iets te noemen: Lees eens de 3 Formulieren van Eenheid aandachtig door! Saai? Stoffig? Nee, juist ontzettend verrijkend! Maar het ligt er wel aan hoe je het leest.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 23, 2006, 12:17:58 pm »

quote:

Knee schreef op 23 januari 2006 om 11:58:
En om nog maar eens iets te noemen: Lees eens de 3 Formulieren van Eenheid aandachtig door! Saai? Stoffig? Nee, juist ontzettend verrijkend! Maar het ligt er wel aan hoe je het leest.

Da's meer 'Godsdienst' denk ik. Maar je hebt gelijk: het zou mooi zijn als godsdienstdocenten de 3FvE weten te ondoen van hun stoffige karakter en laten zien dat ze actueel zijn. Uiteraard komt daarbij enige kerkgeschiedenis kijken, maar alleen om het in te kaderen. De inhoud is actueel, dus mag best kritisch behandeld worden tijdens de godsdienstlessen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 23, 2006, 01:05:56 pm »

quote:

elle schreef op 23 januari 2006 om 11:46:
Ok, objectief is lastig, maar ik ben blij dat het er volgens cyber tegenwoordig objectiver aan toe gaat bij de godsdienst/kerkgeschiedenislessen.
Als je blijft 'hangen' in de oorzaken van de diverse kerkscheuringen, dan krijg je een beperkt beeld van andere stromingen binnen het christendom. Luther en Calvijn streden tegen een heel andere katholieke kerk dan die er nu bestaat, om een extreem voorbeeld te noemen.
Ik vind dat je om volledig te zijn ook de kerkgeschiedenis van andere kerken aan moet kaarten. Dan krijg je niet alleen dat 'Arminianen fout zijn', maar ook dat ze vervolgd zijn geweest om hun geloof, veel arminianen naar Amerika zijn geemigreerd en dat daar dus relatief veel arminianen wonen. Die nu terug komen als 'evangelische kerken'. Dat is, in ieder geval voor VWO leerlingen, volgens mij een normale manier van doceren. Het is beter dan 'Arminius was fout want ..., evangelischen zijn fout want ....'
Om diezelfde reden gebeurde het dus dat ik, en enkele anderen met mij, in V5 naar de plaatselijke priester togen om hem eens duchtig aan de tand te voelen over die ketterse ideeen rond aflaathandel, heiligenverering en vagevuur. Als hij vervolgens verkondigt dat de RK in NL die dingen al lang heeft afgeschaft, dan voel je je dom gehouden door je docenten kerkgeschiedenis. Had ik onderwijs gekregen over hoe het de RK en de Paus was vergaan nadat Luther, Calvijn en Zwingli hun biezen pakten, dan was ik hopelijk wijzer geweest.
Gevolg is iig dat ik mijn kerkgeschiedenislessen op de middelbare school collectief vergeten ben: ik wantrouwde alles.

Maar dit bedoel ik bijvoorbeeld met objectiever onderwijs: niet alleen de geschiedenis van de GKv, maar de geschiedenis van kerkelijk europa/de westerse wereld doceren. Da's wellicht niet haalbaar voor het VMBO, maar VWO-leerlingen zouden dat toch moeten kunnen behappen.
Daarbij vind ik het minder belangrijk dat iemand precies weet wat deze of gene theoloog heeft gezegd of beweerd ten tijde van 1967, waardoor er wederom een scheuring heeft plaats gevonden. Grote lijnen zijn belangrijker, imho.

Dat wordt dus nog steeds tot in de finesses geleerd. Welke synode zei dit en welke predikant zei dat en waarom was dat wel/niet goed. Waarom was er die scheuring etc.
Verder is het wel zo dat er meer discussie is in de klas zelf omdat er niet alleen gereformeerden meer in de klas zitten maar ook evangelischen. Die mogen wel eens vertellen hoe het e.e.a. in elkaar steekt bij hun kerk/gemeente.
In die zin wordt de blik verruimd en gaan ll. meer nadenken: ze horen van beide kanten het andere verhaal.

Wel wordt het in de katernen ook over evangelische stromingen etc geheel vanuit traditioneel-gereformeerde invalshoek behandeld.
Zelfs de schepping kun je een gereformeerde manier van hebben. Dat wist ik helemaal niet maar dacht dat alle christenen die niet in evolutie geloven per definitie creationisten zijn. :P

Niet om hier over door te gaan, maar dat is de ervaring van dit moment: ik zit midden in die fase van kinderen op de middelbare school en praat vanaf 1999/2000.

Verder komen er ook nog wel andere dingen aan de orde. :)
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 01:07:30 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 23, 2006, 03:02:16 pm »

quote:

Ik vind dat je om volledig te zijn ook de kerkgeschiedenis van andere kerken aan moet kaarten. Dan krijg je niet alleen dat 'Arminianen fout zijn', maar ook dat ze vervolgd zijn geweest om hun geloof, veel arminianen naar Amerika zijn geemigreerd en dat daar dus relatief veel arminianen wonen. Die nu terug komen als 'evangelische kerken'.

Ja maar, het is toch ook een logisch gevolg op als je fout bent dat je dan
vervolgd word, evenzo werden de dopersen vervolgd en nog wel meer groepen.
De dopersen zie je nu nog leven in Amerika, zoals de Amish en de Mennonieten
ook afkomstig uit Europa. Hun denkbeelden zie je ook terug in de evangelische
kant van Nederland zoals de doop op geloof, en ook bij de Baptisten zie je dit
weer terug.
Veel christenen zijn ook vervolgd, tot Keizer Constantijn dit zeg ik voor het
gemak maar evenzo, voor die tijd werden christenen overgoten met pek en
s'avonds aangestoken en zo dienden ze als lantaarnpalen, of ze werden in
een boot zonder zeil en riemen gezet enzo de zee opgestuurd, het voor de
leeuwen gooien door de romeinse keizers is wel bekend denk ik, om een
paar voorbeelden te noemen.
Maar vandaag de dag brengen we niemand meer om zeep om het geloof.
En, wat verteld word tijdens de les, daarvan blijft ook niet alles hangen in een
hoofd van een leerling, wij herinneren ons de dingen vaak selectief.
Wat er tegenwoordig word behandelt tijdens de les is veel uitgebreider dan
wat wij vroeger kregen en ik vind dat heel positief.
Ikzelf heb geen gereformeerd onderwijs genoten, maar tijdens de les kerkgeschiedenis, werd mij wel verteld dat ik een cocksiaan was door de
onderwijzer, wat de medeleerlingen wel grappig vonden, dus ik had gelijk een
bijnaam te pakken.

quote:

Dat is, in ieder geval voor VWO leerlingen, volgens mij een normale manier van doceren. Het is beter dan 'Arminius was fout want ..., evangelischen zijn fout want ....'

Ja dat kan ik me heel goed voorstellen, maar geschiedenis en kerkgeschiedenis
handelt over het verleden en niet over het heden, het is goed om te weten over
het verleden, maar de tijd heeft niet stil gestaan, per slot communiceren we nu
van achter de pc met elkaar en dat was in de middeleeuwen een niet voor
te stellen communicatie ;)

quote:

En daarom word ook de Islam, Boedisme enz behandelt en niet alleen de christelijke kant van de wereld.

quote:

Maar misschien doe ik het onderwijs tekort: ik heb zoals gezegd veel vergeten, heb vooral een vieze smaak eraan over gehouden.

Ja dat begrijp ik, maar vaak liggen de dingen genuanceerder als dat we
het in herinnering hebben.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 23, 2006, 03:06:36 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 januari 2006 om 13:05:

[...]

Dat wordt dus nog steeds tot in de finesses geleerd. Welke synode zei dit en welke predikant zei dat en waarom was dat wel/niet goed. Waarom was er die scheuring etc.

Jawel, maar het is maar een onderdeel van het lesrooster, het gaat erniet
steeds weer over.

quote:

Verder is het wel zo dat er meer discussie is in de klas zelf omdat er niet alleen gereformeerden meer in de klas zitten maar ook evangelischen. Die mogen wel eens vertellen hoe het e.e.a. in elkaar steekt bij hun kerk/gemeente.
In die zin wordt de blik verruimd en gaan ll. meer nadenken: ze horen van beide kanten het andere verhaal.
Dat memoreerde ik ook al ;)

quote:

Wel wordt het in de katernen ook over evangelische stromingen etc geheel vanuit traditioneel-gereformeerde invalshoek behandeld.
Zelfs de schepping kun je een gereformeerde manier van hebben. Dat wist ik helemaal niet maar dacht dat alle christenen die niet in evolutie geloven per definitie creationisten zijn. :P

Niet om hier over door te gaan, maar dat is de ervaring van dit moment: ik zit midden in die fase van kinderen op de middelbare school en praat vanaf 1999/2000.

Verder komen er ook nog wel andere dingen aan de orde. :)

uuuhhhhh ja natuurlijk, het is en blijft gereformeerd onderwijs, dus dat lijkt mij
niet meer als logisch. Zo heeft elke school zijn eigen invalshoek, zo zal het
RK onderwijs een andere invalshoek hebben.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 24, 2006, 09:21:16 pm »

quote:

[...]

(Ik kwam er bijvoorbeeld pas in de 5e achter dat katholieken helemaal niet per se in een vagevuur en aflatensysteem geloven :X).
Er zijn ongetwijfeld ook GKv-ers die niet in Jezus geloven en moslims die niet geloven dat ze moeten streven naar een bedevaart naar Mekka. Dat neemt niet weg dat zowel het purgatorium als aflaten (overigens niet in de betekenis die protestanten er nogal eens aan geven) onderdeel zijn van de katholieke leer.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 24, 2006, 09:29:07 pm »

quote:

Om diezelfde reden gebeurde het dus dat ik, en enkele anderen met mij, in V5 naar de plaatselijke priester togen om hem eens duchtig aan de tand te voelen over die ketterse ideeen rond aflaathandel, heiligenverering en vagevuur. Als hij vervolgens verkondigt dat de RK in NL die dingen al lang heeft afgeschaft, dan voel je je dom gehouden door je docenten kerkgeschiedenis.
Maar helaas, je bent daar, als je weergave correct is, dom gehouden door die plaatselijke priester. Aflaathandel is altijd in strijd geweest met de katholieke leer, heiligenverering en vagevuur zijn door sommige atheïsten in de RKK misschien in hun dromen afgeschaft, maar daar blijft het dan wel bij.

quote:

Had ik onderwijs gekregen over hoe het de RK en de Paus was vergaan nadat Luther, Calvijn en Zwingli hun biezen pakten, dan was ik hopelijk wijzer geweest.
Mijn ervaring met protestanten ietwat generaliserend maak ik me meer zorgen om het onderwijs over de situatie vóór Luther.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 24, 2006, 09:29:30 pm »
quote:
cyber schreef op 23 januari 2006 om 15:06:
RK onderwijs een andere invalshoek hebben.

Ik denk dat je in Nederland nauwelijks tot geen RK onderwijs zal vinden waar men "kergeschiedenis" behandeld, of godsdienst, wat maar in de verte is te vergelijken met wat "jullie" blijkbaar gewend zijn.