Auteur Topic: 'Spannende' massage en reiki  (gelezen 11107 keer)

johanva

• Bekijk profiel
'Spannende' massage en reiki
« Gepost op: november 11, 2005, 11:31:44 am »
Ik heb iets geks en weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.

Regelmatig masseer ik mijn vrouw. Voor haar is dat erg ontspannend maar voor mij niet. Als ik bij een plek kom waar zij pijn heeft of wat gevoelig is dan voel ik dat als een soort spanning in mijn handen. Het heeft het meeste weg van electriciteit. Het klassieke afslaan van de handen geeft meestal wel verlichting. Soms is spanning echter zo groot dat het langs mijn armen omhoog 'kruipt'. Een test op een andere 'proefkonijn' leverde hetzelfde resultaat op: ik voelde precies de pijnpunten en de plekken die gevoelig waren.

Tijdens de laatste massage, vlak na het sporten, was de spanning zo groot dat ik haar amper kon aanraken. De spanning was zo groot dat het me echt fysiek pijn deed. Dat was de aanleiding om eens op internet te kijken naar mensen met vergelijkbare gaven/ervaringen. Het enige wat ik er over kan vinden is Reiki, een Japanse massagemethode die gebaseerd is op energiebanen. Wat daar beschreven staat lijkt heel erg op wat ik voel.

Zie hier het dilemma: ik heb iets waar ik iets mee wil/kan/moet? doen en de enige manier die ik kan vinden wil ik vanuit mijn christelijke overtuiging niet gebruiken. Heeft iemand hier wel eens iets soortgelijks gehad? Weet iemand hier misschien meer van??

Johan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 11, 2005, 12:38:04 pm »
Joha, ik herken dat heel erg... Ik heb diezelfde hypergevoeligheid. Inderdaad wordt er in de reguliere wetenschap (voor zover ik heb kunnen ontdekken) weinig tot geen verklaring voor gegeven. In New-Age-stromingen is er wel aandacht voor, en het lijkt inderdaad een vrij sluitende verklaring.
Nu is het de vraag of je in New-Age stromingen je heil moet zoeken. Ik ben het niet eens met hun mensvisie, dat ieder mens door in balans met zichzelf te komen, zichzelf kan healen. Er zit een holistische visie achter, die ik niet deel.
Jij ook niet, heb ik begrepen. Ik heb zelf besloten dat ik m'n gave alleen inzet als ik er energie voor heb (want het kost wel een hoop energie, nietwaar), en ik stop zodra ik merk dat het me teveel energie kost. Volgens mij is het een soort elektro-magnetische spanning die jij (en ik dus ook) voelt, hoeft niet gelijk eng te zijn, het kan best zijn dat de reguliere wetenschap er over een tijd ook een verklaring voor heeft.
Wat volgens mij het belangrijkste is, is die gave niet teveel als bovennatuurlijk te zien, en áls het bovennatuurlijk zou zijn, moet je het gebruiken op een manier die God goed vindt en wil. Dus zodra je merkt dat je meer gefocust raakt op je eigen kunnen enz., ipv op God, moet je als de wiedeweerga weer naar God toe...

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 11, 2005, 01:00:19 pm »
Dank je voor je reactie! Het kost inderdaad veel energie. Ik voel nu nog de naweeën van de massage van afgelopen woensdag. Erg prettig is dat niet. Toch heb ik het idee dat ik er iets mee moet. Het blijkt dat mijn vrouw er in sommige gevallen erg veel baat bij heeft, al strijk ik alleen maar over de plek.

Ik denk ook dat het iets natuurlijks is maar het blijft wel apart. Anderen voelen gewoon helemaal niets op plekken die ik niet eens kan aanraken. :)

Johan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 11, 2005, 01:08:37 pm »
Wat trouwens ook helpt om die spanning zelf kwijt te raken: handen onder stromend water. Desnoods een hele douche nemen, en dan visualiseren dat die spanning het afvoerputje instroomt, tegelijk met het water. Een flinke wandeling door het bos ofzo, wil ook nog wel eens werken. In ieder geval niet direct grote groepen mensen opzoeken, dat is bij mij altijd vragen om hoofdpijn... ;)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 11, 2005, 01:12:56 pm »
Hoi Johanva (en E-line),

Wat jullie hebben qua 'genezende krachten' lijkt me dat je ermee naar God toe moet gaan. Vraag Hem of dit goed is en als het niet van Hem is dat je die gave hebt, dat Hij het dan van je wegneemt.

Zoals E-line zegt dat je dit terug vind in New-Age stromingen etc met een holistisch mensbeeld.
Reiki is volgens mij ook niet iets waar een christen zich mee in zou moeten laten. Dus als je gaven ontdekt bij jezelf die hiermee overeenstemmen, zou ik persoonlijk onmiddelijk eraf willen komen.
Is het ook niet wat men vroeger noemde de zgn. 'strijkers'?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 11, 2005, 01:22:34 pm »
Ja, ik denk dat het op eenzelfde manier werkt bij de zgn. 'strijkers'. Het bestaat dus al een hele tijd. De new age beweging (en aanverwante groepen) heeft het omarmd en er een theorie omheen ontwikkeld. Daar wil ik me ook niet mee inlaten. Toch maakt dat de 'gave' op zich niet slecht lijkt me. Ik wil er dan ook niet vanaf maar wil het juist inzetten. Het probleem is dat ik niet precies weet hoe. Daar zocht in informatie over en dan vind ik alleen maar reiki en dat soort zaken. Het zou wel fijn zijn als er iets vanuit christelijke of 'neutrale' hoek over geschreven zou zijn.

Johan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 11, 2005, 01:23:53 pm »
P&A, ik ben er inderdaad mee naar God toe gegaan. Ik heb een extreme vorm gehad van overgevoeligheid, nl de geestenwereld aanvoelen, en daar ben ik gelukkig van afgekomen door gebed. Mijn conclusie hierboven mbt die gave waarmee ik anderen kan helpen, is een gevolg van mijn overleg met God.
Ik zie het in dezelfde richting als het offervlees e.d, en 'alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig'. Dit is wél nuttig, omdat anderen erdoor geholpen worden, en het ook als een bewijs van het bestaan van meer dan alleen wat de wetenschap erkent, zien. Het hangt ervan af hoe ik ermee omga.

De duivel gaat er ook vanuit dat Gods natuurwetten gelden, en maakt daar wellicht ook gebruik van. Is het daarom fout om er ook gebruik van te maken?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 11, 2005, 01:32:45 pm »
Misschien zou je het zo moeten zien, dat het te maken heeft met de bovennatuurlijke wereld. Deze is voor ons mensen verboden terrein. De verborgen dingen zijn voor de Here.
Ook dit soort genezingen komen dacht ik uit die hoek. Want God kan genezen zonder energiestralen nodig te hebben - het bovennatuurlijke.
Daarom denk ik ook niet dat ik er gebruik van zou willen maken als christen.
God doet genezen natuurlijk ook op bovennatuurlijke wijze, maar dan vanuit Zijn Almacht door Zijn Geest, en niet door energiestralen. In die zin zie ik dat anders dan een drankje van de dokter - daar kan God natuurlijk ook gebruik van maken.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 11, 2005, 01:36:06 pm »
Het is voor mij nog de vraag of het wel zo bovennatuurlijk is. Het voelt voor mij hetzelfde als wanneer ik een vegatest-apparaat (bijv. zo'n apparaat wat je vetpercentage meet) aan m'n handen heb, die meet de weerstand van de huid e.d.. Normale mensen voelen die spanning niet, omdat het een heel lage spanning is. Maar ik voel het wel (dat hoort niet, maar gebeurt wel). Zegt meer over mijn hypergevoeligheid dan over de oorsprong van de spanning.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 11, 2005, 01:41:00 pm »

quote:

johanva schreef op 11 november 2005 om 13:22:
Ja, ik denk dat het op eenzelfde manier werkt bij de zgn. 'strijkers'. Het bestaat dus al een hele tijd. De new age beweging (en aanverwante groepen) heeft het omarmd en er een theorie omheen ontwikkeld. Daar wil ik me ook niet mee inlaten. Toch maakt dat de 'gave' op zich niet slecht lijkt me. Ik wil er dan ook niet vanaf maar wil het juist inzetten. Het probleem is dat ik niet precies weet hoe. Daar zocht in informatie over en dan vind ik alleen maar reiki en dat soort zaken. Het zou wel fijn zijn als er iets vanuit christelijke of 'neutrale' hoek over geschreven zou zijn.

Johan

Deze link:
http://www.skepsis.nl/strijken.html

of deze:

http://www.stichting-promise.nl/letter%20R_trefwoord.html

of deze:

http://www.e-deville.nl/b...p?item=woorden&id=120
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 01:44:31 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 11, 2005, 01:46:31 pm »

quote:

E-line schreef op 11 november 2005 om 13:36:
Het is voor mij nog de vraag of het wel zo bovennatuurlijk is. Het voelt voor mij hetzelfde als wanneer ik een vegatest-apparaat (bijv. zo'n apparaat wat je vetpercentage meet) aan m'n handen heb, die meet de weerstand van de huid e.d.. Normale mensen voelen die spanning niet, omdat het een heel lage spanning is. Maar ik voel het wel (dat hoort niet, maar gebeurt wel). Zegt meer over mijn hypergevoeligheid dan over de oorsprong van de spanning.

OK, maar je noemt het wel een 'gave' en hoe zet je die dan in? Misschien kan je overgevoeligheid wel helemaal verdwijnen......

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 11, 2005, 01:59:36 pm »
Ik zal eens gaan lezen. Bedankt!

Net als E-Line denk ik niet dat het iets bovennatuurlijks is. Sommige mensen zijn gewoon gevoeliger dan anderen. Ik zie er niets geestelijks achter. Dat geestelijke aspect is geintroduceerd door de oosterse godsdiensten/filosofieën. Ik deel die mening niet. Er zijn aanwijzingen genoeg dat het fenomeen bestaat maar de theorieën over de oorsprong zijn niet echt sterk. Als het wel uit de bovennatuurlijke wereld komt dan kan het net zo goed God's kracht zijn. De bijbel puilt uit van de krachten die mensen door Gods hand doen. Denk maar aan de genezing van de verlamde man door Paulus.

Ik zie het als een gave omdat ik er iets nuttigs mee zou kunnen doen. Ik weet alleen niet hoe ik het het beste kan toepassen. Op dit moment kost het me meer dan dat het de ander oplevert en dat is natuurlijk niet zo fijn.

Johan

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 11, 2005, 02:13:31 pm »
Citaat van de Skepsis site
"
Het lijkt niet uitgesloten dat patiënten in de toekomst overal een New-Age-zuster kunnen roepen om hun energieveld te laten gladstrijken. De behandeling is naar alle waarschijnlijkheid een placebo. Maar werken placebo's niet het beste wanneer de toedieners heilig geloven dat het nou net géén placebo's zijn?
"

Het fenomeen wordt afgedaan als placebo omdat de theorie erachter gewantrouwd wordt. Dat is niet zo netjes natuurlijk. De wazige theorie belemmert ze objectief te kijken naar het fenomeen zelf. Het doel is kritisch te zijn. Zij geloven er per definitie niet is tenzij het wordt aangetoond. Maar goed, hoe toon je 'gevoelige handen' aan??

Johan

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 11, 2005, 03:17:14 pm »
Tsja, sceptici zijn het bij voorbaat oneens met alles wat onwetenschappelijk klinkt. Dat vind ik wat onwetenschappelijk. Ik ben dus altijd sceptisch als het woord sceptisch genoemd wordt. Maar goed, dat terzijde.

Ikzelf heb ook ervaring met die gevoelige handen. Wat mij betreft is het een door God gegeven gave die we kunnen gebruiken om onszelf en anderen te genezen. Jezus zelf zei dat de wonderen door hem gedaan ook door ons gedaan zouden worden. Dit is een spelletje totaal niet te vergelijken met wat Hij deed, maar voor mij geeft het aan dat we ons niet te veel zorgen moeten maken over eventuele occulte zaken. Christenen zouden mij vaker dan niet een slecht christen noemen, dus ga te raden bij je eigen normen en waarden.

Wat dat betreft is mijn mening zoek geen contact met paranormale entiteiten die niet horen tot God. Ga niet reizen in werelden waar je niet thuis hoort. Maar maak gerust gebruik van je lichaam en je geest en alle talenten en kwaliteiten die daar bij horen om gods werk te doen.

Breng het naar god toe. Dat lijkt me een uitstekende optie. Zowiezo verbind ik me altijd met mijn bron (god dus) voordat ik hiermee aan de slag ga. Dat versterkt overigens ook het effect.

De spanning die je overhoudt komt doordat je teveel energie hebt opgepakt, die een beetje vastzit. Overload dus.  Dit verstoort de stroom van je eigen energie, net zoals een mobiel een tv kan verstoren. Dit kun je oplossen door de energie de aarde in te sturen. De natuurlijke stroom van energie van de schepping is van God door ons, en dan de aarde in.

In de tijd dat het bij ons is volgt het je aandacht. Je kunt ermee experimenteren, concentreer je een poosje op een van je handen en na een poosje krijg je vanzelf dat spannings gevoel.

Als je last hebt van een overtollige hoeveelheid energie dan kun je die dus gewoon wegsturen door hem weg te denken. Als dat niet helpt, dan kan gewoon op je blote voeten door het huis lopen of beter nog door je tuin op het gras ook goed werken dit stimuleert de normale doorstroom.

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 11, 2005, 03:29:55 pm »
Ik zal er eens wat mee proberen. Misschien toch maar eens een (algemene!) cursus massage. Het is handig om bepaalde plekken te detecteren maar het is nog handiger om er ook nog iets mee te kunnen.

Johan

seven

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 24, 2005, 06:49:31 pm »
wat ik me enige tijd afgevraagd heb,
als je tot zoveel in staat bent met je lichaam,
waarom zou je tot niets in staat zijn met je geest?
zeker als je gedeeltelijk Gods evenbeeld bent.
het zou me niet verbazen dat je als geest in staat bent om invloed uit te oefenen op andermans geest/ energie.
niets zo subjectief als de werkelijkheid

croissant

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 24, 2005, 11:26:24 pm »
Dag!

Ik ken iemand die deze gave/ervaringen ook heeft, en er wat mee doet, voor God! Misschien kan ik jullie/jou in contact brengen met haar?

Groetjes Antje

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 25, 2005, 09:21:45 am »
Om nu eerlijk te zijn ben ik er heilig van overtuigd dat deze gave niet van God komt maar te maken heeft met een overgevoeligheid voor dingen waar wij als gewone mensen eigenlijk niets mee te maken kunnen hebben. Zoals e-line aangaf dat ze de geestenwereld kon ervaren en dat is niet Gods bedoeling. En de 'gave'zoals hier omschreven is een restverschijnsel hiervan als ik het zo bekijk.
(Wel ben ik ervan overtuigd dat jij hier integer mee om gaat e-line :) dat is niet het punt)
Zoals men aangeeft dat het gebruiken van de gave je uitput en het veel energie kost: dat is niet hoe God werkt.
Het dan ook een gave die je moet laten rusten.
Dit zeg ik uit bezorgdheid en niet om even te zeggen dat ik het allemaal zo goed weet.
Als God iemand wil genezen en je hebt daar een gave voor, kan je die gave op elk moment in werking stellen en er volgt genezing. Maar niet door allerlei handelingen te verrichten.
Jezus zei alleen maar: ik wil het, wordt rein... bv.
Dat is genoeg als je de gave van God hebt ontvangen.

Ik heb geprobeert hier wat over te vinden, concreet is dat erg moeilijk. Wel heb ik een boek van een ex-natuurarts die nu bekeerd is en die keurt dit af en geeft aan dat het niet van God is. God put je niet uit door zijn gave.

Je kunt zeggen: het is niet bovenatuurlijk, want die stralen bestaan.
Dat is de vraag. Als ze wel bestaan en dus wel echt zijn, maar normalitair zouden we ze niet ervaren, is het in die zin bovenatuurlijk dat je ze ervaart.
Of de stralen zijn nep en deze ervaring van die stralen komt dan uit de verkeerde hoek.
Ik zal nog wel even edditten als ik wat info heb gevonden.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2005, 09:42:46 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 25, 2005, 09:42:01 am »
Korte inhoud van een boek over de latente kracht van de ziel, m.i. de oorsprong van deze gaven/krachten.
Het komt dus niet van de Geest van God - zelfs niet uit onze geest, maar uit onze ziel.

quote:

Omschrijving:
In "De latente kracht van de ziel" laat Watchman Nee zien wat de gemeenschappelijke factor is achter tal van technieken en methodes die vandaag de dag gebruikt worden binnen de New Age beweging, de alternatieve geneeswijzen en de esoterie. Al deze technieken zijn er op gericht een latente kracht in de menselijke ziel te bevrijden. Of het nu gaat om mesmerisme, telepathie, Christian Science, oosterse meditatie of het massale gebed van Islamieten, ze hebben allen één gemeenschappelijke grondregel. Zelfs binnen bepaalde christelijke stromingen maakt men onbewust gebruik van deze latente kracht. Tegenover de latente kracht van de ziel stelt Watchman Nee de kracht van de Geest. Het gevaar dat een gelovige loopt is dat hij de ziel verwart met de geest, waardoor hij de latente kracht van de ziel zou kunnen verwarren met de kracht van de heilige Geest.

Deze krachten komen m.i. dus vanuit je ziel en satan kan hier gebruik van maken.
Verder schreef ik dit een tijd geleden en gaat over hoe we tegen deze paranor,ale zaken aan moeten kijken als christen;  de schrijver zag  bv altijd aura's voor z'n bekering. Daarna niet meer.

Priscilla en Aquila in "Bijna Dood Ervaringen (BDE) *"

Hetzelfde met geesten van doden. Was het niet zo dat je eigenlijk nooit echt de doden spreekt, als je ze oproept, maar dat het boze geesten zijn die zich voordoen als die en die overledene.
Daarom schrok de waarzegster in Endor zich ook een hoedje toen Saul bij haar kwam om Samuel te raadplegen en Samuel plotseling echt verscheen. Daar had God voor gezorgd.

1 Sam 28:
Toen zijn dienaren hem vertelden dat er in Endor nog een dodenbezweerster woonde, 8 vermomde hij zich door andere kleren aan te trekken en ging hij met twee dienaren op pad. Midden in de nacht kwamen ze bij de vrouw aan. ‘Wilt u voor mij de geest van een dode raadplegen?’ verzocht hij haar. ‘Ik zal u zeggen wie u moet oproepen.’ 9 Maar de vrouw antwoordde: ‘U weet toch wat Saul heeft gedaan: hij heeft een streng verbod uitgevaardigd op geestenbezwering en waarzeggerij. Waarom probeert u me in de val te lokken? Wilt u me soms de dood in jagen?’ 10 Maar Saul bezwoer haar bij de HEER dat haar niets zou overkomen. 11 ‘Wie moet ik dan voor u oproepen?’ vroeg ze. ‘Samuël,’ antwoordde Saul. 12 Zodra de vrouw Samuël zag, slaakte ze een ijselijke kreet. ‘Waarom hebt u me bedrogen?’ vroeg ze aan Saul. ‘U bent Saul zelf!’

Dit komt dan toch overeen met het beeld dat van der Ven schetst over het paranormale. Het wordt door boze geesten geenceneerd.

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 25, 2005, 10:35:35 am »
@Antje: Ik zou graag in contact komen met haar! Kan je haar adres hier plaatsen?

@Priscilla: Ik zal je stukje een andere keer lezen, het is hier even te druk om het nu rustig te doen.

Johan

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 25, 2005, 11:19:05 am »
@Priscilla: Het grootste probleem met je redenering is dat je uitgaat van de waarheid van de oosterse stromingen. Je neemt hun bewering dat de kracht uit de ziel komt als uitgangspunt en redeneert op basis daarvan dat je je er als Christen niet mee in moet laten. Ik kan je redenering wel volgen  maar ik zet al grote vraagtekens bij de basis.

Ik geloof NIET dat de kracht uit de ziel is en ook niet dat het iets bovennatuurlijk is. Het is net als new age muziek. Zij hechten er grote waarde aan maar voo mij is het gewoon muziek en ik luister er naar. De extra kracht wordt er aan toegedicht door mensen. Dat betekent niet dat die kracht er ook daarwerkelijk is.

Magnetisme is een natuurlijk iets. Een magnetisch veld is ook een normaal verschijnsel, denk maar aan het kompas. De kracht is echt puur natuurlijk. Ik ben er alleen gevoeliger voor dan anderen, net als anderen weer gevoeliger zijn voor radioactieve straling of koemelk.

Dat een kracht van God niet uitput is niet helemaal juist vind ik. Ik ken mensen die de gave van bestuur of leiderschap hebben en die daar met veel inzet gebruik van maken. Dat kost ze ook veel energie.

Johan

seven

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 25, 2005, 01:34:34 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 november 2005 om 09:21:
Om nu eerlijk te zijn ben ik er heilig van overtuigd dat deze gave niet van God komt maar te maken heeft met een overgevoeligheid voor dingen waar wij als gewone mensen eigenlijk niets mee te maken kunnen hebben. Zoals e-line aangaf dat ze de geestenwereld kon ervaren en dat is niet Gods bedoeling.

ik ben heel benieuwd naar je bijbelse onderbouweing voor dit statement. zeker als je het over Gods bedoelingen hebt. Wij mensen ZIJN geest, dat we dus geestelijke dingen kunnen ervaren lijkt me niet meer dan normaal. Dat veel mensen hier niet open voor staan/ of voor open durven staan, is een ander verhaal.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 november 2005 om 09:21:
Het dan ook een gave die je moet laten rusten.

net zoals je in het lichamelijke een talent kan hebben voor koken, schilderen, redeneren, dansen, zingen, etc etc, kunnen mensen als geest ook talent hebben/ ergens goed in zijn/ een gave hebben. Zo'n gave laten rusten draagt meestal niet bij aan een positieve gemoedsrust, aangezien je de meeste gaven niet voor niet hebt.  

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 november 2005 om 09:42:
Hetzelfde met geesten van doden. Was het niet zo dat je eigenlijk nooit echt de doden spreekt, als je ze oproept, maar dat het boze geesten zijn die zich voordoen als die en die overledene.

sprak Jezus dan ook met boze geesten toen hij met de DODE Elia en Mozes sprak op de berg??? En de mensen die met Jezus spraken na zijn dood???? spraken die ook stiekem met een boze geest? Blijkbaar zitten er nopg wel wat haken en ogen aan je stelling.

Johanva, ik wens je veel succes met je eigen weg zoeken. en adviseer je alles wat je van God gekregen hebt, aan te wenden ten goede met een oprecht hart, dan zie ik geen enkele rede tot zorgen.

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 25, 2005, 02:09:22 pm »
Dank je seven! :)

Johan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 25, 2005, 02:34:38 pm »

quote:

johanva schreef op 25 november 2005 om 11:19:
@Priscilla: Het grootste probleem met je redenering is dat je uitgaat van de waarheid van de oosterse stromingen. Je neemt hun bewering dat de kracht uit de ziel komt als uitgangspunt en redeneert op basis daarvan dat je je er als Christen niet mee in moet laten. Ik kan je redenering wel volgen  maar ik zet al grote vraagtekens bij de basis.
Dat is misschien niet eens hun bewering. Maar wel o.a. de 'analyse' van een christen die uit China kwam en die weet waar hij over praat wat betreft oosterse religies. Is christen geworden en leeft tussen mensen die boeddist zijn etc.

Je zou het boekje eens moeten lezen. :)
De inleiding en hst 1 staat op internet  
( http://www.watchmannee.nl/boeken/Latentekrachtvandeziel.html )

quote:

Ik geloof NIET dat de kracht uit de ziel is en ook niet dat het iets bovennatuurlijk is. Het is net als new age muziek. Zij hechten er grote waarde aan maar voo mij is het gewoon muziek en ik luister er naar. De extra kracht wordt er aan toegedicht door mensen. Dat betekent niet dat die kracht er ook daarwerkelijk is.
Ontken jij op een bepaalde  manier niet dat satan bepaalde dingen gebruikt om zijn doel te bereiken? Waaronder New Age bv?

quote:

Magnetisme is een natuurlijk iets. Een magnetisch veld is ook een normaal verschijnsel, denk maar aan het kompas. De kracht is echt puur natuurlijk. Ik ben er alleen gevoeliger voor dan anderen, net als anderen weer gevoeliger zijn voor radioactieve straling of koemelk.

Dat een kracht van God niet uitput is niet helemaal juist vind ik. Ik ken mensen die de gave van bestuur of leiderschap hebben en die daar met veel inzet gebruik van maken. Dat kost ze ook veel energie.
Dat is iets anders dan na een behandeling van iemand met jouw gave, volledig uitgeput te zijn bv. :)

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 25, 2005, 03:16:22 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 november 2005 om 14:34:

[...]

Dat is misschien niet eens hun bewering. Maar wel o.a. de 'analyse' van een christen die uit China kwam en die weet waar hij over praat wat betreft oosterse religies. Is christen geworden en leeft tussen mensen die boeddist zijn etc.

Je zou het boekje eens moeten lezen. :)
De inleiding en hst 1 staat op internet  
( http://www.watchmannee.nl/boeken/Latentekrachtvandeziel.html )

Ik zal het boek eens lezen.
Voorlopig blijf ik toch bij mijn standpunt. Bekeerlingen hebben natuurlijk ook behoorlijk onder invloed gestaan van die stromingen. Ze zijn er niet uitgestapt omdat ze twijfelen aan de rechtmatigheid van de uitspraken maar aan het christelijk gehalte van de uitspraken.

quote:

Ontken jij op een bepaalde  manier niet dat satan bepaalde dingen gebruikt om zijn doel te bereiken? Waaronder New Age bv?

Ik geloof best dat Satan bepaalde dingen gebruikt maar dan wel in het redelijke. Ik vind dat het snel overtrokken wordt. Zo wordt new age muziek vaak niet gedraaid omdat de new age beweging die muziek claimt. Dat vind ik wat te ver gaan. Met de muziek is niets mis, met de claim wel.

Johan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 25, 2005, 11:04:58 pm »

quote:

seven schreef op 25 november 2005 om 13:34:
[...]

ik ben heel benieuwd naar je bijbelse onderbouweing voor dit statement. zeker als je het over Gods bedoelingen hebt. Wij mensen ZIJN geest, dat we dus geestelijke dingen kunnen ervaren lijkt me niet meer dan normaal. Dat veel mensen hier niet open voor staan/ of voor open durven staan, is een ander verhaal.

We hebben een geest, maar als ongelovige is je geest niet meer in staat contact met God te hebben zoals Adam en Eva in het paradijs hadden. Na de zondeval verborgen ze zich voor God en Hij zei dat ze zouden sterven zodra ze van de boom zouden eten.
Ook in het NT worden we voor de bekering tot Christus, geestelijk dood genoemd al lopen we als levende mensen op aarde rond.

Rom 6,13
en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God.

Ef 2,1
Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden,

Na de bekering kunnen we weer met God in contact komen en is Hij onze Vader geworden. We hebben dan weer verbinding met de goddelijke dingen, de dingen van de hemel.

quote:

net zoals je in het lichamelijke een talent kan hebben voor koken, schilderen, redeneren, dansen, zingen, etc etc, kunnen mensen als geest ook talent hebben/ ergens goed in zijn/ een gave hebben. Zo'n gave laten rusten draagt meestal niet bij aan een positieve gemoedsrust, aangezien je de meeste gaven niet voor niet hebt.
De geest die stierf toen Adam en Eva zondigden, had een grote potentie, die teniet is gedaan. En als God ons (onze geest) niet levend maakt, kan het zijn dat deze gaven door de ziel worden gebruikt  en is het zo dat we niet de hemelse goddelijke dingen  ervaren, maar hele andere 'para'normale dingen.
Er is nl ook een andere geestelijke wereld dan die bij God hoort: de wereld van satan en zijn demonen. Vandaar dat er in het OT staat dat de verborgen(= occulte) dingen voor de Here zijn. Daar moeten wij mensen ons niet mee inlaten. Het is niet ons terrein. Waarzeggerij en het raadplegen van doden zoals Saul deed, was dan ook ten strengste verboden in de bijbel.

quote:

sprak Jezus dan ook met boze geesten toen hij met de DODE Elia en Mozes sprak op de berg???

Elia is anders niet gestorven maar levend ten hemel gevaren. :) En gelovigen die gestorven zijn, leven in de hemel en God had hen naar de berg gestuurd - ze mochten verschijnen als verheerlijkte mensen als een soort voorafschaduwing van wat er in de toekomst gaat gebeuren.
En met boze geesten spreken ging er wel wat anders aan toe als je de evangelien leest....
Dat zijn niet gestorven mensen, zoals ik ook al eerder probeerde aan te geven in de post over Saul die naar Endor ging, maar demonen - handlangers van satan. Gevallen engelen.
De gestorven ongelovigen zijn in het dodenrijk en wachten op het laatste oordeel. Kunnen niet naar believen opgeroepen worden. Alleen God maakte een uitzondering en liet Samuel echt komen. Waarom zou anders die vrouw in Endor zo schrikken? Als het altijd zo ging?

quote:

En de mensen die met Jezus spraken na zijn dood???? spraken die ook stiekem met een boze geest? Blijkbaar zitten er nog wel wat haken en ogen aan je stelling.

Valt mee hoor. Ik weet niet of het je misschien ontgaan is, maar Jezus is opgestaan

1 Kor 15:
 3 Want vóór alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de Schriften, 4 en Hij is begraven en ten derden dage opgewekt, naar de Schriften, 5 en Hij is verschenen aan Kefas, daarna aan de twaalven. 6 Vervolgens is Hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders tegelijk, van wie het merendeel thans nog in leven is, doch sommigen zijn ontslapen.

En Hij had vlees en beenderen zoals een 'geest'niet heeft.:

Luc 24,39
Ziet mijn handen en mijn voeten, dat Ik het zelf ben; betast Mij en ziet, dat een geest geen vlees en beenderen heeft, zoals gij ziet, dat Ik heb.

Alleen was Jezus een verheerlijkte mens, die een geestelijk lichaam heeft. Dit zullen wij als gelovigen later ook krijgen. Zie

1 Kor. 15.
44 Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt.
Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2005, 11:06:37 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 26, 2005, 02:03:40 am »

quote:

PenA schreven
 De gestorven ongelovigen zijn in het dodenrijk en wachten op het laatste oordeel. Kunnen niet naar believen opgeroepen worden. Alleen God maakte een uitzondering en liet Samuel echt komen. Waarom zou anders die vrouw in Endor zo schrikken? Als het altijd zo ging?

Als jij deze tekst leest, zie hieronder, en dan je eigen geschreven woorden, dan kan ik alleen maar concluderen dat wat jij schrijft niet met de bijbel in overeenstemming is, zelfs in tegenspraak ermee.
Want, in vers 6 lees je dat de Here al níét antwoordde en nu opeens,
volgens jou, laat de Here Samuel antwoorden, en dan ook nog
volgens een waarzegger, wat de Here uitdrukkelijk verboden heeft.
Jij vertelt hier gewoon dat de Here dingen doet die HIJ ZELF
verboden heeft en daar ben ik nijdig over.

6 En Saul vroeg de HERE, maar de HERE antwoordde hem níet, nóch door dromen nóch door de Urim nóch door de profeten. [NBG]

De Here sprak niet tot Saul.

En als je ook leest  in vers 19 "en morgen zult gij met uw zonen bij mij zijn. "
Maar nergens kun je in de bijbel lezen dat tegen de zonen van
Saul een eeuwige vervloeking is gedaan.

En als je die woorden " en morgen........." leest en je weet dat de
Here Saul verworpen heeft, dan kun je al weten dat dit niet
Gods woorden zijn.
Terwijl jij beweert dat het de woorden van Samuel zijn dus
van God zijn.
Je ziet ook dat "mij" klein geschreven is en woorden gesproken
van de Here,  zoals Mij wordt dan met een hoofdletter geschreven.
De verschijning  die zich vóórdeed als Samuel, die sprak
Saul aan, zodat het leek alsof Saul vergeving van zonden verkreeg.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 26, 2005, 09:02:01 am »
Ik zou niet nijdig worden, dat lijkt me niet echt goed.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 26, 2005, 09:26:56 am »

quote:

cyber schreef op 26 november 2005 om 02:03:
[...]
Als jij deze tekst leest, zie hieronder, en dan je eigen geschreven woorden, dan kan ik alleen maar concluderen dat wat jij schrijft niet met de bijbel in overeenstemming is, zelfs in tegenspraak ermee.
Want, in vers 6 lees je dat de Here al níét antwoordde en nu opeens,
volgens jou, laat de Here Samuel antwoorden, en dan ook nog
volgens een waarzegger, wat de Here uitdrukkelijk verboden heeft.
Jij vertelt hier gewoon dat de Here dingen doet die HIJ ZELF
verboden heeft en daar ben ik nijdig over.

6 En Saul vroeg de HERE, maar de HERE antwoordde hem níet, nóch door dromen nóch door de Urim nóch door de profeten. [NBG]
Omdat God niet antwoordt, daarom gaat Saul naar een dodenbezweerster en vermomt zich, want hij had zelf als koning deze praktijken verboden:

1 Sam 28
 7 Daarom beval hij zijn dienaren om voor hem een dodenbezweerster op te sporen. ‘Daar wil ik naartoe gaan om antwoord te vinden op mijn vragen,’ zei hij.

En God overrulet de waarzegster, en daarom is ze ook echt van slag. Lees maar:

1 Sam 28
11 ‘Wie moet ik dan voor u oproepen?’ vroeg ze. ‘Samuël,’ antwoordde Saul. 12 Zodra de vrouw Samuël zag, slaakte ze een ijselijke kreet. ‘Waarom hebt u me bedrogen?’ vroeg ze aan Saul. ‘U bent Saul zelf!’

quote:

De Here sprak niet tot Saul.

Nee, niet rechtstreeks. :)
Hij sprak nu via Samuel tot Saul en hij krijgt op z'n kop dat ie zo ongehoorzaam is.

Ik kan jouw uitleg echt moeilijk volgen om nu eerlijk te zijn.
Ik zal even het hele gedeelte quoten:

1 Sam 28
Toen wist Saul dat het Samuël was, en hij knielde neer en boog diep voorover. 15 Samuël vroeg aan Saul: ‘Waarom heb je me opgeroepen en mijn rust verstoord?’ ‘Ik zie geen uitweg meer,’ antwoordde Saul. ‘Ik word aangevallen door de Filistijnen en God heeft me in de steek gelaten. Hij geeft geen antwoord meer op mijn vragen, noch bij monde van profeten, noch in dromen. Daarom heb ik u opgeroepen om u te vragen wat ik moet doen.’ 16 Maar Samuël zei: ‘Waarom kom je bij mij om raad? Je weet toch dat de HEER je verlaten heeft en zich nu tegen je heeft gekeerd. 17 De HEER heeft gedaan wat hij bij monde van mij heeft voorzegd: hij heeft het koningschap van je losgescheurd en aan je tegenspeler gegeven, aan David. 18 De HEER doet je dit nu aan omdat je destijds niet naar hem geluisterd hebt en voor hem geen wraak hebt genomen op de Amalekieten. 19 En om diezelfde reden zal hij Israël samen met jou aan de Filistijnen uitleveren. Morgen zijn jij en je zonen hier bij mij, en het leger van Israël zal hij aan de Filistijnen uitleveren.’

quote:

En als je ook leest  in vers 19 "en morgen zult gij met uw zonen bij mij zijn. "
Maar nergens kun je in de bijbel lezen dat tegen de zonen van
Saul een eeuwige vervloeking is gedaan.
Wordt dat bedoeld dan? Samuel bedoelt gewoon dat Saul en zijn zonen de volgende morgen zullen sterven en bij hem Samuel, in het dodenrijk zullen zijn.

quote:

En als je die woorden " en morgen........." leest en je weet dat de
Here Saul verworpen heeft, dan kun je al weten dat dit niet
Gods woorden zijn.
Terwijl jij beweert dat het de woorden van Samuel zijn dus
van God zijn.
Je ziet ook dat "mij" klein geschreven is en woorden gesproken
van de Here,  zoals Mij wordt dan met een hoofdletter geschreven.
De verschijning  die zich vóórdeed als Samuel, die sprak
Saul aan, zodat het leek alsof Saul vergeving van zonden verkreeg.

'mij' gaat over Samuel die in het dodenrijk is en Saul en zijn zonen daar oolk zullen zijn omdat ze zullen sterven op het slagveld.
Jij denkt dat Samule bij God is volgens mij en dus vergeving van zonden ontvangt zeg je?
Daar laat ik me niet over uit en dat bedoel ik ook helemaal niet.
God gaat over vergeving en daar wordt hier niets over gezegd. Ik zeg er ook niets over. :)

Gek dat het precies zo uitkomt als het een woord van een waarzegster zou zijn. :) Vers 18 geeft m.i. aan dat het wel de woorden van de Heer zijn die Samuel hier brengt.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2005, 10:18:05 am door Priscilla en Aquila »

seven

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 28, 2005, 01:56:44 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 november 2005 om 23:04:

Ook in het NT worden we voor de bekering tot Christus, geestelijk dood genoemd al lopen we als levende mensen op aarde rond.

wil  je beweren dat ongelovigen geen geest meer hebben????

quote:

De geest die stierf toen Adam en Eva zondigden, had een grote potentie, die teniet is gedaan. En als God ons (onze geest) niet levend maakt, kan het zijn dat deze gaven door de ziel worden gebruikt  en is het zo dat we niet de hemelse goddelijke dingen  ervaren, maar hele andere 'para'normale dingen.

als ik je goed begrijp wil je zeggen dat ongelovigen geen geest meer hebben, alleen een ziel???????

quote:

Er is nl ook een andere geestelijke wereld dan die bij God hoort: de wereld van satan en zijn demonen. Vandaar dat er in het OT staat dat de verborgen(= occulte) dingen voor de Here zijn.

ik mis bijbehorende verwijzing naar de desbetreffende bijbeltekst.............

quote:

En met boze geesten spreken ging er wel wat anders aan toe als je de evangelien leest....
Dat zijn niet gestorven mensen, zoals ik ook al eerder probeerde aan te geven in de post over Saul die naar Endor ging, maar demonen - handlangers van satan. Gevallen engelen.

DUS PUNT 1 je mag blijkbaar wel met goede geesten praten, zoals bijv. Mozes. Je mag geen geesten oproepen, maar wanneer goede geesten zich aandienen is er geen reden ze weg te sturen.
PUNT 2: kenmerkend van negatieve geesten is NR 1 dat ze angst aanjagen, NR 2 dat ze liegen en bedriegen en bedreigen. ik heb er dus zeer mijn twijfels bij dat daadwerkelijk samuel aan saul verscheen.

Maargoed das om het even. het was een voorbeeld.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 28, 2005, 09:12:13 am »

quote:

seven schreef op 28 november 2005 om 01:56:
[...]

wil  je beweren dat ongelovigen geen geest meer hebben????
Heel even heb ik het idee dat je door mijn post heenwalst en niet echt leest. NB in de vorige zinnen zeg ik nl dit:
We hebben een geest, maar als ongelovige is je geest niet meer in staat contact met God te hebben zoals Adam en Eva in het paradijs hadden.

quote:

als ik je goed begrijp wil je zeggen dat ongelovigen geen geest meer hebben, alleen een ziel???????

Zie vorige opmerking.

quote:

ik mis bijbehorende verwijzing naar de desbetreffende bijbeltekst.............

Deut 29: 29
29 De verborgen dingen zijn voor de HERE, onze God, maar de geopenbaarde zijn voor ons en onze kinderen voor altijd, opdat wij al de woorden dezer wet volbrengen.    

quote:

DUS PUNT 1 je mag blijkbaar wel met goede geesten praten, zoals bijv. Mozes. Je mag geen geesten oproepen, maar wanneer goede geesten zich aandienen is er geen reden ze weg te sturen.
In het voorbeeld van de verheerlijking op de berg verscheen Mozes op de berg met Elia en had het een heel speciaal doel. Dit kun je niet als voorbeeld nemen dat wij in deze tijd zelf Mozes op zouden mogen roepen:
de verborgen dingen zijn voor de Hre. Alleen in het voorbeeld van de verheerlijking op de berg, had God dit geopenbaard: de geopenbaarde dingen zijn voor ons.

En Mozes zou ik niet omschrijven als een goede geest, maar de geest van een overledene. Mag sowieso dus niet.
Tekst: :)
Lev 19,31
Gij zult u niet wenden tot de geesten van doden of tot waarzeggende geesten, gij zult hen niet zoeken, om u met hen te verontreinigen: Ik ben de HERE, uw God.

quote:

PUNT 2: kenmerkend van negatieve geesten is NR 1 dat ze angst aanjagen, NR 2 dat ze liegen en bedriegen en bedreigen. ik heb er dus zeer mijn twijfels bij dat daadwerkelijk samuel aan Saul verscheen.

Wat bedoel je hier? Een boze geest als een gevallen engel? Die zich voordoet als Samuel?
Waarom zou de vrouw uit Endor angst hebben als dit haar gewone werk is?
Ze schrikt omdat het niet gaat zoals ze gewend is en Samuel m.i. wel echt komt.
Samuel liegt en bedriegt hier niet. Hij vertelt de waarheid en Saul erkent dat want Hij knielt neer. En het gebeurt de volgende dag zoals Samuel zegt.
« Laatst bewerkt op: november 28, 2005, 09:15:48 am door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 28, 2005, 03:42:09 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 november 2005 om 09:26:

[...]

Omdat God niet antwoordt, daarom gaat Saul naar een dodenbezweerster en vermomt zich, want hij had zelf als koning deze praktijken verboden:

Ja dat doet Saul, hij gaat doen wat de Here verboden heeft.
Saul heeft door deze actie, God willen dwingen om hem te antwoorden.

quote:

En God overrulet de waarzegster, en daarom is ze ook echt van slag. Lees maar:

1 Sam 28
11 ‘Wie moet ik dan voor u oproepen?’ vroeg ze. ‘Samuël,’ antwoordde Saul. 12 Zodra de vrouw Samuël zag, slaakte ze een ijselijke kreet. ‘Waarom hebt u me bedrogen?’ vroeg ze aan Saul. ‘U bent Saul zelf!’

Dus doordat die vrouw een ijselijke kreet slaakt geloof jij dus
dat God toestemming geeft dat Zijn Profeet Samuel ook in die duistere
duivelse praktijken aanwezig is omdat Saul dat ook doet??
Alsof de duivel kan beschikken over lichamen en zielen, die
in Gods hoede zijn.
Ik geloof wel dat die vrouw geméénd heeft, dat ze Samuel gezien heeft.

En dan vraag ik je, heeft Samuel zijn mantel gedragen in zijn graf??

quote:

Nee, niet rechtstreeks. :)
Hij sprak nu via Samuel tot Saul en hij krijgt op z'n kop dat ie zo ongehoorzaam is.

Laten we de zaken even duidelijk stellen, in de voorafgaande
hoofdstukken heb je kunnen lezen dat Samuel altijd de woorden
van de Here aan Koning Saul gesproken heeft.
Je doet nu net alsof het iets nieuws is en dat het voor de 1e keer is.

Zwart op wit lezen we dat de HERE Saul NIET langer antwoorde...
a. door dromen,
b. door de urim,
c. door de profeten.

Voorzover ik weet is Samuel een profeet, en als Samuel nu
spreekt, zoals jij het dan leest, dan spreekt de bijbel zichzelf tegen.

6 En Saul vroeg de HERE, maar de HERE antwoordde hem níet, nóch door dromen nóch door de Urim nóch door de profeten. [NBG]

quote:

Ik kan jouw uitleg echt moeilijk volgen om nu eerlijk te zijn.
Ik zal even het hele gedeelte quoten:

1 Sam 28
Toen wist Saul dat het Samuël was, en hij knielde neer en boog diep voorover. 15 Samuël vroeg aan Saul: ‘Waarom heb je me opgeroepen en mijn rust verstoord?’ ‘Ik zie geen uitweg meer,’ antwoordde Saul. ‘Ik word aangevallen door de Filistijnen en God heeft me in de steek gelaten. Hij geeft geen antwoord meer op mijn vragen, noch bij monde van profeten, noch in dromen. Daarom heb ik u opgeroepen om u te vragen wat ik moet doen.’ 16 Maar Samuël zei: ‘Waarom kom je bij mij om raad? Je weet toch dat de HEER je verlaten heeft en zich nu tegen je heeft gekeerd. 17 De HEER heeft gedaan wat hij bij monde van mij heeft voorzegd: hij heeft het koningschap van je losgescheurd en aan je tegenspeler gegeven, aan David. 18 De HEER doet je dit nu aan omdat je destijds niet naar hem geluisterd hebt en voor hem geen wraak hebt genomen op de Amalekieten. 19 En om diezelfde reden zal hij Israël samen met jou aan de Filistijnen uitleveren. Morgen zijn jij en je zonen hier bij mij, en het leger van Israël zal hij aan de Filistijnen uitleveren.’

[...]

Wordt dat bedoeld dan? Samuel bedoelt gewoon dat Saul en zijn zonen de volgende morgen zullen sterven en bij hem Samuel, in het dodenrijk zullen zijn.

Samuel spreekt hier niet, maar jij gelooft net als Saul, en die vrouw,
dat Samuel hier wel spreekt.

Saul is als een kat in het nauw,
1] Saul komt verkleed bij die vrouw,
2] Saul liegt tegen de namaak Samuel,
3] Saul word hier zelf gigantisch bedrogen door een onreine geest.

Waarom spreek jij over Samuel in het dodenrijk?? waarop baseer
je dat dan??

seven

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 29, 2005, 11:21:29 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 november 2005 om 09:12:

Heel even heb ik het idee dat je door mijn post heenwalst en niet echt leest. NB in de vorige zinnen zeg ik nl dit:
We hebben een geest, maar als ongelovige is je geest niet meer in staat contact met God te hebben zoals Adam en Eva in het paradijs hadden.

Het punt is dat je een hele specifieke stelling maakt, ik denk namelijk dat vrijwel niemand, ook geen gelovige, in staat is contact te hebben met God zoals Adam en Eva dat in het paradijs hadden.
daarnaast denk ik wel dat het voor zowel gelovigen als ongelovigen mogelijk is om contact met God te hebben.
Je maakt zo'n vreemde beredenering door Adam en Eva en het paradijs erbij te halen.
maargoed, wat wil je er nu eigenlijk mee zeggen????

quote:

Deut 29: 29
29 De verborgen dingen zijn voor de HERE, onze God, maar de geopenbaarde zijn voor ons en onze kinderen voor altijd, opdat wij al de woorden dezer wet volbrengen.

Dus als dingen geopenbaard worden door God, mogen we er wel wat mee. Als je opeens blijkt mbv srt energie mensen te kunnen helpen, is het vanaf dat moment niet meer verborgen, maar geopenbaard.

quote:

En Mozes zou ik niet omschrijven als een goede geest, maar de geest van een overledene. Mag sowieso dus niet.
Tekst: :)
Lev 19,31
Gij zult u niet wenden tot de geesten van doden of tot waarzeggende geesten, gij zult hen niet zoeken, om u met hen te verontreinigen: Ik ben de HERE, uw God.

maar Jezus deed het dus blijkbaar wel, het is me duidelijk....

quote:

Wat bedoel je hier? Een boze geest als een gevallen engel? Die zich voordoet als Samuel?
Waarom zou de vrouw uit Endor angst hebben als dit haar gewone werk is?
Ze schrikt omdat het niet gaat zoals ze gewend is en Samuel m.i. wel echt komt.
Samuel liegt en bedriegt hier niet. Hij vertelt de waarheid en Saul erkent dat want Hij knielt neer. En het gebeurt de volgende dag zoals Samuel zegt.
een hoop interpretaties en aannames doe je, ik hou het in het midden wiens geest er kwam opdagen, het is voor ons oncontroleerbaar omdat we er niet bij waren.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 29, 2005, 11:50:12 am »

quote:

seven schreef op 29 november 2005 om 11:21:

Jezus roept Mozes niet op, de Vader regelt de verschijning. Dat blijkt ook uit het gegeven dat 'een lichtende wolk' aanwezig is. Dat is het symbool van Gods aanwezigheid en heerlijkheid. Ik denk dat hier geldt: "quod licet Iove, non licet bove". God heeft uiteraard wel de beschikking over de doden, maar aan mensen is dat niet gegeven. Jezus is de uitzondering, omdat Hij zelf Zoon van God is.

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 29, 2005, 01:05:15 pm »

quote:

Nunc schreef op 29 november 2005 om 11:50:
Jezus roept Mozes niet op, de Vader regelt de verschijning. Dat blijkt ook uit het gegeven dat 'een lichtende wolk' aanwezig is. Dat is het symbool van Gods aanwezigheid en heerlijkheid. Ik denk dat hier geldt: "quod licet Iove, non licet bove". God heeft uiteraard wel de beschikking over de doden, maar aan mensen is dat niet gegeven. Jezus is de uitzondering, omdat Hij zelf Zoon van God is.

Altijd leuk, citeren in een taal die de meesten niet kennen.... :?

Even terug naar het onderwerp: wat zeggen onderstaande meningen hierover? Is de genoemde 'gave' iets van God of niet? En hoe ermee om te gaan?

Johan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 29, 2005, 09:52:59 pm »

quote:

cyber schreef op 28 november 2005 om 15:42:
[...]

Ja dat doet Saul, hij gaat doen wat de Here verboden heeft.
Saul heeft door deze actie, God willen dwingen om hem te antwoorden.

[...]

Dus doordat die vrouw een ijselijke kreet slaakt geloof jij dus
dat God toestemming geeft dat Zijn Profeet Samuel ook in die duistere
duivelse praktijken aanwezig is omdat Saul dat ook doet??
Alsof de duivel kan beschikken over lichamen en zielen, die
in Gods hoede zijn.
Dat doet ie ook niet. :) Ik geef hier juist steeds aan dat ik niet geloof dat er sowieso echt de geesten van doden komen maar dat het zou kunnen dat het demonen zijn die zich voordoen als de geesten van de doden.
En de duivel heeft dus niets over de doden te zeggen, en zeker niet over de doden die in de schoot van Abraham zijn.
Daarom juist, geloof ik dat het God was die regelde dat Samuel echt opkwam.
Daarom schrok die vrouw ook zo want normalitair als ze geesten opriep, zou het toch niet echt gebeuren; je geeft aan dat de lichamen en zielen van de doden niet ter beschilling van de duivel staan.

quote:

Ik geloof wel dat die vrouw geméénd heeft, dat ze Samuel gezien heeft.
En dan vraag ik je, heeft Samuel zijn mantel gedragen in zijn graf??

Nee, hij was hier ook even uit het dodenrijk of zijn graf.... :)
Bij de verheerlijking op de berg liepen Mozes en Elia denk ik ook niet in hun grafwindsels....

quote:

Laten we de zaken even duidelijk stellen, in de voorafgaande
hoofdstukken heb je kunnen lezen dat Samuel altijd de woorden
van de Here aan Koning Saul gesproken heeft.
Je doet nu net alsof het iets nieuws is en dat het voor de 1e keer is.
Vind jij, het is niet voor de eerste keer. Wel is het voor de eerste keer dat God m.i. Samuel laat verschijnen en Saul op die manier het antwoord van God krijgt wat hij zo nodig wilde weten.

quote:

Zwart op wit lezen we dat de HERE Saul NIET langer antwoorde...
a. door dromen,
b. door de urim,
c. door de profeten.

Voorzover ik weet is Samuel een profeet, en als Samuel nu
spreekt, zoals jij het dan leest, dan spreekt de bijbel zichzelf tegen.

Bij c is het zo dat na Samuels dood, er geen nieuwe profeet was waardoor de Here tot Saul sprak - ook sprak de Here niet door de profeten die nog in het land waren nadat Samuel overleden was.
Maar omdat er door deze dingen bij a b en c geen antwoord van God kwam, wilde Saul een antwoord van Samuel via de dodenbeszweerster. Ik zou dat dan 'd' noemen. :)

quote:

Precies, dit isd wat jij onderverdeelt in a b en c.
Daarom gaat Saul nu 'd' uitproberen: Samuel te spreken te krijgen - al was ie al dood.

quote:

Samuel spreekt hier niet,
...vind jij... dat mag je vinden, alleen deel ik deze uitleg niet.

quote:

maar jij gelooft net als Saul, en die vrouw,
dat Samuel hier wel spreekt.

Ja. :)
Alleen had die vrouw het anders verwacht.

quote:

Zo leg jij dit uit.

quote:

Waarom spreek jij over Samuel in het dodenrijk?? waarop baseer
je dat dan??

Niet zo moeilijk. Waar zijn de doden - oftewel de mensen in het OT na hun dood? Het dodenrijk dacht ik. :)
Als Samuel dus aan Saul vertelt dat hij en zijn zonen de volgende dag zullen omkomen in de strijd, is het een zeer logisch gevolg dat ze daarna in het dodenrijk zullen zijn.
Samuel was ook dood en in het dodenrijk - God laat hem hier toch even Saul inlichten over deze dingen m.i., en het is dus zo dat de volgende dag Saul en zijn zonen op dezelfde plek zullen zijn als waar Samuel ook al is na zijn dood: het dodenrijk.
« Laatst bewerkt op: november 29, 2005, 10:10:47 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 29, 2005, 10:21:22 pm »

quote:

seven schreef op 29 november 2005 om 11:21:
[...]

Het punt is dat je een hele specifieke stelling maakt, ik denk namelijk dat vrijwel niemand, ook geen gelovige, in staat is contact te hebben met God zoals Adam en Eva dat in het paradijs hadden.
daarnaast denk ik wel dat het voor zowel gelovigen als ongelovigen mogelijk is om contact met God te hebben.
Je maakt zo'n vreemde beredenering door Adam en Eva en het paradijs erbij te halen.
maargoed, wat wil je er nu eigenlijk mee zeggen????
Jij trok de conclusie door mijn uitleg: ongelovigen hebben die geen geest?
Hier leg ik dan uit, dat we een geest hebben, maar dat ie niet meer werkt zoals vóór de zondeval. Toen Adam en Eva nog waren zoals God ze had geschapen: lichaam ziel en geest geheel volmaakt in functie zoals God het bedoelde.
Diot is door de zondeval allemaal veranderd.

quote:

Dus als dingen geopenbaard worden door God, mogen we er wel wat mee. Als je opeens blijkt mbv srt energie mensen te kunnen helpen, is het vanaf dat moment niet meer verborgen, maar geopenbaard.

Het is dus de vraag of het door God geopenbaard wordt. Het is niet gewoon dat een mens deze dingen ervaart nl. Het is dus blijkbaar toch wel verborgen normalitair.
Als het van de heilige Geest zou zijn, heeft het niet met letterlijke kracht te maken, maar is het een geestelijke zaak en geen natuurlijke in de zin van uitputtend veel energie kostend lichamelijk gezien. Zoals degenen die dit hebben, aangeven dat het een natuurlijke zaak is. Waar zij meer gevoel voor hebben dan anderen.
En waarvan ik dan concludeer dat het misschien bovennatuurlijk is in die zin niet gewoon omdat het niet altijd, meestal niet - zo te ervaren is bij mensen.

quote:

Ik sluit me aan bij Nunc:

quote:

een hoop interpretaties en aannames doe je, ik hou het in het midden wiens geest er kwam opdagen, het is voor ons oncontroleerbaar omdat we er niet bij waren.

Je kunt aan de hand van andere bijbelgegevens over het leven na de dood etc wel een bepaalde intepretatie hebben. Zie mijn antwoorden aan cyber.
« Laatst bewerkt op: november 29, 2005, 10:23:28 pm door Priscilla en Aquila »

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 30, 2005, 09:47:46 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 november 2005 om 22:21:
Het is dus de vraag of het door God geopenbaard wordt. Het is niet gewoon dat een mens deze dingen ervaart nl. Het is dus blijkbaar toch wel verborgen normalitair.
Als het van de heilige Geest zou zijn, heeft het niet met letterlijke kracht te maken, maar is het een geestelijke zaak en geen natuurlijke in de zin van uitputtend veel energie kostend lichamelijk gezien. Zoals degenen die dit hebben, aangeven dat het een natuurlijke zaak is. Waar zij meer gevoel voor hebben dan anderen.
En waarvan ik dan concludeer dat het misschien bovennatuurlijk is in die zin niet gewoon omdat het niet altijd, meestal niet - zo te ervaren is bij mensen.

In de bijbel wordt ook o.a. de gave van genezing gezien als een gave van de Geest. Dat is ook iets wat niet iedereen normaal gesproken heeft. Toch wordt het als gave van God gezien. Er wordt er niet bij vermeld of het nu moeiteloos zou moeten gaan of niet.

Johan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 30, 2005, 10:24:48 am »

quote:

johanva schreef op 30 november 2005 om 09:47:
[...]

In de bijbel wordt ook o.a. de gave van genezing gezien als een gave van de Geest. Dat is ook iets wat niet iedereen normaal gesproken heeft. Toch wordt het als gave van God gezien. Er wordt er niet bij vermeld of het nu moeiteloos zou moeten gaan of niet.
Had Jezus er veel moeite mee dan? :)

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 30, 2005, 10:34:04 am »

quote:

Ik denk dat Jezus toch van een iets ander kaliber is dan ik... Maar Hij voelde wel dat er kracht van hem uitging toen de zieke vrouw hem aanraakte.

Johan

seven

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 01, 2005, 02:16:02 pm »

quote:

Jij trok de conclusie door mijn uitleg: ongelovigen hebben die geen geest?
Hier leg ik dan uit, dat we een geest hebben, maar dat ie niet meer werkt zoals vóór de zondeval. Toen Adam en Eva nog waren zoals God ze had geschapen: lichaam ziel en geest geheel volmaakt in functie zoals God het bedoelde.
Diot is door de zondeval allemaal veranderd.

hm, naar mijn idee is dat denkbeeld onderhevig aan jouw interpretatie. We kregen een ander lichaam, geen andere geest. Maargoed, ik blijf erbij, dat het voor een geestelijk wezen (wat wij zijn), niet vreemd is ons met geestelijke dingen bezig te houden.

quote:

Je maakt verschillende stellingen, je geeft aan dat het niet 'normaal' is dat een mens bepaalde geestelijke dingen ervaart. Niemand is 'normaal' iedereen is uniek, dus ik weet niet waar je deze stelling op baseert.
Je stelt dat dingen van de HG niet met letterlijke kracht te maken hebben. Ook dit is volledig je EIGEN mening, eentje die je niet onderbouwt.
Je stelt dat een geestelijke zaak geen invloed zou moeten hebben op je lichaam; ONZIN. Je lichaam en geest zijn nauw aan elkaar verbonden, als je geestelijk intensief bezig bent, dan is het niet meer dan logisch dat je lichaam erdoor vermoeid kan raken.
Wat jou opvatting is van 'normaal' tav het geestelijke, verschilt 180 graden met mijn opvatting, zo zie je maar hoe persoonlijk zo'n mening is.

quote:

Ik sluit me aan bij Nunc:

Dus als je een geest niet oproept, maar die gewoon verschijnt, is er niets mis mee???

quote:

ik heb toch wel het idee dat Jezus regelmatig de rust op zocht (oa om te bidden), dat zal vast geweest zijn omdat Hij dat nodig had.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 01, 2005, 11:15:41 pm »
Priscilla en Aquila schreef op 29 november 2005 om 21:52:

quote:

Bij de verheerlijking op de berg liepen Mozes en Elia denk ik ook niet in hun grafwindsels....

Mozes en Elia waren ook niet lijfelijk aanwezig op de berg

Mat 17,9
En terwijl zij van de berg afdaalden, gebood Jezus hun, zeggende:
Vertelt niemand dit gezicht, voordat de Zoon des mensen uit de doden is opgewekt.

Luc 1,22
 Toen hij dan naar buiten kwam, kon hij niet tot hen spreken en zij begrepen,
dat hij in de tempel een gezicht gezien had. En hij wenkte hun toe en bleef stom.

Hand 9,10
Nu was er te Damascus een discipel, genaamd Ananias; en de Here zeide
 tot hem in een gezicht: Ananias! En hij zeide: Zie, hier ben ik, Here.

Hand 10,3
 Hij zag in een gezicht, omstreeks het negende uur van de dag, duidelijk
 een engel Gods bij zich binnenkomen en tot hem zeggen: Cornelius!

Hand 10,17
Terwijl Petrus bij zichzelf in onzekerheid was, wat het gezicht, dat hij gezien
had, betekenen mocht, zie, daar waren de mannen, die door Cornelius afgezonden
waren, bij hun navraag naar het huis van Simon aan het voorportaal gekomen,

OT teksten

Gen 15,1
 Hierna kwam het woord des HEREN tot Abram in een gezicht:
 Vrees niet, Abram, Ik ben uw schild; uw loon zal zeer groot zijn.

Num 12,6
 Toen zeide Hij: Hoort nu mijn woorden. Indien onder u een profeet is, dan maak Ik,
de HERE, Mij in een gezicht aan hem bekend, in een droom spreek Ik met hem.

quote:

Cyber schreef

quote:

PenA schreven
Zo leg jij dit uit.

Okay, dan zal ik even quoten.

1] Saul komt verkleed bij die vrouw.

quote:

8 Toen vermomde Saul zich, hij trok andere klederen aan en ging met twee mannen op weg.
2] Saul liegt tegen de namaak Samuel, Saul vermeld de Urim niet

quote:

15.........Hij antwoordt mij niet meer, noch door de dienst van profeten
noch door dromen.

6 En Saul vroeg de HERE, maar de HERE antwoordde hem niet, noch door dromen noch door de Urim noch door de profeten.

quote:

De vrouw zegt;
13  Ik zie een bovennatuurlijk wezen uit de aarde opkomen.  

Pred 12
7 en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft.

2 Kor 5
1 Want wij weten, dat, indien de aardse tent, waarin wij wonen, wordt afgebroken, wij een gebouw van God hebben, in de hemelen, niet met handen gemaakt, een eeuwig huis.

Hebr 9
27 En zoals het de mensen beschikt is, éénmaal te sterven en daarna het oordeel,

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 02, 2005, 07:24:22 pm »
Volgens mij is deze gave niet iets wat van God komt, in de bijbel zie je het nergens terug, in de oosterse godsdiensten dan weer wel. Je ziet bv nergens dat Jezus doormiddel van strijken/magnetiseren iemand geneest (dit wordt overigens wel door sommige new-age mensen gedacht) Jezus doet het vaak op een andere manier, ogen spugen, met gezag, de handen opleggen. Genezing van God zou dus niet op één bepaalde manier hoeven te gebeuren. In de bijbel wordt wel aangegeven dat het belangrijk is dat het in Jezus naam gebeurd, zonder Hem is het niet goed. Maar nu ik dit zeg, staat er in de bijbel ook niet dat vele in Zijn Naam mensen genezen en boze geesten uitwerpen... (mannen in efeze) Er is kracht in de Naam van Jezus, Jezus is krachtig!

Een dergelijke gave die jullie gebruiken is niet iets wat je in de bijbel tegenkomt. Het is niet te toetsen of juist wel?

Misschien moet je het van een andere kant bekijken! Ben je weleens met het occulte in aanraking gekomen? dat ligt heel breed bv naar waarzeger geweest, reiki, wicca, occulte tv serie's, horror films, metal/gothic muziek etc geluisterd, in trance geweest, alle mogelijke manieren waarvoor je je open hebt gesteld voor de bovennatuurlijke wereld. Als dit het geval is, is de kans groot dat je je hebt opengesteld voor de andere wereld en je zo je gave hebt gekregen en je andere machten de toegang heb gegeven. Dit zou je ook al kunnen doen doordat je bezig bent met strijken/magnetiseren!

Nu ben ik het er zeker mee eens wat P&A voorsteld door aan God te vragen of deze gave van Hem is of van een andere macht. Vraag het God echt concreet! Hij zal dan zeker antwoorden! Het is wel goed als je dit met een oprecht hart doet en niet in je achterhoofd denkt ik wil die gave liever houden. Leg het echt oprecht aan God voor! Als je dit niet kan, maar wel wil vraag dan kan je dat ook aan God vragen.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

seven

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 02, 2005, 10:30:22 pm »
@farao,
als jij iets niet terugvind in de bijbel wil dat niet gelijk zeggen dat het fout is.
In dat geval is spinazie eten ook fout, want hier vind ik ook niks over terug.
Overigens waren de 3 wijzen die naar jezus op zoek gingen astrologen (mensen die in de sterren keken om vandaaruit voorspellingen te doen). Ik zie nergens staan dat God deze mensen veroordeelde omdat het niet in het OT stond.

quote:

farao schreef op 02 december 2005 om 19:24:
Nu ben ik het er zeker mee eens wat P&A voorsteld door aan God te vragen of deze gave van Hem is of van een andere macht. Vraag het God echt concreet! Hij zal dan zeker antwoorden! Het is wel goed als je dit met een oprecht hart doet en niet in je achterhoofd denkt ik wil die gave liever houden. Leg het echt oprecht aan God voor! Als je dit niet kan, maar wel wil vraag dan kan je dat ook aan God vragen.

Ik heb het concreet gevraagd, of dat wat ik ervaar van God is. En alles wat God tot nog toe antwoord is 'bevestiging' en toename van wat ik voel en kan. Dat levert ook iets tegenstrijdigs op. omdat een groot deel van christelijk nederland beweert dat bepaalde dingen fout zijn, terwijl ik overduidelijk van God bevestigd krijg dat dit niet het geval is. Vraag jij anders eens 'concreet' aan God of dit soort dingen fout zijn, met een oprecht hart, zonder dingen in je achterhoofd.
Mocht het zo zijn dat je daarna er nog steeds van overtuigd bent dat dit soort dingen 'slecht' zijn, dan houd ik het op een meningsverschil. Want een geloof valt niet te beargumenteren, noch is diens goedheid of slechtheid te bewijzen.

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 02, 2005, 10:44:43 pm »
Ik heb het ook niet over veroordelen, ik wil mensen die bepaalde gaven hebben ook niet veroordelen. Als dat zo over kwam, mijn excusses. Ik vind het wel belangrijk dat mensen uitkijken waar ze mee bezig zijn, al zou het wel met de occulte wereld te maken hebben is de kans groot dat andere mensen hier ook voor open gaan staan zonder daar erg in te hebben. Het kan een grens zijn waar je over gaat, en elke grens waar je overgaat heeft de duivel macht. Mooi om te horen dat God het aan je geopenbaard heeft! Ik kan er nu niks over zeggen, het is iets tussen God aan jou! Ik hoop dat je de gave ook goed mag blijven gebruiken en God de eer er van te geven. :)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Kaleb

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: december 17, 2005, 11:45:28 am »
Of Saul nu werkelijk de geest van Samuel aanschouwd heeft, dan wel een drogbeeld, is wellicht minder relevant dan het feit dat hij, door wanhoop gedreven, een weg heeft bewandeld die ons door God ontzegd wordt. Het baatte hem niets, integendeel -- hij ging zich er alleen nog maar ellendiger door voelen. Daar valt wel lering uit te trekken; er wordt niet voor niets tegen dergelijke praktijken gewaarschuwd.

God bleef stil toen Saul hem op alle mogelijke manieren zocht... misschien opdat Saul zou leren om op zijn beurt stil te zijn voor God?

quote:

'Door bekering en rust zoudt gij verlost worden, in stilheid en vertrouwen zou uw sterkte zijn, - maar gij hebt niet gewild.'

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: december 21, 2005, 10:24:08 pm »
Hallo Johan,

Je zou eens een lezing bij kunnen wonen van bruno Groening, zie ook>  http://bruno-groening.org/nederlands/index.htm

Of kijk naar een videofragment http://bruno-groening.org/nederlands/film/leven100.wmv

Groetjes Lonneke
« Laatst bewerkt op: december 21, 2005, 10:31:27 pm door lonneke »

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: december 21, 2005, 11:28:41 pm »
Voor de gein moet je het woord Jezus eens opzoeken op deze site :)

Naar mijn idee is dit geen zuivere koek, het is een heel andere leer dan het evangelie van Christus, het is een eigen leer. De kracht komt uit jezelf kom je de hele tijd tegen, er wordt op die manier niet naar God gewezen. Enkele keer wordt er wel over God gesproken, maar volgens mij is dat alleen een vroom jasje. Maar ja onderzoek het zelf ;)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: december 22, 2005, 12:08:20 am »
Even die site aangeklikt, maar wat een enge blik heeft die Bruno in z'n ogen. Het nodigt mij iig niet uit om nog verder te kijken - buiten het tijdstip dat ik het nu ook te laat vind om verder te lezen. :)

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: december 22, 2005, 08:49:59 am »
Voor iemand die beschikt over bijzondere geestelijke krachten is Bruno Gröning wel wat jong gestorven.