quote:
seven schreef op 25 november 2005 om 13:34:[...]
ik ben heel benieuwd naar je bijbelse onderbouweing voor dit statement. zeker als je het over Gods bedoelingen hebt. Wij mensen ZIJN geest, dat we dus geestelijke dingen kunnen ervaren lijkt me niet meer dan normaal. Dat veel mensen hier niet open voor staan/ of voor open durven staan, is een ander verhaal.
We hebben een geest, maar als ongelovige is je geest niet meer in staat contact met God te hebben zoals Adam en Eva in het paradijs hadden. Na de zondeval verborgen ze zich voor God en Hij zei dat ze zouden sterven zodra ze van de boom zouden eten.
Ook in het NT worden we voor de bekering tot Christus, geestelijk dood genoemd al lopen we als levende mensen op aarde rond.
Rom 6,13
en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God,
als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God.
Ef 2,1
Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden,
Na de bekering kunnen we weer met God in contact komen en is Hij onze Vader geworden. We hebben dan weer verbinding met de goddelijke dingen, de dingen van de hemel.
quote:
net zoals je in het lichamelijke een talent kan hebben voor koken, schilderen, redeneren, dansen, zingen, etc etc, kunnen mensen als geest ook talent hebben/ ergens goed in zijn/ een gave hebben. Zo'n gave laten rusten draagt meestal niet bij aan een positieve gemoedsrust, aangezien je de meeste gaven niet voor niet hebt.
De geest die stierf toen Adam en Eva zondigden, had een grote potentie, die teniet is gedaan. En als God ons (onze geest) niet levend maakt, kan het zijn dat deze gaven door de ziel worden gebruikt en is het zo dat we
niet de hemelse goddelijke dingen ervaren, maar hele andere 'para'normale dingen.
Er is nl ook een andere geestelijke wereld dan die bij God hoort: de wereld van satan en zijn demonen. Vandaar dat er in het OT staat dat de
verborgen(= occulte) dingen voor de Here zijn. Daar moeten wij mensen ons niet mee inlaten. Het is niet ons terrein. Waarzeggerij en het raadplegen van doden zoals Saul deed, was dan ook ten strengste verboden in de bijbel.
quote:
sprak Jezus dan ook met boze geesten toen hij met de DODE Elia en Mozes sprak op de berg???
Elia is anders niet gestorven maar levend ten hemel gevaren.

En gelovigen die gestorven zijn, leven in de hemel en God had hen naar de berg gestuurd - ze mochten verschijnen als verheerlijkte mensen als een soort voorafschaduwing van wat er in de toekomst gaat gebeuren.
En met boze geesten spreken ging er wel wat anders aan toe als je de evangelien leest....
Dat zijn niet gestorven mensen, zoals ik ook al eerder probeerde aan te geven in de post over Saul die naar Endor ging,
maar demonen - handlangers van satan. Gevallen engelen.
De gestorven ongelovigen zijn in het dodenrijk en wachten op het laatste oordeel. Kunnen niet naar believen opgeroepen worden. Alleen God maakte een uitzondering en liet Samuel
echt komen. Waarom zou anders die vrouw in Endor zo schrikken? Als het altijd zo ging?
quote:
En de mensen die met Jezus spraken na zijn dood?

spraken die ook stiekem met een boze geest? Blijkbaar zitten er nog wel wat haken en ogen aan je stelling.
Valt mee hoor. Ik weet niet of het je misschien ontgaan is, maar Jezus is opgestaan
1 Kor 15:
3 Want vóór alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de Schriften, 4 en Hij is begraven en ten derden dage opgewekt, naar de Schriften, 5 en Hij is verschenen aan Kefas, daarna aan de twaalven. 6 Vervolgens is Hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders tegelijk, van wie het merendeel thans nog in leven is, doch sommigen zijn ontslapen.
En Hij had vlees en beenderen zoals een 'geest'niet heeft.:
Luc 24,39
Ziet mijn handen en mijn voeten, dat Ik het zelf ben; betast Mij en
ziet, dat een geest geen vlees en beenderen heeft, zoals gij ziet, dat Ik heb.Alleen was Jezus een verheerlijkte mens, die een geestelijk lichaam heeft. Dit zullen wij als gelovigen later ook krijgen. Zie
1 Kor. 15.
44 Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt.
Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam.