quote:
Maar als je wel een kerk bezoekt, maar niet lid bent, geloof je toch niet in je eentje?
quote: Als je naar een gemeente gaat, moet je na een tijdje eens gaan nadenken over of je bereid bent gecorrigeerd te worden door mede-christenen.
Ja, als ik het eens ben met de correctie en de ander met goede argumenten komt.
Nee, als ik de vaste overtuiging heb dat de correctie niet klopt en de ander ook geen goede argumenten heeft.
quote: Want de Bijbel roept wel op tot 'tucht' (dat is inmiddels een besmet woord, maar ik ken zo gauw geen synoniem). Dat houdt in dat als één gemeentelid bijvoorbeeld ernstig gaat dwalen dat de rest van de gemeente wel z'n best doet om 'het verloren schaap' weer terug te weiden. Om het maar eens in een bijbelse analogie te gieten.
Een kerk is geen sekte. Als iemand echt niet meer wil komen zal de gemeente zich erbij moeten neerleggen en het in de handen van God leggen.
quote: Dus wat ik me afvraag is hoe Iris kerklidmaatschap definieert (vergelijkbaar met een sportclub?)
Ik zie wel positieve kanten aan kerklidmaatschap hoor. Je steunt de kerk ermee en je benadrukt er nog eens extra mee dat je bij de gemeente van Christus hoort. Maar of dat nou per sé nodig is, dat weet ik niet. Je kunt er volgens mij ook bij horen zonder lidmaatschap. En ik mag hopen dat in een kerk niemand uitgesloten wordt!
quote: en hoe ze zichzelf ziet staan t.o.v. andere christenen.
Ik houd niet zo van die hokjesgeest. Ik zie mezelf liever als mens tussen de mensen.
quote: Wil ze zich laten corrigeren en is ze ook bereid anderen te corrigeren als die afdwalen.
Ja en nee dus.
quote: Ben je bereid gezag van 'volwassen' christenen te aanvaarden dus.
Ik vind dit erg relatief. 'Volwassen' christenen doen soms hele domme dingen, net als "pas geboren" christenen, niet-christenen, ongelovigen etc.
Ik leer zelf als volwassene nog iedere dag van mijn kinderen. Ik voel me prettiger bij het idee dat we allemaal een spiegel zijn voor elkaar. Een 'volwassen' christen kan ook wat ingedut zijn en weer iets leren van iemand die net het geloof heeft ontdekt. Maar ook vice versa.
quote: Ikzelf denk op grond van Bijbelteksten dat mensen die gaan geloven, daardoor automatisch 'lid' worden van de Gemeente van Christus.
Dat denk ik ook.
quote: Dus het hangt er denk ik vanaf hoe jouw kerk georganiseerd is, hoe zij gemeente en kerk definiëren. En het hangt ook van jouw definitie van 'kerk' en 'gemeente' af.
Daar ben ik dus nog niet uit.
quote: Misschien een beetje warrig neergezet, maar ik hoop zo wel een bijdrage te hebben geleverd.
Dank je wel!