quote:
JSbach schreef op 26 november 2005 om 03:54:Jammer genoeg is er op mijn post van gisteren, over dit onderwerp, niet erg ingegaan. Maar de strekking kwam heel aardig overeen met de laatste post van P&A. Romeinen 6:11 had daarin een grote rol, hier wordt verteld dat wij, als we Jezus als verlosser aannemen, dood zijn voor de zonde.
Als een christen (lees; kind van God) dus toch zondigt, is hij het dus niet zelf die doet. Want hij was immers al dood voor de zonde. Omdat Paulus in Romeinen 7 ook zelf erkent dat hij nog zondigt terwijl hij al verlost is van de zonde concludeert hij dat hij het niet zelf is die zonde begaat want dat is niet meer mogelijk. Hij noemt deze zondaar ´zijn oude bestaan´ (Rom. 6:6 NBV) en erkent dat niet als hemzelf.
Dit ben ik niet
helemaal met je eens JSbach....
We hebben een nieuw bestaan en moeten door de Geest leven. Als ik dan toch zondig is het mijn oude bestaan. De NBV zou ik toch niet nemen als je Romeienen leest. Het klopt dan echt van geen kant af en toe.

In de NBG staat dit:
Rom 6: 6
6 dit weten wij immers, dat
onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn.
Galaten 2: 20 noemt het weer anders:
20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer
mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.
quote:
Klaarblijkelijk heeft hij nu een nieuw bestaan terwijl zijn oude bestaan nog wel invloed op hem blijft uitoefenen, zijn gemoedstoestand ten spijt.
NBG zegt oude mens, en die woont nog in ons lichaam dus moeten we nu leven door geloof dat Jezus echt heeft overwonnen. Door de Geest dus.

quote:
Anders gezegd, Paulus bestaat dus niet uit twee soorten mens maar heeft wel een vleselijk (zondige natuur) en een geestelijk (goddelijke natuur) leven. Hij gelooft echter dat dit vleselijke leven niet van hem zelf is
In Romeinen 7 staat anders dit:
18 Want ik weet, dat
in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Immers, het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan
ik niet. 19 Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik.
En ik geloof in de nieuwe mens dat die naar de wil van God is geschapen en dat ik door wedergeboorte die heb ontvangen:
het oude is voorbij gegaan, zie het nieuwe is gekomen.
Maar als ik niet vanuit het nieuwe leef, dan zit ook zo weer in die tekst uit Romeienen 7: in mijzelf, hoe ik van nature ben (nog steeds heb ik dit lichaam waar de zonde in woont : mijn
vlees) woont nog steeds geen goed. En dat zal niet veranderen. Het is gekruisigd maar wacht tot de definitieve ondergang. En als ik nu niet door de Geest leef (en dat is alles uit God - niets van mijzelf) leef iki automatisch vanuit dit vlees.
Daarom zegt Johannes ook:
1 Joh 1
8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.
hst 2
1 Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En
als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige;
er staat: iemand: als JSBach heeft gezondigt, of P&A, niet: hun oude mens.... waarom dan nog vergeving vragen als je het zelf niet eens hebt gedaan....
Hoe lees jij dan die teksten, en ook uit Johannes 15?
quote:
Nu een fragment uit de laatste post van Roodkapje....
Een wedergeboren mens is dus een geestelijk mens die niet zondigt. Want als hij zondigt is hij dat niet zelf. Als hij of zij dus nog wel zondige dingen doet, heeft hij niet naar de Heilige Geest geluisterd en heeft zijn oude natuur hem weer parten gespeeld. Maar daar kan deze persoon niets aan doen want hij of zij was het niet zelf, daarom wordt wie een is met Christus niet meer veroordeelt! (Rom 8:1) Groot is Hij!!!!!
Er niet naar de Geest luisteren,
daar kan je toch wel wat aan doen. Mooie boel zou dat zijn als we nu als we zondigen zeggen: helaas, mijn oude natuur. Maar ja, ik ben nieuwe geworden en ik was het dus niet meer.

Afschuiven van verantwoordelijkheid vind ik dat toch wel.

We worden nog steeds opgeroepen om
ZELF - P&A/JSbach..onze oude mens af te leggen en de nieuwe aan te doen. Naar beide kanten is er verantwoordelijkheid.
Wij doen dat door geloof...leven door de Geest, of als we even niet geloof hebben, hebben we zo de werken van het vlees weer bij ons. We trekken dan de werken van het vlees zo weer aan, om het zo maar te zeggen:
Kol 3:
5 Doodt dan de leden, die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, ............etc
8 Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, ....etc
12 Doet dan aan, als door God uitverkoren heiligen en geliefden, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld.....
Wij zijn ook na onze bekering geen marionetten die door de Geest wandelenen en dat het buiten ons om gaat als het vlees weer opspeelt.....
Galaten 5
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet (of: dan voldoe je) niet aan het begeren van het vlees. 17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst.