Auteur Topic: zondig zijn  (gelezen 8789 keer)

Iris

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Gepost op: november 24, 2005, 02:44:40 pm »
Is "zondig zijn" volgens jullie hetzelfde als "slecht zijn"?
Of heeft zonde meer te maken met onwetendheid en / of onbewust zijn?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #1 Gepost op: november 24, 2005, 04:05:13 pm »
Ik neem aan dat je de mening van iedereen wilt horen? Best lastig, want 'zondig zijn' is bij uitstek een christelijk begrip. Als je daar meer over wilt weten, zou het topic wellicht beter op zijn plaats zijn in CL.  Laat maar weten..
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Iris

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #2 Gepost op: november 24, 2005, 06:07:28 pm »
Dat is goed Elle.  :)
En ja, ik ben benieuwd naar de mening van iedereen.  :)

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #3 Gepost op: november 24, 2005, 06:17:00 pm »

quote:

Iris schreef op 24 november 2005 om 14:44:
Nee, want ik ben wel zondig, maar niet slecht  :)
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #4 Gepost op: november 24, 2005, 10:29:47 pm »
Wat is dan slecht zijn volgens jou?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #5 Gepost op: november 24, 2005, 10:38:50 pm »
Volgens mij is het het verschil tussen gedrag dat je afmeet naar Gods maatstaven (onder de norm is 'zondig') en naar menselijke maatstaven (waarbij onder de norm als 'slecht gedrag' wordt aangemerkt).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #6 Gepost op: november 24, 2005, 10:48:57 pm »
Modbreak:
Op suggestie van Elle en verzoek van Iris naar CL verplaatst.

Iris

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #7 Gepost op: november 24, 2005, 11:14:32 pm »

quote:

Vraag je dit aan mij of Joesoef?

Met slecht bedoel ik dat er van nature niks goeds zit in de mens.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #8 Gepost op: november 24, 2005, 11:25:16 pm »
Dan geloof ik wel dat ik slecht ben en dat ik geneigd ben om het verkeerde te doen. Zelfs als ik het goede wil doen, doe ik het verkeerde. Dat heet (erf)zonde. Dat zit diep in mijn binnenste. Als ik Jezus Christus niet had aangenomen als verlosser en Middelaar, zou ik erom veroordeeld worden, omdat ik van God niet mag zondigen. Ikzelf kan nooit een offer brengen dat deze zondigheid bedekt. Jezus kon dat wel, en daarom stierf hij voor ons aan het kruis. Als verzoening voor God.

Doordat ik christen ben, worden mijn zonden mij niet aangerekend, hoewel ik net zo zondig ben als mijn niet-christelijke buurman. Dat maakt mijn geen spat beter dan hem, dat niet. Dus ik heb geen enkele reden om mijzelf op de borst te slaan vanwege enige verdienste. Want die heb ik niet. Netzomin als hij die heeft.

quote:

Romeinen 7, NBV13 Is het dan het goede dat mij heeft gedood? Natuurlijk niet, het is de zonde. Maar om mij te doden heeft ze van het goede gebruik gemaakt; alleen zo kon duidelijk worden wat de zonde is. Door het gebod te gebruiken laat de zonde zien hoe verderfelijk ze is. 14 Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde. 15 Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. 16 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 17 Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. 18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? 25 God zij gedankt, door Jezus Christus, onze Heer. Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.
Paulus vervolgt in Romeinen 8:

quote:

Romeinen 8, NBV1 Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld.
(8:1) worden niet meer veroordeeld – Andere handschriften lezen: ‘worden niet meer veroordeeld en laten hun leven niet langer beheersen door hun eigen wil, maar door de Geest’.
2 De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood. 3 Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht. Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend, 4 opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest. 5 Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. 6 Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede. 7 Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat. 8 Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. 9 Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe. 10 Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. 11 Want als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u woont, zal hij die Christus heeft opgewekt ook u die sterfelijk bent, levend maken door zijn Geest, die in u leeft.
12 Broeders en zusters, we hoeven ons niet langer te laten leiden door onze eigen wil. 13 Als u dat wel doet, zult u zeker sterven. Als u echter uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven. 14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. 15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

doemaarbannenja

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #9 Gepost op: november 25, 2005, 01:48:44 am »

quote:

Ik geloof dat je zondig bent door dat je nog te vaak toegeeft aan je oude natuur
Maar als je een nieuw leven hebt door Christus kan je moeilijk zeggen dat je slecht bent toch ?

Wat slecht dan precies is ?
Geen idee..

//Joesoef

Iris

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #10 Gepost op: november 25, 2005, 09:32:07 am »
Maar volgens mij heeft zondigheid ook met onwetendheid te maken. Als een mens echt zou beseffen wat de gevolgen zijn van zijn daden (en dan bedoel ik niet alleen verstandelijk beseffen, maar echt diep van binnen) dan zou hij ze wel nalaten toch?
Maar zulke mensen zijn zeldzaam. Jezus was er 1 van.  :)
Zijn wij daarom ook voor een deel onwetend? Wat denken jullie?

ps. Roodkapje, bedankt voor die Bijbelcitaten, mooi.... d:)b

Ennys

• Maf VKK-type
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #11 Gepost op: november 25, 2005, 09:42:30 am »
Iedereen zondig? nee....
Ik neem in ieder geval niet aan dat iedereen zondig is en geen goed kan doen. Je hebt als mens toch een keuze? Als ik goede daden wil doen, mijn medemens wil helpen, dan doe ik dat.
Kies ik ervoor een egocentrisch leven te leiden en mensen te kwetsen, kies ik dat ook.  
Als ik dat laatste willens en wetens kies, dus terwijl ik mij ervan bewust ben dat ik ook goed had kunnen doen en wat voor mijn medemens had kunnen betekenen, ben ik zondig. Dan doe ik iets heel erg verkeerd.

Ik denk dat zonde is: willens en wetens niet het goede doen.
Brengt dank aan de ENE, want Hij is goed; Ja, voor eeuwig is Zijn vriendschap!

Ennys

• Maf VKK-type
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #12 Gepost op: november 25, 2005, 09:44:04 am »

quote:

Iris schreef op 25 november 2005 om 09:32:
Maar volgens mij heeft zondigheid ook met onwetendheid te maken. Als een mens echt zou beseffen wat de gevolgen zijn van zijn daden (en dan bedoel ik niet alleen verstandelijk beseffen, maar echt diep van binnen) dan zou hij ze wel nalaten toch?

Dat zei plato toch? Dat zonde niets is dan onwetendheid..een mens dat 'wetend van het goede' is, zal nooit zondigen omdat hij de gevolgen overziet.

Ik denk zeker dat wij onwetend zijn, en voor wel meer dan een deel. Maar daar heb je zelf de hand in, toch? Je kan je best doen om bij te leren..
Brengt dank aan de ENE, want Hij is goed; Ja, voor eeuwig is Zijn vriendschap!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #13 Gepost op: november 25, 2005, 09:49:21 am »

quote:

Het punt is dat de zonde in ons wezen zit, er deel vanuit maakt zeg maar. Je kunt voor je gevoel stoppen met verkeerde dingen doen, dat is echter niet stoppen met zondigen.
Want je kunt je gedachten niet stopzetten en juist vanuit jezlef komen verkeerde dingen. Eén verkeerde gedachte: wat is dat een leijk mens die daar loopt - of: jullie kunnen allemaal even de boom in want ik weet dit en dit beter - of: ongeduldig zijn in gedachten omdat je ergens op moet wachten.....
Dat is allemaal genoeg om zondig te zijn.

quote:

Hij was zonder zonde en had die zondige natuur niet. :) En dat is nu net het punt.

quote:

Wij niet. Iemand die nog nooit het evangelie heeft gehoord, zal het misschien niet zoals zonde benoemen en is in die zin onwetend. Maar Romeinen zegt bv dat ieder mens een ingebouwd geweten heeft. En door heeft DAT hij niet is zoals het zou moeten. Dit kun je echter uitschakelen door heel veel zonden te doen - je raakt dan afgestomt. En het is duister geworden in hun hart... zegt Romeinen.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2005, 09:52:20 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #14 Gepost op: november 25, 2005, 09:56:12 am »
Een bericht wat per ongeluk in TR was gekomen:

Door JSbach - 25-11-2005 03:57   

Met enige verbazing lees ik wat Roodkapje schrijft....

quote:

Roodkapje schreef op 24 november 2005 om 23:25:
    Doordat ik christen ben, worden mijn zonden mij niet aangerekend, hoewel ik net zo zondig ben als mijn niet-christelijke buurman.

Roodkapje, ben je nu christen of niet? Je zegt dat je christen bent maar toch ben je net zo zondig als je niet-christelijke buurman. Ik zou haast zeggen, dan is er iets fout gegaan! Of heb je die prachtige bijbelstukken die je ons ook liet lezen nog niet helemaal begrepen?

Ik bedoel dit absoluut niet denigrerend maar volgens mij mis je een stukje essentiele kennis van de glorie van Jezus en het werk van zijn Geest. Daarom zal ik onderbouwen wat ik bedoel aan de hand van 3 verzen uit het stuk dat je citeerde uit Romeinen 8 en voor de verduidelijking ook nog het begin van Romeinen 7 wat daarmee verbonden is.

Voordat ik deze stukken zal proberen voor je te verduidelijken zou ik graag nog even ingaan op de bijbelteksten die je citeert. Deze teksten zijn overigens nauw verbonden aan Romeinen 6, daar wordt gesproken over de verandering die plaats vindt als de oude mens, met zijn zondige natuur, door het bloed van christus een nieuwe mens wordt (Rom. 6:11).

In de overgang van Romeinen 7 naar 8 beschrijft Paulus deze verandering. Dat hij van zondig en ellendig voor God over is gegaan naar een nieuw en heilig leven door de Geest van Jezus die in hem woont (Rom. 8:4). Daarom wordt hij NU kind van God genoemd. (Rom. 8:15). Want wat de Heilige Geest wil, brengt (nieuw) leven en vrede (Rom. 8:6). Dat is niet iets voor de toekomst maar is nu al realiteit, lees maar hieronder. Paulus schrijft alles in de tegenwoordige tijd. Halleluja!!!!

Romeinen 8, NBV
[4] ....Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest. [5] Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. [6] Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede.

Romeinen 7, NBV
[1] Weet u dan niet, broeders en zusters – ik spreek immers tot mensen die de wet kennen –, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang hij leeft? [2] Een getrouwde vrouw is door de wet gebonden aan haar man zolang hij leeft, maar wanneer hij sterft is zij van deze verplichting ontslagen. [3] Als ze zich zolang haar man in leven is met iemand anders inlaat, noemt men haar overspelig. Maar sterft haar man, dan is ze niet langer aan de wet gebonden, dan pleegt ze geen overspel wanneer ze de vrouw van een andere man wordt. [4] Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt. Ons leven moet vrucht dragen voor God. [5] Toen we ons nog lieten leiden door onze eigen wil, werd ons bestaan beheerst door zondige hartstochten die de wet in ons opriep en droeg het alleen vrucht voor de dood. [6] We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest.

Dit proces van vernieuwing heeft Paulus aan het begin van het vorige hoofdstuk (7) al uitgelegd aan de hand van een voorbeeld, zie hierboven. Hij stelt de wet (symbool voor de erfzonde waar je al over schreef) gelijk aan een huwelijk. Zolang beide echtelieden nog leven, zijn ze gebonden aan de regels van dat huwelijk. Maar als de man van een getrouwde vrouw sterft, zijn de regels niet meer geldig. Zo is het ook met de wet (lees erfzonde). Als wij met Christus gestorven en begraven zijn voor deze (erf)zonde zullen wij ook een met Hem zijn door op te staan. En dan staan we niet langer in dienst van deze erfzonde (Rom. 6:4-6).

Als we Jezus aannemen als onze verlosser zijn we dus dood voor en bevrijd van de zonden (Rom. 6:6). We zijn VRIJ en hebben een nieuwe identiteit met nieuwe rechten voor God door Jezus Christus _/-\o_ . Als we dus nog zondigen zijn wij het niet zelf die dat doen maar is het onze oude natuur.

Alsjeblieft mensen blijf niet langer accepteren dat je zondig bent voor God als je Jezus echt als je verlosser hebt aangenomen. Dat is een leugen van de duivel die er voor zorgt dat je geestelijk lam geslagen wordt, want daar kun je toch helemaal niets aan doen. De nieuwe schepping is al begonnen in Jezus Christus en wij worden uitgenodigd om kinderen te zijn van de Allerhoogste God voor wie alles mogelijk is.

Ik bidt je toe dat je mag zien hoe hoog, breed, lang en diep de liefde van Jezus is. (Ef 3:18)

Ik heb geen idee hoe deze tekst overkomt want ik heb gewoon opgeschreven wat op mijn hart lag. Mijn intentie is absoluut niet om te grieven, uit de hoogte te praten of de les te lezen. Mijn enige doel is om met jou te delen in de liefde die Jezus voor ons heeft.

Gegroet broer of zus

doemaarbannenja

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #15 Gepost op: november 25, 2005, 10:18:54 am »
Geweldige hoofdstukken zijn het  _/-\o_
Heb er niets meer aan toe te voegen  ;)

Meindertd

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #16 Gepost op: november 25, 2005, 10:42:45 am »

quote:

Als je Paulus brief aan de romeinen leest zorgt onwetenheid voor minder zonde. Paulus legt een verband tussen kennis van de wet en het toenemen van zonde. En een spreekwoord luid kennis vermeerdert smart. Ik denk dat dat ook hier opgaat.

rom 7:7:

quote:

Ik ben me echter pas door de wet bewust geworden van de zonde. Ik zou immers niet weten wat begeerte was als de wet niet zei: ‘Zet uw zinnen niet op wat van een ander is.’
Meindert

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #17 Gepost op: november 25, 2005, 11:47:43 am »
P&A, het gaat er natuurlijk wel om hoe je wat Roodkapje interpreteert. Mijn vlees is net zo zondig als dat van mijn buurman. Het vlees is voor God dood: tot niets in staat.

Goed vs. slecht tja.. wat is goed en slecht? Wie is goed behalve God? Moeder Theresa?
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #18 Gepost op: november 25, 2005, 11:53:57 am »

quote:

Tave schreef op 25 november 2005 om 11:47:
P&A, het gaat er natuurlijk wel om hoe je wat Roodkapje interpreteert. Mijn vlees is net zo zondig als dat van mijn buurman. Het vlees is voor God dood: tot niets in staat.

Goed vs. slecht tja.. wat is goed en slecht? Wie is goed behalve God? Moeder Theresa?

Het was een bericht van JS BAch. :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #19 Gepost op: november 25, 2005, 12:29:30 pm »

quote:

Over de onwetendheid ook iets uit Romeinen (dit keer hoofdstuk 1)

quote:

Romeinen 1:16-25 (NBV)16 Voor dit evangelie schaam ik mij niet, want het is Gods reddende kracht voor allen die geloven, voor Joden in de eerste plaats, maar ook voor andere volken. 17 In het evangelie openbaart zich dat God enkel en alleen wie gelooft als rechtvaardige aanneemt, zoals ook geschreven staat: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’ 18 En vanuit de hemel openbaart Gods toorn zich over al het kwaad en onrecht van hen die met hun onrechtvaardigheid de waarheid geweld aandoen. 19 Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. 20 Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, 21 want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd. 22 Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas 23 en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren. 24 Daarom heeft God hen in hun lage begeerten uitgeleverd aan zedeloosheid, waarmee ze hun lichaam onteren. 25 Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2005, 12:30:03 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #20 Gepost op: november 25, 2005, 12:36:19 pm »

quote:

JSbach schreef op 25 november 2005 om 03:57:Roodkapje, ben je nu christen of niet? Je zegt dat je christen bent maar toch ben je net zo zondig als je niet-christelijke buurman. Ik zou haast zeggen, dan is er iets fout gegaan! Of heb je die prachtige bijbelstukken die je ons ook liet lezen nog niet helemaal begrepen?

Ik ben als christen wel zondig (ik kan als christen best zondigen), ik ben alleen geen zondaar. Dwz. God ziet mij niet als een zondaar, omdat mijn zonden bedekt zijn met het bloed van Jezus Christus. Dat is genade, geen verdienste van mij. Zolang Jezus nog niet teruggekomen is kan ik zondigen, omdat de zonde onderdeel uitmaakt van een gebroken wereld. Dat wil niet zeggen dat zondigen  tot de normale dagelijkse bezigheden behoort. Je hebt geen plezier (meer) in zondigen, doordat de Heilige Geest inwoning heeft. Maar het is niet waar dat een christen na zijn wedergeboorte nooit meer zondigt. Dat zegt Paulus juist in het geciteerde vers: wat ik graag wil, dat doe ik niet, maar ik doe juist datgene wat ik niet wil. Dat heet zondigen. Of wou je soms beweren dat Paulus geen christen was?

Iedereen die beweert nooit te zondigen heeft dat zojuist gedaan door een vals getuigenis af te leggen. Iedereen zondigt, of je nou christen bent of niet. Dus in die zin is niemand beter dan zijn of haar zondige buurman. En dus heb je geen enkele reden om je op welke manier dan ook (moreel) beter te voelen.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2005, 01:51:41 pm door Roodkapje »

Liudger

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #21 Gepost op: november 25, 2005, 12:50:56 pm »

quote:

Zoals Paulus ook zegt, soms weet je wat je zou willen en moeten doen, en je doet het toch niet. En hoe vaak slaan we niet aan het rationaliseren, of we ontkennen inzicht in de gevolgen, waar we dat wel hebben. Ik moet dan denken aan pesters op school die zeggen 'dat ze het niet kwaad bedoelden, dat het alleen maar onschuldig lol hebben is', of dat 12 jarig jochie dat een mes twee centimeter in een huilende baby stak en tijdens de procedure meende te kunnen zeggen dat hij de baby geen pijn had willen doen! Onwetendheid is natuurlijk een factor, maar een waar we zelf invloed op uitoefenen. Stel dat we eenieder op een morele schaal van 0-100% kunnen indelen, en stel dat iemand op 40% zit, dan zal hij alles daaronder fout vinden, hij zal denken dat hij eigenlijk op 45% zit, dat 50% voor hem haalbaar zou zijn, en dat 60% ideaal gedrag is maar niet haalbaar voor hemzelf, en dat wat erboven zit naiviteit vertegenwoordigt. Maar elke handeling heeft invloed op je inschaling, dus ook op je inzicht in goed en kwaad. Wat je weet, is het gevolg van wat je hebt gedaan.

quote:

Indeed.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2005, 12:52:22 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #22 Gepost op: november 25, 2005, 01:15:35 pm »
Er staat ook niet dat je VRIJ van zonde bent, maar dat je NAAR HET RECHT (rechtens) vrij van zonde bent. Dus, ook al doe je zonde, het wordt je niet toegerekend. En dat is toch wel een belangrijk verschil. Paulus gebruikt daar een juridische term voor, die zoveel zegt als rechtvaardigen, vrij maken. Rechtens vrij wil dus niet zeggen dat je daadwerkelijk vrij bent, maar wel naar het recht, dus dat je niet veroordeeld wordt.
computerfout: een vreemde een in de byte

Iris

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #23 Gepost op: november 25, 2005, 02:22:04 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 25 november 2005 om 13:15:
Er staat ook niet dat je VRIJ van zonde bent, maar dat je NAAR HET RECHT (rechtens) vrij van zonde bent. Dus, ook al doe je zonde, het wordt je niet toegerekend. En dat is toch wel een belangrijk verschil. Paulus gebruikt daar een juridische term voor, die zoveel zegt als rechtvaardigen, vrij maken. Rechtens vrij wil dus niet zeggen dat je daadwerkelijk vrij bent, maar wel naar het recht, dus dat je niet veroordeeld wordt.
Maar ik neem aan dat wanneer je er maar op los leeft, terwijl je wel besef hebt van bovenstaande, het je wel aangerekend wordt.....

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #24 Gepost op: november 25, 2005, 02:32:41 pm »

quote:

Iris schreef op 25 november 2005 om 14:22:
[...]

Maar ik neem aan dat wanneer je er maar op los leeft, terwijl je wel besef hebt van bovenstaande, het je wel aangerekend wordt.....

Als je dat doet, dan neem je Christus' offer dus niet serieus. Geloof het of niet, ook dáárover heeft Paulus iets geschreven (Romeinen 6) :+ : (Misschien is een Bijbelstudie van de Romeinenbrief een tip? ;) )

quote:

Romeinen 5, NBV12 Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd. 13 Er was al zonde in de wereld voordat de wet er was; alleen, zonder wet wordt er van de zonde geen rekening bijgehouden. 14 Toch heerste de dood in de tijd van Adam tot Mozes over alle mensen, ook al begingen ze met hun zonden niet dezelfde overtreding als Adam. Nu is Adam de voorafbeelding van hem die komen zou. 15 Maar de genade gaat zijn overtreding verre te boven. Door de overtreding van één mens moesten alle mensen sterven, maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger. 16 Dit geschenk gaat het gevolg van de zonde van één mens verre te boven, want die ene overtreding heeft tot veroordeling geleid, maar de genade die na talloze overtredingen geschonken werd, heeft tot vrijspraak geleid. 17 Als de dood heeft geheerst door de overtreding van één mens, is het des te zekerder dat allen die de genade en de vrijspraak in zo’n overvloed hebben ontvangen, zullen heersen in het eeuwige leven, dankzij die ene mens, Jezus Christus. 18 Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven. 19 Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden. 20 En later is de wet erbij gekomen, zodat de overtredingen toenamen; maar waar de zonde toenam, werd ook de genade steeds overvloediger. 21 Zoals de zonde heeft geheerst en tot de dood heeft geleid, zo moest door de vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige leven leiden, dankzij Jezus Christus, onze Heer.

En dan vervolgt Paulus in Romeinen 6:

quote:

Romeinen 6, NBV 1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? 2 Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven? 3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? 4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. 5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. 6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn. 7 Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven, 9 omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem. 10 Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd; en nu hij leeft, leeft hij voor God. 11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. 12 Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. 13 Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid. 14 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.
15 Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet. 16 Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak. 17 Maar God zij gedankt: u was slaven van de zonde, maar nu gehoorzaamt u van ganser harte de leer waaraan u zich hebt toevertrouwd, 18 en bevrijd van de zonde hebt u zich in dienst gesteld van de gerechtigheid. 19 Ik druk me zo gewoon mogelijk uit, omdat het anders uw begrip te boven gaat. Zoals u zich ooit in dienst stelde van zedeloosheid en onrecht om een wetteloos leven te leiden, zo stelt u zich nu in dienst van de gerechtigheid om heilig te leven. 20 Toen u nog slaven van de zonde was, was u niet gebonden aan de gerechtigheid. 21 Wat hebt u daarmee geoogst? Dingen waarvoor u zich nu schaamt, want ze leiden tot de dood. 22 Maar nu, bevrijd van de zonde en in dienst van God, oogst u toewijding aan hem en zelfs het eeuwige leven. 23 Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.

(Ik krijg het idee dat ik de halve Romeinenbrief aan het quoten ben :+ )

Nog gewoner uitgedrukt: als je Jezus als Heer aanneemt, betekent dat dat je Hem wilt dienen, dus dat je naar Hem luistert, ipv. naar jouw wil. Jezus is jouw Heer, niet de zonde (het vlees), en niet de wereld: je gehoorzaamt alléén Jezus... En die heeft niet gezegd dat je er maar op los kon leven. ;)
« Laatst bewerkt op: november 25, 2005, 02:33:48 pm door Roodkapje »

Iris

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #25 Gepost op: november 25, 2005, 07:44:31 pm »

quote:

zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven. 19 Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden.
Dit vind ik mysterieus en op verschillende manieren uit te leggen...

wateengedoe2

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #26 Gepost op: november 25, 2005, 07:57:06 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 november 2005 om 12:36:
[...]

Ik ben als christen wel zondig (ik kan als christen best zondigen), ik ben alleen geen zondaar. Dwz. God ziet mij niet als een zondaar, omdat mijn zonden bedekt zijn met het bloed van Jezus Christus. Dat is genade, geen verdienste van mij. Zolang Jezus nog niet teruggekomen is kan ik zondigen, omdat de zonde onderdeel uitmaakt van een gebroken wereld. Dat wil niet zeggen dat zondigen  tot de normale dagelijkse bezigheden behoort. Je hebt geen plezier (meer) in zondigen, doordat de Heilige Geest inwoning heeft. Maar het is niet waar dat een christen na zijn wedergeboorte nooit meer zondigt. Dat zegt Paulus juist in het geciteerde vers: wat ik graag wil, dat doe ik niet, maar ik doe juist datgene wat ik niet wil. Dat heet zondigen. Of wou je soms beweren dat Paulus geen christen was?

Iedereen die beweert nooit te zondigen heeft dat zojuist gedaan door een vals getuigenis af te leggen. Iedereen zondigt, of je nou christen bent of niet. Dus in die zin is niemand beter dan zijn of haar zondige buurman. En dus heb je geen enkele reden om je op welke manier dan ook (moreel) beter te voelen.
Roodkapje, helemaal met je eens! Toevallig (tja, wat is toeval?!) gisteren een zéér interessante avond over zondeval en erfzonde bij het (RK) Thomas a Kempis Leerhuis gehad. Daar werd het als volgt gezegd: de erfzonde is dan bij jou wel weggewassen, maar de gevolgen van de zondeval verdwijnen daar niet mee (nl. dood en gebrokenheid in deze wereld). Dat betekent, dat je zelf ook nog net zo 'vrolijk' zondigt. Alleen iets waar ik het niet mee eens ben (en de RKK ook niet :)) is wat bij mijn weten in de Heidelbergse Catechismus staat, nl., dat de mens alleen tot het kwade geneigd zou zijn. Elk mens kan ook wel degelijk goed doen, ook als hij niet een wedergeboren christen is. Maar er is maar dít voor nodig [knipt met vingers], of hij vervalt weer in zonde. En daar is het offer van Jezus voor nodig, om ondanks die geneigdheid tot zonde toch tot God te kunnen/mogen komen.

quote:

Roodkapje schreef op 25 november 2005 om 14:32:
(Misschien is een Bijbelstudie van de Romeinenbrief een tip? ;) )
ROFLMAO! :D Mja, als het zo simpel zou zijn ... Nee, het moet op het juiste moment komen en wie weet is het bij Iris wel iets héél anders dat uiteindelijk de doorslag geeft.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2005, 08:00:37 pm door wateengedoe2 »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #27 Gepost op: november 25, 2005, 08:10:08 pm »

quote:

Iris schreef op 25 november 2005 om 19:44:
[...]

Dit vind ik mysterieus en op verschillende manieren uit te leggen...

't Gaat over Adam (en Eva) hè, via Adam is de zonde de wereld ingekomen, en via een nazaat van Adam (Jezus) zal de zonde de wereld uitgaan. (Dat is ongeveer letterlijk wat Paulus zegt, dat zul je ongetwijfeld ook op andere manieren kunnen opvatten, maar ik zou niet weten waarom je dat zou willen, gezien de context van de rest van de Romeinenbrief en het hele NT).
De toestand van de Tuin van Eden zal weer hersteld worden. Daar gaat de rest van de brief (o.a.) ook over, vgl. ook Mattheüs 19 en Openbaring.

Edith, het vlees is alleen geneigd tot alle kwaad, of vleselijke mensen. Daarmee is niet gezegd dat ze niets 'goeds' kunnen doen. 'Het kwaad' wordt gedefinieerd in 'dingen doen waarmee je niet God maar iets/iemand anders dient'. Bijv. afgoderij (en dat kan op verschillende manieren tot uiting komen). Dat is wat de HC (en de Bijbel) bedoelen. Ik denk dat zelfs jij het daar mee eens kunt zijn. (Vleselijke mensen worden t.o.v. 'geestelijke' mensen gezet). Zie ook ergens in 1 Cor. 10 dacht ik. Een wedergeboren christen wordt voor zover ik weet niet gerekend tot 'vleselijke mens', maar tot 'geestelijke mens'. ;)
Iemand die niet gelooft, zal nooit God willen dienen in woord en daad: hij gelooft immers niet, dus waarom zou hij. Dat gaat dus níet over dat iemand alleen maar verkeerde dingen doet. ;)
« Laatst bewerkt op: november 25, 2005, 08:20:52 pm door Roodkapje »

Iris

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #28 Gepost op: november 25, 2005, 08:48:29 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 november 2005 om 20:10:
[...]

't Gaat over Adam (en Eva) hè, via Adam is de zonde de wereld ingekomen, en via een nazaat van Adam (Jezus) zal de zonde de wereld uitgaan. (Dat is ongeveer letterlijk wat Paulus zegt, dat zul je ongetwijfeld ook op andere manieren kunnen opvatten, maar ik zou niet weten waarom je dat zou willen, gezien de context van de rest van de Romeinenbrief en het hele NT).
De toestand van de Tuin van Eden zal weer hersteld worden. Daar gaat de rest van de brief (o.a.) ook over, vgl. ook Mattheüs 19 en Openbaring.
Goed nieuws dus.  :)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #29 Gepost op: november 25, 2005, 08:52:24 pm »
En om dat nog aan te vullen (nóg beter nieuws!): de genade die we krijgen door Jezus is groter dan de zondigheid die we gekregen hebben door Adam. Uiteindelijk komen we er dus eigenlijk nog beter uit dan oorspronkelijk ... Oh felix culpa (Oh gelukkige schuld)!  _/-\o_
« Laatst bewerkt op: november 25, 2005, 08:53:31 pm door wateengedoe2 »

Iris

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #30 Gepost op: november 25, 2005, 08:56:55 pm »
Kunnen we dan stellen dat de geestelijke mens wel zondeloos is? Dit in tegenstelling tot de vleselijke mens?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #31 Gepost op: november 25, 2005, 09:16:55 pm »
Bericht van JS Bach:

Door JSbach - 25-11-2005 14:32   

quote:

Tave schreef op 25 november 2005 om 11:47:

Tave, ik heb het idee dat we precies andersom redeneren. Als Paulus zegt dat het vlees voor God dood is, bedoelt hij volgens mij dat onze geest levend voor Hem is. De Heilige Geest (Geest van God) kan ons nu namelijk inspireren. Daardoor is ons vlees idd tot niets in staat. Oftewel onze oude, zondige natuur heeft geen macht meer over ons. De niet-christelijke buurman wordt echter niet door Gods Geest geinspireerd en is dus nog slaaf van de zonde.

Goed is datgene wat goed is naar Gods maatstaven. De bijbel staat er vol mee en wij kunnen er met geen mogelijkheid aan voldoen. Tenzij...... wij opnieuw geboren worden!
Vanaf dat moment worden wij gevoed door de Heilige Geest en zullen wij in toenemende mate, met vallen en opstaan in staat zijn om het goede te doen. Niet door onze eigen verdienste maar door de Geest van Jezus die al het goede in ons werkt.

De wonderen en tekenen van Jezus zijn het voorbeeld waar wij toe in staat zijn als we Hem de leiding geven in ons leven

wateengedoe2

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #32 Gepost op: november 25, 2005, 09:17:19 pm »

quote:

Iris schreef op 25 november 2005 om 20:56:
Kunnen we dan stellen dat de geestelijke mens wel zondeloos is? Dit in tegenstelling tot de vleselijke mens?

Ik denk dat we kunnen stellen, dat er geen onderscheid is tussen een geestelijke, dan wel vleselijke mens. Natuurlijk wel in daden die vanuit het vlees of juist vanuit de Geest gericht zijn. Maar de mens is één, dualisme is een illusie.

Antwoord op je mail volgt morgen, ik moet nódig slapieslapie doen :)
« Laatst bewerkt op: november 25, 2005, 09:20:33 pm door wateengedoe2 »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #33 Gepost op: november 25, 2005, 10:13:18 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 november 2005 om 12:36:
[...]

Ik ben als christen wel zondig (ik kan als christen best zondigen), ik ben alleen geen zondaar. Dwz. God ziet mij niet als een zondaar, omdat mijn zonden bedekt zijn met het bloed van Jezus Christus.

Ik wil het toch wat sterker stellen. Bedekken van zonden was zo met de zonden uit het OT en het bloed van stieren en bokken bedekte de zonden. Daarom moedst het ook elk jaar weer opnieuw gebeuren bij de grote verzoendag bv.
Het bloed van Jezus heeft de zonden weggenomen en onze nieuwe mens heeft zelfs geen besef van zonden meer. Staat ook in Hebr. 10..

Hebr. 10
11 Voorts staat elke priester dagelijks in zijn dienst om telkens dezelfde offers te brengen, die nimmer de zonden kunnen wegnemen; 12 deze echter is, na één offer voor de zonden te hebben gebracht, voor altijd gezeten aan de rechterhand van God, 13 voorts afwachtende, totdat zijn vijanden gemaakt worden tot een voetbank voor zijn voeten. 14 Want door één offerande heeft Hij voor altijd hen volmaakt, die geheiligd worden.

1 Joh 3
 5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij de zonden zou wegnemen, en in Hem is geen zonde

quote:

Dat is genade, geen verdienste van mij. Zolang Jezus nog niet teruggekomen is kan ik zondigen, omdat de zonde onderdeel uitmaakt van een gebroken wereld. Dat wil niet zeggen dat zondigen  tot de normale dagelijkse bezigheden behoort. Je hebt geen plezier (meer) in zondigen, doordat de Heilige Geest inwoning heeft. Maar het is niet waar dat een christen na zijn wedergeboorte nooit meer zondigt. Dat zegt Paulus juist in het geciteerde vers: wat ik graag wil, dat doe ik niet, maar ik doe juist datgene wat ik niet wil. Dat heet zondigen. Of wou je soms beweren dat Paulus geen christen was?

Ja, Paulus ontdekt in Rom 7 dat hij wedergeboren is maar nog steeds zondigt.....

Uit onszelf kunnen we dus niet 'voldoen'aan wat hier staat - de wedergeboorte - en hoe je dan zou verwachten dat je dan gaat/moet leven:

Rom. 6
1 Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? 2 Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? 3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn?
...
 11 Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wèl dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus. 12 Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, 13 en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God. 14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren,

Mij valt altijd het resolute taalkgebruik op in hst. 6. (zie de cursieve gedeelten) en de oproep je ten dienste van God te stellen, actief.
Maar als je heel hard gaat proberen je ten dienste van God te stellen, ontdek je dat het niet lukt en je toch zondigt....
En aan het eind van hst 7 geeft hij de oplossing voor dat probleem: hoe moeten we daarmee omgaan:

Rom 7
; 22 want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, 23 maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is. 24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? 25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!

Aangezien de Heer nu ook al onze verlosser is, en niet pas bij ons sterven en in volmaaktheid bij Hem zijn, is er nu ook al een weg uit dit probleem.
En hoofdstuk 8 geeft dan aan dat door de Geest je in staat bent je oude mens te doden... Dus in praktijk te brengen wat voor God allang werkelijkheid is: de dood van je oude mens of: je 'ik'... zoals hst 6 zo duidelijk aangeeft dat we gestorven zijn voor de zonde.

Alleen we leven dus niet altijd door de Geest. En op dat moment zondigen we. Tja, en dat stopt dus pas als we echt ons lichaam waar de zonde in woont, afleggen.

quote:

Mee eens. Want de nieuwe mens die niet zondigt, is voortgekomen door de geboorte uit God en heeft niets met eigen inspanning of verdienste te maken:

1 Joh 1

10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.
1 Joh 2
1 Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige;
1 Joh 3
 6 Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.
...
9 Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

Johannes trekt die scheiding heel sterk en beschrijft de twee kanten van de medaille:

1. als je in Hem blijft kan je niet zondigen, want dan leef je door de Geest, en de Heilige Geest zondigt vanzelfsprekend volgens zijn natuur niet. (vers 6a en 9)

2. als je zondigt heb je Hem niet gekend - d.w.z je oude mens is zondig en er is niets in wat in overeenstemming is met de Heilige Geest en het nieuwe leven wat we door Hem hebben ontvangen)

Vergelijk hierbij

Johannes 15
4 Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft, zo ook gij niet, indien gij in Mij niet blijft. 5 Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen.

ad 1. Wie in Mij blijft die draagt veel vrucht: je nieuwe mens laat je dan leven/naar buiten komen
ad 2. Zonder Mij kunt Gij niets doen: als je vanuit jezelf leeft, zondig je weer etc en kun je niets doen wat hoort bij een bekeerd mens.....

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #34 Gepost op: november 25, 2005, 10:21:31 pm »

quote:

Iris schreef op 25 november 2005 om 20:56:

Ik denk het wel.
Zie mijn post hierboven aan Roodkapje.
Zoiets lees je ook in deze teksten:

1 Kor. 3
1 En ik, broeders, kon niet tot u spreken als tot geestelijke mensen, maar slechts als tot vleselijke, nog onmondigen in Christus. 2 Melk heb ik u gegeven, geen vast voedsel, want dat kondt gij nog niet verdragen. Ja, dat kunt gij ook nu [nog] niet, 3 want gij zijt nog vleselijk. Want als er onder u nijd en twist is, zijt gij dan niet vleselijk, en leeft gij niet als (onveranderde) mensen?

Deze gelovigen leefden niet vanuit hun nieuwe mens, zodat de vruchten van de Geest naar voren zouden komen (Galaten 5 - we moeten de vruchten van de Geest aandoen), maar ze leefden alsof ze helemaal niet bekeerd waren.
Onmondig in Christus: er was nog niets te bespeuren van Christus in hen.
Er was geen verschil te zien tussen ongelovigen en deze gelovigen die zich niet door de Geest lieten leiden maar door hun vlees - hun oude mens.
En dan lees je dat er dus nijd en twist etc. was.
En dat zijn de werken van het vlees. Staat ook in Galten 5. Deze werken moeten we afleggen.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2005, 10:21:23 pm door Priscilla en Aquila »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #35 Gepost op: november 26, 2005, 01:35:10 am »
P&A: Je weet dat ik de Bijbel niet zo lees. Ik kom dus niet tot jouw conclusie. Bij mij is de Bijbel een boek (samenhangend geheel) en niet een verzameling losse verzen. Jouw post komt op mij over als het aan elkaar praten van losse verzen die ieder een bepaald idee lijken te ondersteunen. Als je de Bijbel in z'n geheel neemt, zie je dat de grote lijn toch anders is: Paulus gebruikt het onderscheid geestelijk - vleselijk als metafoor. Dat er twee soorten mensen zijn is in werkelijkheid niet zo. Een wedergeboren mens is niet een geestelijk mens die niet kan zondigen. Een wedergeboren mens is ook geen vleselijk mens die aldoor maar zondigt. Het gedrag van iemand is zondig (uit het vlees, eigen wil) of 'geestelijk' (uit de Geest, naar Gods wil). Jij lijkt de mening te verkondigen dat je soms een geestelijk mens bent als je niet zondigt, en soms een vleselijk mens als je wel zondigt. De Bijbel heeft deze manier van definiëren niet. :)

Waar ik wel 100% in mee kan gaan is de post van Edith:

quote:

Edith schreef op 25 november 2005 om 21:17:
[...]

Ik denk dat we kunnen stellen, dat er geen onderscheid is tussen een geestelijke, dan wel vleselijke mens. Natuurlijk wel in daden die vanuit het vlees of juist vanuit de Geest gericht zijn. Maar de mens is één, dualisme is een illusie.

Je spreekt over 'vleselijke mensen' en 'geestelijke mensen' op grond van de vrucht die ze dragen (Gal. 5, 1 Kor 10?), dus dan kijk je idd naar het gedrag, en niet naar de mens 'zelf', omdat wat 'daarbinnen' gebeurt, zich aan ons oog onttrekt. Niet aan Gods oog, maar daarom vertelt God ons hoe wel de 'vruchten van de Geest' kunnen herkennen.

quote:

Galaten 5, NBVIk zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. 26 Laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2005, 01:49:25 am door Roodkapje »

JSbach

• Jaagt de liefde na. 1 Cor.14:1
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #36 Gepost op: november 26, 2005, 03:54:41 am »
Jammer genoeg is er op mijn post van gisteren, over dit onderwerp, niet erg ingegaan. Maar de strekking kwam heel aardig overeen met de laatste post van P&A. Romeinen 6:11 had daarin een grote rol, hier wordt verteld dat wij, als we Jezus als verlosser aannemen, dood zijn voor de zonde.

Als een christen (lees; kind van God) dus toch zondigt, is hij het dus niet zelf die doet. Want hij was immers al dood voor de zonde. Omdat Paulus in Romeinen 7 ook zelf erkent dat hij nog zondigt terwijl hij al verlost is van de zonde concludeert hij dat hij het niet zelf is die zonde begaat want dat is niet meer mogelijk. Hij noemt deze zondaar ´zijn oude bestaan´ (Rom. 6:6 NBV) en erkent dat niet als hemzelf. Klaarblijkelijk heeft hij nu een nieuw bestaan terwijl zijn oude bestaan nog wel invloed op hem blijft uitoefenen, zijn gemoedstoestand ten spijt.

Anders gezegd, Paulus bestaat dus niet uit twee soorten mens maar heeft wel een vleselijk (zondige natuur) en een geestelijk (goddelijke natuur) leven. Hij gelooft echter dat dit vleselijke leven niet van hem zelf is

Nu een fragment uit de laatste post van Roodkapje....

quote:

Roodkapje schreef op 26 november 2005 om 01:35:
Als je de Bijbel in z'n geheel neemt, zie je dat de grote lijn toch anders is: Paulus gebruikt het onderscheid geestelijk - vleselijk als metafoor. Dat er twee soorten mensen zijn is in werkelijkheid niet zo. Een wedergeboren mens is niet een geestelijk mens die niet kan zondigen. Een wedergeboren mens is ook geen vleselijk mens die aldoor maar zondigt. Het gedrag van iemand is zondig (uit het vlees, eigen wil) of 'geestelijk' (uit de Geest, naar Gods wil). Jij lijkt de mening te verkondigen dat je soms een geestelijk mens bent als je niet zondigt, en soms een vleselijk mens als je wel zondigt. De Bijbel heeft deze manier van definiëren niet. :)

Een wedergeboren mens is dus een geestelijk mens die niet zondigt. Want als hij zondigt is hij dat niet zelf. Als hij of zij dus nog wel zondige dingen doet, heeft hij niet naar de Heilige Geest geluisterd en heeft zijn oude natuur hem weer parten gespeeld.  Maar daar kan deze persoon niets aan doen want hij of zij was het niet zelf, daarom wordt wie een is met Christus niet meer veroordeelt! (Rom 8:1) Groot is Hij!!!!!

Gegroet, ik moet dringend gaan slapen...
Liefde is geduldig en vriendelijk. Zij is niet jaloers, vervalt niet in grootspraak en eigendunk (1Cor. 13:4)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #37 Gepost op: november 26, 2005, 08:59:20 am »

quote:

JSbach schreef op 26 november 2005 om 03:54:
Jammer genoeg is er op mijn post van gisteren, over dit onderwerp, niet erg ingegaan. Maar de strekking kwam heel aardig overeen met de laatste post van P&A. Romeinen 6:11 had daarin een grote rol, hier wordt verteld dat wij, als we Jezus als verlosser aannemen, dood zijn voor de zonde.

Als een christen (lees; kind van God) dus toch zondigt, is hij het dus niet zelf die doet. Want hij was immers al dood voor de zonde. Omdat Paulus in Romeinen 7 ook zelf erkent dat hij nog zondigt terwijl hij al verlost is van de zonde concludeert hij dat hij het niet zelf is die zonde begaat want dat is niet meer mogelijk. Hij noemt deze zondaar ´zijn oude bestaan´ (Rom. 6:6 NBV) en erkent dat niet als hemzelf.
Dit ben ik niet helemaal met je eens JSbach....
We hebben een nieuw bestaan en moeten door de Geest leven. Als ik dan toch zondig is het mijn oude bestaan. De NBV zou ik toch niet nemen als je Romeienen leest. Het klopt dan echt van geen kant af en toe. :) In de NBG staat dit:

Rom 6: 6
 6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn.

Galaten 2: 20 noemt het weer anders:
20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.

quote:

Klaarblijkelijk heeft hij nu een nieuw bestaan terwijl zijn oude bestaan nog wel invloed op hem blijft uitoefenen, zijn gemoedstoestand ten spijt.

NBG zegt oude mens, en die woont nog in ons lichaam dus moeten we nu leven door geloof dat Jezus echt heeft overwonnen. Door de Geest dus. :)

quote:

Anders gezegd, Paulus bestaat dus niet uit twee soorten mens maar heeft wel een vleselijk (zondige natuur) en een geestelijk (goddelijke natuur) leven. Hij gelooft echter dat dit vleselijke leven niet van hem zelf is

In Romeinen 7 staat anders dit:

18 Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Immers, het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet. 19 Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik.

En ik geloof in de nieuwe mens dat die naar de wil van God is geschapen en dat ik door wedergeboorte die heb ontvangen: het oude is voorbij gegaan, zie het nieuwe is gekomen.
Maar als ik niet vanuit het nieuwe leef, dan zit ook zo weer in die tekst uit Romeienen 7: in mijzelf, hoe ik van nature ben (nog steeds heb ik dit lichaam waar de zonde in woont : mijn vlees) woont nog steeds geen goed. En dat zal niet veranderen. Het is gekruisigd maar wacht tot de definitieve ondergang. En als ik nu niet door de Geest leef (en dat is alles uit God - niets van mijzelf) leef iki automatisch vanuit dit vlees.
Daarom zegt Johannes ook:

1 Joh 1
 8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.
hst 2
1 Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige;

er staat: iemand: als JSBach heeft gezondigt, of P&A, niet: hun oude mens.... waarom dan nog vergeving vragen als je het zelf niet eens hebt gedaan....

Hoe lees jij dan die teksten, en ook uit Johannes 15?

quote:

Nu een fragment uit de laatste post van Roodkapje....

Een wedergeboren mens is dus een geestelijk mens die niet zondigt. Want als hij zondigt is hij dat niet zelf. Als hij of zij dus nog wel zondige dingen doet, heeft hij niet naar de Heilige Geest geluisterd en heeft zijn oude natuur hem weer parten gespeeld.  Maar daar kan deze persoon niets aan doen want hij of zij was het niet zelf, daarom wordt wie een is met Christus niet meer veroordeelt! (Rom 8:1) Groot is Hij!!!!!
Er niet naar de Geest luisteren, daar kan je toch wel wat aan doen. Mooie boel zou dat zijn als we nu als we zondigen zeggen: helaas, mijn oude natuur. Maar ja, ik ben nieuwe geworden en ik was het dus niet meer. :?

Afschuiven van verantwoordelijkheid vind ik dat toch wel. :)
We worden nog steeds opgeroepen om ZELF - P&A/JSbach..onze oude mens af te leggen en de nieuwe aan te doen. Naar beide kanten is er verantwoordelijkheid.
Wij doen dat door geloof...leven door de Geest, of als we even niet geloof hebben, hebben we zo de werken van het vlees weer bij ons. We trekken dan de werken van het vlees zo weer aan, om het zo maar te zeggen:

Kol 3:
5 Doodt dan de leden, die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, ............etc
 8 Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, ....etc
12 Doet dan aan, als door God uitverkoren heiligen en geliefden, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld.....

Wij zijn ook na onze bekering geen marionetten die door de Geest wandelenen en dat het buiten ons om gaat als het vlees weer opspeelt.....

Galaten 5
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet (of: dan voldoe je) niet aan het begeren van het vlees. 17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2005, 08:59:09 am door Priscilla en Aquila »

Iris

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #38 Gepost op: november 26, 2005, 10:33:54 am »

quote:

Edith schreef op 25 november 2005 om 21:17:
[...]

Antwoord op je mail volgt morgen, ik moet nódig slapieslapie doen :)

Hai Edith

Lekker geslapen?  :)

Dualisme is inderdaad een illusie. Maar ik zie het vergankelijke, vleselijke lichaam en het geestelijke lichaam van de mens niet als tegenovergestelden, zoals bijvoorbeeld zwart en wit of yin en yang. Het vleselijke lichaam is een vergankelijk jasje dat gedragen wordt door de eeuwige, geestelijke mens. (Op diep niveau is alles van dezelfde materie gemaakt uiteraard) Als je Jezus aanneemt in je leven doorzie je in feite je vleselijke jas, en word je je geestelijke lichaam. Mensen die nergens in geloven identificeren zich met de vleselijke jas. (of met het ego, de persoonlijkheid, dat komt op hetzelfde neer)
En ja, het vleselijke lichaam is zondig. Het geestelijke lichaam niet. Maar het mooie is dat het geestelijke lichaam zichzelf zichtbaar kan maken in het vleselijke lichaam. Dat zag je ook bij Jezus. Zijn geest straalde door zijn lichaam heen.

En P&A, bedankt, waardevol dat stukje dat je schreef aan mij. Weer een soort eye-opener.

Groeten,
Iris
« Laatst bewerkt op: november 26, 2005, 10:34:30 am door Iris »

Theodoor

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #39 Gepost op: november 26, 2005, 02:09:13 pm »
Voor mijn definitie van zonde ga ik terug naar het paradijs en daar koos de mens om zelf kennis van goed en kwaad te willen opdoen zonder zich daarbij door God te willen laten leiden. Zonde is daarom zonder God je leven invulling willen geven en geluk zoeken.

In die betekenis is iedereen zolang hij zonder God is(en wat radicaler zonder dat zijn leven zonder intieme relatie met God door zijn Geest is) zondig.

Nog een interessant gegeven is dat de bijbel verschillende woorde voor zonde kent.... dit verhoogt de verwarring... (later nog eens op zoek naar een studie hierover)

quote:

1 Joh 1
8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.
hst 2

er staat: iemand: als JSBach heeft gezondigt, of P&A, niet: hun oude mens.... waarom dan nog vergeving vragen als je het zelf niet eens hebt gedaan....

Het gaat erom hoe je naar vergeving krijgt en het moment van zonde belijden. Hebben we dit al ontvangen of moeten we dit elke keer opnieuw ontvangen?

quote:

kol 1:12 Breng dus met vreugde dank aan de Vader. Hij stelt u in staat om te delen in de erfenis die alle heiligen wacht in het licht. 13 Hij heeft ons gered uit de macht van de duisternis en ons overgebracht naar het rijk van zijn geliefde Zoon, 14 die ons de verlossing heeft gebracht, de vergeving van onze zonden.

Hier lees ik dat we die vergeving in Christus al hebben ontvangen op het moment van onze redding. Vergeving voor al onze zonden, niet alleen onze vroegere zonde maar ook de toekomstige. Alleen vanuit deze situatie kan je Paulus volgen als zegt:

quote:

Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, 39 hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.

Want zonden scheiden ons toch van God? En dat is nou precies wat niet meer kan volgens Paulus. :)

Nu terug naar 1 joh 1:9
Wie worden daar aangesproken. Mensen die over zonde in het algemeen zeggen dat die niet kennen. Wat beweren deze mensen daarmee: Dat ze God kunnen kennen zonder dat ze Jezus nodig hebben.

In vers 7 wordt eerst op Christus gewezen als de weg om gereinig te worden van alles wat zonder God is.

quote:

1joh1:7 Maar gaan we onze weg in het licht, zoals hijzelf in het licht is, dan zijn we met elkaar verbonden en reinigt het bloed van Jezus, zijn Zoon, ons van alle zonde.

dan komt vers 8, gericht tegen mensen die zeggen dat ze geen zonde kennen en daardoor uitzichzelf God kennen zonder Jezus nodig te hebben. Deze mensen misleiden zichzelf en Jezus (de waarheid) is niet in hen.

quote:

8 Als we zeggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons.

logischerwijs volgt dan vers 9 en 10 met oproep naar die mensen die zichzelf misleiden en Jezus niet hebben aangenomen om God te leren kennen, om hun eigen onmacht (zondig zijn dus) te belijden dan zal God ons vergeven en in relatie met Hem stellen (door die vergeving)

quote:

Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. 10 Als we zeggen dat we nooit gezondigd hebben, maken we hem tot een leugenaar en is zijn woord niet in ons.

als dat ze erbij blijven dat God ook wel uitzichzelf kunnen kennen zullen ze leugenaars blijven.

Wat duidelijk is voor mij dat dit stuk van Johannes gericht is op de mensen die worden beschreven in vers 8 (die zichzelf misleiden en Christus daardoor nog niet hebben aangenomen omdat ze menen zonder zonde in zijn geheel te zijn)

Heel wat anders dan Christenen die constant in relatie zijn met God en leven in de vergeving van zonde (een voordurend doorgaand proces van in relatie staan met God).

Als Christen heb je per definitie in je leven beleden dat je nie tuit jezelf bij God kunt komen omdat je zondig bent. Dus leef je per definitie in vergeving van zonde omdat je Christus hebt aangenomen. DAt betekent dat je in Christus zonder zonde bent.

JSbach

• Jaagt de liefde na. 1 Cor.14:1
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #40 Gepost op: november 26, 2005, 04:36:36 pm »
Toen ik vannacht onder de dekens kroop, had ik het unheimische gevoel dat ik iets niet helemaal goed had verwoord maar door vermoeidheid overmand viel ik toch snel in slaap. En dat gevoel klopt, ik had dat stuk beter niet kunnen schrijven!  P&A zat er al weer bovenop maar hij heeft groot gelijk. Mijn excuses. Ik zal nu nog proberen uit te leggen wat ik eigenlijk bedoelde en wat pertinente onwaarheden zijn in wat ik gisteren schreef. Daarbij dank ik P&A voor zijn scherpzinnigheid, of moet ik de Geest danken?

[

quote:

JSbach schreef op 26 november 2005 om 03:54:

Een wedergeboren mens is dus een geestelijk mens die niet zondigt. Want als hij zondigt is hij dat niet zelf. Als hij of zij dus nog wel zondige dingen doet, heeft hij niet naar de Heilige Geest geluisterd en heeft zijn oude natuur hem weer parten gespeeld.  Maar  daar kan deze persoon niets aan doen want hij of zij was het niet zelf , daarom wordt wie een is met Christus niet meer veroordeelt! (Rom 8:1) Groot is Hij!!!!!

Gegroet, ik moet dringend gaan slapen...

De wedergeboren mens is de mens zoals God hem ziet, gereinigd door het bloed van Jezus. Met de schuingedrukte stukken zin bedoelde ik dat te zeggen. Hij blijft dus verantwoordelijk voor wat hij doet. Ook de term naar de Heilige Geest luisteren was niet slim (zie schuin gedrukt). Hier bedoelde ik mee te zeggen ´ niet door de Heilige Geest geinspireerd´.

Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen is door Theodoor heel duidelijk verwoord. Hartelijk dank Theodoor.

Dus als we het eens kunnen zijn over wat Theodoor schrijft, kunnen we zien hoe onze ´nieuwe´ positie tegenover God is van waaruit we nu kunnen leven.  _/-\o_

quote:

Theodoor schreef op 26 november 2005 om 14:09:
Als Christen heb je per definitie in je leven beleden dat je nie tuit jezelf bij God kunt komen omdat je zondig bent. Dus leef je per definitie in vergeving van zonde omdat je Christus hebt aangenomen. DAt betekent dat je in Christus zonder zonde bent.

Wie christus heeft aangenomen als zijn Verlosser is voor God zonder zonden. Dat betekent helaas niet dat we niet meer zondigen maar wel dat God het ons niet meer aanrekend. De consequentie hiervan is dat God in zijn kinderen een nieuw werk is begonnen en dat Hij door ons wil werken.

Zijn we het daar over eens? :*)

Nogmaals mijn verontschuldigingen voor de fouten die ik schreef. Ik zou graag zien de volledige tekst verwijderd worden vanwege de onnauwkeurigheid en de onduidelijkheid, is dat mogelijk?
Liefde is geduldig en vriendelijk. Zij is niet jaloers, vervalt niet in grootspraak en eigendunk (1Cor. 13:4)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #41 Gepost op: november 26, 2005, 06:06:21 pm »
In de dagelijkse praktijk en in het leven van alledag is het inderdaad een hele geruststelling dat God je zonden niet meer meer aanrekent. Dat ontken ik niet.

Maar waar ik grote moeite mee heb is de gedachte dat als je zondigt, je op dat moment een vleselijke christen zou zijn, en zodra je niet zondigt je een 'geestelijke' christen bent. En dat je alleen maar leeft in de Geest als je niet zondigt, en als je wel zondigt, je dan blijkbaar eventjes niet in de Geest leeft. Dit is een soort dualistische visie die ik niet bijbels vind.

Wij kunnen misschien wel geestelijk wedergeboren zijn, maar we leven wel in een zondige wereld. We hebben nog geen verheerlijkt lichaam en zijn Jezus nog niet gevolgd in de wedergeboorte. Zie daarvoor Mat. 19:28 en omliggende verzen.

Dus zo lang Jezus nog niet teruggekomen is en zo lang wij dus nog onderdeel maken van deze Schepping die 'besmet' is met de zonde, kunnen wij nog zondigen, ook als wij 'geestelijk' leven. We zijn nog niet perfect, we hebben nog geen verheerlijkt lichaam. En ik denk dat traditioneel kerkelijke mensen en evangelischen op dat punt uiteengaan.

Adinomis

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #42 Gepost op: november 26, 2005, 10:29:49 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 26 november 2005 om 18:06:
waar ik grote moeite mee heb is de gedachte dat als je zondigt, je op dat moment een vleselijke christen zou zijn, en zodra je niet zondigt je een 'geestelijke' christen bent. En dat je alleen maar leeft in de Geest als je niet zondigt, en als je wel zondigt, je dan blijkbaar eventjes niet in de Geest leeft. Dit is een soort dualistische visie die ik niet bijbels vind.
.

Het is niet zo dat je van moment tot moment verandert van een geestelijk christen in een vleselijk christen en andersom. Dat zou inderdaad dualisme zijn. Een geestelijk christen kan zondigen, maar door de Heilige Geest mag hij heersen over de zonde. Al zondigt hij wel, hij hoeft er geen slaaf van te worden.

Zie Gen. 4 vs. 7: “Doch indien gij niet goed handelt, ligt de zonde als een belager aan de deur, wiens begeerte naar u uitgaat, doch over wie gij moet heersen.  En hoe komt het dat we erover kunnen heersen? Omdat “de Heerser die ons gekocht heeft” (2 Petr. 2:1) de leiding over ons leven heeft. Zoals P&A al de tekst aanhaalden uit Gal. 2 : 20:
“niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij”. Maar het oude “ik” van een geestelijk christen heeft geen waarde meer. Het is ten dode gedoemd. Alleen dat wat Christus in mij doet heeft eeuwigheidswaarde. Het sterfelijke wordt door het leven verslonden.

Weet je wat ik ook zo´n mooie tekst vindt in Rom. 8 vs 4? De eis van de wet wordt vervuld IN ONS, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest. Is dat niet geweldig?

quote:

We hebben nog geen verheerlijkt lichaam en zijn Jezus nog niet gevolgd in de wedergeboorte. Zie daarvoor Mat. 19:28 en omliggende verzen.
Dus zo lang Jezus nog niet teruggekomen is en zo lang wij dus nog onderdeel maken van deze Schepping die 'besmet' is met de zonde, kunnen wij nog zondigen, ook als wij 'geestelijk' leven. We zijn nog niet perfect, we hebben nog geen verheerlijkt lichaam. En ik denk dat traditioneel kerkelijke mensen en evangelischen op dat punt uiteengaan.
Ik geloof dat beide groeperingen geloven dat men nog kan zondigen. Maar in Gods ogen zijn we volmaakt, omdat God Jezus Christus in ons ziet. Maar goed ook, want hoe zou de heilige God contact kunnen hebben met onvolmaakte mensen.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2005, 10:30:38 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #43 Gepost op: november 26, 2005, 10:45:21 pm »

quote:

JSbach schreef op 26 november 2005 om 16:36:
Toen ik vannacht onder de dekens kroop, had ik het unheimische gevoel dat ik iets niet helemaal goed had verwoord maar door vermoeidheid overmand viel ik toch snel in slaap. En dat gevoel klopt, ik had dat stuk beter niet kunnen schrijven!  P&A zat er al weer bovenop maar hij heeft groot gelijk. Mijn excuses. Ik zal nu nog proberen uit te leggen wat ik eigenlijk bedoelde en wat pertinente onwaarheden zijn in wat ik gisteren schreef. Daarbij dank ik P&A voor zijn scherpzinnigheid, of moet ik de Geest danken?
Nee, haar.... :P (Priscilla)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #44 Gepost op: november 26, 2005, 11:02:00 pm »
Je kunt wel stellen dat we in Gods ogen volmaakt zijn, maar er bestaat ook nog iets als de 'dagelijkse werkelijkheid'. Ik krijg soms het gevoel dat er mensen zijn die menen dat ze minder zondig zijn dan hun niet-christelijke buurman, omdat zij in Christus zijn, en die buurman niet.

En als christen kun je niet met Gods bril naar de wereld kijken. Het is mooi dat je vastgesteld hebt dat God je niet meer als zondaar ziet omdat je Jezus hebt aangenomen. Leuke theorie. Maar dan heb je nog de dagelijkse praktijk in een zondige wereld. En dan?

Dan kun je nog steeds wel zeggen dat alle zonden die je doet jurdisch gezien vergeven worden door God door Christus' offer, maar daarmee doe je nog wel zonde, en soms ten koste van je naaste. Dan kun je wel zeggen dat het individueel tussen jou en God goed zit, maar je leeft niet alleen in relatie met God, maar ook met je naasten. En die hebben daar minder wat aan dat jij persoonlijk niet wordt veroordeeld om de zonden die je doet. Zij kunnen soms erg door de zonden, die God jou vergeeft, gekwetst worden.

Dus ik vind die benadering, om het zachtjes uit te drukken, nogal eenzijdig.

Adinomis

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #45 Gepost op: november 26, 2005, 11:28:22 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 26 november 2005 om 23:02:

En als christen kun je niet met Gods bril naar de wereld kijken. Het is mooi dat je vastgesteld hebt dat God je niet meer als zondaar ziet omdat je Jezus hebt aangenomen. Leuke theorie. Maar dan heb je nog de dagelijkse praktijk in een zondige wereld. En dan?
Mag ik die vraag terugkoppelen? Wat doe jij dan met die dagelijkse praktijk? Is dat voor jou anders dan voor mij?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #46 Gepost op: november 26, 2005, 11:37:24 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 26 november 2005 om 23:02:
Je kunt wel stellen dat we in Gods ogen volmaakt zijn, maar er bestaat ook nog iets als de 'dagelijkse werkelijkheid'. Ik krijg soms het gevoel dat er mensen zijn die menen dat ze minder zondig zijn dan hun niet-christelijke buurman, omdat zij in Christus zijn, en die buurman niet.
Ik weet drommels goed dat ik zondig ben. En weet en ervaar juist steeds meer dat ik vanuit mijzelf niets goeds kan. En juist daarom christen ben: er is een Ander voor nodig geweest om mij volmaakt te maken in Gods oog.

quote:

En als christen kun je niet met Gods bril naar de wereld kijken. Het is mooi dat je vastgesteld hebt dat God je niet meer als zondaar ziet omdat je Jezus hebt aangenomen. Leuke theorie.
Als God naar jou kijkt ziet Hij Zijn Zoon als je in Hem bent. En Die is volmaakt. God ziet jou zonden niet meer. Dat dringt nog te weinig tot ons door. Hij heeft ze in de dipete der zee geworpen. Alleen wij houden van vissen. :) (een bijbehorend 'mopje' wat wel waarheid is).

quote:

Maar dan heb je nog de dagelijkse praktijk in een zondige wereld. En dan?

Soms dringt het af en toe tot me door hoe God tegen deze zondige wereld aankijkt. En hoever die wereld verwijderd is van de oorspronkelijke bedoeling en hoeveel mensen er rondolen als schapen die geen herder hebben.,,,
En als ikzelf zondig dringt het soms tot me door dat Christus ook hiervoor moest sterven.... Als christen zondigen is eigenlijk wel een ernstige zaak, maar we mogen weten dat God altijd vergeeft op grond van het offer.

quote:

Dan kun je nog steeds wel zeggen dat alle zonden die je doet jurdisch gezien vergeven worden door God door Christus' offer, maar daarmee doe je nog wel zonde, en soms ten koste van je naaste. Dan kun je wel zeggen dat het individueel tussen jou en God goed zit, maar je leeft niet alleen in relatie met God, maar ook met je naasten. En die hebben daar minder wat aan dat jij persoonlijk niet wordt veroordeeld om de zonden die je doet. Zij kunnen soms erg door de zonden, die God jou vergeeft, gekwetst worden.
'
Daarom staat er dit vaak in de bijbel en wordt verwacht van mensen die vegeving hebben ontvangen:

Ef 4,32
Maar weest jegens elkander vriendelijk, barmhartig, elkander vergevend, zoals God in Christus u vergeving geschonken heeft.

Kol 3,13
Verdraagt elkander en vergeeft elkander, indien de een tegen de ander een grief heeft; gelijk ook de Here u vergeven heeft, doet ook gij evenzo.

En het gedeelte wat er in die brief ook juist over gaat dat we niet zondigen als wedergeborenene, maar als we gezondigt hebben dat zijn bloed ons reinigt als we het belijden en God ons vergeeft.
Verder stopt het dan toch niet. We moeten ook naar degene bij wie we fout zijn geweest, belijden dat dit zo is.
En er is liefde onder elkaar als je gelovig bent en leeft door de Geest.
Dan kun je zelfs (soms) die broeder liefhebben die je helemaal niet ligt en die toen en toen zo ongeestelijk tegen je handelde. (bv)

1 Joh 2
 1 Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; 2 en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld.
Het bewaren van Christus' geboden
3 En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren. 4 Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; 5 maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn. 6 Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft.
De broederliefde
7 Geliefden, ik schrijf u geen nieuw gebod, maar een oud gebod, dat gij van den beginne gehad hebt. Dit oude gebod is het woord, dat gij gehoord hebt. 8 Toch schrijf ik u een nieuw gebod, want – wat waarheid is in Hem en in u – de duisternis gaat voorbij en het waarachtige licht schijnt reeds. 9 Wie zegt in het licht te zijn en zijn broeder haat, die is in de duisternis tot nu toe. 10 Wie zijn broeder liefheeft, blijft in het licht en in hem is niets aanstotelijks; 11 maar wie zijn broeder haat, is in de duisternis en wandelt in de duisternis, en hij weet niet waar hij heengaat, want de duisternis heeft zijn ogen verblind
« Laatst bewerkt op: november 26, 2005, 11:45:45 pm door Priscilla en Aquila »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #47 Gepost op: november 27, 2005, 12:46:12 am »

quote:

Adinomis schreef op 26 november 2005 om 23:28:
[...]

Mag ik die vraag terugkoppelen? Wat doe jij dan met die dagelijkse praktijk? Is dat voor jou anders dan voor mij?

Ik heb vastgesteld dat al mijn zonden mij vergeven zijn. Dus over mezelf hoef ik niet meer in te zitten. Ik weet dat ik geen haar beter ben dan mijn niet-christelijke buurman. Daarom klop ik me ook niet voor mijn christen-zijn op de borst, want christen worden was niet mijn keus, maar uitverkiezing. Als je mij 10 jaar geleden had gezegd dat ik ooit christen zou worden, had ik je vierkant in je gezicht uitgelachen. Van alle dingen die ik niet wou was het christendom nummer 1.

Dat ik nu wel christen ben is uitverkiezing door Gods genade. Niet iets om mezelf om te beroemen, niet iets om me 'goed' over te voelen. Ik mag God elke dag op mijn blote knietjes danken dat hij mij liefheeft, daar ik Hem niet van meet af aan heb liefgehad. Dat besef werkt door in hoe je met je naasten omgaat.

P&A: bij 'sommige mensen' had ik jou niet direct in het vizier hoor. ;)
« Laatst bewerkt op: november 27, 2005, 12:47:40 am door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #48 Gepost op: november 27, 2005, 01:35:23 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 27 november 2005 om 00:46:
[...]

P&A: bij 'sommige mensen' had ik jou niet direct in het vizier hoor. ;)

Bedankt  voor je verduidelijking. :)

desiree

• Bekijk profiel
zondig zijn
« Reactie #49 Gepost op: november 27, 2005, 02:05:20 pm »
Graag wil ik reageren op de vraag:

Of heeft zonde meer te maken met onwetendheid en / of onbewust zijn?

"Het goede wat ik wil dat doe ik niet".........staat er in het Nieuwe Testament , een apostel roept het vol frustratie uit.

Zonde is het niet in staat zijn het goede te doen ook al wil je dat graag doen.
Mensen schieten te kort. Bewust en onbewust.

Gelukkig leven wij niet in zonde........zelfs al kunnen wij niet zondeloos leven.
Nee, dit is geen gebazel...
Wij zijn volkomen geaccepteerd door God en niet schuldig, niet zondig  verklaard.
Hoe kan dat?  Nou, eigelijk kon het niet maar Jezus is voor onze zonden gestorven aan het kruis. Hij droeg onze schuld.
God Zelf wilde de zondescheiding wegnemen. Nu kunnen wij vrijmoedig naderen tot onze Heer en God. Door genade zijn wij gered.

Natuurlijk streven alle Christenen er naar om Hem te behagen en de zonde te laten.
Maar als wij falen, mogen wij altijd naar de Here gaan en vergiffenis krijgen.
Hij heeft je lief.
Prijs God voor Zijn goedheid en genade die tot in de eeuwigheid duurt