Auteur Topic: Discussiëren met atheïsten  (gelezen 3039 keer)

Rusty1979

• Bekijk profiel
Discussiëren met atheïsten
« Gepost op: oktober 16, 2005, 07:28:01 pm »
Ik heb van die buien dat ik forums op zoek waar zich vooral atheïsten en niet-gelovigen bevinden (zoals Freethinkers Forum). Dan bemoei ik me eindeloos met hevige discussies om vervolgens aan het einde van de dag echt met een rotgevoel te blijven zitten.

Het duurt dan soms echt een of twee dagen om mijn geloofszekerheid weer terug te vinden. Gebed is dan echt hard nodig om dat terug te krijgen.

Eigenlijk heb ik het gevoel dat je zulke discussies beter uit de weg kan gaan. Het is beter te praten met mensen die echt geinteresseerd zijn in het evangelie, als met mensen die alleen maar tot doel hebben om laatdunkend over je te doen en je geloof de grond in trappen.

Wat denken jullie hierover? Gewoon stoppen met dat soort discussies?

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 16, 2005, 07:37:11 pm »
Maar waarom discussieer je daar eigenlijk?
Het is met niet helemaal duidelijk waarom je dat doet.

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 16, 2005, 07:41:25 pm »

quote:

Iris schreef op 16 oktober 2005 om 19:37:
Maar waarom discussieer je daar eigenlijk?
Het is met niet helemaal duidelijk waarom je dat doet.

Tja, dat komt denk ik omdat ik het niet kan hebben dat er zulke vreselijke dingen worden gezegd over met name het christendom. Daar wil ik dan op ingaan.
Maar misschien is het beter om dat juist niet te doen, want dat wakkert het vuurtje van de duivel alleen maar aan...

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 16, 2005, 07:43:58 pm »
Ik ken het probleem. Ik post zelf op scholieren.com (kom net van de middelbare school), waar ook een religieforum is. Sommige mensen stampen je geloof de grond in en zeggen nog net niet dat je achterlijk bent. Anderen zijn toch wel geinteresseerd. Mijn ervaring is dat ze toch niet echt naar je luisteren en vooral bezig om je te "redden" van het christendom. Ik ben ermee gestopt om nog met hen in discussie te gaan. Het kost gewoon teveel energie om tegen de stroom in te roeien, je bereikt er niets mee. En als er toevallig iemand is die wel geinteresseerd is, dan stuurt diegene je wel een pm of opent zelf een topic gericht op alleen christenen.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 16, 2005, 07:45:11 pm »
Je wakkert het vuurtje aan of je plant een zaadje.... Je weet maar nooit immers.
Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar dat forum.  ;)

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 16, 2005, 07:48:06 pm »

quote:

Iris schreef op 16 oktober 2005 om 19:45:
Je wakkert het vuurtje aan of je plant een zaadje.... Je weet maar nooit immers.
Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar dat forum.  ;)
kijk maar uit  :/

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 16, 2005, 08:03:01 pm »
Ik vind je wel erg eenzijdig negatief over atheïsten. Er zijn er toch ook zat die op een fatsoenlijke manier hun mening geven en daarvoor hun argumenten aandragen?
Zoals iemand net al zei, ben ik inmiddels ook wel benieuwd naar dat forum.
En waarom duurt het soms een of twee dagen om je geloofszekerheid weer terug te vinden? Hebben ze dan misschien toch een punt?
« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2005, 08:04:21 pm door Koerok »
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 16, 2005, 08:08:59 pm »
Ik werk zelf in de bouw met hard core goddelozen en ik wordt er ook wel eens moe van zeg. Om het mindste geringste gevloek of geketter op God waar ze niet eens in geloven. Ik vraag dan wel eens waarom ze staan te schelden op iemand in wiens bestaan ze pertinent niet geloven. Tja dan staan ze je een beetje wezenloos aan te kijken zeg, met van die koeienogen. Maar ja aan de andere kant hou ik echt van die gasten omdat het eigelijk ook best aardige jongens en mannen zijn en dan denk je : ik zou wel willen dat ze ook tot geloof kwamen maar ja, wij kunnen wel getuigen maar God overtuigd.
P de Mooij

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 16, 2005, 08:27:18 pm »
Of je stopt of doorgaat met dit soort discussies kunnen wij niet voor je zeggen. Dat ligt eraan hoe je er zelf (geestelijk) in staat en wat je doel is.

Ikzelf zou niet de illussie hebben dat ik alle aanvallen zo maar zou kunnen weerleggen. Ten eerste door gebrek aan kennis over diverse zaken. Ten tweede door de hardheid des harten. Men wil vaak alleen maar het eigen gelijk bevestigd zien. Je merkt het ook hier op het forum. De meeste discuseerders op fora houden niet van compleet andere meningen. Een klein zijsprongetje gaat nog wel maar daar moet het bij blijven.

Een ander punt is dat je je begeeft onder hen die door de wereldse geestelijke machten tot nu toe met succes van het geloof werden afgeleid. Dat willen ze graag zo houden. Iedere evangeliserende christen krijgt vroeg of laat met hun (meestal wanhopige) pogingen te maken om je te stuiten. Overbodig te zeggen dat dit best heftig kan zijn. Maar tegelijk weet je dat de dienaars van de Heer ook om ons heen zijn. Laat je er dus niet door afschrikken dat kwade geesten twijfel proberen te zaaien.

Ik ben het met pinkeltje eens dat echte geinteresseerden jou (of andere christenen) wel weten te vinden. Of beter...de aanwijzingen van de Geest volgen.
« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2005, 08:27:44 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 16, 2005, 08:29:22 pm »

quote:

Koerok schreef op 16 oktober 2005 om 20:03:
Ik vind je wel erg eenzijdig negatief over atheïsten. Er zijn er toch ook zat die op een fatsoenlijke manier hun mening geven en daarvoor hun argumenten aandragen?
Zoals iemand net al zei, ben ik inmiddels ook wel benieuwd naar dat forum.
En waarom duurt het soms een of twee dagen om je geloofszekerheid weer terug te vinden? Hebben ze dan misschien toch een punt?

Tja inderdaad wel een beetje te generaliserend, dat is ook niet de bedoeling. Ik bedoel dan vooral dat forum.
Ze hebben geen punt, maar het doet me soms zo pijn als alles waarin je heilig gelooft en je veel vreugde in je leven geeft, zo nadrukkelijk de grond in wordt genageld.
Dat doet van binnen gewoon pijn. Moeilijk uit te leggen, maar het voelt echt ff behoorlijk rot. Men geeft God dan de schuld van alle ellende in de wereld, terwijl ze niet eens in Hem geloven...nogal tegenstrijdig. Dat roept dan bij jezelf ook wel vragen en twijfel op. Terwijl je gewoon weet dat het komt, omdat zij het Licht niet hebben gezien.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 16, 2005, 09:11:15 pm »
Wat wil je ermee bereiken. Denk je ze te kunnen overtuigen.
Als het ze alleen maar gaat om 'schoppen tegen', dan zou ik zeggen: werp je paarlen niet voor de zwijnen.
Dan heeft het op een gegeven moment geen zin meer. Maar is het te heilig om de dingen waar jij voor staat tegen hen te verdedigen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 16, 2005, 09:13:24 pm »
Het doet pijn op je hart getrapt te worden. Ik ken het gevoel wel. Ik denk dat het zinvol kan zijn, inderdaad dat er bij iemand een lichtje gaat branden of interesse wordt gewekt. Maar doe het niet meer dan je emotioneel aankunt.

Tolerantie is inderdaad onder atheisten niet zo'n groot goed. Alles mag vaak, behalve in God geloven.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 16, 2005, 09:37:54 pm »

quote:

Liudger schreef op 16 oktober 2005 om 21:13:

Tolerantie is inderdaad onder atheisten niet zo'n groot goed. Alles mag vaak, behalve in God geloven.
Ook bij atheisten vindt je fundamentalisten. Met fundamentalisten kun je niet diskuteren. Overigens zul je mij nooit over God horen schelden.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 16, 2005, 10:07:07 pm »
Ik hou mijn spiritualiteit meestal in het midden. Ik praat er niet over. Maar verberg het ook niet. Opmerkingen als "Er is geen God" reageer ik wel altijd op. Ik zeg dan "Bewijs me dat maar eens." Ik maak geen claims omdat ik dan de bewijslast krijg. Maar als een ander dat doet dan dwing ik ze met plezier dezelfde bewijslast op. En antwoorden als "Hij is wetenschappelijk niet aan te tonen" zijn natuurlijk inkoppertjes.

Het is frustrerend voor ze niet te kunnen bewijzen dat religie onjuist is. En tegelijk maak je ruimte voor reliigie om te bestaan. Een verstard atheist overtuig je niet. Maar als er ruimte is voor religie dan stappen daar vanzelf "drempel bewoners" (Mensen die op het randje staan) in.

Met wat humor en terughoudendheid kun je een leuk spanningsveld opwekken.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 16, 2005, 10:44:43 pm »
Met mijn religieuze collega´s heb ik de meest interesante gesprekken. Ze vinden zelfs mijn boekje goed.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 16, 2005, 10:55:48 pm »
Steeds weer opnieuw word ik met het feit geconfronteerd dat discussieren voor mij makkelijker is wanneer ik me niet mee laat slepen door mijn emoties. Je kunt je ook afvragen wat voor zin dit heeft? Discussieer je er beter door? Plaats dus je reaktie en laat het daarna direkt los. Het is echt niet zo dat je leven ervan afhangt ;) Er zijn belangrijkere dingen in het leven dan discussieren op een forum :)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 18, 2005, 02:50:30 pm »
Modbreak:
Bericht en reactie daarop verwijderd omdat ze tegenstrijdig waren met de forumpolicies van het sub-forum CL. De grondslag voor discussies in dit sub-forum is het christelijk geloof. Dat wordt dus niet in twijfel getrokken.
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2005, 02:58:25 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

seven

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 23, 2005, 08:11:29 pm »
ik heb het idee dat de meeste atheisten/ niet-gelovigen in eerste instantie niet zomaar een geloof de grond in boren.

Vaak als een geloof hen opgedrongen word, dan gaan ze eerder een geloof denergrerend benaderen.

en in de praktijk gebeurd dit heel vaak. Bijna iedere niet-gelovige in NL is wel is in aanraking geweest met christenen die hen probeerde te overtuigen. Dit zien zij als respectloos naar hun eigen (geloofs)overtuiging. Terwijl zij vaak van mening waren dat zij wel respectvol waren.

De reden dat men met name christenen en islam 'opdringerig' vind. is omdat dit de weinige religies zijn die verkondigen als enige de waarheid te kennen. Dit word dikwijls als zeer 'onprettig ervaren'. Op fora kunnen mensen anoniem kritiek uitten, wanneer iemand dan een topic opent over het christelijk geloof, en mensen probeert te overtuigen van een gelijk, kruipen die mensen snel in hun schulp, voornamelijk vanwege eerdere ervaringen. en als je mazzel hebt krijg je verschillende schoppen na, die eigenlijk meer voortkomen uit algemene frustratie, dan uit frustratie aan jou als persoon.

het gevolg is dat mensen de poten onder je geloof vandaan proberen te slaan. wat jou achterlaat in onzekerheid.

je geeft aan dat je dat soort forums opzoekt, omdat je het niet kan hebben dat er vreselijke dingen worden gezegd over het christendom. De mensen op zo'n forum kunnen het niet hebben dat er vreselijke dingen indirect over hen uitgesproken worden.
(als je namelijk zegt dat je alleen via het christendom tot je doel kan komen, maak je indirect een opmerking over welk het doel van desbetreffenden is.)
Zoals je je kan voorstellen botst dit nogal.

Je vraag of je moet doorgaan met dit soort discussies....
misschien is het verstandig om je doel van zo'n forum bezoeken bijstelt.
De meeste mensen laten zich niet zomaar iets vertellen of wijs maken. Je moet oprechtte intresse en openheid hebben voor de mening van anderen, en tegelijkertijd goede argumenten voor je eigen mening.
Het probleem bij christenen is vaak dat hun geloof zo vanzelfsprekend is geworden door de jaren heen, dat ze de beargumentatie voor dingen niet meer helder hebben.
Wat ikzelf regelmatig doe, en wat ook heel goed werkt via fora, is mijn mening ergens droppen, niet met het doel mensen te overtuigen, maar met het doel mijn mening en argumenten te verscherpen. Ik neem een standpunt in, ik zorg dat ik mijn standpunt iets uitvergroot (zodat het vraagt om reacties). En ik ga in discussie met als doel mijn mening beter op een rijtje te hebben. Je krijgt regelmatig argumenten van anderen die bij jezelf nooit opgekomen waren, vaak krijg je daarbij ook nog bronnen aangereikt die je nooit gezien had (soms door je gefixeerdheid op je mening). Hoe meer bronnen je hebt, en hoe beter je weet waarmee je nu eigenlijk discusseert, hoe beter je je mening kan afwegen, vormen en nuanceren. En hoe gemakkelijker je dit kan overbrengen naar anderen.

Probeer mensen niet te overtuigen van iets (bijvoorbeeld dat hun mening over het christendom onjuist is). Maar ga in gesprek, motiveer, beredeneer, kom met bronnen, argumenten etc.
Natuurlijk komt geloven in God neer op geloof. Maar wat voor redenen, motivaties had jij om in God te geloven? Mensen/ niet-gelovigen, atheisten zoeken houvast en bewijs. Dat geef je ze niet door te vertellen dat ze ongelijk hebben. Maar door te onderbouwen waarom jouw mening lang zo gek niet is. Breng het niet als onbetwistbare waarheid, maar als reeele mogelijkheid, schrik mensen niet af, maar zet ze aan het denken.
atheisten zijn niet de boe-mannen, maar zijn net zoals christenen slachtoffer van hun emoties, van hun trots, van hun drang tot gelijk hebben, van hun blindheden, desintresse en hun kortzichtigheid. Hou daar rekening mee, in welke discussie ook, dan trek je het jezelf ook minder aan.

sorry voor de lap tekst, :-)
en succes ermee.

grtz
seven
niets zo subjectief als de werkelijkheid

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 23, 2005, 08:29:44 pm »
@ seven:

Dat heb je mooi geschreven.

Carlos Valderrama

• www.godornot.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 11, 2005, 12:39:17 pm »
Ik heb inmiddels ook aardig wat ervaring met atheïsten op fora. Op het forum van Godornot.nl discussieren sinds enkele weken een aantal atheisten mee. De één iets normaler dan de ander. Het komt idd voor dat ze er alleen maar zijn om het christelijk geloof in de grond te stampen, maar anderen staan echt open voor de discussie. Overtuigen zal nooit lukken, getuigen is al genoeg.

Ik merk ook dat er veel christenen zijn, die niet om kunnen gaan met mensen die hun geloof willen afbreken. Er worden emotionele reacties geplaatst, die vaak een verkeerde uitwerking hebben. Belangrijk punt vind ik, dat het ons doel moet zijn om de liefde van God uit te stralen, ook al wordt het ons niet bepaald makkelijk gemaakt. Als dat niet lukt, werken discussies met atheisten alleen maar averechts, is mijn mening.
mine...

Nino de dios

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 05, 2005, 12:22:52 am »

quote:

Rusty1979 schreef op 16 oktober 2005 om 19:28:
Ik heb van die buien dat ik forums op zoek waar zich vooral atheïsten en niet-gelovigen bevinden (zoals Freethinkers Forum). Dan bemoei ik me eindeloos met hevige discussies om vervolgens aan het einde van de dag echt met een rotgevoel te blijven zitten.

Het duurt dan soms echt een of twee dagen om mijn geloofszekerheid weer terug te vinden. Gebed is dan echt hard nodig om dat terug te krijgen.

Eigenlijk heb ik het gevoel dat je zulke discussies beter uit de weg kan gaan. Het is beter te praten met mensen die echt geinteresseerd zijn in het evangelie, als met mensen die alleen maar tot doel hebben om laatdunkend over je te doen en je geloof de grond in trappen.

Wat denken jullie hierover? Gewoon stoppen met dat soort discussies?

Een verlate antwoord :
De bijbel zegt : Gooi de gouden paarlen niet voor de zwijnen.
En waarom zou je je zelf verzoeken op niet christelijke forums? Om dan aan de einde
van de dag een 'radeloos' te zijn is niet wat God voor jou in petto heeft.

Bedenk beste broeder, er zal altijd wat aan te merken zijn op het christendom en zoals
de Here Jezus het zelf zei " Wie in mij gelooft zal om mijns wil vervolgd worden '.

Afijn, je hebt reeds al vele antwoorden gehad op jouw vraag (ik heb ze niet allemaal
gelezen), maar hopelijk ben je verder gekomen in je 'kleine' strijd.
Bless you

awksome

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 05, 2005, 09:17:10 am »
jullie lopen heel erg moeilijk te doen over atheisten, alsof alle atheisten moeilijk doen over christenen!? en dat je een rotgevoel hebt na een discussie, betekent dat niet dat je zelf niet sterk in je schoenen staat ten opzichte van je geloof?

bekritiseer geen atheisten als je zelf ook niet bekritiseerd wilt worden...

shalom O-)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 05, 2005, 12:01:13 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 16 oktober 2005 om 19:28:
Mag ik vragen wat je vindt dat dit over je eigen geloof zegt?

Persoonlijk denk ik dat er geen twee strijdige waarheden kunnen zijn. Een geloof dat strijdig is met enige waarheid, is dus vals. Wie angst heeft zijn geloof te toetsen aan de overtuigignen van atheïsten, heeft nog wat te doen, lijkt me.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.