Dit las ik op een site misschien heb je er wat aan
Hertrouwen na scheiding?
Tenslote zou ik nog iets willen zeggen over hertrouwen. Mag een man of vrouw hertrouwen nadat hij of zij gescheiden is? De Bijbel geeft inderdaad een indicatie dat dit geoorloofd is. Zo lezen we bv in 1 Kor.7:27 en 28:
27 Zijt gij aan een vrouw verbonden? Zoek geen scheiding. Hebt gij geen vrouw meer? Zoek er geen.
28 Maar ook wanneer gij trouwt, dan doet gij daarmede geen kwaad…
Dit komt slecht uit in onze vertaling. In vers 27 staat zoek geen scheiding. Het woord voor scheiding in het Hebreeuws is lusis, dat betekent losmaking. Direct daarna in de volgende zin staat hetzelfde woord, maar dan als werkwoord luo = losmaken. Daar moet eigenlijk staan Ben je losgemaakt? Oftewel gescheiden.
Nu zal ik het eens lezen zoals het er letterlijk staat:
27 Zijt gij aan een vrouw verbonden? Zoek geen scheiding. Ben je al gescheiden van je vrouw? Zoek er geen.
28 Maar ook wanneer gij trouwt, dan doet gij daarmede geen kwaad…
Nou, dat is klare taal, niet. Dus in het NT wordt hertrouwen na scheiding toegestaan, je doet ermee geen kwaad. De vraag blijkft natuurlijk of je volgens bijbelse normen gescheiden bent.
Samenvatting
Als je heel in het kort zou samenvatten wat de Bijbel zegt over scheiden en hertrouwen dan kun je dat in vijf punten:
God haat de echtscheiding.
Jezus zegt dat scheiden alleen geoorloofd is in gevallen van hoererij.
Paulus voegt nog een reden toe, namelijk ongelijkheid in geloof.
De Bijbel staat hertrouwen toe, doch alleen na officiele scheiding.
God haat de echtscheiding.
Wat bij mij bleef hangen na al die verschillende situaties in Deut. en Leviticus en Matteus en Corinthe gelezen en bestudeerd te hebben, dat was dat God eigenlijk helemaal geen regeltjes voor echtscheiding wil geven. Je gaat toch ook geen regeltjes geven wanneer je wel of niet mag liegen of wanneer je wel of niet zou mogen stelen. En je kunt daar best allerlei regeltjes voor maken hoor. Leugentje om bestwil of een brood stelen zoals de bisschop zei dat je dat in bepaalde gevallen zou mogen doen. God doet dat niet en wil dat eigenlijk ook niet.
Je merkt bij Jezus ook heel duidelijk dat Hij zich daarvan distantieert. Hij zegt in Mat.19: wat er ook allemaal gezegd wordt, Ik zeg u… en daar laat Hij het bij. Hij gaat er verder niet op in, op al die situaties die aangedragen zouden kunnen worden. God gaat geen regeltjes geven. Hij zegt: van den beginne heeft de Schepper het zo bedoeld. En alleen met het oog op de hardheid van jullie harten heeft Hij toegestaan om met een officiele scheidbrief uit elkaar te gaan onder bepaalde omstandigheden. En dat is genade van God dat Hij dat toegestaan heeft, maar alleen met het oog op de hardheid van onze harten. Maar van den beginne is dat niet zo geweest. Van den beginne is het nooit Gods bedoeling geweest om regels te geven voor het uit elkaar gaan van een man en een vrouw.
En God is zo genadig dat Hij in het NT, met name in de brieven van Paulus aan Korinte, nadere bepalingen geeft over scheiden en hertrouwen. Als een man gewoon wegloopt bij zijn vrouw en (misschien) kinderen, wat moet die vrouw dan? Alleen achterblijven? Mag ze niet hertrouwen? De Bijbel geeft hier ook geen duidelijk antwoord op, behalve dat een vrouw na een officiele scheiding mag hertrouwen.
http://www.evge.nl/preekbergrede6.html