Auteur Topic: daalde Jezus af naar de hel om hen te bevrijden?  (gelezen 2887 keer)

desiree

• Bekijk profiel
daalde Jezus af naar de hel om hen te bevrijden?
« Gepost op: november 27, 2005, 03:57:19 pm »
In de geloofbelijdenis van Nicea staat dat Hij afdaalde naar de hel om diegene te bevrijden die er in waren.  Na de kruisiging en dood en nog voor de opstanding ten derde dagen.

Hier hoor ik nooit over in de kerk.
Is dit waar of niet waar?
Prijs God voor Zijn goedheid en genade die tot in de eeuwigheid duurt

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 27, 2005, 04:09:06 pm »
Ik denk dat hier eigenlijk het verkeerde woord staat, en dat het moet zijn: nedergedaald in het dodenrijk. Daar waren de doden en de hel is nu zelfs nog leeg omdat in Op. 19 of 20 denk ik, pas het beest en de valse profeet er als eersten ingeworpen worden.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 27, 2005, 05:04:41 pm »
Wordt er dan daadwerkelijk de plaats "hel" bedoeld? Of is het zo dat hel betekent: plaats zonder God en dat Christus zonder God was, zeg maar die drie uur duisternis.
Zoals P& A ook zeggen, de hel is leeg, is de hel er nu al?

desiree

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 27, 2005, 08:16:09 pm »
Ik zag laatst een Russisch icoon waarop de Christus stond Die hen die bij Hem wilde horen, meetrok uit de hel.  Ik dacht toen dat dit geinspireerd was op de geloofbelijdenis van Nicea die dit ook letterlijk zegt.
Prijs God voor Zijn goedheid en genade die tot in de eeuwigheid duurt

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 27, 2005, 08:38:58 pm »

quote:

Liedje schreef op 27 november 2005 om 17:04:
Wordt er dan daadwerkelijk de plaats "hel" bedoeld? Of is het zo dat hel betekent: plaats zonder God en dat Christus zonder God was, zeg maar die drie uur duisternis.
Zoals P& A ook zeggen, de hel is leeg, is de hel er nu al?

Dat dacht ik toch wel. En die plaats is oorspronkelijk ook voor de duivel en zijn engelen bereid.

Mat 25,41
Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is.

En ongelovigen moeten eerst nog wachten op het laatste oordeel voor de witte troon:

OP 20
12 En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het (boek) des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken. 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken. 14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. 15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.

Je leest hier dat de doden in de zee waren maar ook het dodenrijk, de doden die daar waren, kwamen voor de troon. Als ze niet geschreven waren in het boek des levens is de tweede dood of de poel des vuurs, de plek waar ze naartoe gaan.
Aan het eind pas dus, en nu nog niet. Het hoofdstuk daarvoor is het beest en de valse profeet er al ingekomen, en een paar verzen hiervoor de duivel.

Ergens anders staat dat Jezus nedergedaalt is en krijgsgevangenen meegenomen heeft toen Hij opgevaren is naar de hoge (Ef.4:8) : de gestorven gelovigen heeft Hij meegenomen naar het paradijs; ze waren tot Jezus dood ook in het dodenrijk, maar in een andere afdeling ervan dan de ongelovigen. Ze waren pas toen Jezus stierf rechtmatig bevrijd. Voor die tijd had Jezus de dood nog niet overwonnen, en verbleven de gestorven gelovigen nog in het dodenrijk.

Vergelijk de geschiedenis van de rijke man en de arme Lazerus:

Matt 16
 22 Het geschiedde, dat de arme stierf en door de engelen gedragen werd in Abrahams schoot. 23 Ook de rijke stierf en hij werd begraven. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot. 24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam. 25 Maar Abraham zeide: Kind, herinner u, hoe gij het goede tijdens uw leven hebt ontvangen en insgelijks Lazarus het kwade; nu wordt hij hier vertroost en gij lijdt pijn. 26 En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen, en zij vandaar niet aan onze kant zouden kunnen komen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2005, 09:17:01 pm »
Ik zie dat er intussen al een andere reactie is geplaatst, waarin ook één van de door mij genoemde teksten is vermeld.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 november 2005 om 16:09:
Ik denk dat hier eigenlijk het verkeerde woord staat, en dat het moet zijn: nedergedaald in het dodenrijk. Daar waren de doden en de hel is nu zelfs nog leeg omdat in Op. 19 of 20 denk ik, pas het beest en de valse profeet er als eersten ingeworpen worden.

Vóór mijn huwelijk woonde ik in Amersfoort en daar heb je de Hellestraat. Die straat liep vroeger naar een begraafplaats, dus naar het dodenrijk. Ik geloof dat het woord `hel` een oud Nederlands woord is voor een begraafplaats, of het dodenrijk.

In de oude berijmde versie van Psalm 68 zongen we: "Gij voert ten hemel op vol eer, de kerker werd uw buit O Heer." In vs. 19 van deze Psalm (onberijmd) staat: "Gij zijt opgevaren naar de hoge; Gij hebt gevangenen meegevoerd;
Ik heb wel de uitleg gehoord dat de zielen van de doden, krijgsgevangenen van de Satan waren. Deze zijn dan door Jezus bevrijd uit het dodenrijk, nadat de betaling voor de zonden aan het kruis had plaatsgevonden.

In 1 Petrus 3 wordt ook gemeld dat Jezus naar de geesten in de gevangenis ging, die vóór die tijd ongehoorzaam waren geweest om daar te prediken:

18 Ook Christus immers heeft, terwijl hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, om u zo bij God te brengen. Naar het lichaam werd hij gedood maar naar de geest tot leven gewekt.
19 Hij is naar de geesten gegaan die gevangen zaten, om dit alles te verkondigen
20 aan hen die ten tijde van Noach weigerden te gehoorzamen, toen God geduldig wachtte en de ark gebouwd werd. In de ark werden slechts enkele mensen, acht in totaal, van de watervloed gered

Wat vinden jullie hiervan?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 28, 2005, 01:58:26 pm »
Modbreak:
Een post (en een reactie daarop) met een verwijzing naar een site die niet voldoet aan de hier geldende policy, verwijderd. Hier discussieren we vanuit de bijbel en aan de hand van bijbelgedeelten

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 28, 2005, 02:09:46 pm »

quote:

Adinomis schreef op 27 november 2005 om 21:17:
Ik zie dat er intussen al een andere reactie is geplaatst, waarin ook één van de door mij genoemde teksten is vermeld.

Vóór mijn huwelijk woonde ik in Amersfoort en daar heb je de Hellestraat. Die straat liep vroeger naar een begraafplaats, dus naar het dodenrijk. Ik geloof dat het woord `hel` een oud Nederlands woord is voor een begraafplaats, of het dodenrijk.

In de oude berijmde versie van Psalm 68 zongen we: "Gij voert ten hemel op vol eer, de kerker werd uw buit O Heer." In vs. 19 van deze Psalm (onberijmd) staat: "Gij zijt opgevaren naar de hoge; Gij hebt gevangenen meegevoerd;
Ik heb wel de uitleg gehoord dat de zielen van de doden, krijgsgevangenen van de Satan waren. Deze zijn dan door Jezus bevrijd uit het dodenrijk, nadat de betaling voor de zonden aan het kruis had plaatsgevonden.

Hier kan ik me wel in vinden.

quote:

In 1 Petrus 3 wordt ook gemeld dat Jezus naar de geesten in de gevangenis ging, die vóór die tijd ongehoorzaam waren geweest om daar te prediken:

18 Ook Christus immers heeft, terwijl hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, om u zo bij God te brengen. Naar het lichaam werd hij gedood maar naar de geest tot leven gewekt.
19 Hij is naar de geesten gegaan die gevangen zaten, om dit alles te verkondigen
20 aan hen die ten tijde van Noach weigerden te gehoorzamen, toen God geduldig wachtte en de ark gebouwd werd. In de ark werden slechts enkele mensen, acht in totaal, van de watervloed gered

Wat vinden jullie hiervan?

Dit is een moeilijk gedeelte en in dit topic proberen we ook hierover wat duidelijkheid te krijgen:

Vanaf deze post en verder:

DoubleUP in "1 Petrus 4"
« Laatst bewerkt op: november 28, 2005, 02:09:35 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 29, 2005, 11:57:38 pm »
Modbreak:
Off-topic post verwijderd en denk aan de policy Klaas f.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 01, 2005, 11:57:39 pm »

quote:

desiree schreef op 27 november 2005 om 15:57:
In de geloofbelijdenis van Nicea staat dat Hij afdaalde naar de hel om diegene te bevrijden die er in waren.  Na de kruisiging en dood en nog voor de opstanding ten derde dagen.

Hier hoor ik nooit over in de kerk.
Is dit waar of niet waar?

Jezus, ging naar het dodenrijk (gelovigen uit het o.t), om o.a die mensen te bevrijden.

Zoals beschreven is. Toen Jezus stierf zag men doden weer levend!!
Alleen door JEZUS