Auteur Topic: Er Is Zoveel Meer....  (gelezen 6864 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #50 Gepost op: december 07, 2005, 07:34:39 pm »

quote:

Koerok schreef op 07 december 2005 om 15:19:
[...]
Ok.

[...]
Wat ze doet past naadloos op het fenomeen Cold Reading. Mij zegt dat genoeg.
Dat geloof ik best, want ik ben ook niet zo gecharmeerd van Char. Bij die Robbert is het echter anders: Hij vraagt niet eens 'is het een J' of  is 'is het een K'? Nee, hij zegt meteen een naam (die gewoon altijd klopt), bijvoorbeeld "Je zoon heet Dennis?' en komt vervolgens met informatie die te specifiek is om toeval te zijn.

Iris

• Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #51 Gepost op: december 07, 2005, 07:37:49 pm »

quote:

Ron schreef op 07 december 2005 om 15:05:
[...]

De vraag is wie Robbert ziet als zijn God. De duivel is ook in staat om goede dingen ten doen. Zo misleidt hij ons. In de Bijbel wordt ook over die krachten gesproken, maar wordt het verboden. God zal niet zichzelf verbieden, dus ga er maar vanuit dat Hij dus de krachten van de duivel verbiedt.

Ik denk dat je moet kijken naar wie een medium de eer geeft. Geeft hij de eer aan zichzelf of aan (zomaar een) God, dan is het wat mij betreft niet pluis. Alles in de Bijbel wijst naar Jezus. Alle gave die je van Onze God krijgt moeten dus ook naar Jezus wijzen. Solo Deo Gloria! Alleen aan God de eer, alleen aan Jezus alle eer.

Zelfs dan is het nog oppassen, want Jezus zegt zelf in Mar 7:21 ;"Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader."

Hai Ron

Tja.......ik kan alleen maar zeggen dat ik hem een bijzonder sympathieke gozer vind en dat hij op mij zeer oprecht overkomt. En ik ben niet zo heel erg makkelijk te misleiden...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #52 Gepost op: december 07, 2005, 07:39:22 pm »

quote:

Koerok schreef op 07 december 2005 om 15:27:
[...]
Ik stel mijn vertrouwen dan ook op geen enkel overgeleverd geloof.

Je moet je vertrouwen ook niet op een geloof stellen, maar in een Persoon. ;)
Ik zou mijn vertrouwen ook niet op 'overgeleverd geloof' willen stellen: dat is namelijk leeg.
« Laatst bewerkt op: december 07, 2005, 07:39:49 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Nikolov

• Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #53 Gepost op: december 07, 2005, 11:08:19 pm »
Ron, ik zeg absoluut niet wat deze dingen niet uitgesproken worden in kerken. Natuurlijk wel dat  zou zijn als zeggen dat je op school niets geleerd hebt. Onmogelijk, maar de manier waarop het gesproken wordt sluit niet aan op de ervaring van de doelgroep. Wat water bij de wijn gooien is denk ik de prijs die je in dit geval zult moeten betalen om de interesse te vangen en ik noem specifiek de jongeren want die zijn te vaak afwezig in kerken, mijn grootouders gaan naar een kerk die bijna moet sluiten omdat de leden allemaal gestorven zijn. Hun kinderen en kleinkinderen zijn elders gaan zoeken. Met uitzondering van ik geloof een enkel gezin. Ik zeg niet dat je ontrouw moet zijn in je geloof, dit mag best geleerd worden maar misschien moet de vorm zijn "Dit zou beter zijn" in plaats van "Dat is fout". Je moet de leer niet veranderen maar de cultuur waarin die gepresenteerd wordt.

In de geschiedenis kunnen we zien dat niet de culturen die "trouw aan zichzelf" waren en nooit concessies deden overleven het zijn de culturen die zich aanpassen en zichzelf opnieuw uitvinden als de situatie erom vraagt. De mensheid is geevolueerd. Veel dingen zijn anders en de logica van eeuwenoude regels volgen is niet altijd even realistisch. Wie van ons zou een slaaf kunnen hebben en hem niet per direct bedanken en vrijheid geven? Het ziet er niet altijd zo uit zeker niet nu we elk conflict met een media vergrootglas kunnen volgen en relatief kleine conflicten zulke grote gevolgen kunnen hebben.  Maar er zijn dingen veranderd sinds de komst van christus. Was er iets anders te verwachten?

Dit is wat ik zie en mijn verwachting. Ik zeg niet of het goed of slecht is.

Ik denk dat christus heel goed wist waar hij mee bezig was. En hij heeft duidelijk compassie getoond voor alles en iedereen. Hij accepteerde alles behalve het misbruiken van zijn vaders naam. Regels waren voor hem minder belangerijk dan die compassie. Uiteindelijk hebben we in dit leven niets dan elkaar te winnen of te verliezen. Ik zou die compassie volgen en gewoon proberen mensen in contact met hem te brengen. Niet als leer, maar als een kleine ervaring. Door bijvoorbeeld zelf uit die compassie te handelen. Het probleem met de zonde is dat het werkt als een schuld, je bent al fout en om niet te verzuipen doe je het goedde. Omdat Jezus voor je gestorven is kun je nu zeker zijn dat je niet zal verzuipen, hij is gids en grootmeester. Je bent nu dus vrij om het goede te doen omdat dat is wat je wilt doen. Regels zijn daarin voor velen nu een hindernis. Een kind word volwassener en op den duur moet je het vrij laten. Zeggen Jij moet nu jouw leven zelf inkleuren. Als je dat niet doet schep je vervormde mensen.

Een wat populairder christendom met waarlijk contact met christus zou mij een stuk beter toelijken dan een wereld met meer van deze materialistische waanzin Een paar verouderde gelovigen. En een hele kleine hele harde kern waar je niet in of uit komt. Dat noem ik nauwlijks water bij de wijn.

Je kunt niet altijd het zelfde gezicht tonen naar een continue veranderende wereld. Zelfs God doet dat niet heeft dit forum mij geleerd.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #54 Gepost op: december 07, 2005, 11:59:11 pm »
Maakt God dan ook concessies? Is het niet dat God de betrouwbare is de onveranderlijke? Waarom zou je dan anders gaan verkondigen? Ik ben het met je eens dat het een goede manier is om jongere mensen te behouden, maar is het ook niet tegen de waarheid in, was het niet Jezus die de wet, de bergrede aanscherpte? En is het niet zo dat de jeugd radicaler wordt. Kijk maar naar de moslims de jongeren gaan er helemaal voor. Volgens mij willen onze jongeren er ook helemaal voor gaan, belangrijk is dan om te weten waar ze voor moeten gaan. Als jongeren in Jezus gaan geloven willen ze er vaak ook helemaal voor gaan, als het maar duidelijk is. Als het onduidelijk is zie je dat ze snel afhaken! Als we concreet zijn en niet vaag als kerk zal het ook veel meer aanspreken. Is Jezus volgen niet juist concreet? Het is niet vaag en mystiek het is iets waar je voor kan gaan!

@ algemeen: Jezus dreef ook demonen uit, Hij gaf ons zelf die opdracht om dat te doen, ook voor jongeren christenen, waarom gebeurt dat niet meer? Is het er niet meer of hebben we er geen oog voor?
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Ron

• Zoek eerst Zijn koninkrijk
    • Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #55 Gepost op: december 08, 2005, 11:28:14 am »
Met alle respect, maar ik geloof dat water bij de wijn doen wel het minst goede antwoord is. God en Zijn Woord zijn onveranderlijk. De boodschap is nu voor ons nog hetzelfde als voor de mensen 2000 jaar geleden.

Je bevindt je op een hellend vlak als je de lat omlaag legt. Uiteindelijk ontaard dat in een bepaald universalisme waarin iedereen goed is en 'kwaad' uit ons leven evolueert.

Probeer die uitleg eens aan Jezus voor te leggen. Vertle Hem dan dat het eigenlijk niet nodig was om voor onze zonden te sterven. Wij zijn dan namelijk niet zondig... we hadden het misschien beter 'zo-en-zo' kunnen doen. Dat is vloeken in de kerk.

Het tegenovergesteld is waar. De bijbel en is nog even actueel als 2000 jaar geleden. Dit is alleen wel een heel andere discussie...

Maar door dicht bij Jezus en de bijbel te blijven kun je je m.i. wel wapenen. Efeze 6:

11 Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. 12 Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. 13 Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. 14 Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, 15 de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, 16 en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. 17 Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden.
Cogito Ergo Sum?

Ron

• Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #56 Gepost op: december 08, 2005, 11:30:50 am »

quote:

Iris schreef op 07 december 2005 om 19:37:
[...]

Hai Ron

Tja.......ik kan alleen maar zeggen dat ik hem een bijzonder sympathieke gozer vind en dat hij op mij zeer oprecht overkomt. En ik ben niet zo heel erg makkelijk te misleiden...

He Iris,

Ik denk dat je gelijk hebt, sterker... ik ben ervan overtuigd dat het geen bedrog is. Maar iets wat écht is kan je evengoed misleiden. Bedenk dat de duivel de koning van de leugen is en zich voor kan doen als een engel van het licht (2 Kor 11:14). Daarom is het verstandig om te onderzoeken of deze man het in de naam en ter ere van Jezus doet.
Cogito Ergo Sum?

Koerok

• Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #57 Gepost op: december 08, 2005, 11:49:10 am »
Ron, n.a.v. bovenstaande wil ik het volgende nog even herhalen:

"Ron: het mag dan Jezus zijn die dit gezegd heeft (hoe weet je dat eigenlijk zo zeker?), het blijft allemaal erg vaag. Alsof de duivel in eerste instantie geen goede vruchten zou kunnen dragen (om je om de tuin te leiden)...."

Kun je hier nog even op reageren?
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Ron

• Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #58 Gepost op: december 08, 2005, 12:08:11 pm »
Koerok, Ik had die reactie helemaal over het hoofd gezien.

Je vraagt hoe ik zeker weet of Jezus dat gezegd heeft.... Dat is een lastige vraag, omdat ik mij dan beroep op de bijbel. Dat geeft mij 100% overtuiging, omdat ik geloof dat dat boek van kaft tot kaft God's woorden bevat.

De duivel kan zeker goede dingen lijken te doen. Denk aan genezingen(Jomanda). Maar hij leidt je er idd mee om de tuin.

Je moet het dan alleen wel zien als vruchten die goed ogen, maar een slechte smaak hebben. Je bent genezen van je ziekte, maar je laat daarmee wel de duivel binnen. Die gaat niet zomaar meer weg.
Cogito Ergo Sum?

Koerok

• Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #59 Gepost op: december 08, 2005, 12:18:21 pm »
Wat ik eigenlijk, meer in het algemeen bedoel is hoe je Duivelswerk kunt onderscheiden van het werk van God. En ik snap wel dat je dat helemaal achteraf misschien wel kunt bepalen, maar ik het het over het moment dat je eventueel bedrogen wordt. Ik heb nog geen enkel overtuigend criterium gehoord.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #60 Gepost op: december 08, 2005, 12:32:45 pm »
Dat kan ik me voorstellen, omdat er niet volgens logica-regels gewerkt wordt in de geestenstrijd.
't Is eerder te vergelijken met 'spontane antipathie' dan met iets anders.
Als christen leef je in nauw contact met Christus, en dan word je gevuld met de Heilige Geest. Dat gebeurt m.n. door bijbellezen en bidden. De Heilige Geest erkent de bijbel als het Woord van God, en versterkt het contact met Christus.
Als je zo elke dag met Christus leeft, is er geen ruimte voor andere geesten. Sterker nog: die andere geesten krijgen een hekel aan je.
Het belangrijkste criterium is of ze je dichter bij Jezus Christus brengen, of niet. (zal voor onze grote scepticus wel extreem vaag klinken, of niet? ;) )

Koerok

• Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #61 Gepost op: december 08, 2005, 12:47:56 pm »
Wat is dat is, maar ik blijf me afvragen waarom de duivel niet in staat zou kunnen zijn om de heilige geest na te doen, lees: je het gevoel te geven dat iets goed is terwijl het feitelijk niet goed is. Dat is toch de essentie van list en bedrog, en hetgeen die doerak toch juist zo bedreven in is?

Ron

• Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #62 Gepost op: december 08, 2005, 12:50:40 pm »
Johannes heeft in zijn eerste brief, hoofdstuk 4 eea gezegd over ware geesten en valse geesten:

.....vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. 2 De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. 3 Iedere geest die dit niet belijdt komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld. 4 U, kinderen, komt uit God voort en u hebt de valse profeten overwonnen, want hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst. 5 Die valse profeten komen uit de wereld voort. Daarom spreken zij de taal van de wereld en luistert de wereld naar hen. 6 Wij komen uit God voort. Wie God kent luistert naar ons. Wie niet uit God voortkomt luistert niet naar ons. Hieraan kunnen we de geest van de waarheid en de geest van de dwaling herkennen.

Let ook op wat er in vers 5 staat. Over de taal van de wereld spreken. Ik denk dat dat inhoudt dat je de mensen naar de mond praat. Dat je voorbij gaat aan Jezus en aan de bijbel.

Is dit wat Koerok? Ik moet zeggen dat het toch moeilijk blijft hoor.
Cogito Ergo Sum?

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #63 Gepost op: december 08, 2005, 12:55:48 pm »
De satan kan de Heilige Geest dus wel nadoen, dit is het gevaarlijke, en zoals in de tekst staat is dat een andere Geest niet Jezus kan belijden als Zoon van God en als Heer. Het is erg gevaarlijk want vaak lijkt het er precies op, de satan kan bv ook de gaven van de Heilige Geest naapen, het lijkt er precies op, het is alleen net een beetje anders. Om dit te ontdekken kan je ook God vragen of het God zelf is of een andere geest. Dit wordt ook wel onderscheid van Geesten genoemd. God wil je openbaren of iets van Hem is of niet omdat Hij het beste met je voor heeft. Ik heb het zelf ook mogen merken in mijn leven!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #64 Gepost op: december 08, 2005, 01:00:49 pm »
Je hebt helemaal gelijk dat de duivel een meester is in het zich voordoen als een engel van het licht. Alleen uiteindelijk kun je hem wél ontmaskeren. Niet uit eigen slimmigheid, of rationeel onderzoeken zozeer, maar omdat Christus heeft beloofd dat mensen die Hem toebehoren, niet uit zijn hand gerukt kunnen worden. Dus als je op Hem vertrouwt, zal Hij je ook beschermen tegen die verkeerde geesten. En daarvoor heeft Hij zijn heilige Geest ook gegeven: die zal de weg wijzen...
Niet heel erg controleerbaar soms, maar toch.

Iris

• Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #65 Gepost op: december 08, 2005, 01:26:19 pm »

quote:

Ron schreef op 08 december 2005 om 11:30:
[...]

He Iris,

Ik denk dat je gelijk hebt, sterker... ik ben ervan overtuigd dat het geen bedrog is. Maar iets wat écht is kan je evengoed misleiden. Bedenk dat de duivel de koning van de leugen is en zich voor kan doen als een engel van het licht (2 Kor 11:14). Daarom is het verstandig om te onderzoeken of deze man het in de naam en ter ere van Jezus doet.
Het is inderdaad verstandig dat eens te onderzoeken.....

Iris

• Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #66 Gepost op: december 08, 2005, 02:05:17 pm »

quote:

Koerok schreef op 08 december 2005 om 12:47:
Dat is toch de essentie van list en bedrog, en hetgeen die doerak toch juist zo bedreven in is?
Jij bent geen skepticus! Je hebt je oordeel al klaar!  :P

Nathan

• Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #67 Gepost op: december 18, 2005, 01:00:17 pm »

quote:

Iris schreef op 08 december 2005 om 13:26:
[...]

Het is inderdaad verstandig dat eens te onderzoeken.....

Na het lezen van het boek: Brieven van heer Foulgrin (R Alcorn), zijn bij mij veel vragen beantwoord.

Ik zou een ieder aanraden dit te lezen máár ik vond het een pittig, confronterend boek.

Dit heeft op mij een ongelooflijk diepe indruk gemaakt, het heeft me met de neus op de feiten gedrukt.

De haat en de sluwheid van de duivel werden me nog nooit zo duidelijk.

De duivel doet álles om je te verleiden. En hij is alwetend, al duizenden jaren gaat ook hij mee, dus feiten weet hij ook.

Dus niet alleen mensen die paranormaal begaafd zeggen te zijn, maar ook mensen die in het kro programma: 'wie was ik' gedetailleerde feiten uit het verleden vertelden (als hetware gereïncarneert)

De duivel was er toen ook en kan je zo veel vertellen.

Als je zulke programma's kijkt besef dat jij als kijker niet weet wie er achter de informatie zit. God of de duivel.

Met de opkomst van deze programma's Char, Wie was ik, en Er is nog zoveel meer, is er een nieuw platform ontstaan. En gezien de hoge kijkcijfers is er inderdaad een grote interesse in 'de niet zichtbare dingen/ het leven na de dood'

Als je het boek hebt gelezen dan weet je dat je zo op moet oppassen wáár wat vandaan komt.

Dat het klopt en waar is, daar gaat het niet om.

Blijf kritisch en weet dat zowel God als de duivel hier achter kan zitten.

Sterkte!

Iris

• Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #68 Gepost op: december 19, 2005, 01:59:37 pm »
Koerok, heb je gedaan wat je hebt beloofd?  :P
De uitzending gisteren was ronduit amazing.  :)
Ben benieuwd naar je mening hierover.

Groet,
Iris

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #69 Gepost op: januari 01, 2006, 03:23:21 pm »

quote:

Iris schreef op 07 december 2005 om 19:37:
[...]

Hai Ron

ehm...

quote: http://www.nu.nl/news/647...atie_van_internet%27.html

RTL-medium haalt informatie van internet

HILVERSUM - RTL-medium Robbert van den Broeke is een fantast en maakt zich schuldig aan kijkersbedrog. Dat schrijft hoofdredacteur Rob Nanninga van het blad Skepter op de website van stichting Skepsis. Volgens de stichting, die paranormale beweringen en pseudowetenschap onderzoekt, verkrijgt het medium zijn informatie niet door zijn paranormale gaven, maar haalt hij het van internet.

De 25-jarige Van den Broeke is medium van het RTL-programma 'Er is zoveel meer' en ging in de uitzending van 18 december op bezoek bij een vrouw, wier man zelfmoord had gepleegd. Hij kwam volgens Skepsis met informatie over de vrouw uit haar vorige leven die hij van internet haalde.

'Genverbrander'
Tussen 1793 en 1823 heette de vrouw, volgens het medium, Hillegien Rozeboom. Haar man was 'genverbrander'. Met die informatie zocht Skepsis op internet en vond daar Hillegien en haar man. Het vreemde beroep heeft echter nooit bestaan, aldus Skepsis.

In het woord genverbrander is een 'e' weggevallen. Door de typefout had op de website geneverbrander moeten staan, oftewel jeneverstoker.

"Uit het feit dat hij het over genverbrander had, blijkt dat hij zijn informatie van het web haalde, waarschijnlijk via een browser. Hij hoorde het vast niet van een geest die jenever als 'genver' uitsprak", aldus Nanninga op de website. Volgens de stichting is dit niet de enige keer dat Van den Broeke zijn informatie van een website haalt.

Het programma 'Er is zoveel meer' is de eerste productie van House of Television, het productiebedrijf van presentatrice Irene Moors. Van den Broeke was eerder al te zien in het RTL-programma 'Life and Cooking'.
Hoe iemand 'overkomt' zegt dus niet zoveel... ;)
« Laatst bewerkt op: januari 01, 2006, 03:23:57 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Iris

• Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #70 Gepost op: januari 01, 2006, 04:59:38 pm »
Dit is nog geen bewijs Roodkapje.
Bovendien kan men nog steeds niet al die andere bizarre verschijnselen rondom Robbert ten Broeke verklaren.
Maar niettemin wel iets om in het achterhoofd te houden! Als er bedrog in het spel is, dan is dat natuurlijk een kwalijke zaak.

Overigens is www.skepsis.nl een heel interessante site, waar men allerlei fenomenen op paranormaal, religieus, spiritueel etc gebied onderzoekt.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #71 Gepost op: januari 01, 2006, 05:38:50 pm »
Nee, het is een aanwijzing dat het niet helemaal kosher is, bovendien beweren mensen die in paranormale zaken geloven vaak wat, zonder het te bewijzen.

En dan is de gang van zaken heel simpel: wie iets stelt, moet dat bewijzen. Ergo: de bewijslast ligt bij diegene die iets beweert.

In het artikel beweert men iets en men heeft daarbij sterke argumenten (aanwijzingen). Namelijk dat de kans dat hij dezelfde vergissing maakt als een internetsite kleiner is dan je op grond van toeval zou mogen verwachten. Ergo: die vergissing is niet toevallig.

Iris

• Bekijk profiel
Er Is Zoveel Meer....
« Reactie #72 Gepost op: januari 01, 2006, 06:45:37 pm »
Dat ben ik met je eens.

Niettemin begrijp ik dan nog steeds die andere fenomenen rondom zijn persoon niet.
Maar goed, laat men dat ook maar onderzoeken.  :)