quote:
Ron schreef op 06 december 2005 om 23:07:[...]
Omdat Jezus tegen ons zegt: "Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen" (mat 28:19)
Denk ook aan het verhaal van de Emmaüsgangers. Deze mannen konden het allemaal niet begrijpen maar waren wel op zoek. Jezus liep met ze mee. Door zijn woorden werden uiteindelijk hun ogen geopend.
De mensen zijn op zoek naar zingeving. Waarom zouden we de enige Waarheid voor ons zelf houden?
Zei Jezus erbij dat we dan maar bijv. moeten gaan actievoeren op paranormale beurzen om die 'zoekers' te belagen (zo voelt dat in hun beleving), om mensen die in een winkelstraat kerstinkopen doen 'het goede nieuws' te vertellen, zonder dat ze daarom gevraagd hebben?

Ik denk eigenlijk niet dat we deze mensen als een soort Emmaüsgangers moeten zien, de Emmäusgangers waren al gelovig... deze mensen niet.
Maak je mensen van mensen gelovigen door ze te vertellen wat ze allemaal verkeerd doen, en door te vertellen dat jij het wel even zult uitleggen (want jij hebt, als christen, immers de Waarheid in pacht...) Christenen zijn net bezige bijtjes op het gebied van evangelisatie, denkend dat een heleboel van hen afhangt. Dat zij het geloof goed onder woorden moeten brengen, dat zij moeten uitleggen, vertellen, praten, praten, praten. Je verkondigt het evanglie ten diepste niet door te praten, maar door het te doen. En kennelijk zijn wij als christenen voor zulke mensen vrijwel onzichtbaar.
Moeten we niet veelmeer door onze manier van leven het Evangelie voorleven, opdat mensen nieuwsgierig worden naar wat ons drijft, zodat ze gedreven door de Geest op
ons afkomen en ons zelf gaan vragen wat het toch is waardoor wij zoveel liefde uitstralen. De meeste grote opwekkingen waren het gevolg van dit laatste. Ik ken geen voorbeelden van opwekkingen die al pratend tot stand gebracht zijn. Vandaar Augustinus' woorden.
Verkondig het evangelie, jazeker is dat een opdracht, maar
desnoods met woorden (als het toch moet). In de eerste plaats door het voor te leven.... en daar falen we kennlijk collectief in. Iets om onszelf zeer kwalijk te nemen.