quote:
Nunc schreef op 27 november 2005 om 04:48:[...]
Psalm 97:99 Want
Gij, HERE (YHWH), zijt de Allerhoogste (Elyôwn) over de ganse aarde,
Gij zijt zeer hoog verheven boven alle goden.
Psalm 83:19opdat zij weten, dat alleen uw naam is:
HERE (YHWH),
de allerhoogste (Elyôwn) over de ganse aarde.
Psalm 47:2-32 Alle gij volken, klapt in de handen,
juicht Gode toe met jubelgeroep.
3 Want
de HERE (YHWH), de Allerhoogste (Elyôwn), is geducht,
een groot Koning over de ganse aarde.
Psalm 7:18Ik zal de HERE loven naar zijn gerechtigheid,
en
de naam des HEREN (YHWH), des Allerhoogsten (Elyôwn), psalmzingen.
wij moeten dus helemaal niks onderscheiden tussen YHWH en 'de Allerhoogste' aangezien beide termen DEZELFDE aanduiden!
Nunc,
Op 21 november om 17 : 24 schreef ik aan je:
Het wonderbaarlijke, Nunc, was, dat Jaweh Zich soms MANIFESTEERDE als de Allerhoogste. Maar God IS toch GEEST. Wat van de God van Israël gezegd werd, namelijk dat Hij kwaad kon worden, spijt kon krijgen, handen heeft en voeten, neer kon dalen op aarde, Abraham kon bezoeken enz.enz. is onmogelijk van toepassing op God, die GEEST is. Voor het ABSOLUTE is dat allemaal onmogelijk. Ook de Joodse Kabbala verwerpt zoiets en noemt het Oneindige Beginsel: Ain-Soph.
Ik zou hieraan toe willen voegen:’Jehova is het zichtbare symbool van de onpersoonlijke Godheid, want God IS Geest.
Volgens Johannes is GODGEEST (niet eens een tussenvoegsel).
Jahweh was een der Elohim (mannelijk/vrouwelijk). Is de Allerhoogste ook tweeslachtig? Jehova is ook de slang, die Eva verleidde. Het oorspronkelijk symbool van de slang beeldde goddelijke wijsheid en volmaaktheid uit. Mozes sloot zich hierbij aan. Zelfs Jezus zei op een gegeven moment:’Wees wijs als de slangen’ In de Joodse bijbel de thora (een esoterisch boek) is hun zinnebeeldige godheid nooit zo diep onteerd als de christenen dat gedaan hebben, die Jehova als hun enige levende en toch persoonlijke God aannamen. De Kabbala zegt: De term Elohim-Jehova is van toepassing op de volheid van de wereld en in het algemeen met haar voornaamste inhoud: DE MENS. In Genesis 4.26 b staat dan ook niet:’Toen begon men de naam des Heren aan te roepen’, maar: Toen begon men zich Jehova te noemen’ Is dat de Allerhoogste?
Ook zal je in aanmerking moeten nemen, dat de Elohiem (w.o. Jehova) zeiden:’Zie, de mens is geworden als Onzer Een door de kennis van goed en van kwaad’.’
Verder zeg de Joodse overlevering, die zéker gegrond is op de Thora:
‘Hij, die in de eerste 4 hoofdstukken van Genesis afwisselend ‘God’, ‘de Heer God’ en ‘de Heer’ genoemd wordt, niet een en dezelfde is, maar zeker niet Jehova. Jehova verschijnt pas in hoofdstuk 4.1, waarin hij de naam Kain kreeg en het laatste vers, waarin hij veranderd wordt in de mensheid mannelijk/vrouwelijk, wat ik net al opmerkte. De slang is bovendien niet satan, maar de stralende engel, een der Elohiem, gehuld in glans en heerlijkheid, die de vrouw beloofde dat, als zij van de verboden vrucht zou eten, niet zou sterven, en zijn belofte hield en de mens onsterfelijk maakte in zijn onvergankelijke natuur.
Ik denk, dat er heel vaak ‘een plus’ ligt verscholen in de tekst is, zodat wij ook die verzen, die jij uit de Psalm citeerde, moeten verstaan.
Jammer overigens, dat onze inzichten niet wat meer met elkaar overeenstemmen. Daarom is het misschien i beter, om het hierbij te laten. Wel wil ik nog wel eens 1 keer iets schrijven over de Geest, die van vanaf den beginne IN de mens is.