Auteur Topic: Waarom vinden mensen sex zo belangrijk?  (gelezen 3921 keer)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Waarom vinden mensen sex zo belangrijk?
« Gepost op: maart 13, 2003, 10:13:01 pm »
Ik luister veel naar de radio. Lees veel tijdschriften en kranten. Als ik de reclame bekijk of beluister of naar de tv kijk, zie ik dat sex een ontzettend belangrijk onderwerp is. Ik vraag me af waarom? Is er een reden te geven waarom nu juist sex zo ontzettend belangrijk is voor de mensen en vaak ook voor mij?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2003, 10:26:17 pm »
Belangrijk zijn ook:
Licht, lucht, grond onder je voeten, zon, leven en mensen om je heen.
Die maakte God in de eerste zes scheppingsdagen, en zie het was zeer goed.

Het laatste scheppingswoord is dit:
Het is niet goed dat de mens alleen is.

Dat voel je en dat drijft je. Eenheid, geestelijk en lichamelijk, is een basisdrift in de mens. Gebrek aan geestelijke eenheid heeft een schijncompensatie in het overaccentueren van de lichamelijke driften.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2003, 10:28:06 pm »
Sex is geen drift in de zin van de psychologie. Behoeftebevrediging wel.
Tegenwoordig is sex daarna gelijk gemaakt. Ik heb nooit sex. Ik vrij met mijn vrouw.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2003, 10:30:44 pm »
omdat ze het lekker vinden (denk ik)

voor mij is sex meer dan het tot uiting brengen van je lustgevoelens.
sex is met elkaar communiceren (één van geest worden)

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2003, 10:33:36 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 22:30:44 schreef lonneke:

Dan interpreteer je het woord sex gelukkig anders dan het gros der mensheid.
Sex is lichaamstaal. Bijna dierlijk van niveau (niet negatief duiden aub) Sex heeft te maken met het enig dat wij nog een beetje over hebben van het goddelijke : liefhebben. En dan nog verknallen wij het door er een lust van te maken.
Termen als neuken geven de platvloersheid al aan.

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 13, 2003, 10:38:00 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 22:33:36 schreef Skynolimit:

Sex is lichaamstaal. Bijna dierlijk van niveau (niet negatief duiden aub) Sex heeft te maken met het enig dat wij nog een beetje over hebben van het goddelijke : liefhebben. En dan nog verknallen wij het door er een lust van te maken.

Skynolimit, ik ben het volledig met je eens!!
Amen!!
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 13, 2003, 10:45:54 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 22:33:36 schreef Skynolimit:
op 13 Mar 2003 22:30:44 schreef lonneke:

Precies, sex is héérlijk!
 :)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 13, 2003, 11:03:44 pm »
Sex is gewoon een genotsmiddel. In de betaalde variant wordt er zelfs 19% BTW over geheven.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2003, 04:30:27 am »
Sex is lust gebaseerd op toegeven aan prikelingen uit de omgeving

Seks is liefde gebaseerd op gecontroleerd omgaan met prikelingen uit de omgeving

seks (de ~ (m.))

1 bijzonderheden of motieven die betrekking hebben op het geslachtsleven
2 seksuele omgang => van dattum
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 14, 2003, 08:36:54 am »
Geinig.. er is dus verschil tussen sex en seks..! (zoals hierboven omschreven) laten wij ons maar aansluiten bij de 4-letterige versie :)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 14, 2003, 12:18:20 pm »
Allemaal wel erg aardig opgemerkt. Maar hoe komt het nu dat sex zo belangrijk wordt gevonden, inclusief alle toespelingen op sex. Is dat iets typisch westers, komt het in andere culturen ook voor?
Ofwel waarom ligt na de zondeval de nadruk zo op sex. Nog wat verdergaand, waarom zijn wel heel veel mensen verontwaardigd als er iets gestolen wordt maar is men ten aanzien van sex een stuk toleranter.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 14, 2003, 01:29:43 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 12:18:20 schreef izzewizze:
Allemaal wel erg aardig opgemerkt. Maar hoe komt het nu dat sex zo belangrijk wordt gevonden, inclusief alle toespelingen op sex. Is dat iets typisch westers, komt het in andere culturen ook voor?
Ofwel waarom ligt na de zondeval de nadruk zo op sex. Nog wat verdergaand, waarom zijn wel heel veel mensen verontwaardigd als er iets gestolen wordt maar is men ten aanzien van sex een stuk toleranter.

ik denk omdat sex iets is waar je vrijwillig voor kunt kiezen. Iemand die naar een prostituee wil gaan is daar vrij in. Als er iets gestolen wordt benadeel je een ander. Met sex is dat niet zo. Eigenlijk is dat wel zo maar men gaat er vanuit dat een prostituee vrijwillig haar diensten aanbied.

verder denk ik ook dat het komt omdat er geen taboe meer heerst over het onderwerp sex. Sex is bespreekbaar geworden.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 14, 2003, 02:06:50 pm »
Alleen niet in de kerk...

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 14, 2003, 02:41:51 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 14:06:50 schreef nitpicker:
Wat mij betreft mag het bespreekbaar worden. Ik vraag me ook wel af waarom er in de kerk nog niet veel over wordt gesproken. Misschien vind men het te persoonlijk en stelt men zich liever niet kwetsbaar op.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 14, 2003, 02:48:43 pm »
Seks, de liefde daad, is iets persoonlijks.. dat bewaar je voor zn twee-en?

Daarom ofzo?

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 14, 2003, 02:50:39 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 14:06:50 schreef nitpicker:

Hoezo 'niet in de kerk'??
Wat zou je graag willen dan 'in de kerk'?
Wat is daar niet bespreekbaar en waarom niet?

ben benieuwd!

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 14, 2003, 02:57:26 pm »
Nou.. het is niet zo bespreekbaar als onder mensen die niet van de kerk zijn.. ten eerste denk ik dat dat komt omdat wij als christenen seks nog met een bepaald respect behandelen (althans.. dat hoop ik, dus ik spreek voor mijzelf).
Ten tweede omdat heel veel (vooral ouderen) nog steeds in die taboe leven, dat je het gewoon niet over seks hebt.. en heel veel ouderen zien seks als een noodzakelijk iets om je voort te planten..?! :|

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 14, 2003, 03:08:20 pm »
Bedankt voor je reactie Nitpicker, maar mijn ervaring is toch echt anders hoor.
Natuurlijk wordt er niet elke zondag van de kansel over seks gesproken, gelukkig niet zeg! Maar wat ik zelf wel genoeg meemaak is dat er op bijbelstudie-avonden en in persoonlijke gesprekken voldoende openheid is om deze dingen te bespreken. Zelf heb ik een aantal jaren een jeugdvereniging geleid en ook daar konden we met de tieners in alle openheid hierover spreken.

Wat mij betreft gaat die bewering dus niet zo op. En jaloers op de zgn 'openheid' van buiten de kerk ben ik al helemaal niet. Van de week een stukje van het programma 'n**ken doe je zo' op BNN gezien.
Als dat dan de gewenste openheid moet zijn... laat dan maar!

groeten, Anita

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 14, 2003, 03:12:05 pm »
Ik heb wat over het programma gehoord.. heb het nog niet gezien.. weet ook niet of ik dat ga doen.. maar ik denk dat ik me kan voorstellen hoe er over gesproken wordt. De titel zegt genoeg.. daarom is er net ook het verschil geopperd over sex en seks.. :)
Ik vraag mij af watvoor openheid jij bedoelt, Anita, noem eens een voorbeeld... als ik dat kan vragen? Want ik weet zelf eigenlijk niet zo goed hoe ik me dat voorstel....  :|

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 14, 2003, 03:21:52 pm »
ALs je kijkt hoe BNN omgaat met sexualtieit en hoe discovery dit benaderd.
Bij het programma sesks sense heb je helemaal geen lustopwekende gevoelens, terwijl dit bij BNN zeker wel het geval is.
De manier van omgaan met de materie in de maatschappij speelt bij dit soort zaken een belangerijke rol. Het doel van BNN is frustreren het doel van discovery is informeren. De manier van reclame maken en de manier van uitzenden (tijdstip)heeft daarbij ook een belangerijke rol.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 14, 2003, 04:12:23 pm »
Overigens denk ik dat internet veelvuldig wordt gebruikt om wel over dit soort zaken te praten. Zo sprak ik eens iemand die niet wist hoe je met zelfbevrediging omgaat, weer een ander sprak over dat hij het fijn vond om zich te verkleden in dameskleding, weer een ander had bdsm gevoelens. Allemaal christenen.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 14, 2003, 07:46:28 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 22:13:01 schreef izzewizze:
Is er een reden te geven waarom nu juist sex zo ontzettend belangrijk is voor de mensen en vaak ook voor mij?

Hier volgt de darwinistische visie:
Sex is niets meer dan een middel om het belangrijkste doel in ons leven te bereiken, nl. het verkrijgen van nageslacht. Het enige waarvoor wij hier op aarde zijn is, onszelf voort te planten, onze soort in stand te houden. En aangezien sex daartoe het middel is, wordt het zo belangrijk gevonden.
Mannen vinden vrouwen met bepaalde vormen aantrekkelijker, omdat die beter in staat worden geacht om te zorgen voor nageslacht. Bijvoorbeeld grote borsten (kunnen beter zogen) en brede heupen (kunnen beter baren).
Niet voor niets is het percentage scheidingen onder kinderloze echtparen groter dan onder echtparen met kinderen.

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 14, 2003, 09:22:04 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 15:12:05 schreef nitpicker:
Ik heb wat over het programma gehoord.. heb het nog niet gezien.. weet ook niet of ik dat ga doen.. maar ik denk dat ik me kan voorstellen hoe er over gesproken wordt. De titel zegt genoeg.. daarom is er net ook het verschil geopperd over sex en seks.. :)
Ik vraag mij af watvoor openheid jij bedoelt, Anita, noem eens een voorbeeld... als ik dat kan vragen? Want ik weet zelf eigenlijk niet zo goed hoe ik me dat voorstel....  :|

Hoi Nitpicker.

Openheid betekent voor mij dat  ik als ik merk dat de dingen die mij/ ons bezighouden bespreekbaar zijn. In onze verkeringstijd zaten wij beiden in een studentengemeente en hadden we vaak gesprekken met andere stellen uit de gemeente over omgaan met seksualiteit in verkeringstijd. Het werd ook regelmatig als onderwerp voor bijbelstudieavonden genomen. Verder gaf de predikant van die gemeente 'huwelijkscatechisaties' voor stellen die al langere tijd samen waren. Daar werden vragen als 'hoever mag je gaan voor je huwelijk' of 'hoe ga je om met gezinsplanning en voorbehoedsmiddelen' in alle openheid besproken. Ook was er binnen die gemeente een groep homo's/lesbiennes die elke maand een avond bij elkaar kwamen met de predikant.

Verder is het denk ik erg afhankelijk van de contacten die je binnen je gemeente- en vriendenkring hebt. Intieme zaken bespreek je doorgaans niet met jan en alleman en ik zal echt niet met mijn seksuele problemen (als ik die had) direct naar m'n ouderling rennen. Daarmee ga ik sneller naar een vriendin.
Wat ik mij dus eigenlijk afvroeg bij jouw opmerkingen was, wat je eigenlijk precies verwacht van een kerk als het gaat om openheid over seksualiteit.

groeten, Anita

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 15, 2003, 08:18:13 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 22:28:06 schreef Skynolimit:
Toch is het volgens veel psychologen een basisdrift (=behoefte). Maslov legde een verfijnde behoeftenhiërarchie aan en zette sex bij de basisdriften (1e trap). Freud onderscheidde maar 2 driften, nl. sex (libido) en geweld (doodsdrift).

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 15, 2003, 08:28:31 pm »

quote:

op 15 Mar 2003 20:18:13 schreef Peter:
op 13 Mar 2003 22:28:06 schreef Skynolimit:

Toch is het volgens veel psychologen een basisdrift (=behoefte). Maslov legde een verfijnde behoeftenhiërarchie aan en zette sex bij de basisdriften (1e trap). Freud onderscheidde maar 2 driften, nl. sex (libido) en geweld (doodsdrift).

In Maslovs theorie gaat het om sexualiteit en niet om de bijna dierlijk geworden sex zoals die tegenwoordig gepredikt wordt op radio, tv en internet.
Hij bedoeld daarmee de lijfelijke bevrediging:affectionaire sexualiteit ofwel: lichamelijkheid.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 16, 2003, 12:18:54 am »
http://biz.inter.nl.net/Educare.NL/IMGS/waarsys3.gif
De 5 niveaus van Maslov zijn:
1. Basisbehoeften
2. Veiligheid
3. Liefde, affectie en sociaal gevoel
4. Respect en ego
5. Zelf actualiseren (zelfontplooiing)

Sex valt in deze visie onder laag 1, de basisbehoeften.
Liefde en affectie komen pas in laag 3 aan de orde.

Mannen zijn over het algemeen makkelijk in staat om liefde en sex los te koppelen. De Bijbel leert ons echter anders.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 16, 2003, 01:48:13 pm »

quote:

op 15 Mar 2003 20:28:31 schreef Skynolimit:
In Maslovs theorie gaat het om sexualiteit en niet om de bijna dierlijk geworden sex zoals die tegenwoordig gepredikt wordt op radio, tv en internet.
Hij bedoeld daarmee de lijfelijke bevrediging:affectionaire sexualiteit ofwel: lichamelijkheid.
In de herhaling voor Peter:
http://biz.inter.nl.net/Educare.NL/IMGS/waarsys3.gif

Het zelf ( het Es) gaat om het zijnswezen  en de zelfbevrediging...
Ik neem aan dat jij de uiting van liefde tussen man en vrouw ziet als iets in de derde laag .

Ps. dit even ter zijde en niet ter discussie...... O-) :D
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2003, 04:35:13 pm door Skynolimit »

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 17, 2003, 03:00:57 pm »
Anita, bedankt voor je reply.. tis duidelijk dat de openheid die jij beschrijft gewenst is.. maar bij ons plaatselijk niet te vinden... dus zulk soort openheid zou ik ook graag willen zien.

Paul Mauer

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 22, 2003, 01:53:16 pm »
WAAROM IS SEX ZO BELANGRIJK IN DEZE WERELD ?

Ik denk dat deze wereld zo'n beetje sterft aan eenzaamheid, en in sex iets terug vindt van intimiteit waar een ieder mens zo naar verlangd. Sex en lust gaan hier vaak hand in hand. Omdat er in de wereld weinig regels meer zijn, mag van alles en kun je "fladderen van bloem tot bloem". Dan lijkt de eenzaamheid even weg, en lijk je even gevuld.
De intimiteit waarnaar de mens verlangt is slechts te vinden in de relatie met God, onze Schepper, die ons kan herstellen in de relatie met andere mensen.
Ja, sommige mensen lichamen blijf ik mooi vinden, opwindend en vooral indrukwekkend. Ook ik ben niet vrij van lust. Elke dag wil ik mijn afgod "SEX", neerhalen van de hoogtes die ik ze soms geef. Langzaam zie ik dat hun glans verbleekt, de macht verzwakt en hoogte niet meer zo hoog is.
Uit de benauwdheid heb ik tot de Here geroepen, de here heeft mij geantwoord en mij in de ruimte gesteld. Psalm 118:5

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 23, 2003, 02:24:20 pm »
1 De mens nu had gemeenschap met Eva, zijn
vrouw, en zij werd zwanger en baarde Kain; en zij
zeide: Ik heb met des Heren hulp een man verkregen.
G e n e s i s 4
NBG vertaling

1 En Adam bekende Heva, zijn huisvrouw, en zij
werd zwanger, en baarde Kain, en zeide: Ik heb
een man van de HEERE verkregen!
G e n e s i s 4
statenvertaling

1 And Adam knew Eve his wife; and she conceived,
and bare Cain, and said, I have gotten a man from
the Lord.
G e n e s i s 4
king james

er staat oa en Adam bekende zijn vrouw, of verwekte kinderen

wie weet dat woord verwekken enmet name  bekennen nader te verklaren?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 23, 2003, 03:04:23 pm »
Anders kom je met de Maslow-Pyramide voor mijn marketing-tentamen, die vraag wist ik toen namelijk niet :(
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Paul Mauer

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 23, 2003, 04:44:10 pm »

quote:

op 23 May 2003 14:24:20 schreef cheese:
1 De mens nu had gemeenschap met Eva, zijn
vrouw, en zij werd zwanger en baarde Kain; en zij
zeide: Ik heb met des Heren hulp een man verkregen.
G e n e s i s 4
NBG vertaling

1 En Adam bekende Heva, zijn huisvrouw, en zij
werd zwanger, en baarde Kain, en zeide: Ik heb
een man van de HEERE verkregen!
G e n e s i s 4
statenvertaling

1 And Adam knew Eve his wife; and she conceived,
and bare Cain, and said, I have gotten a man from
the Lord.
G e n e s i s 4
king james

er staat oa en Adam bekende zijn vrouw, of verwekte kinderen

wie weet dat woord verwekken enmet name  bekennen nader te verklaren?

In het Hebreeuws wordt het wordt "Yada"gebruikt, heet geen betekent "leren kennen in de omgang, in een ontmoeting", het is opdoen van "ervaringskennis" waarbij allerlei menselijke zintuigen worden ingeschakeld. In deze zin kun je ook de Here God leren kennen trouwens. De meest intieme vorm van elkaar leren kennen is dmv sexuele gemeenschap.  Hieruit  zou je kunnen concluderen dat de Bijbel sexuele daad wil zien in het kader van elkaar beter leren kennen en  nader tot elkaar komen. In dit opzicht kan ik begrijpen waarom God prostitutie en overspel als zonde ziet.
Deze informatie gehaald uit  "Bijbels woorden en hun geheim" FJ POP, Boekencentrum Den Haag 1964.
Uit de benauwdheid heb ik tot de Here geroepen, de here heeft mij geantwoord en mij in de ruimte gesteld. Psalm 118:5