Auteur Topic: Op zoek naar God bij Harry Potter  (gelezen 48306 keer)

Koerok

• Bekijk profiel
Op zoek naar God bij Harry Potter
« Reactie #50 Gepost op: december 12, 2005, 04:54:31 pm »

quote:

elle schreef op 12 december 2005 om 16:24:
Daarnaast wordt de scheidslijn tussen 'goed' en 'kwaad' steeds dunner naarmate er meer delen van Harry Potter verschijnen (is Snape goed of fout? Is Cedric een martelaar, of heeft hij gewoon zijn doel gediend en hoeft zijn dood niet betreurd te worden?). Verder wordt er nooit gerefereerd aan een God die goed is, en de uiteindelijke macht in handen heeft. Daarom verdedigt Harry Potter m.i. meer een soort vredelievend humanisme dat offers vraagt, dan een christelijk wereldbeeld.
Moet elk boek waarin het thema goed vs kwaad centraal staat (of een belangrijk onderdeel van is) dan opgehangen worden aan de bijbel en het christendom? Dat wordt toch een hele saaie bedoening?

quote:

Ik vind het erg knap als je in de Harry Potter boeken God kunt terug vinden, laat staan Jezus.
Harry heeft iets messiaans of uitverkorens (net als Neo in de Matrix), maar verder heeft hij met Jezus als zodanig niks te maken.
Maar nogmaals: moet dat dan?
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: december 12, 2005, 05:03:51 pm »
Reden te meer om dan eens dat boek van Granger te pakken en te zoeken of ie echt wat te zeggen heeft:-| Makkelijk gaten schieten in een boek dat je nog niet gelezen heb

Is er iemand die het boek gelezen heeft en wat vond je ervan???
« Laatst bewerkt op: december 12, 2005, 05:32:03 pm door Zandbergen »

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: december 12, 2005, 05:08:14 pm »
Nee. En hoewel de symboliek achter HP best interessant kan zijn, zal me het verder een zorg zijn of er al dan niet christelijke invloeden inzitten.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: december 12, 2005, 05:16:30 pm »

quote:

Koerok schreef op 12 december 2005 om 16:54:
[...]
Moet elk boek waarin het thema goed vs kwaad centraal staat (of een belangrijk onderdeel van is) dan opgehangen worden aan de bijbel en het christendom? Dat wordt toch een hele saaie bedoening?
Nee joh, dat hoeft niet, maar wel als je God erin wilt ontdekken ;). Maar dat lijkt mij geen relevante eis bij dergelijke boeken.

quote:

Bumblebee schreef:
Lewis wel, maar bij Tolkien heb je juist ook de goede tovenaars, dwergen- en elfenmagie, Aragorn die het vervloekte dodenleger te hulp roept etc.
Daar heb je gelijk in, dat van dat geestenleger is wel erg creepy, dat kan ik ooks niet echt 'goed' noemen (hoewel er verder 'goed' mee omgegaan wordt: de pas wordt met tegenzin bezocht, er wordt een deal afgesproken tussen degeen die door het lot is voorbestemd en het geestenleger, en Aragorn houdt zich aan de deal). Verder zijn de elfen en de dwergen van een heel andere orde, daarmee identificeer je je als mens niet makkelijk. Dat zij andere krachten hebben, is m.i. dan ook niet echt een probleem.
Ik heb een groter probleem met Gandalf: hij is van een of andere orde (welke??, kennelijk van buiten midden-aarde afkomstig) en kan magie, en kan kiezen of hij dit voor 'het goede'  toepast of niet (Saruman kiest bijvoorbeeld voor het kwade). Een beetje een ongrijpbaar figuur, die verder niets met 'God' of de Valar van doen heeft (waarschijnlijk is Tolkien er niet aan toegekomen om dat uit te leggen  8) ). Daar kan ik 'als christen' weinig mee.
Het scheppingsverhaal van Tolkien (zie de Silmarillion) vind ik dan weer geweldig: kan wat mij betreft genesis evenaren.

Bij Lewis heb je trouwens ook een tovenares die bijzonder menselijk over komt (oa in the magicians nephew).
« Laatst bewerkt op: december 12, 2005, 10:06:41 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: december 12, 2005, 11:46:24 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 december 2005 om 10:11:

[...]

Tja, ik vind je een beetje sarcastisch, lijkt me niet nodig. :)
Dan lees je meer dan dat ik bedoeld heb  ;(

quote:

Niet iedereen heeft dezelfde gaven en niet ieder hoeft dus in allerlei dingen te duiken om er verstand van te krijgen om te onderzoeken. Maar er zijn dingen die je tegenkomt en dan kan benoemen zoals ik aangaf met dat meisje wat zegt dat ze heks is - zo herken je dan dat er iets niet klopt en kun je voor haar bidden.
Een gave huuuh ?? om in kranten en tijdschriften en boeken en internet af te stropen op zoek naar het vermeende occulte...............

quote:

Als we het afdoen met valt wel mee of dat is haar zaak ik mag me er niet mee bemoeien want dat is occult is er iets niet geland.

Je ergens niet mee inlaten is denk ik heel wat anders dan het onderscheiden van occulte zaken en mensen helpen om te wijzen hoe je dit kunt doorbreken

In het extreemste geval is er het bevrijden van demomen.
Bijbelse onderbouwing mis ik wel hier.

quote:

Dat zal toch een gelovige die die bediening/taak van God heeft gekregen, zich mee bezig moeten houden. Hij kan dan niet zeggen: met het occulte bemoei ik me niet - dus ik kan je niet helpen. Maar dat is niet iets wat je zomaar doet, maar je hebt veel gebed nodig en dicht bij God leven is noodzakelijk anders is het zeker gevaarlijk om je hiermee wel te bemoeien. Je moet ook zeker weten dat God wil dat je dat op dat moment doet.
Als iemand een 'bediening' op dit gebied heeft, kan je anderen ook dienen met bepaalde inzichten.
Bijbelse onderbouwing mis ik hier, voor de 'bediening' enz.

quote:

En een profeet die waarschuwt etc wordt meestal niet zo gewaardeerd want de boodschap is niet zo prettig.

Was dhr Matzken een profeet dan?? ik schrijf  'was' want ik weet dat hij is overleden.

quote:

'Zomaar' is een groot woord dat jij nu gebruikt :)
Oja?? en waarom dan.

quote:

Misschien kun je het voorwoord lezen van het domein van de slang. Daar lees je heel wat anders dan dat het zomaar uit je pen vloeit.
En het domein van de slang is toch ook meer een naslagwerk dan om acher elkaar uit te lezen lijkt me. :)
Zou je mij ook kunnen uitleggen waarom ik 'Het domein van de slang' nodig heb als naslagwerk als ik de bijbel al heb??

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: december 13, 2005, 12:44:15 am »

quote:

cyber schreef op 12 december 2005 om 23:46:
[...]

Dan lees je meer dan dat ik bedoeld heb  ;(
Klonk een beetje zo. maar OK. Goed als het niet zo is bedoeld. :)

quote:

Een gave huuuh ?? om in kranten en tijdschriften en boeken en internet af te stropen op zoek naar het vermeende occulte.............

Op zoek naar...klinkt ook zo overdreven. (Op zoek naar God bij Harry Potter is in die in ook wat overtrokken. :) )
Ik bedoel dat het een gave van onderscheiding van geesten (een gave van de geest nl:zie 1 Kor. 12: 10) is als je de occulte dingen herkent - onderkent dat er een verkeerde geest ergens uit spreekt.
Ook vanuit deze tekst is het duidelijk dat we geoefend moeten worden om bv goed en kwaad te onderscheiden:

Heb 5,14
Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad.

De gaven zijn niet allemaal voor iedereen; de een krijgt deze gave en de ander die. Zo hebben we niet allemaal de gave van onderscheiding van geesten en kun je gemakkelijk misleid worden. Want er zijn vele misleidende geesten uitgegaan - en de duivel gaat rond als een briesende leeuw zoekende wie hij zal verslinden. Bv.

Vergelijk deze teksten:

Rom 12:
4 Want, gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden niet alle dezelfde werkzaamheden hebben, 5 zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden ten opzichte van elkander 6 Wij hebben nu gaven, onderscheiden naar de genade, die ons gegeven is: 7 profetie, naar gelang van ons geloof; wie dient, in het dienen; wie onderwijst, in het onderwijzen; 8 wie vermaant, in het vermanen; wie mededeelt, in eenvoud; wie leiding geeft, in ijver; wie barmhartigheid bewijst, in blijmoedigheid.

En al deze gaven gebruik je om het lichaam te dienen: je geeft onderwijs aan de anderen bv. je dient de andere gelovigen, we vermanen de gelovigen...etc.
En 1 Kor. 12 geeft het onderscheiden van geesten aan.

De gaven zijn denk ik niet voor eigen gebruik maar om anderen mee te dienen etc.

quote:

Bijbelse onderbouwing mis ik wel hier.

[...]

Bijbelse onderbouwing mis ik hier, voor de 'bediening' enz.

Zie mijn stukje hierboven.
En deze tekst:

1 Joh 4
1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan. 2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; 3 en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld.

quote:

Was dhr Matzken een profeet dan?? ik schrijf  'was' want ik weet dat hij is overleden.

Mensen die een waarschuwend geluid laten horen zou je een soort profeet kunnen noemen.
N.a.v bijvoorbeeld dit gedeelte: - als voorbeeld van een wachter - algemeen bedoeld.

Ez. 33
 1 Het woord des HEREN kwam tot mij: 2 Mensenkind, spreek tot uw volksgenoten en zeg tot hen: wanneer Ik over een land het zwaard breng, en de inwoners van dat land hebben uit hun midden iemand gekozen en tot wachter aangesteld, 3 en deze ziet het zwaard over dat land komen, en blaast op de bazuin en waarschuwt het volk – 4 als dan iemand wel het geluid van de bazuin hoort, maar zich niet laat waarschuwen, en het zwaard komt en rukt hem weg, dan komt diens bloed over zijn eigen hoofd. 5 Hij heeft het geluid van de bazuin gehoord, maar zich niet laten waarschuwen; zijn bloed komt over hemzelf; als hij zich had laten waarschuwen, zou hij zijn leven hebben gered. 6 Maar wanneer de wachter het zwaard ziet komen, doch niet op de bazuin blaast, zodat het volk niet gewaarschuwd wordt – en het zwaard komt en rukt iemand van hen weg, dan wordt hij wel weggerukt in zijn eigen ongerechtigheid, maar van zijn bloed zal Ik de wachter rekenschap vragen.
7 Gij nu, mensenkind, u heb Ik tot wachter over het huis Israëls aangesteld. Wanneer gij een woord uit mijn mond hoort, zult gij hen uit mijn naam waarschuwen. 8 Als Ik tot de goddeloze zeg: Goddeloze, gij zult zeker sterven, – maar gij spreekt niet om de goddeloze te waarschuwen voor zijn weg, dan zal die goddeloze in zijn eigen ongerechtigheid sterven, maar van zijn bloed zal Ik u rekenschap vragen. 9 Maar als gij een goddeloze waarschuwt om zich van zijn weg te bekeren, doch hij bekeert zich daarvan niet, dan zal hij in zijn eigen ongerechtigheid sterven, maar gij hebt uw leven gered.

Je kunt een goddeloze waarschuwen, maar ook een gelovige. Ezechiel moest het vilk Israel waarschuwen.

quote:

Oja?? en waarom dan.
Ik reageer op dit gedeelte:
Het kan niet anders als dat ze zelf er diep ingedoken zijn, zij beweren eigenlijk dus,
dat als wij het doen wij occult belast worden, maar deze 2 heren hebben het
dus wel zomaar kunnen doen, frappant is dat wel en stemt tot nadenken.

Het waarschuwen tegen (en dan moet je weten waar je over praat dacht ik) is toch wat anders dan een waarzegster bezoeken of zelf glaasje gaan draaien.
Het is niet de bedeoeling dat jij persoonlijk proefondervinderlijk gaat glaasje draaien om te kijken of het occult is: komen er echt geesten op als ik dat doe.

Je hebt dan genoeg aan getuigenissen van mensen die dit ooit hebben gedaan - of je was per ongeluk misschien een keer ergens waar men dat deed en hebt het in die zin meeggemaakt.

quote:

Zou je mij ook kunnen uitleggen waarom ik 'Het domein van de slang' nodig heb als naslagwerk als ik de bijbel al heb??

Jij zegt dat je het hebt gelezen. :)
En daarop zeg ik dat ik het persoonlijk meer zou gebruiken als naslagwerk. Kom ik iets tegen: Dat meisje wat beweert heks te zijn - kan ik opzoeken in dat boek wat de achtergrond daarvan is en wat de kenmerken zouden kunnen zijn.
Ik kan natuurlijk vanuit de bijbel weten dat ik geen hekserij mag bedrijven. Maar wat doe ik als ik een heks tegenkom. Herken ik dat überhaupt wel of denk ik dat ze gewoon wat depri is, of zeer geinteresseert in de natuur.
Als ze wel occult belast is, hoe komt ze daar dan vanaf als een gelovige de andere kant op kijkt omdat die zich niet met occulte dingen mag bezighouden? :?
« Laatst bewerkt op: december 13, 2005, 12:46:23 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: december 13, 2005, 11:07:40 am »

quote:

elle schreef op 12 december 2005 om 16:24:
Daarnaast wordt de scheidslijn tussen 'goed' en 'kwaad' steeds dunner naarmate er meer delen van Harry Potter verschijnen (is Snape goed of fout? Is Cedric een martelaar, of heeft hij gewoon zijn doel gediend en hoeft zijn dood niet betreurd te worden?).

Inderdaad, het kan soms heel onduidelijk zijn of bepaalde personen goed of fout zijn in hp. Of omdat de motieven onbekend zijn, of omdat sommige personen in bepaalde opzichten of situaties goed zijn en in andere fout. Dat is niet on-c, dat is gewoon realistisch - dat is precies wat we tegenkomen in de wereld. De wereld is niet zwart-wit, maar vol grijs en andere overgangskleurtjes.

quote:

Verder wordt er nooit gerefereerd aan een God die goed is, en de uiteindelijke macht in handen heeft. Daarom verdedigt Harry Potter m.i. meer een soort vredelievend humanisme dat offers vraagt, dan een christelijk wereldbeeld.

Ik vind het erg knap als je in de Harry Potter boeken God kunt terug vinden, laat staan Jezus.
Wat hebben we liever, een boek met een paar Christelijke elementen, of een boek dat er helemaal geen heeft? HP een Christelijk boek - nee, maar er zitten wel goede elementen in. Liever dat dan een nihilistische gewelddadige post-moderne thriller.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: december 13, 2005, 09:48:12 pm »
Het probleem met Harry Potter is dus niet de magie, maar de mate waarin dit naar voren komt? Als ik anderen zo positief hoor praten over tovenaars en bovennatuurlijke elementen in Tolkiens en Lewis'verhalen is dat de indruk die ik krijg.

En welk gehalte magie en tovenaar(in wat voor taalkundig gebruik dan ook) toleren we dan in een verhaal om verantwoordelijk bezig te blijven :?

Sesam, open u en openbaar mij uw wijsheden:p
« Laatst bewerkt op: december 13, 2005, 09:51:00 pm door Zandbergen »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: december 13, 2005, 10:45:07 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 december 2005 om 00:44:

Op zoek naar...klinkt ook zo overdreven. (Op zoek naar God bij Harry Potter is in die in ook wat overtrokken. :) )

Nee, nee dat is het echt niet, want dat is wel wat hij deed als je de site ziet.
 En wat je tussen haken hebt gezet is ruis in de discussie brengen, en erg flauw richting TS.

quote:

Ik bedoel dat het een gave van onderscheiding van geesten (een gave van de geest nl:zie 1 Kor. 12: 10)
Deze tekst die jij aanhaalt gaat over de verschillende gaven die in de gemeente zijn, en
niet voor mensen die niet bij de gemeente horen.

quote:

is als je de occulte dingen herkent - onderkent dat er een verkeerde geest ergens uit spreekt.
Ook vanuit deze tekst is het duidelijk dat we geoefend moeten worden om bv goed en kwaad te onderscheiden:

Heb 5,14
Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad.

Jij zegt altijd dat Hebreen voor de joden geld en niet voor christenen is bedoeld, waarom breng je juist deze tekst naar voren?? maar ook hier geld alles word tegen de kerk de gelovigen gezegd.

quote:

De gaven zijn niet allemaal voor iedereen; de een krijgt deze gave en de ander die. Zo hebben we niet allemaal de gave van onderscheiding van geesten en kun je gemakkelijk misleid worden.

Het klinkt heel logisch wat je schrijft, maar het is puur menselijk spreken wat je doet, want de Geest waait waarheen Hij wil, en geeft de gaven aan wie Hij wil op de momenten dat een gelovige het nodig heeft, dus alle gaven zijn ervoor iedereen, de gelovigen dan, alleen niet iedereen heeft de gave op hetzelfde moment, dezelfde gave nodig.

quote:

Want er zijn vele misleidende geesten uitgegaan -

En die misleidende geest komen voornamelijk uit de gemeenten zelf voort.

quote:

en de duivel gaat rond als een briesende leeuw zoekende wie hij zal verslinden. Bv.
Ja, precies, en daarom zijn de gaven geen statisch iets,  en de Here God laat niemand uit Zijn Hand roven.

quote:

Vergelijk deze teksten:

Rom 12:
4 Want, gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden niet alle dezelfde werkzaamheden hebben, 5 zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden ten opzichte van elkander 6 Wij hebben nu gaven, onderscheiden naar de genade, die ons gegeven is: 7 profetie, naar gelang van ons geloof; wie dient, in het dienen; wie onderwijst, in het onderwijzen; 8 wie vermaant, in het vermanen; wie mededeelt, in eenvoud; wie leiding geeft, in ijver; wie barmhartigheid bewijst, in blijmoedigheid.

En al deze gaven gebruik je om het lichaam te dienen: je geeft onderwijs aan de anderen bv. je dient de andere gelovigen, we vermanen de gelovigen...etc.
En 1 Kor. 12 geeft het onderscheiden van geesten aan.

De gaven zijn denk ik niet voor eigen gebruik maar om anderen mee te dienen etc.

De gaven zijn niet statisch alsof ze vast bevroren zijn in elke gelovige, en ja om de gemeente te dienen, de mede gelovigen, maar waar lees jij dan dat ook is om het occulte te onderzoeken ?? want dat kan ik in deze tekst absoluut niet vinden.

quote:

Zie mijn stukje hierboven.
En deze tekst:

1 Joh 4
1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan. 2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; 3 en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld.

Johannes grijpt hier terug op wat hij in hoofdstuk 2 al heeft aangehaald,  zijn waarschuwingin deze tekst verdeel ik even onder in 3 delen;

1 het kwaad wat de gemeente belaagt
2 onderscheiden van de geesten
3 over het loochenen van de Here Jezus in het vlees, (en later ook het loochenen dat Jezus alleen vlees was en geen God.)

Johannes heeft het niet over geesten beproeven die niet tot de gemeente behoren, maar juist over de geesten in de gemeente omdat als je Jezus verloochent naar het vlees ben je een anti-christ.

Mensen die niet geloven, die geesten hoeven wij niet te beproeven, zij zijn in de duisternis, de Here God kan alleen geloof geven, zie Paulus, een mens kan het niet zelf, zie Paulus, God voegt toe aan de Kerk, geen mens kan dat, maar als iemand gelovig lijkt, en dan beweert dat Jezus niet naar het vlees is, die is de anti-christ.

Geesten beproeven bij niet gelovigen, die niet bij de kerk behoren, hoeven wij niet te beproeven, ongelovigen zijn ongelovigen en hebben de Geest niet.
Wat niet wil zeggen dat zij niet geleid kunnen worden door de Geest, zie Bileam en Kores.

Maar als jij een tekst weet die beproeving van ongelovigen aanbeveelt, dan lees ik dat graag, want van zo'n tekst weet ik niet van.

quote:

Mensen die een waarschuwend geluid laten horen zou je een soort profeet kunnen noemen.
N.a.v bijvoorbeeld dit gedeelte: - als voorbeeld van een wachter - algemeen bedoeld.

Ja dat kan................ maar wat nu een profeet wel of niet is, is meer voor een ander topic.

quote:

Ez. 33
 1 Het woord des HEREN kwam tot mij: 2 Mensenkind, spreek tot uw volksgenoten en zeg tot hen: wanneer Ik over een land het zwaard breng, en de inwoners van dat land hebben uit hun midden iemand gekozen en tot wachter aangesteld, 3 en deze ziet het zwaard over dat land komen, en blaast op de bazuin en waarschuwt het volk – 4 als dan iemand wel het geluid van de bazuin hoort, maar zich niet laat waarschuwen, en het zwaard komt en rukt hem weg, dan komt diens bloed over zijn eigen hoofd. 5 Hij heeft het geluid van de bazuin gehoord, maar zich niet laten waarschuwen; zijn bloed komt over hemzelf; als hij zich had laten waarschuwen, zou hij zijn leven hebben gered. 6 Maar wanneer de wachter het zwaard ziet komen, doch niet op de bazuin blaast, zodat het volk niet gewaarschuwd wordt – en het zwaard komt en rukt iemand van hen weg, dan wordt hij wel weggerukt in zijn eigen ongerechtigheid, maar van zijn bloed zal Ik de wachter rekenschap vragen.
7 Gij nu, mensenkind, u heb Ik tot wachter over het huis Israëls aangesteld. Wanneer gij een woord uit mijn mond hoort, zult gij hen uit mijn naam waarschuwen. 8 Als Ik tot de goddeloze zeg: Goddeloze, gij zult zeker sterven, – maar gij spreekt niet om de goddeloze te waarschuwen voor zijn weg, dan zal die goddeloze in zijn eigen ongerechtigheid sterven, maar van zijn bloed zal Ik u rekenschap vragen. 9 Maar als gij een goddeloze waarschuwt om zich van zijn weg te bekeren, doch hij bekeert zich daarvan niet, dan zal hij in zijn eigen ongerechtigheid sterven, maar gij hebt uw leven gered.

Je kunt een goddeloze waarschuwen, maar ook een gelovige. Ezechiel moest het vilk Israel waarschuwen.

Jawel, Ezechiel was een wachter, door de Here God zelf geroepen, en aangesteld.
Maar wie was dan die goddeloze?? een heiden of een Israeliet die van het geloof is afdwaalt.
Volgens mij geen heiden maar iemand die behoort bij het ' huis Israels' zie de tekst.

quote:

Ik reageer op dit gedeelte:
Het kan niet anders als dat ze zelf er diep ingedoken zijn, zij beweren eigenlijk dus,
dat als wij het doen wij occult belast worden, maar deze 2 heren hebben het
dus wel zomaar kunnen doen, frappant is dat wel en stemt tot nadenken.

Het waarschuwen tegen (en dan moet je weten waar je over praat dacht ik) is toch wat anders dan een waarzegster bezoeken of zelf glaasje gaan draaien.
Er staat in de bijbel al genoeg waarschuwingen, dus onderzoek lijkt mij zinloos, er is niets nieuws onder de zon zei Prediker al, er staat nergens in de bijbel dat wij de duisternis moeten onderzoeken om dan pas te kunnen waarschuwen.

quote:

Het is niet de bedeoeling dat jij persoonlijk proefondervinderlijk gaat glaasje draaien om te kijken of het occult is: komen er echt geesten op als ik dat doe.

Wetenschappelijk is bewezen dat er dan niets gebeurt.

quote:

Je hebt dan genoeg aan getuigenissen van mensen die dit ooit hebben gedaan - of je was per ongeluk misschien een keer ergens waar men dat deed en hebt het in die zin meeggemaakt.

Wat is de waarde van die getuigenissen dan, wat voegen ze toe, hebben we niet genoeg aan het Woord van de Here God Zelf ??
Staat het OT al niet genoeg voorbeelden, dat, als mensen het zelf wel weten het te kunnen, dat het dan per definitie fout gaat??

quote:

Jij zegt dat je het hebt gelezen. :)
Ja

quote:

En daarop zeg ik dat ik het persoonlijk meer zou gebruiken als naslagwerk. Kom ik iets tegen: Dat meisje wat beweert heks te zijn - kan ik opzoeken in dat boek wat de achtergrond daarvan is en wat de kenmerken zouden kunnen zijn.

Staat allemaal al in de bijbel, en hoe vaak denk jij een meisje, wel ja waarom nu weer een meisje, tegen komt, en denk jij dan dat je dan nog tijd hebt om, eerst het boek van Oeweneel tekunnen raadplegen voordat je te hulp kunt schieten. ?? als het al waar zou kunnen zijn.

quote:

Ik kan natuurlijk vanuit de bijbel weten dat ik geen hekserij mag bedrijven. Maar wat doe ik als ik een heks tegenkom. Herken ik dat überhaupt wel of denk ik dat ze gewoon wat depri is, of zeer geinteresseert in de natuur.

Heksen bestaan niet, alleen in sprookjes.
Er is in de vroege middeleeuwen een boek verschenen hoe je heksen kunt herkennen, dit boek heeft lang staan verstoffen, totdat, snode mensen het nodig vonden om het te lezen en ten uitvoer te brengen, en zie daar is de oorzaak van de heksenvervolging, en de gevolgen voor veel vrouwen is genoeg van bekend

quote:

Als ze wel occult belast is, hoe komt ze daar dan vanaf als een gelovige de andere kant op kijkt omdat die zich niet met occulte dingen mag bezighouden? :?

Homaar weer je draaft weer erg door, als iemand nu wel of niet occult belast is doet niets ter zake, we hebben allemaal de barmhartige Samaritaan als voorbeeld, dat kunnen we navolgen, en mocht die persoon occult belast zijn, dan zorgt de Here God daar verder voor, want ............

A Waarom ga je ervan uit dat een ander occult belast is, dit staat meestal niet duidelijk op het gezicht geschreven.

B Waarom ga je ervan uit dat een gelovige een andere kant op kijkt.

C Hoe kun je aan de buitenkant van een medemens zien dat die met occulte dingen bezig is, wie weet heeft die iemand net een joint gerookt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: december 14, 2005, 04:16:40 pm »

quote:

cyber schreef op 13 december 2005 om 22:45:
[...]

Nee, nee dat is het echt niet, want dat is wel wat hij deed als je de site ziet.
 En wat je tussen haken hebt gezet is ruis in de discussie brengen, en erg flauw richting TS.
Ik bedoel dat we niet met een vergrootglas moeten gaan zoeken naar.... Dat is wat anders dan een bediening hebben en onderkennen dat iets verkeerd is. (En dan mag jij daar best anders over denken - je bent niets verplicht :) )

quote:

Deze tekst die jij aanhaalt gaat over de verschillende gaven die in de gemeente zijn, en
niet voor mensen die niet bij de gemeente horen.

De gemeente is denk ik toch alle gelovigen. Al zit je misschien niet in dezelfde kerkgemeenschap.
En degene van die site is wel christen dus hoort bij De gemeente.

quote:

Jij zegt altijd dat Hebreen voor de joden geld en niet voor christenen is bedoeld, waarom breng je juist deze tekst naar voren?? maar ook hier geld alles word tegen de kerk de gelovigen gezegd.

Je haalt me nu door elkaar met iemand die dit zegt. Ik zeg dit nl niet. Wel dat de brief aan Joden is geschreven maar m.i zijn dit toch bekeerde joden. En geldt het voor christenen. :)

quote:

Het klinkt heel logisch wat je schrijft, maar het is puur menselijk spreken wat je doet, want de Geest waait waarheen Hij wil, en geeft de gaven aan wie Hij wil op de momenten dat een gelovige het nodig heeft, dus alle gaven zijn ervoor iedereen, de gelovigen dan, alleen niet iedereen heeft de gave op hetzelfde moment, dezelfde gave nodig.

Je moet even dat citaat overlezen. Er staat juist NIET dat ieder ALLE gaven krijgt. (maar alleen per moment verschillend ofzo) God trekt de gave die je hebt gekregen niet zomaar weer in om hem weer te sschenken als het nodig zou zijn.
Hij wil je wel geven wat nodig is in een bepaalde situatie.
Maar zoals jij het beschrijft hebben we niet een andere geloc\vige nodig af en toe, want God geeft ons elke keer weer een andere gave.
Ik denk niet dat helemaal klopt.
Er staat duidelijk: Hij geeft aan de een dit en aan de ander dat.

quote:

En die misleidende geest komen voornamelijk uit de gemeenten zelf voort.

Je bedoeld gelovigen die verkeerde leringen brengen? Dan zal die verkeerde leer iig niet van God komen, maar van de duivel misschien? Indirect komt iets verkeerds natuurlijk van de duivel. Dat hoeft echter niet te betekenen dat je helemaal een ongelovige bent geworden als je een verkeerde leer brengt.

* Als JK Rowling christen zou zijn
In die zin zou je trouwens kunnen zeggen dat als JK Rowling een christen zou zijn (omdat ze bv naar de prebyteriaanse kerk gaat) zij dan een misleidend geluid laat horen. Zij is als christen dan beinvloed door een misleidende geest.

* Als ze geen christen zou zijn
Komt er toch een misleidende geest in de gemeente als veel christenen door het boek van de christen Ganger op zoek gaan naar God bij Harry Potter, en het hele gebeuren in de boeken van HP als onschuldig en zelfs van God komend gaan zien.

quote:

Ja, precies, en daarom zijn de gaven geen statisch iets,  en de Here God laat niemand uit Zijn Hand roven.

En daarom is het nog niet zo dat je als gelovige niet misleid kan worden en dingen kunt accepteren die er voor zorgen dat je verder van God afdwaalt, zonder dat je dat door hebt.
We zijn wel ééns een gelovige in Zijn hand, nooit meer eruit. Maar je kunt wel in verwarring worden gebracht zelfs als kind van God. Anders was er ook geen waarschuwing tegen dwaalleer nodig o.i.d.

quote:

De gaven zijn niet statisch alsof ze vast bevroren zijn in elke gelovige, en ja om de gemeente te dienen, de mede gelovigen, maar waar lees jij dan dat ook is om het occulte te onderzoeken ?? want dat kan ik in deze tekst absoluut niet vinden.
Je dient bv iemand met uitleg over occulte dingen als jijzelf die gave hebt omdat te onderkennen: de duisternis te herkennen en te ontmaskeren zeg maar als "de wolf in schaapskleren' of satan die zich voordoet als een engel des lichts.
En dan zeg je bijvoorbeeld tegen andere gelovigen dat HP iets is waar je voor moet oppassen. Of dat iest anders wel zou kunnen.

quote:

Johannes grijpt hier terug op wat hij in hoofdstuk 2 al heeft aangehaald,  zijn waarschuwingin deze tekst verdeel ik even onder in 3 delen;

1 het kwaad wat de gemeente belaagt
2 onderscheiden van de geesten
3 over het loochenen van de Here Jezus in het vlees, (en later ook het loochenen dat Jezus alleen vlees was en geen God.)

Johannes heeft het niet over geesten beproeven die niet tot de gemeente behoren, maar juist over de geesten in de gemeente omdat als je Jezus verloochent naar het vlees ben je een anti-christ.
.....
Mensen die niet geloven, die geesten hoeven wij niet te beproeven, zij zijn in de duisternis, de Here God kan alleen geloof geven, zie Paulus, een mens kan het niet zelf, zie Paulus, God voegt toe aan de Kerk, geen mens kan dat, maar als iemand gelovig lijkt, en dan beweert dat Jezus niet naar het vlees is, die is de anti-christ.

1 Joh 4
5 Zij zijn uit de wereld; daarom spreken zij uit de wereld en hoort de wereld naar hen

Hoeft niet altijd iets van midden uit de gemeente te zijn, maar ook iets wat van buiten in de gemeente komt.

quote:

Geesten beproeven bij niet gelovigen, die niet bij de kerk behoren, hoeven wij niet te beproeven, ongelovigen zijn ongelovigen en hebben de Geest niet.
In die zin moet je het afwijzen als er een verkeerde geest zich openbaart - hij is niet uit God. OK. Ik kan je volgen en ben het met dat punt ook eens.

quote:

Wat niet wil zeggen dat zij niet geleid kunnen worden door de Geest, zie Bileam en Kores.

Maar als jij een tekst weet die beproeving van ongelovigen aanbeveelt, dan lees ik dat graag, want van zo'n tekst weet ik niet van.

Ik zou niet zeggen dat ik het beproeven van ongelovigen aanbeveel. Wel zeg ik dat ik onderken dat er iets met iemand is - misschien occult belast door gedragingen die ik zie en uitspraken/reaties de ze geeft.
Zij hikt er tegenaan christen te worden, gaat wel geregeld mee naar een kerkdienst etc.
Je kunt hier niets mee doen voordat zij zich wil bekeren. En dat bedoel ik: kijken we een andere kant op of doen we er wat mee.
En zei ik niet dat we maar even moeten beproeven of het uit God is - dat weet ik allang, want ze is geen christen en er is niet iets uit God in haar. Dus de aparte dingen die ze heeft zijn onschuldig - maar ze heeft niet net een joint gehad als ik dingen onderken, en zie er dus meer in dan alleen een depri persoontje oid.
En ik zeg dan: ik kan voor haar bidden en zal het evangelie weer moeten vertellen, maar ook moet ik erop bedacht zijn dat het waarschijnlijk een heleboel weerstand bij haar heeft, en er is dus een boel wijsheid nodig om hiermee op een goede manier om te gaan.

quote:

Jawel, Ezechiel was een wachter, door de Here God zelf geroepen, en aangesteld.
Maar wie was dan die goddeloze?? een heiden of een Israeliet die van het geloof is afdwaalt.
Volgens mij geen heiden maar iemand die behoort bij het ' huis Israels' zie de tekst.

Als je ziet wat Israel uitspookte in die tijd, kun je zeggen dat ze erger waren dan de heidenen.
Deze vergelijking moet je dan ook leggen op ieder die zegt gelovige te zijn - er zijn een boel mensen die zich bv christen noemen in deze tijd, maar het toch niet zijn. Die moet je aanspreken op hun verantwoordelijkheid en dit zijn mensen die anderen beinvloeden: ik ben christen en het is niet zo'n probleem of dit of dat te doen.

quote:

Er staat in de bijbel al genoeg waarschuwingen, dus onderzoek lijkt mij zinloos, er is niets nieuws onder de zon zei Prediker al, er staat nergens in de bijbel dat wij de duisternis moeten onderzoeken om dan pas te kunnen waarschuwen.
Hoe kun je waarschuwen voor duisternis als je denkt dat er licht is...of dat er niets aan de hand is?

quote:

Hoe bedoel je dat? Glaasje draaien is een gewoon spelletje - niks mis mee...?
Of: als je het gaat onderzoeken kun je toch niets vinden, want deze dingen laten zich niet wetenschappelijk bewijzen?

Conclusie: is het zo dat mensen als de glaasje draaien geesten oproepen of vind je dat dat (ook) onzin is?

quote:

Wat is de waarde van die getuigenissen dan, wat voegen ze toe, hebben we niet genoeg aan het Woord van de Here God Zelf ??
Staat het OT al niet genoeg voorbeelden, dat, als mensen het zelf wel weten het te kunnen, dat het dan per definitie fout gaat??
[...]
Ja.

Waarom lees je dan dat boek? Dat komt wel wat tegenstrijdig over als je vindt dat het alleen met de bijbel moet kunnen?

quote:

Staat allemaal al in de bijbel, en hoe vaak denk jij een meisje, wel ja waarom nu weer een meisje, tegen komt, en denk jij dan dat je dan nog tijd hebt om, eerst het boek van Oeweneel tekunnen raadplegen voordat je te hulp kunt schieten. ?? als het al waar zou kunnen zijn.

:?
Hoe vaak? Elke dag als ik op straat loop denk ik als ik iemand zie: Oh, die kan weleens occulkt belast zijn. Even snel naar huis in het boek kijken of dat klopt. :?

Dat is natuurlijk onzin en niet serieus bedoeld. Het geeft aan voor mij dat jij denkt dat ik op die manier te werk ga, dat is dus niet zo. Dat is niet de manier. Dan zou ik het zelf willen opzoeken om het zo te zeggen.
Om kort te zijn: dat is een karikatuur die jij inleest in wat ik schrijf.
Dat meisje is een voorbeeld uit de praktijk van iemand die ik goed ken. Hier onderken ik allerlei dingen bij waar ik wat over zeg.

Ik denk dat we erg langs elkaar heen praten eigenlijk als je zulke conclusies trekt - misschien is het toch niet zo nuttig om hierop door te gaan dan.

quote:

Heksen bestaan niet, alleen in sprookjes.
Er is in de vroege middeleeuwen een boek verschenen hoe je heksen kunt herkennen, dit boek heeft lang staan verstoffen, totdat, snode mensen het nodig vonden om het te lezen en ten uitvoer te brengen, en zie daar is de oorzaak van de heksenvervolging, en de gevolgen voor veel vrouwen is genoeg van bekend

Dat is weer een karikatuur van hoe het NIET moet. En als je denkt dat heksen tegenwoordig een punthoed ophebben en op een bezemsteel rondvliegen, nee, dan zal er geen heks bestaan dan alleen in sprookjes. :)
En ik zie niet op elke hoek van de straat een heks. :?
Wel is het realiteit dat het tegenwoordig erg in is.

quote:

Homaar weer je draaft weer erg door, als iemand nu wel of niet occult belast is doet niets ter zake, we hebben allemaal de barmhartige Samaritaan als voorbeeld, dat kunnen we navolgen, en mocht die persoon occult belast zijn, dan zorgt de Here God daar verder voor, want ............
Hij heeft op aarde zijn werktuigen en dat zijn wij als gemeente.

quote:

A Waarom ga je ervan uit dat een ander occult belast is, dit staat meestal niet duidelijk op het gezicht geschreven.
Ik ga er niet zomaar vanuit.
Hier heb je (algemeen bedoeld) misschien de gave van onderscheiding van geesten voor nodig. Of een ander die die gave heeft dient jouw met de inzichten die uit die gave voorkomen zodat je dingen kunt onderkennen.
Of je vervolgens zelf actie moet ondernemen of moet doorverwijzen naar andere gelovigen, is dan vers twee. :)

quote:

B Waarom ga je ervan uit dat een gelovige een andere kant op kijkt.
Omdat jij steeds aangeeft dat dat Gods zaak is en wij niet met occulte dingen ons moeten inlaten - ons niet moeten bemoeien met de vraag zelfs maar te stellen maar je gaat dan voorbij aan dat God de werken van de duivel wil verbreken. En gebruikt daar misschien in deze tijd ons als gelovigen voor..

quote:

C Hoe kun je aan de buitenkant van een medemens zien dat die met occulte dingen bezig is, wie weet heeft die iemand net een joint gerookt.

Daar heb ik het ook al over gehad: De uitspraken van de betreffende persoon zelf wijzen in die richting: Ik ben ook heks en de vraag: zie je  iemand die satan volgt, als een vijand  of iemand die je moet helpen...

Dan bidt ik voor haar en denk niet onmiddelijk aan duiveltjes uitdrijven etc. Ben daar zelfs zeer voorzichtig mee en zou haar als dat aan de orde zou komen, naar een ander doorverwijzen denk ik.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2005, 06:31:04 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: december 15, 2005, 09:07:17 am »
Ik geloof ook dat wij als christenen de taak hebben anderen te helpen hun vrijheid te vinden als ze met occulte zaken bezig hebben gehouden, we hebben als christenen gezag om op te treden in de geestelijke wereld en de duisternis aan de kaak te stellen en weg te sturen op gezag van Jezus. Het occulte opzoeken en uitnodigen is nog wat anders dan de strijd ermee aangaan. Zie ook Efeziers 6:10-18

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: december 15, 2005, 05:33:35 pm »
Modbreak:
Enkele post over 'The Lord of the rings' verplaatst naar het desbetreffende topic:
Lord of the Rings discussie deel II

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: december 15, 2005, 05:54:08 pm »
Dit is een brief van real life die ik doorgestuurd kreeg. Er zit een gigantische waarschuwing in, hier al door een aantal mensen genoemd, er wordt zelfs negatief gekeken tegen de film van Narnia. Het trekt alle magie op één rij, geen compromissen maar radicaal! Dat zouden we ook moeten zijn als het om magie gaat, maar toch is dat vaak moeilijk! Vindt ik zelf wel in ieder geval!

From: Real Life <lifeletter@real-life.nl>
To:
Subject: LL - Vriendjes van Satan
Date: Wed, 14 Dec 2005 01:05:46 +0100

Vriendjes
van Satan

Deze ochtend, terwijl ik in de stilte bij God was,
liet Hij me iets heel ernstigs zien. Voor ik vertel wat het was,
zal ik iets delen over de tijd waarin we leven...

Satan is de macht van leugen. Hij vermomt zich meestal
en komt als een boodschapper van het licht.
Elke vorm van New Age, het paranormale, hekserij
en andere occulte invloeden en zelfs heel wat zogenaamd
christelijke stromingen of predikers zijn sterk onder invloed
van de subtiele en uiterst effectieve leugens van Satan.

Hij doet zich voor als iemand die iets goeds,
iets moois, iets zinvols, iets leerzaams brengt.

Weinig mensen herkennen hem, omdat ze God onvoldoende kennen.
Ze geloven wel in God, maar echt kennen doen ze Hem niet.
Ze hebben over God gehoord en lezen wel de Bijbel (soms),
maar hun geestelijk inzicht in God is vaak uiterst klein.
Zelfs veel predikers hebben geen echte kennis van God.
Ze lezen wel in de Bijbel, maar hun relatie met God zelf is zwak.
Hun hartsrelatie, waarin ze werkelijk Gods hart aanraken
en zich dagelijks aan Hem overgeven, is oppervlakkig en krachteloos.
God huilt daarom. Want Hij wil het zo graag anders.

Daarom roept Hij doorheen de Bijbel tot de mens,
tot jou en mij, elke dag:

"Leen mij je oor en kom bij mij,
luister, en je zult leven."
(Jesaja 55:3)

Door de ernstige geestelijke onwetendheid van christenen
is het voor Satan niet zo moeilijk om misleiding te brengen.
Zelfs op plaatsen waar mensen er prat op gaan
een groot geestelijk inzicht en ruime kennis van de Bijbel te hebben!!!

Mensen vinden zichzelf vaak heel nederig en godvruchtig.
Maar ze beseffen niet dat ze geestelijk juist arm en blind zijn.
Dat is een trieste realiteit. Ik schrijf dat niet uit mezelf.
Het is iets wat God me laat zien en waar Hij erg verdrietig om is.
Want Hij heeft het zo anders bedoeld met elk van ons.
Hij wil ons juist de ogen wijd openen.

Daarom zegt Jezus Christus ook tegen de kerk van vandaag:

“Je vindt jezelf zo rijk en zo sterk
en zo wijs en zo geestelijk,
en je denkt dat je best veel weet.
Maar je bent naakt en blind.
Kom en koop ogenzalf van mij.
Dan zullen je ogen genezen
en zul je weer gaan zien.”
(Gebaseerd op Openbaringen 3:17-19)

De ogenzalf waardoor je weer helder gaat zien, is een symbool
voor de heilige Geest, die in de eerste plaats de Geest
van de waarheid is! Hij is het die inzicht schenkt aan hen
die zichzelf helemaal niet zo slim en wijs achten,
die klein zijn en zich diep vernederen voor de almachtige God.
Die beseffen hoe klein en verbroken ze zijn
en die hun eigen meningen allang in de vuilnisbak gedumpt hebben.

“Gelukkig zij die zich arm weten voor God:
voor hen is het hemelse koninkrijk.” zei Jezus
(het evangelie van Matteüs 5:3).

Hoe zwak ben jij? Hoezeer ben je vol van
je eigen geestelijke rijpheid en je eigen geestelijke wijsheid
en je eigen geestelijke volwassenheid?

God wil onze ogen openen. Hij wil ons verstand verhelderen.
Hij wil ons veranderen. Om ons te tonen wat echt licht is
en wat het licht eigenlijk alleen maar nabootst.

Harry Potter en consoorten

Enkele weken geleden las ik een artikel in een bekend
christelijk tijdschrift. Het artikel moedigde christenen aan
om de 'goede lessen' uit de films van Harry Potter te halen.

Het sloeg me met stomheid. Temeer omdat het artikel
geschreven was door een overbekende christelijke auteur -
iemand die door duizenden gewaardeerd wordt.
(Ik zal zijn naam niet noemen, omdat ik hem ook waardeer
en niet in een verkeerd daglicht wil zetten.
Het gaat hier immers niet om hem, maar om een tendens
onder christenen om zich in te laten met verkeerde invloeden.)

De Geest van God zei duidelijk tegen mijn vrouw en mij
dat we moesten reageren op dat artikel. Ik had er geen zin in,
want ik was in een tijd van rust en wilde mijn tijd gebruiken
om plezier te maken en te ontspannen.

Maar God riep tegen me: “Spreek mijn woorden!”

Tijdens het schrijven van de brief naar de redactie
van het tijdschrift kregen we veel inspiratie.
Ik heb mijn liefde en waardering geuit naar de auteur
en heb duidelijk gemaakt dat Harry Potter helemaal geen zegen is
voor de mensheid, maar juist een vloek uit de diepste putten
van de duisternis. Ook heb ik gedetailleerd uitgelegd
waarop ik dat baseer. (Je kunt deze brief http://www.real-life.nl/inzicht/harrypotter.html lezen.)

Ik herinner me dat ik bij het verschijnen van de eerste film
van Harry Potter aan God vroeg om me iets te zeggen
over de geestelijke lading ervan. Want ik wilde hem
eigenlijk gaan bekijken. Toen had ik nog niet het geestelijk inzicht
dat de Heer me nu gegeven heeft. De creatieve aankleding
en het avontuurlijke van de film trokken me aan.
Maar het antwoord dat de Heer me gaf, was zeer duidelijk.

Hij liet me zien dat Satan verduiveld blij is met deze film.

Hoewel ik de film heel graag had willen bekijken,
was Gods antwoord voldoende om me voorgoed te overtuigen
van de geestelijke strategie die erachter schuilgaat.

De gevolgen zijn er inderdaad: de hele maatschappij is
sinds de introductie van Harry Potter overstelpt met een golf
van wicca, hekserij, toverij en satanisme.
Duizenden kinderen hebben zich met hart en ziel overgegeven
aan magie en toverij, iets waar de Bijbel duidelijk van zegt
dat het een gruwel is voor God. Herhaaldelijk benadrukt de Bijbel
dat God een zeer vurige woede heeft jegens de geestelijke wereld
(geesten, machten, krachten, valse engelen, ...)
die de mensheid misleidt, in naam van het goede.

Waarzeggerij en elke vorm van paranormale activiteit
vallen onder deze noemer. Het zijn geestelijke werkingen
die soms wel de naam van Jezus gebruiken,
maar die volkomen los staan van Jezus Christus.

Ze vermommen zich en misleiden de mensheid.

God weet als geen ander hoe door en door slecht
de verborgen machten zijn, achter deze verleiders
die zich soms mooier voordoen dan Assepoester of
Doornroosje op hun best.
Satan speelt sterk in op het verlangen van de mens
naar het geestelijke. Want God heeft ons gemaakt
als geestelijke wezens. We zijn veel meer dan een lichaam,
dat eet en slaapt. We zijn geesten in een lichaam.
God is zelf ook geest en Hij heeft ons gemaakt naar zijn evenbeeld.
Daarom is er in veel mensen een diepe hunkering
naar het bovennatuurlijke.

Satan weet dat en speelt daarop in, door Harry Potter,
New Age, Wicca, occulte spelletjes enz. te lanceren.
Het boeit mensen, LETTERLIJK. Het fascineert ze en grijpt ze vast.
Het leidt de mens mee naar een wereld vol gevaren,
vol mysteries en verborgen valkuilen. Vol strikken
die er aantrekkelijk en goddelijk uitzien. Het lijkt zo goed
en zo mooi en zo avontuurlijk en zo hemels.
Maar het is Satan die zich als meesterleugenaar vermomt.
Laat je er niet door misleiden!

Onbewaakte steden van God

Terwijl ik deze ochtend stil was bij Vader, toonde Hij me
iets verschrikkelijks. Ik werd herinnerd aan de brief
die ik geschreven had aan dat tijdschrift, naar aanleiding
van het artikel over Harry Potter en ineens had ik een soort visioen.
God liet me zien dat er legers zijn van demonen
(machten van duisternis) die oprukken om de christenen
te overspoelen. Ze naderen de steden van Gods volk,
waar normaal gezien wachters staan, die door waarheid en Geest
de stad bewaken tegen invloeden van buitenaf.

Maar tot grote verwondering van de legers van de duisternis
en tot groot verdriet van God zelf, staan bij veel steden
de poorten WIJD OPEN!!! En wat erger is: in sommige steden
worden de demonen met groot gejuich en
met feestelijke wimpels onthaald...

De kerk verwelkomt de demonen met grote vreugde
en de mensen roepen: “Welkom! Leer ons! Verrijk ons.
Onderwijs ons. We willen wijzer worden. Welkom!
Jullie helpen ons. Hoera!!!”

De mensen in de steden van God denken
dat de machten van duisternis
een rijke zegen van de Heer zijn.
Ze zijn zo verblind.

De strijders van de duisternis zijn stomverbaasd!
Ze lachen zich letterlijk ZIEK om de stompzinnigheid hiervan.
Ze hadden verwacht dat ze zich een weg zouden moeten banen
door de wachters, de strijders en de muren van de stad.
De bewakers zijn diegenen die de zuiverheid van het evangelie
moeten bewaken, net zoals Paulus de apostel zei
tegen zijn leerling Timotheus:
“Ik bezweer je voor God en voor Christus Jezus,
die levenden en doden zal oordelen,
ik bezweer je bij zijn verschijning en zijn koninkrijk:
verkondig de boodschap, dring aan,
of het nu gelegen komt of niet, weerleg, berisp, moedig aan,
wees altijd geduldig en blijf de mensen onderrichten.

Want er komt een tijd dat de mensen niet langer
willen luisteren naar de gezonde leer,
maar hun eigen begeerten volgen en een aantal leraren
om zich heen verzamelen die zeggen wat ze graag horen.
Ze zullen voor de waarheid hun oren sluiten
en alleen aandacht hebben voor mythen.”
(2 Timoteüs 4:1-4)

De apostelen zijn degenen die de gezonde leer
moeten verdedigen.

Een leer die spreekt van radicale bekering en het zichzelf reinigen
van de wereldse kenmerken.

Een leer die spreekt over zuiverheid van hart
en een oprechte, niet theatrale toewijding
aan Gods liefde, die in Jezus zichtbaar is.

Een leer die spreekt over de Bijbel, die de basis is
voor alles wat God doet.

Een leer die niet zo populair is, omdat het de trots
en de eigenzinnigheid van de zondige mensen
(jaja, ook de christenen!) wil breken.

En een leer die werkelijke vrijheid en genezing brengt,
naar geest, ziel en lichaam, voor zij die werkelijk God zoeken
en liefhebben.

Een leer die onvoorstelbaar grote zegen
met zich mee brengt, als je je er door laat vrijmaken.

Een leer die nooit eindigend leven brengt,
en die je diepste verlangens kan vervullen
en je nog meer geeft, omdat God de bron is
van het goede en de echte verzadiging.
Satan daarentegen wil mensen in gevangenschap brengen.
Hij wil ze niet tot de grote goedheid van God zien doorbreken.
Daarom infiltreert hij met leringen, gedachten, invloeden
die op het evangelie lijken, die bijbels schijnen te zijn,
maar die iets heel anders zijn.

Een mooie rode appel aan de buitenkant,
maar er zit een giftige worm in de kern, die je niet ziet.

God wil ons vrijhouden van demonische invloeden in de kerk.
Hoe doe je dat? Door elke dag je leven aan Hem toe te wijden
en te leren luisteren naar zijn stem.

Hij is een GOD DIE SPREEKT, weet je!
In de eerste plaats via de Bijbel. Daarna door zijn Geest
in je hart en ten derde door christenen die Hij op je pad stuurt.
Hij spreekt op vele manieren. Maar vooral door de Bijbel,
zijn Geest en zijn volk.
Daarom: leer luisteren. Leer toetsen wat Gods stem is en wat niet.
Op onze website vind je een mooie rubriek
over Gods stem verstaan (Klik hier >).

Leer inzicht krijgen over de subtiele strikken van de duisternis.
Hier vind je enkele boeken die je ogen openen.
Lees ze! Open je denken voor wat God wil zeggen.

Ik wil je ook aanmoedigen om de brief te lezen die ik schreef
naar de auteur van het 'Harry Potter artikel'.
Het is een persoonlijke brief, waarin ik uit mijn eigen leven vertel
wat God me heeft getoond over de gevaren van Harry Potter
en aanverwante boeken en films. Velen zulen er wellicht
vragen bij stellen, maar dat is goed. Als je vragen hebt,
ga je tenminste God zoeken om antwoorden te krijgen (hoop ik!).
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: december 15, 2005, 06:11:07 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 15 december 2005 om 09:07:
Ik geloof ook dat wij als christenen de taak hebben anderen te helpen hun vrijheid te vinden als ze met occulte zaken bezig hebben gehouden, we hebben als christenen gezag om op te treden in de geestelijke wereld en de duisternis aan de kaak te stellen en weg te sturen op gezag van Jezus. Het occulte opzoeken en uitnodigen is nog wat anders dan de strijd ermee aangaan. Zie ook Efeziers 6:10-18
Er weleens bij stilgestaan dat de Brief aan de Efeziërs aan christenen gericht is, en de Wet aan Israël?

IMHO moet je als christenen het 'gij geheel anders' uitstralen, en niet met het vingertje anderen 'helpen te zien' dat wat ze doen 'niet mag'. Het mag niet, idd, als christen. Een niet-christen heeft door niet te geloven het oordeel al op zich liggen, tenzij hij zich bekeert. En dat is ten diepste het domein van de H. Geest, niet van ons. Als we 'hen' al willen helpen, dienen we voor ze te bidden, wat doorgaans een stuk efficiënter is dan 'mensen willen bevrijden'. Daartoe ben je als mens helemaal niet in staat.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: december 15, 2005, 06:52:21 pm »
Altijd onder leiding van de Heilige Geest, dat ben ik met je eens. En een goede toetsing en ootmoed is altijd cruciaal. Je hebt inderdaad verschil van mening of alleen om gebed gaat of dat het ook in de bevelende zin mag (uitdrijven). Ik geloof in combinatie van beiden, maar das een altijd een theologisch discutabel punt:-) Ik geloof dat mensen met beiden gezegend kunnen zijn.

Hoe dan ook, mensen moeten zelf hulp aanvaarden, eigen verantwoording is belangerijk. En geen bediening (ook met voorbede moet je voorzichtig mee zijn) zonder goede begeleiding en onder leiding van boven (van kerkenraad en bovenal de Heilige Geest). maar goed, dit is redelijk offtopic

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: december 15, 2005, 10:24:10 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 15 december 2005 om 20:43:

Laat Harry Potter toch zijn wat het is: een fantasieverhaal, meer niet.

Omdat ik laatst i.v.m. dit topic even ook in de andere HP-topics rondneusde, zag ik deze post van jou, waarbij je toch wel een ander accent legt dan het te houden bij een fantasieverhaal:

Roodkapje in "Harry Potter en J.K. Rowling"

Ben je er de laatste tijd anders over gaan denken, of geldt het occulte meer de fim dan het boek?
« Laatst bewerkt op: december 15, 2005, 10:25:16 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: december 15, 2005, 11:09:23 pm »
Modbreak:
Enkele berichten die gingen over de tekenen die genoemd worden in Marcus 16, verplaatst naar dit topic: tekst uit marcus
Hier kunnen we verder discussieren over het onderwerp 'Op zoek naar God bij Harry Potter' n.a.v. het boek van Ganger

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: december 15, 2005, 11:16:23 pm »
beetje lange post, farao ...overigens heb ik die mail van real-life ook gelezen, goede site......overigens praatten die lui ook in tongen, volgens sommigen hier kan dat occult zijn :-)

P&A : bedankt, ik vroeg me al af waar mijn tekst was gebleven;-)
« Laatst bewerkt op: december 15, 2005, 11:17:50 pm door Zandbergen »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: december 16, 2005, 06:37:09 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 december 2005 om 22:24:

[...]

Omdat ik laatst i.v.m. dit topic even ook in de andere HP-topics rondneusde, zag ik deze post van jou, waarbij je toch wel een ander accent legt dan het te houden bij een fantasieverhaal:

Roodkapje in "Harry Potter en J.K. Rowling"

Ben je er de laatste tijd anders over gaan denken, of geldt het occulte meer de fim dan het boek?
De films zijn meer occult dan het boek, en ik heb geleerd minder biblicistisch en meer genuanceerd te denken. Een aanrader voor iedereen! :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: december 16, 2005, 07:24:46 pm »
Priscilla en Aquila schreef op 14 december 2005 om 16:16:

quote:

Cyber merkte op

quote:

PenA reageerden met

Hoe bedoel je dat? Glaasje draaien is een gewoon spelletje - niks mis mee...?
 Of: als je het gaat onderzoeken kun je toch niets vinden, want deze dingen laten zich niet wetenschappelijk bewijzen?

Conclusie: is het zo dat mensen als de glaasje draaien geesten oproepen of vind je dat dat (ook) onzin is?

Glaasje draaien, en voodoo en ufologie is nog geen van allen bewezen
dat het werkte, wat wel bewezen is, is dat er mensen zijn die dit geloven.
En dat er mensen zijn die dit deden/doen en er over vertellen, en dat
deze mensen er zelf in geloven, maar is het daarom waar??

Dat de duisternis bestaat dat weet ik.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: december 16, 2005, 09:01:03 pm »

quote:

cyber schreef op 16 december 2005 om 19:24:

Heb je dan ook gemerkt welke uitwerking het heeft op mensen die er zich mee bezig houden? Ze krijgen (als het christenen zijn) steeds meer moeite om in Jezus als hun verlosser te geloven, anderen worden depressief, krijgen soms zelfmoordneigingen.
Dat gebeurt er als je je op het terrein van de Satan (de duisternis) begeeft.

Nog een klein off/topic vraagje..... ik zie vaak de afkorting IMHO. Misschien dom, maar ik weet niet wat het betekent. In mijn H..... opinie? :?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: december 16, 2005, 09:03:05 pm »
IMHO  = In my honest opinion.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: december 17, 2005, 12:12:13 am »

quote:

farao schreef op 15 december 2005 om 17:54:
De gevolgen zijn er inderdaad: de hele maatschappij is
sinds de introductie van Harry Potter overstelpt met een golf
van wicca, hekserij, toverij en satanisme.
Duizenden kinderen hebben zich met hart en ziel overgegeven
aan magie en toverij ...
Als mensen dit soort beweringen gaan doen, dan vraag ik mij altijd af waar ze dit op baseren. Als ik de heer Ouweneel, de auteur van het artikel waar Real-Life op reageert, mag geloven, dan is er dus helemaal geen sprake van een toename van wicca, hekserij, toverij en satanise die door Harry Potter is veroorzaakt.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 december 2005 om 22:24:
Op wat voor manier is de film occulter dan de boeken dan? IMHO zijn ze namelijk geen van beide occult.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: december 17, 2005, 12:29:55 am »

quote:

Adinomis schreef op 16 december 2005 om 21:01:
[...]

Heb je dan ook gemerkt welke uitwerking het heeft op mensen die er zich mee bezig houden? Ze krijgen (als het christenen zijn) steeds meer moeite om in Jezus als hun verlosser te geloven, anderen worden depressief, krijgen soms zelfmoordneigingen.
Dat gebeurt er als je je op het terrein van de Satan (de duisternis) begeeft.

Kun jij met bewijzen staven wat je hier beweert ??

Zelfmoordcijfers laatste jaren stabiel

Het aantal zelfmoorden in Nederland is tussen 1984 en 2004 gedaald van 1.902 tot 1.514. De afgelopen jaren is het totale aantal suïcides stabiel gebleven, zo blijkt uit een brief van minister Hoogervorst van Volksgezondheid aan de Tweede Kamer.

Wel blijkt dat zelfmoord steeds vaker plaatsvindt tijdens een opname in een instelling voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en steeds minder op andere plaatsen. Hoogervorst concludeert dat de GGZ de risicogevallen steeds beter bereikt en mede heeft bijgedragen aan de daling van het suïcidecijfer in Nederland. Wel denkt hij dat de grenzen van dit beleid bereikt lijken te zijn. Daarom zijn waarschijnlijk aanvullende maatregelen nodig, stelt de bewindsman.

Het Trimbos-instituut bereid momenteel een onderzoek voor, waarbij ook wordt gekeken naar de kosten van preventie en behandeling van suïcidaal gedrag. Het Nationale actieplan suïcidepreventie dat Hoogervorst in 2003 kreeg aangeboden, is volgens hem te duur. Als het Trimbosonderzoek in 2006 af is, neemt de minister een inhoudelijk standpunt in, ook over het nationaal actieplan.

Publicatiedatum: donderdag 18 augustus 2005
 Bron: ANP
 Auteur: Ravestein & Zwart

bron

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: december 17, 2005, 12:47:00 am »

quote:

cyber schreef op 16 december 2005 om 19:24:
Priscilla en Aquila schreef op 14 december 2005 om 16:16:

[...]

[...]

Ze hebben in engeland onderzoek gedaan naar glaasje draaien, wat bleek was dat 99% (al dan niet 100%) later psychische problemen kreeg. Er is wel vaker dit duidelijke verband tussen het occulte en psychische problemen waar Adinomis ook op in ging. Het heeft zeker wel zijn oorzaken, niet alleen glaasje draaien maar meer occulte zaken. Zoals naar waarzegers gaan, mensen werden pas bevrijd van hun toekomst toen ze in Jezus gingen geloven. Zelfs door het hebben van bepaalde beelden uit afrika of india of bepaalde boeken kunnen er rare voorvallen zich voordoen. bijv kloppen, dingen die vallen etc, etc.

Als je het hele artikel en de brief leest en op je laat doorwerken zal het misschien wat duidelijker worden. Het hoeft misschien nu nog geen gevolgen te hebben, maar dit zal zeker later wel komen! (oh ja de beste man woont in Belgie... als hij daar de cijfers nu vandaan heeft, kan ook altijd). Maar aan de andere kant het wordt tegenwoordig wel steeds meer openbaar, kijk maar op internet! Dit is natuurlijk makkelijk toegankelijk voor allerlei kinderen. Kinderen worden ook makkelijk in dit soort begrippen geleid en de kans is groot dat ze het dan gewoon normaal gaan vinden! Oh ja over Wicca het gekke is dat 60% vroeger christen is geweest, het heeft dus alles met het zoeken te maken naar iets hogers. Maar God vinden ze niet, geven we daar dan wel plaats voor in de kerk?? (denk het niet, HG is niet veel bezig op vlak van de hogere machten, gaven etc..) Het is makkelijk om het dus in witte magie te zoeken, daar kan je juist veel mee, je kan mensen helpen het zou goed zijn! Maar ondertussen laten ze zich in met occulte machten, demonen dus! Ik denk zelf dat we als kerk hierin dus een grote taak hebben! Laten we die taak dan ook uitvoeren! Natuurlijk niet vergeten dat er nog veel meer gebeurt in de kerk wat niet goed is en tegen God is, denk bijv op gebied van sexualiteit.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: december 17, 2005, 01:08:54 am »

quote:

farao schreef op 17 december 2005 om 00:47:
[...]

Ze hebben in engeland onderzoek gedaan naar glaasje draaien, wat bleek was dat 99% (al dan niet 100%) later psychische problemen kreeg. Er is wel vaker dit duidelijke verband tussen het occulte en psychische problemen waar Adinomis ook op in ging. Het heeft zeker wel zijn oorzaken, niet alleen glaasje draaien maar meer occulte zaken. Zoals naar waarzegers gaan, mensen werden pas bevrijd van hun toekomst toen ze in Jezus gingen geloven. Zelfs door het hebben van bepaalde beelden uit afrika of india of bepaalde boeken kunnen er rare voorvallen zich voordoen. bijv kloppen, dingen die vallen etc, etc.

Als je het hele artikel en de brief leest en op je laat doorwerken zal het misschien wat duidelijker worden. Het hoeft misschien nu nog geen gevolgen te hebben, maar dit zal zeker later wel komen! (oh ja de beste man woont in Belgie... als hij daar de cijfers nu vandaan heeft, kan ook altijd). Maar aan de andere kant het wordt tegenwoordig wel steeds meer openbaar, kijk maar op internet! Dit is natuurlijk makkelijk toegankelijk voor allerlei kinderen. Kinderen worden ook makkelijk in dit soort begrippen geleid en de kans is groot dat ze het dan gewoon normaal gaan vinden! Oh ja over Wicca het gekke is dat 60% vroeger christen is geweest, het heeft dus alles met het zoeken te maken naar iets hogers. Maar God vinden ze niet, geven we daar dan wel plaats voor in de kerk?? (denk het niet, HG is niet veel bezig op vlak van de hogere machten, gaven etc..) Het is makkelijk om het dus in witte magie te zoeken, daar kan je juist veel mee, je kan mensen helpen het zou goed zijn! Maar ondertussen laten ze zich in met occulte machten, demonen dus! Ik denk zelf dat we als kerk hierin dus een grote taak hebben! Laten we die taak dan ook uitvoeren! Natuurlijk niet vergeten dat er nog veel meer gebeurt in de kerk wat niet goed is en tegen God is, denk bijv op gebied van sexualiteit.

Wie  waarzeggerij pleegt is de Here een gruwel staat er in het Oude Testament.
Al die occulte praktijken en  geheimzinnige trucjes waarmee zulke lieden macht over medemensen proberen te krijgen worden scherp afgewezen, het is een weg van duisternis.
Jesaja heeft het woord gesproken, dat God de waarzeggers
als dwazen aan de kaak zal  stellen.

Het hele punt waar het simpelweg omdraait is;
Zet je God op de 1e plaats of zet je het occulte op de 1e plaats.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: december 17, 2005, 01:43:13 am »

quote:

cyber schreef op 17 december 2005 om 01:08:
Amen. En morgen ga ik weer verder Harry Potter lezen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: december 17, 2005, 09:15:57 am »

quote:

Liudger schreef op 17 december 2005 om 01:43:
[...]

Amen. En morgen ga ik weer verder Harry Potter lezen.

Ik weet niet of dit de discussie nu helderder maakt. Je bent heel ontopic natuurlijk - alhoewel het hier ging om het boek van Ganger over HP :P ), maar waar het nu even om ging was of bijvoorbeeld glaasje draaien occult is - een werk van de duisternis. Sommigen hier vinden dat niet bewezen. En moet je er dus maar vanuit gaan dat het niet-occult is want er komen geen geesten als je dat spel speelt?
Dan zou ik dat best mogen doen of mijn kinderen dat laten doen als leuk tijdverdrijf oid.

Als we het er over hebben dat er duisternis is, van de duivel, zou iik dat op deze manier willen belichten:

Ef 5
8 Want gij waart vroeger duisternis, maar thans zijt gij licht in de Here; wandelt als kinderen des lichts, 9 – want de vrucht des lichts bestaat in louter goedheid en gerechtigheid en waarheid –, 10 en toetst wat de Here welbehagelijk is. 11 En neemt geen deel aan de onvruchtbare werken der duisternis, maar ontmaskert ze veeleer, 12 want het is zelfs schandelijk om te noemen, wat heimelijk door hen wordt verricht; 13 maar als dat alles door het licht ontmaskerd wordt, komt het aan de dag

Als je dus het licht van Gods woord (uw woorden verspreiden licht staat er ergens) over deze dingen laat schijnen, zou ik dan zeggen: er worden geesten opgeroepen bij het glaasje draaien en Gods woord zegt dat dat niet kan. Het is een werk van de duisternis in die zin.
En iemand die ook zelf heeft getoetst (zie vers 10) door mensen te spreken die dit hebben gedaan bv of daar veel  van weet - NB dat is wat anders dan er deel aan hebben - die kunnen dan concluderen dat zij dit ontmaskeren als een werk van satan.  (vers 11)

Oh ja, je kunt natuurlijk HP toetsen als je het leest. ;)
« Laatst bewerkt op: december 17, 2005, 01:30:18 pm door Priscilla en Aquila »

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: december 17, 2005, 10:17:05 am »

quote:

[...]Het hele punt waar het simpelweg omdraait is;
Wat bedoel je hier precies mee? Je kan God op de 1e plaats zetten, maar dan nog kan je je met het occulte bezig houden. Het is niet genoeg het één op de eerste plaats en het andere niet, het occulte moet je helemaal niet willen zoeken, omdat het tegen dat gene wat op de eerste plaats staat ingaat. Als navolger van Jezus zou je er eigenlijk een gruwlijke hekel aan moeten hebben, omdat je je bezig houdt met het rijk van de satan, waar Jezus wordt gelochend.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: december 17, 2005, 11:41:56 am »

quote:

[...]
Op de plaatsen die komen ná God, wil God ook de eerste plaats innemen. Het is simpelweg zo: zijn alle bereiken in mijn leven onder Gods heerschappij? Er is geen eerste plaats voor God, hij wil héél ons leven.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: december 17, 2005, 08:31:40 pm »
Ik geloof in God de vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde.
De Here Jezus bad "Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde."

Als je naast deze Almachtige God met het occulte bezig gaat houden, ben je
geen gelovige, omdat de Here God niet op no.1 is, want dan gaat de mens
zelf uitmaken wat goed en kwaad is.

Als de sprookjes, sagen en legenden, die de mensen elkaar al de eeuwen door vertelden, gezeten rond een knapperend haardvuur, want de centrale verwarming was nog niet uitgevonden, en toen Hollywood er nog niet was, allemaal tot het occulte zijn overgegaan, omdat  het inherent is aan sprookjes, sagen en legenden,
en nu dus ook met Harry Potter zo moet zijn, ja dan is de mens die nu leeft
zo wie zo occult.

Toen men nog met zeilschepen rond voer, en de 1e stoomboot  was uitgevonden, riep men dat is uit de duivel en occult, net als met de 1e stoomtrein net als met het 1e vliegtuig, net als met de elektriciteit, net als met...............

Al die waarschuwingen voor het occulte in sprookjes of waar dan ook in,
het lijdt af van waar het omdraait, en als het echte occulte zich aandient,
gelooft men de waarschuwingen niet meer, waarschuwingsmoe als men
dan is.

Al het kwaad, het zondigen, dat gebeurt in het verborgene
Ezech 8
12 Hij zeide tot mij: Hebt gij gezien, mensenkind, wat de oudsten van het huis Israëls in het donker doen, ieder in zijn kamer met afbeeldingen? Want zij denken: de HERE ziet ons niet; de HERE heeft het land verlaten.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: december 17, 2005, 08:38:11 pm »

quote:

cyber schreef op 17 december 2005 om 20:31:
Ik geloof in God de vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde.
De Here Jezus bad "Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde."

Als je naast deze Almachtige God met het occulte bezig gaat houden, ben je
geen gelovige, omdat de Here God niet op no.1 is, want dan gaat de mens
zelf uitmaken wat goed en kwaad is.

Als de sprookjes, sagen en legenden, die de mensen elkaar al de eeuwen door vertelden, gezeten rond een knapperend haardvuur, want de centrale verwarming was nog niet uitgevonden, en toen Hollywood er nog niet was, allemaal tot het occulte zijn overgegaan, omdat  het inherent is aan sprookjes, sagen en legenden,
en nu dus ook met Harry Potter zo moet zijn, ja dan is de mens die nu leeft
zo wie zo occult.

Toen men nog met zeilschepen rond voer, en de 1e stoomboot  was uitgevonden, riep men dat is uit de duivel en occult, net als met de 1e stoomtrein net als met het 1e vliegtuig, net als met de elektriciteit, net als met...............

Al die waarschuwingen voor het occulte in sprookjes of waar dan ook in,
het lijdt af van waar het omdraait, en als het echte occulte zich aandient,
gelooft men de waarschuwingen niet meer, waarschuwingsmoe als men
dan is.

Al het kwaad, het zondigen, dat gebeurt in het verborgene
Ezech 8
12 Hij zeide tot mij: Hebt gij gezien, mensenkind, wat de oudsten van het huis Israëls in het donker doen, ieder in zijn kamer met afbeeldingen? Want zij denken: de HERE ziet ons niet; de HERE heeft het land verlaten.
Amen _O_

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: december 17, 2005, 09:01:45 pm »
Als je het bij het begin tegen houd.... nah ja genoeg verhalen gehoord over mensen die gewoon naar de kerk gingen, maar wel gebonden waren omdat ze zich met verkeerde dingen bezig hebben gehouden. Ze waren er gewoon niet voor gewaarschuwd! Tijd om zeker ook voor het "echte" te waarschuwen, zoals glaasje draaien, waarzergerij, wicca, satanisme, pendelen, reiki, in trance raken, en nog zo veel meer! Laten we daar als kerken nu eens voor gaan waarschuwen!! Of toch ook dat alternatief?

Waarom je er een beetje bij inlaten als het niet hoeft? Genoeg andere dingen heeft God gegeven om van te genieten! Dat hoeft geen magie en weet ik wat voor bezweringen te zijn. Ik snap niet waarom je het als christen ook bij HP hoeft te zoeken??

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: december 17, 2005, 09:20:10 pm »

quote:

farao schreef op 17 december 2005 om 21:01:
Als je het bij het begin tegen houd.... nah ja genoeg verhalen gehoord over mensen die gewoon naar de kerk gingen, maar wel gebonden waren omdat ze zich met verkeerde dingen bezig hebben gehouden. Ze waren er gewoon niet voor gewaarschuwd! Tijd om zeker ook voor het "echte" te waarschuwen, zoals glaasje draaien, waarzergerij, wicca, satanisme, pendelen, reiki, in trance raken, en nog zo veel meer! Laten we daar als kerken nu eens voor gaan waarschuwen!! Of toch ook dat alternatief?

Waarom? Ik heb dat ook jaren gedaan, en ook jaren 'gezeik' van christenen aan moeten horen, maar denk je echt dat dat die mensen iets uitmaakt. Je bekeert geen mensen met woorden. Tuurlijk weten die mensen wel dat het occult is, ze zijn niet achterlijk. Ze vinden het juist dáárom spannend. Christenen schijnen vaak te denken dat niet-christenen van die domme schapen zijn die niks van het 'hogere' weten. Het probleem is niet dat ze dat niet weten, maar dat ze het niks kan schelen. Mij kon het ook niks schelen. Alleen God zelf kan het ze duidelijk maken, als Hij ze heeft uitverkoren om een openbaring te ontvangen. Het enige wat je als christen moet doen is het geloof vóórleven.
En wat betreft mensen van de kerk: die zijn nog minder achterlijk dan niet-christenen. Als ze nadrukkelijk dit soort dingen gaan doen, geeft dat één ding aan: ze hebben een dood geloof, zijn naam-christen (geen christen) wat mij betreft. Zie dan bovenstaand verhaal.

quote:

Waarom je er een beetje bij inlaten als het niet hoeft? Genoeg andere dingen heeft God gegeven om van te genieten! Dat hoeft geen magie en weet ik wat voor bezweringen te zijn. Ik snap niet waarom je het als christen ook bij HP hoeft te zoeken??
Omdat het maar een verhaal is, en geen realiteit. Als christen kun je best fictie lezen. Ik lees Tolkien toch ook? Waarom Potter dan niet? Ikzelf ben door bovenstaande ervaring wat gevoelig voor 'duistere verhalen' en hou er daardoor waarschijnlijk niet van. Maar ik vind niet dat je als christenen anderen de maat moet nemen, door jouw moraal, jouw mening dwingend op te willen leggen. Er is niemand die je daarvoor het recht geeft.
« Laatst bewerkt op: december 17, 2005, 09:21:38 pm door Roodkapje »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: december 17, 2005, 09:44:18 pm »

quote:

farao schreef op 17 december 2005 om 21:01:

Je moet de kerk niet de schuld geven, omdat mensen de verkeerde kant
op gaan. Want de kerk waarschuwt er wel voor, maar als een mens niet wil
luisteren dan kun je wel waarschuwen totdat je een ons weegt, maar dat zet
geen zoden aan de dijk.

Bij Harry Potter zoek ik niks want daar is geen magie of occults te vinden.

En verder sluit ik mij bij Roodkaje aan, zij heeft goed verwoord hoe het is.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: december 18, 2005, 12:20:18 am »

quote:

Roodkapje schreef op 17 december 2005 om 21:20:

Waarom? Ik heb dat ook jaren gedaan, en ook jaren 'gezeik' van christenen aan moeten horen, maar denk je echt dat dat die mensen iets uitmaakt. Je bekeert geen mensen met woorden. Tuurlijk weten die mensen wel dat het occult is, ze zijn niet achterlijk. Ze vinden het juist dáárom spannend.
 Christenen schijnen vaak te denken dat niet-christenen van die domme schapen zijn die niks van het 'hogere' weten. Het probleem is niet dat ze dat niet weten, maar dat ze het niks kan schelen. Mij kon het ook niks schelen. Alleen God zelf kan het ze duidelijk maken, als Hij ze heeft uitverkoren om een openbaring te ontvangen. Het enige wat je als christen moet doen is het geloof vóórleven.
En wat betreft mensen van de kerk: die zijn nog minder achterlijk dan niet-christenen. Als ze nadrukkelijk dit soort dingen gaan doen, geeft dat één ding aan: ze hebben een dood geloof, zijn naam-christen (geen christen) wat mij betreft. Zie dan bovenstaand verhaal.
Wat bedoel je nu eigenlijk? Dat we nietchristenen als dom en achterlijk bekijken? Ik weet ook wel dat ze waarschijnlijk niet willen luisteren. Maar juist omdat er ook mensen zijn die niet in de gaten hebben dat ze met hogere machten bezig zijn - of ze vinden dat het geen kwaad kan, is het toch goed. Het ontslaat mij niet van de verantwoordelijkheid.

Je kunt zeggen dat we moeten voorleven, maar de woorden die je gebruikt zijn ook nog wel belangrijk al zou je er geen mensen mee bekeren. En dan zou ik het woord achterlijk niet willen gebruiken.
Verder kun je voorleven, maar op een gegevn moment zul je toch wel woorden moeten gaan gebruiken. :)
En als bv mijn buurman glaasje draait, is het natuurlijk een voorbeeld voor hem dat ik dat niet doe. Maar hij weet dan nog niet waarom.

Hoe moet je dan de werken der duisternis ontmaskeren volgens jou zoals in die tekst uit Ef 5? als je maar moet afwachten wat God gaat doen? (Dat lijkt dan een tegenstelling te zijn terwijl dat natuurlijk niet hoeft.) Je hoeft niet te waarschuwen ergens tegen want God kan het Zelf wel af?
God kan ingrijpen bij iemand maar bij een hype zoals wicca en HP, is het toch niet vreemd dat er wel gewaarschuwd wordt. Ook een niet-christen kan aan het denken gezet worden door waarschuweingen waardoor God weer verder kan werken aan dat hart.

quote:

Omdat het maar een verhaal is, en geen realiteit. Als christen kun je best fictie lezen. Ik lees Tolkien toch ook? Waarom Potter dan niet? Ikzelf ben door bovenstaande ervaring wat gevoelig voor 'duistere verhalen' en hou er daardoor waarschijnlijk niet van. Maar ik vind niet dat je als christenen anderen de maat moet nemen, door jouw moraal, jouw mening dwingend op te willen leggen. Er is niemand die je daarvoor het recht geeft.

Ik denk niet dat het zo is, waarschuwen voor iets is wat anders dan een ander iets gaan verbieden. Dat is aan de persoon zelf, en de maat nemen is dacht ik dan ook niet aan de orde.
Wel mag ik mijn mening geven dat Potter van een andere orde is dan Tolkien, en zeker Lewis is een heel andere benadering avn goed en kwaad. Maar daar is al genoeg over gezegd in dit topic.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2005, 07:24:56 pm door Priscilla en Aquila »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: december 18, 2005, 01:00:49 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 december 2005 om 00:20:

[...]

Wat bedoel je nu eigenlijk? Dat we nietchristenen als dom en achterlijk bekijken? Ik weet ook wel dat ze waarschijnlijk niet willen luisteren. Maar juist omdat er ook mensen zijn die niet in de gaten hebben dat ze met hogere machten bezig zijn - of ze vinden dat het geen kwaad kan, is het toch goed. Het ontslaat mij niet van de verantwoordelijkheid.
Die mensen hebben het wel in de gaten, en jij hebt als christen alleen maar een verantwoordelijkheid naar andere christenen. Je bent niet verantwoordelijk voor het feit dat niet-christenen niet christelijk zijn.

quote:

Je kunt zeggen dat we moeten voorleven, maar de woorden die je gebruikt zijn ook nog wel belangrijk al zou je er geen mensen mee bekeren. En dan zou ik het woord achterlijk niet willen gebruiken.
Verder kun je voorleven, maar op een gegevn moment zul je toch wel woorden moeten gaan gebruiken. :)
En als bv mijn buurman glaasje draait, is het natuurlijk een voorbeeld voor hem dat ik dat niet doe. Maar hij weet dan nog niet waarom.

Hij weet best waarom. Zoals ik zei: hij is niet achterlijk. Iedereen die niet christelijk is weet waarom christenen dat niet doen: omdat ze christen zijn. Duh.

quote:

Hoe moet je dan de werken der duisternis ontmaskeren volgens jou zoals in die tekst uit Ef 5? als je maar moet afwachten wat God gaat doen? (Dat lijkt dan een tegenstelling te zijn terwijl dat natuurlijk niet hoeft.) Je hoeft niet te waarschuwen ergens tegen want God kan het Zelf wel af?
God kan ingrijpen bij iemand maar bij een hipe zoals wicca en HP, is het toch niet vreemd dat er wel gewaarschuwd wordt. Ook een niet-christen kan aan het denken gezet worden door waarschuweingen waardoor God weer verder kan werken aan dat hart.

Het is mij nog niet duidelijk waarom wij afgodendienaars moeten vertellen dat ze afgodendienaars zijn. Dat weten ze zelf ook heus wel.

quote:

Ik denk niet dat het zo is, waarschuwen voor iets is wat anders dan een ander iets gaan verbieden. Dat is aan de persoon zelf, en de maat nemen is dacht ik dan ook niet aan de orde.

Als jij mensen waarschuwt, dan betekent het toch dat jij het niet goed vindt? Dan bepaal jij toch voor die persoon wat goed en slecht is. Dat is toch jouw eigen norm bij iemand anders door de strot douwen die aan jouw norm geen boodschap heeft? Wat denk je daarmee te bereiken. Dat je weer een streepje erbij hebt bij God, dat je weer 'goed bezig bent geweest'? Een andere reden dan dat zou ik niet kunnen bedenken, aangezien wij niemand kunnen redden.

quote:

Wel mag ik mijn mening geven dat Potter van een andere orde is dan Tolkien, en zeker Lewis is een heel andere benadering avn goed en kwaad. Maar daar is al genoeg over gezegd in dit topic.
Je mag zeker je mening geven, ik vraag me alleen ernstig af waarop je die mening baseert, Op wat anderen zeggen? Of put je uit eigen ervaring: heb je Potter daadwerkelijk zelf gelezen? En heb je Tolkien zelf gelezen? Kun je mij dan uitleggen waar het verschil volgens jouw ervaring dan inzit, afgezien dat je van tevoren al wist dat Tolkien 'goed was, want christen' en Potter 'evil, want geen christen'?
« Laatst bewerkt op: december 18, 2005, 01:03:25 am door Roodkapje »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: december 18, 2005, 01:25:55 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 december 2005 om 00:20:

Hoe moet je dan de werken der duisternis ontmaskeren volgens jou zoals in die tekst uit Ef 5?

Precies zo als het er staat, en niet anders, ik kan maar niet begrijpen waarom jij het nodig vind om wat Paulus zei zo
om te draaien dat het op de wereld slaat.

Dus gewoon, net zo als met Ananias en Saffira in Handelingen 3
staat dat beschreven.

Paulus bracht het evangelie, van Jezus en die gekruisigd, en
God opende harten zodat het evangelie vreugdevol aanvaard werd.

quote:

Ook een niet-christen kan aan het denken gezet worden door waarschuweingen waardoor God weer verder kan werken aan dat hart.

Het gaat niet om waarschuwingen maar om het Evangelie, wat
moet een mens die gewaarschuwd word en je geeft het
Evangelie niet, en waarom mag God pas wat doen als de mens gewaarschuwd is??

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: december 18, 2005, 09:34:26 am »
Ik denk dat deze discussie weinig zin heeft, heeft discusseren uberhaupt zin kan je je wel gaan afvragen! Ik ben trouwens van mening dat de kerken echt te weinig aandacht geven aan het occulte, er wordt niet voor gewaarschuwd. De enige keer dat ik er voor gewaarschuwd ben is op mijn basisschool door mijn leraares. Ik ben haar daar erg dankbaar voor, wie weet had ik anders ooit eens glaasje gedraaid! Nu met al die alternatieve geneeswijzen en het oprukende neo-peganisme (wicca, witte magie, etc) is het balangrijk dat de kerk weer of eens gaat waarschuwen en deze dingen ook bij name noemt en er juist ook wat tegenover stelt! We moeten de kracht niet bij het occulte zoeken, maar juist bij God, Hij wil de Heilige Geest geven om ons uit te rusten! Het is toch erg dat er zoveel mensen uit de kerk wiccaan zijn. Zoals ik al vaak heb genoemd opzoek naar het bovennatuurlijke, niet te vinden in de kerk, maar wel daar buiten!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: december 18, 2005, 09:41:21 am »

quote:

farao schreef op 18 december 2005 om 09:34:
(...) De enige keer dat ik er voor gewaarschuwd ben is op mijn basisschool door mijn leraares. Ik ben haar daar erg dankbaar voor, wie weet had ik anders ooit eens glaasje gedraaid!
Hmmm... Klinkt alsof ik zou hebben gedacht 'Oh, interessant, spannend'. Ik was meer van het type 'Onderzoekt alles en behoudt het goede.' Wat dat betreft maar gelukkig dat er niemand in mijn omgeving was die zich met dergelijke dingen bezig hield.

quote:

.. Het is toch erg dat er zoveel mensen uit de kerk wiccaan zijn.
Da's nieuws voor mij... Zijn er meer die dit herkennen?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: december 18, 2005, 10:06:13 am »

quote:

elle schreef op 18 december 2005 om 09:41:

[...]

Hmmm... Klinkt alsof ik zou hebben gedacht 'Oh, interessant, spannend'. Ik was meer van het type 'Onderzoekt alles en behoudt het goede.' Wat dat betreft maar gelukkig dat er niemand in mijn omgeving was die zich met dergelijke dingen bezig hield.

[...]
Da's nieuws voor mij... Zijn er meer die dit herkennen?

Het waarschuwen ging ook gepaard met een aantal voorbeelden, die voorbeelden deden het hem natuurlijk ook! Ik denk niet dat je dan ook dacht joepie dat ga ik eens proberen.

Ik bedoel met de zin eigenlijk dat veel wiccaans vroeger christelijk zijn geweest! Niet helemaal duidelijk zo, maar ik had het al eens eerder gezegd met een aantal percentage's erbij.

fjord

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: december 18, 2005, 11:27:03 am »

quote:

desiree schreef op 09 december 2005 om 15:46:
Het is geen sprookje dat er heksen zijn.
Ik ken er een en dat is geen grapje.
Het is nog veel erger, ze is een nicht van mijn man .
Even heel duidelijk: iemand die satan aanbidt en die hem i.p.v. crusifix boven de bank heeft.
Iemand die dit ook rustig zegt en er trots op is met name op haar "krachten en machten".
Ik laat mijn kind echt niet bij haar hoor!
Dit is een realiteit en geen sprookje.
Ze is ook nog allergisch voor zonlicht, ze kan overdag niet naar buiten .
Haar ramen zijn altijd verduisterd.

Natuurlijk probeer ik haar van Jezus te vertellen , maar zij begint te gillen als zij de naam Jezus hoort en vraagt mij telkens Zijn Naam niet te gebruiken.
Zij hoopt genezing te vinden van satan.

Tijd voor de brandstapel of op z'n minst voor een  boekverbranding? :P
Lieve mensen, wat wordt hier door sommige overspannen gereageerd op een hype waar kinderen heerlijk hun fantasie in uitleven.
Goed, ik snap wel dat er associaties worden gemaakt met duistere krachten waar je je kind nooit in werkelijkheid aan bloot zou willen stellen. Ik begrijp ook wel, dat als je in zulke krachten gelooft, dat je met wat meer zorg naar zo'n boek kijkt, maar toch....

Wat me vooral opvalt is hoe fel op deze potter boeken wordt gereageerd, terwijl ik zo weinig hoor over de stroom van geweldadige rotzooi die via de meer moderne communicatiemedia over onze kinderen wordt uitgestrooid. IK weet het het, dit draadje gaat over Potter en niet over moord-en-geweld speelgoed. Waarschijnlijk en hopelijk zijn daar ook draadjes over, die ik niet gezien heb. Maar ik wilde dit toch even kwijt.
fjord

fjord

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: december 18, 2005, 11:39:47 am »

quote:

farao schreef op 18 december 2005 om 10:06:
[...]

Ik bedoel met de zin eigenlijk dat veel wiccaans vroeger christelijk zijn geweest! Niet helemaal duidelijk zo, maar ik had het al eens eerder gezegd met een aantal percentage's erbij.
Dat is niet zo vreemd. In een samenleving waar het individu meer en meer gevraagd wordt om voor zichzelf na te denken en zijn eigen weg te vinden zie je dat de cohesie van de groep vermindert. Zo ook bij de kerkgenootschappen. Voor mensen die oog hebben voor het wonderbaarlijke van ons bestaan kan wicca dan een aanlokkelijke weg worden.
fjord

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: december 18, 2005, 11:54:02 am »

quote:

Roodkapje schreef op 18 december 2005 om 01:00:

Als jij mensen waarschuwt, dan betekent het toch dat jij het niet goed vindt? Dan bepaal jij toch voor die persoon wat goed en slecht is. Dat is toch jouw eigen norm bij iemand anders door de strot douwen die aan jouw norm geen boodschap heeft? Wat denk je daarmee te bereiken. Dat je weer een streepje erbij hebt bij God, dat je weer 'goed bezig bent geweest'? Een andere reden dan dat zou ik niet kunnen bedenken, aangezien wij niemand kunnen redden.

Kortom: stoppen maar met evangeliseren en mensen over het Evangelie vertellen!
Lijkt me niet heel bijbels.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: december 18, 2005, 12:34:14 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 18 december 2005 om 11:54:

[...]

Kortom: stoppen maar met evangeliseren en mensen over het Evangelie vertellen!
Lijkt me niet heel bijbels.

Nee, maar men moet rekening houden dat christen van mening kunnen verschillen op verschillende terreinen. De één heeft geen moeite met harry potter de ander wel. Accepteer dit soort dingen.

Off topic. Dit bericht is geschreven door Santaarnpaal (Pleun was vergeten uit te loggen toen hij gisteren achter mijn pc zat)
« Laatst bewerkt op: december 18, 2005, 12:33:37 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: december 18, 2005, 01:46:01 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 18 december 2005 om 01:00:
[...]

Die mensen hebben het wel in de gaten, en jij hebt als christen alleen maar een verantwoordelijkheid naar andere christenen. Je bent niet verantwoordelijk voor het feit dat niet-christenen niet christelijk zijn.

Zijn we gelijk van al die ongelovigen af bij wijze van spreken. We zien ze pas weer staan als Ze tot geloof zijn gekomen., :?

quote:

Hij weet best waarom. Zoals ik zei: hij is niet achterlijk. Iedereen die niet christelijk is weet waarom christenen dat niet doen: omdat ze christen zijn.
Heeft niet zoveel zin om verder hierop door te gaan denk ik. Als hij weet dat ik christen ben en het daarom niet doe, zal hij nog niet de reden inhoudelijk weten. Waarom verbiedt God het. Uitleg is toch altijd wel goed, het gaat om de inhoud van het gebod en niet alleen om het 'gebod'dat het niet zou mogen.

quote:

Duh.

Ja en? Moet ik hier ook één of andere term neerzetten die iets aangeeft over een ander die iets niet wil snappen ofzo? M.a.w. die opmerking is hier off-topic.

quote:

Het is mij nog niet duidelijk waarom wij afgodendienaars moeten vertellen dat ze afgodendienaars zijn. Dat weten ze zelf ook heus wel.

Als de 'god dezer eeuw ze met blindheid heeft geslagen' (ik houd van de bijbelse benadering :P ) zullen ze toch wel zo blind zijn dat ze dat soms niet zien. En is het misschien zo dat God ons gebruikt om als het over deze dingen te gaan, te getuigen dat er iemand is die groter is dan de wereld waar zij zich mee bezig houden.

Wat vind je dan van deze gebeurtenis?

Hand 16
16 En het geschiedde, toen wij naar de gebedsplaats gingen, dat een zekere slavin, die een waarzeggende geest had, ons tegenkwam, welke aan haar eigenaars met waarzeggen veel voordeel aanbracht. 17 Deze liep Paulus en ons achterna, luid roepende: Deze mensen zijn dienstknechten van de allerhoogste God, die u de weg tot behoudenis boodschappen.

Wij zouden mischien zeggen: laat maar gaan, zij zegt ware dingen. Maar Paulus bestraft de geest.
Dit is een voorbeeld waarmee ik niet bedoel dat we elke geest direct moeten bestraffen (dit is aan de apostelen wat mij betreft op deze manier) maar hij gaat er niet aan voorbij en laat zien dat het verkeerd is wat die vrouw doet - en hier was die vrouw in de ban van een verkeerde geest.
Als het op je weg komt moet je er wel iets mee doen - al is het alleen bidden.

quote:

Als jij mensen waarschuwt, dan betekent het toch dat jij het niet goed vindt? Dan bepaal jij toch voor die persoon wat goed en slecht is. Dat is toch jouw eigen norm bij iemand anders door de strot douwen die aan jouw norm geen boodschap heeft?
Mijn normen doen niet ter zake. Het gaat erom dat we verantwoordelijk zijn in deze wereld om Gods woord uit te dragen. En als het toevallig aan de orde komt ook te kunnen vertellen dat bepaalde dingen in de ogen van God verboden terrein zijn, dat het dingen zijn waar we ons niet mee mogen bezighouden. Wij als christenen - maar als je dat uitlegt kan God het besef bij een ander doen rijpen dat hij dan wel met iets verkeerds bezig is.

quote:

Wat denk je daarmee te bereiken. Dat je weer een streepje erbij hebt bij God, dat je weer 'goed bezig bent geweest'? Een andere reden dan dat zou ik niet kunnen bedenken, aangezien wij niemand kunnen redden.

Waarschuwen is hoogmoed? En ieder kan luisterennof niet, dat heeft niets met door de strot duwen te maken. Jij zegt toch ook dat je het niet met me eens bent?

Altijd als je een ander op iets wijst, zoals jij nu ook doet bij mij geef je daar bij toch in zekere zin automatisch aan, dat het niet zo goed is wat die persoon doet. Was het wel goed hoef je niets te zeggen.

Maar ik begrijp dat je jouw mening ook beter vindt dan die van mij. En dit duw je mij nu door de strot.
Even zo geformuleerd om aan te geven dat die redernatie niet klopt.

quote:

Je mag zeker je mening geven, ik vraag me alleen ernstig af waarop je die mening baseert, Op wat anderen zeggen? Of put je uit eigen ervaring: heb je Potter daadwerkelijk zelf gelezen? En heb je Tolkien zelf gelezen? Kun je mij dan uitleggen waar het verschil volgens jouw ervaring dan inzit, afgezien dat je van tevoren al wist dat Tolkien 'goed was, want christen' en Potter 'evil, want geen christen'?

Dat is niet het criterium. Ik denk dat Tolkien niet eens vanuit zichzelf de zgn christelijke symboliek erin heeft gelegd. Dat willen anderen graag zien. Hij heeft een fantasieverhaal geschreven. Maar het is meer mystiek dan Lewis. Voor mijn idee zit het er tussenin.,
Verder zijn er zat boeken van niet-christenen die je best kunt lezen. Maar dit onderwerp van het occulte, kun je denk ik als je het zo realistisch beschrijft, als JK Rowling doet niet vrijblijvend behandelen. Ze laat het goede door middel van de zelfde trucjes werken, als het kwade, zodat je dan een verkeerde onderverdeling maakt, en je bezighoudt met het kwade, zelfs al lijkt het goed.
Zie andere posts in dit topic. Die ga ik niet allemaal herhalen. :)
« Laatst bewerkt op: december 18, 2005, 02:13:56 pm door Priscilla en Aquila »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: december 18, 2005, 02:15:20 pm »
Ik mag uit jouw post concluderen dat je een mening weergeeft over een boek dat je zelf niet eens gelezen hebt? :?

Over het voorval van de slavin uit handelingen: dat heeft NIETS, maar dan ook NIETS met Harry Potter te maken. Dat is hier off-topic. :)

Je post laat wel mooi het verschil tussen onze bijbelvisies zien. :) Ik lees het geheel en geef daar mijn mening over, jij leest losse stukjes en geeft een reactie op de losse stukjes, die als geheel iets anders zeggen dan wanneer je het fragmenteert.

Mooie citaat uit de Gestaltpsychologie: "Het geheel is meer dan de som der delen". :)
« Laatst bewerkt op: december 18, 2005, 04:49:06 pm door Roodkapje »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: december 18, 2005, 02:18:29 pm »
Omdat ik de HP-boeken niet heb gelezen, heb ik me niet zo in deze discussie gemengd. Ik heb wel eens (ongewild) een stukje van een videoband ervan gezien. Alles wat ik erover gehoord heb en het stukje dat ik gezien heb, maken dat ik deze boeken helemaal niet ga lezen. Wat heb ik eraan? Ik heb nog genoeg opbouwende lectuur op mijn verlanglijstje staan. En natuurlijk is iedereen vrij om te lezen wat hij wil vanuit menselijk oogpunt gezien.

Als het gaat om iemand te waarschuwen, wil ik zeggen dat je zoiets alleen maar moet doen uit bewogenheid voor die ander. Juist het waarschuwen vanuit "ik weet het beter" heeft een averechts effect. Maar dat betekent nog niet dat er niet gewaarschuwd moet worden! Ik heb even in de concordantie gekeken en ik zie zo al 12 teksten waarin er gewaarschuwd wordt. Het is een bijbelse opdracht.

Ook Jona moest naar een heidense stad om te waarschuwen. En het voorbeeld van Ezechiël
dat hier al eerder door P&A geciteerd werd, is al helemaal duidelijk. We hebben zelfs een verantwoordelijkheid om dat te doen.

In de bijbel wordt in een ander verband over fijngevoeligheid (in de Nieuwe vertaling fijnzinnigheid) gesproken. Dat hebben we nodig! We mogen bidden om liefde en fijngevoeligheid en een instrument zijn in Gods hand.

quote:

Fil. 1:
9 En dit bid ik, dat uw liefde nog steeds meer overvloedig moge zijn in helder inzicht en alle fijngevoeligheid,  9 En ik bid dat uw liefde blijft groeien door inzicht en fijnzinnigheid,  
10 om te onderscheiden, waarop het aankomt. Dan zult gij rein en onberispelijk zijn tegen de dag van Christus,

quote:

Het juiste woord op de juiste tijd
is als een gouden appel op een zilveren schaal.  Spr. 25:11
« Laatst bewerkt op: december 18, 2005, 04:37:31 pm door Adinomis »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: december 18, 2005, 04:29:14 pm »
Farao, ik lees over je bezorgdheid, ik begrijp het wel, maar ik deel
je mening niet hierin.

Ik heb op internet gezocht over Harry Potter en het occulte hierin.
Veel sites ben ik tegengekomen en de meesten zijn toch wel van
evangelische gemeenten of forums die of evangelisch zijn of door
dat evangelische users die er posten.

Het is dan overal dezelfde trant van spreken die ik dan lees, er
worden dezelfde boeken aangehaald die moeten bewijzen
waarom Harry Potter occult is, de boeken komen ook allemaal
uit Amerika overgewaaid.

Amerika en Nederland zijn niet direct kwa cultuur met elkaar
te vergelijken, men is daar snel in het veroordelen van iemand en
even zo snel roept men "God Bless" uit over iedereen, gelovig of
ongelovig.

Kerkgeschiedenis
De voorouders, de meesten dan toch wel, komen uit Europa en
hebben zo Amerika bevolkt, deze mensen zijn merendeel
gevluchten uit Europa om hun geloof, of door de ”revivals”
die zich verspreiden van voornamelijk Engeland naar Amerika.

De Amish
Afstammelingen van de dopersen waardoor er de kerkstrijd in
Nederland was, en waarom Oldebarneveld  is onthoofd,
en waarmee de Dortse synode zoveel mee te stellen had.

De Menonieten, ook een doperse stroming, maar levend in o.a
Paraguay, deze en de Amish leven nog zo als in de tijd
van rond 1600, en hun diensten zijn nog in, en mengelmoes van
Duitse en Nederlandse woorden en wat Zwitsers.

De Plymouth brothers,
Hun naam hebben ze te danken aan het feit dat ze uit het engelse
Plymouth kwamen.
Ook deze stroming is er nog volop aanwezig, zij geloven in een 1000 jarig rijk en een geheime opname, deze stroming is ook in Nederland aanwezig, de meest bekende voorman ervan is Ouweneel.
 Boeken van Hal Lindsey, de Planeet die aarde heette, en andere boeken van hem zijn ook in het Nederlands uitgegeven, vind je ook het
1000 jarig rijk terug.
 De Laatse Bazuin van Tim LaHay, zijn ook uit het Amerikaans in het
Nederlands vertaalt en uitgegeven, deze boeken gebruiken het
boek Openbaring als een spoorboekje om het wereldeinde te
voorspellen.
Watchman Nee, een Chinese schrijver behoort ook tot deze stroming.
De oprichter van deze stroming, John Nelson Darby, heeft zelf
gebroken met de kerk van Engeland, de kerk toen in ±1820 was ook
een soepzooitje, kerk en staat was in Engeland ook nog niet gescheiden,
en nog steeds is het staatshoofd van Engeland, koningin Elisabeth is
 hoofd van de kerk, iets wat in Nederland niet zo is.
In Nederland heet deze stroming Vergadering van gelovigen, veel
hiervan zie je nu ook terug in de EO.

Verder zijn er de Methodisten, pres. Bush is daar lid van, deze stroming
komt voort uit een opwekkings beweging van 1738, in de kerk van
Engeland, 3 mannen waren leiding gevende figuren in deze beweging,
te weten John en Charles Wesley en George Whitefield, later ging
deze beweging ook naar Amerika onder leiding van Thomas Coke.
Een stroming die er aan verwant is zijn de Noorse broeders.
Ook in Nederland was zo'n opwekking, de Nijkerkse beroerselen.
Verder zijn er de Baptisten en de Pinksterbeweging, de Jesus People,
de Mormonen maar er zijn er nog veel en veel meer.

Al die scheuringen en verschillende stromingen, daar gaat het niet
om of men de bijbel leest maar hoe men de bijbel leest.

Dit is een heel klein stukje kerkgeschiedenis in vogelvlucht,
de reden van waarom ik dit alles opschrijf is, als je niet weet
wat de wortels van de christenen zijn, en waarvoor de kerk gestreden
heeft, het net lijkt of elke geloofsstroming het over hetzelfde heeft,
terwijl dat duidelijk niet het geval is.

Het verschil tussen gereformeerd en evangelisch is de doop, het
verbond, en hoe men zichzelf, als gemeente/kerk ziet als volk van God,
en de formulieren de dortse leerregels die gereformeerden hebben, waarvan de evangelischen zeggen " alleen de bijbel".

Jij ziet Harry Potter als gevaar, ik niet maar dat had je al begrepen,
ik geloof niet dat Harry Potter magische krachten heeft om kinder
hersentjes tot het occulte kan verleiden.
Net zo min geloof ik dat men door het lezen van dit of andere
sprookjes boeken verleid kan worden of zelfmoord gaat plegen
of een of andere psychische stoornis kan krijgen, of dit soort
films te gaan bekijken. Als dit wel zo zou zijn, dan is de mens
een willoos wezen, en dat lijkt mij niet te kloppen met de
werkelijkheid.

Ik geloof dat God alle Macht heeft in Hemel en op Aarde, dit houd
natuurlijk niet in dat de mens met de armen over elkaar blijft zitten
en nergens voor moet gaan waarschuwen of het anders allemaal
voor zoete koek moet gaan slikken, zeer zeker niet, maar of een
mens van waarschuwingen een christen word, daar heb ik nog geen
bewijzen van gezien, men word ook geen christen uit angst, maar
om de blijdschap en de vrede die het geeft.

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: december 18, 2005, 04:52:41 pm »
Maar waarom zou voor nederland niet hetzelfde gelden als voor amerika? Door verlichting etc (alles wat er aan vooraf ging) Is de hele middenwereld weggeredeneerd (het occulte etc) Dit wordt dan ook gezien als sprookje. Dat is natuurlijk een hele verandering geweest, dit zie je nu terug in nederland zelfs in de kerken. Er wordt geen aandacht aan geschonken omdat het occulte voor veel mensen niet meer bestaat, alleen maar het bovennatuurlijke (God en satan, het goede en het kwade). Hierdoor wordt al het occulte vaak weggeredeneerd, misschien het hele duidelijke en zichtbare niet zoals wicca, satanisme etc. Maar het is niet zo duidelijk waar geen scheiding is zoals boeken, films, tekenfilms, muziek etc. Hier wordt het vaak afgedaan als sprookje, het is maar een verhaal, een mythe etc etc. Terwijl het in het echt geen verhaal is, er zijn heksen, magie is normaal, kwaad en goed bestaat niet. We worden wel makkelijk in geleid door HP in zulke begrippen, daardoor kan het verlijdelijker zijn als je opeens echt heks kan worden... Je kan er namelijk veel goeds mee doen en je krijgt een zekere macht. Dit is iets wat nu realiteit in nederland is, het is niet iets wat weggeredeneerd kan worden. Ik geloof trouwens ook niet dat HP kinderen kan verleiden, dit kan alleen de satan, maar deze probeert wel allerlei openingen te vinden om mensen van Jezus weg te houden!

Dan nog iets over wat ik zei tussen goed en kwaad. Dit onderscheid zou niet worden gemaakt in HP. Het goed wordt met het kwade vermengt. De schrijver denkt hier natuurlijk anders over, die gaat niet van het kwade uit als tegengestelde van het goede. Denk aan jing en jang, het donkere is met het lichte vermengt om te zorgen dat het lichte beter uitkomt. Wat ik bedoel te zeggen dat er vanuit een hele andere gedachten gang geschreven wordt als dat de bijbel geschreven is. Een hele andere levensvisie. Je kan toch in deze gedachtengang ingeleid worden en het normaal gaan vinden, vooral kinderen zijn hier gevoelig voor. En dit kan zeker, denk maar eens hoe de filosofische gedachtengang van de verlichting en het griekse denken in ons denken zit. Zo zijn er nog veel meer dingen, wat je leert maak je je toch ook eigen en wordt op een gegeven moment normaal??