quote: P. Strootman schreef op 13 december 2005 om 19:05:[...]
Bedankt voor deze uitleg. Maar ik denk, dat de uitdrukkingen toch niet veel van elkaar verschillen. Er zal toch wel een onderling verband bestaan, anders had Petrus niet geschreven: 'Opdat de morgenster opga in uw harten'
Het is de bedeoling dat Jezus die de blinkende morgenster is, opgaat - gaat schijnen in ons hart.
quote: Vooral Openbaring 22.16 kan van zeer grote betekenis zijn, want hier noemt Jezus Zichzelf de BLINKENDE morgenster. Is Hij de enige mens tot nu toe, die dit bereikte?
U moet wel even goed lezen.

Als Jezus zegt dat Hij de blinkende morgenster IS, dat is dat wel wat anders dan dat er
in Zijn hart de morgenster zou zijn opgegaan.
Hij is de blinkende morgenster, en Hij zal dus moeten opgaan in ons hart.
quote: En.... is dat voor ieder mens bereikbaar? Toch vragen, die de moeite waard zijn om te overdenken!
Wie dat wil bereiken moet Hem aannemen als zijn/haar Verlosser.
Dan is Hij de belofte zoals aan de overwinnaars in de gemeente te Thyatira de morgenster wordt beloofd in deze tekst:
Op. 2
25 Maar wat gij hebt, houdt dat vast, totdat Ik gekomen ben.
26 En wie overwint en mijn werken tot het einde toe bewaart,
- hem zal Ik macht geven over de heidenen; 27
- en hij zal hen hoeden met een ijzeren staf, als aardewerk worden zij verbrijzeld, gelijk ook Ik van mijn Vader ontvangen heb, 28 en
- Ik zal hem de morgenster geven.
29 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.
Het is één van de beloften aan de gelovigen die overwinnen: de Here Jezus is dan ons deel. En hier betekent het in de context van de wederkomst
totdat ik gekomen ben, dat Hij voor de gelovige de Morgenster is - de morgenster komt op als het het donkerste moment van de nacht is.
Voor de gelovigen zal de Here Jezus terugkomen
als de Morgenster wil dus zeggen dat Hij voor ons gelovigen eerder komt dan voor de rest van de wereld. Die moet nog een eind verder door de nacht. Wij worden uit de nacht gered zeg maar.
De nacht loopt dan ten einde, maar zijn er al uit weggenomen. (vergel. 1 Tess 5)
Als alle oordelen over deze wereld voltrokken zijn, komt pas Jezus als de Zon der gerechtigheid - wordt Zijn Rijk van Recht en gerechtigheid opgericht.