Auteur Topic: Numeri 11.  (gelezen 2058 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Numeri 11.
« Gepost op: december 12, 2005, 07:58:25 pm »
Wij hebben net een stuk uit Numeri gelezen, en ik snap er niets van.

Samengevat:

1. Het volk klaagt over gebrek aan vlees.
2. God zegt: je ZAL vlees eten, tot het je neus uit komt.
3. God zendt een heleboel kwartels.
4. Het volk neemt een hapje
5. God slaat het volk met een grote plaag.

:?  :?  :?

Kijk, dat God boos wordt van het gemekker kan ik begrijpen.
Maar dat Hij dan zegt dat ze vlees zullen eten, 100.000 kilo vlees stuurt, en vervolgens de mensen begint te doden, dat snap ik niet.

Hoe zit dit?

Voor de duidelijkheid wilde ik er eerst even vanuit gaan dat dit verhaal historisch waar is, maar voor overdrachtelijke opvattingen sta ik ook open.
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #1 Gepost op: december 12, 2005, 08:00:18 pm »
De Bijbelgedeelten:

De HEER antwoordde Mozes: ‘Breng zeventig van de oudsten van Israël bijeen van wie je weet dat ze hun taak als opzichter van het volk goed vervullen, en laat hen naar de ontmoetingstent komen om zich daar bij je te voegen. 17 Ik zal neerdalen om daar met jou te spreken, en een deel van de geest die op jou rust zal ik op hen overdragen. Dan kunnen zij samen met jou de last van het volk dragen en hoef je dat niet langer alleen te doen. 18 En tegen het volk moet je zeggen: “Zorg ervoor dat u morgen rein bent, dan krijgt u vlees te eten. U hebt immers bij de HEER geklaagd dat u geen vlees hebt en dat u het in Egypte zo goed had? Welnu, de HEER zal u vlees geven – en vlees eten zult u! 19 Niet zomaar één dag, niet twee dagen, niet vijf of tien of twintig dagen, 20 maar een volle maand, tot het u de neus uit komt en u er misselijk van wordt. Want u hebt de HEER, die in uw midden is, geminacht door erover te klagen dat u uit Egypte bent weggegaan.”’ 21 Mozes zei: ‘Ik heb hier een volk van zeshonderdduizend mensen bij me, en u zegt dat u hun vlees zult geven en dat ze daar een volle maand van zullen eten? 22 Hoe zouden er ooit genoeg schapen, geiten en runderen voor hen kunnen worden geslacht? Zelfs als alle vissen van de zee gevangen werden, zouden ze daar niet genoeg aan hebben.’ 23 Maar de HEER antwoordde: ‘Schiet de macht van de HEER soms tekort? Je zult spoedig zien of ik mijn belofte nakom.’

Toen liet de HEER een wind opsteken, die vanaf de zee kwartels aanvoerde en ze boven het kamp liet neervallen. Ze lagen overal rond het kamp, tot op een afstand van een dagreis, in een laag van wel twee el dik. 32 Het volk raapte de kwartels op en was daar de hele dag en de hele nacht mee bezig, en ook de hele volgende dag. Niemand verzamelde minder dan tien ezelslasten. Ze legden ze overal rond het kamp te drogen. 33 Maar ze hadden het vlees nog niet fijngekauwd of de HEER ontstak in woede tegen het volk en bracht het een grote slag toe. 34 Die plaats kreeg de naam Kibrot-Hattaäwa, naar het onverzadigbare volk dat daar begraven werd.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #2 Gepost op: december 12, 2005, 08:02:48 pm »
Misschien heeft het er iets mee te maken dat het volk zich egoistisch op de overdaad vlees stortte, zonder daarbij er oog te voor hebben dat het van God kwam en Hem ervoor te danken..?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #3 Gepost op: december 12, 2005, 08:11:23 pm »
Dat kan natuurlijk... maar dat voelt wel een beetje "flauw" om aan een uitgehongerd volk een boel kwartelkluifjes te presenteren en dan boos worden als ze erin bijten.

Wat vinden jullie trouwens dat wij kunnen leren uit dit stukje?
Wij zaten ons te bedenken dat we misschien toch wat moeten oppassen met lukraak klagen en mopperen over vanalles en nog wat. Die neiging hebben we (vooral ik overigens) toch wel snel terwijl we natuurlijk eigenlijk niets te mekkeren hebben...

Zijnkind

• Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #4 Gepost op: december 12, 2005, 08:15:32 pm »
Er zijn meerdere voorvallen in dat hoofdstuk die allen hetzelfde effect hebben. De israelieten (deels aangewakkerd door de vreemdelingen onder hen volgens vers 4) minachten de Heer.

Allereerst door tegen Zijn vertegenwoordiger (Mozes) en daarmee tegen Hemzelf te klagen. Dat is in de eerste versen al genoeg om het zichtbare vuur van God op te laten laaien (van woede). De Israelieten worden daar bang van en na gebed van Mozes bedaard het vuur.

Ten tweede heeft God het volk al veel gegeven door ze midden in de woestijn een voedzaam en goed product te geven als manna. Een groot wonder. Maar nee, het volk gaat zelfs zover te zeggen dat het in egypte beter af was. Israel gedraagt zich als een super verwend kind en Gods reactie lijkt wel wat op die van een aardse vader. Jullie willen het vlees? Dan zul je je erin volvreten ook. Het venijn zit hem in dit vers

quote:

20 maar een volle maand, tot het u de neus uit komt en u er misselijk van wordt. Want u hebt de HEER, die in uw midden is, geminacht door erover te klagen dat u uit Egypte bent weggegaan.”
Mogelijk was de Heer nog steeds niet van plan om de Israelieten te doden in dit stadium. Maar het wordt nog erger. 2 vertegenwoordigers van de 70 die de Geest ontvangen zijn niet komen opdagen bij de tent. Zelfs degenen die God het meest nabij stonden laten het afweten. Maar God niet. Samen met de 68 in de tent krijgen ze de Geest en profeteren net zo hard mee als hen. Het volk ziet het maar doet er nog steeds niets mee.

En dan...het grote wonder. Zelfs Mozes geloofde er niet in dat het kon. Het volk ziet de vogels in grote getale komen. Maar denk je dat ze onder de indruk zijn van Gods macht en op hun knieen vallen om vergeving te vragen? Nee hoor, inhalig grijpen ze wat ze kunnen. Twee dagen en een nacht lang.  Ze doen alsof ze hun goed recht hebben gekregen en ook dat straalt een enorme minachting naar de gever uit.

Het is eigenlijk een groot wonder dat God nog zo lang wacht met ingrijpen maar hier is dus het punt bereikt.
« Laatst bewerkt op: december 12, 2005, 08:19:03 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #5 Gepost op: december 12, 2005, 08:20:48 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 12 december 2005 om 20:11:
Wat vinden jullie trouwens dat wij kunnen leren uit dit stukje?
Wij zaten ons te bedenken dat we misschien toch wat moeten oppassen met lukraak klagen en mopperen over vanalles en nog wat. Die neiging hebben we (vooral ik overigens) toch wel snel terwijl we natuurlijk eigenlijk niets te mekkeren hebben...
Dat...en geef God de eer. Dat zijn de te leren lessen lijkt me.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #6 Gepost op: december 12, 2005, 08:40:15 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 12 december 2005 om 20:15:
En dan...het grote wonder. Zelfs Mozes geloofde er niet in dat het kon. Het volk ziet de vogels in grote getale komen. Maar denk je dat ze onder de indruk zijn van Gods macht en op hun knieen vallen om vergeving te vragen? Nee hoor, inhalig grijpen ze wat ze kunnen. Twee dagen en een nacht lang.  Ze doen alsof ze hun goed recht hebben gekregen en ook dat straalt een enorme minachting naar de gever uit.

Dit bedoelde ik dus ook een beetje...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #7 Gepost op: december 12, 2005, 08:44:52 pm »
Tja het klinkt eigenlijk best logisch...

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #8 Gepost op: december 12, 2005, 10:02:55 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 12 december 2005 om 20:15:En dan...het grote wonder. Zelfs Mozes geloofde er niet in dat het kon. Het volk ziet de vogels in grote getale komen. Maar denk je dat ze onder de indruk zijn van Gods macht en op hun knieen vallen om vergeving te vragen? Nee hoor, inhalig grijpen ze wat ze kunnen. Twee dagen en een nacht lang.  Ze doen alsof ze hun goed recht hebben gekregen en ook dat straalt een enorme minachting naar de gever uit.

Het is niet eens gewoon inhalig. Het is zonder enig vertrouwen in God. Er was een maand lang vlees beloofd. Wat de joden hier denken is: pakken wat er te pakken is, want wat nu als het géén maand duurt, maar alleen deze ene dag. Het is gewoon een kwestie van God niet willen vertrouwen. Ze gaan hamsteren, terwijl ze dat vlees echt niet een maand lang goed kunnen houden. Ze proberen dus zelf de boel te regelen, terwijl God ze nu juist beloofd had dat ze zich er een maand lang geen zorgen om hoefden te maken, net als met de mana. Dat daalt (vers 9) elke nacht weer neer. Dat spul mochten ze ook niet gaan hamsteren, omdat ze erop moesten vertrouwen dat God het iedere keer gaf, en niet eenmalig.

Adinomis

• Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #9 Gepost op: december 12, 2005, 11:23:07 pm »

quote:

Nunc schreef op 12 december 2005 om 22:02:

[...]

Het is niet eens gewoon inhalig. Het is zonder enig vertrouwen in God. Er was een maand lang vlees beloofd. Wat de joden hier denken is: pakken wat er te pakken is, want wat nu als het géén maand duurt, maar alleen deze ene dag. Het is gewoon een kwestie van God niet willen vertrouwen. Ze gaan hamsteren, terwijl ze dat vlees echt niet een maand lang goed kunnen houden. Ze proberen dus zelf de boel te regelen, terwijl God ze nu juist beloofd had dat ze zich er een maand lang geen zorgen om hoefden te maken, net als met de mana. Dat daalt (vers 9) elke nacht weer neer. Dat spul mochten ze ook niet gaan hamsteren, omdat ze erop moesten vertrouwen dat God het iedere keer gaf, en niet eenmalig.
Toen het volk in Egypte was hoorde God het zuchten en klagen en kwam te hulp. Nu ze in de woestijn zijn zeggen ze ijskoud: "in Egypte was het goed!" Dat maakte God boos. Het was inderdaad het gebrek aan vertrouwen. We kunnen er van leren niet op de omstandigheden te letten, maar op God te vertrouwen. Ik denk dat we allemaal heel veel hiervan kunnen leren. We zijn allemaal geneigd op onszelf en op allerlei voorzieningen te vertrouwen, maar we moeten sterven aan ons eigen ik. Dan kan God iets in ons uitwerken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #10 Gepost op: december 13, 2005, 12:04:58 am »

quote:

Bumblebee schreef op 12 december 2005 om 19:58:
Wij hebben net een stuk uit Numeri gelezen, en ik snap er niets van.
Ik heb vast overlappingen met de anderen die al hebben gereageerd, maar ik volg even je vijf punten. :)

quote:

1. Het volk klaagt over gebrek aan vlees.

Het volk klaagt, maar het begint met

vers 4a:
 Het samenraapsel nu, dat zich onder hen bevond, werd met gulzig begeren vervuld;

Dit zijn waarschijnlijk een soort 'afvalligen'-o.id. en die begonnen met mopperen. Dit voorbeeld volgend begon het volk ook te mopperen. Je zou dus zeggen als je dit leest dat het samenraapsel niet tot het echte volk Israel behoorde:

vers 4b:
 ook de Israëlieten begonnen weer te jammeren en zeiden: Wie geeft ons vlees te eten?

NT-toepassing kun je zien in dit gedeelte:

Hand 20:
28 Ziet dan toe op uzelf en op de gehele kudde, waarover de heilige Geest u tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden, die Hij Zich door het bloed van zijn Eigene verworven heeft. 29 Zelf weet ik, dat na mijn heengaan grimmige wolven bij u zullen binnenkomen, die de kudde niet zullen sparen; 30 en uit uw eigen midden zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken.

Ze klagen over gebrek aan vlees. Je leest echter ook dat vlees en wat ze verder nog opnoemen, en wat ze missen, hoort bij wat ze in Egypte te eten hadden.
De slavernij etc hebben ze het nieteens over. Daar zijn ze van verlost - en dat is natuurlijk goed en prettig voor hen, maar wat zonde dat ze al die overvloed aan eten moeten missen de vleespotten van Egypte. En dat is toch een slag in het gezicht van God.
Verder was Gods voedsel voor hen in de woestijn het manna:

Vers 6
 Maar nu drogen wij uit, er is in het geheel niets, wij krijgen alleen dit man te zien. 7 Het man nu leek op korianderzaad en het zag er uit als balsemhars;

Het staat ook genoemd in bv Neh 9,15

Brood uit de hemel hebt Gij hun gegeven voor hun honger, en water voor hen uit een rots doen komen voor hun dorst. en in de Psalmen.

Maar ook hier is er is een diepere betekenis die je ook uit het NT kan halen.
Bv:

Johannes 6
 31 Onze vaderen hebben het manna in de woestijn gegeten, zoals geschreven is: Brood uit de hemel gaf Hij hun te eten.
32 Jezus zeide dan tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, niet Mozes heeft u het brood uit de hemel gegeven, maar mijn Vader geeft u het ware brood uit de hemel; 33 want dát is het brood Gods, dat uit de hemel nederdaalt en aan de wereld het leven geeft. 34 Zij zeiden dan tot Hem: Here, geef ons altijd dit brood. 35 Jezus zeide tot hen: Ik ben het brood des levens; wie tot Mij komt, zal nimmermeer hongeren en wie in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

Ook wordt deze verbinding gelegd in het NT waar Israel ons ten voorbeeld wordt gesteld waarvan:

1 Kor. 10
 3 allen hetzelfde geestelijke voedsel aten, 4 en allen dezelfde geestelijke drank dronken, want zij dronken uit een geestelijke rots, welke met hen medeging, en die rots was de Christus. 5 En toch heeft God in het merendeel van hen geen welgevallen gehad, want zij werden neergeveld in de woestijn.

Vers 5 geeft dan aan dat Hij in de meesten van hen geen welgevallen had. Bv -al staat dat er net niet bij: dat ze Gods voedsel voor hen, het geestelijke voedsel in wezen Christus, weigerden en zich met het eten en de behoeften van Egypte wilden vullen.

Egypte staat wel voor de wereld waar we uit verlost zijn als gelovigen - we zijn door de Rode zee gegaan - de scheiding door de doop (hoe je die dan ook verder invult :) ) en nu zijn we op reis in de woestijn tot we aan het einde daarvan het beloofde land verkrijgen.
En wat zeggen de mensen nu: we willen geen geestelijk voedsel wat God ons geeft op onze reis (voedt het leven wat je hebt gekregen van/door de Heilige Geest) maar we willen ons vlees koesteren en voeden. Terwijl we nu juist in het NT worden opgeroepen: het vlees met zijn misleidende begeerten te doden.
Want dat vlees hoort bij het leven wat we hadden toen we nog zonder God leefden.

quote:

2. God zegt: je ZAL vlees eten, tot het je neus uit komt.
Ik denk dat hiermee bedoeld wordt dat ze na een maand kwartels er ook meer dan genoeg van zouden hebben. (En zouden ze gaan mopperen waarom ze geen ander vlees kregen bv)

quote:

3. God zendt een heleboel kwartels.
Hij geeft hen wat ze wilden

quote:

4. Het volk neemt een hapje
En wel iets meer. Vergelijk het manna - daar mochten ze per dag een vastegestelde hoeveelheid van verzamelen. En hier gaan ze te keer of ze alles in één keer willen opeten - en pas op anders krijgen we niet genoeg. etc. Terwijl het dertig dagen zou komen. Geen vertrouwen  dus.

quote:

5. God slaat het volk met een grote plaag.

Hierover staat ook wat in de Psalmen.
Vanwege de verwijzingen quote ik even de Statenvertaling:

Psalm 106
 13 Doch spoedig vergaten zij zijn daden
en wachtten niet op zijn raad;
[106:14] Ex 16:3. Num 11:4,6,33. Ps 78:18. 1 Kor 10:6.
Maar zij werden bevangen met lust in de woestijn, en zij verzochten God in de wildernis.
15 Toen gaf Hij hun hun begeerte; maar Hij
[106:15] Num 11:20,33. Ps 78:30,31. Jes 10:16.
zond aan hun zielen een magerheid.

Hij gaf hen het vlees wat ze verlangden, maar hierdoor was er geen geestelijke groei (overdrachtelijk gesproken) maar bleven ze mager (NBG: henzelf deed Hij wegteren)

Uiteindelijk is dat dus de doodssteek voor je 'leven met God'

Vergl
Rom 8,6
Want de gezindheid van het vlees is de dood,

en dat is het beeld van het oordeel dat God een plaag zend en hen doodt. Neervelt in de woestijn. (vergl. 1 Kor. 10)

quote:

Voor de duidelijkheid wilde ik er eerst even vanuit gaan dat dit verhaal historisch waar is, maar voor overdrachtelijke opvattingen sta ik ook open.

Ik heb er een paar genoemd. :)
« Laatst bewerkt op: december 13, 2005, 12:14:17 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #11 Gepost op: december 13, 2005, 10:18:35 am »
Wow Prisc!
De letterlijke én de overdrachtelijke interpretatie, en dat in het licht van de gehele Bijbel, dank je wel!

En de rest ook bedankt, trouwens  :)

Nog dit: ik vind het op zich wel een begrijpelijke vergissing van het volk, dat als er over een afstand van een dagreis alle kanten op kwartels liggen, dat je dan denkt dat dat de voorraad voor een maand is. Bovendien was er geen vastgestelde hoeveelheid die ze mochten rapen, zoals bij het manna.

Tenminste, er staat volgens mij niet dat de kwartels dertig dagen zouden vallen, alleen dat ze 30 dagen lang vlees zouden eten. Ik zou ook kunnen denken: hm, die kwartels, en dan 30 dagen niets want dit is ruim voldoende voor een maand.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #12 Gepost op: december 13, 2005, 10:39:03 am »
Hmm als je dood vlees in de woestijn laat liggen, is dat meestal binnen een dag bedorven.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #13 Gepost op: december 13, 2005, 10:43:19 am »
Maar ze waren het aan het drogen.

edit:ik besef dat het een beetje geneuzel wordt nu, hoor
« Laatst bewerkt op: december 13, 2005, 10:43:56 am door Bumblebee »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #14 Gepost op: december 13, 2005, 10:53:09 am »

quote:

Bumblebee schreef op 13 december 2005 om 10:18:
Wow Prisc!
De letterlijke én de overdrachtelijke interpretatie, en dat in het licht van de gehele Bijbel, dank je wel!

En de rest ook bedankt, trouwens  :)

Nog dit: ik vind het op zich wel een begrijpelijke vergissing van het volk, dat als er over een afstand van een dagreis alle kanten op kwartels liggen, dat je dan denkt dat dat de voorraad voor een maand is. Bovendien was er geen vastgestelde hoeveelheid die ze mochten rapen, zoals bij het manna.

Tenminste, er staat volgens mij niet dat de kwartels dertig dagen zouden vallen, alleen dat ze 30 dagen lang vlees zouden eten. Ik zou ook kunnen denken: hm, die kwartels, en dan 30 dagen niets want dit is ruim voldoende voor een maand.

Punt is en blijft dat ze zich er als een gek opstortten en er niet bij stilstaan en nadenken van Wie al dat vlees ineens kwam.
Alsof als zo'n overvloed je ten deel valt het een soort 'recht' is, waarvan het 'de normaalste zaak vd wereld' is dat je dat ten deel valt.
Die kortzichtige houding herken ik helaas maar al te goed in de wereld om me heen en misschien ook wel uit m'n eigen leven...  8)7  |:(
Niet eventjes verder kijken dan je neus lang is en de context van het gebeuren overzien.
« Laatst bewerkt op: december 13, 2005, 10:55:48 am door Mezzamorpheus »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #15 Gepost op: december 13, 2005, 10:56:40 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 13 december 2005 om 10:53:
Punt is en blijft dat ze zich er als een gek opstortten en er niet bij stilstaan en nadenken van Wie al dat vlees ineens kwam.

Weet ik, weet ik! Je hebt ook helemaal gelijk!
Maar ik kan 't me zo goed voorstellen... (houdt wrsch. alleen maar in dat ik zelf minimaal zo zondig ben)

Als je een hongerig kind hebt en je geeft het een boterham, dan stort het zich erop. Als ouder is het dan toch al fijn om te zien hoe blij het kind met de boterham is, alleen door de gulzigheid waarmee het op het eten aanvalt? Dan ga je toch niet boos worden omdat het niet eerst "dank je wel mama" zegt?

Ik wéét dat jullie gelijk hebben, maar ik kan het gevoel van, o wat is dit kinderachtig, niet van me afzetten   :/
« Laatst bewerkt op: december 13, 2005, 10:58:32 am door Bumblebee »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #16 Gepost op: december 13, 2005, 11:32:47 am »
BBB, de Israelieten waren niet hongerig, want ze kregen te eten. Ze waren alleen ontevreden dat het geen lekker vlees was. Het was een luxe-probleem, want er werd al voor hen gezorgd. Nu werd er ineens nog beter voor hen gezord, en dan reageren ze ondankbaar.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Numeri 11.
« Reactie #17 Gepost op: december 13, 2005, 01:38:01 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 13 december 2005 om 10:56:
[...]

Weet ik, weet ik! Je hebt ook helemaal gelijk!
Maar ik kan 't me zo goed voorstellen... (houdt wrsch. alleen maar in dat ik zelf minimaal zo zondig ben)

Als je een hongerig kind hebt en je geeft het een boterham, dan stort het zich erop. Als ouder is het dan toch al fijn om te zien hoe blij het kind met de boterham is, alleen door de gulzigheid waarmee het op het eten aanvalt? Dan ga je toch niet boos worden omdat het niet eerst "dank je wel mama" zegt?

Ik wéét dat jullie gelijk hebben, maar ik kan het gevoel van, o wat is dit kinderachtig, niet van me afzetten   :/

Ken je dit nummer van Keith Green? Geeft precies dit onderwerp weer.
Als je het zou luisteren - hoor je de kudde blaten etc.
Ik weet alleen niet hoe je dat zou kunnen linken hiernaar toe. Dus dan maar alleen de tekst enigszins toegepast op hoe wij zouden reageren.....

SO YOU WANNA GO BACK TO EGYPT.....

So you wanna go back to Egypt,
where it’s warm and secure.
Are you sorry you bought the one way ticket
when you thought you were sure?

You wanted to live in the land of promise,
but now it’s getting so hard.
Are you sorry you’re out here in the desert,
instead of your own backyard?

-------Eating leeks and onions by the nile.
------ Ooh what breath, but dining out in style.
-------Ooh, my life’s on the skids, give me the pyramids.

Well there’s nothing to do but travel,
and we sure travel a lot.
Cause it’s hard to keep your feet from moving
when the sand gets so hot.

And in the morning it’s manna hotcakes.
We snack on manna all day.
And they sure had a winner last night for dinner,
Flaming manna soufflé.

----------Well we once complained for something new to munch.
----------The ground opened up and had some of us for lunch.
----------Ooh, such fire and smoke.
----------Can’t God even take a joke¡­huh? ¡­.(no!)

So you wanna go back to egypt,
where old friends wait for you.
You can throw a big party and tell the whole gang,
That what they said was all true.

And this Moses acts like a big-shot,
who does he think he is.
It’s true that God works lots of miracles,
but Moses thinks they’re all his.

---------Well I’m having so much trouble even now.
---------Why’d he get so mad about that cow, that golden
---------Moses sits rather idle, he just sits around.
---------He just sits around and writes the bible.

Oh, Moses, put down your pen.
What¡­oh no, manna again?
Oh, manna waffles¡­.manna burgers,
Manna bagels, fillet of manna,

Manna patties¡­.bamanna bread
« Laatst bewerkt op: december 13, 2005, 01:40:19 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan