quote:
op 17 Mar 2003 10:37:29 schreef elle:
Ik heb niet zoveel problemen met gemeenten die bleu opvolgen wat de synode bepaalt!
Het volgen van de synode kan geen kwaad, wel als dat 'bleu' gaat en zonder er zelf als gemeente volledig achter te staan, dan ben je een trekpopje van de synode en verlies je als gemeente je identiteit, je kunt niet meer volledig staan voor wat je doet.
Als je vader in de sloot springt, dan doe jij dat toch ook niet? alleen als je een goede reden hebt.
quote:
Ik heb meer problemen met gemeenten die eigengereid zijn, dus dingen doen waarin de synode niet voorziet en vervolgens niet gaan luisteren naar protesten van gemeenteleden. Of erger: gemeenten die tegen een synodebesluit ingaan en bijv. kindernevendiensten organiseren en kritiek op dergelijke acties negeren. Dat lijkt mij niet helemaal juist: er wordt dan niet liefdevol met zo'n gemeentelid omgesprongen.
Ik kom vaker tegen dat mensen problemen hebben met het gezag van de synode (had ik vroeger ook); da's dus een aandachtspunt voor de oprichters van de OGKN: hoe gaan jullie dit soort problemen ondervangen? Hoe gaan jullie de OGKN organiseren? Hoe ziet jullie kerkenorde eruit?
Op bovenstaande vraag heb je nog geen antwoord gekregen, dus ik zal het een en ander toelichten.
Aan het moment dat een gemeente niet precies doet wat de synode graag ziet, gaat altijd een ruime tijd van overleg en bezinning vooraf door de hele gemeente, dus als zoiets gebeurd zullen er a. geen bezwaren meer zijn of b. de bezwaren doen niet ter zake en zijn voorzien van argumentatie van tafel 'geveegd' (om het even lomp te zeggen

)
Niemand heeft de wijsheid in pacht, dat merk je wel op een forum als dit; een Synode dus ook niet. Daarbij moet je je maar eens verdiepen in de plaats van de Synode binnen de vrijgemaakte kerk (ik kan niet voor de christelijk gereformeerde kerk spreken) en de 'macht' die ze (theoretisch) heeft: geen (tot op het moment dat Gods Woord niet nageleefd wordt)
Het komt mij een beetje emotioneel over, met name omdat je over kindernevendiensten begint, daar loopt al een topic over, en wilhelmina heeft een erg mooie aanzet gegeven.
Wat betreft OGK: Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: dat zijn noujuist de dingen waarover we willen brainstormen, hoe gaan we het initiatief (dat ook nog vaste vorm moet krijgen) realiseren.
Wat mij betreft komt er iets in de trand van de Synode, maar dan niet iets vasts, maar een soort Platform voor adviezen, voor elk Issue dat door de gemeenten op wordt gedragen worden kundige mensen gezocht die verstand hebben van de materie die bestudeerd moeten worden en vormen dan een specifiek doelgericht platform welke opgeheven wordt als het doel bereikt is.
Dus geen selecte groep predikanten die een paar maanden bij elkaar gaan zitten en 'even' de spelende zaken gaan besluiten, er zijn meer mensen met dergelijke capaciteiten. Ook geen 'tijdslimiet' maar alle tijd van de wereld, en elke Platform zal zelf bekijken wat voor hen de meest practisch manier van vergaderen is (een maand lang full-time, of drie keer per week een zaterdag, etc.)
Met een coordinerend Platform dat altijd bereikbaar is, een soort scriba dus. eventueel kan er ook gerapporteerd worden aan dat platform en iets van een verifierend platform, maar dat verifieren is meer een taak van de gemeenten.
En vervolgens ook ruimte voor reactie en herziening op besluiten n.a.v. de reacties van de gemeenten.