Gemeente van God!
Wachtend tot de kerkdienst begint, kijk ik nog eens om mij heen. Mijn gedachten gaan terug naar de vorige avondmaalzondag. Tsjah, toen was het vol, van de achterste rij tot de voorste helemaal bezet. Ik kijk nogmaals om mij heen of ik niet droom. Nee, ik droom jammer genoeg niet. Het is gewoonweg leeg, de voorste 4 rijen niet bezet, grootte gaten waar een paar week geleden nog mensen zaten. Ik vraag me af hoe dit komt, waar deze broeders en zusters zijn?
Herken je dit? Het zitten in een lege kerk, of misschien lees je dit terwijl je af en toe ook wel eens een kerkdienst skipt. Wat is tegenwoordig nog de waarde van een gemeente zijn, of het twee keer per zondag God ontmoeten in de dienst ter ere van hem met zijn gemeente. Er zijn twee dingen waar ik aan denk:
1. Beseffen we wat gemeente van God zijn is?
2. Beseffen wat voor voorrecht het is dat wij 2 keer naar de kerk kunnen
Om maar als eerste met het eerste punt te beginnen. Wat is nou precies gemeente van God zijn. Ik heb een aantal teksten opgezocht waar de gemeente van god wordt besproken.
quote:
“Mat 18,15: Als een van je broeders of zusters tegen je zondigt, moet je die daarover onder vier ogen aanspreken. Als ze luisteren, dan heb je ze voor de gemeente behouden.“
quote:
“Hand 9,31: In heel Judea en Galilea en Samaria leefde de gemeente in vrede en kwam tot bloei. De gelovigen leefden in ontzag voor de Heer, en dankzij de bijstand van de heilige Geest nam hun aantal steeds meer toe.“
quote:
“Hand 12,5: Terwijl Petrus onder zware bewaking zat opgesloten, bleef de gemeente vol vuur voor hem bidden tot God.“
Wat valt hier in deze teksten op? In deze teksten wordt telkens gepraat over één geheel, namelijk de gemeente. Hiermee wordt verstaan een groep gelovigen in een plaats of gebied. Ook opmerkelijk is dat deze vorm van een groep niet zomaar een groep is. Er leeft iets, het naar elkaar omkijken, de liefde voor elkaar. Zoals in Mat 18, 15 waarin broeders en zusters om elkaar geven om ze voor de gemeente te behouden, maar ook in Hand 12,5 waar een gemeente vol vuur voor Petrus bidden tot God. Er is dus iets wat een gemeente bij elkaar houdt, een kracht die mensen beweegt, maar ook iets wat oproept om gemeente Gods te zijn.
Laten we kijken wat de bijbel hiervan zegt.
quote:
“Hand 20,28: Zorg voor uzelf en voor de hele kudde waarover de heilige Geest u als herder heeft aangesteld; u bent de opzieners van Gods gemeente, die hij verworven heeft door het bloed van zijn eigen Zoon.”
quote:
“1 Kor 12,7: In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente.“
Zoals we in 1 Kor 12,7 mogen lezen is het de Geest Gods die zichtbaar in iedereen bezig is, en dat ten bate van de gemeente. We mogen dus wel zeggen dat we het aan de Geest te danken hebben dat we gemeente Gods zijn, maar ook moeten blijven. Dan kom ik weer op het punt dat de leegloop binnen onze kerk een serieus gemis is, want ook deze mensen heeft de Geest gaven gegeven. Kunnen we ze dan zomaar missen? Of beter gezegd, is het maar vrijblijvend voor iedereen om zich in te zetten voor de gemeente. Ik denk het niet, zoals God ons leert in bijvoorbeeld in Hand 20,28. Iedereen is een opziener van Gods gemeente, iedereen met zijn eigen taken en gaven. Allen heeft hij verworven met het bloed van zijn eigen zoon. Wij zijn wij dan, om te zeggen om niet naar de dienst te gaan waar deze gemeente bijeenkomt, of wie zijn wij dan om naar een andere gemeente op te zoeken. Met het laatste doel ik op mensen die diensten overslaan om bijvoorbeeld de babtistische gemeente kunnen bezoeken. Wie zijn wij om die beslissing te kunnen nemen, wij zijn wij om te kunnen bepalen voor onszelf of wij gemist kunnen worden. Dit kunnen we ook lezen in 1 Korintiërs 12:
quote:
“Als het hele lichaam oog zou zijn, waarmee zou het dan kunnen horen? Als het hele lichaam oor zou zijn, waarmee zou het dan kunnen ruiken? 18 God heeft nu eenmaal alle lichaamsdelen hun eigen plaats gegeven, precies zoals hij dat wilde. 19 Als ze met elkaar slechts één lichaamsdeel zouden vormen, zou dat dan een lichaam zijn? 20 Het is juist zo dat er een groot aantal delen is en dat die met elkaar één lichaam vormen. 21 Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet nodig,’ en het hoofd kan dat evenmin tegen de voeten zeggen. 22 Integendeel, juist die delen van het lichaam die het zwakst lijken zijn het meest noodzakelijk.”
Hopelijk mag het duidelijk zijn waar ik mij bezorgt om maak. Niet alleen mensen die een keer een kerkdienst skipt. Maar ook mensen die er voor zichzelf in de kerk zitten. Laten we niet vergeten dat iedereen belangrijk is in de gemeente, zoals God onze zelf geleerd heeft. Om af te sluiten wil ik nog 1 tekst aan je meegeven:
quote:
1 Kor 14,26: Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt, draagt iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn.