Auteur Topic: avondmaal  (gelezen 5254 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
avondmaal
« Reactie #50 Gepost op: april 21, 2003, 06:14:11 pm »

quote:

op 21 Apr 2003 17:45:15 schreef Pulpeet:
op 21 Apr 2003 17:40:19 schreef Wilhelmina:
En wat vieren we nu eigenlijk bij die maaltijd? Juist, het sterven van Jezus voor............................. Precies, onze zonden.Maar het vieren van de maaltijd heeft alleen zin als je met de zonde wilt breken. Of gereformeerd gezegd: wanneer je zonden je mishagen.

En daar is nou de voorbereiding cq het zelfonderzoek voor bedoeld.

Ik kan me niet voorstellen dat de gereformeerden zich op de zondagavond na de maaltijd des Heren anders gedragen dan de Evangelischen.
Ik ken nogal wat gereformeerden die gewoon voor hun huwelijk met elkaar naar bed gaan en jawel..........gewoon aan het avondmaal gaan. Maar ja, die gaan weer na de daad naar hun pappie en mammie.
En die mensen die samenwonen zien dat niet als zonde, echt niet, net zoals veel gereformeerden het roken af het niet betalen van hun tienden als zonde zien.
Gods Geest overtuigt van zonde, in hoeverre ben je bereid die invloed in je leven toe te laten. Dat is voor iedereen weer anders. En verandert bij mij ook per jaar.
Dingen die ik 5t jaar geleden niet als zonde zaf ( b.v. zwart werken) zie ik nu wél als zonde. God is nog steeds aan het werk zullen we maar zeggen.

In Galaten staat: indien wij dan door de Geest geleid worden, laten wij dan ook door die Geest het spoor houden. ( vrij opgeschreven)

Wanner is iemand dán helemaal klaar voor het avondmaal bij jullie? Dat redden we nooit joh.

Pulpeet

• Bekijk profiel
avondmaal
« Reactie #51 Gepost op: april 21, 2003, 07:20:24 pm »

quote:

op 21 Apr 2003 18:14:11 schreef Wilhelmina:
Wanner is iemand dán helemaal klaar voor het avondmaal bij jullie? Dat redden we nooit joh.
Je bent helemaal klaar voor het avondmaal als je dat laatste beseft: We redden het nooit.

Als je niet erkent dat je het zelf niet redt, waarom zou je dan aan het avondmaal gaan?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
avondmaal
« Reactie #52 Gepost op: april 21, 2003, 09:30:06 pm »

quote:

op 21 Apr 2003 17:27:42 schreef Marloes:
Je hebt gelijk, ik haalde jou en Mientje door elkaar.

Mientje schreef:
Wel is het zo dat als de oudsten te weten komen dat je b.v.bent gaan samenwonen, dat ze je te kennen geven dat je geen gebruik van het avondmaal kan maken.
 Dan vind ik dat iedereen die zondigt zo'n advies moet krijgen. Dan wordt het errig stil aan de maaltijd.
En wat vieren we nu eigenlijk bij die maaltijd? Juist, het sterven van Jezus voor............................. Precies, onze zonden.

Wilhelmina dat ben ik niet met je eens, welliswaar is iedereen zondaar, maar wie bewust volhardt, kan volgens mij niet aan het avondmaal.

Wie zijn zonden belijdt EN LAAT zal barmhartigheid geschieden.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
avondmaal
« Reactie #53 Gepost op: april 21, 2003, 10:09:44 pm »

quote:

op 21 Apr 2003 21:30:06 schreef Mientje:
Wilhelmina dat ben ik niet met je eens, welliswaar is iedereen zondaar, maar wie bewust volhardt, kan volgens mij niet aan het avondmaal.

IEDEREEN heeft één of meerdere zondes waar hij heel goed weet van heeft, maar ze niet nalaat. Hooguit EENS maar niet nu. ( Precies, voor een ieder, die zonde waar je nú aan denkt :))

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
avondmaal
« Reactie #54 Gepost op: april 21, 2003, 11:00:49 pm »

quote:

op 21 Apr 2003 22:09:44 schreef Wilhelmina:

IEDEREEN heeft één of meerdere zondes waar hij heel goed weet van heeft, maar ze niet nalaat. Hooguit EENS maar niet nu. ( Precies, voor een ieder, die zonde waar je nú aan denkt :))
Ik had het ook over BEWUSTE zonden, als je er niet aan denkt is hij niet bewust.Er kunnen zonden zijn waar je later achter komt, en ook daar zul je , zodra je er BEWUST van bent mee moeten breken.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

daniel

• Bekijk profiel
avondmaal
« Reactie #55 Gepost op: april 22, 2003, 08:12:24 pm »

quote:

op 21 Apr 2003 23:00:49 schreef Mientje:
op 21 Apr 2003 22:09:44 schreef Wilhelmina:

Ik had het ook over BEWUSTE zonden, als je er niet aan denkt is hij niet bewust.Er kunnen zonden zijn waar je later achter komt, en ook daar zul je , zodra je er BEWUST van bent mee moeten breken.
Iedereen heeft zonden die hij of zij bewust plegen. Daarna komt het zondebesef en schuldgevoel en de vraag om vergeving. Maar even later is het schuldgevoel weggezakt en vervalt die persoon weer in dezelfde zonde omdat hij/zij het niet kan laten. Dan volgd weer het zondebesef, schuldgevoel en vraag om vergeving. Dit kan zich heel lang herhalen, deze bewuste zonde volharden. Ik praat uit eigen ervaring. Iedereen heeft dit soort zonden, het kunnen hele kleine dingen zijn zoals bijv. het in gedachten veroordelen van andere mensen. het heeft me echter er nooit van weerhouden aan het avondmaal te gaan juist omdat het avondmaal symbool staat voor de afwassing van mijn zonden, het delen in het lichaam van Christus.

Marnix

• Bekijk profiel
avondmaal
« Reactie #56 Gepost op: juli 10, 2003, 01:29:05 am »
Ik ken het probleem... vind het een slechte zaak....

Een vriendin van me heeft een relatie met een vriend van me uit de gereformeerd vrijgemaakte kerk. Het meisje komt uit een kerk waar de vrijgemaakte kerken veel mee samenwerken... maar ze mag niet aan het avondmaal.

Een vriendin van me komt uit de baptistenkerk, is 2 jaar geleden gedoopt. Ze is verhuisd naar Arnhem en is nu gastlid van de gereformeerd vrijgemaakte kerk daar. Ze zou dolgraag mee willen doen aan het avondmaal.... maar dat mag ze niet.

Hoe halen we het in ons hoofd om leden van Christus lichaam de toegang aan de tafel van Hem te weigeren?! In het avondmaalsformulier staat een ZELF-beproeving... maar de kerk gaat nu mensen beproeven en kijken of ze wel aan het avondmaal mogen. Volgens mij ligt die verantwoordelijkheid in de eerste plaats bij de mensen zelf. Waarom zou je alleen als belijdend lid van de gereformeerd vrijgemaakte kerk aan het avondmaal mogen? Wij zijn toch niet de enige ware kerk in nederland? Bovendien is Jezus gastheer aan de tafel en niet de kerkraad. Ik vind dit een hele slechte zaak en ben blij dat dit hier besproken wordt.

Goed... ik kan heel erg klagen... maar wil ook een oplossing aandragen, ik hoorde van die vriendin van me die uit de baptistenkerk komt hoe ze dat daar deden. Als je aan het avondmaal mee wilde doen stond je voor het avondmaal op en zei bijvoorbeeld: Ik geloof dat Jezus mijn verlosser is! Vervolgens mocht je aan het avondmaal mee doen.

Wat zou het mooi zijn als het in mijn kerk ook zo kon.

quote:

Iedereen heeft zonden die hij of zij bewust plegen. Daarna komt het zondebesef en schuldgevoel en de vraag om vergeving. Maar even later is het schuldgevoel weggezakt en vervalt die persoon weer in dezelfde zonde omdat hij/zij het niet kan laten. Dan volgd weer het zondebesef, schuldgevoel en vraag om vergeving. Dit kan zich heel lang herhalen, deze bewuste zonde volharden. Ik praat uit eigen ervaring. Iedereen heeft dit soort zonden, het kunnen hele kleine dingen zijn zoals bijv. het in gedachten veroordelen van andere mensen. het heeft me echter er nooit van weerhouden aan het avondmaal te gaan juist omdat het avondmaal symbool staat voor de afwassing van mijn zonden, het delen in het lichaam van Christus.

Inderdaad. Uiteindelijk ga je niet naar het avondmaal om daarmee te kennen te geven dat je zonder zonde bent. Het gaat er om dat je berouw hebt van je zonden en vanuit je hart ook om vergeving hebt gevraagd. En dat wil niet zeggen dat je dan ook gelijk van een bepaalde zonde af bent.

Verder zie ik niet zo in wat dat met de besproken regel te maken heeft.... alsof belijdende leden van een gereformeerde kerk goed leven en anderen niet goed genoeg om aan het avondmaal deel te mogen nemen.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2003, 01:34:10 am door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
avondmaal
« Reactie #57 Gepost op: juli 10, 2003, 09:51:52 am »

quote:

op 10 Jul 2003 01:29:05 schreef Marnix:
Goed... ik kan heel erg klagen... maar wil ook een oplossing aandragen, ik hoorde van die vriendin van me die uit de baptistenkerk komt hoe ze dat daar deden. Als je aan het avondmaal mee wilde doen stond je voor het avondmaal op en zei bijvoorbeeld: Ik geloof dat Jezus mijn verlosser is! Vervolgens mocht je aan het avondmaal mee doen.

Wat zou het mooi zijn als het in mijn kerk ook zo kon.
[...]
In Amsterdam en Franeker doen ze ook iets dergelijks, zoals al eerder gezegd is hier ergens op het forum. Daar moet je volgens mij een soort geloofsverklaring ondertekenen en dan mag je aan het avondmaal.