quote:
"Trek de oude mens met zijn gedragingen uit, bekleed u met de nieuwe mens, die wordt vernieuwd tot het ware inzicht, naar het beeld van zijn schepper. Dan is er geen sprake meer van Griek of Jood, besnedene of onbesnedene, barbaar, Skyth, slaaf, vrije mens. Maar alles in allen is Christus.
Bekleed u, als Gods heilige en geliefde uitverkorenen, met tedere ontferming, goedheid, nederigheid, zachtheid en geduld. Verdraag elkaar en vergeef elkaar als de een tegen de ander een grief heeft. Zoals de Heer u vergeven heeft, zo moet ook u vergeven. Voeg bij dit alles de liefde, die de band van de volmaaktheid is. En laat de vrede van Christus heersen in uw hart; daartoe bent u immers geroepen, als ledematen van één lichaam. En wees dankbaar." (Kol. 3,9-15)
Als je op straat loopt, herken je moslims, sikhs en bepaalde hindoestanen aan hun kleding.
Als ik in de kerk loop, zie ik christelijke tienermeisjes, die helemaal bezig zijn met het geloof, WWJD armbandjes en kruisjes of ichtus-symbolen dragen, alle christelijke festivals aflopen, rondlopen in heupbroeken en laag uitgesneden naveltruitjes.
Zou je op grond van hun kleding zeggen dat ze christelijk zijn? Zou het bijdragen aan de 'uitstraling' van iemand als hij behalve door te belijden met de mond dat hij christen is, dat ook doorvoert in alles? Bijvoorbeeld door te kiezen voor een bepaalde kledingsstijl? Door eens een keer
niet de mode te volgen?
En in de kerk, zou kleding (en kleuren) in de eredienst kunnen bijdragen aan de verkondiging van het evanglie? Zo is bij ons het 'tafelkleed' bij de kansel tijdens advent/kerstmis paarsig, rond pasen goudkleurig, rond pinksteren roodachtig. En in de loop van het jaar is het meestal groenig. Die kleuren hebben zo hun eigen betekenis en dienen als visuele ondersteuning van het Evangelie. Zelf vind ik de dominee in z'n zwarte toga met witte bef meer op een of andere magistraat /rechter lijken dan op een herder/dienaar van de gemeente.
Dus in deze discussie wil ik het eens hebben over de kleding van christenen in de dagelijkse praktijk en over wat je op zondag naar de kerk draagt. Wil je daarmee iets uitdragen en boeit het je iets hoe je over komt in bepaalde kleding?
Je kunt van moslims, hindoestanen en sikhs vinden wat je wilt, maar ik vind wel dat hun manier van kleden duidelijk laat zien waarvoor ze staan. Dit in tegenstelling tot veel christenen die met hun kleding vaak laten zien hoe modebewust ze zijn. Sommige christenen vind ik in dat opzicht vaak wereldgelijkvormig en ik kan me enorm storen aan meisjes van 18 die halfnaakt de zondagse eredienst bezoeken, slechts gekleed in een topje (met blote buik) en heupbroek (waar de aanzet richting schaamstreek gewoon te zien is), en vaak ook met een string boven de broek. Ik vraag me af: neem je jezelf dan serieus als christen? Besef je überhaupt wel wat je uitstraalt in zulke kleding?