@ Chaveriem,
Hoe bekijk je vanuit het OT precies wanneer pesach moest worden gegeten in de huizen en wanneer de zeven lammeren werden geslacht op het tempelplein?
Geef eens een chronologische volgorde aan bijvoorbeeld.
Pesach is op Nisan 14. Dat begint dan 's avonds om 6 uur en duurt tot de volgende avond 6 uur.
Wanneer valt volgens jou dan de viering in de huizen en wanneer werden de lammetjes op het tempelplein geslacht.
Ik zal even wat specifieker zijn.
Als je Exodus 12 ebij neemt staat daar dat in deze nacht het lammetje moest worden geslacht en gegeten.
Wanneer was dat? De nacht van Nisan 14? Die dan 's avonds om 6 uur begon en de nacht duurde - toen moest Israel in Egypte, dat maal eten?
Ex. 12
6 En gij zult het bewaren tot de veertiende dag van deze maand; dan zal de gehele vergadering der gemeente van Israël het slachten in de avondschemering. 7 Vervolgens zal men van het bloed nemen en dit strijken aan de beide deurposten en de bovendorpel, aan die huizen, waarin men het eet. 8 Het vlees zullen zij dezelfde nacht eten; zij zullen het eten op het vuur gebraden, met ongezuurde broden, benevens bittere kruiden.
Je leest hierover ook in Lev. 23:
4 Dit zijn de feesttijden des HEREN, heilige samenkomsten, die gij uitroepen zult op de daarvoor bepaalde tijd. 5 In de eerste maand,
op de veertiende der maand, in de avondschemering, is het pascha voor de HERE.
Dit is toch n.a.v. Ex. 12 wat ik hierboven heb staan.
En wat hier volt is een dag later:
6 En
op de vijftiende dag van deze maand is het feest der ongezuurde broden voor de HERE, zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten. 7
Op de eerste dag zult gij een heilige samenkomst hebben; dan zult gij generlei slaafse arbeid verrichten.
(ps. ikzelf zou het prettig vinden als er iets meer respect zou doorklinken in de benaming van Jezus

- het stoort mij een beetje hoe je Hem benoemd. Ikzelf zou Yeshua een goed alternatief vinden als je Jezus voor jou te moeilijk zou zijn - maar OK, hier kan ik ook over met je mailen.

)