Auteur Topic: Jezus heeft...... gezondigd.  (gelezen 7968 keer)

Chaveriem

• Bekijk profiel
Jezus heeft...... gezondigd.
« Gepost op: december 29, 2005, 03:23:26 pm »
Na deze prikkelende titel, die niet kwetsend is bedoeld de volgende uiteenzetting.

Het christendom gelooft dat big J zonder zonde was, en volledig de wet na leefde.
Nu ben ik in verband hiermee op een onvolkomendheid gestuit.
Volgens Lukas wordt er een (of liever de) pesachmaaltijd gevierd op de avond vooraf gaande aan zijn kruisiging. Hiervan is het avondmaal afgeleid.
Al we Lukas zouden moeten geloven betekent dat Jezus de maaltijd 1 dag te vroeg heeft gevierd, hetgeen in strijd is met de wet.
Dat de sedermaaltijd 1 dag later was, is domweg te berekenen, maar makkelijker is om Johannes na te lezen, waar gesproken wordt over een speciale shabat (Shabat Hagadol), wat niet de reguliere shabat, maar de 1e dag van pesach beterft.

hoe zit het nu?
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 29, 2005, 03:48:29 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 29 december 2005 om 15:23:
Al we Lukas zouden moeten geloven betekent dat Jezus de maaltijd 1 dag te vroeg heeft gevierd, hetgeen in strijd is met de wet.

Uitzonderingen bevestigen de regel ;)

Nee serieus, lees eens over het aren plukken op de Sabbath, genezingen op de Sabbath etc. Wat is er belangrijker? Het je houden aan regeltjes of liefde betonen?

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 29, 2005, 03:57:12 pm »

quote:

Heidi schreef op 29 december 2005 om 15:48:
[...]

Uitzonderingen bevestigen de regel ;)

Nee serieus, lees eens over het aren plukken op de Sabbath, genezingen op de Sabbath etc. Wat is er belangrijker? Het je houden aan regeltjes of liefde betonen?
het aren plukken, was strikt genomen geen overtreding van de wet, hoog uit van de manselijke inzettingen, maar dat ligt in dit geval anders, daar G'd zelf de opdracht heeft gegeven tot deze maatlijd, alsmede ook de tijd waarop dit diende te gebeuren.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 29, 2005, 04:06:32 pm »
Volgens mij gooi je nu twee begrippen voor 'dag' door elkaar, namelijk het joodse begrip 'dag' (die begint 's avonds met zonsondergang), en het westerse begrip 'dag' (die om twaalf uur 's nachts begint).

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 29, 2005, 04:11:13 pm »

quote:

E-line schreef op 29 december 2005 om 16:06:
Volgens mij gooi je nu twee begrippen voor 'dag' door elkaar, namelijk het joodse begrip 'dag' (die begint 's avonds met zonsondergang), en het westerse begrip 'dag' (die om twaalf uur 's nachts begint).
Maakt in dit geval geen verschil, en nee, ik gooi de begrippen niet door elkaar.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 29, 2005, 04:16:01 pm »
kun je dan ff uitleggen hoe je het precies bedoelt dan? Liefst een tabelletje met chronologische volgorde enz... en ff een linkje naar de tekst waarin staat wanneer het pascha gevierd moet worden erbij, dan weten we tenminste echt waar het over gaat ;)

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 29, 2005, 10:21:32 pm »

quote:

E-line schreef op 29 december 2005 om 16:16:
kun je dan ff uitleggen hoe je het precies bedoelt dan? Liefst een tabelletje met chronologische volgorde enz... en ff een linkje naar de tekst waarin staat wanneer het pascha gevierd moet worden erbij, dan weten we tenminste echt waar het over gaat ;)

Lukas 22:
15 En Hij zeide tot hen: Ik heb grotelijks begeerd, dit pascha met u te eten, eer dat Ik lijde;

Hier uit blijkt duidelijk dat hij deelneemt aan de pascha maaltijd (Sedermaaltijd) welke plaats dient te vinden op de 14e nissan.
De aansluitende dag, dat is dus m.i.v. de maaltijd, is een shabbat, en wel shabbat hagadol (= groot). Dien ten gevolge had hij dus niet gearresteerd mogen worden. Echter wanneer we dit lezen komen we in problemen met Johannes 19:

31 De Joden dan, opdat de lichamen niet aan het kruis zouden blijven op den sabbat, dewijl het de voorbereiding was (want die dag des sabbats was groot), baden Pilatus, dat hun benen zouden gebroken, en zij weggenomen worden.

Dit betekent nl dat de Sedermaaltijd dus nog plaats moet vinden, en pascha nog niet begonnen was.
Dit moet overigens tot uitdrukking komen daar Jezus het paaslam zou moeten zijn en dus op het zelfde moment geslacht zou moeten worden als de echte lammetjes. Na het slachten van de lammetjes vind normaliter de sedermaaltijd plaats (met lam dus).

We hebben nu een paar mogelijkheden:
1. Lukas maakt een fout, en er is dus geen paschamaaltijd geweest, daarmee vervalt daan ook de grond voor het avondmaal......
2. De maaltijd is wel gevierd, dan zit Jezus op de verkeerde dag bij deze maaltijd, en dus overtreedt hij de wet.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 30, 2005, 01:21:09 am »

quote:

Chaveriem schreef op 29 december 2005 om 22:21:

1. Lukas maakt een fout, en er is dus geen paschamaaltijd geweest, daarmee vervalt daan ook de grond voor het avondmaal......
2. De maaltijd is wel gevierd, dan zit Jezus op de verkeerde dag bij deze maaltijd, en dus overtreedt hij de wet.

1: 'Grond' voor het avondmaal??? Wat is volgens jou die grond? die inzetting zelf, of het moment van inzetting of de betekenis?? ik ga toch echt voor dat laatste en dat had hij wat mij betreft elke willekeurige dag kunnen doen.
2: Die wet is onderdeel van het zgn. Oude verbond, die wordt overbodig door Jezus' daden, Hij staat boven die wet omdat Hij die wet zelf overbodig maakt.
De echte lammetjes zijn een symbool voor wat komen gaat en om de symboliek in ere te houden zijn daar inzettingen bij; Jezus is geen symbool maar het Lam zelf.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 30, 2005, 01:55:47 am »

quote:

Laurens schreef op 30 december 2005 om 01:21:
[...]
2: Die wet is onderdeel van het zgn. Oude verbond, die wordt overbodig door Jezus' daden, Hij staat boven die wet omdat Hij die wet zelf overbodig maakt.
De echte lammetjes zijn een symbool voor wat komen gaat en om de symboliek in ere te houden zijn daar inzettingen bij; Jezus is geen symbool maar het Lam zelf.
Toch is het wat vreemd dat Jezus op een blijkbaar zo belangrijk punt de Joodse Wet aan Zijn laars lapt, en dat dat niemand opvalt. Of zou Lucas een dergelijk belangrijk detail zijn vergeten te melden?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 30, 2005, 10:08:42 am »
een interessant probleem, maar laten we nuchter blijven. De eerste christenen waren allemaal joden, waarvan ook nog een aantal met hun neus boven op de feiten heeft gestaan. Het waren ook nog eens mensen die de wet ongetwijfeld beter kenden dan wij. Als er hier zo duidelijk iets fout was gegaan, en Jezus de Wet inderdaad had overtreden, dan had men - denk ik - niet geschreven dat Hij zonder zonden was.

Voorlopig ga ik er dus maar even van uit, dat de fout niet daar en toen, maar hier en nu ligt. Bijna altijd is het namelijk zo, dat wij nu verkeerd lezen of niet alle context meenemen of gewoon kennis missen om precies te snappen wat er gebeurd is.

Maar ik ga er uiteraard eens op studeren :)

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 30, 2005, 10:59:53 am »
waarschijnlijk (zeker weten dus) waren de joden van die tijd nogal dubbel in hun moraal en namen de de eerste dag van de sabbat, die twee dagen duurde in verband met de grote verzoendag (geweldig gegeven dat Jezus op zo'n sabbat is gestorven), minder serieus dan hun reguliere sabbat. Dus laat de bijbel meer de schijnheiligheid van de farizeeën zien dan een zonde van Jezus.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 30, 2005, 02:44:15 pm »
In het evangelie naar Matteüs staat in hoofdstuk 26:20

quote:

Toen het avond geworden was, lag Hij aan met de twaalf [discipelen].

Is het niet zo dat de joodse dag begint op de avond ervoor? Als je begrijpt wat ik bedoel.
Dan zou Jezus toch op de "goede" dag de maaltijd gehouden hebben.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 30, 2005, 03:18:46 pm »
De vraag van Chaveriem is er een met een lange geschiedenis. Er is van alles op geprobeerd. Waarschijnlijk lijkt me het antwoord van N.T. Wright (Jesus and the Victory of God, 556):

quote:

“Scriptural regulations permitted Passover to be kept, in case of necessity, at another time than that laid down, and if Jesus had been eager (as Luke has him imply) to force the issue that lay ahead of him, he might have considered that sufficient reason. [...] there is no reason to suppose that Jesus might not have celebrated what we might call a quasi-Passover meal a day ahead of the real thing. This, of course, would have meant doing without a lamb (since the priests would not be killing them for Passover until the following day); that would be no bar treating the meal as a proper Passover, since it was after all what happened in the Diaspora (and, of course, what was to happen throughout the Jewish world after AD 70). Granted that Jesus had, throughout his work, reorganized the symbolic world of his contemporaries around his own life and mission [..], it certainly does not strain credulity to think that he might organize a special quasi-Passover meal a day early.”
« Laatst bewerkt op: december 30, 2005, 04:29:50 pm door E-line »
shoot me again, I ain't dead yet

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 30, 2005, 04:52:51 pm »
De volgende verklaring leek me een aardige (mijn samenvatting van Pesach & Avondmaal ):

quote:

Lucas 22: 7 De dag van het Ongedesemde brood waarop het pesachlam geslacht moest worden, brak aan. 8 Jezus stuurde Petrus en Johannes op pad met de woorden: ‘Ga voor ons het pesachmaal bereiden, zodat we het kunnen eten.’

De dag waarop het Pesachlam geslacht moest worden was 14 Nisan. 14 Nisan wordt ook genoemd de Voorbereidingsdag.

quote:

Lucas 23 :
52 Hij ging naar Pilatus en vroeg hem om het lichaam van Jezus. 53 Nadat hij het lichaam van het kruis had gehaald, wikkelde hij het in linnen doeken en legde het in een rotsgraf dat nog nooit was gebruikt. 54 Het was de voorbereidingsdag, de sabbat was bijna aangebroken.

Dus blijkbaar vonden ook volgens Lucas het Avondmaal en de kruisiging plaats op dezelfde dag, 14 Nisan. Dat kan, want de Joden telden toen een dag van avond tot avond, zeg van 18:00 to 18:00. Het Avondmaal vond dan plaats in de avond aan het begin van Nisan 14, de kruising in de middag op het einde van Nisan 14.

Het Avondmaal was geen Pesach, en het was ook niet de bedoeling van de Evangelisten om ze gelijk te stellen. De verwarring ontstaat door de volgende tekst:

quote:

Lucas 22: 15 Hij zei tegen hen: ‘Ik heb er hevig naar verlangd dit pesachmaal met jullie te eten voor de tijd van mijn lijden aanbreekt. 16 Want ik zeg jullie: ik zal geen pesachmaal meer eten voordat het zijn vervulling heeft gevonden in het koninkrijk van God.’

Naar het schijnt kan hier echter ook vertaald worden:

quote:

Echter ik zeg jullie: ik zal geen pesachmaal meer eten voordat het zijn vervulling heeft gevonden in het koninkrijk van God.’

Je krijgt dan dat Jezus dit Pesach graag zou hebben willen vieren met zijn discipelen, maar dat hij weet dat dit niet kan, omdat het de wil van God is dat hij voorafgaand daaraan zelf ter dood gebracht zal worden.

Verder hebben alle Evangelisten het voorafgaand aan de maaltijd over voorbereidingen voor de Pesachmaaltijd. Maar de voorbereidingen voor de Pesach maaltijd op 15 Nisan begonnen al bij de aanvang Nisan 14 (dus in de avond), bijvoorbeeld met het verwijderen van alle zuurdesem uit het huis. Tegelijkertijd diende er ook in de avond van 14 Nisan gegeten te worden - en dat was het Avondmaal zoals wij dat kennen.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2005, 05:36:21 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 02, 2006, 11:22:38 am »

quote:

Laurens schreef op 30 december 2005 om 01:21:
[...]

1: 'Grond' voor het avondmaal??? Wat is volgens jou die grond? die inzetting zelf, of het moment van inzetting of de betekenis?? ik ga toch echt voor dat laatste en dat had hij wat mij betreft elke willekeurige dag kunnen doen.

ad 1. Juist de symboliek Sedermaaltijd en zijn eigendood maakt dat het avondmaal zo belangrijk is.....
2. Zonder nu een welles nietes spel te houden is hij zelf tijdens zijn leven een man van de wet geweest, anders had men niet hoeven te zoeken naar een reden van executie. Zelf zegt hij ook dat hij niet gekomen is om de wet te ontbinden. Zolang hij nog niet hing, is er geen sprake van een nieuw verbond (zo dat er al is).

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 02, 2006, 11:27:30 am »

quote:

Liudger schreef op 30 december 2005 om 16:52:
De volgende verklaring leek me een aardige (mijn samenvatting van Pesach & Avondmaal ):

[...]

De dag waarop het Pesachlam geslacht moest worden was 14 Nisan. 14 Nisan wordt ook genoemd de Voorbereidingsdag.

[...]

Dus blijkbaar vonden ook volgens Lucas het Avondmaal en de kruisiging plaats op dezelfde dag, 14 Nisan. Dat kan, want de Joden telden toen een dag van avond tot avond, zeg van 18:00 to 18:00. Het Avondmaal vond dan plaats in de avond aan het begin van Nisan 14, de kruising in de middag op het einde van Nisan 14.

Het Avondmaal was geen Pesach, en het was ook niet de bedoeling van de Evangelisten om ze gelijk te stellen. De verwarring ontstaat door de volgende tekst:

[...]

Naar het schijnt kan hier echter ook vertaald worden:

[...]

Je krijgt dan dat Jezus dit Pesach graag zou hebben willen vieren met zijn discipelen, maar dat hij weet dat dit niet kan, omdat het de wil van God is dat hij voorafgaand daaraan zelf ter dood gebracht zal worden.

Verder hebben alle Evangelisten het voorafgaand aan de maaltijd over voorbereidingen voor de Pesachmaaltijd. Maar de voorbereidingen voor de Pesach maaltijd op 15 Nisan begonnen al bij de aanvang Nisan 14 (dus in de avond), bijvoorbeeld met het verwijderen van alle zuurdesem uit het huis. Tegelijkertijd diende er ook in de avond van 14 Nisan gegeten te worden - en dat was het Avondmaal zoals wij dat kennen.
Er zit maar 1 fout in de redenering...... De volgende dag begint net nadat hij in het graf gelegd is, en daarmee begint de eigenlijke sedermaaltijd. Dus is hij nog steeds 1 dag te vroeg.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 02, 2006, 11:31:25 am »

quote:

Theodoor schreef op 30 december 2005 om 10:59:
waarschijnlijk (zeker weten dus) waren de joden van die tijd nogal dubbel in hun moraal en namen de de eerste dag van de sabbat, die twee dagen duurde in verband met de grote verzoendag (geweldig gegeven dat Jezus op zo'n sabbat is gestorven), minder serieus dan hun reguliere sabbat. Dus laat de bijbel meer de schijnheiligheid van de farizeeën zien dan een zonde van Jezus.

Jammer dat he zo stellig bent, want Joden waren en zijn een stuk minder dubbel in hun moraal dan de meeste christenen die ik ken. Hij moest juist van het kruis gehaald worden, om te voorkomen dat hij op de shabat nog zo hangen.
De Shabat Hagadol is niet minder serieus dan een andere. Onderscheid is er niet te maken. Shabat is Shabat. Als je dat toch wil doen, dan is de Shabat Hagadol van grotere importantie en onderscheidt hij zich door seder, charoset en het onbreken van chametz.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 02, 2006, 11:37:28 am »

quote:

Nunc schreef op 30 december 2005 om 10:08:
een interessant probleem, maar laten we nuchter blijven. De eerste christenen waren allemaal joden, waarvan ook nog een aantal met hun neus boven op de feiten heeft gestaan. Het waren ook nog eens mensen die de wet ongetwijfeld beter kenden dan wij. Als er hier zo duidelijk iets fout was gegaan, en Jezus de Wet inderdaad had overtreden, dan had men - denk ik - niet geschreven dat Hij zonder zonden was.

Voorlopig ga ik er dus maar even van uit, dat de fout niet daar en toen, maar hier en nu ligt. Bijna altijd is het namelijk zo, dat wij nu verkeerd lezen of niet alle context meenemen of gewoon kennis missen om precies te snappen wat er gebeurd is.

Maar ik ga er uiteraard eens op studeren :)

Er is wel een oplossing voor de geste dat hij 1 dag eerder de sedermaaltijd viert, maar dat blijft fout.
De reden dat men er blijkbaar nog niet overgevallen zou zijn, daar zijn verschillende verklaringen voor te vinden.
In de eerste plaats was de katholieke kerk niet erg happig op ideeën die tegen de eigen stellingen zijn. Hierbij hanteerde men een zeer streng regime.
Verder was er wel een groep Joden die weldegelijk een dag eerder de sedermaaltijd vierden. Dit waren de Essenen en zij maakten gebruik van een zonnekalender.
Er zijn wel aanwijzingen te vinden, ook in het NT, dat jezus bekend was met de ideeën van deze groep, en wellicht ook meer dan dat. of hij zelf een esseen was, dat weet ik niet, maar misschien ook wel. Is verder ook niet belangrijk. Feit is dat, afgaande op Lucas, hij 1 avond te vroeg is.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 02, 2006, 11:41:07 am »

quote:

dsWim schreef op 30 december 2005 om 15:18:
De vraag van Chaveriem is er een met een lange geschiedenis. Er is van alles op geprobeerd. Waarschijnlijk lijkt me het antwoord van N.T. Wright (Jesus and the Victory of God, 556):

[...]

Het antwoord lijkt een verklaring, maar dat is het niet. De reden hiervoor is dat het moeilijk te verdedigen is dat je morgen niet kunt en vandaag wel, wetende dat Pesach een hele week duurt.
De regel is dat het overgeheveld wordt naar een volgende maand.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 02, 2006, 01:54:09 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 02 januari 2006 om 11:27:
Er zit maar 1 fout in de redenering...... De volgende dag begint net nadat hij in het graf gelegd is, en daarmee begint de eigenlijke sedermaaltijd. Dus is hij nog steeds 1 dag te vroeg.

Het is alleen maar fout als je aanneemt dat het laatste Avondmaal bedoeld was als sedermaaltijd.  De redenatie die ik hier ondersteun is dat Jezus dat laatste avondmaal niet zag als sedermaaltijd. De verwarring ontstaat omdat de Evangelisten aangeven dat Jezus, voorafgaande aan de maaltijd, de leerlingen opdracht gaf de sedermaaltijd voor te bereiden. Vele lezers nemen dan aan dat het maal dat volgt op die opdracht de sedermaaltijd is.  Maar er is een verschil tussen het sedermaal dat nog steeds in voorbereiding is (en waarvoor het lam pas in de middag van Nisan 14 geslacht zal worden) en het maal dat genuttigd wordt.

De link met Pesach, en volgens mij ook zo bedoeld door Jezus, is dat het Lam geslacht is op Golgotha op hetzelfde tijdstip dat in heel Jeruzalem de lammeren voor Pesach geslacht werden.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 02, 2006, 03:20:43 pm »

quote:

Liudger schreef op 02 januari 2006 om 13:54:
[...]

Het is alleen maar fout als je aanneemt dat het laatste Avondmaal bedoeld was als sedermaaltijd.

Ik kan het ook niet helpen dat Lukas het zo noemt, indien dit niet zo zou zijn, klopt lukas niet........

(lukas 22:15) Pascha, lijkt me duidelijk...

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 02, 2006, 04:56:40 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 02 januari 2006 om 11:41:
[...]

Het antwoord lijkt een verklaring, maar dat is het niet. De reden hiervoor is dat het moeilijk te verdedigen is dat je morgen niet kunt en vandaag wel, wetende dat Pesach een hele week duurt.
De regel is dat het overgeheveld wordt naar een volgende maand.
Het lijkt me juist in het geval van Jezus goed te verdedigen dat hij 'morgen niet kon en vandaag wel': hij is zich zeer bewust van zijn eigen gaan sterven op de dag van morgen, en dat nog wel 'voor velen'. In ieder geval, en daar ging het me in eerste instantie om, lijken me woorden als zondigen en zo veel te sterk.
shoot me again, I ain't dead yet

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 02, 2006, 05:04:07 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 02 januari 2006 om 15:20:
[...]

Ik kan het ook niet helpen dat Lukas het zo noemt, indien dit niet zo zou zijn, klopt lukas niet........

Er valt iets voor te zeggen dat vrij veel van "Lucas" niet klopt. De maagdelijke geboorte, die nogal lijkt aan te sluiten op de LXX-versie van Jesaja en niet op de grondtekst, is ook zo'n voorbeeld. De volstrekt zotte "volkstelling", ook zo'n voorbeeld. Ik besef dat het voor sommigen hier wat radicaal is, maar is het hele "probleem" niet simpelweg opgelost als je je bedenkt dat Lucas geen historicus was, en geen Jood trouwens, die helemaal niet bezig was met een zo nauwkeurig mogelijk feitenverslag?

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 02, 2006, 07:29:18 pm »
Naar wat ik heb begrepen, is Lucas best wel betrouwbaar als geschiedschrijver, in de zin dat hij bewust vaag is als hij zich niet zeker voelt, en juist vrij gedetailleerd als hij goed op de hoogte is. Er wordt ook wel gesuggereerd dat hij het stuk rond de geboorte van Christus in zijn geheel van iemand anders heeft overgenomen.

Dat hij als niet-Jood vergissingen maakt op Joods-wettelijk gebied zou me niet verbazen.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 03, 2006, 10:31:41 pm »

quote:

dsWim schreef op 02 januari 2006 om 16:56:
[...]

Het lijkt me juist in het geval van Jezus goed te verdedigen dat hij 'morgen niet kon en vandaag wel': hij is zich zeer bewust van zijn eigen gaan sterven op de dag van morgen, en dat nog wel 'voor velen'. In ieder geval, en daar ging het me in eerste instantie om, lijken me woorden als zondigen en zo veel te sterk.

Blijkbaar heb je me niet goed begrepen. Morgen niet kunnen en vandaag wel, is in de wet geen optie. Indien het niet kan geschieden, wordt het uitgesteld naar een volgende, voorgeschreven maand.
Indien iemand zich niet aan de wet houdt, lijkt het me dat ie zondigt, of mis ik iets?

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 03, 2006, 10:44:58 pm »

quote:

diak2b schreef op 02 januari 2006 om 17:04:
[...]
Er valt iets voor te zeggen dat vrij veel van "Lucas" niet klopt. De maagdelijke geboorte, die nogal lijkt aan te sluiten op de LXX-versie van Jesaja en niet op de grondtekst, is ook zo'n voorbeeld. De volstrekt zotte "volkstelling", ook zo'n voorbeeld.

Now we're talking.... :)

quote:

Ik besef dat het voor sommigen hier wat radicaal is, maar is het hele "probleem" niet simpelweg opgelost als je je bedenkt dat Lucas geen historicus was, en geen Jood trouwens, die helemaal niet bezig was met een zo nauwkeurig mogelijk feitenverslag?

Daar kan hij niets aan doen :). Hij claimt dat hij een feiten relaas voert, maar je geeft zelf al aan dat dat niet klopt met de werkelijkheid. Het kan ook zijn dat hij domweg op schrijft wat zijn goede vriend Paulus dicteert (dicteren als in dictee).

Anyway, je lost het probleem er niet mee op, omdat dit statement aannemen, betekent dat het avondmaal geen hout snijdt, daar er juist de relatie gelegd wordt naar het paaslam en niet zoals iemand hierboven riep met de verzoendag (je kunt je afvragen of er niet meer symboliek ligt in kruisiging versus verzoendag dan in de symbolic kruisiging versus pesach, maar dat is een andere discussie). Dit betekent dat je de grond onder het avondmaal weghaalt.
Bovendien is de symboliek weg en daarmee staat de kruisiging alleen en heeft de opstanding geen functie, of we moeten dit spiritueel interpreteren en niet letterlijk, maar dat is een andere dicussie.

Alle fouten van Lukas bij elkaar opgeteld (je hebt ze nog niet eens allemaal gehad), maakt dat we lukas dan wel kunnen afvoeren als 'getuige'. Hij zou het er bij een rechtbank slecht afbrengen (hij zou niet geloofwaardig geacht worden). Maar dit is een leuke andere discussie.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 03, 2006, 10:47:50 pm »

quote:

Liudger schreef op 02 januari 2006 om 19:29:
Naar wat ik heb begrepen, is Lucas best wel betrouwbaar als geschiedschrijver, in de zin dat hij bewust vaag is als hij zich niet zeker voelt, en juist vrij gedetailleerd als hij goed op de hoogte is. Er wordt ook wel gesuggereerd dat hij het stuk rond de geboorte van Christus in zijn geheel van iemand anders heeft overgenomen.

Dat hij als niet-Jood vergissingen maakt op Joods-wettelijk gebied zou me niet verbazen.

Ahum.... Als historicus is hij absoluut niet betrouwbaar. Het voorbeeld van de volkstelling is reeds gegeven, die kan gewoonweg niet, nog los van het feit dat er in het jaar 4 BCE geen telling bekend is. Het voert wat ver omdat nu uit een te zetten, maar als je het echt wil weten zal ik het je niet onthouden.

Als we echter toch van Lukas uitgaan, dan lijkt de conclusie te rechtvaardigen dat big J 1 dag te vroeg was, en dat hij dit deed vanuit een Esseens gebruik.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 03, 2006, 11:00:52 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 03 januari 2006 om 22:44:

Bovendien is de symboliek weg en daarmee staat de kruisiging alleen en heeft de opstanding geen functie
Het verband zie ik niet zo. Jezus Zelf zegt tegen Johannes op Patmos:

quote:

17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, 18 en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden,
En wat de functie betreft volgt:

quote:

en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.
Het kan zijn dat je niet gelooft dat God Jezus heeft opgewekt, maar het is toch gebeurd, Chaveriem. Daarvan getuigen meerdere bijbelschrijvers. En ook Gods Geest getuigt dat.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 03, 2006, 11:03:52 pm »
@ Chaveriem, ben dit topic aan het bekijken. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 03, 2006, 11:16:31 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 januari 2006 om 23:03:
@ Chaveriem, ben dit topic aan het bekijken. :)
Misschien heel onnozel van mij, maar wat heeft deze mededeling te betekenen?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 03, 2006, 11:31:42 pm »

quote:

Tsja, toen ik de kwestie van die volkstelling voorlegde aan mijn docent exegese, geheel onderbouwd met argumenten waarom de romeinen onder geen enkele voorwaarde de volkstelling zoals door Lucas beschreven kunnen hebben gehouden, was zijn reactie, tot mijn niet helemaal geringe verbazing: maar natuurlijk niet, dat weten we toch allang?

quote:

Daar kan hij niets aan doen :). Hij claimt dat hij een feiten relaas voert, maar je geeft zelf al aan dat dat niet klopt met de werkelijkheid. Het kan ook zijn dat hij domweg op schrijft wat zijn goede vriend Paulus dicteert (dicteren als in dictee).
Het kan ook zijn dat hij in onze ogen wel lijkt te claimen een feitenrelaas te geven, maar dat hij dat helemaal niet doet, of wil doen.

quote:

Anyway, je lost het probleem er niet mee op, omdat dit statement aannemen, betekent dat het avondmaal geen hout snijdt, daar er juist de relatie gelegd wordt naar het paaslam en niet zoals iemand hierboven riep met de verzoendag (je kunt je afvragen of er niet meer symboliek ligt in kruisiging versus verzoendag dan in de symbolic kruisiging versus pesach, maar dat is een andere discussie). Dit betekent dat je de grond onder het avondmaal weghaalt.
Nee hoor. Jij beweert dat de historisch juiste overeenkomst de grond is onder het avondmaal, blijkbaar. Ik beweer het omgekeerde: Lucas heeft willen vertellen over wat de Eucharistie is, en daarvoor heeft hij beelden gebruikt, die hij als niet-Jood, wat onnauwkeurig gebruikte. Net zo goed als dat hij het nodig vond om de geboorte van Jezus in Bethlehem te situeren, en uit een maagd, omdat hij iets wilde vertellen: Jezus was de messias waarvan het OT getuigt. Die boodschap geeft Lucas vrij krachtig, en voor niet-Joden zullen de "fouten" niet storen. Dat ze jou storen zegt me weinig over Lucas, of over Lucas' Evangelie. Voor mijn geloof in Jezus Christus,

(ten overvloede, dit is wat ik geloof:

Ik geloof in één God de almachtige Vader Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is. En in één Heer, Jezus Christus, eniggeboren Zoon van God,
vóór alle tijden geboren uit de Vader. God uit God, licht uit licht, ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader, en door Wie alles geschapen is. Hij is voor ons, mensen, en omwille van ons heil uit de hemel neergedaald. Hij heeft het vlees aangenomen door de Heilige Geest uit de Maagd Maria en is mens geworden. Hij werd voor ons gekruisigd, Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus en is begraven. Hij is verrezen op de derde dag, volgens de Schriften. Hij is opgevaren ten hemel: zit aan de rechterhand van de Vader. Hij zal wederkomen in heerlijkheid om te oordelen levenden en doden en aan Zijn rijk komt geen einde. Ik geloof in de Heilige Geest Die Heer is en het leven geeft Die voortkomt uit de Vader en de Zoon; Die met de Vader en de Zoon tezamen wordt aanbeden en verheerlijkt; Die gesproken heeft door de profeten. Ik geloof de ene, heilige, katholieke en apostolische Kerk. Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden. Ik verwacht de opstanding van de doden en het leven van het komend rijk. )

maakt het echt geen sikkepit uit of Jezus in Bethlehem is geboren, of dat Lucas dat een literair nuttige wending in zijn verhaal vond.

quote:

Bovendien is de symboliek weg en daarmee staat de kruisiging alleen en heeft de opstanding geen functie, of we moeten dit spiritueel interpreteren en niet letterlijk, maar dat is een andere dicussie.
De symboliek is helemaal niet weg, alleen maar omdat het historisch niet helemaal klopt.

quote:

Alle fouten van Lukas bij elkaar opgeteld (je hebt ze nog niet eens allemaal gehad), maakt dat we lukas dan wel kunnen afvoeren als 'getuige'. Hij zou het er bij een rechtbank slecht afbrengen (hij zou niet geloofwaardig geacht worden). Maar dit is een leuke andere discussie.
Lucas was dan ook helemaal geen getuige, wat zullen we nou hebben. Lucas vertelde het verhaal van Paulus, die ook al geen getuige was. Wie heeft je wijsgemaakt dat Lucas een getuige was, laat staan dat een rechtbank hier betekenis zou hebben?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 04, 2006, 12:24:29 am »

quote:

diak2b schreef op 03 januari 2006 om 23:16:
[...]
Misschien heel onnozel van mij, maar wat heeft deze mededeling te betekenen?

offtopic:Chaveriem vroeg mij in een ander topic of ik hier ook ees wilde kijken en eventueel reageren natuurlijk - aangezien we tijden geleden ook wel interessante discussies hebben gehad over de Joodse invalshoek van bepaalde bijbelgedeelten of onderwerpen en de christelijke invalshoek.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 04, 2006, 09:35:25 am »

quote:

Chaveriem schreef op 02 januari 2006 om 15:20:

Ik heb het gevoel dat je mijn argument nog niet helemaal begrijpt.

quote:

Lucas 22: 15 Hij zei tegen hen: ‘Ik heb er hevig naar verlangd dit pesachmaal met jullie te eten voor de tijd van mijn lijden aanbreekt. 16 Want ik zeg jullie: ik zal geen pesachmaal meer eten voordat het zijn vervulling heeft gevonden in het koninkrijk van God.’

Zoals ik eerder zei, naar het schijnt kan hier echter ook vertaald worden:

quote:

Echter ik zeg jullie: ik zal geen pesachmaal meer eten voordat het zijn vervulling heeft gevonden in het koninkrijk van God.’
In welk geval deze uitspraak van Jezus tijdens het laatste avondmaal mogelijk doelde niet op de in gang zijnde maaltijd, maar op de nog komende sedermaaltijd.

Overigens ben ik de Esseense verklaring ook tegengekomen - die lijkt inderdaad ook te kunnen.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 04, 2006, 01:33:12 pm »

quote:

Liudger schreef op 04 januari 2006 om 09:35:
[...]

Ik heb het gevoel dat je mijn argument nog niet helemaal begrijpt.

[...]

Zoals ik eerder zei, naar het schijnt kan hier echter ook vertaald worden:

Het schijnt.... ok, stel het is zo, dan is het niet gebruikelijk meerder bekers wijn rond te laten gaan. Bovendien dan is de symboliek m.i. weg tussen Pascha (maal) en kruisiging. zie eerder commentaar

quote:

Overigens ben ik de Esseense verklaring ook tegengekomen - die lijkt inderdaad ook te kunnen.
Mee eens, maar dan is ie inderdaad een dag te vroeg. De Essenen volgden een eigen zonnekalender en niet de maankalender.....

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 04, 2006, 02:52:04 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 04 januari 2006 om 13:33:
Het schijnt.... ok, stel het is zo, dan is het niet gebruikelijk meerder bekers wijn rond te laten gaan.

? Kan ik niet plaatsen.

quote:

Bovendien dan is de symboliek m.i. weg tussen Pascha (maal) en kruisiging. zie eerder commentaar

Volgens mij juist niet, want de kruisiging vond dan plaats omstreeks de gebruikelijke tijd van het slachten van de lammeren voor het sedermaal - daar zit de symboliek.

Het is overigens maar een theorie, maar één die me wel aansprak. Het raakt overigens voor mij niet de essentie (esseensie? :)).

quote:

Chaveriem schreef op 04 januari 2006 om 13:33:
Mee eens, maar dan is ie inderdaad een dag te vroeg. De Essenen volgden een eigen zonnekalender en niet de maankalender.....
Ik geloof overigens dat de RKK zich al gecharmeerd heeft betoond van deze verklaring.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2006, 02:54:24 pm door Liudger »

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 05, 2006, 12:16:50 am »
Het antwoord mijns inziens is simpel weg dat Gods wil meer is dan een stapeltje wetten.

Stellen dat Jezus boven gods wil verheven is is een ding.

Een ander ding is stellen dat Gods wil niet in wetten samen te vatten is. Jezus zelf heeft getoond dat wetten gebroken mogen worden, moeten worden, als de situatie erom vraagt.

Een hedendaags voorbeeld zou zijn op zondag je dochter met de auto uit een andere stad halen omdat er iets onvoorziens is gebeurd. Of een dokter roepen omdat iemand op zondag hulp nodig heeft. Volgens de "wet" mag het niet, maar wetten gelden alleen in de omstandigheden waarvoor ze geschreven zijn. Dat is vrijwel altijd maar je mag niet twijfelen als een wet gebroken moet worden.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 05, 2006, 01:17:18 pm »

quote:

Nikolov schreef op 05 januari 2006 om 00:16:
Het antwoord mijns inziens is simpel weg dat Gods wil meer is dan een stapeltje wetten.

Stellen dat Jezus boven gods wil verheven is is een ding.

Een ander ding is stellen dat Gods wil niet in wetten samen te vatten is. Jezus zelf heeft getoond dat wetten gebroken mogen worden, moeten worden, als de situatie erom vraagt.

Is hier niet valide. Immers de sedermaaltijd is 1 dag later. Sterven ervoor is geen zonde. G'ds wet overtreden door het op je 'eigen tijd' te doen wel. M.a.w. Door het niet te vieren, overtreedt hij niets, nu wel.

quote:

Een hedendaags voorbeeld zou zijn op zondag je dochter met de auto uit een andere stad halen omdat er iets onvoorziens is gebeurd. Of een dokter roepen omdat iemand op zondag hulp nodig heeft. Volgens de "wet" mag het niet, maar wetten gelden alleen in de omstandigheden waarvoor ze geschreven zijn. Dat is vrijwel altijd maar je mag niet twijfelen als een wet gebroken moet worden.

Volgens de wet mag dat wel, zondag is de 1e werkdag en niet de door G'd ingestelde rustdag.
Los daarvan; Ja, ingeval van levensbedreiging e.d. is het geoorloofd. Daar is hier geen sprake van. Daarbij gelden er regels, ook m.b.t. uit voeren van door G'd opgedragen feestdagen of het evt. uitstel daarvan.
Modbreak:
Kwetsende opmerking verwijderd. We gaan met respect met elkaar om.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2006, 01:49:14 pm door E-line »

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 05, 2006, 01:33:50 pm »

quote:

Liudger schreef op 04 januari 2006 om 14:52:
Volgens mij juist niet, want de kruisiging vond dan plaats omstreeks de gebruikelijke tijd van het slachten van de lammeren voor het sedermaal - daar zit de symboliek.

Het is overigens maar een theorie, maar één die me wel aansprak. Het raakt overigens voor mij niet de essentie (esseensie? :)).

Ik begrijp wat je bedoelt, maar als het geen sedermaaltijd is, dan slaat Lukas de plank nogal mis, en de kerk die vervolgens steevast dezelfde lukas keer op keer citeert.
Verder zou ik dan meer een vergelijking zijn met de verzoendag.

quote:

Ik geloof overigens dat de RKK zich al gecharmeerd heeft betoond van deze verklaring.
Ja, maar dat is nu net de fout.... G'd heeft niet de zonnekalender ingevoerd, maar een maankalender. En volgens Zijn tijdrekening dient e.e.a. te geschieden.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 05, 2006, 01:58:18 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 05 januari 2006 om 13:17:
[...]

Is hier niet valide. Immers de sedermaaltijd is 1 dag later. Sterven ervoor is geen zonde. G'ds wet overtreden door het op je 'eigen tijd' te doen wel. M.a.w. Door het niet te vieren, overtreedt hij niets, nu wel.

Is dit niet hetzelfde als Jezus die op de Sabbat aren plukt (en z'n discipelen dat ook laat doen)? Hij is immers - in de christelijke optiek - Zoon der Mensen en Zoon van God. Als er voor de Sabbat al gold 'de Zoon des mensen is heer over de Sabbat' (o.a. Luk 6:5), dan nog meer 'de Zoon des mensen is heer over het Pascha'.

De romeinen hadden hier een briljante uitdrukking voor: Quod licet Iove, non licet bove': Wat jupiter mag, mag een koe nog niet', om aan te geven dat goden andere (en meer) voorrechten hebben dan gewone stervelingen

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 05, 2006, 03:06:59 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 05 januari 2006 om 13:33:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar als het geen sedermaaltijd is, dan slaat Lukas de plank nogal mis,

Kreun. Lees. Als de interpretatie die ik gaf juist is, dan geeft Lukas helemaal niet aan dat de maaltijd in gang de sedermaaltijd is. Hij schrijft dan dat Jezus zegt (ik parafraseer) ' ik had graag de komende sedermaaltijd met jullie gegeten, maar dat gaat nou niet'.
Dat is nou juist mijn punt.

quote:

en de kerk die vervolgens steevast dezelfde lukas keer op keer citeert.

Ja, maar als die interpretatie juist is, 'verkeerd citeert'.

quote:

Ja, maar dat is nu net de fout.... G'd heeft niet de zonnekalender ingevoerd, maar een maankalender. En volgens Zijn tijdrekening dient e.e.a. te geschieden.
Dat begrijp ik, maar de Essenen (toch ook Joden) dachten daar blijkbaar anders over?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 05, 2006, 04:56:06 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 29 december 2005 om 15:23:
Na deze prikkelende titel, die niet kwetsend is bedoeld de volgende uiteenzetting.

Het christendom gelooft dat big J zonder zonde was, en volledig de wet na leefde.
Nu ben ik in verband hiermee op een onvolkomendheid gestuit.
Volgens Lukas wordt er een (of liever de) pesachmaaltijd gevierd op de avond vooraf gaande aan zijn kruisiging. Hiervan is het avondmaal afgeleid.
Hoe bedoel je dit? Was het niet donderdagavond dan? Dan moesten de mensen het paaslam eten in de huizen; de volgende dag werden de zeven paaslammeren gelacht op het tempelplein tijdens het avondoffer. En dat viel dan gelijk mett het sterven van Jezus.

Verder ziet Lucas het pascha en het feest van de ongezuurde broden als een éénheid; het hoort natuurlijk ook bij elkaar en het paaslam eten op de 14e Nisan, wordt direct gevolgd door het feest van de ongezuurde broden op de 15-21e Nisan.

quote:

Dat de sedermaaltijd 1 dag later was, is domweg te berekenen, maar makkelijker is om Johannes na te lezen, waar gesproken wordt over een speciale shabat (Shabat Hagadol), wat niet de reguliere shabat, maar de 1e dag van pesach beterft.

hoe zit het nu?

Dat weet ik zelf nu niet echt. :)
Wel heb ik er wat over gelezen en zou je het zo kunnen zien.

De vragen over Jezus die misschien een dag te vroeg het pascha heeft gevierd, volgen uit de tekst in

Johannes 19:
 14 En het was Voorbereiding voor het Pascha, ongeveer het zesde uur, en hij zeide tot de Joden: Zie, uw koning!

Hier zou je kunnen denken dat volgens Johannes het pascha een dag later viel dan volgens de andere evangelisten. Maar het woord voor 'voorbereiding' betekende al in de eerste eeuw gewoon 'vrijdag', aangezien elke vrijdag de de voorbereiding voor de sabbath is.
De zin van dit vers uit Johannes 19 moet dan zijn: Nu was het de vrijdag van de paasweek, d.w.z. de week van de ongezuurde broden die onmiddelijk volgt op het slachten en eten van het paaslam (vergl. luc. 22: 1) Christus heeft dan gewoon op donderdagavond het pascha gevierd net als de rest van het volk, waarop dan de volgende dag het feest van de ongezuurde broden begon.

Dan staat er nog het volgende in

Johannes 18
28...En het was vroeg in de morgen; doch zelf gingen zij het gerechtsgebouw niet binnen, om zich niet te verontreinigen, maar het Pascha te kunnen eten.

Hier zou je kunnen aan nemen dat: hier met het eten niet het eten van het paaslam, maar het feestmaal van de eerste dag der ongezuurde broden wordt bedoeld, óf dat de sadduceeen een andere kalender volgden dan het overige volk en het paaslam een dag later slachtten en aten.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2006, 04:59:31 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 05, 2006, 05:29:49 pm »
Dit vond ik op internet en gaat hier trouwens ook precies over:

quote:

Daar is egter een belangrike verskil in die manier waarop die Messias en sy dissipels daardie laaste Pesach gevier het en die manier waarop die res van die Yehudim (Jode) dit gevier het.  Yahshua was verplig om die Pesachmaaltyd (wat uit die aard van die saak altyd NA die slagting van die lam moes plaasvind - vgl. Exod 12:8) hierdie keer op die aand VOOR die slagting van die lammers saam met sy dissipels te nuttig.  Hy het immers beter as enige iemand geweet hoe totaal anders daardie spesifieke Pesach sou wees - dat Hy as die Lam van Elohim self  “geslag” sou word en dat sy plek onder die dissipels die volgende aand leeg sou wees.

Die grootste probleem rondom die tydsbepaling van Pesach gaan oor die vraag of die Pesachmaaltyd (ook genoem “seder” maaltyd) op die aand gehou moet word waarmee die 14 de Nisan (die maand “Nisan” word soms ook “Aviv” genoem) begin word of op die aand waarmee die 14 de Nisan afgesluit word.  Dit is die maaltyd en feesgedeelte van die Pesach wat vir ons veral van belang is, nie soseer die slagtingseremonie nie (omdat ons volmaakte Lam reeds geslag is, hoef ons nie vandag meer lammers te slag om ons sondes weg te neem of ons van die dood te red nie - vgl. Heb 9:12; 9:25-28; 10:10-12).  Ek glo egter dat daar redelike uitsluitsel oor die tydsbepaling van die fees/maaltyd van Pesach verkry kan word deur na die tydsbepaling van die dood van die Messias te kyk.  Ons weet dat die teregstelling van die Messias tussen die sesde en die negende uur, d.w.s. tussen 12 en 3 namiddag plaasgevind het (vgl. Matt 27:45; Mark 15:33).  Ons weet ook nou reeds dat hierdie dag die dag was wat as “Pesach” bekendgestaan het, dus moes dit die 14 de Aviv gewees het.  Hoe pas hierdie gegewens in by die besonderhede oor Pesach wat in die Torah verstrek word?
Met wat moeite kun je dit wel lezen, denk ik. :)

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 06, 2006, 10:00:33 am »
Chaveriem wat wil je zeggen, dat de zoon van God zondig is? Beetje raar lijkt me, waarom sta je erop zijn handelingen als zondig te zien in plaats van aanvullingen op die wet? Jezus heeft veel meer dingen gedaan die volgens de wetten van zijn dagen twijfelachtig waren. Uiteindelijk is hij gekruizigd weet je nog?

Toen hij de markt kooplui van het tempel plein heeft geslagen was hij ook geen toonbeeld van naasten liefde.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 06, 2006, 12:21:34 pm »

quote:

Nikolov schreef op 06 januari 2006 om 10:00:
Toen hij de markt kooplui van het tempel plein heeft geslagen was hij ook geen toonbeeld van naasten liefde.

Wij vinden het eerder moeilijk om dit als naastenliefde te zien. Want liefde wordt al heel snel in onze beperkte hersencapaciteiten vereenzelvigd met zachtaardigheid, goedheid, barmhartigheid en dergelijke.
Maar wat is naastenliefde eigenlijk? Is dit niet het er zijn voor de ander tot zijn heil? En dan moet je soms echt even hard zijn, zoals Jezus dat was naar de tempeldienaars. Het is net als in de ouder-kindrelatie: daarin is ook sprake van tuchtiging uit liefde!
Dus volgens mij deed Jezus bij die tempeldienaars niets verkeerd. Ik weet allen niet of ik het zo gedaan zou hebben....maar ik ben natuurlijk maar een mens met beperkte capaciteiten 8)
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 06, 2006, 12:32:24 pm »

quote:

Nikolov schreef op 06 januari 2006 om 10:00:
Chaveriem wat wil je zeggen, dat de zoon van God zondig is? Beetje raar lijkt me, waarom sta je erop zijn handelingen als zondig te zien in plaats van aanvullingen op die wet? Jezus heeft veel meer dingen gedaan die volgens de wetten van zijn dagen twijfelachtig waren. Uiteindelijk is hij gekruizigd weet je nog?

Hij heeft in die zin minstens een boeiend punt, dat Jezus zelf aangaf de Wet te respecteren. Niet zo gek, als de Wet van God komt en Jezus = God. Paulus houdt een boeiend betoog waaruit blijkt dat je na de dood niet meer onder de Wet valt, maar Jezus was een Jood, die nog niet dood was, op het moment dat deze kwestie speelde (voorzover het een kwestie is natuurlijk). Dat jezus zo nu en dan gericht de Wet "overtrad" kan zijn, maar dat gaat dan wel steeds gepaard met een nadrukkelijke les voor farizeeërs en wetgeleerden. Daar is in dit geval geen sprake van. Dan kan je wel zeggen: kijk eens, Jezus kon doen wat Hij wilde, en dat zal best zo zijn, maar dat is dan toch een ietwat gemakzuchtige uitleg imho.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: januari 06, 2006, 10:04:46 pm »
OK, laat ik wat extra zaken op tafel leggen:

In de bergrede laat J er geen twijfel bestaan over zijn standpunt ten aanzien van de wet (Matt 5;17-19)
Niet alleen J's trouw aan de wet komt overeen met die van de Qumrangemeenschap, ook het tijdstip van het laatste avondmaal. Niet alleen in Lukas, maar ook in Mattheus (26;17-19) wordt dit maal als een sedermaaltijd afgeschilderd. Johannes meldt echter dat het avondmaal voor Pesach plaatsvond.

Sommige wetenschappers hebben getracht deze tegenstrijdige versies te verzoenen door het avondmaal inderdaad als een paasmaaltijd te beschouwen, maar volgens een andere kalender. En dat was juist de kalender die de Qumrangemeenschap hanteerde, een zonnenkalender in tegenstelling tot de maankalender die door de priesters van de tempel in Yerushalayim werd gebruikt (1).

Verder vierde men in Qumran een feest dat in zijn rituele kenmerken sterk overeenkomst met het avondmaal, zoals het in de evangeliën beschreven staat.
In de 'Gemeenschapsregels' staat dat:
"Als de tafel is gereed gemaakt.... de priester de eerste zal zijn om zijn hand uit te strekken om de eerste vruchten van het brood en de nieuwe wijn te zegenen."(2)

Een andere Qumrantekst, de 'Messiaanse regels', voegt daaraan toe:
"Ze zullen zich verzamelen aan de gemeenschappelijke tafel, om te eten en de nieuwe wijn te drinken. Laat niemand zijn hand boven de eerste vruchten van het brood en de wijn uitstrekken voor de priester. Daarna zal de Messias van Israel zijn hand over het brood uitstrekken."(3)

Deze tekst(en) overtuigde zelfs Rome. Kardinaal Jean Danielou schreef, gesanctioneerd door een 'nihil obstat' van het Vaticaan:
"Christus moet het laatste avondmaal gevierd hebben op de avond voor het paasfeest, volgens de Esseense kalender."(4)

Bronnen:
(1) Driver, The Judean Scrolls, p. 316-330; Talmon, The World of Qumran from within, p. 147-185
(2) Gemeenschapsregels, VI, 4-6 (Vermes, p. 69)
(3) De Messiaanse regels, II, 20-21 (Vermes, p.102)
(3) Danielou, The Dead Sea Scrolls and primitive christianity, p. 27

Verder is er een ander opvallend element. Zowel het NT, de Qumranteksten als de huidige protestantse kerk hebben dezelfde rituele volgorde: Eerst het brood, dan de wijn.
Dit terwijl de Joodse volgorde andersom is; Eerst de wijn (qidush), daarna het brood (hamotzi lechem min haaretz)

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 06, 2006, 10:05:08 pm »
En ja, dus overtrad hij de wet.... ?!
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2006, 10:05:31 pm door Chaveriem »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: januari 06, 2006, 11:19:04 pm »
Heb je moeite om gewoon Jezus neer te schrijven, Chaveriem?
Iets wat me zo even opvalt....

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: januari 07, 2006, 11:36:56 am »

quote:

Liudger schreef op 05 januari 2006 om 15:06:
[...]

Kreun. Lees. Als de interpretatie die ik gaf juist is, dan geeft Lukas helemaal niet aan dat de maaltijd in gang de sedermaaltijd is. Hij schrijft dan dat Jezus zegt (ik parafraseer) ' ik had graag de komende sedermaaltijd met jullie gegeten, maar dat gaat nou niet'.
Dat is nou juist mijn punt.
Ik begrijp, matteheus spreekt echter ook over pesachmaaltijd. Daarnaast valt het mij op dat christenen graag de gehele bijbel letterlijk nemen tot het omoment dat deze lezing voor problemen zorgt. Dan in eens moeten we het anders lezen......

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: januari 07, 2006, 11:52:14 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 januari 2006 om 23:19:
Heb je moeite om gewoon Jezus neer te schrijven, Chaveriem?
Iets wat me zo even opvalt....

J e z u s..... Jezus, nee ik kan het.....

offtopic: Maar om een antwoord te geven op jou vraag; Ja en Nee. Op zich is het typen niet moeilijk, maar naar mijn vaste overtuiging heeft de man nooit zo geheten, hij was per slot van rekening geen Griek, maar Jood.
Dan zou ik kunnen over stappen naar Yeshua, maar dat word niet door iedereen begrepen, daarnaast zou dat impliciet een erkenning zijn van de christelijke leer. Dat gaat me net wat te ver.....
Als daar verder over wil 'babbelen' mag dat van mij via de mail in alle openheid (kan je meteen dat document meesturen).

« Laatst bewerkt op: januari 07, 2006, 11:52:40 am door Chaveriem »