quote:
la roche schreef op 05 januari 2006 om 19:39:Ik heb het nu v.n. over basisonderwijs. Hoe lang is er stage gelopen?Je zegt dat er wel een voordeel zat aan het vrije schoolsysteem....welke dan? Ik vind het jammer dat je gelijk over gaat naar de negatieve kant . Bekijk de voorbeelden die ik geef nog eens goed en reageer daar eens op. Waarom in het geref.onderw.zo weinig kunstzinnige vorming, minder taalgevoeligheid, minder uren muziek en koor etc.?
De stage die ik heb gelopen besloeg 10 weken, waarvan 3 voltijd en de rest deeltijd.
Voordelen die ik zag, zijn met name de kunstzinnige vakken en de manier waarop de lesstof 'breed' werd aangeboden. Voor
leerlingen met brede interesses en/of aanleg voor kunstzinnige uitingen is de Vrije School zeker een aanrader. Probleem is alleen dat er ook veel leerlingen zijn die juist die kunstzinnige uitingen een ramp vinden, saai, etc.
Daarnaast de projecturen, waardoor in elke week/ elke 2 weken een onderwerp uitgediept werd, de eerste uren.
Tegelijk zie ik daar ook een groot nadeel aan: vaardigheden van bijv. wiskunde die in een projectweek zijn aangeleerd, zakken (in de praktijk) snel weg door te weinig herhaling. Dat gevaar heb je bij de 'reguliere' lesmethoden ook al, maar bij de Vrije School hier ter dorpe is het wel een probleem dat ik erg vaak zie (ik werk nu nog regelmatig met (ex-)leerlingen van die school).
quote:
Ik ervaar juist heel veel structuur op de vrije school. Daar zitten de kinderen meer in vorm en is er meer discipline merkbaar. Meer beleefdheid, beter taalgebruik en respect voor leerkrachten. Iedere ochtend krijgt de leerkracht een hand en kijkt men elkaar eerlijk in de ogen.
Het hangt ervan af wat je onder structuur verstaat. Als het gaat om lesuren, ordehandhaving (discipline), dan geef ik je wel gelijk. Al zitten ook op de vrije school leerkrachten die weggepest dreigen te worden door hun leerlingen. Er is wel veel aandacht voor goede omgangsvormen, maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat over het algemeen de leerlingen op de Vrije School uit de rijkere milieu's komen.
De leerkracht krijgt een hand inderdaad, maar bij leraren die bij de leerlingen 'eruit ligt', heeft dan een hoop nare opmerkingen of scheve blikken te verwerken. Bij leraren die wel aanzien genieten bij de leerlingen, vraag ik me af of dat daadwerkelijk bevorderd wordt door dat handjesschudden. Bij regulier onderwijs wordt dat gezag toch ook 'verdiend' door goede ordehandhaving?
quote:
Vrij heeft niets met'" doen wat je wilt" te maken maar met vrij van de overheid.
Zij nemen bewust een standpunt in en hebben een eigen identiteit die ze waar maken en daar ben ik jaloers op . Zij voegen zich niet naar Zoetermeer om zo maar genoeg geld te krijgen.
Wel grappig, ik heb tijdens mijn stage precies nog de discussies meegemaakt in de docentenkamer over 'wat te doen met de invoering van de tweede fase'. Ze moesten namelijk wel aanpassen richting de wensen van Zoetermeer, juist ook vanwege het geld. Ze zijn daarin toch wel eigenwijs, maar ik heb de indruk dat ook gereformeerde scholen hun best doen de regels niet over hun identiteit te laten heersen.
't Is maar goed dat Zoetermeer heeft aangekondigd meer vrijheid voor de individuele leerkracht te zullen geven, al is het nog even afwachten of dat in de praktijk ook doorwerkt.

quote:
Waar het mij om gaat is, de praktijk op de vrije scholen waar wij als gereformeerden veel van zouden kunnen leren.Maar dan moet je niet gelijk de deur dicht gooien en zeggen ze: we zijn geneigd tot alle kwaad. Mij komt de tekst Jacobus 1 vers 17 boven: Iedere gave die goed is , komt van de Vader der lichten. En daarmee weet ik ook dat er goed en kwaad in ons is.
Je hebt gelijk als je zegt dat eenzijdigheid in het mensbeeld verkeerd is. Maar het verlost-zijn van christenen is toch wel iets heeel anders dan het mensoptimistische zelfverwerkelijkende uitgangspunt van antroposofen. Christenen verwachten hun heil van Christus, niet van zichzelf of van een goede symbiose met de natuur of hun innerlijke 'ik'. In de eurithmie-lessen is die symbiose als doelstelling redelijk expliciet, je zou daar best een hoop aan moeten veranderen om dat uitgangspunt een christelijke invulling te geven.