http://www.nu.nl/news/680...en_in_zorgstelsel%27.htmlquote:
DEN HAAG - Vier op de vijf Nederlanders heeft geen vertrouwen in het nieuwe zorgstelsel. De PvdA-fractie in de Tweede Kamer concludeert dat uit een eigen onderzoek onder ruim 2000 Nederlanders.
Volgens de PvdA denken burgers dat ze duurder uit zijn in het nieuwe stelsel. Mensen vinden het bovendien moeilijk om een nieuwe zorgverzekeraar te kiezen.
Wat een geblaat! 't Gaat echt alleen maar om centen he!?
't Zal wel aan mij liggen, maar ik snap niet dat er enerzijds geklaagd wordt over de wachttijden etcetera in de zorg, en aan de andere kant niemand bereid lijkt om een cent extra te betalen. Mensen weten niet hoe rijk ze zijn in NL. Als natie geven wij meer uit aan de zorg dan vrijwel alle andere landen in Europa. Zorg in NL is voor iedereen superlaagdrempelig. Wat willen we nou!? Voor minder dan een dubbeltje op de eerste rang zitten?
Is goed, gooien we het stelsel om: iedereen heeft recht op de vergoeding van de voornaamste basiszaken, zal geld schelen. Maar ja, het kost nog steeds wel wat. Nou en? Dat is logisch toch? Wil je meer vergoed krijgen, dan verzeker je je aanvullend. Logisch toch?
We zijn voor een deel af van het paternalistische gedoe dat de werkgever loon inhoudt om aan je verzekering af te dragen. Meer loon dus, maar dan moet je het idd zelf betalen. Maar komt iedereen vervolgens tot de ontdekking dat de baas veel voor je gezondheid heeft bijgelap, de afgelopen jaren? Nee, ze trekken een volledig egocentrische conclusie dat zij en zij alleen genaaid worden. Lekker hoor. Getuigt ook echt van inzicht.
Ik erger me ontzettend aan die knieperigheid van de Nederlanders. Wat mij betreft mogen ze invoeren dat iedereen die meer dan 1 strip van zijn/haar medicijnen per jaar verliest, deze uit eigen zak moet vullen. Moet je kijken hoeveel beter er op medicijnen gelet zal gaan worden.
Of niet? Wedden dat iedereen die medicijnen verliest ineens helemaal geen behoefte meer heeft om die medicijnen te slikken? Och, die bloeddruk, dat kan wel 3 weekjes hoger. Och ja, cholesterol, vormt toch maar een klein risico toch? Dan ga ik maar 2 dagen eerder dood, bestel over 3 weken wel weer nieuwe medicijnen, dan zeurt de dokter of apotheek ook niet.
Maar nee, dat mag niet, daar moeten we de patient natuurlijk tegen beschermen! De patient moet in de watten gelegd worden.
Verslaafd aan oxazepam? Geeft niks, hier, heeft u weer voor 3 maanden.
Nog steeds verstopte darmen? Hier, weer een drankje voor 3 maanden. Nee natuurlijk hoeft u uw dieet niet aan te passen, natuurlijk snap ik dat u liever de lift neemt dan de trap oploopt en verder de hele dag op uw achterste zit, we hebben er gelukkig toch medicijnen voor?!
Ow, heeft u spierpijn bij dat cholesterolmiddel? Gaat waarschijnlijk binnen 3 weken over. O, is het niet te houden? Hier, heeft u een alternatief dat weliswaar duurder is, maar joh, het wordt toch vergoed...
U wilt weer een verwijzing voor de fysiotherapeut, omdat u echt niet in uw eentje kunt oefenen? Is goed, alstublieft.
Vindt u uw neus te groot, lijdt u er onder? Nee, ik snap dat u niet naar de psych wilt, kom, we zetten het mes erin.